17 Nov
2012

PĂRINTELE DANIIL (SANDU TUDOR), MUCENICUL RUGULUI APRINS – 50 de ani de la plecarea mucenicească la ceruri

Părintele Daniil, mucenicul Rugului Aprins

(24 decembrie 1896 – 17 noiembrie 1962)

Din revista “Familia ortodoxa

Lumina din lumina „Rugului Aprins” de la Manastirea Antim, Parintele Daniil Tudor a ramas legat cu deosebire in constiinta romaneasca de numele acestei miscari duhovnicesti unice in felul ei, al carei initiator a fost. Drumul de la intuneric la lumina n-a fost deloc neted pentru Alexandru Teodorescu (numele civil al Parintelui), om cu o personalitate puternica, o fire navalnica si o inteligenta zdrobitoare. Ofiter de marina, combatant pe frontul de Est, profesor de liceu si poet, a devenit, in anii 1930, fondatorul a doua reviste („Floarea de foc” si „Credinta”) in care a polemizat necrutator cu extremismele politice ale epocii, fapt ce a constituit mai tarziu una din„dovezile” principale ale„uneltirii” sale impotriva regimului comunist.

Doua experiente-limita l-au convertit definitiv la Ortodoxie: o calatorie la Sfantul Munte Athos (unde plecase ca turist neincrezator si s-a intors pe­lerin smerit, initiat in tainele Rugaciunii inimii) si mi­nunea supravietuirii sale in urma prabusirii cu avionul personal de la o inaltime de 1.000 de metri.

Convertirea i-a fost, ca si firea, navalnica si extrema: in 1946 a intrat in obstea Manastirii Antim, unde s-a calugarit cu numele de Agaton. Au urmat anii cei mai rodnici ai lucrarii sale duhovnicesti, in care a impletit practica rugaciunii isihaste cu invatatura patristica despre lucrarea ei, expusa la intalnirile saptamanale ale „Rugului Aprins” din biblioteca Manastirii Antim.

Intrat deja in atentia Securitatii, se muta in 1949 la Manastirea Crasna din Gorj. Un an mai tarziu este arestat, sub pretextul unor ilega­litati comise pe front, si trimis la Jilava. Eliberat dupa doi ani intra in Manastirea Neamt, unde primeste schima mare cu numele de Daniil, apoi se retrage la Schitul Rarau – unde initiaza, in taina, o „scoala” de formare duhovniceasca a catorva tineri, cu menirea de a reinvia duhul Sfantului Paisie Velicikovski in tara noastra.

Arestat din nou in 1958, cu intregul lot de la „Rugul Aprins”, este condamnat la 25 de ani de temnita grea pentru „uneltire contra or­dinii sociale” si 15 ani de temnita grea pentru „activitate intensa contra clasei muncitoare. Incarcerat la Aiud, refuza sa faca si cel mai mic compromis cu ideologia comunista.Incapatanarea” i-a fost pedepsita cu izola­rea intr-o celula separata. Aici, dupa martu­ria unui fost detinut politic, i s-a dat hartie si cerneala sa-si scrie „autodemascarea“. In loc de aceasta, Parintele Daniil a facut un rechizitoriu detaliat la adresa conceptiei si guvernarii comuniste. O luna de zile a scris fara oprire, astep­tand sa fie chemat la ancheta. Intr-o dimineata s-a zvonit insa in tot Aiudul ca a fost gasit mort in celula. Cauza reala a mortii nu a fost, bine­inteles, pomenita; in certificatul de deces apare doar „hemoragie cerebrala“, fara a fi mentionat si modul in care a fost declansata aceasta hemo­ragie. Trupul sau a fost aruncat in Rapa Robilor — groapa comuna a noilor mucenici romani.

Prin moartea sa muceniceasca, Parintele Daniil a dobandit mare indrazneala la Dumnezeu, iar limpezimile duhului sau adanc stravazator dainuiesc in Imnele-Acatist de o frumusete nepaman­teasca, pe care le-a urzit din rugaciune si har.

Parintele Daniil de la Rarau: Despre rugaciune si dragoste

Intaia si unica porunca pe care ne-a dat-o Iisus, singura a carei indeplinire poate sa ne aduca prietenia Lui e aceasta: „Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta si din tot sufle­tul tau si din toata puterea ta si din tot cugetul tau“.

Intru cat ai cautat, in chip cinstit, de mai multe ori, aceasta dragoste inalta, cu o incredere indraz­neata, la poarta inimii, imparateasa inima?…

Dar foarte adesea se intampla crestinului sa aiba sentimentul ca el nu e ascultat si chiar respins in chip tainic. Totusi, e imposibil ca Dumnezeu sa ne insele — si iata ce e scris in Evanghelie:

Si care tata dintre voi, daca ii va cere fiul paine, oare, ii va da piatra? Sau daca ii va cere peste, oare ii va da, in loc de peste, sarpe? Deci daca voi, rai fiind, stiti sa dati fiilor vostri daruri bune, cu cat mai mult Tatal vostru Cel din ceruri va da Duh Sfant celor care il cer de la El!“.

Ii va da Duhul Sfant, adica dragostea Sa. Fata de o astfel de fagaduinta, ar fi nelegiuit sa credem ca Dumnezeu nu are nici atata inima ca unul dintre noi! Oricat de mizerabil ar fi un om, e cu neputinta ca Dumnezeu sa nu-i dea dragostea Sa, daca el o cere si se socoteste legat de calitatea sa de copil al lui Dumnezeu.

Multi au inceput intr-o zi sa se roage cu toata vointa, cu violenta, uneori cu eroism. Au inceput sa caute Fata lui Dumnezeu, pentru ca departe de aceasta Prezenta viata li s-a parut intunecata, rece, de prisos, nepretuind de a mai fi traita. Si daca li s-a parut ca L-ar fi intalnit pe Dumnezeu, fata catre Fata, chiar in bezna noptii, dar in chip real – de L-ar fi intalnit, pe El, o singura data, o singura mica oara, viata aceasta a lor s-ar afla ras­turnata din intregul ei, inviata si indumnezeita.

Cand un cablu electric e incarcat cu un po­tential foarte inalt, e de ajuns doar sa-l atingi ca sa cazi fulgerat. Dumnezeu e o natura in asa chip mai puternica decat fulgerul, o fiinta asa de reactiva si detunatoare, incat ar fi de ajuns de a-L atinge numai o durata de o clipa: sufletul nostru s-ar topi de dragoste in atingere cu vatra uriasa si arzatoare a iubirii. Nu e cu putinta de a concepe ca aceasta atingere sa fie neputincioasa a reinnoi o existenta si a transfigura un suflet.

Dar, de cele mai multe ori, dupa lungi eforturi, totusi nimic nu se produce. Sufletul ramane cufun­dat in aceeasi letargie supranaturala si, cand com­para amplitudinea eforturilor sale cu mediocritatea dragostei pe care o simte, i se pare ca a fost inselat si ca Dumnezeu nu si-a tinut fagaduinta fata de el. Cade din nou in el insusi, cu toata greutatea dez­amagirii. Se abate de la Dumnezeu, pentru ca i se pare ca Dumnezeu n-a voit sa incline spre el.

Adevarul e ca a lipsit esentialul. O foaie sub­tire, izolanta e de ajuns ca sa impiedice un contact electric. Sufletul a crezut ca face mult ca sa se apropie de Dumnezeu. In realitate, totusi, pururi a existat intre el si Dumnezeu un obstacol, poate foarte subtire, poate aproape de nesimtit, neba­nuit, dar care a pastrat izolarea sufletului fata de Dumnezeu. Contactul nu a avut loc. E tot asa cum am fi facut o uriasa instalatie electrica, fara a stabili prima priza a curentului care trebuie sa ne lege de sursa de energie si care trebuie sa puna to­tul in miscare, sa lumineze toate lampile, sa incal­zeasca toate radiatoarele. Cate vieti sunt, care par sa fie cele mai crestine si care se aseamana cu astfel de instalatii luxoase si pline de amanuntime, dar in care curentul dragostei de Dumnezeu nu trece niciodata sau cu o saracie totala…

De nu am avea decat o mica lumina, dar de este cu adevarat aprinsa, pentru aceasta sufletul nostru ramane pururea in contact cu sursa oricarei lumini.

Aceasta luare de contact, conditiile sale profunde si felul in care se poate realiza, sunt mai intai necesare in rugaciune.

Un profesor de chimie zice mai intai de orice experienta: sa punem doi corpi in prezenta — de pilda, apa tare si cupru. E aceasta o formula rituala la chimisti, prin care ei isi incep totdeauna experi­mentele lor, asa cum cele mai multe din rugaciunile din cartea de rugaciuni incep totdeauna printr-o formula asemanatoare: sa ne asezam in fata lui Dumnezeu. Amandoua alocutiunile au acelasi in­teles: sa intelegem pe cea de-a doua din cea dintai.

Cand spunem „sa ne asezam in fata lui Dumnezeu”, de cele mai multe ori noi nu facem nimic. Lasam pe Dumnezeu acolo unde El se afla, si noi nu iesim din starea noastra, ca sa facem ceva ca sa-L intalnim. In aceste conditiuni, putem sa fim si­guri ca nu se va produce nimic, in nici un chip — nici o reactiune nu va avea loc intre suflet si Dumnezeu.

Prima conditie esentiala a rugaciunii e deci de a ne pune in prezenta lui Dumnezeu, de a sta in fata lui Dumnezeu. Ca sa te asezi in fata lui Dumnezeu sau in legatura cu El, trebuie sa-ti dai seama despre ceea ce este Dumnezeu si despre chipul in care Il putem intalni cu adevarat. Dumnezeu nu e faptura, o creatura, pentru ca dimpotriva, El a creat totul. El e in afara si deplin in afara cercului creatiunii. Vom putea sa strabatem universul intreg si nu vom intalni Fata lui Dumnezeu. El e infinit deasupra tutu­ror acestora. Nu-L vom putea nici atinge, nici ma­sura, nici ajunge asa cum noi imbratisam o faptura.

Trebuie sa trecem dincolo.

Atat cat suntem de ocupati sau preocupati de o creatura, oricare ar fi, nu Dumnezeu ne ocupa. Sa luam cuvintele in intelesul cel mai concret. Cand zic ca Dumnezeu trebuie sa ne ocupe, e tot asa cum ai zice „sa ocupi un teritoriu sau o casa”. Ar fi idealul rugaciunii ca Dumnezeu sa ne ocupe asa cum ocupa cineva cortul sau. Contactul cu El ar fi la maximum si, ca sa spunem asa, din toate partile. Ar fi o locuire in noi a lui Dumnezeu.

Dumnezeu e dragoste.

Prin Hristos s-a descoperit lumii putinta adevaratei legaturi cu Dumnezeu, care este o intimitate de dragoste. Domnul, dragostea aceasta a lui Dumnezeu ce s-a daruit ea insasi noua, ne cheama pururea la legatura dragostei. Domnul Hristos, prin chiar fiinta Sa, ne in­vata ca prin dragoste sa raspundem la dragoste — si ne descopera astfel insusirea adanca si mai mult decat suprafireasca a dragostei.

Adevarata dragoste e pururea dumnezeiasca.

Si tot inelul acesta nesfarsit al dulcelui jug al dragostei, Domnul ni-l descopera in crucea cu doua daruiri de sine, cea catre Fiinta lui Dumnezeu si cea catre fiinta a tot aproapelui.

Sfanta porunca a dragostei are aceasta in­doita infatisare. Ne dam seama daca dragostea care ne insufleteste este adevarata si vine de la Dumnezeu dupa acest semn: ne impinge la da­ruire de sine pentru aproapele si la rugaciune. Rugaciunea este dragostea noastra pentru Dumnezeu. Inima noastra pentru inima Lui.

De aceea, pururea rugaciunea e trairea unui paradox total. E fapta cea mai personala si in acelasi timp cea mai straina, mai stranie a noastra. Rugaciunea este o insingurare, dar in acelasi timp o universalizare a omului.

Rugaciunea e darul dragostei lui Dumnezeu ajuns sa arda inima omului. Sub revarsarile dragostei, in rugaciune si odata cu rugaciunea, invatatura de taina ne rodeste si omului i se pun intrebarile cele mari si fundamentale, ca sa ravneasca marile raspunsuri.

Asa rugaciunea ajunge sa ne hraneasca ca o paine a vietii, sa fie viata noastra realizata in duh.

Rugaciunea — ca o tasnire dintr-un arc ne­inchipuit, ca un tipat de sageata azvarlita in cer. Rugaciunea ca o chemare a chemarilor: De Tine inseteaza sufletul si trupul meu, dupa Tine tanjeste, ca un pamant pustiu, sec si fara de apa, ca sa vad puterea Ta si slava Ta.

Fara indoiala nu exista crestin care sa nu fi avut odata in viata dorinta de a iubi pe Dumnezeu din toata inima si pana la punc­tul de a nu mai fi despartit de El.

(Din Ieroschimonahul Daniil de la Rarau Sandu Tudor, „ Caiete, Dumnezeu Dragoste”, Ed. Christiana, 2003)

Material realizat de obstea Manastirii Diaconesti

Din revista “Familia ortodoxa“, nr. 11 (46)/ 2012

17 Nov
2012

Ben Todică – ,,M-aş apleca să sărut pământul şi apa şi trestia şi-n euforia unei posibile regăsiri aş strânge în braţele mele, săteanul nobil ce a rămas legat de glie.”

Singura mea dorinţă este de a vedea biserica din Ezer, daca mai există, pentru că nu am vazut-o niciodată.

Îmi aduc aminte frânturi din sătucul Ezer, com. Puieşti, jud. Vaslui, în care am deschis ochii şi l-am cunoscut pe Dumnezeu prin clopotele bisericii care îmi stârneau curiozitatea de câte ori le auzeam bătând  şi mă căţăram pe coşarul cu porumb ca să văd de unde vine sunetul misterios, şi-i zăream doar turla. Nu îmi aduc aminte cum arăta complet. Dar imi aduc aminte ca ma jucam toata ziulica in colbul din fata portii si saream de bucurie cind treceau lautarii cantand. Ii furam mamei clestele de asmutit carbunii de la cuptor si-l foloseam ca torogoata imitand muzica, duruind de dimineata pana seara prin curte cu porcii si gainile dupa mine.

……………………………………………………….

Mi-o aduc aminte pe sora tatei, ţaţa Pachiţa, despre care se vorbea ca avea în grajd un cuptor de copt pâine improvizat cu faţa la strada principală a satului nostru. Într-o zi, cum cocea, ne-am trezit cu ea în mijlocul drumului stând cu mâinile în şolduri şi ţipând în gura mare pentru ca s-o audă toţi oamenii din sat, să vină  martori la blestemul pe care îl punea pe urmele unui soldat rus care tocmai trecuse călare şi îşi înfipse ţăruşul (dinainte pregătit) în ceaunul cu mamaliga şi dus a fost peste deal. Descântecul ţaţei l-a urmat, am aflat că a doua zi a fost găsit la marginea pădurii, trântit într-un copac cu gâtul rupt. Era ultimul rus că toţi ceilalţi fugiseră  (nu pentru mult) pentru că intraseră nemţii în sat. Nemtii erau foarte respectoşi. Îţi băteau în poartă şi îţi ofereau ciocolată, ulei sau zahar în schimbul găinilor, ouălelor sau a fructelor. Nu ca ruşii, care intrau pe uşa din faţă iar mama şi surorile ei săreau prin geamul din spatele casei, ca să nu fie violate, şi-ţi furau tot ce găseau de-ale gurii prin casă.

 ………………………………………………………………………….

Sigur, în anii cincizeci toate construcţiile erau din pământ şi lemn. Singura imagine pe care mi-o amintesc este apa, trestia şi satul. În vis îmi apare terenul  secat şi oamenii strângând trestia în  grămezi. E cald şi linişte. Nici o adiere. Simt că ceva urmează. O năvală, o hoardă mongolă să treacă peste noi şi pe urmă mă trezesc.

Eu am imagini în memorie pe care aştept să le suprapun pe imagini generale ca şi cea a apei, (că nu-i pot spune lac pentru că nu e). Eu îmi amintesc seceta, foametea (motivul pentru care am plecat în Banat la minele de fier şi uraniu). Uite şi satului îi spune IEZER nu EZĂR (‘A’ cu căciuliţă), cum îl pronunţau în graiul moldovenesc regretaţii şi mult iubiţii mei părinţi : Satul Ezăr, Comuna Puiesti.

 Din amintirea mamei, oamenii erau frumoși și calzi. Gospodari, iubitori de tradiție, inimoși.

Uneori mă întreb care ar fi fost destinul familiei dacă rămâneam pe meleagurile moșilor mei… Mă gândesc uneori cu nostalgie și teamă. Oare pentru cei din Puiești sunt ,,un fiu al satului”? Fiul rătăcitor ce simte nevoia de a simţi mirosul pământului, al vremurilor de altă dată…Doamne, dor îmi este de leaganul copilăriei!

 M-aş apleca să sărut pământul şi apa şi trestia şi-n eforia unei posibile regăsiri  aş strânge în braţele mele, săteanul nobil ce a rămas legat de glie.

 Vă mulţumesc şi vă îmbrăţişez, al vostru fiu al locului,

 

17 Nov
2012

Ioan – Nicolae Cenda: Eterna poveste de dragoste

Prozatorul Mihai Moldovan (proză scurtă, nuvelă, roman, jurnal, publicistică, interviuri-ipostaze, specii diverse ale epicului în cele paisprezece volume publicate) oferă cititorilor, atâţia câţi au mai rămas (Doamne fereşte, să nu se audă vreun SOS! Pentru carte şi cititor!) un nou roman Anotimpurile graţiei, apărut la Editura Brumar, în 2012 (într-o ţinută grafică, de invidiat, aşa cum editura îşi respectă autorii şi cititorii, prin cărţi frumoase).

            Despre cărţile lui Mihai Moldovan au făcut însemnări nume de referinţă din critica românească, din ,,imediata noastră apropiere”

            Un ,,mesaj intim, cu unda … de poezie şi bucurie a spiritului”, … ,,metafora lejeră şi alegoria de substanţă” (Ion Arieşanu); ,,o lume adânc influenţată de spaţiul ei … o intuiţie artistică remarcabilă” (Constantin Zărnescu); ,,legătură tainică dintre schimbările, uneori abia perceptibile, ale naturii şi stările sufleteşti, şi ele schimbătoare” (Constantin Buiciuc); Mihai Moldovan vorbeşte despre ,,rolul artistului în deconstruirea realului, filtrat prin stările psihologice şi analizelor egoului” (Al. Florin Ţene); ,,o predispoziţie aparte pentru epic” (Gheorghe Secheşan); ,,ochiul fin al peisagistuluidescoperă spectacolul cerului nimbat … teroarea şi frumuseţea crepuscului montan” (Maria Bologa); ,,performanţele stilistice ale autorului, silenţele  lui în domesticirea frazei ,,mustang” (Iacob Roman); ,,Mihai Moldovan ca şi personajele sale pluteşte peste lucruri, adâncit în gânduri” (Călin Chincea); autorul face parte ,,din seria fastă a celor dutaţi cu neostoită speranţă şi, mai ales, cu răbdare” (Ionel Bota)

            Amfitreonul taberelor de literatură din ,,capitala tuturor marginilor”, a cunoscut, a creat un ambient plăcut scriitorilor care au venit din toate colţurile ţării şi de peste hotare la Oraviţa.

Cartea ,,Anotimpurile graţiei” trebuie citită cu imaginea (parte de real şi cea de suflet) autorului. Mihai Moldovan strecoară, în stilul caracteristic, realităţi ale locului în care trăieşte. Arsenie Solomon este Mihai! (ca la G. Flaubert!). Este un fel de ,,spovedanie”, o poveste de iubire, abia şoptită, o iubire târzie dintre Solomon şi Adriana.

            Arsenie iubeşte cu tot sufletul literatura. Face o revistă, ,,Conclav literar”, organizează tabere unde marele critic Eustache Săbăilă îşi spune cuvântul, citeşte, face aluzii la mari nume din literatura universală (Saramago), dar iubirea pentru tânăra Adriana Scarlat este ,,cincinalul vieţii lui”.

În Poznoviţa creatorul este neînţeles, neapreciat. Cei de la primărie trăiesc în lumea în care totul ,,pute a bani, a indiferenţă, … a politică”. Primarul, pentru că nu ,,a cântat” partidului lui, îl înlocuieşte de la instituţia culturală pe care a condus-o.

            Mihai Moldovan îmbină în roman toate modurile de expunere.

Descrierea pădurii la început de toamnă creează izbutite imagini vizuale: ,,De-acum veşmântul pădurii dă în vileag poposirea toamnei; începuse tranzitul nuanţelor, dezmăţul acestora, pornind cu pigmentarea galbenului fastuos în masa verdelui preponderent şi, odată cu trecerea timpului, cuprinzând tiptil suprafeţe din ce în ce mai semnificative, apărând totodată şi nuanţe intermediare, tinzând înspre roşu şi cărămiziu, schimbarea făcându-se insesizabil, aşa cum creşte firul de iarbă în taină, sau ceva de genul acesta” (p.47)

Întâia ninsoare,  ,,mulţimea dalbă a fluturaşilor de nea care, dădeau impresia unui paradis hibernal … , ,,spectacolul jucăuş al fluturilor ce-şi împleteau traiectul în coborârea lor ezitantă spre sol  este cadrul în care cei din ,,sorbind câte puţin din ceaşca de cafea” s-au simţit ,,dispuşi să încrucişeze spadele conversaţiei, fiindcă depănarea eului ideatic are nevoie de multă, fireşte multă destăinuire, care nu se poate face decât unui suflet care vibrează cu amplitudini similare de care trebuie să fii un norocos să dai în viaţă” (p.66)

Dragostea lor,  ,,cincinalul vieţii”, se înfiripă într-un spaţiu restrâns, Poznoviţa şi împrejurimile ei.

Autorul lasă timpul să curgă până la o primă declaraţie de dragoste, simplă, banală,  ,,când răbdarea îl părăsise, s-a mai mutat din loc în loc când observă scris, cu pixul, cu majuscule un TE IUBESC!” Este o declaraţie făcută pe o frunză ,,pusă la păstrat între filele caietului pe care îl avea în geantă” (p.49)

            Este o iubire pe planul ideilor, literatura fiind liantul dintre cei doi. Adriana este femeia care depăşeşte ,,zona comunului”.

            În peisajul feeric al Observatorului, eroii discută mai mult pe tema creaţiei literare, simt din priviri că se plac, chiar dacă îşi strunesc sentimentele.

Singuraticul Arsenie Solomon vede în femeia iubită întruparea ideală a Dragostei. Cu greu ei trec de la dumneavoastră la tu. Remarcăm o voluptate a discuţiei despre orice ţine de literatură. De fapt Literatura este Iubita/Iubitul protagoniştilor.

Există şi o teamă de lumea din jur, care ar putea interpreta idila lor. Politicul picură otravă în sufletul lui Arsenie: ,,acelaşi primar stăpân pe atitudinile sale şi care reuşeşte să pună cu botul pe labe tot ce este împotrivă”, … ,,triumful searbăd al puterii i-au resuscitat nevoia unei societăţi epurate de minicună şi inavuţire…” (p.170-171)

Adriana pleacă în ,,ţara lui Saramago”, iar Arsenie Solomon ,,după ce asupra sa s-au abătut avatarurile ce au oscilat între sublim şi marea dezamăgire” (p.171) rămâne acelaşi singuratic, un solitar al Observatorului.

,,Cât despre politic care, vrei, nu vrei, ţi se strecoară-n intimitatea trăirii, neputându-i-te opune întru totu, Arsenie Solomon nereuşind să-l evite în scrierile sale, ba chiar se simţea îndatorat să îşi exprime punctul de vedere dincolo de orice urmă de interes dovadă a indiscutabilei sale apartenenţe civice” (p.171).

            Literatura de dragoste a atras cititorii în toate timpurile. Sperăm că romanul lui Mihai Moldovan să-şi găsească cititorii lui (,, … atâţia câţi au mai rămas”).

Ioan – Nicolae Cenda

Oravița

17 Nov
2012

Octavian D. Curpaş: „Baia Balkan”, un roman de Ileana Cudalb, despre tradiţiile, credinţele şi frământările unei comunităţi

Coperta romanului Baia Balkan„Baia Balkan”, romanul Ilenei Cudalb, se detaşează prin autenticitatea realităţii transpuse pe hârtie. „Baia Balkan” este o carte plină de suflet, în care nota de originalitate rezultă din rememorarea unor fapte şi întâmplări de demult. Arta autoarei se hrăneşte din crearea unor personaje neobişnuite. Eroii săi sunt oameni cu o voinţă de fier, care nu concep să înţeleagă, să accepte şi să se resemneze. Prin intermediul lor, autoarea ne dezvăluie un mod de viaţă inedit şi impresionant.

„Sărbătoarea promisă”

Ileana Cudalb (născută pe 21 iunie 1951) este originară din localitatea Cudalbi, judeţul Galaţi. Licenţiată a Facultăţii de Engleză – Rusă, aceasta debutează în anul 1983 în revista Săptămâna Culturală din Bucureşti. Debutul editorial se produce în acelaşi an cu romanul Sărbătoarea promisă. Printre cărţile publicate de Ileana Cudalb se numără Yitzhak Rabin. Pacea şi-a ucis soldatul, coautor poetul Shaul Carmel (1996), Shimon Peres. De la Dimona la Oslo (2001), romanele Via Regis (2002), Fiica mea, America (2002) – varianta în limba engleză My daughter AMERICA, traducere de Ioana Baldea, a fost publicată de Ed. Junimea din Iaşi (2007) – şi Baia Balkan (2007). În prezent, scriitoarea este consul la Ambasada României din Canberra, Australia.

Neamul bălcăneștilor

Roman cu valoare istorică şi documentară, dar şi artistică, „Baia Balkan” semnat de Ileana Cudalb, prinde în ţesătura sa fire din memoria neamului bălcăneştilor, preluând influenţe din folclor, precum şi motive din mitologia creştină şi păgână. Romanul evocă traseul celor din neamul bălcăneştilor, ai căror paşi au pornit din „mohorâtul ţinut al Histriei, și de acolo până la Întorsura, refăcând astfel drumul transhumanţei străbătut… din Terra Blachorum.”

Sfântul Baia, un sfânt al tuturor posibilităţilor

Bălcăneştii sunt oameni împlinitori de dreptate, răbdători în suferinţă, iubitori de adevăr, dreptate şi demnitate. Ei sunt păstrătorii unei lumi arhaice şi patriarhale şi au un acut simţ al dreptăţii şi al libertăţii, fiind apărători ai unor principii de viaţă fundamentale, bine stabilite din vremuri imemorabile. „Suntem uniţi prin sânge, dar și prin credinţa că suntem veșnici. Călcăm fără poruncă, neabătuţi, pe același drum, de la naștere și până la moarte, pe pământul presărat cu oasele străbunilor din vatra satului până sus pe culmea Babiţei, unde ne închinăm în faţa troiţei ridicate înaintea intrării în Templul Sfântului Baia, un sfânt al tuturor posibilităţilor.”

Templul

„Baia Balkan” debutează ca un roman al cunoaşterii primitive, empirice, al credinţelor în mituri şi minuni. Templul ocupă locul central, ce oferă culoarea locală. În jurul acestui templu cresc tradiţiile, se nasc legendele, prind contur aventurile. Volumul se deschide cu un spectacol ceremonial ce are rolul de a ne face cunoştinţă cu ritualul iniţierii, cu unitatea dintre oameni şi zeităţi. „Dintr-o veche tradiţie se atribuie templului o istorie încărcată de personaje și evenimente pline de semnificaţii… Ulterior, încercările cutezătorilor de a dezvălui misterele Templului au creat noi și noi legende, ridicând tot atâtea semne de întrebare cât și movilele tombale presărate peste tot în interiorul peșterii.”

O tradiţie care se pierdea în timp

În roman, pe lângă personajul principal, care este si narator, se detaşează figura lui Muzulie, în jurul căruia se învărteşte intriga, şi de al cărui nume se leagă episoadele eroice ale naraţiunii. El are rolul de călăuză, el este cel ce intră în corespondenţă cu trecutul, de unde absoarbe elementele ancestrale, cosmogonice, pe care le aplică în planul vieţii telurice, contemporane. „Muzulie era hotărât să repună în drepturile lui neamul nostru direct coborâtor din sângele și carnea Palaghiei, cea pe care boierul francmason Caracostea o adusese cu peste două sute de ani în urmă înaintea intrării în Templu și o lăsase acolo paznic al unei tradiţii care se pierdea în timp.”

A venit vremea ca lumea să audă de noi

Evoluăm într-o lume balcanică, în care motivul căutării, al împlinirii destinului colectiv şi individual este magistral redat. Muzulie este exploratorul, cel care încearcă să lămurească sensurile prezentului şi ale viitorului, lucru ce nu se poate realiza decât prin înţelegerea trecutului. „Autonomia teritoriilor noastre va fi și ea discutată, vom supune la vot aprobarea fondurilor pentru proiectul Baia Balkan… Templul Sfântului Baia va fi zăvorul care închide și deschide cutia Pandorei balcanice. A venit vremea ca lumea să audă de noi.”

Un spaţiu devenit vatră

Roman de o reală valoare literară, „Baia Balkan” evocă o lume arhaică, în care întâmplări de demult îşi fac locul în prezent. Eroii sunt dominaţi de un profund sentiment patriotic şi au vocaţia lucrului bine împlinit. Ei se conduc după rânduieli nescrise, după legi şi credinţe strămoşeşti şi îşi duc traiul într-un spaţiu spiritual şi fizic ce a devenit vatră. „Baia Balkan” este o carte despre oameni răbdători în suferinţă, ce ţin în sufletul lor dureri nestinse. Ei au puterea de a dovedi că platitudinea spirituală şi lipsa de iniţiativă nu fac parte din felul lor de a fi.

Octavian D. Curpaş

Phoenix, Arizona

Mai 2010

17 Nov
2012

Carmen Tirdea: Mesa – Arizona, dinamic, vibrant, şi prietenos

Mesa este, după Phoenix şi Tucson, al treilea mare oraş al statului Arizona şi al 38-lea din Statele Unite ale Americii. Oraşul oferă avantajele unei metropole, dar reuşeşte şi să menţină un sentiment de orăşel sau suburbie. La doar 15 mile est de capitala Phoenix, Mesa acoperă, şi ea, o suprafaţă mare – aproximativ 132 Sq. miles.

Că „Mesa este foarte bogată în istorie şi farmec”, o pot spune mulţi locuitori şi oameni de afaceri de aici, pentru că majoritatea consideră Mesa un oraş perfect nu numai pentru întreţinerea unei familii, ci şi pentru derularea unei afaceri.

Istoria acestui oraş are cel puţin două mii de ani, el datând de pe vremea sosirii poporului Hohokam. Astăzi, opt proprietăţi din Mesa sunt incluse în lista registrului naţional de locuri istorice, iar cinci localităţi limitrofe – Evergreen, Glenwood-Wilbur, Robson, Temple, West 2nd – se regăsesc în ambele registre de patrimoniu, atât în cele locale cât şi în cele naţionale. Este uimitor de descoperit bogăţia istorică a oraşului, în care se poate găsi orice stil posibil, începând cu case construite din chirpici (stil adobe), în Evul mediu.

Cu 320 zile însorite, în medie, pe an, Mesa se bucură de mai multe zile cu soare decât San Diego California sau plaja Miami, din Florida. În plus, munţii din jur, lacurile şi parcurile fac ca Mesa să aibă o climă minunată, cu o temperaturi, în timpul verii, în jur de 74 grade F, ideale pentru activităţi în aer liber. Munţii din apropiere şi bazele de schi, oferă oportunităţi şi pentru schi, şi pentru alte sporturi de iarnă. Iubitorii de drumeţii şi bicicliştii de teren pot explora nenumărate poteci, iar amatorii de călărie pot străbate mile întregi prin mijlocul sălbăticiei. Entuziaştii sporturilor acvatice pot parcurge, de jur împrejur, lacurile Saguaro şi Canyon, merge de-a lungul râului sărat Salt River, sau, pur şi simplu, înota într-una din cele douăsprezece piscine publice.

Cu o multitudine de oferte pentru recreaţie, educaţie şi afaceri, Mesa se prezintă ca o mare varietate de amenităţi (incluzând parcuri, posibilităţi de sport pentru toate vârstele, bine dotate terenuri de golf pentru jucători de orice nivel) şi ca o remarcabilă diversitate de evenimente şi festivităţi în cadrul comunităţii. Uşor se poate spune că Mesa este unul dintre cele mai „trăibile” oraşe din ţară prin ceea ce are de oferit locuitorilor, dar şi afacerilor, şi turiştilor. Mesa aduce în prim-plan o creştere dinamică a orientării spre familie şi prietenie, lucru, de regulă, rezervat comunităţilor mici. Mesa, care, acum două mii de ani, a fost populată de indienii Hohokam, este, astăzi, mai mare decât Minneapolis, St. Louis, Pittsburgh sau Miami.

Conform rapoartelor din 2009, Mesa are, astăzi, în jur de 470 de mii de locuitori. Populaţia de aici este relativ tânără, având media de vârstă de 32 de ani; tânără comparativ cu media de vârstă din Stalele Unite, care este de 35.3. La extrema cealaltă, mai puţin de 15 procente din populaţia oraşului depăşeşte vârsta de 65 de ani, comparativ cu media naţională care este de 12.4. Tinerii şi cei mai mulţi absolvenţi de facultate sunt atraşi de Mesa datorită locurilor de muncă din sectorul de înaltă tehnologie (high-tech) şi de calitatea mediului. Pe lângă cei 128 mii de Sq Ft, oraşul tocmai a „achiziţionat” peste cinci mii de acri din proprietatea companiei General Motors, dar, totuşi, Mesa e simţită ca fiind un oraş patriarhal şi mic, fie că eşti în partea de est, sau vest, ori în centru. Această aparenţă dă mult farmec comunităţii, ceea ce se adaugă la nivelul ridicat de viaţă de aici, îmbogăţit prin diverse oportunităţi imobiliar- funciare (în real-estate), beneficiind şi de un sistem de educaţie publică de excepţie sau de perspectivele din sfera afacerilor.

Oraşul este destinaţie pentru nenumăraţi călători încă din 1952, când Mesa a fost gazda ligii de Baseball Cactus, atrăgând, de atunci, mii de iubitori ai sportului din întreaga ţară. Pentru a le veni în întâmpinare, cele şaizeci de hoteluri, resorturi turistice şi moteluri oferă vizitatorilor nenumărate opţiuni de cazare.

O altă bună reputaţie pe care şi-a câştigat-o Mesa derivă din capacitatea oraşului de a atrage forţă de muncă pregătită şi calificată în domeniul sănătăţii. De exemplu, deschiderea Universităţii de medicină osteopatică, înfiinţarea centrului medical Mountain Vista şi a staţionarului pentru copii Children’s Hospital reprezintă noi puncte de focalizare a atenţiei. Se crede că Mesa poate deveni un fel de centru regional de resurse de sănătate pentru întreaga regiune din valea sud-est. Sănătatea este, aici, la loc de cinste şi datorită faptului că, din fericire, Banner Health acoperă aproape orice deziderat în acest domeniu. Desigur, mutarea într-o arie nouă nu trebuie să compromită starea sănătăţii, şi rolul acestor spitale este de a acoperi aproape orice nevoi, punând la dispoziţie cei mai buni profesionişti. Misiunea Banner Hospital este de a face o schimbare în viaţa oamenilor printr-o servire excelentă, şi, în Mesa, e sigur că aceasta se şi întâmplă.

În timp ce se preconizează o nouă organizare regională a traseelor de tramvai, care va îmbunătăţi sistemul de transport urban, Mesa se bucură deja de excepţionale moduri de acces intraurban, datorită autostrăzilor largi şi unui plan stradal în sistem de reţea, foarte practic. O împrejurare importantă este faptul că oraşul se află la doar 15 minute de aeroportul internaţional Sky Harbor Phoenix. Simplu, de la uşa aeroportului, se ajunge până în centrul urbei, oraşul probând eficienţa transportului său şi infrastructura reuşită a autostrăzilor.

Ceea ce este cu adevărat special la Mesa, este mai mult decât combinaţia dintre o puternică economie şi uşurinţa acomodării, după necesităţile oricărui nivel de viaţă, în special în ce priveşte proprietatea (real-estate): este faptul că locuitorii, rămânând conştienţi de rădăcinile lor, sunt hotărâţi să rămână aici – este balanţa perfect echilibrată a celor care trăiesc, muncesc şi se distrează aici.

De menţionat este Mesa Arts Center (MAC) – cel mai mare centru de arte din statul Arizona, de fapt singurul centru care oferă programe de educaţie pentru arte vizuale într-un campus. De la deschiderea lui, în toamna anului 2005, acest centru de arte care a costat aproape 98 milioane de dolari a delectat un public din toată lumea, ca şi pe locuitorii comunităţii. Acum, acest centru serveşte drept un puternic motor de dezvoltare pentru downtown Mesa, unde, de exemplu, impactul economic al activităţilor culturale în 2005 a fost de 47.5 milioane dolari.

Interesant este „furnicarul” Mesa Fiesta District: şase etaje, 430 de unităţi, cu opţiuni pentru una, două sau trei camere – proiectate de renumitul arhitect internaţional Thomas Roszak, ca şi aspectul modern şi luxos al sălilor de fitness, al piscinelor şi al restaurantului din apropiere. Planificat pentru acest Fiesta District, Aquaterra va avea mai mult de 20 de mii de Sq Ft de magazine, restaurant în peste 20 de modele de planuri, toate create în spiritul de spaţiu tridimensional inteligent: sticlă colorată, balcoane etc.

O problemă care nu există în Mesa este plictiseala, pentru că aici se oferă sute de activităţi, atât pentru rezidenţi, cât şi pentru vizitatori. Aproape de pădurea naţională Tonto, şi cu parcul regional Usery Mountain, oraşul oferă unul dintre cele mai pitoreşti locuri de condus: Apache Trail. Parcurile acoperă fiecare colţ al oraşului, sunt zeci de terenuri de joacă: softball, base-ball şi fotbal; baschet, volei şi volei pe nisip. Nu numai pentru toate vârstele – copii şi adulţi -, dar şi pentru persoane cu deficienţe mintale, senzoriale sau motorii sunt oferite programe de recreaţie şi sport.

Muzeul oraşului Mesa duce imaginaţia oricui dincolo de limitele expresiei artistice şi istorice, din preistoric, până în zilele noastre. Cele 8000 de Sq Ft ale muzeului pentru copii invită familiile să vadă lumea prin ochii artiştilor. Acest concept al muzeului pentru copii formulat în anul 1978, s-a concentrat mai mult pe arta originală şi muzeul s-a deschis în 1980, iar, de atunci, familiile cu copii au experimentat arta şi continuă să se bucure de artă într-un mod în care nu au făcut-o înainte.

Muzeul de istorie naţională „Dinosaurs live!” se întinde pe aproape 80 de mii de Sq. Ft. Este cunoscut şi sub numele de Mesa Southwest Museum. Acesta readuce la viaţă originile universului prin renumita experienţă „walk through time” (parcurs al timpului, de la un capăt, la celălalt) şi expune plante, animale şi minerale, din preistorie, până în zilele noastre, existente în Arizona. Dinosaur Hall prezintă locuri preistorice şi tot felul de creaturi, impresionantă fiind replica în formă de robot a unui dinozaur. Copiii pot chiar să vadă cum se colecta, odinioară, nisipul de aur, sau pot intra într-o celulă de închisoare autentică.

Fiesta Mall a avut parte de recente remodelări „cosmetice”, care includ repavări, instalarea unor intrări luminoase şi o vopsire proaspătă în multe locuri publice. S-au sădit mai multe plante, s-au elaborat proiecte de înfrumuseţare şi renovare a Food Court, se vor deschide noi restaurante de-a lungul străzii Alma School. Investiţiile totale sunt estimate la mai mult de 700 milioane pe durata următorilor cinci ani, aceasta creând şi multe locuri de muncă.

Nu se poate trece cu vederea amfiteatrul din Mesa, care a fost gazda multor personalităţi, de la Sting şi Sheryl Crow, la Staind şi Blink 182. Acest amfiteatru este unul din cele mai populare locuri de desfăşurare a concertelor în aer liber şi a fost numit „Best Concert Venue” în Phoenix, 2007. Ca amplasare, este adiacent centrului de convenţii în downtown Mesa, şi are aproape cinci mii de locuri care oferă vedere neobstrucţionată către scena din centru.

Sunt multe locuri uimitoare în Arizona, şi Mesa este, fără îndoială, una dintre cele mai frumoase aşezări; pitită departe de deşert, înspre munţi, este o echilibrată balanţă naturală de resurse, cu o mulţime de motive de satisfacţii. Mesa este dinamic, vibrant, şi prietenos.

Carmen Tirdea

 Phoenix, Arizona

 Iunie 2009

16 Nov
2012

Artur Silvestri în cadrul evenimentului ,,Nocturna Bibliotecilor”

16 Nov
2012

Viaţa mea Mărturia mea – Părintele Adrian Făgeţeanu

VIAŢA MEA

– fragmente –

Părinte, când aţi fost arestat, de ce aţi fost acuzat?

Ei, faptul că ne rugam pentru binele creştinismului l‑au clasificat, după codul lor penal, ca activitate intensă contra clasei muncitoare. Am fost arestat la Căldăruşani, într‑un chip puţin mai romantic. Părintele stareţ de acolo mi‑a spus: „Părinte Adrian, eu trebuie să merg cu şareta până la Moara Vlăsiei – primul sat de la Căldăruşani, cel mai apropiat; înainte se numea Codrul Vlăsiei. Acuma‑i spune Moara Săracă. Înainte era Codrul Vlăsiei, unde veneau haiducii şi luptau împotriva fanarioţilor. Când prindeau un boier fanariot, cu caleaşca, cu bani, îi luau banii şi‑i dădeau la săracii români – aţi auzit, nu? Nu luau pentru ei. Între haiduci, cel mai celebru a fost cel de la Caracal, Iancu Jianu. Dar el era boier. Deci, el nu fura de la fanarioţi pentru el, că el avea bani şi moşie, el fura ca să dea la săraci, ani de zile, nu o singură dată! Deci, el avea oamenii lui, care‑i spuneau: „Uite, acuma a pornit de undeva o caleaşcă, un poştalion cu atâţia cai, un fanariot” – şi el ieşea acolo înainte şi îi lua banii şi dădea pe urmă la săraci. Nu la aceiaşi săraci. Ştiţi cumva o întâmplare de‑a lui? Cu vaca?

Nu!

Pot să vă spun. Unui ţăran i se spune câtă dajdie trebuie să dea, că s‑a pus de fanarioţi dajdie şi pe fumărit, şi pe oierit, adică ei spuneau că atâta era porunca fanariotului, mai ales a boierului, a voievodului fanariot, dacă tu aveai şapte oi, el spunea să dai dajdie zece oi, lâna. Câte hornuri ai la casă, pe fumărit – impozit! El spunea odată că vedea de aici câte hornuri ai, pe urmă de acolo…

Vedea mai multe!

Păi, trebuia… ce însemna vameş? El plătea dajdia pentru alţii, dar pe urmă lua de la acela mai mult, nu? El, săracul, degeaba să facă pe vameşul? Să nu câştige şi el? Şi un ţăran primeşte poruncă să dea atâta, or, el n‑are. Şi atunci, singura soluţie pe care o avea el la gospodărie era să‑şi vândă vaca. Merge cu vaca prin pădure şi‑l întâlneşte Iancu Jianu. „Unde mergi?” „La târg!” „Dar ce vrei să faci?” „Să vând vaca.” „Dar de ce‑o vinzi? N‑ai copii?” „Ba am copii, am atâţia, şi eu, şi nevasta…” „Şi de ce o vinzi?” „Păi, uite ce mi-au spus fanarioţii!” Şi atunci, Iancu Jianu zice: „Ia piteşte vaca mai încolo, după un tufiş!” A stat el acolo şi, deodată, când vine un rădvan cu un fanariot, opreşte caleaşca, îi ia banii, pe el îl trimite mai departe fără bani, fără pungă, şi pe urmă dă banii la sărac: „Du vaca înapoi acasă, la copii!” Ca să ştie toţi!

Aţi fost arestat într‑un mod mai deosebit, spuneaţi…

Da. Părintele stareţ zice: „Mie mi‑e urât să merg singur cu cabrioleta la Moara săracă, vino şi – cum se spunea între noi – cuvioşia ta!” Bine… Mă urc şi eu lângă el, el mână calul şi, după ce facem un kilometru de la mănăstire spre sat – numai un kilometru! –, ajungem la şosea. Eu mă urc în şaretă, merg cu părintele un kilometru şi ceva, ajung la şosea, şi acolo era o dubă. Ştiţi ce înseamnă dubă, nu? O maşină care n‑are geamuri, totul e negru. Şi domnii securişti spun: „Să trăieşti, tovarăşe colonel! Bine că ni l‑ai adus!” – pentru că pentru ei era penibil să vină în mănăstire, să mă aresteze în mănăstire, să audă toţi că au venit securiştii şi au arestat un călugăr sau ieromonah. Nu era mai bine că mă duce plocon?

Deci, stareţul era colonel?

Da, dar până atunci n‑am ştiut nici că e colonel, nici că la Moara Săracă la şosea era duba pentru puşcăriaşi. El, acuma, datorită faptului că a fost colonel, a ajuns episcop.

Cum îl chema, părinte?

Aaaaa! Dacă‑mi aduci buletin că eşti de la securitate, îţi spun. Am destule de astea în chilie, care înregistrează…

V‑au bătut foarte tare în închisoare, părinte? Aţi fost bătut de multe ori?

Da. Odată eram dus de la Suceava la Jilava. Închisoarea din Suceava e foarte aproape de mănăstirea de acolo… Nu Sfântul Ioan, este altă mănăstire acolo. Şi văd că intră într‑o zi un securist în celulă. N‑a trecut nicio secundă de când a intrat, întâi mi‑a dat cu bâta în cap, pe urmă a început cu picioarele să‑mi dea în burtă, şi mai jos de burtă. M‑a trântit jos, şi a început să dea cu toată setea, să mă distrugă. Eu m‑am uitat, probabil, nu speriat, ci mai mult ciudat, la el… El: „Ce te uiţi aşa la mine?” Zic: „Aţi auzit că am făcut eu aşa ceva cu altul şi vreţi să vă răzbunaţi? Sunt de acord. Dar, dacă nu ştii cine sunt, ce‑am făcut, de ce dai cu atâta sete, cu atâta cruzime?” Şi el îmi spune: „Ce crezi, că eu n‑am conştiinţă?” În loc de „of” şi „au”, am început să râd. „Ai conştiinţă!” Or, ei nici n‑aveau altă metodă.

Am mai citit cărţi despre cum a fost în închisoare. Şi eu nu înţeleg cum au rezistat acolo… Ştiu că mulţi au cedat, sub tortură. Cum se poate rezista în astfel de condiţii?

Chiar mulţi preoţi, la Aiud, s‑au dezis, au spus: „Noi am făcut pentru salariu, am propovăduit Evanghelia, nu credem în Dumnezeu!”

Dumneavoastră cum aţi rezistat, părinte?

Nu ştiu, n‑am rezistat eu. Nu ştiu. Nu vă pot răspunde. Nu e constituţia fizică care a rezistat. În antichitate şi‑n vremurile vechi, când o armată biruia pe alta, scotea amândoi ochii la toţi, numai unuia îi scotea un singur ochi, să meargă acasă, să spună ce‑au păţit ceilalţi, ca să nu se mai opună ţara la duşmanul respectiv. Părintele Daniil [Sandu Tudor] a fost bătut până ce l‑au omorât şi l‑au aruncat la groapa cu gunoi. Or, Dumnezeu vrea ca unul să nu moară, să spună la alţii ce s‑a întâmplat. Nu e rezistenţa mea. Eu n‑am ştiut că o să‑mi dea atâţia ani Dumnezeu, nici n‑am cerut.

Atunci când vă aruncau cruciuliţa la gunoi…

Da, o aruncau mereu în coşul cu gunoi. Şi eu de şapte ori m‑am dus şi am luat‑o. Ei îmi dădeau şi peste mână, peste toate, eu nu mă lăsam. Şi i‑am obosit eu pe ei.

Şi v‑au lăsat‑o, până la urmă?

Mi‑au lăsat‑o.

Unde era asta? La care închisoare?

La Aiud.

Acolo a fost cea mai cruntă închisoare? La Aiud?

Nu. Cea mai cruntă a fost la Piteşti, unde tot doi jidovi, Nikolski, general, şi încă un colonel jidan, i‑au pus să se omoare ei între ei.

Aţi fost la Piteşti?

Nu. M‑aţi întrebat care a fost cea mai cruntă închisoare.

Dar care a fost cea mai rea în care aţi fost închis sfinţia voastră?

Aiudul. Şi la Poarta Albă, la Ostrov, Dunăre ‑ Marea Neagră, când s‑a făcut canalul acela… Ne‑a trimis să facem noi canalul. Şi acolo au murit foarte mulţi.

Şi cum se purtau cu dumneavoastră? Cu deţinuţii?

Simplu! De exemplu, dacă nu le convenea ceva, iarna, când era gerul mai mare, mă puneau într‑o carceră afară, o carceră de lemn, afară, nu era în clădire, în baraca unde erau deţinuţii. Îmi spuneau să mă dezbrac şi turnau apă rece pe mine. Dacă aş fi fost de tot gol, poate că nu era aşa rău, dar, fiind puţin îmbrăcat, apa aceea îngheţa pe mine. Şi odată mi‑au îngheţat mâinile, a căzut şi pielea, şi sub piele, încât se vedeau şi vinele, şi oasele. Am fost pe urmă, după ieşirea din puşcărie, la mulţi dermatologi, şi la Deva şi la multe spitale, la dermatologie, să‑mi refac pielea. Şi foarte greu s‑a refăcut, după mulţi, mulţi ani.

La Gherla aţi fost?

Nu. Am fost la Jilava şase ani, la Braşov un an, la Făgăraş trei ani, şi la Aiud, din ’58 până‑n ’64 în august sau septembrie, aşa ceva.

Şi la Canal?

La Canal cred că un an şi jumate. La Canal eram pus să încarc nişte vagoane cu prundiş, şi alte munci. Acolo au murit, pot să spun, mai mulţi ca la Aiud, mai mulţi deţinuţi. Acolo erau trei barăci mari numai cu preoţi. Aşa de mulţi preoţi!

În ce perioadă aţi fost la Canal?

’62‑’63‑’64, atunci. Ultimii ani. A fost decretul acela din ’64 al lui Ceauşescu, care ne‑a scos din puşcărie.

Aţi fost arestat de mai multe ori, întâi în 1945. În ’45 aţi fost arestat prima oară, un an de zile, după aceea în ’50. Prima oară aţi fost la Ialomiţa. Şi aţi înfiinţat o celulă, un cuib legionar la Suceava, cu colegii de la Teologie.

Asta‑i altceva.

Cuibul „Reînvierea”, parcă…

Da, s‑a înfiinţat. Dar aceia au fost duşi tot la Aiud, dar s‑au lepădat. Unul era chiar din Bosanci.

Până la urmă aţi fost condamnat printr‑o înscenare. A fost o înscenare acel proces.

Nu e nici prima, nici ultima. Acuma ştiţi ce scriu doi jidani despre mine? Ei sunt istorici la Academia Română. Şi cartea se cheamă aşa: Ce‑a suferit Biserica Ortodoxă în timpul comunismului. [Lucian] Turcescu şi încă unul, am aici cartea scrisă de ei. Ei spun că eu am fost arestat la Suceava şi la Fălticeni pentru atrocităţile pe care le‑am făcut împotriva evreilor când s‑a retras armata română de pe front şi evreii au întâmpinat‑o cu grenade, cu sticle, cu benzină aprinsă şi cu altele, şi că eu i-am chinuit atunci pe evrei. Eu atunci eram demult în mănăstire, nu eram pe front, nici nu m‑am retras cu ceilalţi de pe front. Adevărul nu e ce scriu ei. Şi le‑am răspuns aşa: noi am avut un cărturar mare în Moldova, pe Grigore Ureche, cronicarul, care a spus: „Prieten mi‑e Platon, prieten mi‑e Aristotel, dar cel mai mare prieten trebuie să fie pentru un istoric, oricare istoric din lume, Adevărul – Adevărul cu A, adică Dumnezeu”. Or, ăştia fac cea mai mare minciună şi spun că şi părintele Sofian, şi părintele Benedict, şi toţi ăştia au fost legionăroi, legionăroi, legionăroi. Că au chinuit, că au făcut cutare atrocităţi împotriva evreilor, împotriva tuturor. Părintele Benedict n‑ar fi lovit un ţânţar – Doamne, fereşte! Dacă‑l pişca un ţânţar, el nu‑l atingea. Sau o muscă. Şi ei spun c‑a fost criminal!

Cu securiştii care v‑au bătut în închisoare v‑aţi mai întâlnit pe urmă?

Nu! Nici nu m‑a interesat. Unul, Blehan, fecior de cantor din Iaşi, mi‑a spus: „Ce crezi, că eu n‑am conştiinţă?” În durerea cea mare, când trebuia să gem, să oftez, eu am râs: conştiinţă!

Da, pentru că el învăţase în şcolile lui că altceva înseamnă conştiinţă. Aţi făcut un recurs în anulare împotriva sentinţei şi aţi fost achitat.

Da, pentru că eu, când am fost predat de către stareţul meu la duba neagră, la Aiud, m‑au condamnat la 20 de ani de temniţă grea, muncă silnică pentru activitate intensă, iar la Jilava, când am fost ridicat de curtea militară, mai mulţi judecători militari m‑au achitat cu unanimitate de voturi, cu sentinţa cea mai favorabilă. Nici măcar nu s‑au mutat în camera de deliberare, m‑au achitat de pe scaun. Această sentinţă şi acuma o am la mine. Achitare cu unanimitate de voturi de pe scaun. Şi eu atunci, la Aiud, când am fost condamnat la 20 de ani, am făcut recurs – că nu se pot da două pedepse pentru acelaşi fapt şi să fie atât de diferite. Aşa spune toată legea, încă de pe timpul romanilor. Or, latinii spun: non bis in idem, nu se pot da două sentinţe pentru acelaşi fapt, pedepse diferite, nu? Şi aveam şi dovezi că n‑am mai făcut nicio activitate. Unde era s‑o fac? La maici, la mănăstire? Sau unde, în biserică? În închisoare am făcut sau unde? Dacă eu am fost arestat una după alta, nu? Unde era să fac această activitate? Dar procurorul a spus: „Nu, se respinge cererea de recurs şi i se va aplica pedeapsa cea mai grea”. Eu am fost condamnat pentru două fapte, cea mai grea era asta de douăzeci de ani muncă silnică. Adică nu numai că nu mi‑a dat voie să fac recurs, ci a aplicat pedeapsa cea mai grea, fără drept de recurs. Şi acuma am o sentinţă nouă, similară. Bine, nu contează. Chiar râd părinţii de aici: „De ce mai crezi că o să se facă dreptate? La ce mai spui că faci recurs? Ştii precis că n‑o să‑ţi facă nimeni dreptate!”

Acum zece ani, în ’96, aţi fost achitat de 37 de judecători. Tribunalul militar a dat o sentinţă de achitare…

Curtea supremă!

Dar doi dintre judecători au avut o opinie diferită de ceilalţi.

Doi, doi! Nu împotriva sentinţei, ci altă motivare.

Altă încadrare, la alt punct.

Altă încadrare, da. N‑are valoare. Nicio judecătorie n‑a avut în vedere acest lucru.

Dar sentinţa de achitare e valabilă, aţi fost reabilitat.

Păi, reabilitat. Dar terenul pe care l‑am cumpărat eu, când mi‑a trimis tata bani, ca să‑mi fac casă cu pomi, cu tot ce‑am vrut eu, mi s‑a luat şi nu se mai dă…

Cu cei din alte loturi v‑aţi întâlnit în închisoare? Pe Nicu Steinhardt, pe părintele Steinhardt, l-aţi cunoscut?

Pe el nu l‑am cunoscut.

Nici pe Valeriu Gafencu?

Ba da. L‑am cunoscut şi pe [pastorul Richard] Wurmbrandt şi, spre deosebire de toţi care l‑au cunoscut, eu mi‑am dat seama că‑i şarlatan. Spre deosebire de toţi ceilalţi, eu am afirmat şi am dovedit şi la toţi ceilalţi: e viclean şi şarlatan!

Ştiţi că era să iasă pe locul întâi, dintre cei mai mari români?

El, când suferea cu plămânii, ceilalţi, deşi nici ei n‑aveau mâncare să supravieţuiască, i‑au dat lui. El a spus: „Prima dată când ies din puşcărie, am să mă botez ortodox!” – a spus‑o numai de formă. Pe urmă, ştiţi ce a declarat el? Dacă eu sunt evreu şi puteam să primesc pachete câte vreau de la JOINT [sistemul mondial de ajutorare a evreilor], de ce să iau eu de la un legionar mâncare? Vedeţi ce fals?

Şi pe Valeriu Gafencu cum l‑aţi cunoscut?

L‑am cunoscut, dar am stat foarte puţin lângă el. Pe cine am admirat eu cel mai mult dintre toţi puşcăriaşii a fost un ţăran, Ilie Imbrescu, din comuna Socetu, de aici, aproape, lângă Roşiorii de Vede. Pentru că, orice i‑ar fi făcut, ori îl băteau, ori îl omorau, el niciodată nu şi‑a schimbat poziţia lui de creştin şi român. Român, român! Cea mai mare pildă de statornicie. Mântuitorul a spus aşa: „Ce‑aţi ieşit să vedeţi în pustie, la Ioan Botezătorul? O trestie bătută de vânt? Nu! Un stâlp care, orice‑ai face împotriva lui, nu se mişcă şi nu se schimbă”.

L-aţi cunoscut pe Mircea Vulcănescu?

Nu. Adică ştiam de el, dar n‑am stat în aceeaşi celulă.

Mai vorbiţi-ne despre Rugul Aprins, părinte…

În primul rând, rugul aprins arde şi nu mistuieşte, adică cine se aprinde cu rugăciunea către Dumnezeu, trupul lui, sufletul lui rămâne aprins, nu numai că nu se preface în cenuşă, cum se preface şi lemnul şi cărbunele şi huila şi toate se prefac în cenuşă, şi chiar şi tămâia se preface în cenuşă. De ce? Pentru că la tămâie sunt două părţi. Tămâia când e aprinsă o parte se face cenuşă, o parte mireasmă. Mireas­ma se ridică la altarul cel mai de sus al lui Dumnezeu – mireasma duhovnicească, nu? Iar cenuşa rămâne în fundul cădelniţei. De aceea, la un creştin, ca să ajungă sus, ajunge numai mireasma duhovnicească, iar restul înseamnă smerenie. Adică un creştin, când se roagă, are nevoie şi de partea de smerenie, şi de partea de nădejde, care ajunge la altarul cel mai de sus, pe care Îl are Dumnezeu în cer. Nădejdea te duce cel mai sus, iar smerenia te lasă cel mai jos. Maica Domnului, când cântăm în cinstea ei, cântăm: Dumnezeu a căutat spre smerenia roabei Sale. Saul, care‑L prigonise pe Hristos, a devenit foarte smerit amintindu‑şi mereu cât L‑a prigonit pe Hristos şi pe toţi creştinii. Şi, având el această smerenie, Dumnezeu, în trup sau în afară de trup, l‑a ridicat până la al treilea cer. Deci, Dumnezeu numai pe cei smeriţi îi înalţă. Din cele zece fecioare din pilda Mântuitorului, numai cinci erau milostive şi smerite. Celelalte au bătut la uşă după ce Mântuitorul a intrat cu cele smerite în cămara de nuntă: „Doamne, Doamne, deschide‑ne nouă!” Aşa fac doamnele, domnişoarele care nu‑s smerite: „Şi eu sunt fecioară!” Şi Mântuitorul spune: „Nu vă cunosc pe voi! Plecaţi de aici!” Pentru că numai pe cele smerite şi milostive le‑a luat Dumnezeu în cămara de nuntă. Numai cei smeriţi pot deveni mireasa lui Hristos.

Rugul Aprins simbolizează focul sufletesc lăuntric, duhovnicesc, care e mai puternic decât orice foc material, dar nu mistuie, nu te distruge pe tine, ci te învio­rează… Cum spune Proorocul David: „Înnoi-se‑vor ca ale vulturului tinereţile tale”, atunci când te rogi la Dumnezeu. Şi părintele Daniil [Sandu Tudor] şi toţi care au participat la Rugul Aprins asta au vrut: să revigoreze legătura creştinului din timpul marxismului cu Dumnezeu, să întinerească toţi prin rugăciune, să prindă puteri mai mari.

De Ivan Kulâghin aţi auzit? De la Optina?

Da. Şi nu numai că am auzit, ci l‑am şi văzut, am şi vorbit cu el. El a fost arestat şi trebuia omorât de comu­nişti. El era duhovnicul nu numai al credincioşilor care erau omorâţi în puşcărie, ci şi duhovnicul preoţilor, călugărilor şi chiar al mitropoliţilor. Aşa era de bun duhovnic, încât mitropoliţii se spovedeau la el. El l‑a convins pe un paznic de închisoare, pe un gardian, că se va ruga toată viaţa lui pentru el dacă‑i facilitează o fugă, şi acela i‑a facilitat‑o. El auzise de la alţii că‑n Munţii Carpaţi sunt nişte sihaştri care se roagă pentru pravoslavnicii din Rusia, care sunt chinuiţi de către comunişti. Şi el a vrut să ajungă la aceşti sihaştri, de aceea a fugit din Rusia în România. Şi a umblat pe la diferite sihăstrii, şi metoace, şi astea, care‑s mai departe de mănăstiri, nu? Aproape toate mănăstirile mari au un schit mai sus, şi Tismana, şi oricare, nu? A umblat, a umblat, a umblat şi n‑a găsit chiar ce i s‑a spus. Şi atunci a venit la Cernica, de la Cernica a auzit de Antim, a venit la Antim şi a aflat aici de părintele Gheorghe Roşca, care era basarabean, şi de alţi preoţi şi duhovnici care păstrau foarte bine şi Ortodoxia, şi duhovnicia, adică şi pentru credincioşii care veneau la spovadă. Aflând comuniştii ce face el, l‑au pârât la comandamentul sovietic din Constanţa. Atunci aveam comandament sovietic la Constanţa, cum avem acum comandament american la Constanţa, nu? Şi atunci, ei l‑au arestat de la Antim, l‑au judecat la tribunalul lor militar ca spion, l-au condamnat la moarte, şi l-au trimis în Siberia până ce se va face executarea. Adică i‑au dat un răgaz să facă contestaţie. El a trimis odată pe cineva din Constanţa la Antim, ca să‑i dăm un cojoc, ştia că are să meargă în Siberia. De atunci, nu mai ştiu nimic despre el. Nu mai avem niciun semn de la el. Şi de la Putna au arestat nişte călugări şi i‑au dus în Siberia, şi nu s‑au mai întors nici după 30 de ani.

El a adus la Antim tradiţia isihastă de la Optina, a lui Paisie Velicikovski?

Nu, nu! Paisie Velicikovski era al nostru, Paisie Velicikovski n‑a adus rânduiala părinţilor din Rusia, el a făcut aici rânduiala mai deosebită, Paisie.

Dar ce influenţă a avut Ivan Kulâghin asupra Rugului Aprins?

Mare! Pentru că noi, când am aflat câţi au fost omorâţi în închisorile ruseşti, nu ne‑am întărit? Ba da! Şi el era un exemplu, deşi el trebuia omorât, dar a riscat totul ca să fugă de acolo, dintr‑o închisoare, să fie urmărit atâta, şi la urmă iarăşi prins şi condamnat la moarte. Pentru noi, asta nu era exemplu?

Cu părintele Sofian aţi fost în celulă?

Nu.

Nici cu părintele Stăniloae?

Cu părintele Stăniloae am fost. Cel mai mult am stat cu Vasile Voiculescu, poetul, împreună.

Ce fel de om era Vasile Voiculescu?

Nu numai smerit, modest, dar de‑o blândeţe serafică. De‑o bunătate şi o blândeţe serafică. Odată, nişte caralii – ăia erau securiştii care ne păzeau – l‑au pus să ducă un butoi mare, or, el era slab, firav, nu putea. Şi i‑au spus: „Dacă nu poţi să munceşti, n‑ai dreptul nici să mănânci”. Şi l‑au oprit să i se dea mâncare de la bucătărie. Şi aşa, cu mâncarea aceea, mulţi au murit de foame. Nici aceea n‑au vrut să i‑o dea. Şi atunci noi, vreo câţiva de lângă el, am vrut să-i dăm din pâinea noastră – pâinea era cel mai consistent aliment, dar era atât de subţire, că noi spuneam, nu ştiu dacă în glumă sau în serios, că se vede prin ea. Adică o felie de pâine cât palma era de trei ori mai subţire decât degetul. Şi noi rupeam dintr‑a noastră, câţiva, trei, patru, cinci, şase, ca să‑i dăm lui. El nu voia şi eu l‑am forţat: „Asta e sinucidere. Dacă nu primeşti, faci un păcat mai mare!” Şi până la urmă, a primit.

Pe părintele Mina Dobzeu l‑aţi întâlnit, părinte?

L‑am cunoscut.

Dar pe Valeriu Gafencu?

N‑am stat cu el, dar mereu primeam ştiri prin perete, ştiţi cum aveam, telegrafie fără fir la pereţi, ştiam morse…

Deci, comunicaţi cu ceilalţi…

Da, comunicam.

Şi cum era Valeriu Gafencu?

Nu era numai el! De el s‑a vorbit mai mult, dar erau mulţi de ăştia. V‑am spus că eu am stat cu un ţăran de lângă Roşiorii de Vede, din satul Socetu, pe care l‑am admirat mai mult decât pe Gafencu şi pe toţi. Ăsta era ţăran simplu, dar atât de altruist şi atât de hotărât, de statornic, orice îi făceau, ori îl băteau să‑l omoare, orice, el nu‑şi schimba atitudinea deloc, niciodată.

 

MĂRTURIA MEA

– fragmente –

 

Despre voia lui Dumnezeu

Cum ştim care e voia lui Dumnezeu, părinte?

Voia lui Dumnezeu e rezumată în Evanghelie în două fraze foarte mici, scurte: „Să Îl iubeşti pe Domnul Dumnezeu din toate puterile, din toate, toate, iar pe aproapele tău ca pe tine însuţi”. Pe aproapele tău ca pe tine însuţi! Iar când învăţătorul de lege L-a întrebat: „Dar cine e aproapele meu?”, pentru că el nu considera că-i aproape decât ăla care-i de aceeaşi părere cu el. Or, Mântuitorul a zis nu… Nici preotul, nici levitul nu-i aproapele tău, evreule. Nici preotul iudaic, nici levitul, ci un samarinean, adică din altă lume, din altă… Însuşi Dumnezeu, Mântuitorul… Pentru că i-a arătat că preotul şi levitul au trecut pe alături. Părintele a explicat foarte frumos azi, la predică, că simbolic asta înseamnă că Vechiul Testament nu ne ajută la mântuire, este numai o pregătire pentru mântuire, pentru Noul Testament. Aşa cum la şcoală întâi mergi într-o clasă care te pregăteşte pentru cea superioară. Întâi înveţi alfabetul, gramatica, şi pe urmă înveţi şi alte lucruri din ştiinţă.

 

Despre puterea Sfântului Botez

 

Când vii la botez, orice păcat ai fi făcut, se iartă! Orice, orice, orice! Eu am botezat odată un aşa‑zis tânăr, sau semi‑tânăr, semi‑bătrân, care trecuse de 40 de ani. Părinţii lui cu vreo 70 de ani înainte plecaseră în China şi n‑au găsit un preot ortodox să‑l boteze, deşi acolo sunt, dar n‑au căutat. Nu l‑au botezat. El, după ce a crescut mare, a intrat într‑o clică de bandiţi, a făcut şi furturi şi mai multe rele, şi, când a prins de veste că poliţia chineză îl caută, a fugit din China în România. Şi m‑am pomenit, când eram la Antim, că vine la mine: „Părinte, eu am patruzeci şi atâţia de ani şi nu sunt botezat”. M‑am mirat, la vârsta asta!… Zic: „Dar părinţii dumitale au murit când erai mic sau cum s‑a întâmplat? Când te‑ai născut sau cum? Sau n‑ai părinţi, sau cum?” Şi el mi‑a explicat ceea ce v‑am spus. Ce să fac eu? Că n‑am aşa o cristelniţă de mare, nu? M‑am dus la un dulgher care face butoaie, i‑am comandat un butoi nou, unul mare, mare, că el era înalt. Am spus să‑mi facă şi două scări, una să meargă de la duşumele până la buza butoiului şi alta în butoi. L‑am dezbrăcat, i‑am ajutat să se dezbrace, şi l‑am ajutat – că eram tânăr atunci, puternic şi sportiv – să urce pe scară, l‑am ţinut să coboare înăuntru şi de trei ori l‑am afundat cu capul în apă: „Se botează robul lui Dumnezeu în numele Tatălui, şi al Fiului şi al Duhului Sfânt, Amin”. Nu‑i simplu? Şi i s‑au iertat toate păcatele, toate crimele lui. V‑am spus asta numai ca să înţelegeţi că prin botez se iartă orice. Orice! Ştiţi că eu am stat mulţi ani la puşcărie. În timpul ăsta, noi nu aveam voie nici să scriem la mama, nici să primim de la mama vreo veste. Un om care stă mai mult de zece ani sau douăzeci în puşcărie nu ştie nimic: mama mai trăieşte, sau ce se întâmplă, nu? Ştiu că nu avea salariu, nu avea bani; mai trăieşte? Nu? Şi primul gând al meu, după ce am ieşit din puşcărie: s‑o văd pe mama! Mama locuia în Petroşani, aici, aproape. Şi am făcut rost de bănuţii de tren şi… merg la Petroşani cu trenul. Când cobor din tren – eram cu haină de asta, adică nu aveam la puşcărie aşa ceva, dar când am fost arestat, aveam, şi mi‑au dat‑o de la magazie. Şi, coborând în haina asta din tren, se apropie de mine vreo trei momârlani – aşa le spunea la Petroşani la ţărani: momârlani. „Sunteţi preot?” „Da, dar ce e?” „Am fost aici, la părintele, la biserică. Doamna preoteasă ne‑a spus că părintele două zile nu vine, că‑i plecat undeva. Şi medicul mi‑a spus că moare copilul. Şi dacă el vine peste două zile… ne‑a spus: chemaţi orice preot pe care‑l întâlniţi, chemaţi‑l aici, la biserica noastră, să‑l boteze repede, cât mai repede!” Când am auzit, am grăbit şi eu pasul, deşi nu prea aveam putere. Am ajuns la o bisericuţă foarte frumoasă, pe malul unui pârâu. Mi‑a plăcut bisericuţa, ca pictură… Repede m‑am îmbrăcat în veşminte, am citit rugăciunile de îmbrăcare şi de toate. Ei au venit cu copilul şi tot mă grăbeau să fac mai repede, deşi eu nu făceam încet totul, dar ei se temeau că moare, moare, moare… Şi după ce‑am început eu botezul, mai ales lepădările, de trei ori Crezul, de trei ori toate – şi ei erau supăraţi, că de ce spun de trei ori?! Dar la noi în carte spune că dacă nu faci de trei ori (lepădările de Satana), dacă nu face preotul slujba cum trebuie, copilul va fi bolnav, pentru că n‑ai făcut după rânduiala dictată de Duhul Sfânt. Şi, după ce am citit toate rugăciunile astea de pregătire, am spus: „Se botează robul lui Dumnezeu, Ioan, în numele Tatălui, Amin” – îl bag în apă; „al Fiului, Amin” – îl bag în apă, şi a treia oară… Şi prima şi a doua oară şi a treia oară, el a ţipat, copilul, pentru că apa era foarte rece. Şi eu le‑am spus: „Măi, oameni buni, de ce spuneţi voi că moare? Ăsta nu‑i… un om care ţipă, nu are putere?” Păi, un muribund…

Nu mai zice nimic un muribund. Şi a trăit…

Şi urmarea: mama murise, cumnata mea murise, sora mea murise. Şi trăia în Petroşani numai nepotul meu de soră, care e profesor la Institutul Minier – de rezistenţa materialelor, profesor universitar. Şi el merge odată cu maşina, iarna, şi fiindcă n‑a pus destul antigel, sau cum îi spune, maşina n‑a pornit. A pornit din garaj, fiindcă era la vale, dar, când a ajuns la loc şes, n‑a vrut să mai meargă. Motorul în niciun caz nu s‑a aprins. Şi el vede un tânăr pe margine, şi‑l roagă: „Uite ce te rog: să‑mi împingi puţin maşina până ce, dacă văd că are viteză şi eu pornesc motorul, el se aprinde după aceea!” Şi acela împinge. El bagă mâna în buzunar, să‑i dea şi el un bănuţ, dar acela spune: „Domnul Vlad, vă cunosc, sunteţi nepotul părintelui Adrian, acela care mi‑a spus că nu mor la botez”. Şi n‑a vrut să‑i ia banii.

Dacă un copil este botezat aşa, repede, din cauză că e în pericol să moară, dacă supravieţuieşte, trebuie să mai facă o dată botezul, aşa cum trebuie? Să‑l cufunde şi să‑l ungă…

Nu trebuie cufundat încă o dată!

 

Despre duhovnicul iscusit

 

Cum se poate recunoaşte un duhovnic bun?

Duhovnic bun e numai acela rău! Numai cel riguros, care ţine cont de ce învăţături i‑a dat Duhul Sfânt, în Molitfelnic, în Aghiasmatar şi‑n toate cărţile noastre. Ăla care‑ţi dă împărtăşania prea deasă, să iei împărtăşania cum iei ciorba, în fiecare zi, ăla nu‑i duhovnic.

Nu numai despre asta e vorba, părinte.

Nu, nu numai atât. Cel care te povăţuieşte. Capul familiei trebuie să răspundă de mântuirea tuturor din familie, numai atunci se mântuieşte. Se spune în cartea noastră că Dumnezeu a crescut‑o pe Fecioara, pe Prunca aceea, până ce a ajuns Maica Domnului. Creşterea înseamnă educaţie în sensul mântuirii, nu?

Un duhovnic trebuie să‑ţi simtă sufletul, să‑ţi simtă rana, sau să simtă prin Duhul Sfânt…

Nu, nu! Numai ce spui din gură. El, din ceea ce spui, trebuie să deducă, să intuiască în ce stare eşti. Pentru că un medic veterinar are o sarcină mult mai grea decât cel uman. Pacientul uman, ori e copil, ori e matur, spune: „Mă doare aici, sau aici, sau aici!” – nu? Dar vita nu‑i spune, el trebuie să constate. Or, el, fiind duhovnic, noi suntem ca un fel de mieluşel în faţa lui, sau purcel, el trebuie să ştie ce mă doare sau unde trebuie să pună medicamentul. Canonul nu‑i pe viaţă pentru păcat, este medicamentul ca să‑ţi revii la Hristos.

Şi, prin spovedanie, prin părintele duhovnic, ne vorbeşte Dumnezeu, prin Duhul Sfânt. Dar există situaţii în care nu poate fi aşa? Dacă, poate, credinciosul… nu ştiu…

Da, există! Multe! Şi foarte mulţi duhovnici, săra­cii, trec alături, adică Mântuitorul a spus că atunci când a căzut un om între tâlhari, întâi a trecut un preot şi nu s‑a interesat de el. Pe urmă, un levit, care e un fel de ajutor de preot, cum e asistentul la un doctor, a trecut alăturea. Abia un samarinean, adică din altă lume [Mântuitorul], a venit, i‑a turnat vin şi untdelemn – vinul înseamnă nădejde, untdelemnul înseamnă milă –, pe urmă l‑a dus la o casă de oaspeţi şi a dat doi dinari – înseamnă să‑i îngrijească şi trupul, şi sufletul, şi abia acela l‑a salvat. Tot Dumnezeu.

Pocăinţa cum se începe, părinte?

În momentul în care îţi dai seama că nu eşti mai bun decât vameşul. Dacă fariseul n-ar fi spus nebunia aceasta: „Mulţumescu-ţi Ţie, Doamne, că nu-s ca acesta”, poate că s-ar fi mântuit şi el. Dar, când s-a comparat că-i mai bun – „Mulţumesc, Doamne, că nu-s ca vameşul” –, a mers în fundul iadului. Deci, pocăinţa în care-ţi dai seama că nu eşti mai bun ca altul, ci dimpotrivă. Pentru că, atunci când te împărtăşeşti, ce spui: „Dintre păcătoşi, cel dintâi sunt eu”.

Tăierea voii nu e numai pentru monahi, e şi pentru mireni?

Da.

Şi dacă e tăierea voii, de cine să ascultăm, ca mireni?

Vă spun: dacă nu cunoşti bine voia lui Dumnezeu, caută-ţi un duhovnic bun. Pentru că nu toţi au posibilitatea să cunoască şi Scriptura şi scrierile Sfinţilor Părinţi, nu? Dar să ai un duhovnic… Orice creştin are dreptul să-şi aleagă duhovnicul, nu e obligat să meargă la preotul care l‑a botezat sau la cel de parohie, nici la instituţia unde aparţine, nici nicăieri. Poate să găsească pe cine vrea el, în care are încredere.

Şi dacă nu ştim ce să alegem, căsătorie sau cale monahală?

Acum vă spun ceva, dacă nu ştii să alegi, nu e greu să mai întrebi şi pe alţii – rudă, prieten, vecin: „Măi, pe cine ai duhovnic? Şi e duhovnic bun?” Am să vă spun ceva ce n-o să vă placă acuma. Dintre toţi duhovnicii mari şi buni care sunt aici, la Lainici, eu mă spovedesc la cel mai tânăr. O să mă întrebaţi de ce. Pentru că e singurul care nu-şi dă aere de duhovnic. V-am spus că duhovnicii care sunt filmaţi, dau interviuri, sunt foto­gra­fiaţi şi se scrie despre ei nu ştiu pe unde, nu-s cei mai buni duhovnici, nu-s cei mai smeriţi, cei mai duhovniceşti şi cei mai plăcuţi de Dumnezeu. Eu, dintre toţi duhovnicii din ţara noastră, am considerat că cel mai iubit de Dumnezeu este părintele Macarie de la Pasărea. N-a dat niciodată inter­viuri, nu s-a lăsat fotografiat, nu s-a pronunţat că cuvântul lui e suprem.

Da, dar nu mai primea lume.

Blând şi smerit, blând şi smerit. Aşa a fost şi părintele Sofian de la Antim, blând şi smerit.

Ce alţi duhovnici de la noi mai iubiţi, părinte?

Păi, nu contează aprecierea mea, v-am spus: Dumnezeu îi iubeşte pe cei blânzi şi smeriţi. Aşa nu are rost şi nici nu-i bine să vă înşir eu pe cineva.

Părinte, dar cum putem şti că duhovnicul căruia ne-am încredinţat sufletul ne duce pe calea cea bună?

Orice creştin nu e obligat să meargă nici la parohul care l-a botezat, nici la cel de la mănăstire, ci la cine crede că poate avea încredere.

De exemplu, la noi în mănăstire, părintele nostru nu e de acord – este tânăr el, are 30 de ani – nu este de acord ca maicile să meargă să se spovedească la un părinte mai bătrân. Nu a interzis, dar atitudinal, este împotrivă.

Eu am spus: orice creştin de pe lume îşi alege duhovnicul pe care-l vrea el, nu pe care i-l impune cineva. Eu, aici, din câţi părinţi sunt la Lainici, îi trimit pe toţi la cel mai tânăr – dacă vrei, mergi şi sfinţia ta.

Dar maica îl are duhovnic pe părintele Arsenie Papacioc.

Bine. De trei ori în viaţa mea am fost împreună – şi-n puşcărie, şi-n alte împrejurări şi am mare respect pentru el. El a avut o condamnare mai mare ca a mea, a fost bătut mai rău ca mine, a suferit mai mult ca mine.

 

Despre iertarea păcatelor

 

Despre patimi, părinte, ce ne puteţi spune? Cum se pot învinge patimile?

Oricine-şi dă seama cine este şi cere ajutor să biruiască patima, Dumnezeu îl ajută şi biruieşte. Nu singur.

Dar ne îndulcim, părinte, de dulcegăriile astea.

Diavolul îi arată fiecărui om că păcatul e mult mai dulce decât să facă porunca lui Dumnezeu. Fiului rătăcit – care a cheltuit toată averea cu desfrâ­na­tele, îndrăcitele, a fost pus să pască porcii – îi dădea roşcove. Roşcovele sunt ca păstaia, care au sâmburi roşiatici dulci. Diavolul spune că-i mult mai dulce păcatul decât să faci porunca lui Dumnezeu, să asuzi în muncă şi să câştigi tot ce ai prin sudoarea feţei şi prin jertfă, prin osteneală…

Cum simte omul că i s‑au iertat păcatele?

Măi, când te‑ai certat… La mine au fost ieri doi soţi din Bucureşti, pe care i‑am cunoscut cu vreo 20 de ani în urmă, şi ei se iubeau şi erau în pace, şi au cinci copii. Şi acum au venit, ea să‑l pârască că a lovit‑o, el să spună: „Da, am lovit‑o, că m‑a scos din răbdări! N‑a vrut să se mai ocupe de copii, s‑a dus în dealul Patriarhiei, şi a spus că pe ea o interesează dealul Patriarhiei, nu copiii şi soţul. Eu mi‑am ieşit din răbdări şi am lovit‑o. Ea s‑a dus la medicul legist şi a scos un certificat, să mă bage în puşcărie…” Şi eu i‑am împăcat. El a fugărit‑o: „Uite, pleacă la maică‑ta, dacă nu vrei să ai grijă de copii”. Eu i‑am împăcat şi, nu‑s în pace? Păi, atunci când s‑au iertat unul pe altul, nu e pace? Şi când simţi în viaţă pace, nu înseamnă că?… Da…

Ce înseamnă de fapt suflet viu, părinte?

Ia gândiţi‑vă puţin la un domnu’ Goe – domnu’ Goe! – care a spus: „Tată, dă‑mi partea mea de avere!” Tatăl a trebuit să‑i dea, că tatăl care nu ascultă de domnu’ Goe… nu? Acest domn Goe şi‑a luat averea, a plecat într‑o ţară străină de Dumnezeu, deci o ţară unde domneau îndrăciţii, a ajuns slugă la porci. Diavolul l‑a convins că e foarte greu să împlineşti porunca lui Dumnezeu. Că Dumnezeu spune: „În sudoarea feţei să‑ţi mănânci pâinea”, nu? În sudoarea feţei să‑ţi câştigi nota la şcoală, în sudoarea feţei să‑ţi câştigi diploma, salariul şi tot ce ai. Numai cine munceşte! Nu ştiu dacă v‑am spus că a venit aici o profesoară cu elevele ei de la religie, şi una avea trei cruciuliţe. O întreb: „De ce ai trei cruciuliţe?” „Mă duc la olimpiadă, ca să iau nota cea mai mare!” Dumnezeu nu‑ţi ajută dacă nu munceşti! Dumnezeu îţi ajută numai după ce ai citit şi ai învăţat, să‑ţi aduci aminte ce ai citit, ca să răspunzi, pentru notă mare. Nu, dacă nu înveţi, pentru trei tinichele să‑ţi dea notă mare! Cine munceşte mai mult pentru notă, pentru diplomă, pentru orice, atunci… Cu cât e mai pregătit, cu atât e mai util altora – şi ca medic, şi ca inginer, şi ca dulgher, şi ca orice!

 

Despre mântuirea celor opriţi de la împărtăşanie

 

Părinte, un om, dacă nu face rugăciuni, dar vine la biserică, poate să se mântuiască fără rugăciuni?

Nu! Dacă vii la biserică, eşti în biserică, auzi tot ce se face, vezi tot ce se face, dar, dacă n‑ai legătura între tine şi Dumnezeu – asta e rugăciunea, nu? Eu, dacă stau lângă mata, ce legătură e între noi? Poţi să stai chiar lipit de cineva, dacă n‑ai ceva comun cu sufletul, cu rugăciunea, n‑ai nici… n‑ai! Dacă n‑ai nici rugăciunea cu Dumnezeu, atunci ce ai? Ce legătură ai? Degeaba stai în biserică, dacă nu te rogi, n‑ai legătură cu Dumnezeu.

În cazuri extreme, se poate să te mântuieşti şi fără împărtăşanie, spovedanie…

Nu extreme! Nu extreme! Ia citeşte aici, citeşte tare, să audă toţi.

„Fiule, atâţia ani poruncesc dumnezeieştii Părinţi să nu te împărtăşeşti cu Sfintele Taine, ci numai să bei agheasmă mare. Şi, de vei ţine să nu te împărtăşeşti, ţi se vor dezlega păcatele tale.”

Deci, dacă se dezleagă păcatele, nu eşti vrednic de rai? Eu dumneavoastră vă răspund. Deci, ce spun dumne­ze­ieştii Părinţi? Ce înseamnă dumnezeieştii Părinţi? Aceia care au primit Duhul Sfânt în ziua Cincizecimii, a Rusaliilor… Duhul Sfânt a venit în chip de limbi de foc peste fiecare apostol şi le‑a spus: „Pentru cutare păcat, atâta canon; pentru cutare păcat, atâta canon; pentru păcate mici, canon mic, pentru păcate mari, canon mare şi greu”, nu? Când mergi la spovedanie şi preotul îţi spune că pentru cutare păcat, un timp de, cât îţi spune el, la păcate mici, chiar un an, spune: „Nu te împărtăşeşti!”, sau trei ani, sau şapte, nu te împărtăşeşti, în loc de împărtăşanie iei agheasma mare de la Bobotează.

„Şi de vei ţine să nu te împărtăşeşti, ţi se vor dezlega păcatele tale.”

Şi de vei aştepta acest lucru, se vor dezlega păcatele tale şi ai dreptul la rai.

„Iar de vei îndrăzni peste porunca Sfinţilor Părinţi să te împărtăşeşti, te vei socoti al doilea Iuda.”

Deci, dacă totuşi nu vrei să respecţi aceasta, şi te împărtăşeşti, te vei socoti acelaşi cu Iuda, vei avea soarta lui Iuda.

Părinte, cum simte omul că i s‑au iertat păcatele?

Cine dintre dumneavoastră ştie rugăciunea cea mică, scurtă, de după masa de prânz: „Mulţumim Ţie, Hristoase Dumnezeul nostru, că ne‑ai săturat pe noi…

…de bunătăţile Tale cele pământeşti; nu ne lăsa pe noi lipsiţi nici de cereasca Ta împărăţie, ci, precum în mij­locul ucenicilor Tăi ai venit, Mântuitorule, pace dându‑le lor, aşa vino şi la noi şi ne mântuieşte. Amin”.

Rugăciune scurtă, mică. Dar din ea învăţăm totul. Ce înseamnă pace dându‑le lor? Împăcarea cu Dum­nezeu. Şi, dacă te împaci cu Dumnezeu, nu‑i mântuire? Precum în mij­locul ucenicilor Tăi ai venit (…), aşa vino şi la noi şi ne mântuieşte. Vedeţi, dintr‑o rugăciune mică, dacă eşti atent, înveţi totul. Când ai o pace în suflet, nu mai ai grijă: „Vai, ce‑am făcut!”, nu? „Ce‑o să fie?” Pentru că la Judecata de apoi se vădesc toate.

 

Despre puterea credinţei

 

Părinte, gândurile ce pondere au într‑o vindecare?

Mare! Mare, mare! Adică numai convingerea: „Cine crede, dacă crezi acestea…” Ştiţi ce a spus Mântuitorul: „Cine crede cu putere, orice va crede se va întâmpla”.

Cum se poate dobândi această credinţă? Există ca dar de la Dumnezeu sau se poate creşte în această credinţă?

Nu, e dar, dar Dumnezeu nu‑ţi dă în dar dacă nu ceri. Deci, insistenţa cu care ceri şi încrederea pe care o ai, nădejdea pe care o ai că Dumnezeu îţi va împlini, aceea te ajută. Dar să nu aştepţi să‑ţi dea Dumnezeu fără să baţi şi fără să ceri ce ai zis. Dar rugăciunea trebuie făcută permanent.

Chiar atunci când ea nu este vie, părinte? Când…

Măi, omule, înainte de brichetă, de cutie de chibrituri, cu ce se aprindea focul?

Cu piatra! Cu iasca. Cu cremene.

Da. Şi înainte de cremene?

Cu lemne. Se frecau două lemne.

Frecai două lemne până se înfierbântau şi luau foc. Deci, asta înseamnă insistenţa. Nu când îţi vine pe chelie numai!

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii