4 Dec
2012

Tatiana Scurtu-Munteanu: Sfântul Nicolae vine în Belgia

Sfântul Nicolae (Sinterklaas) vine în Belgia pe măgăruşul său şi intră pe hornurile caselor cu sacul plin de jucării. Copiii au grijă să lase un morcov pentru măgăruş, iar pentru Sf. Nicolae o scrisoare în care îi spun ce vor să primească.

Încă din secolul al XII-lea se spune că Sf. Nicolae mergea din casă în casă deghizat în seara de 5 spre 6 decembrie pentru a-i întreba pe copii dacă au fost cuminţi. Copiii ascultători sunt răsplătiţi cu cadouri, iar cei obraznici primesc câte o nuieluşă.

 

În Belgia există şi o comună cu numele de Saint-Nicolas, localitate francofonă din regiunea Liege. Are o populaţie totală de 27.550 locuitori pe 6.84 km²

Datele istorice care ne vorbesc despre Sfântul Nicolae sunt incerte. Se presupune că se face referire la Nicolae de Mira (cca 280-345) şi visul lui Constantin cel Mare în care sfântul Nicolae îi cere să ierte trei soldaţi osândiţi la moarte. Făcând parte dintr-o familie înstărită, el îşi foloseşte moştenirea ajutându-i pe cei nevoiaşi.

 

De-a lungul secolelor au fost formulate mai multe legende şi poveşti despre viaţa şi faptele sale. Cea mai frumoasă poveste ne vorbeşte despre un om sărac care avea trei fiice. Acestea nu se puteau căsători din cauza că nu aveau zestre. Atunci când fata cea mare a ajuns la vârsta măritişului, a găsit în pragul casei un săculeţ cu galbeni. Acelaşi lucru s-a întamplat şi pentru celelalte fete. Ultimul săculeţ a aterizat într-o şosetă, iar tatăl fetelor, pus la pândă, să descopere binefăcătorul, l-a văzut pe Nicolae, devenit între timp episcop, coborând pe horn.

 

Astăzi sfântul Nicolae este considerat patron şi protector al copiilor, întruchipând o sărbătoare a dragostei, speranţei, bunătăţii şi generozităţii.

O serie de simboluri ne ajută să-l recunoaştem pe Sf. Nicolae. Ele s-au dezvoltat din povestirile cele mai populare:

  • Mitra – acoperământ al capului în formă de cupolă, purtat de episcopi.
  • Toiagul – simbol al păstorului peste popor.
  • Trei bile de aur – reprezintă zestrea acordată fecioarelor; sunt folosite mere sau portocale pentru a simboliza darul.
  • Monedele de aur sau punguţele – altă modalitate de a reprezenta aurul fetelor.
  • Pantofii – puşi în aşteptarea darurilor.
  • Nava sau ancora – asociaţia Sf. Nicolae cu marinarii, oferindu-le protecţie împotriva furtunilor
  • Cele trei fete sau copiii – simbolizează protejarea acestora.

By Tatiana Scurtu-Munteanu

4 Dec
2012

Gheorghe Ştefănescu: Ars poetica

 

Ars poetica

 

Doar lui i-a fost dată nestinsă menire

Să pună în viersu-i întrega-i simţire

Zbuciumul e-ntr-una, o rimă să cate

Şi greu o găseşte făr’ a se abate

Din drumul ce-n cuget e adânc înscris

Drum menit să-l poarte-n al său paradis

Un rai el atinge, dar ce soi de rai

Cel de iad aproape : alt drum tu nu ai

Aspru urcuşul şi-l poartă spre-abis

Nu ştie de-ajunge vreodat’ la liman

Scrie doar ]ntr-una chiar de scrie-n van

Soarta-i e decisă şi scrie mereu

Nimeni nu-l citeşte, dar drumul cel greu

Îl duce spre-o culme unde alţii nu-s

De-acolo el vede drumul ce l-adus.

De întors, nici vorbă nu mai poate fi

Doar în zbor : Icarus îl va însoţi…

 

01.12.2003

 

 

Poezie

 

Simplă-nşiruire de idei nătângi

Care-ţi trec prin minte, de râzi ori de plângi

Uneori se-nşiră făr’ de înţeles

Pentru cei ce mintea nu prea le dă ghes

Vorbe, diamante se înşir pe-un pai

Ce ia foc, el arde, se-mprăştie, vai!

Vai de cel ce crede în viersul fecund

Curgând ca şi timpul, lac fără de fund

Cuvinte-nşirate slab sau măiestrit

De cel ce iubeşte sau a fost iubit,

Sau cel ce iubirea şi-o toarce plăpând

Curs ca cel de apă, susurul ce-i blând

Cuvinte-nşirate fără nici un rost

Caută să disece, explicind ce-a fost

Sau să eclipseze clipa ce-n prezent

Oricum ne domină, ne supune lent

Viaţa-ne ce curge, şir de întâmplări

Mai reci sau mai calde, crude desfătări

Ce minuscule, ce trecătoare sunt

Ca tot ce se trece-n viaţă pe pământ

Viaţa-i o valoare, privilegiu-i rar

Chiar de-ţi lasă-n gură acel gust amar.

 

22.07.2003

Agnus Dei

 

 

Răbojul timpului l-ai împărţit în două

Segmentul vechi trecut e,

Tu-ncepi o lume nouă

De când domneşte legea

Ce Tu ne-ai dat-o nouă

Trecut-au ani şi secoli,

Pe scurt, milenii două.

Şi nu s-a şters o slovă

Din cartea Ta, cea nouă

Ce s-a lipit de Legea

Cea de când lumea, veche,

Căci i-era mort cuvântul

Să sune în ureche!

Cuvântu-ţi nou răstoarnă

Făr’a clinti o buchie

Din legea lumii, veche,

Ajuns-atunci pe muchie,

Desparte anii lumii, cei socotiţi

Pe dos :

De-atunci încep noi veacuri

Ce nu se scurg în jos!

 

23.06.2006

Wieder Belebung ( Resuscitare)

 

 

 

Să-i furi o clipă morţii

Ca s-o repui în trup

Redindu-l astfel;

Eu şir de clipe-i rup

Neantului ce-aşteaptă

Să-nfulece din nou

Pe-a scării vieţii treaptă

Să caute trupul său

Trezit acum la viaţă

Şi firav în puteri

De-un şubred fir s-agaţă

Purtând speranţe, vreri.

Sunt unii ce se-ncumet

S-apuce noul drum

Ca fulgerul ce-n tunet

S-a domolit;un scrum

Devine-a lui putere,

Şi moartea s-a retras

Dureri strivesc durere

Dând morţii-un scurt răgaz.

 

07.05.2006

 

Meditaţie şi… frig

 

Se scutur frunze de aramă

Şi cad foşnind uşor pe cale,

Bătrânul codru se destramă

Şi tremur ramurile-i goale.

 

Pustie, tristă stă cărarea

Şi-al ei covor de frunze moarte

Se schimbă-ntr-una sub sufloarea

Ce nu-i în în stare să le poarte.

 

Paşi ce s-afund’ colind agale

Şovăitori şi făr’ de urme,

Paşi care duc spre nici o cale

Singurătatea-mi vor să curme.

 

Voi, frunze care-atât de falnic

Purtaţi culori de vremi trecute

Căzând, şoptiţi prezentul jalnic;

La viitor, rămâneţi mute.

 

Cu voi, apusul roş se duce,

Cenuşa nopţii vă inundă,

În picuri, apa pe crengi luce,

Şi greu v-apasă bolta scundă.

 

E umed totul şi suflarea

Se stinge-n aburul cel rece;

Stă codrul mut, iar aşteptarea

Nedefinite clipe-şi trece.

 

De s-ar întoarce alba haină

Ce glodul face să dispară

Să-nvăluie în alba-i taină

O lume hâdă şi murdară!

 

10.11.1966

 

                  Teme contrastante

                                          (Lui W.A.Mozart)

 

 

Două teme contrastante,

Re minorul pentru pian.

Triste-acorduri consonante

Scoate Mozart în prim plan

Ca o dragoste sublimă

Delicate tonuri, tandru,

Sufletele ni le-animă

În al muzicii meandru.

 

Se ciocnesc şi se mângâie,

Cad torentele sonore,

Peste suflet să rămâie

Ca un ,,subito amore”.

 

Prinse-n jocul ce alină

Fiinţa lor de jale plină

Când surâsul fericirii

Piere-n lacrima iubirii.

Dialesctica le leagă

Iară Timpii le dezleagă

Curg cadenţe, iar legatto

Nu e melodia, iat-o!

Servitute

                                                                                                (Lui Albert Camus)

 

 

 

Socot că mult râvnita trudă

De trupuri strâns îngemănate

În van, doar timpul ţi-l abate

Din al său curs, căci firea crudă

Se schim-ades şi nu asudă

Uscatul peşte ce se zbate,

Cătând un strop de apă nudă.

Ce e perechea? Măcar rudă

De-ar fi ea, sângele să-ţi poarte

Dar nu-i nici rudă, nici străină

Nici nu-ţi redă pace deplină.

Trimisă-i de perfide soarte

Ţi-aţine drumul făr’ de milă

Şi fără ca să ai vreo vină,

Ai vrea să plece, să revină,

S-o uiţi şi-apoi s-o cauţi : o carte

Ce-nşiră slovele-i deşarte

Şi nerăbdarea ţi-o alină

Nimic nu-nveţi, dar uiţi de toate

Ce-n juru-ţi se petrec : ea-i plină

De nuri şi nu poţi ţti ce poate…

Urma: tăcerea-i e deplină.

 

                                                            14.10.2005

 

Titan & Tiran

 

 

De la-nceputuri, Hercule-i supus

La grtele munci, chiar unele în plus.

Nu ajungeau titanicile-i munci

A căror urme se mai văd, de-atunci

Şi până azi : coloane-n Gibraltar

Ci i-a mai pus, pe-al muncilor altar

Alte corvezi : să-l curme pe Antheu

Erou asemeni lui, pe ţărină greu:

A trebuit spre ceruri ridicat

Şi despărţit de Terra, căci culcat

Era puternic şi de neînvins!

Tiranul, de ambiţie cuprins

Se află peste tot şi chiar acum

La noi şi pretutindeni ne stă-n drum.

 

 

Deşertăciune

 

 

S-adune totul tinde-ntruna omul;

Strângând cu sârg el îşi clădeşte domul

Făcut din bunuri, trai, experienţe

Dac-ar parcurge multe existenţe.

Şi nu doar una, cu regret amarnic

Că a lui zile numărate-s; darnic

Îşi risipeşte făr’ de noimă Timpul

De parc-ar aştepta avid Olympul

Să-l ia pe el şi-ai lui cu tot avutul

De vreme ce mi-a dres pe lume scutul

Ce-l apără de moarte ; trecătorul

N-apucă iar să-şi semene ogorul:

Speranţe mii, în minte adunate

N-apucă să rodească, el se zbate

S-oprească timpu-n loc, să tot adune

Experienţe, ştiinţe, lucruri, lume,

Palate, piramide, reci morminte,

Lungi partituri şi stive –ntregi de scripte,

Dischete, discuri, baze-ntregi de date.

O-ntreagă lume-şi face : chiar şi sfinte

Lăcaşuri, temple, sculpturi mii şi alte

Lucrări în piatră, pânză şi metale

Menite-s ca pe-ntinderi seculare

Să-i poarte faima, numele: postuma

Lui glorie la ce-i serveşte-acuma,

Când nu-i mai cuget, conştienţă, cine

Păstrează-n veci conştiinţa lui de sine?

Înscrisă în lumini sau tainici unde

În univers constiinţa-i va pătrunde?

Materii ca şi forme sortite sunt să piară

Ideea, ce nu moare, Cine-o va naşte iară?

 

20.06.2004

 

O lumânare la mormântul lui Beethoven

 

 

Lumină care pâlpâie pe soclu

Aprins-am, nefiind un simplu cioclu,

Nedemn urmaş al gloriei apuse.

Clar definind cuvintele nespuse

Prin muzică, El a cuprins fiinţa

A tot ce e uman, căci neputinţa

Cuvintelor în note-a spulberat

Clar cuprinzând destinul ce ni-i dat.

La gând, simţire, faptă el te-ndeamnă

A fi cu toţi; cei muritori s-adună

În coru-i sacru, păsul să şi-l spună

Toţi cei creaţi de Spiritul Divin,

Supuşi vieţii, morţii; un destin

Ce dat ne-a fost şi trebuie-mplinit

Voinţă fer-a celui Infinit-

Să fie, deci, o flamă ce pâlpâie

Pe-un monument de fier, fără tămâie

Menită-i să rostească via-mi faclă

Că El e viu, mai viu acum în raclă.

Imperiul morţii dându-i nemurirea

De secole străpunse în simţirea

Ce lor ce-au fost şi vor veni pe lume

A lor cohorte vor simţi anume

Că-i leagă ritmul muzicii celeste

A celui ce-i aci, dar nu mai este

Veşnic trăind prin arta lui divină:

Nu-i clipă să n-auzi muzica-i plină.

 

Viena

18.08.2004

 

Arimie

 

 

Versuri măestre, ce curg fără rimă

Ca note se-nşir pe a timpului stimă

Nu pot fi cântate, ne-având intervale

Lipsit de zăgazuri, pârâul, la vale

Clipocind într-una, un BACH monoton

Făr de armonie, contrapunct, doar tău

Sclipind în imagini total disperate

E greu să s-adune în pagini curate.

 

Dr. Gheorghe Ştefănescu

Timişoara

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Dec
2012

Ioan Miclău: Măria Ta, Tăran Român!

N-ai invatat muzica la universitati si conservatoare. Ai auzit pe mama ta suspinand, pe tatal tau fredonand o doina la ceas de cumpana, pe tanar cantandu-si dragostea si dorul, pe batran soptindu-si durerea si amintirile. Ai auzit vantul fosnind prin frunze, traznetul cutremurand pamantul, stelele frematandu-si armoniile; ai auzit lupii urland in codrii la miez de iarna, cainii latrand la trecatori, caii nechezand a primejdie, turmele urcand la pasune; ti-ai pus urechea la pamant si ai auzit tropotul calaretului de departe, ai auzit apele susotind molcome pe vreme buna, ori venind in puhoaie la vreme de potoape. Din toate astea si din multe altele, tu ai invatat usor sa canti. N-ai asteptat aplaude, recompense, premii sau laudele cuiva. Ai cantat, pur si simplu, fiindca ai simtit nevoia. Cand te-ai jucat cu tovarasii de pe ulita, ai cantat franturi de melodie, ca un descantec de demult; cand ai inceput sa-ti sfaraie calcaiele dupa cate o codana, ai cantat de dragoste, cand ti-ai leganat copilul i-ai cantat duios ca sa adoarma; cand te-ai dus la munca departe, ori la armata, ori la razboi, ai cantat de dor si de jale; cand ti-ai adus aminte de cei ce nu mai sunt, ai cantat de durere; cand ai insotit pe cei dragi pe drumul cel fa de intoarcere, ti-ai povestit suferinta fara margini in glas de bocet!

Cantecul ti-a fost mama, ti-a fost tata, ti-a fost frate, iubita, copil, tovaras de viata. Regina cantecelor tale a fost Doina. Ea a cuprins in cupa ei tot ce avea mai bun si mai sfant sufletul tau. Doina a fost icoana pe-ndelete zamislita a sufletului romanesc, facatoarea de minuni si alinatoarea de suferinte. Doina a sters lacrimile, a infasat ranile, a mangaiat iubirile, a tesut amintirile, a calauzit calatorul, a facut legatura intre cei de aici si cei de dincolo. Doina poate fi pusa alaturi de marile creatii ale lumii muzicale, fiindca nu are egal.

Si cand te gandesti cine, cand si unde a zamislit-o, iti vine sa crezi ca Dumnezeu a varsat o picatura de frumusete cereasca in sufletul autorului anonim, pentru ca el sa poata da la lumina o asemenea nestemata.
Se canta astazi multa muzica populara romaneasca. Cantaretii adevarati merg la biblioteci si arhive, asculta culegeri si inregistrari de muzica de acum o suta sau doua sute de ani si scot apoi in lume cantecele tale ca pe niste relicve de muzeu. Ne minunam de frumusetea lor si ne uitam in jur, daca nu cumva mai gasim si azi creatori si purtatori adevarati de asemenea perle. Sunt altii care improvizeaza asa numitul “folclor actual, folclor nou”. Se simte de la o posta falsul, kischul, stangacia.
Te duci in tot felul de localuri si vezi nepotii si stranepotii tai “cantand” sau ascultand tot felul de scartaieli, sforaieli, bubuituri, huruieli, schelalaieli, care te fac sa crezi ca te-ai ratacit in iad! Muzica ta, doinele tale sunt ”depasite”, “taranesti”, nu sunt “misto”! Iti vine sa-ti iei lumea in cap si sa te tot duci!
Apropo, Maria Ta, tu chiar mai existi cu adevarat?

(Publicatia “Scrisoare Pastorala”- Foaie periodica, gratuita a Parohiei Malovat-Mehedinti,
Anul X(2012), nr.237 (1-15 Septembrie) Editor: Pr.Prof.Dr.Al. Stanciulescu Barda

        DOINA ARDELEANA

 

Scumpa-i Doina Ardeleana,
Doina doinelor de Neam,
Scump e locul unde creste,
Mandrul suflet ardelean!

Sfanta-i Doina Ardeleana,
Doina doinelor de Neam,
Sfant e locul unde creste,
Sfantul suflet ardelean!

Peste varful bradului,
Trece fruntea bardului,
Peste varful muntilor,
Doina ardelenilor!

Doina noastra romaneasca,
Ne e paine, ne e sare,
O merinde ce hraneste,
De la Tisa pan’la Mare!

Inspre Ceruri se inalta,
Ruga noastra dulce/amara!
Sa nu lasi tu sfanta Doina,
Acest Neam si-aceasta Tara!

Tu esti glasul scos din inimi,
Glasul Duhului ceresc,
Daruit din inceputuri,
Cugetului Romanesc!

Scumpa-i Doina Ardeleana,
Doina doinelor de Neam,
Scump e locul unde creste,
Mandrul suflet ardelean!

IOAN MICLAU
Scris la 27.12.2010

Sursa : Ioan Miclău

 

3 Dec
2012

O minunată după-amiază de istorie românească, organizată de grupul nostru, la consulatul general al României din downtown Toronto

In ziua de 1 decembrie a.c. , grupul de la Observatorul a organizat o manifestare culturală, la Consulatul General al României din Toronto, dedicată zilei României.

Un cuvânt de bun venit a avut d-nul consul Doru Liciu.

Corul Armonia a intonat imnurile Canadei si României.

Iacob Istrati , originar din Chisinău, si Vasile Istodor, au recitat din poeziile lor .

Interventii interesante au avut, Camelia Stefanovici din Winnipeg , Cristian Medelean din Toronto.

Alex Mursa , nascut in Basarabia, a făcut o amplă prezentare istorică.

Constantin Bănică a prezentat cartea, pe care a tradus-o în engleză , a lui Neagu Djuvara – “A Concise History of Romanians”.

O deosebită impresie a facut, prin ce ne-a spus, tânărul balerin, de 21 de ani, Paul Tudor Moldoveanu de la National Balet of Canada.

Pictorul Doru Cioată din North York a vernisat o interesantă expozitie de pictură.

Pr. Ioan Pop a interpretat colinde din CD-ul propriu de colinde.

Au fost expuse cărti si publicatii primite la Observatorul.

Ziare si reviste vechi, din perioada 1890 – 1930, au fost prezentate celor prezenti.

Moderator al întâlnirii a fost, editorul Observatorului, Dumitru Puiu Popescu.

A urmat o agapă prietenească.
Multumim consulatului general al României pentru găzduire si prezentă.

N.O. Actiunile organizate de Obserrvatorul nu sunt sponsorate de formatiuni politice sau organizatii guvernamentale.

http://www.observatorul.com/Default.asp?action=articleviewdetail&ID=12007

Bun gasit,

Multumim domnului consul general dr. Doru Liciu si celorlalti membri ai consulatului pentru gazduire.

Multumim tuturor  celor care au contribuit la acesta minunta dupa amiaza de istorie romaneasca dela Consulatul General al Romaniei din Toronto.

Corului Armonia pentru momentul special al interpretarii imnurilor Canadei si Romaniei, si pentru momentele muzicale urmatoare.

Poetilor Iacob Istrati originar din Chisinau si Vasile Istodor – Thornhil, eseistilor si publicistilor Camelia Stefanovici din Winnipeg si Anton Georgescu din Oakville, Cristian Medelean din Toronto, pentru interventilor lor.

Lui Constantin Banica din Scarborough, pentru deosebiata traducerea in engleza si prezentare a cartii dlui Nicolae Djuvara  ” O scurta istorie a romanilor povestita celor tineri “.

Minunata prezentare desprea arta a tanarului Tudor Munteanu, 21 ani, proaspat solist al Teatrului de balet al Canadei din Toronto.

Expozitia de pictura prezentata de Doru Cioata din Thornhill si  frumoasele  colinde compuse si interpretate de Pr. Ion Pop  din Toronto.

Impresionanta selectie si prezentare a proiectilor despre istoria veche a Romaniei pregatite de tanarul Hategan.

Multumim celor care au indurat frigul si au venit la ridicarea steagului Romanesc in fata parlamentului din Queen’s park Toronto.

Multumim celor care nu au putut veni,  la inatalnirea de azi, dar au fost alaturi de noi.

Multumim tuturor ce contribuie voluntar la intalnirile noastre.

(Actiunile grupului de la Observatorul, nu sunt sponsorate de formatii politice sau organizatii guvernamentale).

Multumim domnului arhitect Ion Constantinescu  pentru instantaneele facute azi, ( click pe vizualizare expunere de diapozitive pentru a vedea cele 60 de fotografii )

Va dorim un weekend linistit in continuare.

Cu aceeasi prietenie,

Dumitru Puiu Popescu,
director ziarul ObservatorulToronto, Canada

3 Dec
2012

Despre dualitatea sufletului omenesc în “Viaţa pe fugă”, un roman de Mirela Roznoveanu (New York)

Roman de factură psihologică, “Viaţa pe fugă” de Mirela Roznoveanu se remarcă prin interesul pentru social, pentru descrierea de persoanje şi evocarea în detaliu a mediului, dar şi prin modul exemplar în care autoarea ştie să surprindă exteriorizarea sufletului, mutaţiile sufleteşti sau interiorizarea lumii în conştiinţa personajelor. Volumul este scris în exil şi zugrăveşte cu măiestrie nu doar Lumea Nouă, ci şi momente cheie din trecutul României comuniste.

Mirela Roznoveanu, deţinătoare a Premiului pentru literatură comparată 2008

Printre volumele semnate Mirela Roznoveanu se numără:  „Civilizaţia romanului” (eseu despre romanul universal; volumul I – 1983, volumul II – 1991), „Totdeauna toamna” (roman, 1988), „Viaţa pe fugă” (roman, 1997), „Platonia” (roman, 1999), „Timpul celor aleşi” (roman, 1999), „Toward a Cyberlegal Culture” („Către o cultură juridică virtuală. Eseuri”, 2002), „Born Again – in Exile” („M-am născut a doua oară în exil”, poeme, 2004), „Elegies from New York City” (2008), „Civilizaţia romanului. O istorie a romanului de la Ramayana la Don Quijote”, (2008), etc. În 2008, scriitoarea obţine Premiul pentru literatură comparată 2008 al Asociaţiei de Literatură Generală şi Comparată din România.

 

Mirela Roznoveanu – o scriitoare româncă în Statele Unite

Născută la Tulcea, într-o familie de intelectuali, Mirela Roznoveanu îşi ia licenţa în filologie, la Universitatea din Bucureşti, cu o lucrare de gramatică istorică. Din ianuarie 1991, scriitoarea se stabileşte la New York. În 1996 aceasta devine membru al Facultăţii de Drept a New York University (NYU) şi ocupă funcţia de cercetător în dreptul internaţional şi comparat, având gradul academic de profesor asistent. În 2005, Mirela Roznoveanu este redactor şef al GlobaLex, jurnal online de cercetare juridică, publicat de NYU Hauser Global Program (Web site-ul jurnalului) şi cercetător cu gradul de profesor asociat. Autoarea este membră a Uniunii Scriitorilor din România şi membră a Academy of American Poets.

„Viaţa pe fugă”, romanul acestui sfârşit de mileniu

„Fuga prin viaţă sau „Viaţa pe fugă” este unul din cele mai insolite şi mai expresive romane din întregul spectru epic românesc contemporan. Marile evenimente ale acestui roman sunt cu precădere sufleteşti, filozofice, existenţiale. „Viaţa pe fugă” este romanul acestui sfârşit de mileniu”, spune Ion Ţugui.

La fel ca şi în “Platonia”, Mirela Roznoveanu se dovedeşte a fi şi în “Viaţa pe fugă”, un subtil analist al sufletului feminin, evocând încă o dată cu talentu-i caracteristic, viaţa, frământările, dorinţele, preocupările unei femei.

“Doamne, ce este viaţa?”

“Doamne, ce este viaţa?”, se pune la un moment dat, întrebarea, în cartea Mirelei Roznoveanu, „Viaţa pe fugă”. Sau altfel spus, parafrazând titlul volumului, ce fel de viaţă mai poate fi cea trăită pe fugă? Poate tocmai de aceea nu este întâmplător faptul că romanul începe în ajunul zilei de 4 Iulie, în preziua marii sărbători naţionale a Americii. Odihna caracteristică unei importante sărbători ar trebui să devină pentru Angela, personajul principal al cărţii – o emigrantă româncă ajunsă în Lumea Nouă – un mod de existenţă, nu neapărat fizică, dar mai ales, interioară.

De altfel, autoarea nu alege întâmplător ca moment de debut al cărţii, ajunul lui 4 Iulie, ziua de naştere a unei naţiuni. Eroina însăşi are nevoie să se nască încă o dată, din propria-i cenuşă, pe pământ american. Iată de ce, doar atunci când va fi capabilă să înţeleagă că a ales să aibă un alt cămin, departe de ţara natală, în clipa când va reuşi să se lase cu adevărat adoptată de această nouă patrie, Angela va ajunge să se accepte pe ea însăşi şi să renunţe la un stil de viaţă marcat de ideea că orice ar face, continuă să rămână un exilat, o fiinţă ce îşi trăieşte viaţa pe fugă.

“Era din nou vorba de ţara ei”

Angela, personajul spre care este îndreptat interesul autoarei, este “o femeie încă tânără şi atrăgătoare, căreia i-ai fi putut da orice vârstă, între treizeci şi treizeci şi opt de ani”. Ea reprezintă prototipul femeii moderne, active, în stare să judece lucid. Deşi atrasă de societatea americană eclatantă, eroina nu renunţă să trăiască după un cod interior în care amintirile joacă un rol important. “Apoi, inima zvâcni din nou, ca biciuită. Desigur, era din nou vorba de ţara ei şi de anul 1990. Trecuseră de atunci aproape doi ani…” Aceste amintiri revin asemenea unor flash-uri pe tot parcursul cărţii, evocând un moment de cotitură în existenţa personajului, o ruptură în legătura ancestrală, dintotdeauna, dintre ea şi lumea de acasă. Deşi este o femeie energică şi curajoasă, Angela încă mai are nevoie de un univers al ei, în care se retrage pentru a evada din realitatea cotidiană şi a uita de decepţiile şi greutăţile vieţii de emigrant.

“Acest an şi jumătate de America”

Ajunsă în America, Angela se schimbă psihologic, comportamental şi vestimentar. “Trupul i se schimbase şi el în acest an şi jumătate de America, căuta parcă să se adapteze unei noi caracteristici antropologice. Chiar şi trăsăturile i se subţiaseră, ochii şi părul îşi schimbaseră culoarea, glasul se modificase, cuvintele porneau de undeva, din cerul gurii, pe note mult mai înalte şi mai melodioase.”

Cu toate acestea, eroina nu reuşeşte să treacă pragul despărţitor al celor două medii sociale – cel din care provine şi cel în care o condusese destinul şi unde acum, încearcă să îşi găsească un loc sub soare. În “jurnalul de care nu se despărţea niciodată”, ea notează: “N-am dormit întreaga noapte din cauza tensiunii nervoase şi a luxului deşănţat din camera în care stau. Carpetele, draperiile, cearceafurile, păturile, până şi foile de hârtie cu antetul hotelului mă umilesc. Sunt o săracă, venind dintr-o lume barbară, a lipsurilor şi războaielor fratricide.”

“Nu eşti decât o sclavă”

Noua condiţie socială în care se află Angela stă sub semnul “traumei desprinderii de loc şi de fire, personajul feminin al autoarei devenind el însuşi o coagulare densă de stări şi convulsii”, afirmă Ion Ţugui. Eroina este copleşită de lumea în care trăieşte şi din acest motiv alege varianta de a se refugia într-o realitate paralelă, secundă, din trecut, despărţind astfel aparenţa de esenţă. Sosită în America în căutarea libertăţii, Angela realizează că a nimerit în mijlocul unei societăţi individualiste, în care nu mai este loc şi pentru dramele personale. Mai mult, definiţia libertăţii, aşa cum o înţeleg cei de aici, vine să îi confirme că aparent, ea pornise în căutarea unei himere, atunci când îşi părăsise ţara pentru Lumea Nouă. “Libertatea înseamnă bani şi putere. Nu te lăsa îmbătată de vorbe, nu eşti decât o sclavă.

Deşi Angela vede tărâmul tuturor posibilităţilor  ca pe un pământ al făgăduinţei, port al unei îndelungi călătorii, realitatea căreia trebuie să îi facă faţă, pe măsură ce se desfăşoară, evidenţiază că aici totul funcţionează conform unui mecanism cu anumite legi şi principii, diferite de ceea ce îşi imaginase înainte să plece din România. Iată de ce, schimbările de comportament ale eroinei se încadrează perfect în tiparul situaţiei prin care aceasta trece în prezent. “Fusese considerată o curajoasă, dar în America  descoperea că nu ştie să spună adevărul, din laşitate. “Ţi-e frică să nu te dea afară”, a râs Leslie batjocoritor. “Munceşti mult pentru puţin.””

America, un simbol

Romanul Mirelei Roznoveanu, “Viaţa pe fugă”, este elaborat, dinamic ca stil, dramatic. Staticul rezultă din singurătatea destinului pe care autoarea îl prezintă. În carte se detaşează sondarea morală, puterea de discernământ şi luciditatea analitică a scriitoarei. Personajele sunt realizate prin trasături repezi şi incizii. Aparent, personajul principal al volumului Mirelei Roznoveanu este o femeie, Angela. Simbolic însă, adevăratul personaj principal din  “Viaţa pe fugă” este o întreagă lume devenită fiinţă, o societate, o Cetate numită Lumea Nouă, cu obiceiurile, regulile şi prejudecăţile ei. Arta Mirelei Roznoveanu constă tocmai în ştiinţa portretizării structurii acestei Lumi Noi, căreia îi inventariază atent, toate unghiurile.

 

Octavian D. Curpaş

2 Dec
2012

Ioan Miclău: Calea Luminii

LA BISERICA CREŞTINA ORTODOXĂ “Sf. IOAN BOTEZĂTORUL”
BLACKTOWN N.S.W – Preot IOAN VASILE PRUNDUS

A dat Dumnezeu ca ziua de 18 noiembrie,2012 sa fie o zi frumoasa de Duminica, norii nu s-au incrancenat de data asta deasupra orasului, iar soarele aurea inca de dimineata totul imprejur.
Eu si nevasta-mea Florica, traind in Cringila, o suburbie a orasului Wollongong ne bucuram de aceeasi frumoasa dimineata, asa ca ne hotararam sa mergem la Sfanta Biserica Ortodoxa romaneasca “Sf.Ioan Botezatorul” din orasul Blacktown care este mai aproape de noi, aproximativ 150km, ca doar crestini suntem. Pensionari fiind amandoi , am reusit sa ajungem la timp cu sprijinul fiicei si a ginerelui nostru care ne-a asigurat transportul!

Ne-am simtit minunat la Biserica! Comuniunea credinciosilor aduc Rugaciunilor mai multa sfintenie, Inimile devin mai larg deschise credintei si iubirii de Dumnezeu si de cei de langa tine, caci parca un Duh Sfant comun patrunde in asemenea momente. Preotul Paroh Ioan Vasile Prundus a sosit linistit cu fatza stralucind de lumina si bunavointa. A inceput slujba religioasa, o adevarata hranire spirituala! A avut o buna eficienta Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, apoi invataturile de intelepciune din Sfanta Scriptura! Preotul ne-a vorbit despre “acel om bogat caruia i-a adus rod bun tarina”. Acest om bogat nesocotise insa ca sufletul este a lui Dumnezeu, si ca in orice moment poate fi luat inapoi! “Si atunci bogatiile tale cu care vroia-i sa te veselesti doar, sa bei si sa mananci, ce folos vor mai avea!? Deci sa ne sfintim sufletul atata timp cat il avem! Am avut o Duminica foarte placuta si parca ne-au mai lasat si reumatismele pamantului trupesc.

Am avut dragul sa aducem si noi in aceasta zi,” un dar” Bisericii noastre crestine, astfel am adus de la BibliotecaMihai Eminescu” – Cringila, N.S.W, un pachet de carti, cartile a carui autor sunt; cate 15-20 carti din fiecare titlu publicat, aproximativ peste 100, inclusiv carti de versuri ale unor scriitori de seama romani, clasici si contemporani. Intradevar, se cuvine sa daruiesc aceste carti Biserici Celui Atotputernic Mantuitorului Iisus Hristos, fiindca tot din marea mila a Lui Dumnezeu numai am fost si eu daruit a scrie aceste carti! Cartile au fost asezate pe o masa, in partea dreapta la intrarea in Biserica. Bunavointa Preotului si a doamnei Preotese a fost sa le facem si dumnealor o vizita acasa la dansii. Am fost foarte miscati sufleteste de invitatie. Amfitrioana, adica doamna Preoteasa Liana, daruita cu 3 copii frumosi de bunul Dumnezeu, a fost atat de primitoare incat nu o sa uitam degraba. Parintele ne-a aratat si prototipul definitivat al unei noi biserici ce spera ca in viitor , cu ajutorul lui Dumnezeu, sa o zideasca pe vatra existentei Biserici. Cu Dumnezeu totul este posibil. Un sentiment religios incercam in orice directie priveam, peste tot tabloruri si bibelouri cu simbol crestin. Am avut dorinta sa am o poza ca amintire cu parintele. Sfintia Sa a aceptat cu placere, doar ca m-a rugat sa stam mai aproape de Icoana Mantuitorului decat de televizorul langa care ma aflam eu in acel moment. Inca un semn crestin curat mi-am zis mie insumi! Asadar, la toate astea am indraznit azi sa dezvalui Parintelui si o hotarare a mea si a nevestei mele Florica, de fapt a Familiei mele, ca atunci cand inima mea, acest clopotel sfant imi va da semn de pregatire pentru lumea vesniciei, doresc sa daruiesc intregul stoc al Bibliotecii “Mihai Eminescu” Bisericii “Sf.Ioan Botezatorul” adica Parohiei Preotului Ioan Vasile Prundus.

Redau mai jos, pentru satisfactia cititorilor crestini , doar titlurile cuprinse in pachetul de carti daruit Biserici:

Ioan Miclau:
– Scrieri in proza –Vol.I 15 carti.
– Scrieri in proza-Vol.II 15 -//-
– Buna ziua bade Ioane! 15 -//-
– Frunze de toamna aurie 20 -//-
– Poezii alese Vol.II – 3 -//-
– Cuvinte de minte – 20 -//-
– TEATRU 1 -//-
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– Catehism Crestin Ortodox – Editie ingrijita de Pr.Prof.Dr. Al.Stanciulescu Barda
– Miorita – Editie ingrijita de Radu Carneci – 1997
– POESII – Mihai Eminescu -1884, prima editie ingrijita de Titu Maiorescu
– Eminescul si Blajul – Ion Buzasi -1994
– Poezii – George Cosbuc, 1987
– Poezii – Vasile Alecsandri, 1985
– Mihai Eminescu si romanii din afara granitelor Tarii. – D.Vatamaniuc,1998
– Erminia picturii bizantine – dupa versiunea lui Dionisie din Furna, 1979
– Adevaruri Crestine – Preot Ion Carciuleanu, 2003
-N. Iorga- Conceptia istorica – Pr.Prof.Dr.Al. Stanciulescu Barda,
– Ortodoxia si religia viitorului – Ieromonah Serafim Rose
– Scrisori inedite/Lettere inedite – Vasile Parvan – Editie ingrijita de Ion Bulei, 2007
– Familia, Revista de Cultura – Nr.5, mai 2006, apare la Oradea
– Patologia alcoolica – Gavril Cornutiu, 1994
– Aromanii-ieri si azi- , Hristu Candroveanu, 1995
– Cercetari de folclor romanesc – Dumitru Pop, 1998
– Prigonitii cavaleri ai mielului – Adrian Botez, 2000
– Frumusetea lumii cunoscute – Artur Silvestri, 2009
– Intre doua lumi – Ben Todica, 2009
– Limba romana in fata Occidentului – Eugenio Coseriu, 1994

Dragi credinciosi vreau sa inchei cu o vorba veche, recent gasita, de fapt primita tot recent de la un prieten din Gibraltar:

VEI GASI INTOTDEAUNA NUMAI CEEA CE DARUIESTI”.

SA NE AJUTE BUNUL DUMNEZEU SA FACEM NUMAI FAPTE BUNE SI PLACUTE !

IOAN MICLĂU “GEPIANUL”

http://ionmiclau.wordpress.com

19.11.2012

Sursa: Ioan Miclău

2 Dec
2012

Mihai Eminescu: „Netrebnicii care ne conduc”

„Uzurpatori, demagogi, capete deşarte, leneşi care trăiesc din sudoarea poporului”

„Ce caută aceste elemente nesănatoase în viaţa publică a statului? Ce caută aceşti oameni care pe calea statului voiesc să câştige avere şi onori, pe când statul nu este nicaieri altceva decât organizarea cea mai simplă posibilă a nevoilor omeneşti? Ce sunt aceste păpuşi care doresc a trai fără muncă, fără ştiinţă, fără avere moştenită, cumulând câte trei, patru însărcinări publice dintre care n-ar putea să împlinească nici pe una în deplină conştiinţă? Ce căuta d. X profesor de universitate, care nu ştie a scrie un şir de limbă românească, care n-are atâtea cunoştinţe pozitive pe câte are un învăţător de clase primare din ţările vecine şi care, cu toate acestea, pretinde a fi mare politic şi om de stat? Ce caută? Vom spune noi ce caută. Legile noastre sunt străine; ele sunt făcute pentru un stadiu de evoluţiune socială care în Franţa a fost, la noi n-a fost încă. Am făcut strane în biserica naţionalităţii noastre, neavând destui notabili pentru ele, am durat scaune care trebuiau umplute. Nefiind oameni vrednici, care să constituie clasa de mijloc, le-au umplut caraghioşii şi haimanalele, oamenii a căror muncă şi inteligenţă nu plăteşte un ban roşu, stârpiturile, plebea intelectuală şi morală. Arionii de tot soiul, oamenii care riscă tot pentru că n-au ce pierde, tot ce-i mai de rând şi mai înjosit în oraşele poporului românesc. Căci, din nefericire, poporul nostru stă pe muchia ce desparte trei civilizaţii deosebite: cea slavă, cea occidentală şi cea asiatică şi toate lepădăturile Orientului şi Occidentului, greceşti, jidoveşti, bulgăreşti, se grămădesc în oraşele noastre, iar copiii acestor lepădături sunt liberalii noştri. Şi, când loveşti în ei, zic că loveşti în tot ce-i românesc şi că eşti rău român…

Dar acum, de ne veţi fi iertat sau nu, să stăm de vorbă gospodăreşte şi să vă întrebăm ce poftiţi d-voastră? Şi, ca să ştim că aveţi dreptul de a pretinde, să întrebăm ce produceţi? Arătaţi-ne în Adunările d-voastră pe reprezentanţii capitaliilor şi fabricelor mari, pe reprezentanţii clasei de mijloc care să se deosebească de fabrica de mofturi ale „Telegrafului”, şi ale „Românului” şi de fabrica d-voastră de palavre din Dealul Mitropoliei?… Ciudată ţară, într-adevăr! Pe cei mai mulţi din aceşti domni statul i-a crescut, adică i-a hrănit prin internate, ca după aceea să-şi câştige, printr-un meşteşug cinstit, pâinea de toate zilele. Dar statul a ajuns la un rezultat cu totul contrar. După ce aceşti domni şi-au mântuit aşa-numitele studii, vin iar la stat şi cer să-i căpătuiască, adică să-i hrănească până la sfârşitul vieţii. Dar nu-i numai atâta. Ţărani? Nu sunt. Proprietari nu, învaţaţi nici cât negrul sub unghie, fabricanţi – numai de palavre, meseriaşi nu, breaslă cinstită n-au, ce sunt dar? Uzurpatori, demagogi, capete deşarte, leneşi care trăiesc din sudoarea poporului fără a o compensa prin nimic, ciocoi boieroşi şi fudui, mult mai înfumuraţi decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale ţării. De acolo pizma cumplită pe care o nutresc aceste nulităţi pentru orice scânteie de merit adevărat şi goana înverşunată asupra elementelor intelectuale sănătoase ale ţării, pentru ca, în momentul în care s-ar desmetici din beţia lor de cuvinte, s-ar mântui cu domnia demagogilor.

Alungaţi turma acestor netrebnici!

Într-adevăr, cum li s-ar deschide oamenilor ochii când unul le-ar zice: «Ia staţi, oameni buni! Voi plătiţi profesori care nici vă învaţă copiii, nici carte ştiu; plătiţi judecători nedrepţi şi administratori care vă fură, căci nici unuia dintr-înşii nu-i ajunge leafa. Şi aceştia vă ameţesc cu vorbe şi vă îmbată cu apă rece. Apoi ei toţi poruncesc şi nimeni n-ascultă. Nefiind stăpân care să-i ţie în frâu, ei îşi fac mendrele şi vă sărăcesc, creându-şi locuri şi locuşoare, deputăţii, primării, comisii şi multe altele pe care voi le plătiţi peşin, pe când ei nu vă dau nimic, absolut nimic în schimb, ci din contră vă mai şi dezbracă, după ce voi i-aţi înţolit. N-ar fi mai bine ca să stapânească cei ce n-au nevoie de averile voastre, având pe ale lor proprii? Sau cel puţin oameni care, prin mintea lor bine aşezată, vă plătesc ce voi cheltuiţi cu dânşii? De aceea, alungaţi turma acestor netrebnici care nu muncesc nimic şi n-au nimic şi vor să trăiască ca oamenii cei mai bogaţi, nu ştiu nimic şi vreau să vă înveţe copiii, şi n-au destulă minte pentru a se economisi pe sine şi voiesc să vă economisească pe voi toţi.»”

Din ciclul „Icoane vechi şi icoane nouă”, publicat în „Timpul” – 1877

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii