10 Oct
2012

Ion Creangă – un etern paradox?

Intrigat de varietatea receptării, în timp, a operei lui Ion Creangă, Adrian Dinu Rachieru a elaborat un eseu atipic, spumos şi plin de savoare (Ion Creangă, spectacolul disimulării, Timişoara, Editura David Print, 2012), prin care încearcă a stabili un nou echilibru, imponderabil, în perceperea cât mai aproape de realitate a acesteia. Prin realitate, natural, înţelegem, întâi de toate, realitatea literară, universul adânc al ficţionalităţii, apt să strabată vremea pe deasupra tuturor legendelor şi anecdotelor ce s-au tot ţesut, încă din timpul vieţii marelui nostru clasic, pe seama sa şi a operei sale.

Criticul posedă ştiinţa şi harul citării, prin introducerea unor sintagme expresive şi definitorii în propriul discurs, ce devine astfel o proză de cea mai bună calitate. Eseistul ia, practic, în discuţie, tot ce s-a scris despre Ion Creangă, având răbdarea de a găsi pepite chiar şi în vechi monografii, precum cea a lui Savin Bratu. Nicio perspectivă nu este refuzată. Textul său este iluminat prin atenţie concentrată, analitică, orice vână de minereu preţios este aflată şi pusă în valoare printr-o nouă contextualizare. Însuşi autorul, într-o justă autocaracterizare a demersului său, susţine a fi alcătuit o „sinteză critică”, un model, am putea adăuga, de îngăduire a diferenţelor, pledoarie pentru „coexistenţa valorilor şi simultaneismul opiniilor, oferind prin ştafeta generaţiilor, dincolo de încrâncenări şi fulgere polemice, un dialog mirabil în ceea ce s-a numit, îndreptăţit, spectacolul receptării\” (p. 14).

Paradoxul a existat încă de la începutul receptării lui Creangă: ne vor uimi şi azi, poate, interpretările vaste şi îndrăzneţe ale lui Călinescu, ce nu se va sfii să convo

ace „metoda fizionomică” ori hermeneutica zodiacală (p. 18). Mai nou, sintezele esoteric-guénoniste ale lui Vasile Lovinescu pot crea perplexitate, prin insolit, dar şi prin îndepărtarea de literar, în vreme ce perspectiva psihanalitică a lui Dan Grădinaru poate da naştere la interpretări unilaterale.

A.D. Rachieru nu osteneşte să facă, pe tot parcursul cărţii, un portret perpetuu al marelui humuleştean, dintr-o iubire autentică a operei şi personalităţii acestuia, contemplate ca în sclipirea multifaţetată a unui poliedru de cristal. Eugen Simion este considerat a fi autorul celor mai pregnante reinterpretări, îndeosebi pentru lumina proiectată, în cheie postmodernă, asupra caracterului autoficţional, specific Amintirilor din copilărie. Evocarea, la Creangă, nu este atât rememorare, cât recreare a unui paradis pierdut (Mircea Eliade), prin ruperea de spaţiul copilăriei, ce nu va mai fi niciodată regăsit. Ceea ce aduce a scriere senină se revelează, la un examen atent, a fi o lungă lamentaţie şi o autoficţiune, iar nu o reconstituire. Nu există, vai, drum de întoarcere, o spune limpede textul Amintirilor, care consfinţeşte căderea definitivă a inocenţei în lume (p. 50).

Comentariul câştigă în densitate şi datorită viziunii sociologice şi psihologice asupra contextului, carnalităţii cu care se configurează un climat literar: epoca în care a creat Ion Creangă, anturajul său, junimist ori eminescian, sunt (re)desenate în tuşe sigure, din vocabule bine alese, dovedind o cuprindere clară şi vivace a ansamblului: „Duşmănit, cu o viaţă «scandaloasă», «arestuit» chiar, cu o căsnicie ratată (diaconiţa Eliana fiind «smintită» de Isaia Vicol Dioclias), rupând cu diaconia şi dăscălia, trecut prin ani negri, tutungiu pentru o vreme (vânzând iarba dracului)\” (p. 22). Ni se reaminteşte „un Creangă colţos, jălbar, căutând scandalul; despopirea era inevitabilă. Nemaiputând «liturgisi», ex-diaconul se va alina mai apoi cu o turmă de pisici, în frunte cu cotoiul Titu\” (p. 38-39).

Paradoxul este mereu activ pe toate planurile – în scriitură, cât şi în viaţă: deşi ruperea de Humuleşti a fost tragică, oraşul în care ajunge provoacă opera. Junimea, apoi, dobândeşte funcţia de substitut, pe alt plan, intelectual, dar şi afectiv, al satului de baştină. Ea devine un nou „peisaj-cuib\” (Vl. Streinu), un alt „eden regăsit”, ce-i va asigura stabilitatea sufletească tocmai prin mediul său iconoclast: „societate fără statute, adunând boemi şi zeflemişti, potrivnici anchilozării instituţionale\” (p. 58).

Creangă este însă un adevărat scriitor, un profesionist, care ştia ce înseamnă munca pe manuscris şi ne dăruieşte o lume făcută, iar nu una copiată. Deşi faptul a fost observat, A.D. Rachieru nu oboseşte a-l repeta, pentru a elimina persistenţa etichetării lui Creangă ca posesor al unei vechi ştiinţe poporale de factură orală (eticheta junimistă!), prelucrător de folclor, „copist de geniu\” ori simplu scriitor pentru copii, pornograf, „snovar\” sau „povestaş”. Nu înseamnă că nu ar exista aici un sâmbure de adevăr, dar Creangă este un scriitor pe deplin asumat, iar nu unul inerţial, el îşi plăsmuieşte universul cu luciditate scriitoricească, manifestare a detaşării, a impersonalităţii narative (Adrian Marino). „Mare orgolios\”, de o „modestie mimată\”, el „se multiplică” (M.A. Diaconu) la adăpostul măştii alese, asumându-şi toate rolurile (p. 78). Deşi iubea oralitatea, „Creangă nu cade în vorbărie; opera sa e concentrată, vădind organicitate” (p. 58), izbândă stilistică a unuia ce scria cu un „condei de plumb”, iar nu o neproblematică stenografie folclorizantă. Prin Amintiri…, arată convingător Adrian Dinu Rachieru, îşi ia revanşa scriitoricească omul, nefericit în fond, acel „al doilea Creangă (scriitorul), asaltat de privaţiuni, ros de boală, propulsat în legendă\”, autorul, care reinventează raiul humuleştean, deşi – negreşit – „satul lui Creangă nu putea fi o «insulă fericită»\” (p. 13).

Imaginea complexă a lui Creangă pendulează între vizibil şi invizibil, ea defineşte, totodată, ţăranul cultivat, exoteric totuşi, dar şi înduioşătoarea făptură culturală ce şi-a dorit ardent „emanciparea” şi a dobândit-o prin fructificarea geniului scriitoricesc, la flacăra aspiraţiei materne şi a clarvederii eminesciene, un „bufon tragic” ce-şi acceptă rolul cu „prefăcută umilinţă\”, un sceptic care ne face părtaşi la „plânsul fiinţei\”, iubind spectacolul disimulării. Adrian Dinu Rachieru reuşeşte, în această carte captivantă, să schiţeze cu prospeţime profilul unui clasic de multă vreme clasat, în toată urieşenia sa – rabelaisiană nu doar la nivel tematic, ci şi în dimensiunea, mai subtilă, a unui imaginar literar cameleonic uneori, apt a se dilata nestăvilit, în funcţie şi de mentalul auditoriului ori al criticilor săi.

 Simona-Grazia Dima

Luceafărul de dimineaţă, Nr. 9 / septembrie 2012

9 Oct
2012

LITERATURA DIALECTALĂ BĂNĂŢEANĂ

Prof. univ. dr. Ioan Viorel BOLDUREANU

***

 

                          Mincea omului

 

 

Spuń-acuma şciinţa lumii cum că criélu uman

Źugecă cu opt la sută – noauă, ăla măi pogan,

 

Masa asta śenuşată stă ascunsă în şcătulă,

Vedz-bińe, să nu să şcie – dacă îi ori nu dăstulă –

Să n-o ploaie, să n-o ningă şî bińe să să scucească,

Caregoge mozomaină să nu o băźocurască,

 

Sau, măi poţ şci, că vrăunu–nărăvos prăcum un ţap–

Să-mburică şî ce-mburdă, şî rămâń cădzut în cap!…

Dar să vedz menuńa lumii: prîn sălecţîi năturale

Cum ce pomeneşci cu mincea tumna-n lumile astrale;

 

Dîn criél sărind o doagă ori măi mulce, geala şcie,

Tătă-nţălepśuńa minţî să amestăcă-n prostie,

Omu mic şî omu mare, fie şloampăt ori savant,

Dîntr-odată, biologic, să prăschimbă în mutant.

 

Ńeuronii să-mbubiţă, dau cu capu dă păreţ,

Iar mutanţî fără voie, culmea, toţ să cred poeţ:

Stând cam prost cu ńeuronii, ori fac versuri şî le cântă,

Ori că dau în gângăveală şî-n politică s-avântă,

 

Iar lăutaşî,-n loc să cânce, mintunaş înśep să scrie

Dă duşmani, dăspră avere, dă ńevastă-ori dă beţîie.

Măi îs şî mutanţ dîntr-ăia care să cred dă valoare,

Ei în cap nu cad vrodată, doar ca mâţa – în piśoare;

 

Şî să suc cum bace vântu, că politica-i îngeamnă

Când dă stânga, când dă dreapta, când dă vară, amnă 

…Io, vorbind dă una-alta, sîmt în cap cum ńeuronii

Mi să bicuşă întruna, năstăviţ prăcum strîgonii.

 

D-aia găt cu tătă graba, că numa dă asta-m pasă:

Să nu-m crepe ńeuronii şî s-aźung bińe acasă,

Că altfel, ca fiecare, pierdzând dzîlnic un proţănt,

Mă pomen mutant dîntr-ăia dă hârcon în Parlament

 

 

 

                                  Poşmândra morţî

 

                                           Baş dă Pătru Chira

 

Bace Moarcea la fereastră

Măi să-m spargă şolocatu

Ş-o întrabă pă ńevastă:

„Unge ţî s-o dus bărbatu?!?

 

Că-l tăt caut d-o lună-ntragă

În zădari – nu-i dă găsît;

L-o ascuns în pod vo babă,

Ori pământu l-o-nghiţît!?…”

 

„L-ai căutat şî la căfană,

Poace doarme-n şanţ la Gropi,

Ori s-o dus prî la vro nană

Să-l dăscânce dă giochi…”

 

Ş-o pornit Moarcea urâtă

Să mă cauce măi dăparce

Cu spinarea gârbovită

Şî c-o coasă lungă-n space.

 

M-o găsît săpând grinţaiu,

Morśelit şî plin dă prau.

M-o pricit: „Gata-i cu traiu,

Spală-ce, c-am să ce iau!”

 

„Stăi un pic, să-m găt răchia

Care m-o ugit în vas,

Că-i păcat, bat-o pustîia,

Altorá cúmva s-o las!”

 

„Ia să gust!”–îm dzîsă Moarcea–

Şî i-am dat o dămiźană

Ca să-i fac şî Morţî parcea

Şî să-m fie dă pomană.

 

„Gust – să-nśapă vesălia!”

Baş aşa cum scrie Carcea,

Când gătat-am cu răchia

Mă-mbătai şî io, şî Moarcea…

 

Adz – dă ploaie ori dă ninźe –

Cântă dzîlili dîn laută,

Iară Moarcea bea dă stînźe…

Şî d-atunś nu mă măi caută!

 

 

                   Dar Moarcea s-o prăntors

 

 

Mă-ntâlnii cu Moarcea iară

Cear în câmp – la iarbă verge,

însă ea,-ntorcându-ş capu,

Să făcu niś că mă vege.

 

O salut – baş ca la carce –

Ca pră hăl măi fain dîn goşci:

„Sărbus, preafrumoasă Moarce,

O’ nu vrei să mă cunoşci?!?

 

Io mi-s ăl cu vesălia

Dîn grăgina cu poveşci,

Cărui i-ai băut răchia

Ş-ai zuitat să i-o plăceşci…”

 

Moarcea-atunś ş-o pus ochieţî

Şî-n bucfariu ei ăl gros

M-o căutat prîntră toţ clienţî,

Însă fără dă folos…

 

„Dzău că nu ce văd pră listă

– Şî baş asta n-ar fi bai –

Dar mă-ntrăb, că mi-s cam tristă,

Cu răchia cum măi stai?”

 

„Prîntru cińe-ntădăuna

Am o dămiźană-n pod,

Până iar s-o coaśe pruna

(Dă or pringe prunii rod…)

 

Am în taşcă o uiagă

Śe ţ-o dau iar, ca să scap,

Că io, într-o noapce-ntragă,

Băgai doauă-tri în cap!”

 

„Uiuiu!” – Moarcea hureadză,

Dau s-o ţuc, dar ea, sfioasă,

Ori dă frică, ori dă groază

S-o pitulat după coasă,

 

S-o zmâcnit ş-o luă la fugă…

„Sărbus, Moarce, śe să-ţ fac?!?

Ce pofcesc să-m viń la rugă

Dă Sâmpetru… prăst-un veac!”

___________

 

 

Glosar: să bicuşă – se hărjonesc; mă bâzgoi – mă holbez; boconś – bocanci; buhari – catastif, registru; bunduzând – tulburând; buragă – ceaţă; să să cănune – să se jeluiască; criel – creier; fras – apoplexie; furtare – sferturi; ghinţari – dentist; grinţai – verdeţuri; hârcon – sforăie; îmbubiţă – întărâta; meduţân – leac; mozomamă – momâie; ochieţ – ochelari; pogan – năprasnic, din belşug; rugă – nedeie; śenuşat – cenuşiu; sloieţ – ţurţur; aş ugi – aş rămâne; să să zbiduie – să se ivească; źinźana – gingia; zârţă – ochelari; s-o zmâcnit – s-a zmucit; źuiesc – izbutesc;

prof. univ. dr. Ioan Viorel BOLDUREANU

 

Sursa: DEMNITATEA – Periodic de cultură şi educaţie editat de Fundaţia “Ioan Slavici” din Timişoara


 


9 Oct
2012

SIMPOZIONUL INTERNAŢIONAL „IOAN SLAVICI ÎN MILENIUL III ” LA CEA DE-A DOUA EDIŢIE

Conf. univ. dr. Tiberiu CIOBANU
***
Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ „Ioan Slavici” Timişoara, Universitatea „Ioan Slavici” Timişoara, Liceul „Ioan Slavici” Timişoara, Asociaţia Naţională „Cultul Eroilor” din România – Filiala Timiş, Despărţământul „Ioachim Miloia” Timişoara al Astrei, Asociaţia Culturală „Constantin Brâncuşi” Timişoara, Societatea Culturală „Patrimoniu” Timişoara, S.I.Î.P. Timiş – Federaţia „Spiru Haret”, Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Timiş, sub egida Consiliului Judeţean Timiş, au organizat, în data de 18 iunie 2012, cea de-a doua ediţie a Simpozionului internaţional „Ioan Slavici în mileniul III”.
Manifestarea a debutat la ora 1230, în sala 102 a Universităţii „Ioan Slavici”, cu sediul pe strada Dr. Aurel Păunescu Podeanu, nr. 144 din Timişoara, cu un ceremonial de deschidere, specific unor astfel de împrejurări, urmat de Binecuvântarea simpozionului şi a participanţilor la acesta de către Prea Onoratul părinte drd. Zaharia Pereş, consilier cultural al Mitropoliei Banatului.
A urmat un cuvânt de salut din partea organizatorilor, ocazie cu care au luat cuvântul domnul dipl. ing. Răzvan Hrenoschi, director al Direcţiei de Cooperare şi Informatică din cadrul Consiliului Judeţean Timiş, prof. univ. dr. Titus Slavici, preşedinte al Fundaţiei pentru Cultură şi Învăţământ „Ioan Slavici” Timi-şoara, prof. univ. dr. Ioan Viorel Boldureanu, prorector al Universităţii „Ioan Slavici” Timişoara, prof. univ. dr. Horia Ciocârlie, preşedinte al Asociaţiei Culturale „Constantin Brâncuşi” Timişoara, prof. Virgil Popescu, preşedinte al S.I.Î.P. Timiş – Federaţia „Spiru Haret”, prof. dr. Tiberiu Ciobanu, preşedinte al Asociaţiei Naţionale „Cultul Eroilor” din România – Filiala Timiş, director al Liceului „Ioan Slavici” Timişoara şi prof. univ. dr. Dumitru Mnerie, rector al Universităţii „Ioan Slavici” Timişoara, responsabil de proiect.
În continuare au fost prezentaţi oaspeţii şi invitaţii de onoare ai manifestării, după care au susţinut comunicări ştiinţifice în plen: Vasile Barbu (Uzdin, Serbia), prof. Maria Alexandra Pantea (Arad, România), prof.univ.dr. Ioan Viorel Boldureanu (Timişoara, România), lect. univ. dr. Lucian-Vasile Szabo (Timişoara), Mariana Gurza (Timişoara), conf.univ.dr. Tiberiu Ciobanu (Timişoara); prof. Eliza Ruse (Timişoara), Adriana Bireescu (Timişoara), Constantin C. Gomboş (Timişoara), prof.univ.dr. Dumitru Mnerie (Timişoara), prof. Monica Ilie (Timişoara), prof. Carmen Dabija (Timişoara), prof. Mariana Nagy (Timişoara), prof. Elena-Nicoleta Borbely (Timişoara), prof. Septimia Nica (Timişoara), asist.univ. drd. Adriana Slavici (Timişoara), lect. univ.dr. Gabriela Mnerie (Timişoara), prof. Virgil Popescu (Timişoara), prof. Otilia Breban (Timişoara), prof. Diana Sarca (Timişoara), prof. Petru Şandor (Timişoara), prof. Ionel Cionchin (Timişoara), prof. Cornelia Mariş (Timişoara), prof. Simina Mariş (Timişoara).
  
În finalul simpozionului a fost lansat numărul 27/2012 al periodic-ului de cultură şi educaţie „Demnitatea”, editat de Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ „Ioan Slavici” Timişoara. Despre această publicaţie a vorbit, cu mult entuziasm, profesorul universitar Dumitru Mnerie. Deasemenea a fost lansat şi volumul Un alt Slavici. O geografie publicistică după gratii (Editura Universităţii de Vest, Timişoara, 2012), de Lucian-Vasile Szabo. Această interesantă şi valoroasă lucrare a fost prezentată de prof.dr. Eliza Ruse.
Aflat la cea de-a doua ediţie, Simpozionul internaţional „Ioan Slavici în mileniul III” s-a bucurat de o largă participare şi o intensă mediatizare în presa scrisă şi audio-vizuală timişoreană şi nu numai.

 

Conf. univ. dr. Tiberiu CIOBANU
9 Oct
2012

FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE CREAŢIE LITERARĂ RELIGIOASĂ „Lumină lină” la cea de-a IX-a ediţie

Prof. Otilia BREBAN

Festivalul internaţional de creaţie literară religioasă românească „Lumină lină” este organizat în fiecare an (începând din 2004) de „Înălţarea Sfintei Cruci” (14 septembrie) sau în jurul acestei date de către Societatea Culturală „Patrimoniu” Timişoara în colaborare cu Asociaţia Naţională „Cultul Eroilor” din România – Filiala Timiş, Despărţământul „Ioachim Miloia” Timişoara al Astrei, Sindicatul Independent al Învăţământului Preuniversitar Timiş – Federaţia „Spiru Haret”, Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Timiş, iar începând din anul 2011 şi cu Protopopiatul Ortodox Român Timişoara I, Parohia Ortodoxă Română Timişoara-Dacia, Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ „Ioan Slavici” Timişoara, Universitatea „Ioan Slavici” Timişoara şi Liceul „Ioan Slavici” Timişoara. Festivalul a avut loc, de la început, sub egida Consiliului Judeţean Timiş (cofinanţatorul manifestării), iar din 2011 şi sub cea a Arhiepiscopiei Timişoarei şi Mitropoliei Banatului. Ediţia din acest an a festivalului (cea de-a IX-a) a debutat în data de 14 septembrie 2012, ora 15, la Biserica Parohiei Ortodoxe Române Timişoara-Dacia, ea fiind dedicată memoriei iniţiatorului Festivalului, binecunosctutul şi valorosul om de cultură Aurel Turcuş (la organizatori s-a readăugat, după o întrerupere de doi ani, Liceul Teoretic „Vlad Ţepeş” Timişoara).
După Binecuvântarea manifestării şi a participanţilor la aceasta de către Prea Onoratul Părinte dr. Ioan Bude, paroh al Parohiei Ortodoxe Române Timişoara-Dacia şi protopop al Protopopiatului Ortodox Român Timişoara I a urmat un Cuvânt de salut din partea organizatorilor (Prea Onoratul Părinte dr. Ioan Bude, paroh al Parohiei Ortodoxe Române Timişoara-Dacia şi protopop al Protopopiatului Ortodox Român Timişoara I; Prea Onoratul Părinte drd. Zaharia Pereş, consilier cultural al Mitropoliei Banatului; Adrian Negoiţă, consilier judeţean, preşedinte al Comisiei pentru Învăţământ, Cultură, Tineret şi Sport din cadrul Consiliului Judeţean Timiş; dipl. ing. Răzvan Hrenoschi, director al Direcţiei de Cooperare şi Informatică din cadrul Consiliului Judeţean Timiş; prof. univ. dr. Titus Slavici, preşedinte al Fundaţiei pentru Cultură şi învăţământ „Ioan Slavici” Timişoara; prof. univ. dr. Dumitru Mnerie, rector al Universităţii „Ioan Slavici” Timişoara; prof. dr. Cornel Petroman, inspector general la ISJ Timiş; prof. Virgil Popescu, preşedinte S.I.Î.P. Timiş-Federaţia „Spiru Haret”; poeta Ana Caia, soţia regretatului om de cultură AUREL TURCUŞ; Alina Codruţa Bernecker-Turcuş, fiica marelui dispărut şi prof. dr. Tiberiu Ciobanu, secretar general al Societăţii Culturale „Patrimoniu” Timişoara, preşedinte al Asociaţiei Naţionale „Cultul Eroilor” din România – Filiala Timiş, director al Liceului Teoretic „Vlad Ţepeş” Timişoara şi responsabil de proiect) şi Prezentarea oaspeţilor şi a invitaţilor de onoare.
După decernarea premiilor concursului de creaţie literară religioasă aferent festivalului (ca şi la celelalte ediţii numărul celor premiaţi a fost de ordinul zecilor – peste 40, dat fiind faptul că şi numărul celor care s-au înscris în concurs a fost, ca şi până acum, foarte mare) au mai avut loc: o comunicare în plen, un amvon literar şi lansarea volumului de poezie: La margine de … Cer (Editura Eurostampa, Timişoara, 2012) de Ana Caia (prezentat de criticul literar Rodica Opreanu), care a primit Marele Premiu „Aurel Turcuş”, instituit cu această ocazie.
Manifestarea s-a bucurat de un real succes la ea participând un numeros public spectator, iubitor de creaţie literară religioasă. De asemenea a avut parte de o intensă media-tizare în presa scrisă şi audiovizuală, locală şi nu numai.

LAUREAŢII  FESTIVALULUI:
–  Marele Premiu „Aurel Turcuş” al Festivalului: Ana Caia, pentru volu-mul de poezie „La margine de cer”
  Secţiunea „Zarişti etnice”:
–  Marele Premiu „Zarişti etnice” pentru poezie şi publicistică: Vasile Barbu (Uzdin, Serbia)
–  Premiul de Excelenţă „Zarişti etnice” pentru poezie: Ionel Stoiţ (Serbia), Teodor Groza Delacodru (Serbia)
– Premiul de Excelenţă „Zarişti etnice” pentru publicistică religioasă: Ionel Miat (Serbia), Pr. Ionel Mălaimare ( Alibunar, Serbia)
–  Marele Premiu „Dosoftei”- „Zarişti etnice” pentru promovarea creaţiei literare de factură religioasă: Redacţia publicaţiei „Familia” (Petrovasâla, Serbia); Redacţia publicaţiei „Străjerul” (Straja, Serbia); Redacţia publicaţiei „Tibiscus” (Uzdin, Serbia); Redacţia publicaţiei „Floare de latinitate” (Novi-Sad, Serbia).
  Secţiunea poezie:
–  Marele Premiu: Veronica Balaj, Lucia Elena Popa, Corina Rujan, Petru Vasile Tomoiagă
–  Premiul de Excelenţă: Mariana Gurza
–  Premiul I: Florica (Cuc) Munteanu, Petru Jichici, Maria Simina, Ana Ghiaur
–  Premiul II: Francisc Marton, Daniela Bodea, Iuliana Leontiuc, Nicolae Nicoară Horia
   Secţiunea poezie religioasă în volum:
–  Marele Premiu „Dosoftei”: Maria Izgherean, Ticu Leontescu şi Violeta Secoşan- Cadar
–  Premiul de Excelenţă „Dosoftei”: Vasile Bradu
Secţiunea îngrijire volum de poezii (antologie):
–  Premiul de Excelenţă „Dosoftei”: Preot Nicolae-State Burluşi
    Secţiunea proză:
–  Marele Premiu „Dosoftei”: Simion Todorescu
    Secţiunea eseu:
–  Marele Premiu: Ionuţ Blidar
–  Premiul de Excelenţă: Constantin C. Gomboş
    Secţiunea creativitate didactică:
–  Premiul de Excelenţă pentru eseu didactic de factură religioasă: Otilia Breban
–  Premiul I „Dosoftei” pentru auxiliare didactice de factură religioasă: Daniela Buzatu
–  Premiul Special pentru eseu didactic de factură religioasă: Diana Sarca
Secţiunea critică literară:
–  Marele Premiu pentru critică literară de factură religioasă: Rodica Opreanu
–  Marele Premiu „Dosoftei” pentru critică literară în volum: Horia Ţâru şi Horiana Ţâru
Secţiunea film documentar:
–  Premiul de Excelenţă pentru film documentar de factură religioasă: Victor Popa
Secţiunea arte plastice şi  muzică:
–  Marele Premiu „Pro arte” pentru creaţie plastică religioasă: Michaela Aurelia Leahu
–  Premiul de Excelenţă pentru creaţie literar-muzicală de factură religioasă: Maria-Livia Ilcău
Secţiunea publicistică:
–  Premiul Special pentru publicistică de factură religioasă: Gheorghe Rancu-Bodrog
Secţiunea promovarea creaţiei culturale:
–  Premiul de Excelenţă: Sorin Precup
Secţiunea participare constantă la manifestări: Premiul Special „Pro Fidelitas” pentru participare constantă la manifestări: Andreea Mnerie şi Vlad Rusalin Tiberiu Sarca
În semn de înaltă preţuire:
Marele Premiu „Dosoftei” pentru promovarea de-a lungul timpului a unor volume dedicate istoriei Bisericii şi credinţei strămoşeşti: P.O.P. protopop dr. Ioan Bude

Prof. Otilia BREBAN
9 Oct
2012

A II-A EDIŢIE A SIMPOZIONULUI NAŢIONAL „Ioan Slavici la comemorare”

Lect. univ. dr. Gabriela Mnerie
***
S-au scurs deja 87 de ani fără Marele om de cultură IOAN SLAVICI. Deşi mormântul a rămas la Panciu, locul naşterii şi cel care a adunat de-alungul timpului cele mai multe amintiri este la Şiria, timişorenii sunt invitaţi să îl comemoreze, şi în acest an, păstrând înaltă consideraţie pentru tot ce-a lăsat în urmă.
Vineri, 28 septembrie 2012, începând cu ora 12,30 în Sala 102 (TIM SCIENCE PARK), din clădirea Universităţii „IOAN SLAVICI” Timişoara (Str. Dr. Aurel Păunescu Podeanu nr.144, Etaj I,), va avea loc deschiderea oficială a celei de-a II-a ediţii a Simpozionului naţionalIoan Slavici la comemorare”, organizat de Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ „Ioan Slavici” Timişoara, Universitatea şi Liceul „Ioan Slavici” Timişoara, Asociaţia Naţională „Cultul Eroilor” din România – Filiala Timiş, Liceul Teoretic „Vlad Ţepeş” Timişoara, Despărţământul „Ioachim Miloia” Timi-şoara al ASTREI, Societatea CulturalăPatrimoniu” Timişoara, Asociaţia Cultu-rală „Constantin Brâncuşi” Timişoara, Sindicatul Independent al Învăţământului Preuniversitar din judeţul Timiş – Federaţia „Spiru Haret” şi Centrul de Cultură şi Artă al judeţului Timiş, sub egida Consiliului Judeţean Timiş (cofinanţator al simpozionului).
Programul manifestării cuprinde: Ceremonial de deschidere; Binecuvân-tarea lucrărilor simpozionului de către Prea Onoratul Părinte drd. Zaharia Pereş, consilier cultural al Mitropoliei Banatului;  Cuvânt de salut din partea organizatorilor; Prezentarea oaspeţilor şi a invitaţilor de onoare; Comunicări ştiinţifice în plen; Lansare editorială: Periodicul de cultură şi educaţie „Demnitatea”, nr.28/2012. Acţiunea va fi prezidată de Prof. univ. dr. Dumitru Mnerie, Rector al Universităţii „Ioan Slavici” Timişoara.

 

Lect. univ. dr. Gabriela Mnerie
Responsabil de proiect

Sursa: DEMNITATEA – Periodic de cultură şi educaţie editat de Fundaţia “Ioan Slavici” din Timişoara

9 Oct
2012

DEMNITATEA NOULUI VENIT

Prof.univ.dr. Dumitru MNERIE

***

Suntem obişnuiţi să asociem DEMNITATEA unora cu experienţă de legendă, altora ajunşi urcând pe trepte ierarhice într-un vârf, sau chiar celor cu puterea de a rămâne în picioare, mândrii de faptele lor, deşi recunoaşterile lipsesc.

Deşi nu s-a organizat nici un referendum ca să probăm aprobarea majorităţii, simple sau sucite, s-a instaurat parcă o regulă, ca fiecare om NOU apărut să fie suspectat de “BUBE”, să i se găsească “mizerii” din trecut, să i se răstălmăcească trecutul, şi să fie nedemn de a ajunge cumva vreun DEMNITAR.
Şi totuşi unul care porneşte într-o luptă îşi poate înalţă fruntea înspre cer, iar cu puterea de la Dumnezeu să poată răzbi spre împlinirea faptelor cu dreptate. Cât de mare este pilda Sfântului Ioan Botezătorul, care a înţeles să se micească pentru a lăsa prea-Mărirea NOULUI venit, a Domnului  Iisus Hristos în lumea pământească.
Buna-Credinţă a noului venit poate da mulţimii iubirea de speranţă, fără a fi induşi în eroare de parcă aceiaşi “naivitate” atribuită unei Mari majorităţi, de prea multe ori redusă de unii politicieni, la rang de “simplă şi şi fără fond, poate chiar stupidă”.
În Articolul 1 al DECLARAŢIEI UNIVERSALE A DREPTURILOR OMULUI se precizează că: “Toate fiinţele umane se nasc libere şi egale în demnitate şi în drepturi. Ele sunt înzestrate cu raţiune şi conştiinţă şi trebuie să se comporte unii faţă de altele în spiritul fraternităţii”.
Astfel, cu fiecare NOU NĂSCUT, LUMEA, cu voia lui Dumnezeu, îşi continuă existenţa, cu speranţa determinării în viitor a binelui general, în detrimentul răului deja ştiut, prea îndurat de cei mai devreme veniţi.
De când se nasc copiii trebuie preţuiţi, îngrijiţi, iubiţi, educaţi şi învăţaţi, pentru a-şi putea pune în valoare harul de la Dumnezeu, de a-şi îndeplini misiunea perpetuă de menţinerea în stare vie şi activă a umanităţii, cu armonia dintre semeni, atât de importantă şi prea puţin prezentă. Lipsa de educaţie, de învăţătură poate slăbi capacităţile Omului, lăsându-l pradă pornirilor satanice, reaua-credinţă putând fi călăuză către întunecime, chiar pentru acel ajuns împins sau purtat pe un scaun de demnitar.
Demnitatea noului venit reprezintă un potenţial de luat serios în considerare, punerea în valoare depinzând de calitatea şi eficienţa procesului educaţional în care se încadrează, cu disponibilitatea de învăţare pe tot parcusul vieţii.
Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ IOAN SLAVICI îşi continuă menirea de a pune accent pe adăugarea în bagajul de cunoştinţe a fiecărui nou venit în Liceul sau Universitatea cu acelaşi nume IOAN SLAVICI, a unui pachet de învăţături necesare asigurării competenţelor în viitoarea carieră.
La început de an şcolar şi universitar urăm tuturor elevilor, studenţilor, cadrelor didactice şi celorlalţi implicaţi în sistemul de educaţie şi învăţământ, MULT SUCCES şi bucuria împlinirilor !

 

Un încrezător în şansa NOULUI VENIT,
Prof.univ.dr. Dumitru MNERIE
9 Oct
2012

Despre suflet de Traian Calistru

A te limita la cuvant si a-i recunoaste forma inseamna ca omului nu i s-a revelat esenta. Omului ii lipseste constiinta vie care l-ar purta dincolo de cuvant, in afara limitelor formei. Forma implica o intelegere a sensului cuvantului, dar o intelegere filosofica, fara a da stralucire adevarului.

Cuvantul este un simbol. A-l reduce la forma inseamna a-i reduce esenta la o apasatoare finitate. E o imbratisare a unor limite ce precizeaza aspectul formal al gandirii noastre. Este o taina care ascunde sensul unor limite ale esntei. Omul traieste in cadrul unor limite care il impiedica sa devina zeu, care ii demonstreaza ca este creat si nu creator, dar care limite nu sunt cele ale unei finitati. Finita existenta a noastra ar presupune inexistenta sufletului, o moarte definitiva atat trupeasca cat si spirituala. Dar avem o inclinatie spre esenta, pentru ca avem suflet. Destinul nostru este de a creste, de a ne pregati pentru eternitate. De a avea profunzime. Asemeni cuvintelor, omul imbraca o forma, un invelis exterior. Fondul sau, sufletul, este menit sa-l salveze de la degenerare.

V-ati intrebat de ce viata este exil? Ati acceptat o alta interpretare, excluzand din gandirea dvs, avantul, ideea care va face sa va zbuciumati, si anume implinirea materiala? Ca o taina este sufletul omului in valtoarea evenimentelor; cu cat il ignoram, el ne pedepseste daruindu-ne senzatia de neimplinire. Astfel, alergam, abandonandu-ne pe noi insine, spre aspiratia spre fericire, sensul trairii. Aceasta devine obsesie, devine chin. Viata este exil pentru ca-i lasa omului doar posibilitatea de a visa, de a iubi, de a avea idei care nu se implinesc in lumea aceasta.

Propozitie: eu nu iubesc lumea aceasta.

Sa spunem ca ideea nu poate fi decat un ochi de lumina sau o picatura de divinitate, sorbita de sufletul nostru. Ea e departe de un gand ce incearca sa se hraneasca din tarana, ea e straina de prosperitate, pentru ca aceasta e o proiectare in limita: limita care starneste infinita obsesie a nevoii de materie, nevoie de palpabil, de imediat realizabil, obsesie care se destrama pentru a se redescoperi pe sine insasi, limita ce se alungeste, inlantuindu-l pe om in propria neputinta. Aceasta limita este chin, e starea aritmica a firii eului. Viata se scrie cu sange, adica cu jertfa, jertfa constienta este explicatia ideii de desertaciune.

Poate vor trece vieti si nu se va explica ce inseamna aceasta constiinta vie care l-ar face pe om sa tremure cand rosteste un cuvant sau face un gest. Aceasta constiinta vie este o taina pe care banuiesc ca are explicatia in nivelul spiritual pe care sufletul omului prin credinta il poate atinge. A urca pe aceasta treapta, inseamna a dovedi tocmai implinirea sa. Credinta este acel punct care trebuie descoperit si care trebuie acceptat ca mijloc de realizare a extazului divin. Altfel, omul e constiinta moarta, inlantuita intre limitele neputintei,aflat intr-o dubla ipostaza a trairii sale: existenta oficiala, falsa si agonia prelungita dincolo de limitele suferintei. Cand omul nu simte sau nu poate, e semn ca limita absurdului s-a rasfrant asupra spiritului sau, inabusindu-l.

De ce unii oameni prefera tristetea? Starile care nu conduc decat la o inchidere sufleteasca, la un refuz al exteriorului, la o evadare in spirit. Pentru ca tristetea inclina fiinta umana spre profunzime, spre o analiza lucida si sincera a unei vieti, a unei neimpliniri. Un sfant nu va putea spune ca are un suflet implinit decat, poate , in clipa mortii. Dar noi? Firile ce nu comunica cu divinitatea, firile cu adevarat singuratice care nu-si gasesc rostul zilei, fara a mai aduce in discutie rostul vietii… profunzimea acestora este indreptata catre o nestinsa lacrima ce izvoraste din neputinta, din mutismul eului, dintr-o suferinta a sufletului. Sufletul este bolnav pentru ca nu simte. Sufletul este sarac pentru ca este singur. Este fara Dumnezeu. Tristetea este o substanta din care sufletul se hraneste rezistand ispitei de a gusta din amarul materiei. Divinitatea ii da sufletului seninatatea, linistea, iubirea. Atunci sufletul nu este singur. Sufletul singur si lipsit de dumnezeu este acela pentru care tristetea nu e altceva decat o apasatoare stare sau o nefericita toana a firii. Sunt oameni care se inchina unui moment desart sau unui cer mohorat de toamna zdrobindu-si inima si gustand din angoasa. si tocmai asta nu e tristetea. Ci o suferinta, o senzatie de neimplinire pe care omul o simte cand isi da seama de toate desertaciunile vietii sale. Singuratatea omului este masuerata in aceasta suferinta. in rest, omul poate este iubit mai mult decat si-ar dori. Dar un suflet ce doare nu simte decat daca plange. Cu lacrimi de sange.

Gand: o lacrima de sange este expresia celei mai profunde rugaciuni.

Este adevarat ca putini tineri sunt inclinati spre lacrimi. si totusi unii plang.

Gand: oboseala provine din faptul ca omul este singur. Cred ca oboseala se explica prin faptul ca omul cand e trist gandeste, dar nu se roaga. Gandul e o disperata incercare de a descoperi si de a explica o idee, un sens. Rugaciunea – in sensul tinerilor e un vis spre eternitate, idealul insusi pe care fiecare il cauta. A visa insa e o toana ce contravine spusei mele. Omul continua sa-l refuze pe Dumnezeu.

Gand: ideea inseamna constructie, re-creare, ea nu poate fi in nici un caz definitiva, ci neinfinita, de aceea este eterna. Constructie: o comunicare cu divinitatea, o rugaciune continua, aspiratia spre indumnezeire.

Un altfel de gand: sunt mai sarac eu, omul care scriu aceste lucruri decat omul care nu le scrie, nici nu le gandeste, ci le traieste efectiv. Fericit este acela bogat care e bogat in duh, lipsindu-se de averi. As vrea sa ma consider un om care traieste efectiv ceea ce am scris.

Revenind la definirea sufletului – ochi de lumina – neputand sa nu amintesc ca pentru a nu stirbi aceasta metafora, e necesar sa ne ferim de lumina artificiala, falsa a acestei lumi. Poate ca inclinatia spre intuneric si limite exterioare par deprinderi bizare, anormale. Dar sufletul nu s-ar simti mai gol si mai strain de el insusi daca s-ar infrupta din binefacerile progresului omenirii. E, mai bine spus, un fel de a posti si de a se sfinti al sufletului. Sufletul are nevoie de liniste pentru a resimti toate durerile pe care neimplinirile ori greselile ni le provoaca, de intuneric pentru a feri ochii sa vada ceea ce e in lume, adica oroarea neimplinirii, pentru a-si indrepta ochii spre Dumnezeu. Unde se simte omul mai sigur, mai consolat decat in singuratatea unde-si consuma tristetea asemeni bauturii amare, dar izbavitoare. Bogatie mai mare nu se gaseste decat in cel mai stramt si mai mucegaios loc, pentru ca astfel omul isi poate asculta rugaciunea in liniste.

Sunt suflete pentru care apropierea de oameni, de viata, nu se poate realiza in mod desavarsit decat printr-o instrainare exterioara, insingurare menita sa acumuleze energii capabile a da dovezi simple, dar ferme de iubire pentru oamenii unei lumi rascolite de refuzul unui sistem al valorilor spirituale. Exteriorul e aspiratie spre indestulare, viteza care inseamna moarte. indestulare – consecinta a tristului fapt ca omul, in necredinta sa, incearca totul, abandoneaza totul, construind teorii ale fericirii. in fapt, el tinde a afla liniste in resemnare, senzatie de inutilitate si de moarte. si nu exista nimeni care sa nu fuga si de singuratate si de moarte si de tristete.

Dialoguri intre doi oameni, constienti de neputinta si de nimicnicia lor, care vorbesc despre suflet cu speranta ca nu vor spune prostii. Nestiinta lor provine din neputinta mintii de a dezlega taina sufletului. Dar dialogul are un alt scop, ascuns: acela de a apropia, de a uni, de a impartasi din prea plinul sufletelor, din iubire. Trialog. Prezenta nevazuta a lui Hristos, alaturi de noi, sustinandu-ne, dorindu-ne linistea sufleteasca de care avem nevoie. imbogatindu-ne din experienta celuilalat, fara a despica firul in patru, fara a pecetlui un gand, un adevar, o idee. Daca acest dialor ar aduce omului linistea sulfteasca sau bucuria de a sluji celuilalt prin credinta sa, atunci putem spune ca dialogul inseamna crestere.

Conditie: omul pentru a simti o crestere, o sporire sufleteasca, trebuie sa n-aiba atitudini filosofice si sa fie educat. Prima te ajuta sa nu devii un eretic, iar a doua te impiedica sa devii un criminal.

Am tinut sa aduc aceste citate in sprijinul ideii existentei sufletului. Nimic mai convingator, nimic mai bine spus, decat in aceste randuri care sustin originea, necesitatea si fericirea de a-ti descoperi sufletul.

Originea: “N-as putea sa-ti spun cand s-a trezit pentru intaia data in mintea omului constiinta existentei sufletului: probabil insa ca proto-parintii au adus-o din gradina aceea in care au locuit la inceput” (L. Wallace – Ben Hur)

Necesitatea: “Niciodata omul n-a dorit sa cada la pamant, sa moara si sa se stinga cu totul, pentru totdeauna(…) Cel mai mare dintre regii nostri egipteni a poruncit unui artist iscusit sa-i faca o statuie dintr-un bloc mare de piatra(…) in sfarsit lucrul s-a terminat; era cu adevarat o nemuritoare opera de arta(…) Nu ne putem inchipui cum isi zise catre sine insusi, in acea clipa de mandrie:Acum poate veni moartea, ca eu voi continua sa traiesc.

Ce fel de nemurire este insa aceasta? O viata numai in memoria oamenilor, o glorie fara fiinta, ca raza lunii, palida si slaba, luminand fata busturilor de urias, o istorie de piatra si nimic mai mult. Ultima lui respiratie a fost sfarsitul fiintei lui? A raspunde afirmativ la aceasta intrebare inseamna a invinovati pe Dumnezeu.

Vrei sa stii care este scopul urmarit de Dumnezeu? El da fiecarui om, la nastere, un suflet cu simpla lege ca numai sufletul este nemuritor. in aceasta lege consta necesitatea despre care am vorbit.” (L. Wallace – Ben Hur)

Fericirea: “Priveste la mine si vezi ce slab, ce batran si ce obosit sunt, cat e de uscat trupul meu si ce zbarcita imi este fata; uita-te cum mi-a slabit mintea si cum mi-a ragusit glasul si apoi spune-mi, nadejdea ce invie in mine nu ascunde in sine o nesfarsita fericire, nadejdea ca odata – cand se va deschide mormantul ca sa primeasca invelisul acesta rupt – portile nevazute acum ale universului, ale tronului lui Dumnezeu se vor deschide ca sa ma primeasca pe mine – suflet nemuritor, eliberat? Ah, de-as putea sa-ti descriu fericirea care ne asteapta in viata aceea! Sa nu zici ca nu stiu nimic despre ea! imi este de ajuns cat stiu: sufletul are in sine insusiri de natura divina. intr-o asemenea existenta nu este nici o pata, nici un cusur: ea e mai curata decat aerul, mai limpede ca lumina: este o viata de o curatie absoluta.”(L. Wallace – Ben Hur)

In loc de incheiere: “Nu spuneti Am gasit cararea sufletului, ci mai degraba Am gasit sufletul drumetind pe ingusta-mi carare. Pentru ca sufletul alearga pe toate cararile. El nu calatoreste pe o anume linie, nici nu creste asemeni trestiei: Sufletul se desface precum un lotus in petale fara de numar.” (Kahlil Gibran – Profetul)

Traian Calistru

Sursa: Crestin ortodox

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii