27 Jun
2012

“Consideraţii privind importanţa eticii creştine în viaţa economică”

 b De la cititori   b  Familia romaneasca  intre crestinismul de parada si criza economica Consideraţii privind importanţa eticii creştine în viaţa economică“Potrivit lui Aristotel, orice artă şi orice doctrină, orice acţiune şi orice hotărâre par a tinde către bine, par a urmări doar binele. Se observă însă o diferenţiere a scopurilor. Existând multe activităţi, domenii, arte, ştiinţe, există şi multe scopuri. Scopul artei medicale este sănătatea, cel al construcţiei de corăbii, corabia, cel al strategiei, biruinţa, cel al artei economice, bogăţia. Filosoful consideră că ştiinţa care urmăreşte binele tuturor este politica, iar celelalte ştiinţe, printre care şi economia, sunt cuprinse în aceasta. Un om poate fi mulţumit atunci când ajută un singur om să dobândească bunăstarea, dar mai frumos şi divin este când se poate realiza acest bine pentru un popor întreg. Faptele frumoase şi drepte, însă, manifestă de multe ori nepotriviri şi nestatornicie. Mulţi au pierit din pricina bogăţiei, alţii din pricina vitejiei.

Natura umană, şi în perioada antică, şi acum, are calităţile ei nobile, dar şi vulerabilităţi care ies în evidenţă astăzi, cu pregnanţă, în lumea economică şi în cea politică.

În ziua de azi, toate realizările ştiinţei care ne fac, în aparenţă, viaţa mai uşoară acţionează, în mod paradoxal şi anormal, în sensul distrugerii omenirii. În aceste vremuri de bogăţie economică, cele mai înalte şi nobile însuşiri şi capacităţi ale omului încep să se atrofieze şi să se piardă.

Bunăstarea economică nu înseamnă neapărat bogaţie, nu acoperă toate aspectele civilizaţiei şi dezvoltării. Egoismul economic apreciat de marii gânditori în perioadele clasice a ieşit din limitele admise ale comportamentului uman.

Din aceste scurte consideraţii trebuie să conştientizăm că indiferent câtă experienţă şi abilitate în afaceri am avea, indiferent câtă ştiinţă economică am cunoaşte, fără însuşirea unui comportament etic nu vom avea performanţă în viaţa economică.

Deşi au fost consacrate concepte, principii şi definiţii ale eticii, noi trebuie să înţelegem că în viaţa economică etica se traduce printr-un comportament uman şi normal, fără afectarea negativă a relaţiilor parteneriale sau a relaţiilor cu clienţii.

După abordarea lui Aristotel, etica vizează comportamentul responsabil al oamenilor în funcţie de percepţia lor asupra cinstei sau dreptăţii.

Deşi, în perioada modernă, a evoluat limbajul literar şi conceptual asupra abordărilor ştiinţifice, consider contemporană cu noi revelaţia filosofilor din perioada veche şi a Sfinţilor Părinţi ai Bisericii Creştine, cu privire la conduita şi comportamentul uman în viaţa economică şi socială.

Scrierile filosofice din acea perioadă par a se adresa, în fiecare moment al istoriei, fiecărei categorii umane şi profesionale.

Aristotel vede în virtute o calitate a sufletului şi nu a trupului. Din acest motiv, cei care studiază comportamente ale virtuţii trebuie să fie familiarizaţi până la un anumit grad cu teoria sufletului. Aşa cum cel care vindecă ochii trebuie să cunoască însuşirea lor, aşa şi învăţătorul acestor concepte trebuie să cunoască atributele nobile şi divine ale sufletului precum şi vulnerabilităţile acestuia.

Desigur, trăim vremuri devitalizante, în care sufletul abia mai respiră de materialism şi consumerism. Trăim, în lumea afacerilor, vremuri de zeificare a mărfurilor şi politicilor de marketing şi de uitare şi persiflare a culturii. De fapt, şi noi devenim mărfuri şi instrumente ale politicii de marketing, devenim resurse umane, forţa de muncă, cantităţi şi calităţi strict economice, în general.

În aceste vremuri de prosperitate şi bunăstare materială, este greu să explicăm şi să arătăm importanţa sufletului, a principiilor etice, a bunei cuviinţe, a respectului şi corectitudinii în relaţiile şi contractele comerciale. Şi, totuşi poate că actuala şi, să sperăm, trecătoarea criză economică ne demonstrează că etica, definită şi însuşită pe înţelesul fiecăruia, este mai importantă decât politica de preţ sau de produs.

De fapt, lumea afacerilor ar fi mai bună şi mai bogată dacă am ţine cont de etică în politica de publicitate, în vânzări, în tratamentul faţă de salariaţi, faţă de parteneri şi faţă de clienţi.

Virtuţile intelectuale sunt înţelepciunea, inteligenţa şi prudenţa. Virtuţile morale sunt dărnicia şi cumpătarea. Aceste însuşiri trebuie să fie reale, nu bazate pe manipulare, ipocrizie, făţărnicie.

Potrivit dicţionarului, virtutea reprezintă o însuşire morală pozitivă a omului; însuşire de caracter care urmăreşte în mod constant idealul etic, binele; integritatea morală sau o înclinaţie statornică specială către un anumit fel de îndeletniciri sau acţiuni frumoase.

,,Prin cântare la chitară cineva devine de exemplu un chitarist bun precum şi rău şi în acelaşi fel cu privire la arhitect şi orice meseriaş sau artist. Cine anume construieşte bine devine prin aceasta un bun arhitect, iar cine construieşte rău, un rău arhitect. De n-ar fi aşa, n-ar fi nevoie de niciun învăţător, ci fiecare ar veni pe lume maestru sau cârpaci. Chiar tot aşa stau lucrurile şi cu virtuţile. Prin purtarea noastră în relaţiile comerciale noi devenim drepţi sau nedrepţi; prin purtarea în primejdii şi prin obişnuinţa de a ne teme de ele sau de a ne împotrivi lor, devenim viteji sau laşi. Şi chiar tot aşa e şi cu prilejurile la poftă sau la mânie: unii devin cumpătaţi şi domoli, alţii neînfrânaţi şi furioşi, după cum se poartă în astfel de cazuri aşa sau aşa (…). Şi de aceea nu e puţin important dacă ne obişnuim îndată din tinereţe aşa sau aşa; dimpotrivă aceasta înseamnă foarte mult sau mai bine zis totul” (Aristotel, Etica nicomahică, Ed. Antet, p. 38).

Etica reprezintă o trăire umană, o stare de spirit, o trăire naturală fără eforturi comportamentale. Etica nu se învaţă din tratate sau coduri de specialitate, pentru etică nu ar trebui să existe norme pe care să le respecţi ad litteram.

Etica o ai sau nu o ai. Omul care are din fire o conduită naturală şi bună, ce îşi extrage esenţa din darurile divine, nu are nevoie de tratate de etică decât pentru a-şi cultiva nobleţea şi fineţea sufletească şi intelectuală. Dacă alt om, are din fire o conduită nepozitivă în relaţiile cu ceilalţi oameni, toate filosofiile şi tratatele din lume nu îl pot ajuta să îşi depăşească condiţia. În viaţă poţi să fii un bun economist dar să ai calităţile umane atrofiate şi poţi să fii un om înnobilat de frumos şi de limpezime în activitatea de coordonare sau aplicare a unor decizii, fără prea multă şcoală. Omul trebuie să aibă mai întâi cunoaştere şi aceasta să fie vitaminizată prin cunoştiinţe pe tot parcursul vieţii. ,,Să fii domn e o întâmplare, să fii om e lucru mare” spune un cântec.

Educaţia şcolară şi universitară este esenţială pentru înmulţirea talanţilor (talentelor). Un om poate deveni un medic desăvârşit după ce a studiat foarte bine ştiinţele medicale, la fel un inginer. Dar un om poate avea o abilitate economică sau managerială extraordinară înainte de obţinerea unei diplome de specialitate, şcoala îl ajută să cunoască mai întâi alfabetul în domeniu, apoi detaliile şi mecanismul sistemului. Economia de azi are o dinamică şi o sensibilitate care îşi găseşte, de multe ori, explicaţia în cărţi după terminarea evenimentului.

Etica, în economie, trebuie să reprezinte conduita umană a bunăstării. Atunci când omul conştientizează valorile fundamentale ale vieţii, adevărata frumuseţe şi bogăţie, se apropie de ştiinţa curată cu efect profilactic, terapeutic şi vitaminizant pentru minte şi suflet.

Părintele Arsenie Boca ne arată că „precum urmărim o armonie între facultăţile sufleteşti, tot aşa trebuie să urmărim o armonie şi între cunoştinţele din mai multe domenii, precum şi o sinteză a acestora cu viaţa. Multă ştiinţă îl apropie pe om de Dumnezeu, puţină ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine. Dumnezeu i-a dat o valoare mare, însă trebuie şi el să şi-o câştige“.

Astfel, noi trebuie să ne înnobilăm valorile dăruite de Dumnezeu prin ştiinţă, dar de multă ori le atrofiem şi ştiinţa nu mai poate ajuta un om devitalizat. De asemenea, avem discernământul de a alege între bine şi rău, pot fi şi abordări ştiinţifice sau culturale care ne fac rău.

Dacă omul are viu acel principiu al bunei-cuviinţe va fi fericit, înţelept şi bogat.

Bine ar fi ca toţi oamenii să se înţeleagă între ei şi să fie toţi bogaţi din punct de vedere spiritual, cultural şi economic.

Tot Părintele Arsenie Boca spune că „nici sărăcia nu te mântuieşte nici bogăţia nu te osândeşte“. Trebuie doar să vedem percepţia pe care o avem asupra vieţii şi mijloacele prin care ne atingem scopurile. Din păcate, astăzi multe mijloace au devenit scopuri, ele reprezentând chipul cioplit la care ne închinăm într-un ritual de business rău înţeles şi aplicat.

Întrecerea omului cu sine însuşi şi selecţia intraspecifică poate conduce de multe ori la situaţii negative. Deşi prin ştiinţă şi tehnologie oamenii au cucerit pământul şi au supus natura nevoilor de viaţă, oamenii cunosc foarte puţin despre sine înşişi. „Homo homini lupus“, omul e lup faţă de om. În jocul economic şi în jocul vieţii omul nu este inofensiv. De multe ori, întrecerea omului cu omul devitalizează valorile divine, scopul acestei întreceri reprezentându-l, de multe ori, considerentele comerciale. Pentru majoritatea oamenilor de azi, valoarea omului este una concurenţială, comercială şi financiară. Pentru un om, semenul său nu este valoros prin calităţile sale, prin talentele sale. Omul este valoros azi prin funcţia sa, prin averea sa, prin bunurile achiziţionate, care se confundă de multe ori cu identitatea lui. Eşti valoros pentru că ai milioane de euro în cont, nu prin viaţa ta cu toate ale ei, bune şi rele. Omul nepreţuit ca valoare are astăzi preţ, se vinde şi se cumpără. A vorbi cu omul comercial despre etică înseamnă o nebunie.

Concurenţa între oameni este pur comercială, nu mai reprezintă acea formă de afirmare, de depăşire şi de cultivare a cunoaşterii proprii şi a cunoştinţelor dobândite în şcoală sau prin educaţie liberă.

Mijloacele economice de satisfacere şi de asigurare a decenţei vieţii au devenit scopuri. La origine, banii reprezintă un mijloc, dar câţi dintre noi mai vedem în bani un mijloc? Ei nu reprezintă o valoare în sine. Cu toate acestea, noi avem o viaţă economică, nu mai avem o viaţă normală, sănătoasă, cu toate atributele ei. Viaţa noastră este economie şi acasă şi la serviciu. Din păcate, totul în viaţă are acum o componentă financiară. Ca în contabilitate, când orice bun sau serviciu are corespondentul său în bani, aşa este şi în viaţă: orice activitate se traduce în bani, în venituri şi cheltueli.

Konrad Lorenz, în cartea Cele opt păcate ale omenirii civilizate, explică provocările omenirii de azi, care aduc daune sufleteşti mari: lăcomia orbitoare de bani şi graba extenuantă. De asemenea, pe lângă lăcomia de a deţine bunuri ori poziţie ierarhică superioară, sau de a le deţine pe amândouă, un rol esenţial îl joacă şi frica: frica de a rămâne în urmă în cadrul întrecerii, frica de sărăcie, frica de a lua hotărâri greşite.

Frica sub toate formele ei reprezintă factorul de subminare a sănătăţii oamenilor moderni. Până acum câţiva ani nu ştiam ce înseamnă cuvântul stres, cauzele şi efectele stresului erau necunoscute.

Oamenii suferă din cauza solicitărilor nervoase şi sufleteşti, solicitări determinate de o întrecere şi o grabă către nicăieri. Omul catalogat drept forţă de muncă, capital uman sau resursă umană, în afară de tratamentul şi ritmul de lucru la care este supus, se mai confruntă cu manipularea şi cu publicitatea exagerată menite a-i spori nevoile ce trebuie satisfăcute. Specialiştii în marketing speculează acest aspect şi numai de etică nu poate fi vorba în abordarea lor. Din păcate, consumatorii manifestă o oarecare naivitate, nu se revoltă, de exemplu, pentru că plătesc de cele mai multe ori o sumă considerabilă pentru ambalajul la fel de scump ca marfa sau doar pentru percepţia pe care şi-o formează din reclame (Konrad Lorenz, Cele opt păcate ale lumii civilizate, Ed. Humanitas, 2006, p. 31-38).

Într-adevăr, ştiinţa şi tehnologia au evoluat, dar esenţa cercetării este aceeaşi în toate epocile istoriei, diferă doar modalitatea de abordare, în ştiinţă, şi de folosire a instrumentelor, în tehnologie. Şi totuşi, cu toate avantajele ştiinţei şi tehnologiei, oamenii sunt cuceriţi de propria creaţie.

Sfântul Nicolae Velimirovici exprimă foarte frumos importanţa eticii şi a tehnologiei în viaţa omului şi a popoarelor, subliniind şi corelaţia dintre religie, etică şi tehnologie. Consider actuală şi importantă pentru înţelegerea eticii în viaţa economică scrierea marelui sfânt, cu doctorate în filosofie şi teologie în marile universităţi ale lumii:

,,Atunci când frica lui Dumnezeu dispare şi legea morală a lui Dumnezeu este încălcată, muntele tehnologiei omeneşti se prăbuşeşte în ţărâna din care a fost făcut. Astfel se vor prăbuşi în ţărâna cea fără de formă şi (…) turnurile tehnologiei şi arhitecturii omeneşti, dacă mândria omului, chiar şi cea a creştinilor, luptă sfidător împotriva lui Dumnezeu, şi depăşeşte toate măsurile mândriei şi păcătoşeniei, şi reuşeşte să sfârşească îndelunga răbdare a lui Dumnezeu.

De ce sunt atât de multe civilizaţii măreţe îngropate adânc în pământ, iar deasupra plugarii ară, fără nici cea mai mică idee că turnurile şi oasele lor zac sub pamântul arat? Cum se face ca din toate măreţele construcţii din marmură ale grecilor nu a mai rămas altceva decât Acropolea?”.

autor: Cosmin Stoica 

sursa: Centrul pentru o Romanie Integra si Prospera

Foaie Natională – Revistă liberă de luptă culturală şi spirituală

26 Jun
2012

26 Iunie – Ziua Drapelului Național al României. Vivat «flamura cea mare, tricoloră, a națiunii române»!

“Prin Legea nr. 96, din 20 mai 1998, ziua de 26 Iunie a fost proclamata Ziua Drapelului National, si, conform legii, pe tot cuprinsul Patriei, ea este marcata prin programe si manifestari culturaleducative cu caracter evocator sau stiintific, consacrate Istoriei Romanilor, precum si prin ceremonii militare specifice, organizate in cadrul unitatilor Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne. Rasfoind cartea de Istorie a Neamului, ne oprim asupra anului 1834, cand domnitorul patriot al Tarii Romanesti, Alexandru Ghica Voda, obtine de la otomani invoirea “de a pune steag romanesc corabiilor negustoresti si ostirii”. Cel destinat corabiilor era in doua culori: galben si rosu, pe cand steagul Armatei era tricolor – rosu, galben si albastru – si avea un vultur la mijloc. Acesta este inceputul adoptarii Tricolorului pe pamant romanesc. “O informatie o descoperim printre marturiile lui Jean Alexandre Vaillant, profesor si director al Colegiului “Sf. Sava” din Bucuresti (1831-1834), chemat din Franta si stabilit in Muntenia, in 1830, potrivit caruia Tricolorul ar fi fluturat pentru prima data in ziua de 29 iulie 1839, pe muntele Plesuva (zona Comarnic – jud. Prahova). Astfel, arborarea, de catre francmasonul Vaillant, a Tricolorului – ca drapel al Principatelor – este cea mai veche atestare documentara a acestui fapt.

Dar Tricolorul era simbol national romanesc. In timpul Revolutiei de la 1848, Tricolorul a fluturat in prima zi a victoriei, 14/26 iunie, cand domnitorul Gheorghe Bibescu a fost obligat sa abdice, fiind instaurat Guvernul provizoriu de la Bucuresti, odata cu promulgarea Decretului nr. 1 de instituire a drapelului national. Revolutionarii de la 1848, atat cei din Transilvania, cat si cei din Tara Romaneasca, au arborat steagul tricolor, ca simbol al luptei lor, avand inscriptionata lozinca: “Dreptate – Fratie” si denumindu-l “stindard al libertatii”. O luna mai tarziu, “vazand ca nu s-a inteles inca cum trebuie facute stindardele nationale”, Decretul guvernamental nr. 252, din 13 iulie 1848, preciza din nou ca “stindardele vor fi tricolore. Culorile sunt: albastru inchis, galben deschis si rosu carmin”. Ele vor fi dispuse vertical si vor fi aranjate in ordinea urmatoare: “Langa lemn vine albastru, apoi galben si apoi rosu falfaind”. “In Adunarea populara desfasurata pe Dealul Filaretului din Bucuresti (…), s-a celebrat ziua de 11 iunie, inceputul revolutiei, «zi de mantuire pentru toata Romania», sub flamurile tricolore. Tot in acel an istoric, 1848, in acea impresionanta Adunare de la Blaj, 3/15 mai, s-a inaltat «flamura cea mare, tricolora, a natiunii romane», a intregii natiuni romane. Potrivit unei alte ipoteze, Tricolorul se impune ca drapel national in 1859, odata cu dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza, culorile steagului fiind dispuse insa pe orizontala. Dupa venirea lui Carol I, steagurile vor avea benzile dispuse pe verticala, Romania aliniindu-se astfel regulilor respectate de steagurile europene.

Ziua Drapelului National a fost instituita pentru a marca ziua de 26 iunie 1848, cand Guvernul revolutionar a decretat ca Tricolorul – rosu, galben si albastru – sa reprezinte steagul national al tuturor romanilor, cele trei culori impartite in mod egal reprezentand principiul egalitatii; orientarea culorilor in sus semnifica verticalitatea, iar cifra 3 este numarul perfect. De Ziua Drapelului National, “La multi ani!”, romani, oriunde v-ati afla!”

Autor: MARIANA CRISTESCU

Sursa: Cuvântul Liber

 

26 Jun
2012

Vavila Popovici – “Insomniile unei veri”

Insomniile unei veri dezvăluie confesiunea lirico-meditativă pe teme ale dragostei și morții, abordată într-o manieră personală, caracteristică structurii sale interioare… Chemarea iubirii devine tânguire pornită spre Dumnezeu și receptată pe coordonate orizontale și verticale:
„Mă voi ruga, iubitul meu să vii / mă voi ruga-n biserici, / te voi striga-n păduri / și-n tărm de mare / când valuri se risipesc și gem”…

Renata Alexe    

* * *

Salutăm, așadar, incizia pe care o face poeta într-un material ideatic de profunzime, luminat de insomnii scormonitoare.
…Este un vibrant volum de poezie dedicat veșnicului și imprevizibilului zeu (sau zeițe) pe care îl numim îndeobște IUBIRE…

Vasile Filip    

* * *

…Exprimând înălțător și puternic prin nuanțe de o sensibilitate ieșită din comun, o profunzime a sentimentelor în care te regăsești sau te descoperi, rămân mut în fața acestei introspectii.

C. Popescu    

 * * *

 RĂSPUNS LA SCRISOARE

Nici nu mai știu
cât timp a trecut
de când nu ne-am mai văzut,
pe când foloseam cuvinte
cu-aceleași înțelesuri…
Ce-am făcut de-atunci?
În vremuri bune
mă cufundam în tăceri,
mai cântăream
din când în când iubirea;
în vremuri rele
număram boabe de nisip
până când oboseam…
Mai iubesc, da, mai iubesc!
Dar tu?
Mai iubești? Mă mai dorești?
Sper să ai, măcar acum,
sentimentul deplinei libertăți
de a alege…
Acum, când încă
nu e prea târziu!

 * * *

 METAFIZICĂ

Ţi-au retezat rădăcinile
Şi-ai rămas totuşi pe pământ.
De unde-ţi vei lua seva?
De unde? De unde?
Tot întrebându-te,
te-ai înfăşurat de trupul unui copac…
Te bucura soarele,
te biciuiau vânturile,
tu rezistai prin rădăcinile lui,
el rezista prin mlăzile tale înamorate.
Până-ntr-o zi
când fiul lui Zeus, mânios,
şi-a încruntat sprâncenele;
nori negri au venit,
aduşi de vânt…
Furtuna a doborât copacul înalt.
Vai, rădăcinile! Ai urlat atunci
îngrijorată de propria-ţi existenţă.

 * * *

 GÂNDURI DE POET

Noaptea îşi poartă discret
frigul şi liniştea…
Sunt nopţile calme şi reci,
cu mirosuri de iarnă.
O, dac-ar rămâne totul aşa!
Aşa de alb sub lună
şi timpul – fără de măsură,
o clipă din care
să nu mai poţi scădea nimic,
o clipă de iubire mare…
Să crezi
în zăpezi, în iubiri,
în amăgirile lor albe…
Gânduri de poet!

 Îmi plec capul
pe trupul poeziei.

 * * *

Vavila Popovici,
Raleigh, Carolina de Nord

 Insomniile unei veri – volum de proză, publicat 2002, Romania.

 

http://www.vavilapopovici.com/wp/insomniile_unei_veri/

 

26 Jun
2012

Arta Interviului: Drama accidentului din mina de uraniu de la Ciudanovița

Ben Todică
***
Introducere

Ceea ce mi-am propus în acest demers este realizarea unui recurs la memorie, amintire, istorie, realitate, adevăr. Acţiunea se petrece în Banatul românesc, în comuna Ciudanoviţa, judeţul Caraş-Severin.
De multă vreme tot insist pe lângă Nicu Chişe din Ciudanoviţa să mă ajute să aflu numele celor unsprezece ortaci care au murit într-o noapte în minele de uraniu. Nicu este un om foarte apreciat şi stimat de autorităţile locale, nu numai pentru integritate, onestitate, sinceritate şi simţ justiţiar, mereu gata să participe şi să-şi ajute aproapele, să-i ajute pe cei nevoiaşi dar şi pentru calităţile sale de om cu multă experienţă de viaţă, de mare încredere şi cu mult bun simţ. El a fost şi este apreciat de toţi acei care l-au cunoscut şi i-au cerut ajutorul şi în mod deosebit de domnul ing. Boncoi, de mai multe ori ales primarul oraşului Oraviţa şi unul dintre conducătorii exploatării miniere EMB Oraviţa. Nicu Chișe a primit lauri, nu a slugărnicit pe nimeni pentru promovări materiale sau financiare ci a trăit până acum drept, cinstit şi modest în Serviciul Comunităţii. Eu îl cunosc de copil. El m-a pus în contact cu Ion Dumitru, singurul încă în viață din cei patru supraviețuitori ai accidentului. L-am sunat pe Nicu Chișe pe internet în direct și am vorbit cu el, Nenea Chișe cum îi spuneam noi copiii, și cu Nenea Dumitru. Și am ascultat povestea acelei nopți teribile care ne-a lovit pe noi locuitorii șantierului Ciudanovița. Până la urmă tot nu am reușit să aflu numele întregului grup de unsprezece care au murit atunci în incendiul din mină. Cota, Cuşu, Pădureanu, Chivu, Briceag, Uţă, Oprea, Bădin şi … Interviul a fost realizat în memoria lor.

Ben Todică
***
Suntem obișnuiți cu interviuri cu oameni cunoscuți, în care întrebările sunt bine gândite, și răspunsul relevă importanța și realizările celui intervievat. Dar arta interviului merge mult mai departe de atât. Și interviul lui Ben Todică, prezentator al emisiunilor în limba română a stației comunitare de radio 3zzz din Melbourne, Australia e diferit în multe feluri. Întrebările și răspunsurile curg natural, într-o convorbire telefonică, la 20 de mii kilometri distanță, și 31 de ani mai târziu. Întrebările sunt puse unor doi oameni simpli, dar extraordinari, Nenea Chișe și Nenea Dumitru, acum în vârstă dar cu mintea foarte limpede și memoria intactă, pe care reporterul i-a cunoscut copil fiind în orașul lui natal, uitata Ciudanovița, unde ani de zile sovieticii au exploatat uraniul din adâncurile Banatului. Un interviu care aduce omagiu unor oameni care altfel ar fi rămas complet uitați, cei 11 lucrători în mină care și-au pierdut viața într-un incendiu în aprilie 1962, și al căror nume de mult reporterul încearcă să le afle. Un interviu al căror vorbe sună ca o emisiune de teatru radiofonic, unde tensiunea crește pas cu pas, ascultătorul devine din ce în ce mai prins, se conturează personaje, apar locuri și evenimente și accidentul din mină din noaptea aceea se desfășoară ca în fața ochilor, la fel și întreaga viață din timpurile și locul acela, cu greutăți și riscuri, dar și cu rare momente de bucurii, mult apreciate, în care oamenii își continua armonios și demn viața.
Imagini ale minei de uraniu de la Ciudanovița, Banatul românesc
***
Facem cunoștiință cu domnul Dumitru Ion care a lucrat în mina de uranium de la Ciudanovița 35 de ani în total, fără două luni. Acum are 75 de ani. A ieşit la pensie  de la mină în 1988. Ion devenise sudor la Reșița și apoi a venit la Ciudanovița când avea 18 ani să lucreze la foraj, la sonde. De la el aflăm cum la început nu era nimic acolo, se stătea în corturi, apoi s-au construit niște barăci. Era un drum de ţară şi transportul şi tot ceea ce se aducea se făcea pe calea ferată. Doar mai târziu s-au făcut blocurile și localitatea s-a mărit căci au venit mulți oameni, unii să lucreze la construcții, alții în mină. Când a venit el era securitate rusească, era închis tot perimetrul acela în care se exploata, era păzit de armata rusă. Era armată rusească, era conducere rusească, directori erau şi români şi ruşi. Angajarea la mină o fi avut un sistem de filtrare, dar aveau nevoie de forță de muncă deoarece  oamenii nu se îmbulzeau să vină să lucreze în adâncuri. Până la urmă din cauza necazurilor au venit mulți.
Imagini cu minerii de la mina de uraniu din Ciudanovița
***
Ca într-un dialog bun de piesă de teatru radiofonic, simplu, curgător, cu detalii și reveniri, interviul ne construiește povestea tragicului accident. 
”B.T. … Tu ce făceai în seara aceea? Te-ai dus la serviciu, ţi-ai luat la revedere de la soţie?
D.I.: Ce s-a întâmplat? Eu eram şef de brigadă pe două schimburi şi-l aveam pe Romică şef de echipă. El a trebuit să-şi ia nişte mobilă de la depozit de la Oraviţa şi eu eram în schimbul trei, el trebuia să vină la schimbul unu că aşa eram împărţiţi, schimbul doi era liber.
B.T.: Romică şi mai cum?
D.I.: Bucşă Romulus. El a spus că dacă va reuşi să ajungă cu mobila la timp, va veni la schimbul doi, dacă n-ajunge cu mobila vine cu mine la schimbul trei şi dorea să rămână şi la schimbul unu în continuare a doua zi.  Aducea mobila cu o platformă cu nişte ţigani cu căruţa şi a venit mai târziu. Oamenii nu puteau lucra pe instalaţii fără el, dar au avut altceva de făcut – reparaţii cu mecanicul.
D.I.: Aveam sonda, camera de sonde, aveam o sondeză mai mică, nu era din alea mari. Şi băteam gaura înspre ieşire cum se cerea. El s-a culcat pe o ladă de probe, stătea acolo întins. Era târziu, cred că era trecut de douăsprezece noaptea, n-aş putea să spun exact. Vedeam că vine ceva alb, ca o ceaţă, intra la noi în nişă unde eram cu sonda. Mă ce drac-o fi? Eu am zis că-s aburi prima dată, înţelegi? Nu i-am dat atenţie, dar când mă uit veneau aburii mai mult pe jos aşa şi creşteau pe măsură ce înaintau.
B.T.: Era greu fumul.
D.I.: Pe jos circula. Îl scol pe Romică. Măi Romică ia vezi ce-i aici! El se trezeşte tresărind că adormise, a sărit şi a zis: Mitică arde mina! Înţelegi? El mi-a zis.
B.T.: Aha.
D.I.: El a fost întins la orizontală jos pe pământ şi a simţit fumul.
B.T.: A simţit că miroase a fum.
D.I.: Îl luase pe la picioare, ajunsese la el fumul. Am oprit tot şi hai să ieşim afară, să ieşim pe unde am intrat, pe una din părţi pe planul înclinat, ajungem la plan să ieşim pe scări. Ne-am dus să ieşim dar fumul tot creştea şi creştea şi ne-a ajuns fumul până la gât, se urca pe noi de jos în sus, ca o piramidă era, înţelegi, şi tot venea pe jos. Ne-am dat seama că nu mai putem merge şi ne-am întors înapoi. Din planul înclinat până sus la orizontul patru erau parcă vreo şaizeci de metri, nu ştiu exact, dar peste treizeci de metri. Era un coborâtor, un suitor. Că ce se întâmpla? Noi aproape lunar eram antrenați, erau lucrurile aşa de bine puse la punct că toţi din mină aveam o zi stabilită de ieşit din mină pe căile de acces, ca în caz de accident să ştii pe unde ieşi. Înţelegi? Să cunoaştem toate căile de aeraj. Cunoscând căile de aeraj, fumul venea de la puţ încoace, circula. Haida să ieşim, şi am ieşit pe suitorul ăla până la orizontul patru, în spate. Noi având multe foraje de o vreme deja, mai multe sonde la orizontul patru cu foraje, ştiam să mergem la puţ. Dar venea la fum de la puţ prin toate părţile şi tot la fel n-am putut ieşi. Zic, hai în continuare să ieşim tot pe suitorul de aeraj care face legătura între orizontul patru şi orizontul trei. Ne-am dus vreo trei sute de metri unde ştiam că-i suitorul de ieşit, că cunoaşteam bine căile de aeraj că aveam instructaj, eram instruiţi şi ştiam, şi venea fumul de sus în jos pe suitorul ăla.
B.T.: Doamne!
D.I.: Am luat-o înapoi pe unde am ieşit la baza planului înclinat partea de sus unde era acces, unde era şi troliul de scos vagoanele de la expediţia lui Mircea Bătălan. Cum erau ei atuncea aveau o sondă mare, dar erau acolo vreo cinci sute de metri de la plan, de mers, era într-un fund de sac Benoni.
D.I.: Ne-am dus către sondă, acolo nu era nimic, dar a început să vină fumul şi, cred că într-o jumătate de oră s-a umplut. Am dat drumul la furtunul de apă şi am zis că dacă vine fumul ne urcăm pe scări în sus pe suitor, că până ajunge acolo fumul mai este. Dând noi cu furtunul cu apă, odată a început să se întoarcă fumul invers, înţelegi?
B.T.: Cum?
D.I.: Mergeam şi fumul aşa încet era total invers, se vedea că nu mai venea către noi, înţelegi?
B.T.: Aşa.
D.I.: După ce am ieşit am realizat ce se întâmplase. Au inversat aerajul la mină cei de afară. Au luat hotărâre ăia de afară care erau prezenţi să schimbe sensul curenţilor de aer. Am stat noi acolo, n-aş putea să spun cât. Cred că se lumina de ziua când am ieşit noi afară …”
Povestea e spusă fără patimă și cu bune și cu foarte rele.
Teroarea care exista în jur ne este doar punctată. Supraviețuitorii luați la interogatoriu la o secție militară din Timișoara văd niște instrumente de tortură. Dar nu întreabă nimic. Cu ei nu s-au purtat urât și ei s-au întors la casele lor. Ulterior s-a descoperit cauza acidentului: un chiștoc de țigară aruncat în lăzile de carton în care era ținut explozivul de unul dintre minerii care au murit, Cota. Trupurile morților au fost transportate la locurile de unde se trăgeau indiferent de cât de departe în țară, copiilor li s-au dat pensii, iar văduvele au fost angajate pe unde s-a putut. Viaţa a continuat normal şi după aceea …
”B.T.: Şi acum la vârsta asta, care e concluzia ta despre Ciudanoviţa şi uraniu? A avut vreun rost tot efortul ăsta care l-au făcut toţi, ţi-ai pus această întrebare vreodată?
D.I.: Eu m-am întrebat, dar ce-a fost bun, ce-a fost de preţ au luat ruşii, au exploatat ruşii, înţelegi, aia s-a întâmplat.
B.T.: A fost o perioadă de viaţă frumoasă în această vreme a exploatării uraniului, de la început până la cădere.
D.I.: Benoni, erau condiţii foarte grele, nu era perforaj umed, era pe uscat, era  un praf de nu te vedeai, înţelegi, se lucra manual, se încărca cu lopata. Într-adevăr se şi plătea bine, înţelegi că aveam salariul de vreo 800 de lei când am venit eu şi aveam 60% era la HCM din 1952 din cvartetul româno-sovietic, aveam 60%, plus că lucram în acord, înţelegi? Erau nişte sporuri mari, se câştiga bine, cei care lucrau în acord, erau militari care plecau cu bani mulţi acasă când se eliberau, mă refer la cei de la construcţii. Cunosc eu situaţii, dar mulţi s-au îmbolnăvit, au făcut silicoză, deci au fost condiţii vitrege de muncă într-o perioadă.
B.T.: … Ce ţi-aduci tu aminte când vorbeşti despre Ciudanoviţa? Au fost clipe de fericire, de glorie? Ai ceva amintiri frumoase?
D.I.: Erau amintiri frumoase. Se organizau excursii şi mergeam de la Ciudanoviţa pe valea Jitinului până la captare (unde se capta apa potabilă pentru Ciudanoviţa din izvorul pârâului Jitin), se organizau apoi meciuri de fotbal, drumeţii, până sus la Brădet pe valea Jitinului. Vara jucam volei, iarna la club cu Ghiţă de la Garaj, care a fost sudor, îl ştii…
B.T.: Mi-a fost naş, i-a fost naş lui fiu-miu.
D.I.: Jucam ping-pong la club, era biliard, erau multe.”
Naturalețea vorbelor, a povestirilor, prezentarea simplă, niciodată pătimașă a evenimentelor, trezește frumusețea naturală a locurilor și oamenilor iar mesajul importanței „de a nu uita” este a-tot-puternic.
Notă:
Întregul interviu poate fi citit online la:
http://www.observatorul.com/articles_main.asp?action=articleviewdetail&ID=10941
Comuna Ciudanoviţa, judeţul Caraş-Severin, Banatul românesc, se întinde pe o suprafaţă de 3.998 ha, mică în raport cu media pe judeţ şi este situată pe versanţii vestici ai Munţilor Aninei. Satele sunt situate pe cursul mediu al pârâului Jitin, afluent al Caraşului. Comuna se învecinează la nord cu localitatea Secăşeni, iar în partea de vest cu oraşul Anina. La sud se învecinează cu satul Brădişor. Comuna Ciudanoviţa este formată din satul Jitin, satul Ciudanoviţa şi colonia minieră care este şi centru de comună. Pe pârâul Jitin în secolul al XX-lea a apărut colonia minieră, ca urmare a exploatării de metale rare. Pe teritoriul localităţii trece DJ 573, care face legătura între comunele apropiate şi oraşul Oraviţa, acest drum leagă satul Ciudanoviţa de satul Jitin, de asemenea pe teritoriul comunei trece şi calea ferată Oraviţa – Anina, cea mai veche cale ferată din judeţ de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Această localitate este aşezată la o distanţă de 21 km de oraşul Oraviţa şi de 72 km faţă de municipiul Reşiţa.
Ciudanoviţa este o zonă pitorească deosebită, împresionând prin frumuseţea specifică locului din partea vestică a masivului muntos Anina. Caracteristicile reliefului, dispunerea unităţilor acestuia în trepte, au influenţat vegetaţia naturală, care se compune din păşuni şi fâneţe, păduri de foioase şi conifere, pajişti alpine, vegetaţia cultivată fiind caracterizată de culturile cerealiere şi suprafeţe mari pomicole.
Datorită reliefului, clima este în general temperată, valoarea medie anuală a temperaturii fiind de 11 grade, fără vânturi puternice şi cu precipitaţii repartizate proporţional pe întregul parcurs al anului.
Locuitorii din comună se ocupă cu agricultura, pomicultura şi creşterea animalelor, silvicultura şi prelucrarea lemnului, acesta constituind principala resursă naturală a zonei. Activitatea de exploatare minieră a constituit până nu demult principala sursă de venituri pentru o mare parte din populaţia activă.
Articol scris de Ileana Costea cu o introducere de Ben Todică

Fotografii: Ben Todică

Materialul este preluat de pe omnigraphies.com
26 Jun
2012

Sărbătoarea Paştelui în Elveţia

Paştele este o sărbătoare cunoscută încă din vremurile străvechi.

Etimologia cuvântului „Paşte”, în germană „Ostern”, rămâne necunoscută, dar se presupune că aceasta este asociată cu sărbătoarea de primăvară, celebrată în cinstea zeiţei fertilităţii Ostara. De aici şi iepuraşul de Paşte şi ouăle, considerate simboluri ale fertilităţii.

Astăzi întreaga lume creştină sărbătoreşte Paştele ca Învierea lui Iisus Hristos.

Şi aici, ca şi în alte ţări, Paştele are un caracter din ce în ce mai comercial, originile acestei sărbători având tendinţa de a se pierde în favoarea zilelor de odihnă care încep cu Vinerea Mare şi se încheie cu Lunea Paştelui.

 

Deja cu o lună înainte de Paşti, vitrinele magazinelor şi rafturile  supermarketurilor sunt decorate cu iepuri de ciocolată, ouă colorate şi cozonaci, astfel încât nu doar copiii sunt cei care se bucură de venirea Paştelui, dar şi adulţii. Prima zi de Paşte începe în multe localităţi cu căutarea ouălor de Paşte, ascunse într-un mod miraculos de iepuraş cu o noapte înainte.

 

Lunea Paştelui în Zurich este numită Zwanzgerle, în care copiii le propun adulţilor un joc. Regula acestuia este extrem de simplă, copiii vin cu ouă colorate de ei şi îi provoacă pe adulţi să le spargă coaja cu o monedă de 20 de cenţi. Dacă aceştia reuşesc, fără ca moneda să cadă pe jos, oul şi moneda le aparţin, dar dacă nu, atunci se vor cuveni copilului. De obicei câştigătorii sunt copiii, jocul fiind pentru ei un bun prilej de a-şi completa rezerva banilor de buzunar.

La Mendrisio, în cantonul italofon din Tessin situat în sud, sunt puse în scenă spectacole în Joia Mare cu soldaţi romani şi trompetişti călare ce vestesc Patimile lui Iisus. După care în Vinerea Mare are loc o procesiune mult mai austeră ce constă în transportarea pe străzi a statuilor lui Iisus după crucificare şi a mamei sale Maria.

În partea de vest a Elveţiei, oraşul Romont, în Vinerea Patimilor, are loc procesiunea persoanelor îndoliate, îmbrăcate în negru, care poartă prin tot oraşul pernuţe roşii cu instrumentele torturii lui Hristos pe ele, cum ar fi cuiele folosite pentru răstignire şi cununa de spini pusă pe capul lui Iisus, şi batista cu care Sfânta Veronica i-a şters sudoarea Mântuitorului, pe care a rămas în mod miraculos amprenta feţei Sale. Străzile acestui oraş din cantonul Fribourg răsună în rugăciunile credincioşilor care reconstituie traseul urmat de Hristos spre Golgota.

În Nyon, în apropiere de Geneva, fântânile oraşului sunt decorate cu flori, panglici şi ouă, în conformitate cu o veche tradiţie germană ce sărbătorea topirea zăpezii şi revenirea apei în fântâni. Un obicei similar există şi în altă parte a ţării, la Bischofzell, în cantonul Thurgovie.

Satul Rougemont, cantonul Vaud, produce cu această ocazie ouă gigante, culorile cărora variază de la an la an.

Satul Rumendingen din cantonul Berne surprinde cu obiceiul aruncării beţelor de trestie de zahăr în duminica Paştelui, iar în cantonul Valais, unele sate au păstrat vechea tradiţie de Paşti de a oferi pâine, brânză şi vin.

La Lucerne, o serie de concerte de Paşte au loc în fiecare an.

 

By Tatiana Scurtu-Munteanu

 

 

25 Jun
2012

Octavian Curpaş: „Scriitoarea Vavila Popovici“

În mine, universul reflectat” (Vavila Popovici)

Născută pe 24 ianuarie 1935 la Suliţa, în judeţul Hotin, în nordica Bucovină  (actualmente Ucraina), Vavila Popovici şi-a descoperit pasiunea pentru scris încă din adolescenţă, când compunea versuri şi citea mult. Ca elevă a liceului teoretic de fete «Unirea» din Tg. Mureş, aceasta urmează în paralel cu şcoala, cursurile Conservatorului (Şcoala Populară de Artă) secţiile pian şi balet. Iată de ce, la acea vreme, viitoarea scriitoare visează să îmbrăţişeze o carieră artistică, însă acest lucru nu este posibil din mai multe motive. Problemele de  sănătate, lipsa unui dosar bun, dezacordul părinţilor ca fiica lor să se orienteze spre un asemenea domeniu, precum şi pledoaria profesoarei de fizică şi chimie, care a convins-o pe Vavila Popovici să meargă pe drumul ştiinţei, au făcut ca destinul să o poarte pe aceasta în 1952, în Iaşiul lui Eminescu, pentru a susţine examenul de admitere la Institutul Politehnic, Facultatea de Chimie Industrială. Studentă fiind, destinul i-l scoate în cale scriitoarei, pe viitorul soţ. Cei doi se logodesc când Vavila Popovici are doar 20 de ani, iar un an mai târziu, se unesc în legământul căsătoriei. Mariajul lor durează 31 de ani, până în 1987, când soţul Vavilei Popovici trece în nefiinţă.

Trecutul şi prezentul

După obţinerea licenţei, Vavila Popovici se angajează mai întâi în  învăţământ, ca profesor de matematică şi fizică, iar apoi ca inginer, pentru început la Combinatul Chimic Borzeşti, în cadrul unui laborator, ca inginer documentarist, inginer tehnolog. Transferată în interes de serviciu la Combinatul Petrochimic din Piteşti, Vavila Popovici este inginer principal serviciul tehnic, şef birou tehnic-export, până la pensionarea pe caz de boală. După pensionare, aceasta lucrează la domiciliu, ca traducător, efectuând traduceri şi revizii tehnice din limbile rusă şi franceză.

Vorbind despre trecut, autoarea mărturiseşte că deşi ca ingineră muncea adesea peste program, ceea ce era destul de obositor, faptul că îşi făcea profesia din pasiune a ajutat-o să depăşească orice obstacol. Simţul datoriei şi dragostea pentru cariera aleasă, dar şi dedicaţia faţă de familie au avut în cazul său prioritate în faţa scrisului. Ea mai adaugă că şi-a iubit soţul şi la fel de mult îşi iubeşte cele doua fiice (prima venită pe lume când autoarea avea 22 de ani), pentru care şi-a dorit dintotdeauna să fie sănătoase şi deştepte. De asemenea, un loc aparte în inima ei îl ocupă şi nepoata, pe care scriitoarea a crescut-o până la vârsta de doisprezece ani şi pe care o consideră ca fiind al treilea copil al ei. În prezent, Vavila Popovici locuieşte în Statele Unite ale Americii şi este colaborator la diferite publicaţii.

În ţară, Vavila Popovici a făcut parte din colectivul redacţional al revistei «Coloana Infinitului» din Timişoara, «Dor de Dor» din Călăraşi. Actualmente, Vavila Popovici este colaboratoare a ziarului «Argeşul», la pagina de cultură «Săgetătorul», din Piteşti. Autoarea este de asemenea, deţinătoarea Premiului pentru literatură al revistei „Argeş”, mai 2004 şi al Premiului I „Femeia in cultura”, obţinut la concursul „Femina 2008” ediția a X-a , jubiliară (județul Argeș).

„Poezia a fost şi rămâne refugiul meu sufletesc!”

Despre Vavila Popovici, autoare a numeroase volume de versuri şi de proză, precum „Singurătatea clipelor târzii”, „Noapte de iarnă”, „Piticul din ceaşca de cafea”, „Îngerul scrie poemul”, „Jurnalul unei veri”, „Mai sunt bărbaţi buni”, „Jurnal american” sau „Ultima piruetă” – Simion Bărbulescu afirma că este „o personalitate distinctă a liricii contemporane”, urmărind în cărţile sale „îmbinarea armonioasă dintre sacru şi profan, într-o sinteză care o singularizează în contextul contemporaneităţii…” De altfel, referindu-se la creaţia sa, scriitoarea însăşi afirmă că poezia îi este un prieten nedespartit! „Împreuna cu ea”, spune Vavila Popovici, „m-am bucurat, alteori am plâns, ea m-a consolat. A fost şi rămâne refugiul meu sufletesc! Nu este super egoul, ci alter egoul meu.”

Vavila Popovici a ştiut să îşi clădească din poezia pe care a creat-o un adevărat adăpost   în vremuri când nedreptatea era ridicată la rang de virtute. Aşa se face că deşi în 1988, scriitoarea obţine premiul Editurii Eminescu, nu i se dă dreptul să îşi publice propriul volum de versuri. Motivul? Ca să facă economie de hârtie, Elena Ceauşescu hotărâse să se editeze un volum colectiv, „13 poeţi”, în care Vavila Popovici era unul dintre aceştia. Vorbind despre acele timpuri, când banul, relaţiile şi compromisurile de tot felul erau la putere, Vavila Popovici spune că „nu se putea edita înainte de 1989 ceea ce scrisesem în cărţile mele, nu puteam mărturisi gândurile şi întâmplările în acea perioadă a comunismului; sinceritatea nu putea fi pretuiţă, ci speculată şi pedepsită, tristeţea era un păcat.”

Filosofia dintr-o poezie

„Daca iubiţi poezia sau muzica, pierderile, creşterile, curgerile, dacă vă plac geometria şi rigoarea fără să vi se împietrească inima, dacă sunteţi în stare de un dram de nebunie şi un munte de măsură, veţi întâlni filosofia”, afirma Constantin Noica. Şi aşa s-a întâmplat şi în cazul Vavilei Popovici. Metafizica născută din uimirea în faţa rânduirii acestei lumi a însemnat pentru ea un moment când şi-a ordonat răspunsurile la întrebările pe care le-a plămădit văzând şi simţind intens durerea, dar şi acumulând tot mai multe cunoştinţe. Mirarea ei s-a concretizat într-o filosofie asupra vieţii, pe care Vavila Popovici a ales să o împărtăşească, din preaplinul inimii, cu semenii săi, prin una din formele artei. Şi astfel, s-a născut această profundă şi superbă definiţie a poeziei, dintr-unul din poemele sale: „Poezia e aura unei piese a lui Shakespeare./ E melodia cântată/ pe strunele viorii Stradivarius./ E culoarea şi lumina/ dintr-un tablou al lui Rembrandt./ E marmura de Carara/ dăltuită de Michelangelo./ E o piruetă a Anei Pavlova.” Interferenţa artelor nu este o întâmplare şi nicio alternativă în creaţia Vavilei Popovici, ci o constantă.

„Anotimp interior”

Om cu credinţă  în Dumnezeu şi în Împărăţia Lui, cu ataşament faţă de dreptate, adevăr,  iubire şi libertate, Vavila Popovici consideră că „în tot ce facem şi gândim trebuie să-L avem pe Dumnezeu în viaţa noastră. Libertatea şi fericirea spre care tindem nu se pot obţine decât prin iubire şi dăruire; iubire faţă de aproapele nostru; iubirea care ne este însămânţată în suflet şi pe care trebuie s-o îngrijim, ca această sămânţă să ajungă să rodească”.

Iubirea aceasta înseamnă  la Vavila Popovici şi legătura cu strămoşii. Romanele „Cartea mamei”, „Ultima piruetă”, „Albumul cu fotografii” sunt tot atâtea ocazii în care autoarea  îşi recunoaşte nevoia de destăinuire, de sinceritate, setea de comunicare, tocmai din dorinţa de a reînvia o lume în care încrederea în forţele binelui, curajul, compasiunea şi sacrificiul de sine erau valori ce caracterizau o întreagă societate. Despre toate acestea, Vavila Popovici a scris cu inspiraţie, cu putere, cu gust, cu un condei menit să dăinuiască în eternitate. Şi aceasta pentru că Vavila Popovici consimte spuselor lui Gabriel Garcia Marquez: „Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete. Cere-I Domnului tăria şi înţelepciunea pentru a le exprima.” Aşa se face că autoarea şi-a făurit şi ne-a dăruit un minunat şi unic „Anotimp interior”, dăltuit cu migală: „În zilele de vară / când căldura / îmi învăluia trupul, / închideam ochii / şi mă rugam soarelui. / Din prea multă iubire / mă rugam.”

Pentru viitor!

Fie ca Dumnezeu să  îi umple în continuare sufletul doamnei Vavila Popovici, cu atât de multă iubire, încât cărţile sale să fie alese de tot mai mulţi cititori. Iar volumele pe care nu le-a scris încă, îi dorim Vavilei Popovici să le aştearnă pe hârtie cu aceeaşi dăruire şi belşug de har.

OCTAVIAN CURPAŞ

Phoenix, Arizona

http://revista-ecoul.com/scriitori-despre-scriitori/octavian-curpas-%E2%80%9Escriitoarea-vavila-popovici%E2%80%9C/

 

 

 

25 Jun
2012

Vavila Popovici- A dori să cucerești puterea sau a fi puternic(ă)?

Cred că fiecare femeie doreşte să fie puternică! Doreşte să înlăture teama pe care o are poate chiar de la naştere, din copilărie: teama de întuneric, de animale, teama de stafii, de cearta sau bătaia părinţilor şi a educatorilor, teama de examene, teama de hoţi, de violatori, mai târziu teama de a nu greşi, teama de pedepsele celor care au în mână puterea, teama pentru viaţa copiilor, teama de boală, de durere, de suferinţă şi în sfârşit, teama de moarte. Fiindcă, orice s-ar spune, temerile femeilor sunt mai multe şi mai mari decât cele ale bărbaţilor! Şi dacă reuşesc să înlăture pe rând aceste temeri, pe căi oneste, devin puternice, devin libere.

     Să lupţi de fiecare dată să alungi aceste temeri din sufletul tău, să lupţi cu fiinţa ta, cu sinele tău şi să reuşeşti! Dar, în zilele noastre, sunt femei care nu numai că doresc să fie libere şi puternice dar râvnesc puterea şi înţeleg greşit libertatea! Sunt stăpânite de acel orgoliu de a cuceri puterea, luptându-se şi folosind orice mijloace pentru a intra în posesia ei, fără a avea credinţă în Dumnezeu, în lumina dăruită de El minţii, sufletului, necesară pentru a putea vedea clar lumea şi locul modest pe care-l are fiecare în această lume trecătoare. Da, să înveţi să înduri la nevoie, să înveţi să duci lupta cuviincios cu cei din jurul tău, să-ţi afli locul pe orizontala vieţii şi să încerci să te înalţi, din acel punct pe verticală, folosind mijloace onorabile, nelezând pe alţii, acesta ar fi idealul! Sigur că te poţi poticni în drum, poţi greşi uneori, fiindcă tot omul este supus greşelii. În acele momente să-ţi faci semnul crucii – semn de evlavie şi închinare, să spui o rugăciune… să ceri iertare celui pe care l-ai rănit… Să fii sincer cu tine însuţi şi cu cel de lângă tine… Numai în acest mod te poţi purifica, poţi prinde putere, poţi deveni mai înţelept şi poţi adopta în continuare un comportament uman…

     Am cunoscut femei în jurul meu, femei cu credinţă în Dumnezeu, cu dorinţa de a respecta legile morale ale Domnului, date în scopul armoniei acestui univers, femei care au rezonat la educaţia primită, căci multe s-au schimbat în viaţa noastră şi se schimbă, societatea evoluează, dar principiile de bază rămân şi ne dorim o schimbare în bine şi nu în rău.

     Am admirat întotdeauna femeile puternice, în toate domeniile. Citeam despre ele şi eram în admiraţia lor, femei care prin muncă şi dragoste, fie de meserie, fie de ţară, fie de un bărbat, au realizat lucruri măreţe. Păstrez amintirea unor vieţi exemplare, precum povestea vieţii Ecaterinei Teodoroiu care m-a impresionat la vârsta când eram elevă a liceului care-i purta numele, în oraşul Tg. Jiu. La şcoală nu se vorbea despre această eroină, întrucât veniseră vremurile comuniste, când simţul de apărare a patriei nu se mai cultiva. Se vorbeşte şi astăzi prea puţin de Ecaterina Teodoroiu, gorjeanca, fiica unor ţărani săraci, născută în 1894, cu dragoste de carte, călăuzită de cele mai nobile sentimente faţă de patrie şi care elevă fiind a îmbrăcat întâi costumul de infirmieră pentru răniţi, apoi costumul de soldat pentru a apăra cu arma pământul strămoşesc, în anii de început al primului război mondial. Plină de curaj şi simţ patriotic, a reuşit să convingă comandanţii că poate lupta alături de ostaşi. Rănită, înzdrăvenită, a preluat conducerea unui comandament de luptă. În 1917 pe când îşi îmbărbăta plutonul cu cuvintele: „Înainte băieţi, înainte!”, a fost lovită mortal de două gloanţe. A luptat din dragoste pentru pământul ţării, din dorinţa de a-l apăra de duşmanii cotropitori, cu entuziasm tineresc şi lumina puternic strălucitoare a sufletului său.

     Mai târziu, amintindu-se în treacăt, la ora de istorie, despre cea mai importantă figură a Franţei din Evul Mediu, Ioana D’Arc, am căutat să mă documentez în amănunţime asupra vieţii şi faptelor sale, a celei care la vârsta de doar 17 ani, se afla în fruntea armatelor franceze, după ce l-a convins pe regele Carol al VII-lea că aude vocea lui Dumnezeu spunându-i că trebuie să ia înapoi pământurile pierdute în favoa­rea englezilor. Nu ni se spunea (cum era să ni se spună pe-atunci?) că la vârsta de 13 ani Ioana D’Arc auzea “voci” din cer care o îndemnau să lupte pentru ţara sa. Şi-a riscat viaţa, din dragoste de ţară; a murit strigând numele lui Iisus, convinsă fiind că şi-a îndeplinit misiunea personală cu care venise pe acest pământ.

     În facultate, când învăţam Tabloul lui Mendeleev, ni s-a spus în treacăt de Marie Curie, când enumeram elementele din tabel şi ajungeam la Radiul şi Poloniu. Născută în 1867, ea a lucrat cu două minereuri radioactive; dintr-un minereu a extras Radiul care se găsea în amestec cu alte elemente. Astăzi, el este folosit în medicină – radiumterapie -, prin introducerea unor ace de radiu sau a unor capsule în organele afectate de cancer. Găsind în Biblioteca Universităţii din Iaşi cartea despre viaţa şi opera polonezei Marie Skłodowska–Curie, văzându-i chipul care semăna mai mult cu cel al unei  prinţese, aflând că a fost prima fe­me­ie care a predat la Sorbona, de două ori la­u­rea­tă a premiului Nobel şi singura ca­re a primit distincţia pentru do­uă do­menii diferite (fizică şi chi­mie) şi mai aflând că la descoperirea unui nou e­le­ment chimic l-a bo­tezat “po­lo­nium”, desigur că am admirat această femeie puternică.  Vizitând apoi Universitatea din Lublin la care a predat un timp, admiraţia mea s-a amplificat, văzând cum polonezii au ştiut să-i ridice o statuie în curtea Universităţii. Şi spun puternică, deoarece cunoştea riscul cercetării şi a lucrului cu substanţele radioactive şi totuşi a avut curajul să meargă mai departe, sacrificându-şi viaţa pentru cunoaştere, pentru omenire. Îmi amintesc că era prin anii şaptezeci şi ceva, când murise o mătuşă a mamei din Polonia şi reuşisem cu mare greutate să obţin aprobarea pentru a mă duce în oraşul Lublin în care decedase. Prietenii ei cei mai buni, o familie de profesori universitari, m-au dus să vizitez mormântul bunicii acoperit cu marmură neagră, în cimitirul din oraş; nu o cunoscusem decât din fotografiile pe care le păstrase mama. Soarele strălucea puternic, marmura reflecta lumina şi mi se părea că o văd culcată pe marmura neagră, privindu-mă blând şi mulţumitor, măcar pentru drumul pe care-l făcusem pentru a ajunge la mormântul ei şi pentru buchetul de flori albe pus pe strălucitoarea piatră. Mai apoi am vizitat câteva laboratoare din cadrul universităţii în care lucrau acei prieteni. În curtea Universităţii am văzut statuia Mariei Sklodowska, cu câteva flori la baza soclului, probabil puse de vreun student. Vizitând în continuare oraşul, am făcut un popas şi am luat prânzul la un restaurant. Mai târziu am ajuns în faţa unei biserici, plină pe vremea aceea de credincioşi; ne încăpând în biserică, stăteau în genunchi pe caldarâmul din faţa bisericii; era seară, linişte şi se auzeau glasurile preoţilor… Am stat mai mult timp, nu-mi venea să mă despart de atmosfera aceea sfântă de care fusesem ruptă… din copilărie. Mi se părea că noaptea venea de departe şi mă privea cu nenumăraţii ei ochi, curioasă… Mă simţeam intrusă într-o lume pe care n-o bănuiam a fi aşa cum o găseam, aici, în ţara vecină… La noi, în acei ani, majoritatea oamenilor nu se rugau, fugeau de biserică, se închinau în gând, fiind terorizaţi, ameninţaţi… Poate de aceea… Poate de aceea femeile au dat naştere unor copii lipsiţi de credinţă, de morală, fiindcă idealul lor este acum puterea obţinută prin orice mijloace şi de cele mai multe ori neonorabile. Mă îngrozesc când văd pe ecranul televizorului, sau citesc în presă interviurile luate, cum femei tinere răspund întrebărilor puse de jurnalişti, cu câtă aroganţă, cu totală lipsă de jenă, de bun simţ şi aceasta din cauza piedestalelor găunoase pe care au urcat, eclipsând femeile harnice, capabile. Şi mai dau naştere altor fiinţe care, probabil, le vor semăna… Este adevărat că de-a lungul istoriei universale au existat femei care au influenţat destine, au decis soarta unor ţări sau a unor conducători, aşa zise-le „femei fatale”, dacă ne gândim la ultima femeie „fatală”din ţara noastră , analfabetă, orgolioasă, dornică de putere şi care a făcut atâta rău ţării… Doresc cumva femeile zilelor noastre să ajungă regine precum Împărăteasa Bizanţului Pulcheria sau seducătoarea regină a Egiptului – Cleopatra, victima propriei sete de putere, care a ştiut să su­ceas­că minţile atâtor conducători ro­mani, cu ajutorul cărora a reuşit să conducă singură Egiptul, încă de când avea doar 18 ani, în­lă­tu­rând orice rival, dar  care  s-a sinucis la numai 39 de ani?  Au existat, este adevărat, femei care şi-au dorit puterea, femei malefice cu înclinaţie spre incest, corupţie, crimă, ca italianca Lucreţia Borgia, (sfârşitul secolului 15 şi începutul secolului 16, precum  Ecaterina cea Mare a Rusiei (secolul18), sau curtezana Madame de Pompadour (secolul 18) sau spioana Mata Hari (sfârşitul secolului 19). Să se repete istoria? Niciodată acest gen de  femei nu au ajuns şi nu vor ajunge prin comportamentul lor să fie preţuite, iubite, căci una este a fi preţuită prin talent, dăruire şi muncă, şi alta este, a fi…bacantă!

     Astăzi, spunea cineva, şi bine spunea, lipsa de moralitate afişată deschis este cel mai vizibil semn al dobândirii puterii râvnite. Sunt printre noi femei care merită respectul şi admiraţia, dar sunt şi femei lipsite de bun simţ, de măsură, care se dedau la orice pentru a câştiga, de exemplu prin mariaj, banii unui bărbat mai în vârstă şi avut, pentru care nu are nici un sentiment dar… ştiind să mimeze, căci aşa este făcută femeia, are acest atu faţă de bărbat, ea poate mima dragostea… iar pentru plăcerea adevărată nu se sfiesc a avea amanţi… Nu este condamnabil a avea bani şi chiar mulţi, dar făcuţi prin munca ta cinstită, apoi să ştii ce să faci cu ei, să ajuţi pe aproapele tău, să ai un trai decent, bazat pe muncă, să duci o viaţă fără excese, fără chefuri interminabile şi beţii la care se dedau unele cupluri, concedii dese în ţări exotice, cumpărări de limuzine luxoase şi nu una ci mai multe, construcţii de vile somptuoase în care locuiesc câte două, până la patru persoane, cu câini de rasă ţinuţi în frigul din curţile cu garduri înalte pentru a-i feri de hoţi, case în care îşi caută adăpost, noaptea, îngerii căzuţi… Suntem poluaţi, dacă-mi este permisă această expresie, tare poluaţi, femei şi bărbaţi, în plan fizic şi psihic… Şi gândurile întunecoase ale unora, acţiunile lor malefice, declanşează în minţile celorlalţi  stări asemănătoare…

     „Nu vă strângeţi comori pe pământ… ci strângeţi-vă comori în cer… pentru că unde va fi comoara voastră, va fi şi inima voastră” a spus Iisus. Banii, în general, devin suportul naturii inferioare a omului, cea a instinctelor. Cu ei obţinem uşor bunăstarea fizică, confortul material, plăcerea, dar nu devenim mai corecţi, mai buni, ci din contra, mai orgolioşi, mai pofticioşi, mai împinşi spre păcat. Banii pot fi preţuiţi numai atunci când sunt folosiţi pentru vieţuirea noastră decentă şi pentru a face mult bine celorlalţi. Şi sunt oameni care fac acest bine, fără a se lăuda, în tăcere, aşa cum îi place Domnului, dar aceştia sunt puţini!

     Ce plăcut este când stai de vorbă cu o tânără şi-i descoperi puritatea în gândire, sentimente, dorinţe, în priviri, în cuvinte, în gesturi. Când constaţi că toate energiile ei sunt direcţionate spre un studiu sau o muncă utilă societăţii, că ele converg spre lumină – sursă a vieţii… În parabola lui Iisus a celor cinci fecioare înţelepte şi celor cinci fecioare nechibzuite, numărul cinci este simbolul celor cinci virtuţi de seamă: Bunătatea, dreptatea, iubirea, înţelepciunea şi adevărul. Alături de fiecare  bărbat ar trebui să se afle o femeie care să-l sprijine cu aceste virtuţi, pentru a forma un cuplu respectabil.

     Adevărata putere înseamnă să fii activ, dinamic, curajos, entuziast, corect; înseamnă a pune suflet în ceea ce faci. De la suflet trebuie să pornească totul, numai sufletul ne poate ajuta să dezvoltăm sentimente nobile, care să ne mulţumească şi să-i mulţumească şi pe cei din jurul nostru. Cu sufletele menţinute veşnic tinere şi curate, cu înţelepciunea dobândită în timp, vom reuşi să devenim puternici, să aducem mult bine acestei lumi, acum în derivă.

Vavila Popovici,
Raleigh, Carolina de Nord

vavila.wordpress

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii