8 Oct
2012

Octavian D. Curpaș – Interviu cu dr. Narinder Brar

Sănătatea femeii. Sarcina și nașterea. Cum îți alegi medicul obstetrician – ginecolog?

Selectarea unui medic obstetrician-ginecolog este o decizie importantă pentru toate femeile. Există mai multe considerente atunci când vine vorba de acest lucru, dar unul dintre cele mai importante aspecte este cât de accesibil este medicul și cabinetul său.

Dr. Narinder Brar, DO, a urmat Colegiul de Medicină Osteopatic din New York. Aceasta și-a luat apoi rezidențiatul în obstetrică și ginecologie la Albany Medical College din New York, unde a devenit în cele din urmă, rezident șef. Dr. Brar a practicat apoi medicina în West Valley (Arizona) din anul 2006. Ea este board-certificate de către Consiliul American de Obstetrică și Ginecologie. Maternitatea și Clinica pentru femei din Arizona se află la adresa: 14961 W. Bell Rd. Suite 175, Surprise, AZ 85374. Programările se pot face la telefon 623 547 7205 de luni până vineri între orele 8 – 4. Dr. Brar a fost foarte încântată să ne răspundă la câteva întrebări.

Reporter: De ce ați decis să deveniți medic obstetrician-ginecolog?

Dr. Brar: M-am născut într-un oraș mic din India și am decis să devin medic la o vârstă fragedă. În perioada când am urmat școala medicală în India, m-am simțit foarte apropiată de paciente și am avut o legătură specială cu ele. Acest sentiment a reapărut atunci când am optat pentru obstetrică. Am fost atât de pasionată de acest domeniu, încât am repetat Facultatea de Medicină aici, în Statele Unite, unde am avut șansa de a intra într-un excelent program de rezidențiat pe obstetrică și ginecologie.

Reporter: Când și unde v-ați instruit?

Dr. Brar: Am urmat studii la New York, la Colegiul de Medicină Osteopatic, unde am primit diploma și apoi patru ani de rezidențiat la Albany Medical College din New York, unde am acumulat cunoștințe și experiență în acest domeniu.

Reporter: Aveți certificare?

Dr. Brar: Certificarea de către Consiliul American de Obstetrică și Ginecologie este una dintre realizările cu care mă mândresc.

Reporter: Câți copii ați adus pe lume de când ați devenit medic?

Dr. Brar: În medie, 20-30 de copii pe lună în perioada de practică și încă mulți alți bebeluși, de când sunt rezident.

Reporter: Aveți copii?

Dr. Brar: Soțul meu și cu mine ne mândrim cu copiii noștri. Avem un fiu de 12 ani și o fiica de 7 ani.

Reporter: Ce tipuri de teste sunt în mod normal efectuate pentru o femeie gravidă? Acestea sunt stabilite în funcție de vârstă, background, istoricul de sănătate?

Dr. Brar: Testele standard pentru o femeie însărcinată sunt un panou Ob, teste de sânge pentru anemie, testarea pentru boli venerice, diabet zaharat, infecții ale tractului vaginal. Încercăm de asemenea, să stabilim dacă există malformații ale copilului. Ecografia arată cum se dezvoltă copilul.

Reporter: Pacienta poate să își aleagă spitalul unde să nască?

Dr. Brar: Deși pot asista nașterile și la alte spitale, eu lucrez în mod exclusiv la spitalul Banner Del E Webb.

Reporter: De cât timp va aflați în Arizona? Ce v-a făcut să alegeți orașul Surprise?

Dr. Brar: Sunt în Arizona de șapte ani și am venit aici atrasă de clima plăcută.

Reporter: Care este filosofia dvs. privind terapia cu hormoni pentru pre-menopauză și menopauză?

Dr. Brar: Terapia hormonală este un subiect foarte complex și de aceea, soluțiile trebuie să fie individualizate.

Reporter: Care sunt semnele sau simptomele cancerului ovarian? Dacă este netratat care este rata de supraviețuire?

Dr. Brar: Cancerul ovarian are, din păcate, simptome foarte vagi, cum ar fi durerile abdominale, senzația de plenitudine, balonare, greață. Multe paciente nu prezintă simptome, prin urmare, este important să facă anual un examen ginecologic.

Reporter: Ca medic specializat în obstetrică și ginecologie, ce satisfacție simțiți atunci când aduceți în lume un copil?

Dr. Brar: Este atât de plăcut să aduci o viață nouă în lume, de aceea mă bucur de fericirea familiei și personal, mă simt mulțumită profesional să văd un copil sănătos, care se dezvoltă bine.

Reporter: Ați menționat că ați avut mai mulți pacienți români care au apreciat cu adevărat, serviciile și munca dumneavoastră înainte și după naștere. Ce anume credeți că face să ieșiți în evidență față de alți medici cu aceeași specializare?

Dr. Brar: Comunitatea românească mi-a oferit posibilitatea de a veni în întâmpinarea nevoilor sale, atât în calitate de medic obstetrician, cât și ca ginecolog. Simt o legătură specială cu comunitatea românească, deoarece românii reflectă credințele mele persoanele și ale familiei mele.

Un interviu de: Octavian D. Curpaș

Surprise, Arizona, SUA

8 Oct
2012

Veronica Balaj, invitata Asociaţiei Scriitorilor în Limba Ebraică din Israel cu ocazia lansării cărţii „Scut iluzoriu”

Menachem M. Falek

Preşedintele secţiei Ierusalim
a Asociaţiei scriitorilor evrei, Israel

*

  אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל

סניף ירושלים

מזמינה

את המשוררת והסופרת הרומניה

Veronica  Balaj – וֵרונִיקה בָּלָאז’

לטקס השקת ספרה

“מגן מַשלֶה”

 

שראה אור במהדורה דו-לשונית עברית-הונגרית בתרגומו של המשורר מנחם מ’ פאלק

האירוע יתקיים במוזיאון חצר היישוב, ברובע היהודי, בירושלים

ובבית הסופר ע”ש טשרניחובסקי בתל-אביב, ישראל

ביום רביעי א’ חשון תשע”ג, 17 באוקטובר 2012

בתכנית

ברכות: הרצל חקק, יו”ר אגודת הסופרים העברים

על יצירת ורוניקה בלאז’, מפי מנחם מ’ פאלק, המתרגם המארח, יו”ר סניף ירושלים

דברי ברכה וסיכום: ורוניקה בלאז’

הנחיה: בלפור חקק, יו”ר הוועדה לקשרי חוץ

על החתום

מנחם מ’ פאלק

יו”ר סניף ירושלים

אגודת הסופרים העברים

I N V I T A Ţ I E

Asociaţia Scriitorilor în Limba Ebraică din Israel

Comitetul de Relaţii Internaţionale

 

Cu ocazia lansării cărţii Scut iluzoriu”

a poetei şi prozatoarei

 

Veronica  Balaj

 

Avem deosebita plăcere să vă invităm, miercuri, 17 octombrie 2012, la Muzeul Oraşului Vechi (strada Or-Haiim 6), Ierusalim, Districtul Evreu, ( întîlnire la poarta Jaffo 15:00),  şi la casa scriitorilor israelieni în limba hebraică, (la ora 20:00), str’ Kaplan 6, Tel-Aviv, Israel

 

Din program:

 

● Comunicare: Herţel Hakak, Preşedintele Asociaţiei Scriitorilor în Limba Ebraică din Israel.

 

● Lansarea cărţii „Scut iluzoriu” a poetei şi prozatoarei

Veronica Balaj, traducere din limba română în ebraică de Menachem M. Falek. Câteva cuvinte despre carte şi recital liric susţinut de traducător, preşedintele Filialei Ierusalim.

 

● Comunicare şi rezumări: Veronica Balaj.

 

● Moderator: Balfour Hakak, Preşedintele Comitetului de Relaţii Internaţionale.

Semnat

Menachem M. Falek

Preşedintele secţiei Ierusalim

a Asociaţiei scriitorilor evrei, Israel

http://veronicabalaj.blogspot.ro/2012/10/veronica-balaj.html

 

7 Oct
2012

Mariana Cristescu – Petre Țuțea: 110 ani de la naștere

„…Nu noi facem cinste poporului român că murim pentru el, ci el ne face onoarea să murim pentru el!»…

  „Fără Dumnezeu, fără credinţă, omul devine un animal raţional, care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri”. Sunt cuvintele-sentinţă ale celui supranumit „un Socrate al românilor” – PetreŢuţea. S-a născut, într-o oră astrală pentru Neamul românesc, în urmă cu 110 ani, la 6 octombrie 1902, la Boteni, în Muscel, în familia unui preot român. S-a ridicat la ceruri în 1991.

Strălucitul filosof, eseist, economist şi om politic, astfel se mărturisea: „Mă mişc între Dumnezeu şi neamul din care fac parte. În afară de aceşti termeni, nu văd nimic semnificativ între cer şi pământ!”.

A studiat la Liceul „Neagoe Basarab” din Câmpulung-Muscel şi la Liceul „George Bariţiu” din Cluj. A urmat Facultatea de Drept la Universitatea din Cluj, ajungând doctor în Drept administrativ, Magna cum laude (1929).

   Emil Cioran îl caracteriza drept „«Un marxist entuziast şi mistic, dar care nu ştia un cuvânt din limba rusă» (deoarece Ţuţea şi-a făcut cruce sărutând ziarul „Pravda!”). În anul 1932, fondează revista „Stânga: linia generală a vremii”, unde semnează cu pseudonimul Petre Boteanu. Colaboratori îi vor fi Sorin Pavel şi Petre Pandrea, autorii „Manifestului Crinului Alb” („Gândirea”, VIII, nr. 8-9, 1928), precum şi Traian Herseni, Petru Comarnescu şi Mihai D. Ralea. În 1933 este referent în Ministerul Comerţului şi Industriei, instituţie care, în 1936, îşi va schimba numele. Între anii 1933-1934 a fost ataşat la Legaţia Economică Română din Berlin, unde se întâlneşte cu Nae Ionescu. Un an  mai târziu publică „Manifestul revoluţiei naţionale”(în colaborare cu Sorin Pavel, Ioan Crăciunel, Gheorghe Titel, Nicolae Tatu şi Petre Ercuţă, publicat la Editura Crater, Bucureşti, 1998, ediţie îngrijită de Marin Diaconu). Între anii 1936-1939 a fost şef de secţie în Ministerul Economiei Naţionale, Biroul de publicaţii economice şi propagandă. În 1940 a fost şef de secţie în Ministerul Comerţului Exterior.

Scrie în diverse publicaţii, în special la „Cuvântul”, ziar condus de Nae Ionescu, unde semnează articole de economie politică, între ceilalţi colaboratori de prestigiu aflându-se Constantin Noica, Mircea Eliade, Radu Gyr, Gheorghe Racoveanu, Mircea Vulcănescuşi mulţi alţi intelectuali din generaţia anilor 1930, care vor umpe închisorile după venirea comuniştilor la putere.

În cadrul Guvernului Naţional-Legionar instaurat după 6 septembrie 1940, Petre Ţuţea a îndeplinit funcţia de şef de Serviciu şi apoi cea de Director în Ministerul Economiei Naţionale.Între 1940-1944 a fost şef de secţie în Ministerul Războiului, iar între anii 1944-1948 a fost Director de studii în Ministerul Economiei Naţionale.

Este arestat de către autorităţile comuniste impuse de sovietici, anchetat fără condamnare, timp de 5 ani (1948-1953), apoi iarăşi arestat, pe 22 decembrie 1956, sub acuzaţia de uneltire contra ordinii sociale. Este condamnat la 10 ani închisoare în 1957, apoi i se intentează un nou proces, în 1959, şi este condamnat la 18 ani muncă silnică, din care a executat 8 ani (1956-1964) în diverse penitenciare, unde a fost torturat, mai ales la Aiud.

Între zidurile cumplite ale temniţelor, spiritul lui înalt şi liber vorbea însă, deja, cu Dumnezeu: „Omul a depăşit condiţia de animal abia atunci când în el a apărut ideea nemuririi, care nu trebuie confundată nici cu pemanenţa speciei, nici cu concepţia estetică a gloriei.”

Deşi amnistiat în 1964, cu sănătatea zdruncinată în urma torturilor din închisoare, Petre Ţuţea s-a aflat sub observaţia permanentă a Securităţii comuniste. Numeroasele descinderi la locuinţa sa modestă au dus la confiscarea a numeroase manuscrise, studii şi materiale, printre care o copie a proiectului „Prometeu”.

„La puşcărie am demonstrat vreme de două ore că istoria românilor, dezgolită de crucile de pe scuturile voievozilor, e egală cu zero. Că doar voievozii nu s-­au bătut pentru ridicarea nivelului de trai! Istoria se face cu Biserica.”

Către sfârşitul vieţii a început o „Antropologie creştină”.(Tipărită postum: „Omul. Tratat de antropologie creştină”, ediţie integrală şi definitivă îngrijită de Cassian Maria Spiridon, Iaşi, Editura Timpul, 2004.)

„I­-am spus eu părintelui Stăniloaie că nu mă consider un Socrate. «Dar cum vă socotiţi?» – «Popă», zic.«-Şi unde aveti parohia?» «–N-am parohie, dar spovedesc pe unde pot.»”

 

Persecutat fiind, pus la… index, Petre Ţuţea a publicat foarte puţin înainte de 1989, însă, imediat după evenimentele din acel Decembrie, scrierile şi interviurile sale au început să fie difuzate. Vă recomand Dialogurile: „Între Dumnezeu şi neamul meu”, ediţie îngrijită de Gabriel Klimowicz, prefaţă şi postfaţă de Marian Munteanu, Bucureşti, Fundaţia Anastasia, 1992: „322 de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea”, editate cu o prefaţă de Gabriel Liiceanu, Bucureşti, Editura Humanitas, 1993 (reeditate în 1999, 2000, 2003, 2005), „Ultimele dialoguri cu Petre Ţuţea”de Gabriel Stănescu, Criterion,  dar şi „Bătrâneţea şi alte texte filosofice”, Bucureşti, Editura Viitorul Românesc, 1992, „Reflecţii religioase asupra cunoaşterii, Bucureşti, Editura Nemira, 1992, Philosophia perennis, Bucureşti, Editura Icar, 1992; reeditată în 1993, dar şi sub titlul Scrieri filosofice, vol. I, Editura România Press, 2006. (sursa: Wikipedia)

Cum văd participarea românilor de acum la mântuirea lor? – Simplu. Ducându­-se la biserică. Şi folosind ştiinţa ca peria de dinţi. Tot ce spune ştiinţa să nu îi lase cu gura căscată şi tot ce spune un popă de la Cucuieţii din Deal să considere adevăr ritualic.”

Puţini ştiu că Petre Ţuţea a văzut „Lumea ca teatru. Teatrul seminar” – prefaţă, text stabilit şi aparat critic de Mircea Coloşenco, Bucureşti, Editura Alutus/Vestala, 1993. În această idee, au fost montate piesa „Întâmplări obişnuite” şi dialogul „Bios şi Eros”,  în regia lui Dragoş Galgoţiu, la Teatrul Odeon, în 1993, producţia fiind prezentate la Festivalul teatrului experimental din Cairo, Egipt, lângă marile piramide. Remarcabile, de asemenea, „Exerciţii de admiraţie” au realizat Gabriel Liiceanu şi Constantin Chelba, în cadrul unui documentar TVR de (o „întâlnire virtuală” Ţuţea – Cioran), Vartan Arachelian – în ciclul TV „Cuvântul care zideşte”, precum şi Sorin Ilieşiu în tandem cu Gabriel Liiceanu – cu filmul „Petre Ţuţea şi Emil Cioran: O întâlnire posibilă” , laureat cu Premiul Special la Festivalul Naţional de la Costineşti, în 1993.

Petre Ţuţea este unul dintre titanii gândirii româneşti, un boier al spiritului acestei Patrii, un Socrate modern. Citiţi-l, recitiţi-l, vă veţi bucura inimile! Iată doar câteva „argumente”:

   „Eu, în tinereţe, am fost om de extremă stânga. Şi, la maturitate, de extremă dreapta. Iar acum mă consolez cu calitatea mea de român întreg. … Am fost în tinereţe de stânga din generozitate. Pentru că, vorba ceea: dacă până la 30 de ani nu eşti de staânga, n-ai inimă, dacă după 30 de ani mai eşti de stânga şi nu eşti conservator, eşti cretin. Confundam, în tinereţe, comunismul cu comunitarismul.

       M-a întrebat un anchetator: «De ce-ai vorbit împotriva noastră?» …

 «N-am vorbit. Păi, împotriva voastră vorbeşte tot poporul român. Ce să mai adaug eu?» Şi mi-au dat 20 de ani de muncă silnică fără motive. Mi s-a prezentat sentinţa de condamnare ca să fac recurs. La cine să fac recurs, la Dumnezeu? Treisprezece ani de închisoare .. Aveam doar o hăinuţă de puşcăriaş. Ne dădeau o zeamă chioară şi mămăligă friptă. M-au bătut … Când m-au anchetat, am leşinat din bătaie. Iacătă, n-am murit. Am stat la interne trei ani. Am fost după aceea la Jilava, la Ocnele Mari, şi pe urmă la Aiud. Eu mă mir cum mai sunt aici. De multe ori doream să mor. … Nu pot să povestesc tot ce-am suferit, pentru că nu pot să ofensez poporul român spunându-i că în mijlocul lui s-au petrecut asemenea monstruozităţi.

Eu, cultural, sunt un european, dar fundamentul spiritual e de ţăran din Muscel. La închisoare, grija mea a fost să nu fac neamul românesc de râs. Şi toţi din generaţia mea au simţit această grijă. Dacă mă schingiuiau ca să mărturisesc că sunt tâmpit, nu mă interesa, dar dacă era ca să nu mai fac pe românul, mă lăsam schingiuit până la moarte.

Am făcut o mărturisire, într-o curte cu şase sute de inşi, în închisoarea de la Aiud. «Fraţilor – am zis -, dacă murim toţi aici, în haine vărgate şi în lanţuri, nu noi facem cinste poporului român că murim pentru el, ci el ne face onoarea să murim pentru el!». Trei ore am vorbit atunci, în curtea închisorii, de Platon şi de Cristos. Zice colonelul: «Scrieţi ce-aţi vorbit, ca nu cumva ministrul de Interne, Drăghici, să spună că sunt solidar cu dumneavoastră!». «Domnule colonel, cum să fim noi solidari? Eu tocmai d-aia am venit aici, că nu suntem solidari unii cu alţii.» …

… Macedo-românii nu sunt români, sunt super-români, români absoluţi. .. Am stat cu macedoromânii în temniţă. Îi băteau până iîi omorau, dar nu declarau nimic. Au o bărbăţie perfectă.

Când am văzut, în închisoare, că tot regimul care mi se aplică e inoperant – puteam eu, ca om, să-mi explic asta? Şi atunci m-am gândit că există o forţă supracosmică, transcendentă, numită Dumnezeu.

Comunismul e cea mai mare aflare-în-treabă din istoria omenirii. Comunismul e un cancer social. Unde se instalează, rămâne pustiu. … Şi la comunişti sunt stăpâni şi slugi, dar ei sunt ipocriţi, pentru că ştiu că egalitatea oamenilor nu poate exista nicăieri. În celebra „Declaration des droits de l’Homme et du Citoyen” (trad. n. -Declaraţia Drepturilor Omuluiu şi Cetăţeanului) a Revoluţiei franceze, prima propoziţie e o idioţie absolută sau în cel mai bun caz un sofism: «Oamenii sunt egali de la natură». Oamenii sunt inegali de la natură. Sunt inegali înşişi membrii unei familii, în care unul poate fi genial, altul mediocru şi altul imbecil.”

 

„Am o consolare – că, în grandoarea istorică a poporului român, eu sunt o rotiţă invizibilă, dar sunt …” – scrie undeva Petre Ţuţea.

Aşa este şi va rămâne peste veacuri în inimile celor care nu vor uita să simtă româneşte. Fie-i amintirea veşnic luminată!

Sursa: Revista Melidonium

7 Oct
2012

Aşteptând eternitatea lângă Sfânta Mănăstire Lainici: Părintele Adrian Făgeţeanu

O zi de vara, caniculara.  Pornisem de dimineata pe Valea Jiului, la indemnul unui prieten de a-mi regasi “bunicul copilariei mele”, parintele Adrian Fageteanu, izolat langa Sf. Manastire Lainici, la  Schitul Locurele.

Jiul curgea linistit, boarea diminetii imi aducea amintiri bucovinene legate de pribegie, de acea lacrima ce se prelinge pe obrazul tuturor celor dezradacinati. Eram emotionata de aceasta intalnire, aveam o teama ce ma infrigura, ca poate ajungand “acolo” – nu-l voi mai regasi. Rasuflasem usurata in momentul in care un copil cobora pe scarile de lemn frecate de vreme, si c-un zambet angelic, mi-a confirmat ca parintele Adrian traieste.

Nu am avut rabdare sa mai facem inca 5 kilometrii pe jos, desi se cuvenea. Am mers pe un drum forestier pana la schit. Era dimineata, ora la care rugaciunea te mangaia la fiecare freamat de frunza. N-am avut rabdare sa-mi astept sotul. Am fugit prin iarba uda spre prima casuta modesta din incinta schitului. Ma descultasem sa simt roua diminetii binecuvantata si sa admir peisajul mioritic, care iarasi ma ducea in gand spre Bucovina. Am fost indrumata de un calugar tanar spre casa parintelui Adrian. O casa asa cum sunt cele din satele bucovinene. Am urcat scarile cu inima tremuranda si auzind voci inaltatoare, am intrat si am ingenunchiat impietrita de imaginea preotului modest si cucernic ce ingenunchiat isi facea rugaciunea. Parintele care oficia slujba diminetii, un tanar calugar bucovinean care-l ingrijeste pe bunul ieromonah, m-a privit pentru o clipa, si cu aceeasi evlavie si-a continuat rugaciunea. Parintele nu-si ridica ochii. Ingenunchiat, cu inima spre Dumnezeu, cu inima spre iubirea fata de omenire, isi lasa cuvantul in rugaciune din tot sufletul. Pentru moment, vocea sa m-a cutremurat, ma facuse sa ma simt aproape de cer, aproape de Dumnezeu.

Ochii sai nu mai sunt ca altadata. Aceeasi sclipire, acelasi albastru, acceasi agerime, dar vede mai mult cu sufletul. L-a inceput nu ma recunoscuse. Am inceput sa-i povestesc de vremuri trecute cand corespondam, cand il vizitam pe la manastirile unde era obligat sa mearga. Evita sa-mi pomeneasca de ceea ce eu atunci sesizasem. Mutat de la o manastire la alta, citirea corespondentei si altele…

I-am vorbit despre “Rugul aprins”, de pozitia intelectualilor pentru cei care inca mai sufera…Ocolea subiectul  – discret, se imbufnase cand i-am spus ca este considerat unul dintre “inteleptii parinti” si “apostol” al bucurestenilor. Mandria nu i se potriveste. Chiar daca a construit doua manastiri, nu vorbeste prea mult. Legatura sa cu Dumnezeu este ceea ce il intereseaza. In profunzime se simte neputincios ca nu poate lupta pentru biserica ortodoxa, impotriva celor care vor destramarea ei. Nu are altceva de facut decat sa se roage. In momentul in care i-am vorbit de intelectualii din toata lumea, care pledeaza pentru integritatea bisericii noastre a tresarit usor si-a facut semnul crucii.

Am vorbit despre dulcea Bucovina. O tema calda si draga bunului meu bunic. Tara fagilor cu lanuri de in inflorit, cu scoarte frumoase, cu mirosuri de fructe si flori de camp, cu oameni inimosi. Acolo, in odaia sa, m-am simtit acasa. Acasa in Bucovina. Simplitate, aer proaspat, spiritualitate. Pentru el copiii inseamna foarte mult. Tine la unitatea familiei, la ceea ce Duhul Sfant ne daruieste. Sugubat din fire ne-a vorbit in pilde, asteapta sa se alature celorlati sapte frati ce stau la umbra brazilor in curtea bisericii. Am invatat ca apropierea curata de Dumnezeu, ocolirea pacatelor ne face sanatosi si eterni. Ne-a marturist ingrijorat de numarul scazut al ortodocsilor, de practica unora de a-i convinge pe altii sa treaca la alte religii, nemultumit pentru cei care considera ca in Romania sunt “prea multe ciori negre” adica calugari. De ce-i deranjeaza pe unii faptul ca noi avem multe manastiri? I-am simtit amaraciunea cand ne-a vorbit despre “popi” si preoti…

Pe vremuri, oamenii aveau cruce de lemn si inima de aur.  Acum, au cruce de aur si inima de lemn”. L-am simtit trist o clipa.  Rascolisem prea mult si poate nu a fost intelept. Ne-a povestit despre anii studentiei, despre detentie, despre puterea credintei in cele mai cumplite momente. Trecuse pe langa moarte de sapte ori, in inchisoare el a fost cel mai batut, dar…credinta si crucea sa de lemn l-au salvat.  Dar, fiind “bunicul” meu, dintotdeauna deoarece pe ceilalti nu i-am cunoscut niciodata, am primit la plecare o binecuvantare.

Ar fi dorit sa-mi daruiasca ceva, asa cum se obisnuieste in Bucovina …S-a uitat lung la mine si zambindu-mi duios, mi-a spus ca singurul sau dar este rugaciunea sa pentru mine si familia mea. Un dar minunat pe care il pretuiesc.  M-am despartit cu greu de acea parte mirifica de lume. Imi lasasem bunicul trist si abatut. Trist pentru o lume neascultatoare, abatut pentru ceea ce se intampla inlauntrul nostru.  Am ajuns acasa obosita, ravasita si totusi alta. Primisem o lectie de viata, o lectie de istorie, o bucata de pace.

Eram fericita, imi vazusem bunicul ! Da, la plecare intrebandu-l ce sa-i aduc cand ma voi intoarce, simplu, mi-a raspuns: O BUCATA DE PACE!

Mariana Gurza

 

Din volumul : “Părintele Adrian Făgețeanu și crucea Rugului Aprins” – Omagiu la un secol de la nașterea sa

Centenar Adrian Făgețeanu

Ediție îngrijită de Andrei  Dîrlău

Editura: Lumea Credinței, București,  2012

 

INEDIT — PARINTELE ADRIAN FAGETEANU — Ultimul sau interviu TV (2009)

Sursa: http://www.razbointrucuvant.ro/2011/10/09/inedit-parintele-adrian-fageteanu-ultimul-sau-interviu-tv-2009/

 

 

7 Oct
2012

Eugen Emeric Chvala: O POETĂ – ÎN CĂUTAREA LUMINII

Lumina, culoare răsărită-ntr-o noapte de vară din roua ce cade pe fruntea liniştii albe, naşte o floare smulgând poeta din închisoarea de lut a vremii.

Suprema Lumină, în creaţia doamnei Cezarina Adamescu, ne dă uneori răgaz, se ascunde pentru a rămâne singuri cu Dumnezeu, pentru a nu mai vedea ceea ce e rău. Cuvintele răsărite întru slujirea Luminii se înlănţuie în dansul aducător de linişte şi pace în sufletul cititorului, neocolindă însă, atunci când e cazul, realitatea pământeană, ţipând în întuneric, cu strigăt dureros de uman.

Prin simplitatea cuvintelor, a expresiilor alese cu mult respect faţă de tema abordată, creaţia sa nu are vârstă, ajută agheasma la purificare şi flacăra la înălţare.

Ne surprindem de multe ori „EU”-l plecat în căutări. Unde? Ne căutăm destinul? Îl interogăm? Ni-l asumăm sau nu? Ori, pur şi simplu, deschizând ochii sufletului, găsim întuneric, incertitudini, irosire sau revoltă, şi îndemnaţi de cineva, pornim în căutarea Luminii? Într-o permanentă căutare a Luminii, respirând Lumină, dăruindu-ne şi nouă, acum, din propria lumină este şi această candelă arzând timpul duios şi cu smerenie într-o neîntreruptă spovedanie la poarta mântuirii.

Cezarina Adamescu – nume predestinat care prin sensibilitatea sa, conferă culoare florii albe cu lacrima trăirii proprii – cuvântul.
Captivă Luminii „ţâşnită din lyrele atâtor sfinţi menestrei”, „fărâmă umilă de tină”, „însufleţită de suflare divină”, Cezarina Adamescu pune temei de foc iubirii. Desfăcându-şi trăirea în „aşchii mărunte” dar înălţătoare, iluminează cu flacăra blândei sale inimi pe toţi acei ce se lasă îmbrăţişaţi de „crugul său ceresc”.

„Descântecul Luminii” – o odă a bucuriei izvorâte din lumină, aduce sens „punţii înguste” dinspre rază şi umbră. Urmând astfel îndemnul poetei, putem urca „treptele sinelui”, strecurându-ne adânc în „sufletul Luminii”, „”Lumina cu miez/ Lumina din Crez/ somându-mă să înviez”.

Atinsă de neumbrita „aripă de herald” a cioplitorului de înalt, poeta arde plămădind din umbre lumina, din lemn amar – troiţă de crini, din raze de soare – icoane.

Prin autograful scrijelat invizibil pe Lumină, Cezarina Adamescu a reuşit să transforme „boabele de rouă” în „cuvinte potrivite”.

Eugen Emeric Chvala

2009

7 Oct
2012

Așteptând “primavera” ! – Eugen Emeric Chvala

Privesc de la inaltimea restaurantului aflat in varful Turnului de Televiziune al Galatiului… orasul .Atat cat se poate vedea de aici .

Blocuri , case ,strazi , oameni… multi oameni …

Ma intreb ,retoric, oare la ce gandesc ei , la ce spera  .. ?

Nu sunt  , nu am fost si nici nu voi fi altfel decat ei. Gandesc la fel ca ei , sper la fel ca si ei !

Grijile cotidiene ne ocupa ( din pacate ) o foarte mare parte din timp , atat constientul cat si subconstientul.

Grija zilei de maine , a capacitatii noastre de a depasi cat mai usor toate necesitatile .. ca este vorba de facturile curente din ce in ce mai covarsitoare  si pana la rezistenta noastra fizica de a trece peste “azi” pentru a-l lua in piept pe “maine” …

Ce si-ar dori omul care locuieste in blocul .. la etajul … la apartamentul … sa il intrebe pe viitorul primar ?

Ce si-ar dori sa faca acesta pentru el ?

Cata incredere  mai are combinistul sau cel care vinde in piata, sau la market sau la chiosc sau ..  in toata cavalcade de promisiuni ale candidatilor spilcuiti cu zambete ?

Cati dintre ei vor vota ce isi doresc cu adevarat  in cunostinta de cauza si cati dintre ei vor vota oare , respectand acel “spirit de turma” foarte prezent in ultimii 20 de ani ? Hai sa zic 15..10..5… ? Uh !!!

Cred ca… sunt convins ca .. in toate acestea a lipsit foarte mult, nepermis de mult sinceritatea ! Sinceritatea fata de noi , fata de ei.. fata de copii nostrii care sunt nevoiti sa plece unde vad cu ochii pentru o speranta in mai bine !

Si mai este ceva..cam lipseste posibilitatea ca noi, cei multi ( ce ne imputinam pe zi ce trece ) sa putem sa vedem , sa cunoastem , sa constientizam REALITATEA !

De multe ori putem sa sesizam ca lipseste si increderea in noi .. de a decide clar si raspicat viitorul nostru … fie ca vorbim de locul nostru de munca , fie ca vorbim de de viata noastra , a urbei in care traim , fie ca vorbim de cei care ne vor conduce destinele pentru ceva ani …

Conteaza ca pentru 4 ani sau pentru 5 sau pentru .. ? NU !

Fiecare clipa din viata este unica si ireversibila si .. timpul nu iarta pe nimeni !

Am experimentat mult prea mult pe propria noastra viata credibilitatea lui “X” sau a lui “Y” !

Am obosit tot asteptand “primavera” !

Primavara a venit mereu .. ne-a ciocanit in fereastra  .Ne-am bucurat noi de ea ? CAT ? REAL ? Sau a fost doar un surogat … unul menit sa ne amorteasca vointa si dorinta pentru inca o “iarna” , ostoindu-ne astfel dorul de lumina ?

Eu… imi doresc aceasta primavara mai mult decat oricand !

Nu traiesc nici cat Matusalem si nu il mostenesc nici pe David !

Eu sunt unul dintre cei care locuiesc in blocul .. in scara.. la etajul…in apartamentul…

Si eu gandesc.. si eu sper.. si eu vreau !

 Galati

12.05.2012 ( 13.00 )

 Eugen Emeric Chvala

6 Oct
2012

Eugen Emeric Chvala – “… un fel de jăratec…”

 Eugen Emeric Chvala

***

 

 POEME

                              un fel de jaratec…

                                         de Eugen Emeric Chvala

 

m-am tot gandit cum sa iubesc
sa ard pe Luna
sa fiu cununa

de stele
in flacari
carari …

m-am tot gandit cum sa visez
sa sap in zare
sa-ncrestez

o mare.
sarata
udata …

m-am tot gandit cum sa adorm
sa stau alene
purtat de vreme

cuminte
pe-o perna
eterna …

m-am tot gandit cum sper
sa fac “azi” un “maine”
un fel de
pamant la cer

un vis
nebunatec
un fel de
jaratec…

13 mai, 2012 ( 20.30 )

Galati

 


 

                               de ce oare

                                        Eugen Emeric Chvala


tacerea se-neaca

in linistea muta

lumina se-ascunde…

e oarba si muta

si-atingerea-ti doare

de ce,de ce oare?

valuri se sparg

in nisipuri de jad

prin dragostea ta

ma-mplinesc,cresc si ard

oare atingerea-ti doare ?

de ce, de ce oare?

in noaptea dintai

am trait infinitul

si doar cu-n sarutun sarut

am gustat nesfarsitul

atingerea-ti doare

de ce, de ce oare?

de ce m-ai ales

de ce…tu cu mine

de ce un eres

de ce ieri nu vine

de ce atingerea-ti doare

de ce, de ce oare?

 

columne se-nalta

si doruri te cheama

o fi doar un vis

ori timpul recheama?

cand si-atingerea-ti doare

de ce, de ce oare?

imi plange trecutul

ce azi ma condamna

am fost doar durutul…

speranta nedemna.

si…atingerea-ti doare

de ce,  de ce oare?

ma spulbera-n vant

jocheu al durerii

ramane-voi cant

biet sol al caderii

pentru ca…

atingerea-ti doare

de ce, de ce oare?

 

 

                          trei

                                     Eugen Emeric Chvala


sufletu-mi greu se-odihneste pe tarm

nisip numarand

clipe de scrum

si timpul ma cerne

ma cerne mereu

si marea ma-ntreaba mereu

de sunt eu

de sunt eu cel ce vrea

ce voieste

ce va…

de pot sau…

mai pot

de lacrima-mi zace

in colbul sarat

de timpul ma place…

in colt

umilit

cocarjat

cu umeri cazuti

ma sting

in altarul pasilor

mei

pierduti

risipiti

of..fusesem candva..trei.

 

                                 

                              …el si ea

                                              Eugen Emeric Chvala

 

As vrea sa te pot privi cand dormi

si lacrima-mi sa cada pe obrazul tau…

O pala de vant as vrea sa fiu,

in paru-ti sa ma joc mereu….

 

 

Sa te privesc as vrea cand plangi,

sa sorb nectar din lacrima-ti ce cade…

Sa vii la mine…sa ajungi..

sa-mi dai obrazul care rade…

 

 

Vreau doar o clipa sa imi dai..

din prea grabita ta viata,

sa-i impletesc cununi ,si-o stea

sa-i pun la gat,pe-un fir de ata…

 

 

 

Ma lasa tu nemuritoare

sa fiu macar la talpa ta.

Sa-ti fiu pe arsita..o boare…

tu, fii macar…stapana mea…

 

 

Lumina-ncet ,incet strecoara

sageti in colivia mea…

Nu sunt nici stea si nici o boare…

eu sunt…o mica pasarea…

 

 

Un pitigoi…sau gugustiuc…

un starc oi fi?…sau cucuvea…

Nu stiu..ce importanta are

atunci cand el..iubeste-o …ea?

 

 

civilizatii se destrama…

si lumi sen-torc de-andoaselea…

insa iubirea e o arma si-un scut..

si pt el…si pt ea…

 

                     Eugen Emeric Chvala


Eugen Emeric Chvala – De doare … 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii