29 Nov
2012

Artur Silvestri: Opinii, gânduri, păreri amestecate…

30 August 2008 , Sfantul Ierarh Alexandru , Patriarhul Constantinopolei

Draga Doamna Gurza ,

Nu am mai scris de catva timp incercand sa ma dezvat de lucrul cu ordinatorul care incepuse sa ma conditioneze intr-o maniera periculoasa. Oricum, cele ce vor trebui publicate(inclusiv unele cronici trimise recent ) vor aparea, dupa 1 Septembrie, cand reincepe activitatea redactionala (cateva saptamani cam tot ce era de lucru a fost suspendat iar publicatiile au aparut “mecanic” ; si redactorii au primit vacanta) ; abia dupa 15 Septembrie , insa, vom ajunge si noi la Bucuresti, sperand sa fim sanatosi si sa reluam cu bine cele ce avem de facut.

Acum ne aflam de mai multa vreme in Occitania, in apropiere de Narbonne, in sudul Frantei. De lucrat, am lucrat la nivel minimal (desi am legatura de posta electronica ) ; incercand o “des-intoxicare “, am scris ” de mana ” atat cat imi era necesar . Doi ani si ceva, aproape trei, de lucru sustinut pe internet mi-au fost de ajuns si mi-au obosit destul si ochii si  atentia,  astfel incat incerc sa revin la mijloacele traditionale in ideea de a recastiga o anumita liniste pe care altadata o aveam si am pierdut-o. Citesc destul , mai ales carti cumparate de aici (destule, poate prea multe ), reviste, ” presa locala ” (un fenomen in sine interesant) ; acum cateva zile, satul de lecturi frantuzesti , am cautat cartile in romana luate cu mine si am recitit, in doua seri, “Bucuresti. Puccini 4 si imprejurimi”, de Alexandru Nemoianu, o carte eminenta (doar cateva locuri suferind de febra anilor cand a fost scrisa si, probabil, si de “ideologismul”editorului ) care si ea ar merita o soarta mai buna . Lectura foarte potrivita, intai de toate pentru ” romaneasca ” leganata a ei , scrisa  alene,  ca o poveste . Acum citesc cu placere si tulburare o cercetare admirabila , de Vasile Pistolea , despre sarbatorile traditionale la romani .
In rest , zilele sunt calduroase (regiune mediteraneeana), lungi ( este inca vara ) , destul de fructuoase ; dar nu apartin “vacantei” . Abia astept sa ne reintoarcem acasa , in curand . Sper sa fiti bine cu toti ai casei , si sanatosi .

Cu drag

Silvestri

(Din file de corespondente)

29 Nov
2012

MARIA RUGINĂ: Reflecţii de cititor

BEN TODICĂ – ,,suflet în sufletul neamului” nostru

 

Dacă orice cuvânt este, la origine, o metaforă și sufletul nostru se hrănește cu poezie, când mintea urmează sensul și ținta cunoașterii, OMUL devine cuibul sfânt, din care își ia zborul – spre luminare – OPERA sa.

Întâlnirea cu ,,lumile” multidimensionalului român planetar Ben Todică este, cu meritată plecăciune, precedată de reușita prestație ilustrativ-ordonatoare a echipei pereche – Emilia Țuțuianu și Dorin Dospinescu – care patronează Editura MUȘATINIA din Roman, România.

            Ce poate fi mai sugestiv decât o Stea Polară, care dă Carelor cerești direcție și două drapele unite prin rădăcină și diferențiate prin coroană!

            Dreptul fundamental al unei cărți este acela de a ataca pe cititor cu o cvadruplă, îndreptățită întrebare: CINE, CE, CUM, DE CE?

           Despre CINE este autorul volumelor – la a treia ediție – ÎNTRE DOUĂ LUMI și ÎN DOUĂ LUMI  s-a scris mult în lumea noastră unică și bine, cu singura rezervă că întotdeauna mai rămâne ceva de spus. Mă îndoiesc însă că ar putea fi întrecută în concentrare și adevăr formula propusă de Artur Silvestri (vezi coperta patru – ,,Între două lumi”), zborul nefrânt al neliniștii interioare, surprins în portretul realizat de Alicja Grecka sau ,,modelul uman” ca sinteză galactică – exprimat prin personalizare – propus de Ioan Miclău (Precuvântare – ,,Între două lumi”)!

            Privit ecuațional, am putea conchide că omul este egal cu ceea ce face.

            Pentru constructorul de sine Ben Todică, omul este devenire fără oprire, este arcadă de gând, simțire și faptă între două coloane finite (ce păcat!) – existent și posibil.

            De aici, expansiunea de neoprit, pe toate planurile existențiale, ale eroului nostrum autor. Căutarea de sine și căutarea de alții, depășirea de sine, pentru sine și pentru alții, îndârjirea și încrederea înaintării, bucuria și liniștea atingerii constituie substanța de bază a cărților sale. O prefigurare a modelului uman cerut de Viitorul Apropiat!

            CE FEL de lume vede, visează și propune sufletul cu marca Ben Todică, ancorat și acordat la puritatea ,,dimineții” poetice, dar și la strigătul de alarmă al frustei realități?

            Bineînțeles, o lume globalizată, ca ,,o reflecție virtuală a iubirii” (p.21 – ,,Între…”), însă bazată pe respectarea binelui și a credinței moștenite, pe configurația națională existentă, pentru că ,,țările se hrănesc din seva trecutului, precum apa râului, din izvor”. ,,Ce nu înțelege Europa – avertizează autorul – este faptul că, dacă națiunile dispar, va dispărea și ea”, că ,,România poate contribui la succesul EUROPEI, rămânând România”(p.25 – ,,Între…”), păstrându-și dreptul asupra pământului strămoșesc, care ,,este altarul țării” (p.25 – ,,Între…”).

            În același timp, Ben Todică subliniază faptul că ,,e important să ne cunoastem”, să colaborăm, să acționăm uniți pentru realizarea unor obiective comune, fiind locuitori ai aceleiași planete, dar găsind ,,o balanță interetnică” favorabilă tuturor (p.26 – ,,Între…”).

            Ceea ce ar putea uni și înnobila popoarele – crede autorul – este, în primul rând, ,,redefinirea valorii”.  Aceasta ar putea ,,declanșa o nouă revoluție” (p.25 – ,,Între…”).

            Privit ca valoare supremă a vremii în care trăim banul ne transform în ,,monștri”, în ,,mașini” (p.68 – ,,Între…”). Or, a ne continua nu înseamnă doar a trăi ca niște ,,roboței”, care nu au nevoie decât de ,,baterii” pentru a funcționa. Aceasta ar fi o jalnică ,,societate artificială”.

            ȘCOALA, ICOANA și ISTORIA constituie sufletul unei nații!

            Calea păstrării și ,,cinstirii identității” – ne atenționează insistent autorul – este ,,cheia” rămânerii !

           DE CE scrie Ben Todică?

            Citindu-l, înțelegi că nu poate altfel. Scrie precum respiră, scrie pentru că există. Scrisul este pentru Domnia Sa o necesitate organică, dar, în aceeași măsură, o datorie.

            Întrebat, într-un interviu, despre interferența sa cultural cu țara de reședință, autorul constată, cu amărăciune, că asimilarea culturii australiene se rezumă doar la bani. Un român nu poate renunța la cultura sa, la ,,acasă”, nu o poate ,,lua de la capăt”(p.148 – ,,Între…”), pentru sublimul motiv că, oriunde s-ar afla, românul rămâne pentru totdeauna ,,o micuță Românie” (p.17- ,,Între…”).

            Dorul și nevoia de Țara-Mamă, grija pentru destinul ei, setea de a-i fi alături, de a mulțumi părinților, dascălilor, apropiaților, bănățenilor, românilor, poeților, mângâind cu cântecele lor ,,țara de la un hotar la altul”, risipind și pansând ,,rana, durerea și întunericul” (p.40 – ,,Între…”), reprezintă crezul de granit al autorului.

            Ben Todică scrie pentru a se cunoaște, socratic, pe sine, pentru a cunoaște lumea închingată și eliberată mereu prin conceptele și acțiunile ei, pentru a desțeleni calea ,,binelui” și a ,,adevărului”, pentru a dobândi și dărui puterea evaluării drepte și nepărtinitoare, evitând micimea, meschinăria, oportunismul unor ,,Patapievici“ contemporani, pătați de un feroce ,,neromânism” afișat cu superioritate, vorbind disprețuitor despre ,,nerelevanța” lui Eminescu.

            ,,Trăim azi, mai mult ca niciodată, într-un adevăr eclipsat – observă Ben Todică – Eminescu(asemeni unui Hristos) ne-a fost dat ca să ne arate cine suntem, să ne învețe să stăm drept… El, precum aracul, ne-a ridicat și călăuzit spre lumină” (p.44 – ,,Între…”). ,,Eminescu este parte din ADN-ul poporului român. Ele este fratele nostru, este poetul om de știință, fiul, este sfântul apărător și protector al României” (p.47 – ,,Între…”).

            Ben Todică scrie pentru că îi pasă.

            Spiritul său, pătruns de măreția reală a poporului căruia îi aparține, fără a atinge cu nimic forța, creativitatea și idealurile care aureolează fruntea celorlalte popoare, simte nevoia să reacționeze atunci când neamul nostru este amenințat în însăși esența sa.

            Dacă dacii erau ,,nimic sau nimeni” – se întreabă autorul – romanii, învingători în ,,zeci de războaie, ar fi ridicat la Roma Columna lui Traian, spre a se mândri peste veacuri cu biruința asupra lor?”. ,,De ce nu au făcut o columnă pentru bătălia cu triburile germanice sau cele engleze? – pentru că nu valorau nimic la acea vreme”.

            ,,Ce crezi că ți s-ar întâmpla dacă te-ai duce la Roma și le-ai spune italienilor să dărâme columna pe motivul că nu mai e relevantă astăzi? Dar dacă le-ai spune englezilor că Shakespeare nu mai e relevant, sau americanilor, același lucru de spre Hemingway, ori rușilor despre Dostoievski etc.? Ce reacție ar avea?”

            Neevidențiată, necunoscută, ignorată și blamată (de multe ori, cu bună știință, dar din interes) cultura noastră este înlocuită cu ,,kitsch”-ul ,,adus și impus din afară”(p.46 – ,,Între…”).

            De ce ,,trebuie să tacă” România ?!

            ,,Scriitorii, poeții, artiștii … iau idei și le înfașă în experiențe emoționale … mai pătrunzătoare decât sfaturile politicianului sau ale conducătorului de grup”, prin ,,metafora care ne transformă felul de a gândi și vedea”. ,,Prin ea, avem puteri nemăsurate de a influența lumea”. ,,Existăm pentru că avem o cultură”. Ea este ,,experiența noastră”, iar ,,fiorul ei etern” este ,,tradiția”. Cultura este la fel de esențială pentru o nație ca și ,,sănătatea”. ,,Este chiar izvorul sănătății” (p.49 – ,,Între…”). Ruperea poporului de cultura sa echivalează cu ,,îndobitocirea”, ,,deromânizarea” și ,,creearea unui nou hibrid”(p.50 – ,,Între…”).

            Basmul și filmul – având o largă adresabilitate – sunt folosite cu succes pentru ,,spălarea creierelor”. Împănate ,, cu lovituri în direcția țintei”, promovând ,,rupere de aproapele, agresivitate, militarism și eliminare”, ca ,,soluții spre succes și fericire”, ele sunt construite pe principiul Violență contra Violență – jalnică și periculoasă întoarcere la ,,Legea Talionului”!

            Filmele americane, mai ales cele de după 11 septembrie 2001, debusolează consumatorii, îi privează ,,de propriile simțăminte”(p.50-p.52 – ,,Între…”).

            ,,Umanismul mai trăiește atâta timp cât fiecare dintre noi mai păstrăm în suflet un strop al inocenței de copil, iar literatura pentru copii…, cinematografia” sunt hotărâtoare, prin conținutul și calitatea lor(p.59 – ,,Între…”).

            Propune Ben Todică și soluții?

            Se poate spune că face acest lucru convingător, pregnant și la tot pasul, atrăgând atenția că ,,evoluția e un concept de zbatere”.

            Avem gândire, țară, tradiție, credință, educație, sănătate. Toate împreună ne pot ajuta să înaintăm. Doar că ,,pentru cei de la guvern nu contează câți mor, nu contează cât costă, ci contează ca ei să rămână în tabăra învingătorilor și să nu fie persecutați niciodată pentru greșelile lor” (p.69 – ,,Între…”).

            Parafrazându-l pe Ben Todică, ne putem întreba: Cât va mai trebui să plătim ,,despăgubiri” de pace Occidentului?

            ,,Suntem un popor de oameni buni, așezați și gata de schimbare. Imaginațivă o nouă țară, cu un guvern care să dea încredere oamenilor, demnitate și curaj, în loc de frică, care să nu ne dezbine, ci să inspire, care să nu promoveze ură, ci unitate, care să nu despoaie pe omul sărac, pentru a se îmbuiba pe el” (p.121 – ,,Între…”) – iată punctul de plecare al unui program de izbăvire a nației.

            Teama de realitatea exterioară ( presiunea, amenințarea, concurența modelelor comerciale etc.) și de cea interioară (lipsa de informare, de capital, vârsta etc.) poate fi depășită. ,,Ridicând tinerețea în slăvi și comercializând-o” (p.75 – ,,Între…”), omul modern se orientează spre extreme: între ridicol și abandonare, între ambalaj și conținut, între pălăvrăgeli lacrimogene în presă și acțiune, trebuie să alegem astfel încât să putem salva măcar ce a rămas.

            ,,Treceți la fapte!” (p.78 – ,,Între…”) – ne îndeamnă (și nu cred că greșesc, dacă spun ordonă) autorul ,,lumilor”.

            ,,Oameni buni! Trezițivă din această hipnoză a nepăsării… redați demnitatea oamenilor și schimbați destine!!!”(p.79 – ,,Între”).

            ,,Bani sunt destui în buzunarul hoților”(p.78 – ,,Între…”). ,,Dacă alte națiuni au cerut despăgubiri de la România la Curtea Europeană, de ce nu și România, altor țări?” (p.79 – ,,Între…”).

            După cum observă și Alexandru Nemoianu în cartea ,,Întâmplări și vise” – recenzată de Ben Todică –  în 1989, țara ,,trebuia împărțită în mod egal tuturor românilor care au muncit în ea”(p.122 – ,,Între…”). Aceștia trebuiau educați să administreze bunurile primite, diferențierea producându-se trepat și în funcție de râvna și capacitatea fiecăruia, dar pornind de pe poziții egale. La noi, ce s-a întâmplat? ,,Țara a fost jefuită și împărțită ca-n codru”. ,,Greșelile neamendate” au dus ,,la repetiție și depravare”(p.123 – ,,Între…”) și țara a fost dusă pe marginea prăpastiei!

            Locuind in SUA, având informația corespunzătoare Al. Nemoianu concluzionează : ,,Vom fi arși fără milă, dar vom învinge”. ,,Imperiile care cad…, mai inainte de prăbușirea finală, sunt de o violență feroce, de fiară rănită!” (p.126 – ,,Între…”).

            Experiența altor vremuri, a altor popoare ne arată că redresarea depinde de noi, dar este posibilă. Iată exemplul relatat de Ben Todică, într-un interviu acordat postului de radio Timișoara: ,,Australia e o țară în care condamnații au fost aduși din Anglia, pentru reabilitare, și, în 200 de ani, au construit o țară în care lasă sticla de lapte în fața ușii, cu cinci dolari pe ea sau ușa deschisă și nimeni nu se atinge de ele” (p.149 – ,,Între…”).Emigranții însă au profitat de situație și legile s-au schimbat, au apărut ,,zăvoarele” și ,,zidurile”.

            Până prin anii ’80 era aici o singură clasă. Acum sunt două: unii care cred că au (sclavii/robii) și alții care nu au niciodată destul (superbogații). Dacă muncești, ai, dacă nu, trăiești din șomaj. Săracii și bogații trăiesc, se îmbracă, se distrează la fel. În Australia, se vine doar pentru a face avere. Singurele piedici sunt ingnoranța și lenea.

            După ’89, și România e împărțită în două: ,,cei care așteaptă de la Dumnezeu să pice ceva” și ,,șmecherii care pretind că o gospodăresc”. ,,România este ajutată din interior să se dizolve în Europa” (p.152 – ,,Între…”). ,,Românii, ori sunt proști grămadă, ori sunt extraordinar de inteligenți” – e un semn al maturității etnice. ,,Nu-i poți convinge să participe sau să susțină”. ,,Românul e ca peștele : îl poți păcăli numai cu un anumit fel de momeală – sarmalele” (p.153  – ,,Între…”).

            Între căile de influențare a poporului nostru la nivel de mentalitate, Ben Todică propune ca instrumente de bază cultura, școala, credința.

            Analizând rolul operei poetice în trezirea conștiinței , Ben Todică subliniază că ,,suferința este inima creativității, este combustibilul ei”. Doar ascultând ,,ceea ce nu spun oamenii atunci când vorbesc”, ,,auzi ideea folosită  și, în felul acesta, ți se vor dezvălui lumi de care nici nu ai crezut că există. Devii mai curios și plin de interes, mai întrebător”(p.103 – ,,Între…”).

            Vorbind despre poezia Ilenei Marian, autorul observă că ,,omul, în codiții demoralizate, își multiplică conștiința”(p.102 – ,,Între…”).

            Experiența personală a autorului, trăitor efectiv ,,Între două lumi” și ,,În două lumi”, atenția, grija și nevoia contactului permanent cu prima sa lume ne dau cheia neclacării românului în vicisitudinile lumii alese. ,,Conștiința multiplicată” a celor plecați, forțând barierele conștiinței dezorientate a celor rămași, ar putea produce o răsturnare de situații de care românii s-au dovedit capabili și în alte împrejurări istorice.

            ,,Limba română este una dintre cele mai bogate limbi din lume. Una dintre cele mai evoluate”(p.22 – ,,Între…”). De ce n-am folosi mai mult – precum japonezii haiku-ul lor – forța literaturii, a artei, în general, pentru ,,supraexpunerea spiritului la meditație”, bombardându-l cu întrebări, ipoteze, posibilități, lăsându-i deplină libertate de alegere?!

            Făcând incursiuni de adâncă pătrundere în scrierile lui I. Iacob-Bencei, Alexandru Memoianu, George Anca, Ioan Miclău, autorul servește școlii noastre de gândire cugetări tulburătoare prin profunzimea și optimismul lor:

-,,Locul unde te naști este sfânt”;

-,,Dacă ai un vis, trebuie să lupți pentru el”;

-,,Totul e posibil în viață, dacă tu crezi și insiști”;

-,,Credința, nu uita, e eternă”(p.104 – ,,Între…”);

-,,Poezia adevărată te introduce în permanent, anulează noțiunea de timp”(p.106 – ,,Între…”);

-,,Poeții, artiștii sunt în sacru adevărații sfinți care dețin cheile cerului”(p.107 – ,,Între…”);

-,,Neamul nu piere atâta timp cât există iubirea de casă și de aproapele”(p.108 – ,,Între…”);

-Creația autentică este un drog benefic;

-,,Istoria e scrisă de învingători – întotdeauna ”(p.114 – ,,Între…”);

-,,Toate experiențele Universului sunt ascunse codificat în noi”(p.115 – ,,Între…”).

            Am extras și redat aceste zece maxime propuse de Ben Todică, pentru a înțelege stilul pregnant participativ al autorului.

            Între mijloacele utilizate, prentru a ajunge la țintă, vom evidenția bogăția ideatică, arzătoare și mereu incitantă, bazată pe trăire, contact, cunoaștere, dar și pe o bibliografie intrinsecă de înaltă ținută; diversitatea formelor de adresare(mărturisire eseistică, reportaj, interviu, epistolă, urare, comentariu, recenzie etc.); calitatea limbajului(fără prețiozități și trimiteri, prin adresare directă, fluență, participare, sinceritate); Apelul la memoria comună a faptelor, locurilor și persoanelor.

            Deși – la prima vedere – structura cărții pare amalgamată, totul este compensat cu prisosință de surpriza fiecărei pagini: nu poți bănui ce urmează și ești mereu copleșit de noutate.

            Mustind de un lirism de bună calitate – ca o muzică de fond, care îi dă credibilitate maximă și armonie – lucrarea transmite și acreditează valorile morale pe care contează autorul. Luându-și aliați bine aleși, pe care, în ambele volume, dar cu precădere, în cel intitulat ,,În două lumi” – structurat numai pe interviu –  îi aduce direct în scenă, le dă cuvântul, deschizând întreaga lume în fața, gândul și judecata cititorului.

            Citindu-l pe Ben Todică, am avut, până la un punct, aceeași senzație dureroasă și nevindecabilă a dezrădăcinării pe care mi-au dat-o cărțile lui Salman Rushdie: ,,Un paradis devastat”, ,,o luptă corp la corp între acolo și aici, între ispita rădăcinilor și cea a drumului”. Depășind ,,dezorientarea”, genialul indian abordează ,,neapartenența”, instalându-se, ca o apărare lirică, în ,,patria artistică”( Salman Rushdie ).

            Privind chipurile celor doi, se poate înțelege diferența: substanța de luptător a românului, tenacitatea, știința țeserii relațiilor felurite cu Țara-Mamă – și nu numai – i-au salvat acestuia lumina din suflet. ,,Deznădăjduitului i s-a luat totul și de aceea își concentrează toată imaginația și cunoștințele vieții întru a scrie” (p.102 – ,,Între…”).

            Ben Todică a luat Domnia Sa – prin îndrăzneală, selecție riguroasă, râvnă și talent – lumina ,,lumilor” umblate, pe care, așezând-o pe temelia trainică de acasă, o revarsă asupra noastră cu fiecare gest.

 Mulţumiri și la cât mai mulți ani frumoși și buni!

MARIA RUGINĂ

29 Nov
2012

Artur Silvestri despre Părintele Adrian

 

Draga Doamna Mariana Gurza,

 

Intai am sa va multumesc fiindca ati primit gandurile ce v-am trimis; am facut-o fiindca am citit ceea ce scrieti si, mai incoace, am inteles ca mergeti la Schitul unde Par. Adrian Fageteanu sta retras de lumea rea ce ne inconjoara. Eu nu am apucat sa-l intalnesc desi m-a chemat acolo in cateva randuri; viata noastra este facuta adeseori din amanari ce se arata, la o vreme, ca sunt tocmai facute ca sa ne creeze regret amar si cainta si un simtamant de pustiu atunci cand ne dam seama ca nu se mai poate fac nimic. Par. Adrian mi-a scris acum cam doi ani si m-a chemat sa vin acolo fiindca trebuia sa imi destainuiasca profetia despre viitorul Romaniei, pe care i-o lasase Mitropolitul Tit Simedrea, Mosul meu dinspre partea bunicii paterne. Nu am reusit sa ajung dar a putut sa mearga o colaboratoare, care i-a si adunat, inregistrand convorbirea, un numar de ganduri si de amintiri pe care am sa i le public intr-o carte ce va aparea in Octombrie, poate, sau mai precis in aceasta toamna. Domnia Voastra l-ati facut sa ni se arate si va sunt recunoscator caci in vremuri cum sunt acestea, cand raul a devenit regula si cand lumea noastra este stapanita de panglicari si de irozi, oameni cum este Par.Adrian se indeparteaza cu oroare si cu amaraciune, aratandu-ne ca gresim prin insusi gestul de a alege pustia si sihastria. Aceasta este o atitudine pe care o inteleg desi tocmaia cum ar fi fost mai multa nevoie de modele si de exemple si de intelepciune; iar cei ce mai pot sa indrume fie se duc la Domnul, asa, precum vladica Antonie sau Maica Benedicta-Zoe Dumitrescu Busulenga, ori sunt izgoniti din casa lor, ca sa nu mai ii tina “stalpul”viu si tare,cum s-a facut cu Par.Justin Parvu. Noi, insa, nu trebuie sa renuntam si, stiind ca avem legitimitatea inerenta ce ne-o da faptul insusi ca mergem in directia naturala si nu impotriva ei,precum altii,sa ne gandim ca oricare gest, cat de marunt, ce ajuta sa se mentina memoria, valorile si modelul ajuta si va ajuta si maine, in forme enigmatice, pe care le stie Cel ce le stie pe toate.

Cu drag, indatoritor, Silvestri

(Din file de corespondenta, 7 August,  Sf.Teodora de la Sihla )

29 Nov
2012

Bădiei Mihai Eminescu de Radu Mihai Crişan

 

      Bădiei Mihai Eminescu         

                     de Radu Mihai Crişan 

 

 

Tu esti altarul nostru dac
Si vesnicia verde
Ne esti catapeteasma si ne dori
Pe-o rana vesnic veche

 

Învie-ne! Iarta-ne! Judeca-ne!
Iisus te-a-ntrupat pentru-aceasta
Un neam care piere
Si deschide fereastra

 

Smerite Eminescu
Pe care te-am facut sa plângi
Cu lacrimi moi, de sânge
Te rog, îndura-te de noi
Caci neamul tau
Se frânge

 

Badie Mihai
Auzi-ne hai
Si om sti de-acum
Sa-ti asternem drum
Sa-ti slujim de iesle
Sa suim pe creste

 

Si vor pieri câti nu te-or întelege
Si vor via atâti câti si-or urma
Caci tu ni-esti pilda si ni-esti lege
Pentru-nviere
Pururea

29 Nov
2012

Învăţăturile Păr. Amfilohie Brânză : Până când Dumnezeu va rândui un om providenţial, un viteaz totodată şi sfînt, care să ne adune pe toţi la un loc şi să ne conducă, trebuie să păstrăm cu orice preţ aceste valori. Lupta noastră este una de rezistenţă

Să privim în trecutul nostru şi vom şti ce avem de făcut. Eroismul şi sfinţenia sînt cele două căi de salvare ale noastre. Eroii au făcut istoria laică, iar sfinţii au făcut istoria bisericească. Să învăţăm să-i recunoaştem pe sfinţi şi pe eroi, să-i cultivăm şi să ne silim să le călcăm pe urme.
Este foarte mare lucru să creşti în preajma unui erou, să-l simţi, să trăieşti în cîmpul lui de influenţă. Eroul îndrăzneşte, revoluţionează, pune în mişcare potenţialul de luptă, de muncă, de răbdare. Alexandru cel Bun, Mircea cel Bătrîn, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul nu sînt porecle, ci nume de eroi, care au făcut istoria.
Vecinătatea unui sfînt ne este şi mai mult de folos. Aceste prezenţe vii ne fac să înţelegem că avem un suflet de mîntuit, că sîntem chemaţi să practicăm virtutea, că avem o altă dimensiune a vieţii, că mergem spre învierea cea veşnică. Binele de aici nu e doar un bine moral, ci este o treaptă într-un urcuş duhovnicesc spre îndumnezeire, spre desăvîrşire, căci sîntem fii lui Dumnezeu şi sîntem chemaţi spre nemuririre.
Avem datoria să ne autoeducăm. Doi cîte doi, trei cîte trei, să formăm mici familii unde să căutăm să ne desăvîrşim. Pînă cînd Dumnezeu vă rîndui un om providenţial, un viteaz totodată şi sfînt, care să ne adune pe toţi la un loc şi să ne conducă, trebuie să păstrăm cu orice preţ aceste valori.Lupta noastră este una de rezistenţă creştină, este un creştinism de rezistenţă. Să păstrăm în noi sfinţenia vieţii şi eroismul strămoşesc. Să lecturăm istoria adevărată, să ne aprindem sufleteşte de acest mod de viaţă, să ştim cum să răbdăm şi noi şi mucenicia, şi munca, şi lupta, să înţelegem datoriile noastre. Virtutea să fie modul nostru de viaţă şi să nu încetăm a tinde spre perfecţiune în tot ce facem.


Dr.Artur Silvestri

(Din file de corespondenta)

29 Nov
2012

Artur Silvestri: ” Înţeleptul din America”

Soarta operei lui Alexandru Nemoianu  este tot atat de stranie ca si opera insasi .Si in acest caz , un complex de imprejurari potrivnice opreste privirea calma si cuprinzatoare si amana in chip greu de inteles atat valorificarea operei cat si perceptia ei daca nu chiar  impiedica pana si citirea insasi. Contribuie la aceasta , intre altele , dificultatile in a fi clasificata ca gen si formula . Scriitorul e socotit , prin simplificare stereotipa , cand istoric , cand prozator  iar productiile lui , fiind neobisnuite , nu par sa atraga aprioric sau intimideaza . Dar nici tematica nu pare mai apropiata spiritului comun  . “Istoria romanilor-americani ” ( materie cu aspect specios si , in aparentza, obiect de eruditie seaca si arhivistica ) , memorialistica “taranismului ” afirmat violent  in ” Borloveni ” sau aceea i-revendicativa si elegiaca din ” Puccini 4 ” sunt tot ce poate fi mai rebarbativ in viziunea intelectualului de atitudine creola si a belferimii lucrand dupa tipar . Si cum scriitorul vietuieste intr-o recluziune anahoretica in tinuturi indepartate si nu cultiva prietesugul zgomotos si spiritul gregar ,manifestandu-se in maniera grava , reflexiva si ticaita, incapabil nu a practica ci chiar a pricepe tocmeala , invoielile si scara de valori rezultata din troc, raspandirea prin lectura  e restransa desi opera exista cantitativ si , privita atent , ar trebui sa impuna. Si exegeza nu putea fi decat firava pana la un punct , continand  o vreme mai mult  recenzii intamplatoare si putine .
Aceasta situatie  nici nu uimeste in climatul de grotesc , pestrit si de ierarhii de valori cladite anapoda ce domneste la noi unde in traditie ancilara se saruta pana si papucii boierimii depravate de prin divane in vreme ce  carturarului retinut si ganditorului eretic – socotiti a nu avea greutate in imediatul chiverniselilor de neam-prost – le raman dispretul si omisiunile voite sau nepasatoare.
Concluzia ce s-ar fi obtinut pana deunazi , indicand ca exista opera dar lipseste penetratia    nici nu ar fi avut importanta caci nu atat adulatia  contemporanilor da valoarea ci staruinta ecoului in timp si puterea ” scriselor ” de a inrauri (fie si prin adagiu anonim si apoftegma devenita “folklor”) creind  interogatii periodice ; acestea daca nu ar ilustra cazul dramatic cand   , ignorata in vremea ei  , opera ar ingadui abia  probabile restituiri si nadejdi in  descoperirea tarzie . Cum insa la noi,  unde metoda “ingroparii de viu ” a celui inconform face furori si  ridicarea scarii de valori se face cu exclusivism inca de azi (daca nu chiar de ieri prin selectia aprioristica ) increderea  in dreptatea posteritatii trebuie sa fie mai redusa decat ne-ar intari-o  vremurile neconvulsive cum nu sunt cele ce le traim . Rezulta ca ipoteza justitiara in forma ei metafizica  trebuie mai degraba stimulata  prin ajutor contemporan si contributie fara iluzii insa cu simtamantul viu al masurilor echilibrate .
Cartea aceasta  acopera in fapt goluri anterioare desi fusese planuita ca omagiu de varsta rotunda intr-un fel, totusi ,diferit de obisnuitele  “melanges” ( incluzand evocari de personalitate , “fortuna ” si studii  in subiecte de tot felul. In locul lor s-au adunat cateva zeci de comentarii , eseuri si, putine doar,  cronici si recenzii care, desi cantaresc -ca majoritate – suficient cat sa impuna , abia daca deschid un dosar al receptarii in felul unor pagini preliminare .
Caci depasind prejudecatile , cititorul incepe a descoperi cu uimire ca acolo unde pare a intalni examinare de istoric este , de fapt, un gen rar de literatura sapientiala cultivand fara model explicit apologul , “cuvantul de invatatura” si “povata ” precum in alte vremuri cand nu literatura ci  cercetarea ziditoare constituia formula predilecta si cu efect si ca autorul tinde nu spre dizertatie de catedra ci -prin adagiu si apoftegma- la “exemplar” si inteleptire . Proza  insasi nici macar nu -i fictiune propriu-zisa ci   povesti libere extrase din viata sau , mai bine zis , fulguratii  de  un fel memorialistic  de  o ingenuitate uimitoare  si  unde adeseori aripa angelica a poeziei bate rar , ritmic si impresionant precum in prea putine din creatiile de seama care nici nu au gen , specie si asemanari . Literatura insasi , de fapt “creatia” (caci aceste intocmiri sunt literatura dar situata in alta varsta , poate coetanee cu insemnarile medievale de scriptoriu )  e un fel de sir prelung si rapsodic de ” eseuri ” adica de “incercari ” in sensul originar unde , daca ar trebui sa se cuprinda intreaga lor semnificatie , chiar  intelesul mistic ar fi prezentza de capatai . Dar si tematica se dovedeste a fi altfel decat pare . Ceea ce , in cercetarile despre ” rominul american” , da sentimentul studiului de eruditie pe subiect impus (fiind, in fond, dovezi de spirit carturaresc inzestrat si meticulos ) se reveleaza deopotriva ca reflectii asupra “modelului existential romanesc” , in fond un originism consubstantial ce se poarta cu sine inerent peste incidentalul geografic si contextul ingaduitor sau ostil . “Taranismul” insusi al Borlovenilor  se adauga acestui  mister de conformatie  prin ecou de unitati organice si , de oriunde am lua-o , se rasfrange in impresionantele dovezi de materie medulara calinesciana intruchipate de “spiritul getic “, de sadovenism si de regresiunea catre arhaic . Filosofia insasi este aici iesita din realitatile necontingente si nu-i de mirare ca in satul primordial , codificat de ritualuri , hotare , obiceiuri si cutume enigmatice , sentimentul vietii in spiritul comunal , de “loc de origine” dezvoltat prin tinuturi , plasi si ” tari “, triumfa ca legitimitate . Acesta este , la drept vorbind, si  argumentul memorialisticii “bucurestene” din Puccini 4 si imprejurimi care nedumereste printr-un bucurestenism de cartiere traditionale  , de “mahalale” stravechi  si  de lume asezata in masurile vietii la tara inevitabila intr-o federatie de sate precum Bucurestii originari .
Perspectiva este pretutindeni  “eretica” avand  , de fapt , o inactualitate  ce se intalneste cu greu  la noi  unde  stereotipul  impus  consta in semidoctismul petulant , “uratul” steril si  o maladie a urii fata de sine ce strica pana si destule suflete tari .Insa aducand  reactiune si argument , aceasta trezeste , impresioneaza pe cai nelamurite si stimuleaza .
Fiindca , in ultima analiza, aceasta carte cuprinde un sir de revelatii si desfasoara un sens al nadejdii care , la randul ei , este regasita cu uluire ca si cum spiritul colectiv se trezeste dintr-un lung somn dogmatic in luminile pure , calme si aurorale .

ARTUR SILVESTRI
25 Aprilie 2008 , in Vinerea Mare

(Din file de corespondenta – prefața volumului Înţeleptul din America )

29 Nov
2012

“Primul Cuvânt” (file de jurnal)

24 Martie 2008 , Inaintepraznuirea Buneivestiri , Cuv. Zaharia , Sf. Artemon Episcopul

Draga Doamna Gurza,

Dau zor cu mai multe caci vom lipsi din Romania pana in 12 Aprilie , deci sunt multe de facut acum. Totusi , o tema ar trebui evocata pe scurt. ARP a decis sa editeze anual 5 autori la prima carte  , dupa cum cred ca stiti ( fara a se intelege prin  debut “lipsa de experienta “); este un program numit “Primul Cuvant”, pe care l-am creat ,intre altele , si fiindca la vremea mea nu am avut nici un reazem , in nimeni ,pentru a putea sa vad “prima carte ” aparuta (ci doar rautati si vrajmasii ).

In anul trecut au putut aparea , astfel, doua carti fiindca programul se incepuse numai la inceputul toamnei iar in acest an a fost promovat cu o carte de istorie si NN Tomoniu ; in plan mai sunt Vlad Protopopescu , din Australia , un istoric eminent (foarte haituit de niste “patapievici ” mai mari si mai mici ) si o poeta din America, de fapt si pictorita , care , pana la cincizeci si ceva de ani n-a fost bagata in seama de nimeni (se cheama Cora Ardoni , pe numele de scriitoare). Ar mai ramanea, deci, doua titluri . Pentru unul din ele m-am gandit la Ben Todica , “autor fara carte ” inca dar foarte inzestrat literar si care , desi a scris putin , “a scris bine “. Cum acest volum de “Primul Cuvant” ar urma sa fie (si toate sunt asa) de circa 40 de pagini , continand de fapt un excerpt de opera (cand exista ) si un pas de un yard intr-o calatorie de o mie de mile , ceea ce am si pot constitui intr-un intreg cu vizibilitate buna – de la acest autor intruneste perfect elementele  de metoda.

Ca si in celelalte cazuri, postfata am sa i-o fac eu (daca nu sunt alte deziderate) si tirajul ar fi de cam 1000 de bucati , distribuite de ARP , ca intotdeauna gratuit , in retelele  create anterior. Nu imi dau seama daca autorul ar fi de acord si, fiindca sunteti – inteleg – in contacte continui – poate imi expuneti o parere.

Cu doriri de bine si sanatate.

Artur Silvestri

 

 ***

18 Septembrie 2008 , Sf. Cuvios Eumenie, episcopul Gortinei• Sf. Mucenite femei Sofia si Irina, Sf. Mucenita Ariadna , Sf. Mucenic Castor

Am primit cu putin timp in urma aceste texte ale dlui Ben Todica si o prefata scrisa de dl. Ioan Miclau ; documentul mi-a fost trimis de d-na Mariana Gurza. Materialul se afla intr-o forma bruta astfel incat pentru aparitie in volum el va trebui citit de un redactor care va face si adaosurile necesare (diacritice etc. ) intrucat – in mod evident – nu poate aparea asa cum a fost prezentat .Cum volumul anuntat este planificat in colectia “Primul Cuvant” ( despre care exista suficiente date in paginile web editate de ARP) , materialul va fi definitivat conform formatului acestei colectii si obiectivelor ei .

Aceasta operatiune se va face anterior redactarii . Avand in vedere caracterul brut si operatiunile ce sunt necesare (laborioase si migaloase) , forma elaborata nu poate exista inainte de data de 10 Octombrie ; daca autorul va fi de acord cu continutul volumului , el va pleca la tipar urmand sa apara dupa circa 3 saptamani.

Cu doriri de bine
Silvestri

***

23 Septembrie 2008 , Pomenirea zamislirii Sfantului slavitului Inaintemergatorului si Botezatorului prooroc Ioan

Draga Doamna Gurza,

Imprejurarea ca sunt in mod continuu ocupat nu impiedica pe nimeni sa imi ceara parerea atunci cand are nevoie… De aceea daca este nevoie nu ezitati sa imi impartasiti din cele ce va preocupa , asa cum ati facut cu vestile trimise azi.
….
Despre cartea dlui Todica , datele problemei sunt cele evocate in comentariile facute in legatura cu ea : va aparea in colectia unde a fost anuntata, operandu-se o selectie severa(chiar daca aceasta nu va conveni unora si chiar autorului) ce se va dovedi utila atat pentru autor cat si pentru echilibrul creatiilor ce vor ramanea in editie . Ca ulterior din cele inedite – adaugandu-se orice altceva – se va putea concepe un alt volum , aceasta este o tema care imi depaseste astazi puterea de previziune desi sunt incredintat ca nu ar fi in folosul judecatii de valoare daca nu se elimina destule texte de context -prezente aici – si nu se adauga altele , ce poate se vor scrie candva.

Esentialul in aceste vremuri este, cred, sa nu stam pe loc si cu mainile in san . Cat despre toate celelalte ce se intampla in jurul nostru, intre care unele , de fapt destule, ne ating sau ne supara , numai Dumnezeu stie ce e mai bine ; dar nadajduim in asezarea tuturora la randuiala si la vechile – si sanatoasele -principii de ingaduinta si bunavoire.
V-as ruga sa-mi scrieti , totusi, cand aveti ceva care credeti ca trebuie impartasit si nu uitati ca sunt alaturi de toti cei ce incearca sa lase o urma in timp , indiferent daca ei au intelegere sau atentie fata de ceea ce fac altii .

Sper sa aveti parte de zile bune si de aici incolo.
Cu drag

Silvestri

 

***

1 Noiembrie 2006,Sfintii "doctori fara de arginti"Cosma si Damian
 

Draga Doamna Gurza,

Am sa incerc sa raspund la fiecare parte din scrisorile trimise azi,ca sa nu le incurc.Ioan Miclau este un om admirabil si de o curatenie sufleteasca iesita din comun.Un om batran si intelept,un plugar ajuns la Antipozi fara sa isi uite tarina,plugul si vitele de acasa.L-am cunoscut fiindca mi-a vorbit despre el Preotul Alexandru Stanciulescu-Barda,din satul Malovat din Mehedinti(il gasiti si in "Cuvinte pentru Urmasi"si in"Marturisirea de credinta literara"),care,avand singura editura importanta din "mediul rural",de la noi(ce cheama"Cuget Romanesc"si a scos o multime de carti ziditoare,ar merita sa-l cunoasteti)i-a publicat cateva carti de poezii.Nu imi dau seama cum au ajuns sa se cunoasca dar cred ca "s-a potrivit"sa ajunga in legatura.Cel dintai volum are o prefata de Ben Todica,despre care nu stiam nimic pana atunci dar unde am vazut de indata pe scriitorul daruit.Amandoi reprezentau doua fenomene distincte si mi-a parut rau-si chiar mi-a fost ciuda-ca nu auzisem despre ei pana atunci desi fac eforturi sa aflu cat mai multe si despre cat mai multi,indiferent de unde ar fi si cu orice"cota"ar avea.Diferentele nu acopereau insa "stratul ireductibil comun"reprezentat printr-un dor salbatic de ceva ce era inauntrul fiecaruia dar "curgea"prin fiecare:era,cred,"raspandirea in Neamuri".

Poezia lui Ioan Miclau, de un traditionalism ce unora le-ar parea reprobabil,este,insa,expresia unui "armonism"desavarsit; acesta nu se defineste nu atat prin versificatie ingrijita si muzicalism exterior ci mai degraba printr-o conformatie proportionala,echilibrata si sapientiala a sufletului invoit si impacat cu toate.Era,deci,semnul unei intelepciuni intrevazuta nu doar prin uimitoarea lui seninatate ci si prin "felul cum infaptuieste":de la sine,precum natura,si intr-o stare de "fericire a darului"pe care am intalnit-o rareori si tocmai de aceea trebuind sa fie tema de mirare.Cu vremea ,am inceput sa vorbim asa cum vorbesc oamenii care par ca se cunosc de o mie de ani si probabil ca asa ne si cunosteam,de demult.El imi scrie,si imi trimite,emotionante evocari ale "locului sau",ce vor constitui ,candva,o splendida culegere memorialistica ,si mai adauga compozitii de o specie indefinita,pe care le-as denumi pur si simplu"ganduri".Acestea ies din straturi necunoscute ce se "trezesc"pentru cateva zeci de minute atunci cand ceva le clatina,atinse misterios de un cuvand auzit sau citit ori de o amintire ce ingaduie memoria sufleteasca sa lucreze din nou.Din aceste "ganduri"ar fi trebuit scoasa o carte micuta,de fapt un "breviar de cuvinte intelepte"si tot atat de armonice ca si poezia lui.

De la Ioan Miclau nu as fi vrut sa obtin decat ceva ce nu am reusit sa-l determin sa faca,anume :sa vorbeasca despre poezia lui si despre"armonism",caci acest gen de literatura a seninantatii ar merita sa fie si teoretizata si ar sluji ,cu vremea,si altora ca indreptar.

Ma gandesc adeseori la el,in zilele cand simt ca rautatile ma coplesesc ;si ma intareste gandul ca un om de pe la noi,de aici,a reusit la capatul Pamantului,atat de departe de parca ar fi pe o alta planeta,sa cladeasca o biblioteca unde se scrie si se vorbeste romaneste.Gandul ca aceasta fapta a fost posibila ma incurajeaza tocmai cand ma simt mai incoltit.

Ben Todica este ,la randul lui,un scriitor fenomenal dar un scriitor de o formula neobisnuita.El vorbeste prin cuvinte potrivite,atat de potrivite cu sufletul uimitor de candid ce i l-a dat Dumnezeu incat intelegem de indata ca totul izvoreste la el de unde de unde "apele"sunt cristaline si pure,si,deopotriva,prin imagini si ,deci,prin citate.Insa despre el as scrie mai in largime curand.

 

Cu drag,

Silvestri (Din file de corespondenta)

Nota mea: Acum, scriitorul Ben Todica are cartile lui…

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii