16 Oct
2012

Maria Diana Popescu : Bancherii şi recuperatorii sfidează naţiunea

Continuînd tema editorialului precedent, „Afară cu băncile din ţară”, de altfel, comentat la emisiunea de ştiri din 11 octombrie a unui post de televiziune naţional[1], Guvernatorul B.N.R., Mugur Isărescu, intervievat de reporteri iese la rampă cu ignoranţa caracteristică. Găsindu-şi cu greu cuvintele limbajului de lemn, la fel ca în toate discursurile, se declară şi de această dată de partea băncilor şi a bancherilor, care încalcă legea grosolan şi cărora le-ar fi necesare pedepse drastice. „Băncile merg în continuare pe calea ilegală sau imorală în acţiunile lor”, afirmă Nouriel Roubini, „iar amenzile nu sunt suficient de descurajante. Doar dacă vreun bancher ar merge la închisoare sau ar fi spânzurat pe stradă, aceste practici abuzive ale băncilor ar fi înfrânate”, consideră Roubini, într-un interviu pentru Bloomberg. „Instinctul băncilor este în continuare de a trişa sau de a face lucruri ilegale sau imorale. Singura cale de a evita acest lucru este de a sparge aceste supermarketuri financiare. Bancherii sunt lacomi. Au fost lacomi în ultimii 100 ani. Nimeni nu a ajuns la închisoare de la debutul crizei financiare. Băncile încalcă legea şi cea mai mare pedeapsă posibilă este o amendă”, a mai precizat Roubini.Bancherii sfidează realitatea, tot astfel cum salariile B.N.R. sfidează realităţile economice. Criza financiară nu a impresionat prea mult conducerea B.N.R. care a păstrat intacte salariile propriilor angajaţi. Ba mai mult, au crescut an de an costurile cu salariile acestora, astfel, ţinînd pasul cu evoluţia cursului de schimb. Potrivit datelor publicate de B.N.R., costul mediu pe salariat a urcat de la 8.100 lei pe lună în 2008 la aproape 10.000 lei pe lună în 2011. Faceţi, va rog, o comparaţie între salariul unui medic de 900 de lei pe lună şi cel al unui funcţionar bancar. Politica salarială a B.N.R. nu are nevoie de aprobarea nimănui, iar conform raportului anual al B.N.R., aceasta include şi un pachet de pensii facultative, banca naţională plătind contribuţii la fondurile de pensii facultative pentru angajaţi. Un alt privilegiu surpriză este îndemnizaţia de pensionare, ţinută în secret, primită de angajat sub forma unei sume fixe, atunci cînd iese la pensie. La noi, ca la nimeni. După Ungaria, autorităţile poloneze amendează bancherii şi recuperatorii de creanţe agresivi. Utilizarea fricii, a intimidării, a ameninţărilor, a presiunii psihice şi furnizarea de informaţii inexacte cu privire la consecinţele restanţelor, au adus recuperatorilor de creanţe din Polonia amenzi de peste 250.000 euro din partea Autorităţii de Protecţie a Consumatorilor şi Competiţiei.În schimb, B.N.R. – hîrtia de şters geamurile celor peste 40 de bănci din ţara noastră – stă cu mîinile în sîn, în timp ce mii de români sînt executaţi silit prin clauze abuzive. Băncile au omorît zeci de oameni în ultimii ani. Principalii vinovaţi de situaţie sînt: băncile, Guvernatorul, B.N.R. şi Statul. Şi e musai să suporte costul creditelor băgate pe gît românilor, prin publicitate agresivă. B.N.R. (unealta bancherilor împotriva propriilor cetăţeni) şi guvernatorul, rupţi total de mediul social şi economic, asistă pasiv la circul politic şi deplîng criza mondială. Cîţi români s-au sinucis, cîţi au fost executaţi silit şi vînduţi pe mai nimic, victime ale lăcomiei băncilor şi a recuperatorilor? Cum să existe o statistică? Totul este trecut sub tăcere. Răspunderea creditelor neachitate, pentru că au permis băncilor să crească abuziv gradul de îndatorare al împrumutaţilor, revine Statului român şi B.N.R. Eventual, guvernatorul îşi poate vinde podgoriile ca să acopere neperformantele. Firmele de recuperare nu au nicio bază legală în constrîngerea românilor îndatoraţi. „În multe din cazuri, aceste firme apelează la executorii judecătoreşti, care îi refuză pentru că ştiu că de la un om sărăcit de politica statului, nu se mai poate recupera mare lucru”.

Samsarii-călăi ai timpurilor moderne, numiţi recuperatori sau executori bancari fac parte din nouă clasă de trîntori capitalişti, inventaţi de bănci şi susţinuţi de Guvern. Amintiţi-vă că la finele lui 2011, tot la iniţiativa băncilor, s-a făcut un hei-rup rapid printre colinde şi cîrnaţi aprobîndu-se în Parlamentul României ca executorii bancari să fie trecuţi la categoria „executori judecătoreşti”. Asta pentru că în mod sigur există parlamentari care au firme de recuperare. Cînd este vorba despre bănci, dragi români, totul este o mare înşelătorie la nivel naţional. Recuperatorii, portăreii care se îngraşă de pe urma fraudelor cu dobînzi ale băncilor, de pe urma ţepelor date românilor, acţionează cu acordul tacit al autorităţilor. Articolele de presă care îi ameninţă pe românii îndatoraţi, sînt plătite de bănci şi de firmele de recuperare, scopul lor fiind înfricoşarea datornicilor. Ţeapa este singura şansă de supravieţuire a acestor supermarcheturi financiare, citîndu-l pe Roubini. Statul şi bancherii în frunte cu B.N.R. sînt vinovaţi şi coresponsabili pentru nebunia din bănci şi pentru adîncirea crizei economico-financiare şi sociale în care ne zbatem de patru ani. Politicile financiare trebuiau adaptate real şi obiectiv, puterii de cumpărare a românilor, chiar dacă băncile ar fi lucrat pe pierdere ori cu un profit minim. Pînă în 2009 – 2010, băncile străine din ţară au avut profituri „fără număr”. Iată de ce afirm că mizeria capitalistă nu are nimic de a face cu drepturile omului sau cu democraţia. După ce au fraudat clienţii cu dobînzi enorme, băncile au vîndut creanţele unor portărei şmecheri, care, pe mînă cu executorii, desigur pe bază de spagă, iau bunurile oamenilor săraci, aruncînd în stradă familii cu copii. Ăştia vorbesc de democraţie, de economie de piaţă liberă! Cuvinte golite de sens! Totul e o mare şmecherie, o junglă în care cel bogat şi şmecher cîştigă. România este ţara în care, nu numai că eşti agresat de politica guvernamentală, dar şi de bancheri, de recuperatori legali sau nu, de autorităţile statului, de instituţiile furnizoare de servicii. Toate îţi bagă mîna forţat în buzunar, dar nu ai nici măcar minimul drept de a-ţi proteja viaţa şi proprietatea! Aşa că, domnilor ziarişti, nu mai fiţi ipocriţi părtinind băncile! Dacă vreţi să faceţi ceva bun, cereţi o lege care să le permită românilor să se apere de abuzuri, ameninţări şi executări silite. Bancherii şi recuperatorii sfidează naţiunea!
————————————————–
[1] vezi http://www.youtube.com/watch?v=vQsFJvHdbxo

Maria Diana Popescu

Sursa: Revista ART – EMIS

15 Oct
2012

Cum Elena Ceaușescu a lăsat-o pe Vavila Popovici fără dreptul de a-și tipări propriul volum de versuri

Interviu cu Vavila POPOVICI, SUA

 

Cum Elena Ceaușescu a lăsat-o pe Vavila Popovici fără dreptul de a-și tipări propriul volum de versuri

 

 

   Poetei şi prozatoarei Vavila Popovici ştiinţa i-a dat multe cunoştinţe, însă literatura a încercat să o înveţe cum să le folosească. Ştiinţa i-a exersat şi i-a ordonat mintea, iar preocupările artistice şi literare i-au şlefuit-o, atât cât s-a putut. Născută la Suliţa, în judeţul Hotin, în nordica Bucovină (actualmente Ucraina), Vavila Popovici a deprins periodic sensul cuvântului adaptare, pentru că a copilărit în diferite oraşe, a schimbat mereu şcolile, a pierdut şi a câştigat prieteni. Pentru ea, cea mai frumoasă amintire din vremea începutului este alegată de natură, de parcul din Tg. Jiu, unde alerga după orele de şcoală, pe lângă Poarta Sărutului şi Masa Tăcerii. În adolescenţă scria versuri, citea mult, în paralel cu liceul teoretic avea zilnic, ore de pian şi balet la Conservatorul din Tg. Mureş, iar în vacanţe făcea sport, vara tenis şi înot, iarna – patinaj.  Cu toate că visa să îmbrăţişeze o cariera artistică, acest lucru nu a fost posibil din mai multe motive. Problemele de  sănătate, lipsa unui dosar bun, dezacordul părinţilor ca fiica lor să se orienteze spre un asemenea domeniu, precum şi pledoaria profesoarei de fizică şi chimie, care a convins-o să meargă pe drumul ştiinţei, au făcut ca destinul să o poarte la doar şaptesprezece ani, în 1952, în toiul unor vremuri tulburi, în Iaşiul lui Eminescu, unde susţine şi promovează examenul de admitere la Facultatea de Chimie, Institutul Politehnic. Diploma de inginer o dobândește la Institutul Politehnic din Galați.

   I-a plăcut să lucreze în fabrică şi muncea adesea, peste program; era destul de obositor, dar credea în profesia pe care o făcea, până acolo încât viaţa de familie şi cariera au avut prioritate în faţa scrisului şi aceasta din dragoste şi simţ al datoriei. Și-a iubit soţul şi pe cele două fiice, pentru care şi-a dorit dintotdeauna să fie sănătoase şi deştepte, şi la fel de mult îşi iubeşte şi nepoata pe care a crescut-o până la vârsta de doisprezece ani şi pe care o consideră ca fiind al treilea copil al ei. Ea însăşi afirmă că nu a avut o viaţă uşoară, mai ales că adesea tânjea după clipe de linişte, în care să poată scrie. Cu timpul, s-a consolat cu învăţătura creştină care spune că esenţial este ca timpul să nu-l petreci în inactivitate, ci lucrând cu zel şi sârguinţă, cu hărnicie, într-o direcţie în care te dirijează inima. Aşa a şi făcut, astfel că din acelaşi preaplin de dragoste au apărut în timp, douăsprezece volume de versuri și alte treisprezece de proză. Vavila Popovici este în prezent, pensionară şi locuieşte în Statele Unite ale Americii.

– „Poezia e aura unei piese a lui Shakespeare./ E melodia cântată/ pe strunele viorii Stradivarius./ E culoarea şi lumina/ dintr-un tablou a lui Rembrandt./ E marmură de Carara/ dăltuită de Michelangelo./ E o piruetă a Anei Pavlova.” Citind această definiţie pe care aţi dat-o poeziei, am înţeles că sunteţi un om pentru care arta reprezintă un alter ego, o a doua natură.  Cât din Shakespeare, din Rembrandt, din Michelangelo, din AnaPavlova se regăseşte în poezia dvs.?

– Da, poezia este prietenul meu nedespărţit! Împreună cu ea m-am bucurat, alteori am plâns, ea m-a consolat. A fost şi rămâne refugiul meu sufletesc! Nu este super egoul, ci alter egoul meu. Subliniez acest lucru, fiindcă Jung şi alţi psihologi se grăbesc să afirme că în domeniul creaţiilor şi al hobby-urilor se produce un dezechilibru între sine, ego şi super ego. Poate că există şi aceste dezechilibre, dar atunci când te naşti cu acest har, el nu poate fi decât, aşa cum spuneţi, un alter ego.

   Cred că poezia trebuie să aibă din toate acestea, adică din perenitatea pieselor lui Shakespeare, din lumina lui Rembrandt, din tăria şi puritatea marmorei căutată şi şlefuită de Michelangelo, din graţia unei piruete… Ne  străduim noi, poeţii, dar asta nu înseamnă că şi reușim.

 – Aţi debutat în revista „Chimistul” din Oneşti, în anul 1965, pe vremea când lucraţi ca ingineră la Combinatul Chimic din Borzeşti, însă debutul absolut a fost în revista „Ramuri”, din Craiova, în 1982. Ce imagine îi păstraţi lui Marin Sorescu, în conexiune cu momentul dvs. de debut?

 – La revista „Chimistul” lucrau doi redactori foarte buni, le păstrez o amintire frumoasă. Combinatul Chimic, pe atunci, era cea mai mare întreprindere din ţară. M-au descoperit că scriu versuri, deşi ascundeam pe cât posibil această preocupare şi mi-au publicat câteva poezii. Pe Marin Sorescu regret, dar nu l-am cunoscut personal. I-am trimis două poezii şi mi le-a publicat. Înseamnă că a citit şi i-a plăcut ce am scris.

– De ce „13 poeţi” şi nu un volum de versuri semnat de Vavila Popovici, mai ales că eraţi câştigătoarea unui important premiu pentru poezie, premiul Editurii Eminescu, în 1988? Cine erau ceilalţi doisprezece?

– Editura era în clădirea „Casa Scânteii”. Când m-am dus prima oară să întreb de premiul de care aflasem dintr-o scrisoare trimisă pe adresa mea, mi s-a comunicat că din motive de economie de hârtie, Elena Ceauşescu a dispus să se editeze un volum colectiv. Ceilalţi 12 erau: Paul Androne, Diana Barbu, Claudiu Bazalt, Octavian Berindei, Gheorghe Dinică, Petru Dunca, Liliana Grădinaru, Claudiu Iordache, Vasile Morar, Ioana Pârvulescu, Teodor Purice, Ion Ruşeţ. În 1990, cei care s-au perindat la direcţia editurii, toţi, pe rând, mi-au promis că-mi vor publica volumul de versuri şi au plecat tot pe rând, foarte curând de la editură: Mircea Ciobanu, Eugen Negrici, Valeriu Râpeanu. Poeta Virginia Carianopol îmi făcuse referat pentru volumul „Oglinda lumii” (acesta ar fi fost titlul primului volum), întrucât ea fusese lectorul volumului. Mi s-a comunicat că volumul a fost predat unei tipografii, nu am putut să-l recuperez, s-a pierdut. Acelaşi lucru mi s-a întâmplat şi cu primul roman, predat unei edituri din Bucureşti. Cu mari insistenţe l-am recuperat, după ce a fost refuzat spre editare. Redactorul care mi l-a înapoiat, m-a condus pe scările editurii, spre ieşire şi m-a întrebat: „De ce nu mi-aţi spus că soţul a fost condamnat politic?” Am rămas stupefiată, nu i-am răspuns, m-am uitat insistent în ochii lui, i-am întins mâna şi am plecat.

   Repet ceea ce am mai spus cu ocazia unui alt interviu: nici nu se putea edita înainte de 1989 ceea ce scrisesem în cărţile mele; nu puteai mărturisi gândurile şi întâmplările în acea perioadă a comunismului; sinceritatea nu putea fi preţuită, ci speculată şi pedepsită, tristeţea era un păcat. Şi oricum, până la acea dată, să poţi edita o carte, ori erai un mare talent, ori aveai relaţii, ori făceai compromisuri. Să nu-mi spună cineva că mai exista o altă cale! Mare talent nu eram, relaţii nu aveam (poate mai curând piedici!), iar compromisuri nu am acceptat să fac. Unchiul nostru care era Episcop pe vremea aceea şi căruia m-am plâns, mi-a spus, mai în glumă, mai în serios: „Astăzi la putere este  banul, politica şi femeia.” Mă gândesc acum, ce rădăcini adânci avem…

– Ce a urmat după 1989, atât în versuri, cât şi în proză?

– Imediat după acele întâmplări am hotărât să-mi public volumele pe cont propriu şi le-am publicat pe rând, cu greutate, fiindcă între timp apăruse „cenzura economică”. Au fost și oameni buni care m-au sponsorizat.

 

– „Te-ai arătat în ceaşca de cafea / dimineaţa, în balconul plin cu flori. / Soarele strălucea pe marginea ceştii / şi tu erai piticul negru / din ceaşca de cafea.” Stihurile dvs. m-au trimis cu gândul la mitologia scandinavă, dar şi la literatura fantastică a evului mediu. În ce măsură se regăsesc aceste accente în volumul „Piticul din ceaşca de cafea”, ca un „semn că sufletul nu cere odihnă”?

– Un critic literar din Iaşi a scris despre această poezie: „Cine poate fi acest pitic din ceaşca de cafea? Decât daimonul creaţiei, care stăruie în mintea şi sufletul creatorului….” Alt critic a scris: „Poemul «Piticul din ceaşca de cafea» care dă titlul volumului, are un efect aproape straniu, în care dorinţa de reînviere te duce la mitul lui Horus şi totuşi cea mai puternică realitate este cea din puterea visului, pentru că aceasta dezvoltă, transformă, educă transcendenţa trăită, este adevăr, o ontologie de care, de altfel, poeta nu se poate despărţi.”

   Dumneavoastră v-aţi gândit probabil, la cosmogonia scandinavă, despre care se spune că dă frisoane cititorilor, frisoane metafizice desigur, întrucât viaţa cu toate bucuriile şi suferinţele ei, nu este decât amânarea unui sfârşit… V-aţi gândit la „Frasinul cosmic”, din mitologia europeană: Frasinul și Stejarul. Da! Sufletul ascuns de frunzele stejarului şi iarna venind şi vântul scuturând frunzele şi rămânând doar sufletul fără haină… Da, el, sufletul care nu cere niciodată „odihna”!

 

– „În zilele de vară / când căldura / îmi învăluia trupul, / închideam ochii / şi mă rugam soarelui. / Din prea multă iubire / mă rugam” („Anotimp interior”). Vi s-a spus vreodată că o paralelă între aceste versuri ale Vavilei Popovici şi cele ale lui Ion Barbu din „Riga Crypto şi lapona Enigel” (Mă-închin la soarele-nţelept,/ Că sufletu-i fântână-n piept/ Şi roata albă mi-e stăpână/ Ce zace-n sufletul fântână./ La soare, roata se măreşte,/ La umbră, numai carnea creşte/ Şi somn e carnea, se dezumflă,/ Dar vânt şi umbră iar o umflă…”) este absolut normală? Cum se autodefineşte lumea spirituală a Vavilei Popovici în lumina soarelui, adeptă al cărui tip de cunoaştere filosofică sunteţi?

– Nu m-am gândit până acum la această paralelă şi comparaţia mă onorează; acolo este o dramă lirică puternică, în lumea Laponiei, în drumul lui Crypto cu renii săi, o dragoste fulgerătoare faţă de Enigel care iubea soarele: „Eu de umbră mult mă tem/ Că dacă-n iarnă sunt făcută/ Şi ursul alb mi-e vărul drept,/ Din umbra deasă desfăcută,/ Mă-nchin la soarele-nţelept…” Este reluată oarecum tema din Luceafărul lui Eminescu, tot atât de liric redată imposibilitatea dragostei, cu inversare de roluri…

   Referitor la a doua întrebare, legată oarecum de prima, nu pot să afirm că mă încadrez strict într-o cunoaştere filosofică. Pot aminti doar cuvintele lui Constantin Noica pentru că m-au obsedat multă vreme: „Dacă iubiţi poezia sau muzica, pierderile, creşterile, curgerile, dacă vă plac geometria şi rigoarea fără să vi se împietrească inima, dacă sunteţi în stare de un dram de nebunie şi un munte de măsură, veţi întâlni filosofia.” Şi cred că am întâlnit-o şi nu am ocolit-o. Dar este doar o întâlnire! Metafizica născută din mirare în faţa rânduirii acestei lumi… Aşa se întâmplă, cu cât omul dobândeşte mai multe cunoştinţe, cu atât are mai  multe lucruri nelămurite, îşi pune mai multe întrebări. Mirarea aceasta filosofică rezultă şi din perceperea intensă a durerii, în urma căreia vin întrebările. M-am convins cu timpul că prin acumulare de cunoştinţe, de experienţe mai plăcute sau mai triste, vine momentul când începi să ordonezi răspunsurile și îţi construiești o filozofie asupra vieţii care este numai a ta şi pe care o poţi păstra în tine sau poţi s-o faci cunoscută semenilor, prin una din formele artei. În ce cred? Cred în Dumnezeu şi în Împărăţia Lui, cred în dreptate, adevăr, iubire; în libertate, în fericire,  în lumină – spirit viu care coboară din soare şi intră în contact cu spiritul nostru, cred!

   Aristotel spunea la vremea sa că oamenii au început să filosofeze mânaţi fiind de „mirare”. Şi aşa este! Dacă ai ochi să priveşti cu atenţie această lume, începi să te miri. Şi te miri şi te miri şi te întrebi şi răspunsurile vin, alteori  nu vin… Dar în tot ce facem şi gândim trebuie să-l avem pe Dumnezeu în viaţa noastră. Libertatea şi fericirea spre care tindem nu se pot obţine decât prin iubire şi dăruire; iubire faţă de aproapele nostru; iubirea care ne este însămânţată în suflet şi pe care trebuie s-o îngrijim, ca această sămânţă să ajungă să rodească. Cred că trebuie să ne străduim pentru a înlătura animalitatea, egoismul şi barbaria din noi, ceea ce ar duce la o convieţuire normală de care avem atâta nevoie, iată în ce cred! Mai cred că trebuie să ne debarasăm de teama care ne-a însoţit şi ne însoţeşte încă. Să devenim încrezători în forţele binelui, să fim curajoşi, cu compasiune faţă de aproapele nostru, dar şi faţă de departe-le nostru, de ce nu? şi cu spirit de sacrificiu, aşa cum ne învaţă Hristos, iar sacrificiul înseamnă renunţare în favoarea semenului tău, izvorâtă din preaplinul dragostei.

 

– “Sus – un cer îndepărtat, albastru./ Sub mine un astru./ În mine – universul reflectat./ Infinitul – mister plin de mistere./ Moartea – printre ere,/ În mine – universul reflectat.” Cum explicaţi această înclinaţie specifică simbolismului, spre nostalgie şi spre valenţele fonice ale cuvântului, cu valoare terapeutică ce vă caracterizează? 

– Simbolurile în general, ne sunt necesare exprimării lucrurilor spirituale. Un poet simbolist pe care-l ador este Bacovia. După mine este un mare poet! Am găsit într-o revistă un articol în care se spune despre Bacovia că este „un ins epuizat prematur, că percepe timpul ca un bătrân, îmbătrânit de eşecuri şi celibat prelungit, locuitor al unui târg de provincie dintr-o regiune cu climă aspră… pentru bătrâni, provinciali, « nordici » timpul trece greu, monoton şi chinuit”. M-a durut şi m-a revoltat cumplit acest articol, acest mod de a gândi şi a blama un mare poet român, simbolist. M-am consolat însă, cu caracterizarea lui Ion Caraion: „Bacovia are un instinct al poeziei mai puternic decât poezia lui, cu care obţine arta.” Cred că m-a influenţat în scrierea unor poezii. Am scris cândva o poezie intitulată „Dragoste de Bacovia” care se termina cam aşa: „Privea în sus şi-mi arăta/ „corbii poetului Tradem”./ Corbi ce se duceau „pe pustii”, în amurg, „pe zări argintii”./ Râdea emoţionat, vibrau în el “scântei de vis”/ sub cerul gri, deschis./ Am căzut în genunchi şi-am început a-l implora:/ Maestre, atinge-mă cu pana ta!”

   Cât priveşte nostalgia, melancolia versurilor mele, îmi permiteţi a cita cuvintele lui Constantin Noica: „Melancolia este fericirea ce se hrăneşte din absenţe.” Şi această absenţă a persoanei iubite, pierdută pentru totdeauna, face loc momentelor de inspiraţie, de exaltare, de fericire a scrisului, ca o compensaţie a absenţei, cu iluzia transformării ei în prezenţă. Andrei Pleşu spune că melancolia este un moment de înstrăinare, de izolare: „Priveşti ceva, ai vrea să-l iubeşti, dar nu poţi, simţi că între tine şi el este o distanţă pe care n-o poţi diminua.” Câtă dreptate are!

 

– A apărut cu ceva timp în urmă, „Jurnalul unei fete greu de mulţumit”, o carte scrisă de Jeni Acterian. În literatura română, jurnalul se întâlneşte la Mircea Eliade („Jurnalul adolescentului miop”), Camil Petrescu, Nicolae Steinhardt („Jurnalul fericirii”). Vavila Popovici ne propune „File de jurnal”, „Jurnalul unei veri”, dar şi „Jurnal american”. Vă consideraţi o continuatoare a scriitorilor anterior menţionaţi, în ceea ce priveşte mărturisirea de sine, transpunerea imaginii propriei personalităţi reflectate ca o confesiune generată de anumite împrejurări de viaţă?

– Unii şi-au pus întrebarea dacă un jurnal al unui om anodin poate interesa cititorul. Ei bine, eu cred că da! Îmi place să scriu jurnale deoarece în jurnal ideile nu sunt expuse conform unui plan, ci ele sunt evocate de un peisaj, de o întâlnire cu un om, de o convorbire, de o lectură, etc. Contemplu, gândesc şi reflectez. Reflecţia deci, însoţeşte contemplaţia. Îţi exprimi propriile gânduri şi păreri şi stârneşti gândurile cititorului care intră într-un dialog al undelor cu scriitorul. Părerea lui Mircea Eliade era că cel ce scrie un jurnal, în măsura în care el încearcă să capteze măcar o parte din ceea ce vede şi simte, trebuie să accepte riscul de a fi confundat cu un caiet de note sau cu fragmente autobiografice. Şi totuşi, a scris jurnale. Tolstoi spunea că jurnalul este o redare a realităţii. Eu accept ideea de a fi o redare a realităţii, dar ca să fie şi literatură, cred că trebuie depăşită într-un mod această realitate, trebuie transcendentalizată, dacă se reuşeşte, bineînţeles…

   Un jurnal se scrie dintr-o nevoie de destăinuire, de sinceritate. Există poate şi o sete de comunicare pe care o are orice om, unii o fac verbal, alţii în scris. Călinescu spunea că este o prostie să scrii un jurnal, actualul critic Ion Simuţ spune (am găsit un articol în „România literară”) că jurnalele ar trebui să stea în raftul doi sau trei, acolo unde le este locul. Sunt păreri şi păreri, dar jurnalele se vând şi se citesc cu mult interes. Ion Caraion spunea că Jurnalul poate avea capricii, lejerităţi, copilării, confesiuni şi chiar indiscreţii. Aşa şi este! Jurnale s-au scris şi se scriu şi rezistă şi chiar au mare succes în comparaţie cu literatura de ficţiune. Consimt spuselor lui Marquez: „Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete. Cere-I Domnului tăria şi înţelepciunea pentru a le exprima”.

 

– Suntem la capitolul memorialistică, „Albumul cu fotografii”. Ce a stat la baza realizării acestei cercetări a societăţii româneşti? Cât si cum v-aţi documentat pentru a realiza un studiu atent prin care prezentaţi viaţa în complexitatea ei socială şi psihologică?

– „Albumul cu fotografii” este o carte editată în 1999, în care am folosit ca pretext literar fotografiile albumului de familie şi este o lucrare memorialistică alcătuită din amintiri dragi, dureroase majoritatea, purtate în mintea şi inima mea. Singura ficţiune este cel de al treilea copil (băiatul), spre a scoate în evidenţă mentalitatea tinerelor mame din acea vreme de a nu face copii (redată în romanul „Binele şi Răul”). Scriind toate cărţile la persoana întâia, am fost întrebată după citirea fiecărei cărţi dacă este viaţa mea şi am subliniat că m-am inspirat din realitate, dar am introdus si elemente fictive, spre a da o continuitate acţiunii. Această carte însă, nu este ficţiune, ci realitatea vieţii pe care am trăit-o.

 

– De unde provine dramatismul scrierii de faţă? Dacă ar fi să ne întoarcem în timp, care este fotografia ce vă este cea mai dragă din acest album?

– De unde provine dramatismul? Din viaţa pe care am trăit-o. Fotografia cea mai dragă este a soţului pe care l-am pierdut.

– La ce lucraţi în prezent ?

– Acum definitivez un nou volum de versuri, fiindcă a țâșnit ca un izvor din sufletul meu. Am băut repede din apa lui, să nu sece cumva. După ce îl termin, voi lucra la un volum bilingv – englez-român – pentru care am și pregătit o selecție de poeme din volumele publicate până acum.

– Cum arată viitorul?

– Hm! Mult a fost, puţin a rămas! Pentru mine vorbind. Timpul vieţii nu l-am chemat, mi s-a dat, nu-l alung, dar simt cum pleacă… Îmi pare rău, fiindcă va fi plin de evenimente. Cred că nu trebuie să ne speriem, fiecare generaţie a avut probleme noi, mai grele, mai uşoare, dar le-au trecut. Fiecare om trebuie să poarte în suflet credinţa în Dumnezeu. Cu ea va depăşi mai uşor greutăţile.

– Ce recomandare aţi dori să le faceţi celor care abia acum încep să scrie?

– Să iubească mult şi să viseze mult, ori de câte ori realitatea din jur îi va obosi. Să citească mult şi sistematic. Să caute valoarea în viaţă. Să-şi facă bibliotecă şi fişe pentru cărţile citite. Să scrie, dar să nu se grăbească să publice. Eu m-am grăbit, fiindcă am pierdut din timpul scrierii şi acum îmi dau seama că ar fi trebuit să revizuiesc cu atenţie textele şi să fiu mai exigentă cu editarea lor.

– Ce hobby-uri aveţi?

– Am avut destul de multe în viaţă. Acum mi-a rămas doar muzica.

– Cât de multă poezie există într-o reacţie chimică?

– O reacţie chimică se prezintă ca un fenomen în urma căruia două sau mai multe substanţe puse în contact în anumite condiţii, formează substanţe diferite, altele decât cele iniţiale. Te minunezi când vezi că una pui şi alta iese. În poezie, folosim cuvinte din bogăţia limbii, după gradul de afectivitate pe care-l avem fiecare, le alăturăm într-un mod, ele se atrag, se amestecă, explodează, uneori (ce mult aşteptată este explozia cuvintelor!), formând idei şi imagini pe care cititorul le gustă… Ne minunăm, uneori, pentru ce a ieşit. Se întâmplă să nu-ţi mai recunoşti gândurile care te-au însoţit. Poezia este, da, o alchimie, o modelare în cuvinte, în fraze, în metafore a unei lumi care întocmai ca o reacţie chimică, ne tulbură, ne mişcă, ne fascinează.

Octavian D. Curpaș

Phoenix, Arizona

15 Oct
2012

Vorba din vis, de Sandu Tudor

             

                       Vorba din vis

 

Atipesc, la ceasul de hodina,

florile si fiarele ‘mpreuna.

Linul suflu fara de lumina

prin tulpini si trupuri se ingana.

 

Somnul lor usor se ‘nfrigureaza,

tresarit se tese ‘n picotire.

Intre gene si pe frunze teama treaza

joaca insomnarea lor subtire.

 

Singura faptura omeneasca,

fiindca e cuvantatoare gura,

chiar din adormirea ei trupeasca

face talc de mare ghicitura.

 

Bate visu ‘n inima de om

ca o apa de pe lumea ceealalta.

Din adanc oglinzile de somn

se ridica spre vedenie inalta.

 

Vezi launtric par ‘ca in afara

fata lumii cea nebanuita,

bucuria cea de-a-doua-oara

peste noapte ochilor ivita.

 

Cresc minuni si nu te mai uimesti.

crezi ca sunt acele ce n ‘au fost,

si pornit de-avant vrei sa graiesti

un cuvant sonor cu-anume rost.

 

Gura insa-ti sta de rece piatra,

din trup stins se sbate proorocul;

dar, lumina ‘n cenuseata ‘n vatra.

cugetul zbucnin ‘naripa focul.

 

Si-ti rostesti tu vorba, fara sunet,

fara de ajutorinta gurii.

In ecou launtric ca de tunet

trec prin tine semnele scripturii.

 

                          Am auzit cantecul pasarii unice

                (ultima poezie a lui Sandu Tudor)

                 

  Dimineata, la ceasul rugaciunii,

  când pe ramuri sta înca proaspata roua,

  am auzit lânga mine cântecul pasarii unice.

  Iata! se înalta asa de minunat, asa de limpede,

  si rasuna în atâta ecou încât pare ca lumea,

  marea si larga Lume, toata îl asculta,

  firea toata îl aude si îi raspunde,

  îl aude si-l însoteste pâna sus de tot,

                                           la Dumnezeu.

  

  Privesc, pe mladita unei ramuri,

  într-o picatura limpede de roua

  si ascult cântecul de lumina al pasarii.

 

 În linistea lunga a clipei acesteia atât de înalte,

 fara voie îmi închipui bucuria cereasca;

 fara de voie o descopar acum,

 în pacea starii de rugaciune la care ma aflu

 si care ma stapâneste deplin.

 

  O descopar nu ca o oprire si înecare în simtire,

  nu ca o pierdere a uitarii de sine în extaz,

  ci ca o ascutime de înteles trait, limpede si curat,

  ca o necurmata si nemarginita suire, tot mai

                                                         apropiata,

  tot mai crescuta – la inima cea tainica si sfânta

                                                     a Domnului.

 

 

Sandu Tudor

15 Oct
2012

Florentina Niţă – poeme

Vincent van Gogh, Lan de grâu cu chiparoși, 1889

***

                Aroma florilor uscate

 

Aroma florilor uscate

Pe pagini albe de ierbar,

Crâmpee de luciri furate

Pe-al nefiinţelor hotar.

 

Din anotimpuri răsfirate

Ca adieri de vânt apar.

Aroma florilor uscate

Pe pagini albe de ierbar

 

Cu străluciri din alte ere,

Culori pe pagini presărate,

Contururi şterse efemere,

De lujere îmbălsămate –

Aroma florilor uscate.

 

                       Vegetală

 

Din câte clipe ard a primăvară

Îngemănate-n zborul ce le curmă

Auzul meu percepe cea din urmă

Şi-n cerc de gând se închide să nu-l doară.

 

În piept un mugur viu de întrebare

A prins să se desfacă a lumină,

Noi vârste decantate în tulpină

În foşnet lung pe frunze să coboare.

 

Le duc prin anotimpuri mai departe

Cum rostul vegetal li se cuvine.

Fântâni de maci se tulbură în mine

Şi re-nfloresc cu fiecare-n parte.

 

Mă leg din loc în loc cu împăcarea

Să cred că ne-a ţesut acceaşi rază.

În fum un gând străin mă îndepărtează

Şi vămi de suflet îmi urzesc plecarea.

 

La ceas de rod mă împart pe jumătate

Să deslusesc ce este al meu şi câte

Vor sângera pe altare altoite

Şi mă sfârşesc multiplicat în toate.

 

                     În dreptul frunţii

 

Cum se zbate timpu-n gându-mi

Altoit a neîmpăcare!

M-au cernut vânturi stelare

Pleava-nouri risipindu-mi.

 

Măşti de foc îmi ard în vine,

Ger polar mânat de patimi,

În altarul unei lacrimi

Sfeşnic mut de rugăciune.

 

Caut încă rostul care

Pradă zărilor ne duse.

Apa-n maluri ne depuse

Pietre albe de visare.

 

Şi astept să se-mplinească

Ca o jertfă a înţelepciunii

Pentru pajiştea luminiii

Iarba peste trup să-mi crească.

 

                De vorbă cu trecutul

 

Vino aici, la masa tăcerii,

rotundă ca şi legea ce o ţine nemişcată.

S-a făcut frig

şi ne lipseşte

blânda ta nesiguranţă

rămasă încrustată

pe rame de argint.

Se lasă roua

peste neclintirea nopţii

şi ne-am întins în aer gândurile

ca arcuri de oţel

să slobozim săgeţi de foc

peste întuneric.

Dar ne e tare dor de glasul tău

bolnav de neastâmpăr.

Ci, vino, să aşterni mireasma

ştergarelor de iasomie

la masa tristă a beţiei

cu dor de viţă cât paharul!..

 

                               Eternitate

 

Spus altfel, fiecare minut înseamnă o lume –

Neîncăpătoare clipa destinului ardent.

Tărâmuri nemişcate veghind în rugăciune

Cadranul fără ore îl macină latent.

 

Florentina Niţă

 

 

 

 

15 Oct
2012

„Venit-am să mă-nchin smerit” de Sandu Cătinean din Bonţida

Sfântul Ardealului
Ieromonah Arsenie Boca

 

Se-adună lumea în puhoi
Se sparg zăgazurile-n noi
Iar cercetările se varsă…
Plutind prin ceaţa minţilor
Se-aude glasul sfinţilor
Prin răul ce-o să iasă…

 

Cântări liturgice plutesc
Peste Ardeal se risipesc
Slăvind ai noşti străbuni…
Un sfânt se roagă tremurând
Şi cheamă pe Isus plângând
Sperând să fim mai buni…

 

„Tu, Doamne-al îndurărilor
Alungă răul depărtărilor
Că sfânt e-al Tău cuvânt…
Nădejde dă-le celor drepţi
Şi sprijin celor înţelepţi
În Cer şi pe pământ…”

 

Mulţimea-şi trage de osândă
De adevăruri mai flămândă
Când trece înţeleptul…
„Acesta-i Sfântul din Ardeal
Nădejdea noastră-n ideal”
Strigau, strivind pământul…
…………………………………………………………………………………………
Acum în margine de brazi
Străluce crinii albi şi calzi
De pe-un mormânt cu flori…
Se scurg pe dale pelerini
Să-mprospăteze albii crini
Pătrunşi de lungi fiori…

 

„Venit-am să mă-nchin smerit
Arsenie Boca cel iubit
Să ierţi al meu păcat„…
Iar în tăcerea de mormânt
De printre flori şi din pământ
Se-aude-un murmurat …

 

Sandu Cătinean din Bonţida

 

13 Oct
2012

Sfânta Cuvioasa Parascheva

Sfanta Parascheva s-a nascut in secolul al XI-lea, in satul Epivat din Tracia, pe tarmul Marii Marmara, in apropiere de Constantinopol (azi Istanbul). Se spune ca pe cand avea 10 ani, Cuvioasa Parascheva a auzit intr-o biserica cuvintele Mantuitorului: “Oricine voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-mi urmeze Mie” (Marcu 8, 34). Aceste cuvinte o determina sa-si daruiasca hainele sale saracilor.

Dupa o vreme se retrage in pustie. Urmand sfaturile unor vietuitori alesi, se indreapta spre tinutul Pontului, oprindu-se la manastirea Maicii Domnului din Heracleea, unde va ramane cinci ani. De aici a plecat spre Tara Sfanta, in dorinta de a-si petrece restul vietii in locurile sfinte. Dupa ce a vazut Ierusalimul, s-a asezat intr-o manastire de calugarite in pustiul Iordanului.

Din putinele stiri privitoare la viata ei, aflam ca intr-o noapte, pe cand avea 25 de ani, un inger i-a spus in vis, sa se reintoarca in locurile parintesti. Sfantul Varlaam scrie in Cazania sa: “Sa lasi pustia si la mosia ta sa te intorci, ca acolo ti se cade sa lasi trupul pamantului si sa treci din aceasta lume catre Dumnezeu, pe Care L-ai iubit”.

Din Constantinopol s-a indreptat spre Epivat, fara sa spuna cuiva cine este si de unde vine. Aici, impacata cu sine, cu oamenii si cu Dumnezeu, si-a dat sufletul.

A fost ingropata ca o straina. Potrivit traditiei se spune ca un marinar a murit pe o corabie, iar trupul i-a fost aruncat in mare. Valurile l-au aruncat la tarm, iar un sihastru care traia acolo, a rugat pe niste crestini sa-l ingroape dupa randuiala crestineasca. Sapand deci o groapa, au aflat trupul Prea Cuvioasei Parascheva neputrezit si plin de mireasma. Cu toate acestea, au pus alaturi de ea si trupul corabierului. Dar in noaptea urmatoare, unuia din crestinii care sapasera groapa, cu numele Gheorghe, i s-a aratat in vis o imparateasa, sezand pe un scaun luminat si inconjurata de ingeri, iar unul dintre acestia il mustra pentru ca n-a scos din groapa trupul Cuvioasei Parascheva. Iar imparateasa pe care o vazuse in vis ” si care nu era alta decat Cuvioasa Parascheva ” i-a poruncit sa ia degraba trupul ei si sa-l aseze undeva la loc de cinste.

Credinciosii au inteles ca este un semn dumnezeiesc, fapt pentru care au luat trupul Cuvioasei din mormant si l-au asezat in biserica Sfintii Apostoli din Kallicrateia. Indata au avut loc vindecari minunate in urma rugaciunilor care se faceau langa cinstitele sale moaste.

In anul 1238, in ziua de 14 octombrie, moastele Sfintei Cuvioase Parascheva au fost mutate la Tarnovo, fiind asezate in Biserica cu hramul Maicii Domnului.

In anul 1393, Bulgaria cade sub ocupatia turcilor, iar bisericile bulgare au fost transformate in moschei. Este anul in care sfintele moaste sunt mutate la Vidin, pentru 5 ani.

Dupa lupta de la Nicopole din anul 1396, moastele Sfintei Parascheva vor ajunge din Vidin la Belgrad – Serbia, in anul 1398.

In 1521, sultanul Suleiman Magnificul cucereste Belgradul. Moastele Sfintei CuvioaseParascheva sunt duse la Constantinopol, fiind asezate in palatul sultanului. Au fost rascumparate de la turci de Patriarhia Ecumenica. Moastele Sfintei Cuvioase Parascheva au fost asezate in Biserica Panmakaristos, sediul de atunci al Patriarhiei Ecumenice. Dupa transformarea acestei biserici in moscheie, moastele au fost duse in mai multe biserici: Vlaherne (1586), Sfantul Dumitru de la Xiloporta (1597) si Sfantul Gheorghe din Fanar – noul sediu al Patriarhiei Ecumenice (1601).

Stramutarea moastelorCuvioasei Parascheva la Iasi

Vasile Lupu ctitorind la Iasi biserica “Sfintii Trei Ierarhi” si amintindu-si de Ioan Asan, care la vremea sa a stramutat moastele Prea Cuvioasei Parascheva de la Epivat la Tarnovo, de Alexandru cel Bun care a adus moastele Sfantului Ioan cel Nou de la Cetatea Alba la Suceava, a facut demersurile necesare la Patriarhia din Constantinopol ca moastele Sfintei Parascheva sa fie stramutate la Iasi.

Plateste toate datoriile Patriarhiei Ecumenice, si astfel, patriarhul Partenie I si membrii Sinodului au hotarat sa-i ofere, drept recunostinta, moastele Cuvioasei.

Moastele Cuvioasei Parascheva au fost aduse in Moldova de domnitorul Vasile Lupu (1634-1653) si asezate pe 14 octombrie 1641, in Manastirea „Sfintii Trei Ierarhi“. In anul 1887, moastele Sfintei Cuvioase Parascheva au fost mutate in Catedrala mitropolitana din Iasi.

Cinstirea Cuvioasei Parascheva nu are granite

Bisericile care au ca ocrotitoare pe Sfanta Cuvioasa Parascheva sunt intr-un numar mare. Astfel, in Arhiepiscopia Bucurestilor sunt peste 33 de biserici, in Arhiepiscopia Targovistei 18, in Episcopia Buzaului 29, in Episcopia Dunarii de Jos 24, in Episcopia Alexandriei si Teleormanului 4, in Arhiepiscopia Iasilor 35, in Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor 5, in Episcopia Romanului 22, in Arhiepiscopia Sibiului 47, in Episcopia Maramuresului si Satmarului 6, in Arhiepiscopia Timisoarei 18, in Episcopia Caransebesului 5, in Mitropolia Basarabiei 6. Episcopia Ortodoxa a romanilor din Ungaria are la Gyula o biserica cu hramul “Sfanta Parascheva”, construita in anul 1834. Romanii din Malovista (Macedonia), Torino (Italia), Paris (Franta), Wakefield, Massachusetts (SUA) au biserici al caror hram este Sfanta Parascheva.

Adrian Cocosila

crestinortodox.ro

13 Oct
2012

Al nostru voievod Gelou – Sandu Cătinean din Bontida

Al nostru voievod Gelou

De sui în munţii Apuseni, din Cluj
Pe malul Somesului Mic, când el visează
Ai să-ntâlneşti un lac cu-un nume sacru

Purtând legenda care ne-ntristează…

 


Din Apuseni se scurg pâraiele în văi
Şi urlă timpul tragic a-ndurare
Iar dacă vântul bate uneori a chin
Este că-l plânge pe-un român, când moare…

 

Gilăul scânteie prin ape un tumult
Al celor ce aici vor să trăiască
Şi-oricâte neamuri mult s-au lăcomit
Aceasta-i numai apă românească !

Al nostru voievod s-a stins luptând
Nevrând ca îndurare să cerşească
În ţara-n care mulţi ar fi vroit
Aici, în munţii-aceştia să domnească ;

Va trece timpul şi s-or scurge anii
Va piere răul şi cu toţi vom plânge
Şi-atunci să v-amintiţi că-n ţara asta
Noi şi Gelu…avem acelaşi sânge !…

 

Acum, pe Someş curge-o apă seacă
O apă ce nu stinge setea de nevoi
Dar niciodată n-om uita că ţara
Va fi doar vânt, de n-om iubi-o noi…

 

Iar Gelou s-anturna să lacrimeze
Uitând de lancea care l-a răpus
Şi-a vrea să ştie că noi toţi…românii
Aicia ne-am născut…şi nu-n Apus…

 

Sandu Cătinean din Bontida

Publicat de
Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii