11 Jul
2012

Peregrinările Prințului cel Trist de Rodica Anca

Rodica Anca împreună cu soțul său prozatorul, traducătorul și profesorul universitar George Anca.

*

Peregrinarile Printului cel Trist

 de Rodica Anca

E P I L O G

 

 

Au trecut ani mulţi şi multe generaţii şi-au trăit vieţile liniştite şi fericite pe Insula cea Minunată.

De la o vreme, însă, ceva a început să meargă altfel de cum ar fi trebuit. Unora dintre ei nu le prea mai plăcea să aibă grijă de ogoarele lor, altora nu le mai păsa de prietenii lor, alţii au început să privească cu invidie peste gardurile vecinilor, nu se mai ajutau unii pe ceilalţi ba, chiar începură să se înşele unii pe alţii şi să profite de naivitatea şi bunăcredinţa celorlalţi. Oamenii de omenie nu şi-au dat seama de schimbări de la început, când mişelnicii erau puţini şi prefăcuţi. S-au dumirit doar mult mai târziu, când aceştia şi-au dat arama pe faţă şi n-au mai avut nici un pic de jenă şi când erau mulţi, prea mulţi şi prea răi pentru a le face faţă.

De unde apăruseră oare, aceste apucături neomenoase şi necinstite?

Nu toate pocitaniile de pe vremea Impăratului cel Hain pieriseră de sabia Prinţului cel Trist. Câţiva reuşiseră să fugă şi să se pituleze prin văgăuni şi coclauri şi cu timpul şi-au schimbat înfăţişarea. După câteva generaţii, vrăjile făcute de mama Impăratului şi-au pierdut tăria şi încet-încet au început să arate ca toţi oamenii la înfăţişare. Dar firea lor cea dinainte de a fi pociţi, şi-au păstrat-o aşa cum au avut-o: leneşi, lacomi, arţăgoşi, nemiloşi, proşti, zgârciţi şi fără inimă. Femeile şi copiii lor erau întrutotul pe măsura lor.

Incet-încet şi-au format o societate a lor şi şi-au pus în cap să subjuge iar Insula şi să fie ei singurii stăpânitori.

Prinţul cel Trist şi Domniţa cea Bălaie plecaseră de mult lângă strămoşii lor şi nimeni, nu mai venise de atunci pe Insula cea Minunată. Dar urmaşa lor, Donosteea, DOmniţa cu părul ca NOaptea şi ochii ca STElele, trăia tot în Castelul de Cleştar, împreună cu Balaurul cel Credincios şi cu piticii cei sfătoşi, Moşopal, Unchiul Auraş, Arginviu şi toată familia de moşnegi din măruntaiele stîncii.

Moştenise de la tatăl ei dragostea şi dorul de oameni, chemarea spre cunoaştere, spre descoperiri, spre aventură.

Prinţul îi povestise toate întâmplările prin care trecuse şi aşa a aflat ea despre Insula cea Minunată, despre oamenii care o locuiau, despre Moşneagul cel Alb şi despre nepotul acestuia, care călătorise împreună cu Prinţul dealungul şi dealatul mării în căutarea altor insule şi altor oameni.

Balaurul cel credincios păstrase toate amintirile în memorie şi îi povestise despre bătălia pe care a purtat-o Prinţul cu Impăratul cel Hain şi Pocitaniile lui.

Şi într-o bună zi se hotărî să se ducă şi ea pe Insulă, să vadă ea, cu ochii ei frumuseţile de acolo şi să-i cunoască pe locuitori.

Piticii noştri, când auziră, dânşii, ce şi-a pus Domniţa Donosteea în cap, începuă să se roage de ea să nu se ducă nicăieri, că primejdii înfricoşătoare o pândesc peste tot, că ei or să îi poarte grija şi n-o să aibă cum s-o ajute, că mai bine să nu plece. Dar ea nu şi nu! Ea pleacă şi, dacă ei sunt îngrijoraţi, n-au decât să meargă şi ei împreună cu ea!

Piticii stătură ei şi se sfătuiră ce şi cum să facă şi până la urmă, văzând că n-o scot dintr-ale ei, hotărâră ca Moşopal să plece împreună cu Donosteea.

În acest timp situaţia de pe Insula Minunată se schimba de la o zi la alta.

Nu mai existau vrăjitorii cei preaputernici din alte vremi, dar urmaşii lor se străduiau din răsputeri să îi transforme din nou pe oameni în bolovani, ca nimeni să nu le mai stea în calea lor cea plină de vicii. N-au reuşit cu vrăjile lor, oamenii au rămas oameni, dar parcă nu mai aveau minţi, parcă nu mai judecau, nu mai gândeau. Ca să-i supună mai lesne voinţei lor păcătoase, i-au momit cu promisiuni de bogăţii pe care le vor primi fără să mai fie nevoiţi să muncească toată viaţa lor, că vor primi în fiecare zi hrană gata preparată ca să nu se mai obosească s-o prepare. Oamenii ajunseseră bolovani cu toate că nu-şi schimbaseră înfăţişarea.

Noile Pocitanii umblau trufaşi printre ceilalţi locuitori, împopoţonaţi în haine bogate, în caleşti aurite, aruncând promisiuni în dreapta şi-n stânga, iar locuitorii îi aclamau şi le cântau osanale, pe oriunde şi-ar fi plimbat fastul şi bogăţiile. Trăiau în case mari, înalte ascunse după garduri de nepătruns nici măcar cu privirea Nimeni nu putea zări ce se află dincolo de ziduri, doar acoperişurile aurite ale palatelor. Pe lângă acestea, Castelul Cenuşiu Al Împăratului cel Hain părea o biată magherniţă. Dar lor, Noilor Pocitanii, nu le era de-ajuns! Cu cât aveau mai mult, cu atât voiau şi mai mult! Bieţii locuitori de pe Insulă, habar n-aveau ce li se întâmplă, curgeau zdrenţele de pe ei, munceau din zori până în noapte sperând că în curând se vor împlini promisiunile primite de la Noile Pocitanii.

Dar destui oameni nu s-au lăsat amăgiţi şi unii dintre ei, cei mai înţelepţi şi mai puternici, au reuşit să fugă în munţi, acolo unde odinioară, spune povestea, trăiseră în vremuri de restrişte, Moşneagul cel Alb şi Nepotul său.

Au rătăcit multe luni de zile în căutarea Poienii Neştiute, au înfruntat drumuri obositoare, s-au căţărat pe stânci abrupte, pe care nu creştea nici măcar un copăcel, au coborât în prăpăstii adânci, au sărit din piatră în piatră prin apa şuvoaielor care curgeau la vale, tocmai din vârful muntelui, au străbătut grotele din pântecul muntelui, au îndurat foamea şi vitregiile furtunilor, dar nu s-au dat bătuţi! Unii dintre ei şi-au pierdut puterile şi speranţa şi au pierit pe cale, fie s-au prăbuşit de pe stânci, fie au rămas în urmă storşi de vlagă şi de speranţe. Dar cei mai mulţi, tineri,viguroşi şi cu voinţă de a merge mai departe, pe drumul lor, s-au înverşunat şi după mult timp, ajunşi pe creasta muntelui, descoperiră la picioarele lor Poiana cea Neştiută!

Acolo l-au găsit numai pe Nepot, Moşneagul părăsise lumea aceasta de multă vreme. Rămas singur, Nepotul nu plecase din Poiana cea Neştiută de nimeni.

Folosindu-se de învăţăturile Moşului despre datini, despre sufletele şi năzuinţele oamenilor, de sfaturile pe care Prinţul i le dăduse dealungul călătoriei în care cunoscuse puterea naturii, a gândului şi a cumpătării, Nepotul se apropiase de păsările cerului şi de animalele pădurii, care îl înconjurau cu dragoste, îi purtau de grijă şi vegheau asupra lui. La rândul său Nepotul Moşului le iubea pe toate, şi încet-încet a învăţat graiul fiecărui animal, al fiecărei păsări şi astfel el ştia tot ce se petrece pe Insulă. Păsările îi povestiseră despre Noile Pocitanii care cuceriseră toată insula, despre bogăţia în care se lăfăiau aceştia, despre cât de mult se schimbasră oamenii, şi desprea ceata care pornise în căutarea lui pe potecile ascunse ale muntelui. Urşii, căprioarele, iepurii le urmăreau paşii prin păduri având grijă să nu se rătăcească unii de alţii, să-i atragă spre locurile cu fructe din păduri, cu faguri de miere şi cu ciuperci spre a nu-şi perde de tot puterile.

Aşa că atunci când apărură pe creasta muntelui, oamenii erau aşteptaţi de Nepot şi primiţi cu bucurie şi iubire. Noaptea, în jurul focului îi povestiră ce se petrecuse jos în vale şi ţinură sfat despre ce puteau ei să facă pentru a scăpa de tirania Noilor Pocitanii, şi cum ar fi putut Nepotul să-i ajute.

În Castelul de Cleştar, Domniţa Donosteea împreună cu Moşopal şi Balaurul cel Credincios, de pregăteau de plecare. Unchiul Auraş ramase să se îngrijească de treburile de zi cu zi împreună cu ceilalţi pitici, până la înapoierea celor călători.

Cei doi călători socotiră că era necesar să ia cu ei un cufăr mare cu tot felul de pietre preţioase şi bulgări de aur, poate le vor fi de folos pe acolo pe unde se duc,

Moşopal i-a dat Donosteei paloşul cel cu flacără care-i aparţinuse tatălui ei, piatra dătătoare de viaţă pe care o purtase Domniţa cea Bălaie, mama ei. I-a mai dat o cutie vorbitoare pe care o meşteriseră piticii, cu ajutorul căreia putea vorbi cu cei rămaşi la Castelul de Cleştar în caz de nevoie.

După ce au cărat toate cele în capul balaurului, îşi luară rămas bun de la pitici, care rămaseră cu ochii înlăcrimaţi în grota de unde Balaurul se pregătea să.şi ia zborul.

Uşiţa din urechea dreaptă a Balaurului se deschise singură dinaintea lor şi, cu uimire, pătrunseră în încăperea în care, odată intrase şi Prinţul cel Trist cu sfială dar şi cu speranţă.

„Bine ai venit Stăpână Donosteea, împreună cu micul tău prieten. Eu, cel care vă vorbesc, sunt Balaurul cel Credincios. L-am slujit cu credinţă pe tatăl tău, Prinţul cel Trist şi te voi sluji cu acelaşi devotament şi pe tine, orice porunci îmi vei da, te voi purta oriîncotro vei dori să mergi, te voi ajuta şi te voi sprijini oricând vei avea nevoie!”

„Cele două lumini care luminează peştera, sunt ochii mei şi ce voi vedea eu, vei vedea şi tu şi prietenul tău cel mic, dacă se va urca pe masa din mijlocul încăperii. Dulapurile din jur sunt pline cu cărţi ale celor care, de-a lungul timpului mi-au fost Stăpâni şi prieteni, în care au scris despre toate călătoriile lor de-a lungul şi de-a latul Universului, despre lumile întâlnite şi toate cele ce li s-au întâmplat în aceste călătorii. Aştept porunca de plecare.”

După ce-şi veni în fire, că deşi ştia despre Balaur, era prima oară când îl vedea şi mai ales, când îl auzea vorbind, Donosteea nu mai şovăi şi dădu porunca de pornire.

Balaurul se roti încet pe piatra pe care stătuse nemişcat de atâta vreme, deschise puţintel gura şi printre dinţi se arătă limba sa cea de foc. Aceasta se făcu din ce în ce mai subţire şi mai luminoasă, până ajunse ca o rază de lună, o îndreptă spre peretele stâncii şi o lungi până îl atinse. Apoi începu a o roti şi când cercul a fost complet, bucata de cremene se prăbuşi afară în apele de la poalele stâncii.

Apoi se săltă uşurel de pe piatră şi porni să plutească spre gaura din perete. Trecu binişor prin ea şi, odată ajuns afară, dispăru într-o clipire, din ochii piticilor rămaşi în urmă privind din marginea găurii!

De data asta, Balaurul cunoştea drumul, aşa că o duse pe Domniţa Donosteea în cel mai scurt timp, direct în Poiana Neştiută, unde odinioară îl purtase şi pe Prinţ.

Donosteea şi Moşopal se apropiară de foc şi se alăturară celor strânşi în jurul lui. Domniţa le spuse cine este şi că a venit pe Insula cea Minunată să-i întâlnească, să-i cunoască şi să şi-i facă prieteni pe cei pentru care se luptase tatăl ei.

Tare se mai bucură Nepotul Moşneagului cel Alb când o văzu pe Domniţa, pe care o ştia de când era o copilă frumoasă şi deşteaptă, pe care părinţii ei nu oboseau învăţând-o tot ce ei, la rândul lor, învăţaseră din cărţi, din călătorii şi de la viaţă!

S-au bucurat şi tinerii din poiană, care auziseră despre Prinţul cel Trist, numai din poveştile din bătrâni şi care până acum nu crezuseră că acestea sunt adevărate.

Apoi, cu toţii, aşezaţi pe lângă foc, îi povestiră Donosteei ce se petrecuse pe insulă în ultima vreme şi ce ar putea face ei pentru a ieşi din impas.

Nepotul Moşului le spuse că vor trebui să lupte cu Pocitaniile cele Noi şi că vor trebui să se organizeze, să se întoarcă printre oameni, să le spună despre Pocitanii şi despre minciunile cu care le luaseră minţile, despre lăcomia acestora, despre planurile lor de a stăpâni ei singuri Insula cea Minunată, restul oamenilor având obligaţia de a le fi slugi credincioase tot restul vieţii lor. Să le povestească despre Nepotul Moşneagului cel Alb, care există de.adevăratelea şi care, împreună cu Domniţa Donosteea îi vor ajuta şi îi vor învăţa să lupte, să-şi făurească arme şi să-i invingă pentru totdeauna pe nemernici. Şi, ca să se deosebească de Pocitanii, care, precum am mai spus, arătau ca toţi oamenii, Donosteea le dădu la fiecare câte o mică piatră de topaz pusă pe un şnur, care, dacă se apropia de cel ce o purta pe piept, un mişel de pocit, se încălzea şi astfel tânărul ştia cu cine are de a face şi devenea vigilent.

Tinerii Topaznici, plecară în vale să-i descopere pe aceeia dintre oameni care îşi păstraseră demnitatea şi nu se lăsaseră păcăliţi, prostiţi sau cumpăraţi de Pocitanii.

În timpul acesta, Moşopal, plecă, împreună cu Balaurul, înapoi la Castelul de Cleştar unde, împreună cu toţi ceilalţi pitici se apucară să făurească arcuri, săgeţi, săbii şi suliţe, treabă la care piticii erau mari meşteri şi care munceau cu tragere de inimă şi măiestrie.

Rodica Anca

11 Jul
2012

Socrate întemeietorul eticii

Socrate intemeietorul eticii

Arta dialecticii socratice nu era un joc cu cuvintele si cu intrebarile pe care el le punea acelora cu care discuta. Dialectica socratica urmarea un scop, catre care duceau toate cararile : solutionarea unor probleme fundamentale ale moralitatii. Dia­lectica socratica este numai o pregatire inspre etica sa. Nazuinta care-l misca pe Socrate este ca sa salveze comunitatea morala a poporului sau, asa de greu amenintata de subiectivismul si relativismul etic al sofisti­lor. De aceea el credea ca nu poate face acest lucru mai bine, decit incercind sa fundamenteze etica pe temeiuri stiintifice, asadar sa inteme­ieze o etica independenta de traditia mitica si de religia antropomorfica a poporului grec. Caci si in aceasta privinta Socrate era incalzit de credinta mare ca exista o etica absoluta, sau, cu alte cuvinte, ca exista un Bine absolut si un rau si ca de aceea existenta omeneasca se afla arun­cata intre aceste doua posibilitati : de a dura in adevar, ori de a dispare in haosul raului. Daca omul asculta de glasul ratiunii, el isi fundamenteaza existenta pe temeiurile binelui, iar daca ignora acesi glas, el se naruieste sub puterile haosului. In felul acesta Socrate devine intemeietorul unei etici autonome, care este fundamentata pe ratiune Ideii sofiste, exprimata de un poet tragic, “ca ce este raul daca ce] care l-a faptuit nu i se pare ca a facut rau”, Socrate ii opune credinta ca natura morala a omului este ceva ce are in toti oamenii un teme Si ca, de aceea, conceptele morale, singurele care pot forma temelie unei vieti morale, se afla in toti oamenii in acelasi fel ascunse, ceee ce inseamna ca exista un criteriu general-valabil sau un principii; obiectiv, a ceea ce este bine si ceea ce este rau. Afirmatiei sofiste dupa care omul ar fi “masura tuturor lucrurilor, a celor ce sint, sa fit Si a celor ce nu sint, sa nu fie”, Socrate ii opune convingerea nestra mutata *ca exista in genul uman – si numai de aceea si in fiecare om – aceeasi lege morala absoluta, care, daca omul a descoperit-o, ii spune acestuia cu certitudine ce este bine si ce este rau. Socrate face dis­tinctia intre doua feluri de “stiinte”, un fel cuprinde principiile ratiunii practice, iar alta principiile ratiunii teoretice. Cea dintii contine con­vingerile morale fundamentale si apriorice – ca exista un bine si un rau obiectiv, ca omul trebuie sa faca binele si sa nu faca raul in nici o imprejurare. Continutul unor asemenea principii apriorice funda­mentale Socrate il cunoaste cu o certitudine absoluta si aceasta pe te­meiul constiintei sale morale nemijlocite. Pentru el este aprioric absolut sigur ca faptuitorul raului trebuie sa fie pedepsit. Este aceasta o conceptie care demonstreaza faptul ca, pentru Socrate, nu exista nici o indoiala cu privire la existenta unui bine si rau absolut, un drept si o nedreptate absoluta. Ba ceva si mai mult, aceasta conceptie cu­prinde totodata si recunoasterea neconditionata a legii morale, ce se afla independenta si deasupra indivizilor, cit si convingerea sa apropiata absoluta ca omul trebuie sa se supuna acestei legi. Dimpotriva celalalt fel de stiinta – asadar in ce consta binele intr-un anumit caz parti­cular – poate fi cistigat numai pe un drum dialectic si aceasta numai de catre acela care poseda intelepciunea ratiunii practice. Socrate este constient de eterna problematica a stiintei noastre. De aceea el recu­noaste ca nu se afla in posesia acestei stiinte (teoretice), dar aceasta sigur nu fiindca el ar pune la indoiala de a o cistiga, ci fiindca el se afla inca pe drumul ce duce la o asemenea stiinta. Socrate o cauta cu asiduitate, pentru ca el are certitudinea ca o va si gasi. O parte din aceasta a si gasit-o.

Din aceasta constiinta morala nemijlocita a lui Socrate, acesta deduce si conceptul datoriei morale. Acest concept se gaseste lamurit in relatarile lui Platon din “Apologie”, in legatura cu exemplul tinarului Achile, care se afla pus in alternativa de a trai o viata lunga, dar lip­sita de orice glorie, sau de a accepta o moarte timpurie, pentru apa­rarea onoarei si a datoriei. Socrate este cel dintii filozof care are con­stiinta unui “imperativ categoric”, conceptul datoriei morale in inte­lesul cel mai inalt al acestuia. De aceea putem spune ca, asa cuim marii ionieni, Anaximandru si Heraclit, au descoperit legile naturii – ce sta-pinesc macrocosmosul – tot asemenea si atenianul Socrate a descope­ri!: legea morala in propriul sau suflet, ca o putere de care omul trebuie sa asculte, fara sa priveasca la stinga si la dreapta si fara sa se sinchi­seasca de urmari, chiar daca ar fi si moartea, daca el nu vrea sa devina un mizerabil. Aceasta lege morala pretinde ca in toate situatiile vietii omul sa asculte de glasul ratiunii, de glasul Logosului. Sau, in alta parte si in legatura cu aceeasi idee, Socrate numeste aceasta lege morala a ratiunii –  “Daimonion”. Prin reflexiunea gindirii omul descopera in sine ceva care se afla deasupra sa. Din clipa in care noi ne adincim in strafundurile fiintei noastre descoperim “ceva” – constiinta morala – de care trebuie sa ne simtim dependenti. De acea Socrate numeste acest ceva “Daimo­nion”. Este pentru el ceva de natura divina, asa ca maxima “cunoaste-te pe tine insuti”   are la Socrate intelesul de “cunoaste divinul, Logosul din tine !”

Cine urmeaza vocea acestui Logos, acela traieste virtuos. Caci virtutea se fundamenteaza pe o stiinta, ceea ce inseamna pe o conceptie corecta, iar originea rautatii se afla in lipsa unei conceptii corecte, din care cauza omul valorifica lucrurile fals. Caci, zice Socrate, nimeni nu alege raul stiind; nimeni nu alege stiind ceea ce-i face rau. Caci cine are o intelegere corecta, acesta si actio­neaza corect. Si daca binele este folositor omului, atunci omul va alege singur binele, ceea ce are ca urmare ca viata morala duce la fericire;   omul bun cu adevarat este cu adevarat fericit.

Socrate este convins ca virtutea este cunoastere. El apara aceasta conceptie fata de sofisti266. Dar el stie tot asa de sigur ca virtutea nu. este ceva ceea ce poate fi invatat, asa cum se invata de ex. cunostin­tele de matematica sau fizica267. La prima vedere s-ar parea ca aici Socrate se contrazice, fiindca el pretinde ca virtutea este stiinta si totusi aceasta nu poate fi invatata. Dar contrazicerea se lamureste in clipa in care intelegem ca Socrate neaga ca omul poate sa ajunga la adevarul absolut. Ceea ce omul poate sa ajunga este numai ca el sa nazuiasca mereu la cunoasterea virtutii si dupa aceea sa urmeze in­telegerea cea mai buna. Caci sfirsitul tuturor actiunilor trebuie sa fie binele 268. Problema se clarifica si mai mult daca ne gindim ca Socrate identifica virtutea cu binele si frumosul si ca el reprezinta ideea unitatii  tuturor  virtutilor.  Intregul  dialog  platonic  “Protagora” era inchinat problemei invataturii si a unitatii virtutii. Protagora pre­tinde ca virtutea este ceva ce poate fi invatat si ca ar exista mai multe virtuti. Socrate reprezinta tocmai punctul de vedere contrar si combate teza lui Protagora : exista numai o singura virtute si aceasta nu poate ii invatata. Platon a exprimat mai tirziu mai clar si mai corect aceasta teza zicind : nu exista decit un Bine si acest Bine este o Idee eterna, o tema nemarginita, despre care in lume nu pot aparea decit numai copii nedesavirsite, asadar sub forma idealurilor.

Este adevarat ca despre conceptia lui Socrate cu privire la virtute Xenofon si Platon nu sint de acord. Xenofon reprezinta ideea ca pentru Socrate virtutea era identica cu utilul, Platon dimpotriva, afirma ca numai Binele are ca urmare utilul. Si aceasta pe buna dreptate, caci in clipa in care Socrate dezvolta ideea unitatii virtutilor, el reduce aceste virtuti la virtutea chibzuintei si a stapinirii de sine. in dialogul platonic “Charmides” discutia se invirte in jurul conceptului – stapinirea de sine, iar in alte dialoguri se face vadita tendinta ca virtutea sa fie redusa la chibzuinta si intelegere. Chibzuinta si stapinirea de sine sint considerate de Socrate ca fiind identice cu dreptatea. In “Protagora” Socrate este de parere ca intelepciunea si cunoasterea sint cele mai puternice dintre lucrurile omenesti. Iar daca virtutea consta in cunoastere, este sigur ca ea nu poate fi identica cu ceea ce este folositor, cu placerea senzoriala sau cu ceea ce este placut, ci ea se vadeste tocmai in stapinirea instinctelor animalice, pentru ca omul sa devina o fiinta armonica.

Deci atitudinea lui Socrate fata de aceasta problema are o insemna­tate epocala in istoria gindirii antice grecesti, caci tocmai in aceasta Socrate apare ca revalorizator al tuturor valorilor traditionale : fru­musetea, bogatia, puterea si gloria, forta fizica si placerile senzoriale – lucruri ce erau cele mai de rivnit pentru grecul antic – nu mai au nici o valoare fata de valoarea sufletului omenesc. Socrate a recunoscut cel dintii valoarea de neegalat a sufletului fata de bunurile acestei lumi. De aceea grija pentru salvarea sufletului omului este problema centrala a eticii socratice. Acesta este si motivul pentru care Socrate acorda o importanta capitala educatiei, fiindca educatia nu este altceva decit un “tratament constient” in vederea unui scop al sufletului. Pentru Socrate intreaga viata a omului devine o tema mare morala, omul trebuind sa-si daltuiasca sufletul in fiecare clipa, pentru a putea ca sa realizeze numai binele. Bunuri reale si rauri reale sint numai cele sufletesti; moartea, exilul, boala si altele nu sint un rau real, fiindca ele nu pot atinge sufletul; o mare paguba este numai pierderea sau lipsa stiintei, din pricina ca numai aceasta este temeiul virtutii.

N.B.

Sursa: Crestin ortodox

11 Jul
2012

NICK de George Anca – Lui Pushi aka Rabindranath

 

George Anca

NICK

Lui Pushi aka Rabindranath

 

            Fă altceva după ce stai de vorbă. Le scrii pe urmă. Să ai curaj să mergi pe chestii-cheie. Vorbind, gândeşti, unii flecăresc, mă enervează. Snobism, să mă duc la vot, nici la scriitori, tabăra mea e dezorganizată, ailaltă, organizată. Ai treabă cu popii, părintele Serghei de Tolstoi. O budă de infractori, li(t)ota asta de scriitori băgaţi în faţă. Singurul scriitor e Breban.

            Să nu mai vii că îmi aprind ţigara. Îşi taie venele dacă o întrebi de ce fumează. Ar trebui să-ţi arunc cuţitele, nici măcar nu sunt ascuţite. Nu ai fost bun la matematică pentru că nu s-a învăţat numerologie, Pitagora? Fizica trebuie studiată, radiaţiuni, ce materie nevie?

            Îi convine cu vistavoiul la poartă. O petiţie. Se rezolvă, tovarăşe inginer. Atunci mai direct, acum am evoluat, nu te omor. Majoritatea fac demenţă alcoolică. Să-i ţinem pumnii lui Bute. Chipăruşi în furaje.

            Numai ei pe batistă, tot ţambalul. Vorba lungită, storcătoare de demoni induşi. Grămadă de defecte, ca şi Danton. A defectat, ucis de securitate. Frica de evrei, alt holocaust. Feciorelnicia criminalilor uniţi. Ce-am inventat mă inventeze, o katha. The Un-Dead. Drog bate. Mucabele la costum, tichie Platei în fum. Ca o compasiune şah, nu avansam, abia schimbam. Ne-om deşifona umilinţa involutară. Coran intelect.

            Să-mi dai pielea înapoi, ca la Dorohoi. Jacob e Iago, Santiago de Compostella, Cristian Ionescu, întâlnit la o bere. În Gran Canare, cu Dan Munteanu, numai de Ciorănescu n-am vorbit noi. În America de Sud e altă limbă decât în Spania. Mai învechită. Teatrul e foarte viu, se simte traducerea, dacă e în spaniolă sau în sud-americană. Se înţelege, da’ nu articulo de papel.

            Duhori anti-duh. Transcriere de pe hârtie în virtual, descoperire. Cel mai lung roman, în 40 volume, „Tokugawa Levasu” de Sohachi Yamaoka. La Aiud, Sandu Tudor. Cu ţiganca la râu, Puşi apud Lorca, mata de pelo – nu coc-Balş. Noroi, prea dur, Techirghiol, nu humă-tină, la marginea râului s-a-ntins pe spate putoarea între apă şi uscat, nu clisă, poate prund, lunca din Mirceşti. Eu mă formez mereu. Azi sunt mai format ca ieri.

            Cartea mansuetudinii scriind-o (de când?), în companii corporate (carcerate voluntar, cu vizite la internat, fiică-mea a mai rămânea în atelierul de icoane, suferind ca de vreme), cât să nu mă  mai uit la box. Cu Eliade, în proprietăţi, yet a nu-şi putea cumpăra un aparat medical, ba o universitate să-i ofere, îl duce băiatul lui Nestor şi-l ia de la rector, mai discuţie – memorii-ideatică-simbol-bătrâneţe.

            Lenuş, cu pizza şi tort pentru ziua ei, după o săptămână. Fata, pe webcam, de ziua Szegedului, de-a vampirii lui Stoker, Doyle (Steckton), Wilde (Gray), şi dacă îngropăm cenuşa boxului – ce de amenzi, că va umbla fără centură. Discipolii trepanaţi ai lui Lucifer. Celor de pe rutele sinuciderilor le va fi rambursat preţul integral al biletului.

            Frumoşii sunt trufaşi. Schimbă avioanele în aer. Şi tu, şi Pintilie, şi Tocilescu. Ionuţ îşi pusese într-o carte Şacote să se joace, păi e al meu, s-a făcut că n-aude. Furnici ancore. M-am scris. Te-ai apucat să traduci Romance somnambulo. Verde, verde, che te chero verde. Verde carne, verde pelo. Mama lui de verde. N-are rime, ca în Coşbuc, în marja unei poezii senzitive. Ăsta a tradus stele mari de promoroacă.

            Băi nenică, păi tu ştii că toţi malahiştii ăştia se trag din Ulysses. Tu eşti anti-Joyce total. Luna mea gitana. Nu le poate vede – groaznic. Pe la semafoare cerşind. Yellow stone. Wyoming. Cuarţul, mai exact decât zirconiul.

            Din nou cu Brâncuşi d’ai purgatoriului transcris. Discret până la discreditare, timidul lui Cezar. Ultima oară, nici la lume să mă uit. Azi iar cărţi şi intelectuali supravieţuind. N-ai cancer. Ai întâlnit o hacienda. Atmosferă ca-n Spania. Costoso. Noi tot crucea nimerim nebaptişti aferim.

            De pierd caietele, bine că nu se înţelege ce scrie. Mai e şi duminică. Să nu dea de Aristide Kamanita al tău şi al lui Zberea. Hamond ar putea regiza Furnicile. Ramona de la analize vrea o carte. Tu nu dormi, eu visez rânduri. Ăi bătrâni în lanţ indemnizat, ăi tineri de şi-or fi dând seama.

            Eram trei, doi – eu cu taică-meu. Oi fi având şi eu un fiu. Eram adversari ireductibili, ori ne apăram de represiune, umblând împreună. Creierul împingea scalpul. Înainte de vot, tura, abdomene, după, corectura furnicilor. Amnezia  halucinatorie Anand-Nandini ar fi cheia generativă.

            Kant nu contestă ideea de dumnezeu, nu e o categorie constituită, e un postulat necesar, unii l-au acuzat de ateism. Marx a spus că evreii conduc lumea prin creştinism. N-am auzit asta, poate că religia e opiu. Blaga şi Roşca au făcut teologie ca să scape de armată. Metafizica e a lui Hegel, nu te miri că Stuart-Mill îl face schizofrenic, englezii sunt psihologişti, n-au niciun metafizician mare. Kant a îngropat metafizica naturală. Stăniloae zice că omenia e contrariul individualismului. Spiritualitatea ortodoxă, acceptată de poporul român.

            Reţeaua din reţea, dublu structurată, politică şi teroristă. Autoatentate. Vrem neoameni. Pe o pânză de trădare. Cred că te pot detesta. You’ll never beat the Irish. Rusul schimbă sezonul. Rosătură de la proteza inghinală, cu ce să mă dau, cu gălbenele, bine, cu aloe. Fix ca’n ’45. Exces de incopetenţă. Unknown. Silogismul troc. Pantologie. Dodifici toate speciile. Primul motto, din Schlegel. Simona are Moscova în spate.

            Era cum m-aş fi dus la teatru, de înconjuram lacul înghiţind tirade. Criticul pentalogic, tot cinci mottouri, iar eu un viitor troc, contrastudiu. Sănătatea de a nu repeta destinul celuilalt editor poate sub crimă. Crabii neraci, cruste exterioare, de scârboşi. Un gol de-n chaos. Hai şi cu paşoptu’. Oi mai fi fost şi n-oi fi vost’. Să credem aceste aranjamente, dacă nu vrem să cădem pe scări.

            Ziua de San Federico. Puci la Sevilla. S-a alăturat şi Granada. Fiecare îşi făcea mendrele, se răzbuna pe diverse chestii. Beţia sângelui, treabă de război civil, aşa şi Bosnia. Nici nu ştiau de partea cui luptă. Inchiziţia, cea mai a dracu’.

            Frica de dumnezeu şi de prostia din jur. Evanghelia pe piept. Ai grijă ce scrii, lucrurile se vor înăspri. Cine băieţi, cine fete, cine fericit? Ai pustiit-o. Punjab. Ciorapul de la proteză în maşina de spălat. Am auzit de V1, V2, mais quand? În Groapa Paraschiv  îl bate pe Bosoncea. Nirvana alcoolică. Nu există scăpare. Nu se susţine psihologic. Iar ai tras dungi? Unsu-tunsu. Războiaş civil.  Din peana lui Corneille. Baruţu.

            Cum se şi prăvăleau peste pâini, mai moi la noi, after all, dar degeaba, deduceai din intonaţia miorlăită, aluia, aluia, aici îi, ne trebuia, unde om fi crezut că suntem, geaba meci. Vei fi auzit ploaia muezină. Vişine, vii şi ne. Iacobini la coasă. Mene, mierle, trene cer’le şperle. Nu s-a spălat pe mâna dreaptă. Cât că erai din Homer, Praleo. Călugăra gitana.

            Ce faceţi azi când vorbeşte Ostaka? De vorbit cu vorbe a nu mai vorbi, interzis pe viaţă. Povestea tatălui aşteptând biciclista, roată verticală d’alei încinse. Deci, semănând tatălui meu, domnule, ai conversa repetat cu femeia, pe aceeaşi politică, nefanatic, yet, ar trebui să fii contabil, să joci table, să citeşti filosofie, voce n-ai.

            M-ar visa câinii. Victimul. Problema ta e ţinuta. Să te autoinventezi. Mersul tău nu-mi place. Să mergi ca A, nu ca B, ca un câine care-şi caută mâncarea pe jos. Să faci atârnări. Scolioză. Când calci pe scenă, fiecare deget de la picior are corespondent în trup. Să ştii să şi stai bine. Important e degetul cel mare. Caută mersul să fie de calitate. Viaţa e o scenă. Când eşti tânăr e mai uşor. S-o iei încet. În viaţa socială, suntem actori. Emil Constantinscu a luat lecţii de la Caramitru. Legătură între şah şi dramaturgie, deschidere, apărare, final. Hăţişul şi schema.

            Tanti Fane, doctorilor, că să nu moară până nu termină nepoata cartea de scris. Merg pe vârfuri să-mi sui şira. Crezusem că te iei de cămaşă. Cin’ s-o mai vedea la televizor, belea? N-are cine mai ieşi pe unde, apă, pulbere. Relaţia cu calcanii. Ăştia demolează climatul.

            De ce nu învăţaţi voi matematică? Ăsta este casus belli. Atâta ai voie. Ştii să scrii? Moartea sufletului dumnezeiesc. Trestii de vulcan umane. Zbârnă. Ia pastilele. Mână necunoscută. Cai cu boi. După amprente. Torah. La subiect. Alta preia controlul. Trişti din ăştia. Ca la Massada. Născuţi din aceeaşi pisică, dintr-o contradicţie. Te-a trecut pe extasy. Nu se poate întâmpla ce se întâmplă. Fură-ţi libertatea. Tetrarhia lui Diocleţian. Aţi dat în bengă, cu o clepsidră înainte. Rextier. De lipsă cărticea. Vara devreme. Clipit blind. Bibanul a muşcat. Două leşinături. Aud toate urletele. Overdoză. Să dispai. Vrei o banană? Mai stinge sabia. Ţi-or da în creastă. Mă gâdil. Bujiile în menghină. Mama de la est. Noi rămânem, voi plecaţi. Cineva să-i dea o îngheţată pe băţ. Au băut toţi petrol. Te-a bătut soarele-n cap, uitat pe scările templului. Ne e dor de absenţa ta. Blitzcreig. Am pozat matul cu calul tău şi cu tine. The battle for Damascus. Mi fido di Maria. Se termină guvernele.  Unde eşti, Petre? Lume bubuită. Dictobrutăria. Radiofratele. Urmează căsăpirea. Aduceţi cazmaua. Plângeţi toţi în pumni. Auzi voci, vezi lumini puternice când închizi ochii? Leprezentare. Şarlament.  Mama curţii ce doreşte?  Crimă continuă. Cum e vremea la Tiraspol? Absenţa politicii. Mâna Rusiei. Se uzează praful de puşcă. Galerii în vacanţă, pe ger, pe cer. Haraşo. Ce trebuie să facem, domnule? Oamenii obişnuiţi. O masă amorfă profund viciată. Slujbe de cârcă. Criado. Admini. Să controlăm. Război cultural. Conducerea la Moscova. Bastionul din Uppsala. Mazilu de noapte. Şapca şi prosopul. Înapoi. Cotrop. Sub talpa rusească încă 50 de ani. Valizele şi valea. Încăieraţi-vă mai tovărăşeşte. Descărcaţi-vă dracii printre cracii nudistelor tinere, hai cafteală, neamule. Sunt trădător. Doar cu măştile pe faţă. Vara trădătorilor d’Elţân-Makarkin-hipertrof-poa (personal operativ acoperit).  Confidenţial. Du-te mai la est. Fiecare cuvânt invers. Suveranitatea plenului. Căutăm bătăile inimii. Xanax. Popularizarea eroilor clasei muncitoare. Stat de drepţi. Guriţă de aur. Burghezia abia se formează. Subconştient colectiv stalinist indus. Îmi pare rău că eşti agitat. Nomen artis. Nu mai sta ghiocel. Aranjăm cu Ivan să-ţi dea voie să votezi. Nick-uri. Lucrativni. Iubeşte revoluţia. Stoljeniţân mare scriitor, nu Chiriţă. Nu citesc scrisorile deschise de trupele de cenzură. Ghilotina, alte capricii. Ben, curios dacă patriarhul îi răspunde lui Coruţ, poate curuţii lui Doja-Puşi-Andru. De ce nu aplicăm noi dialectica lu’ Socrates?  ….alegerilii din 1946, 30 decembrie 1947, 11 iunie 1948, loviluţia din ’89, mineriadele, duminica orbului, iar acum  loviluţia din luna lu’ iulie.  Rusia ne aşteaptă cu braţele deschise.

 George Anca

(Din jurnale 29)

 

11 Jul
2012

Note de lector: ÎN AMURG de Emilia Ţuţuianu

ÎN AMURG

de Emilia Ţuţuianu

(Editura „Timpul”, Iaşi, 2004)

 

            După o primă carte de poezie („Flori de măr” – versuri, Princeps Edit, Iaşi, 2002), fosta elevă a Liceului „Roman-Vodă” din Roman, absolventă a Facultăţii de Filozofie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, a încredinţat tiparului o plachetă alcătuită din 33 de texte poetice şi 3 proze scurte, girul cărţii fiind asigurat de Tudor Ghideanu, care semnează o prefaţă intitulată „Labirint întru lumină”, iar valoarea bibliofilă fiind sporită şi prin reproducerea unor ilustraţii sugestive ce poartă marca binecunoscută a graficianului de acum, a pictorului Iosif Haidu.

            Cartea de acum a Emiliei Ţuţuianu poate contraria pe cel care se va opri la constatarea de mai sus – alcătuire din versuri şi proză, întrebându-se: „De ce? De ce nu numai versuri? De ce şi proză, în amestec?

            Pătrunzând în esenţa ei, citind-o până la ultima pagină, cititorul va constata că cele trei texte care încheie placheta sunt tot atâtea poeme în proză ce se înscriu în aceeaşi arie tematică – iubirea ca sentiment etern al fiinţei umane.

            Poezia Emiliei Ţuţuianu este rezultatul acumulărilor sale livreşti, pe baza lecturilor din poezia clasică şi modernă română şi universală, realizate în timp – „Hoţ al vârstelor”, „cu scurgere haină” –, acumulări presărate cu nostalgia copilăriei, din „amintirile născute din alt timp”, nostalgie transformată de bunicii Ioana şi Ion Mureş „într-un vis etern”, cărora le este dedicată această carte şi în care întâlnim trei poeme scurte, dar de o sinceră gingăşie: „Casa bunicilor”, „Bunica”, Bunicul”, cu dragostea neîmplinită („Te caut peste tot… şi nu te găsesc”, Visul dragostei) şi cu cea a destinului: „Stingher tu treci pe lângă mine, / Şi ierni aduci şi vânturi reci…/ Oh!… te cunosc atât de bine, „Destin al meu, la cine pleci?”. Aceeaşi nostalgie, pusă pe seama personajului Ioana din proza „Acasă”, se naşte şi din „Chemarea… locurilor copilăriei”, a „casei bunicilor, cuibul fericirii ei”.

Proza aceasta este o evocare a bunicilor, un omagiu adus fiinţelor care i-au marcat copilăria („un scurt şi mic eden”), care i-au hrănit imaginaţia iscoditoare cu primele cărţi descoperite „în rafturile ce miroseau încă a lemn de brad”, cărţi care purtau semnăturile lui Creangă, Eminescu…..

            Autoarea se dovedeşte a fi o perpetuă căutătoare a fericirii („…avântându-mă din iarba deasă a pământului / Mă furişez în noaptea albastră, / alergând bezmetic spre ceruri. / Caut fericirea ce s-a destrămat / sub pleoapele îngenunchiate de lacrimi…”), prin intermediul iubirii „pitită tainic” de la începutul fiinţei sale, dar şi din înţelepciunea izvorâtă „din cunoaştere”, visând („să merg pe valul apei înspumat”) încrezătoare că va găsi „fructul” născut din scuturarea petalei, fruct pe care, negăsindu-l, pentru a-şi proteja inima „de buruienele omeneşti”, va căuta şi va „afla în adâncuri Misterele Eleusine”, pe care le va ascunde „apoi fericită / în al meu petic de cer”.

            Şi totuşi, Emilia Ţuţuianu este o luptătoare. Nu cedează, la fel ca Pescăruşul care „în zborul lui spre împlinire”, „se-nalţă iute din durere / zburând mai sus, tot mai uşor, / sorbind a cerului putere / şi aripi… pentru noul zbor”. Imaginea mărului, ce are creanga „prea încărcată de flori”, din poezie, revine şi în proză. Ioana, răscolită de iubire, „de briza adusă de mare, fără ca privirea să zărească ţărmul”, îşi deschide ferestrele „spre florile de măr ale sufletului ei”.

            Aşa dar, poezia sa, în versuri sau proză, deşi nostalgică, degajă un aer tonic, optimist: „Du-te, du-te noapte…/ zorii să se-arate. În drumul spre cer, leapădă-ţi, eu vreau, / haina-ntunecată. / Şi-n val de lumină, / soarele să vină. / Du-te, du-te… te înalţă, / din adâncul pământului / din tristeţea gândului. Şi vino… iubeşte. / La soare zâmbeşte!” (Stihia învinsă) .

E. Ţ.Tomșa

 

11 Jul
2012

EMILIA ŢUŢUIANU – “trăiri inefabile”

Printre ultimii nemţeni apăruţi în arenă, trebuie menţionată neapărat şi EMILIA ŢUŢUIANU (n.12 iulie 1961, Rîşca, Suceava) absolventă a facultăţii de filozofie din Iaşi, fondatoarea Editurii Muşatinia din Roman (2002) cu două cărţi de poezie: Flori de măr şi În amurg (editura Timpul, 2002).

Cum era de aşteptat (v. Finalul secţiunii de faţă, unde apare întrebare: „Poezia – încotro?”) este o poetă liberă de orice veleităţi- prejudecăţi post- trans- ultra etc. moderniste, nu caută originalitatea cu orice preţ.

Emilia Ţ. este ea însăşi în tot ce a scris, nu mult deloc mai originală decât toţi ceilalţi din generaţia sa.

Printr-o intuiţie artistică absolut normală, pe potriva temperamentului său şi talentului firesc, e o… neoeminesciană sau mai bine am zice, pioniera unui fel de nou dulce stil clasic retro şi totodată… romantic, aproape unic în câmpul liric de azi. Se lasă captată în curata anarhie a firescului, a naturii, în chiar sensul schillerian şi totodată, repetăm, (neo)eminescian din celebrul eseu din Uber naive und sentimentalische Dichtung (1796-96)

Cu asta vrem a spune că poezia ei, poezie adevărată, liberă de orice „mode”, rezidă într-o fericită fuziune dintre Natură şi Ideal, totodată eliberată de idealismul filosofic livresc, dar şi de realismul vulgar, prin definiţie banal, artificial, contrafăcut.

Ca atare, poeta de la Roman cântă Casa bunicilor, Bunica, Bunicul, frumuseţea, în spirit, a Agapiei, totul interpretat printr-o permanentă fuziune sentimentală în sensul unui Ionel Teodoreanu sau Ibrăileanu şi ceilalţi nostalgici ieşeni şi moldoveni „middle class” de pe la începutul secolului XX:

„Pereţii casei bunicilor

sunt prăfuiţi cu dureri,

Pereţii casei bunicilor

sunt văruiţi cu lacrimi…

Icoanele de pe pereţi,

 Vorbesc despre IUBIRE!” etc.

„în celesta lumină sidefată,

 Cu stiraxe pleoape de fum

 în Agapia tainic s-arată,

 Al reginei nopţii parfum”.

Anticul adagiu,  fugit irreparabile tempus, filtrat prin proustianism, este de rigoare:

„Vreau să retrăiesc totul…

 pentru că timpul devine un hoţ

 al vârstelor şi fuge… fuge… fuge”. (Pioşenie).

De astă dată „Inima”, „petic de cer”, protejat de un pumn de pământ, ţine loc de turn de fildeş al eului liric:

„în inima mea

 sălăşluieşte un petic de cer

 şi un pumn de pământ…

 Pentru a-mi proteja inima,

 de buruieni omeneşti,

 desţelenesc pământul

cu eclata carului mic,

 pentru a afla în adâncuri Misterele Eleusiene,

 le ascund fericită,

 în al meu petic de cer” (Inima mea).

Vântul „se plimbă” prin părul poetei, „timid”, în chip de suav Sburător – „Zefir” care o urmăreşte „cu pasu-i uşor” şi-i şopteşte:

„Cui vrei să te dărui

 Cu atâta iubire şi dor?”.

Ninsoare cu flori de măr, un laitmotiv în poezia Emilia Ţ., sugerează interpenetrarea elementelor, trăiri inefabile  acute ale erosului adolescentin etern: „De câte ori ninge (sintagmă nichitiană, v. p. 740 şi urmat nota de subsol, supra) cu flori de măr,/ simt că trăiesc miracolul devenirii…/ Le iau în palme, le sărut dar ele se metamorfozează/ în lacrimi, ce cad una câte una…/ pentru a îmbrăţişa pământul/ cu flacăra iubirii…” (Secvenţe).

Unda satirică la adresa stricării frumosului sentimental-impresionistic abia se simte, discret în Iubire prin Internet. Piesa datează violent momentul când tehnica ultramodernă urâţeşte iubirea:

„S-au cunoscut pe Internet

Ea brunetă – El blond,

 El brunet – Iar ea blondă –

 ei blonzi amândoi…

 sau amândoi bruneţi”

Ea numai o… jucărie care denotă compunerea calculată, automatismele de rând, radotajul în gol nefiind în stilul poetei de la Roman, repet, o cunoscătoare a „clasicilor”, de la Eminescu încoace, mai ales cu tot cu simboliştii.

Stilul frumos retro, cât sc poate de nimerit în contextul volumului intitulat În amurg se poate vedea bine şi în… pantumul din Viaţa şi Moartea, reluare cu mare demnitate epigonică, la vedere, după baudelaiereana Harmonie du Soir, secvenţa a XLVII-a din Les fleurs du mal, parcă anume ţinându-se seamă de Bolileau care îndeamnă imitatoarea (creatoare!) a marilor maeştri. Exoticile ritmuri malayeze sună şi în româneşte cât se poate de exact, denunţând cultura şi meşteşugul:

„În zori, când soarele cu şoapte se răsfrânge,

Lumina cu steliţe piteşte-n ea ivirea…

Suav parfum de roze mărturisesc iubirea,

Şi în tăcute vise,chemarea lor se frânge…

Lumina cu steliţe piteşte-n ea ivirea…

Clipa străvezie ca amintire trece,

Şi-n tăcute vise, chemarea lor se frânge,

Pământul reînvie ca dintr-o lume rece.

Clipa străvezie ca amintirea trece,

Cu gânduri grele, crengi de cais s-apleacă,

Pământul reînvie ca dintr-o lume rece,

Să le adune-n vise ce vin, trăiesc şi pleacă.

Cu gânduri grele, crengi de cais s-apleacă,

Îmbrăţişând pământul cu amăgiri deşarte

Să le adune-n vise ce vin, trăiesc şi pleacă.

Tot ce a fost viaţă şi neatins de moarte.”

Ion Rotaru – Istoria literaturii române de la origini până în prezent

 

10 Jul
2012

VOIEVOZI ŞI VRĂBII

Iaca, poznă, ce-au făcut! Voievozii cu ADN-ul la control!, conform metodelor criminalistice. După trimiterea Poetului Nepereche în debara, ordine necurate trimit cercetătorii să scormonească în mormintele primilor voievozi români, pentru proba AND-ul mitocondrial. Sau poate pentru probe D.N.A.!? „Poliţia” antiromânească operează cercetări suspecte în cimitirele istoriei noastre. Dacă se dovedeşte că primii voievozii au luat aur, podoabe şi obiecte de valoare în mormînt, vor fi trimişi la închisoare pentru fapte de corupţie. Oare agentul „0049”, care a dat viitorul ţării în schimbul averii fabuloase, lăsînd milioane de oameni fără mijloc de existenţă, să fie mic copil pe lîngă Voievozii pentru a căror identitate genotipică s-a dat ordin de zgîlţînare din istorie? De ce doar primii Voievozi? Simplu. Se doreşte aplicarea etichetei cumane, astfel ca românii să fie consideraţi urmaşii unor migratori din Stepele Asiei, nu descendenţii doco-romanilor. Un proiect pripit şi neargumentat al Ministerului Culturii aduce o insultă gravă la adresa identităţii de neam. Mormintele din familia Basarabilor au fost profanate! „Genesis” aplică una dintre cele mai parşive lovituri sub centura Istoriei Poporului Român. Scormonitul prin morminte în baza proiectelor lansate de oficialităţi străine intereselor româneşti constituie infracţiune şi cade în sarcina conţinutului de drept penal. Numai la noi, în ţară, străinii pot ordona profanarea istoriei sfinte, pot fura, pot batjocori poporul şi rămăşiţele marilor domnitori români. În schimb, alogenii aciuaţi pe meleagurile noastre, călăii poporul român, sînt îngropaţi cu fanfară în pămîntul nostru, care nu le-a aparţinut niciodată. Despre suspendarea preşedintelui de vineri, 6 ale lui august, nu prea multe. Au vuit toate televizoarele. Va avea acelaşi efect cu wasabiul şi beni-shoga: sincopă. Japonezii servesc împreună cu peştele crud o pastă verde de hrean (wasabi) şi petale de ienupăr roz (beni-shoga), cu scopul de a reda sensibilitatea papilelor anesteziate de gustul monoton al cărnii crude. Ceea ce nu s-a văzut la televizor a fost comportamentul ridicol al parlamentarilor: hlizeala nepermis de largă a interimarului, scobitul în nas, în măsele, arătatul cu degetul, controlul prohabului, bătutul în masa, precum puşcăriaşii.

 Aşadar, ca să fie cercul perfect, conform profesioniştilor profesionalizaţi în profesionalizări profesionalizate, românii se trag din marţieni, ADN-ul Babei Cloanţa o indică a fi sora geamănă a lui Atilla, cei şapte pitici şi Pinochio provin din neamul hunilor, de aceea duşmanii neamului construiesc „adevărul” lor, prin care să manipuleze oile perfecte şi uşor de muls. Odată ce mormîntul lui Vlaicu Vodă din Biserica Domnească din Curtea de Argeş a fost deschis, oamenii se întrebau cine l-a lăsat fără catarama din aur şi alte piese preţioase? Sigur, problema va fi rezolvată de Ministrul de Interne, din moment ce a găsit pe loc soluţia plagiatului: „De vreo două mii şi ceva de ani, de la Aristotel şi Platon, toţi cei care au scris teze de doctorat pe filosofie, pe politică, pe ştiinţe sociale, toţi au plagiat. Şi pe tehnic, de la Newton şi Einstein toată lumea a plagiat. Colegii noştri care se ocupă de drept de la Codul Napoleonian încoace au contextualizat Codul, dar toţi au plagiat”, a declarat la un post tv. Greşit, stimabile! Platon şi Aristotel au fost contemporani o bucată de vreme. Afirmaţia, „de la Aristotel şi Platon”, este incorectă. Platon avea puţin peste patruzeci de ani cînd s-a născut Aristotel. Corect este „de la Platon şi Aristotel”. Mai nimic nu se mai scrie cu respect despre istoria noastră. Pînă şi Măritul Ştefan a fost pus sub semnul dezagreabilului într-un ziar central. Privind politica marelui domnitor, citiţi-l pe istoricului Şerban Papacostea. Nu-i terfeliţi şi lui imaginea! Vă place să scuipaţi pe memoria străbunilor noştri, pe tot ceea ce are măreţ Istoria Românilor. Ce contează Eminescu, Brâncuşi, Enescu (o triadă românească emblematică, adevăraţi regi, care nu pot fi detronaţi de niciun val popular, istoric” – Simona Ciurdar), Iorga, Bălcescu, Eliade, Mihai Viteazul, Antonescu, mărturisitorii închisorilor de până 1964 şi toţi martirii neamului, cînd vreţi să otrăviţi pămîntul Patriei mele cu cenuşă antiromânească?

 Sărăcirea populaţiei, confiscarea istoriei şi culturii, au fost bilete de intrare în „civilizaţia” capitalistă. Acum, „umanismul” dă pe dinafară: soldaţii americani mînuiesc telecomenzile pe plaja românească, oferindu-ne taifunuri, cutremure în adîncul Mării Negre şi temperaturi de cascadă solară. Avem veselie războinică la Deveselu, E-uri, prafuri, datorii externe pentru multe generaţii şi, în curînd, un G.P.S. implantat copiilor noştri pe post de „vaccin”. Ehei!, unde e spicul de grîu „socialist” care hrănea o Europă, din care se cocea pîine sănătoasă pe vatra românească?! Cum să mai scape ei acuma vrabia de pe gard pentru cioara din pom?!

 Vacanţa parlamentară e lungă, să nu ne aşteptăm însă la o linişte de muzeu. Vrăbiile lor tot la mălai ciripesc. Culmea, nu fac niciodată gripă aviară. Cam aşa stau lucrurile cu vînătorii. Îşi pun singuri vrăbiile pe gard, şi ce noroc!, tot ei le împuşcă, la fel cum guvernatorul a avut şi are noroc cu Banca Naţională, şi nu invers. Puterea şi opoziţia se vor turna şi se vor înghionti pînă nu vor mai respira nici unii, nici ceilalţi. Probabil şi după ce vor muri vor bîntui prin Parlamentul României şi vor apărea în fiecare zi la televizor. Doamne, ajută-ne să înţelegem şi noi metaforele lor! Pe cît de lipsit de scrupule şi de morală se joacă ei cu poporul, pe cît de întunecaţi la minte se arată, pe atît mă simt mai neputincioasă în simplitatea protestului meu! Dacă zicala „nu primeşti nimic, dacă nu dai nimic” este adevărată, tot atît de adevărat este că soluţia pentru problemele noastre, tocmai pentru că sînt ale noastre, se află la noi. Şi nicăieri în lume. S-auzim de bine!

Maria Diana Popescu, Agero

www.agero-stuttgart.de

10 Jul
2012

Respectul

Cred ca prin acest cuvant descriem pozitia atat sufleteasca, cat si trupeasca, pe care ar trebui sa o avem in relatia cu cei de langa noi. Se intelege gresit faptul ca prin a respecta pe cineva, inseamna sa ma umilesc! Nicidecum, ci sunt dator sa il privesc si sa ma comport cu el asa cum merita: si el este chipul lui Dumnezeu si are dreptul sa traiasca.

A fi si a trai respectuos inseamna sa acord importanta ce i se cuvine si celuilalt. In situatia in care eu nu am acest comportament cu el, nu fac altceva decat sa calc cu bocanci plini de noroi in sufletul curat de langa mine. Spun curat, caci inca cred ca nu s-au murdarit atat de mult sufletele noastre incat sa nu recunoastem chipul lui Dumnezeu in ele.

Suntem tentati sa credem din “bune-convingerile” noastre ca tot ceea ce facem este si spre folosul celorlalti! Ajutam si noi prin a nu respecta sa fie smerit celalalt! Insa uitam ca in acelasi timp si noua ne place sa fim cel putin respectati, daca nu apreciati pentru ceea ce suntem. Deci a da celui ce se cuvine – si tuturor li se cuvine – aprecierea dorita, este modul cel mai bun de a ma apropia de sufletul lui. A te apropia de sufletul lui inseamna a castiga si eu respectul cuiva.

Multe sunt pricinile pentru care sunt atat de departe sufletele noastre, dar ceea ce face posibila apropierea lor este in primul rand respectarea libertatii lui prin respectul cuvenit in comportamentul meu. Respectul poate ca este cea mai nobila stare sufleteasca a omului, care izvoraste din obarsia divina si imparateasca pe care o avem cu toti.

Cel ce nu respecta, nu se respecta! A te impune prin nerespectarea celorlalti este un comportament bolnav si provine din mandria ce nu ma lasa sa vad clar faptul ca suntem toti la fel in fata Domnului, indiferent de pozitia sociala a slujirii in care ne aflam. Important este sa traiesc in comuniune cu fratele meu, nu sa incerc a iesi in evidenta desconsiderandu-l pe el. Daca vei incepe sa respecti tot ce este in jurul tau, vei invata in practica cum poti cuceri respectul celorlalti. Nu trebuie respectati numai oamenii, ci si locurile unde mergem. Caci daca am constientizat ca Biserica (sau Manastirea) in care ma aflu este sfanta, atunci si comportamentul meu ar fi adecvat.

Respectul, ca oricare alta virtute, se invata pe propria piele, prin a fi traita. Respectandu-i pe altii, ma respect pe mine; respectandu-ma pe mine, ii voi respecta si pe ceilalti… “Dragostea nu se poarta cu necuviinta” (1 Corint. 13,5) scria Sf. Ap. Pavel si astfel avem recomandarea dupa care trebuie sa ne comportam. Gandindu-ma la cuvantul “cuviinta” intrebuintat mi-a venit in minte ca sinonim cuvantul “datorie, indatorire”; deci urmand sirul gandurilor, o traducere la “purtare cu necuviinta” pe limba noastra este a nu da ce datorezi celuilalt: atentie, apreciere, dragoste frateasca…

A da acestea cu bucurie inseamna a respecta!

Haideti sa respectam bucurandu-ne…

Arhim. Siluan Visan

Sursa: Crestin ortodox

 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii