11 Dec
2012

Maria Diana Popescu: Am făcut o desoperire senzațională

Alegeri cu viscol, alertă cu bombă şi beznă în mai multe secţii de votare. La finalul unei campanii agresive, care cu lumînări, care cu lanterne sau felinare, mai tîrîş, mai grăbiş, unii alegători de prin cătune au mers cîţiva kilometri pe jos în favoarea useliştilor. Alţii, ştiind că voinţa politică a poporului nu va fi luată în seamă nici măcar cu ştampila în mînă, n-au vrut să-şi strice încălţările la vot, prin viscol şi zăpadă. Dar, se aude că, pe ici, pe acolo, prin punctele esenţiale maşina de fraudă a funcţionat mai ceva ca utilajele de deszăpezire.

            De fapt pe cine să voteze românul? Pe liste, de-o parte şi de alta a baricadei, predominante, aceleaşi figuri deocheate care au amprentat cu reprezentativitate registrul jafului naţional. Toţi, „o apă şi-un pămînt!” Unde vom ajunge în urma valului din 9 decembrie? În aceleaşi ghetouri unde clasa politică ne-a aruncat de 23 de ani, ca pe nişte lucrurile inutile. România arată ca o junglă unde politicienii, bancherii-cămătari, recuperatorii şi clanurile mafiote au titlul de „doctori” în ştiinţele corupţiei şi hoţiei de stat. Specia aceasta funestă cu comportament balcanic va aduce, oare, bani de acasă pentru salarii şi pensii? Ce fericire să duci o viaţă de parvenit! Aşa am ajuns nicăieri, adică unde sîntem astăzi. Dacă aş fi şef de stat, aş declanşa alarma de gradul „o” de cîteva ori pe zi, ca să-i trezesc din adormire, le-aş confisca hibernanţilor din Parlamentul României telefoanele mobile şi laptop-urile, le-aş tăia internetul, ca să nu se mai joace pe „feisbuc” în plen, aş produce inundaţii prin birourile administraţie de stat, ca să adune apa cu ciurul, i-aş obliga să ţină post negru vinerea, ca să le fugă mintea de la hoţii. Dacă nici aşa nu li s-ar trezi conştiinţa şi simţul patriotic,  le-aş muta  biroul în aer liber, printre nămeţi, i-aş scoate pe cîmp la arat şi secerat, la plantat puieţi, flori şi pavele, la deszăpezit, doar sînt cetăţeni europeni şi au şi ei drepturi ca noi, nu?

            După luptele fantastice între aspiranţii la fotoliile parlamentare, tot mai fantastică rămîne realitatea: din hărmălaia costisitoare a campaniei ne-am ales cu încă patru ani de groază. La cîteva zile după „apocalipsa”  din 21 decembrie, ar trebui să ne bucurăm de Sărbătoare Sfîntă a Crăciunului, dar brazii crizei aduşi din import sînt tare scumpi, iar românii tare sărăci. Veniturile lor au cunoscut o spectaculoasă „creştere negativă”, aşa că, sacul Moşului, „ciuruit” de biruri şi preţuri săltăreţe, va fi mult tare uşurel. Cum societatea „evoluează rapid”, ajungînd astăzi la un sistem bazat pe valoarea monetară a fiecărui „produs”, mă întreb cît timp vom mai cumpăra dreptatea cu şpagă, cîte parale fac proaspeţii aleşi, bîntuiţi de o dublă personalitate, care l-ar intriga pînă şi pe Freud.

           De cînd a fost inventată „estetica hoţiei”, cetăţenului i se ia, i se dă puţin, cît să nu moară, i se nesocoteşte, iar atitudinea augurilor înscăunaţi faţă de popor va fi în continuare una de ignorare diplomatică. Nu vă mai cred domnilor parlamentari! V-aţi luminat casele, întunecîndu-le pe cele ale românilor. Încercînd de atîtea ori să înţeleg prin ce fisuri, cum şi de unde vine dezordinea în lume, m-am oprit la politicieni, şi-am făcut o descoperire senzaţională: ei sînt singurii responsabili de „strălucirea” haosului. Dacă ne gîndim la femeia oarbă din poemul lui Rilke, care se plîngea că nu mai poate locui cu cerul pe ea, o putem mîngîia spunîndu-i că nici noi nu mai putem trăi cu aceeaşi acarieni în spinare, care nu-s nici Shakespeare cu inimă de fecioară,  nici Dostoievski exilat într-o Siberie cerească, ci Don Juani ai groazei. Politica lor a luat forma unor hărţuieli, iar conştiinţa li se poate măsura potrivit dilatării haosului şi a pungii în care le curg profiturile. Dacă ar fi să-şi ia viaţa de la capăt, unii s-ar plictisi de furat, alţii de înşelătorii, de metafizică ieftină, de tranzacţii şi tranzitări de tot felul, şi precis s-ar apuca de muncă voluntară pentru reconstrucţia ţării.

         Orice am face, politica rămîne partea murdară a lumii, pe care n-avem cum s-o mai evanghelizăm. La fel cum nu putem acoperi goliciunea personajelor lui Michelangelo din „Judecata de apoi”. Cum a proliferat politica ornamentală? Prin focalizarea vîrfurilor îndoielnice şi reducerea la tăcere sau cenzurarea drastică a valorilor reale.

           Mai este puţin pînă la gongul final al lui 2012. Românul a stat tot anul la ghişee să-şi dea datoriile. Dă-i la lumină şi gaze, la gunoi  şi canal, dă-i şi în gropile de pe străzile patriei, dă-i vîrtos pe tot felul de taxe şi impozite, pe dobînzi şi comisioane frauduloase ale băncilor, iar acum „sărbătorile de iarnă” îl vor lăsa cu buzunarele goale, dacă nu va fi cumpătat şi va cădea în ispita supermarcheturilor frumos poleite cu Moş Crăciuni vii sau împăiaţi, cu crăciuniţe în minijup, cu jingle bells-urile care au înlocuit frumoasele colinde româneşti. „Sărbătorile de iarnă” sînt o lozincă omologată de gîndirea occidentală de supermarket, care a trecut fraudulos graniţa, transformînd firea sărbătorilor noastre creştine într-o uriaşă speculaţie comercială, condiţionată în totalitate de statisticile vînzărilor şi de exhibarea idolatriei faţă de globalizare.

Maria Diana Popescu, Agero

www.agero-stuttgart.de

10 Dec
2012

IPS Teofan: “Societatea românească de astăzi se află «în durerile naşterii»: frământare, agitaţie, fapte de eroism sau trădări”

Mitropolitul Moldovei si Bucovinei: “O parte din România cea reală se află încă înstrăinată”

De Ziua Nationala a Romaniei, la 1 Decembrie 2012, IPS Teofan, Mitropolitului Moldovei si Bucovinei, a rostit un scurt cuvânt in Piata Unirii din Iasi, în care a arătat ce repere trebuie să aibă societatea românească actuală, dupa cum informeaza Doxologia. Cuvantul sau sta ca un indrumar la acest ceas de final de alegeri si drept invatatura la 200 de ani de la rapirea Basarabiei, “cel mai trist moment din istoria neamului românesc”. Portalul Basarabia-Bucovina.Info il consemneaza cu smerenie:

“Ce a făcut naţiunea noastră în aceşti aproape 100 de ani ce s-au scurs de la Marea Unire? În plan istoric, am trecut prin două războaie mondiale şi printr-un regim ateu, au fost răpiri de teritorii şi recuperarea lor în parte, pentru că o parte din România cea reală se află încă înstrăinată. Însă adevăratul răspuns la ceea ce s-a petrecut în toată această perioadă este cât de mult ne-am apropiat sau ne-am depărtat de Dumnezeu, cât de mult am înţeles, am trăi şi mărturisit din Evanghelia lui Hristos. După cuvântul biblic, se poate spune despre societatea românească de astăzi că se află «în durerile naşterii»: frământare, agitaţie, fapte de eroism sau trădări. România se află în acest proces al naşterii spre normalitate, însă dincolo de această Românie agitată şi frământată, divizată, adânc şi puternic mediatizată, se află România cea din adâncuri, România cea dinlăuntru, România cea reală. Aceasta este România familiei, în care se nasc şi cresc copii în frica de Dumnezeu, cu ruşine de oameni şi cu iubire de neam. Dincolo de aparenţele negative, există România pâinii şi a vinului câştigate cinstit, România medicului, a militarului , a universitarului,a  ţăranului, chiar şi a politicianului, care nu-şi pleacă genunchiul în faţa triplului idol al lumii moderne: averea indiferent de preţ, puterea şi plăcerea ilegitimă. Mă rog ca Bunul Dumnezeu să multiplice această Românie adâncă şi reală, ca ea să devină cu adevărat dominantă, fiindcă în cele din urmă numai o astfel de naţiune există cu adevărat. Dincolo de o astfel de Românie, nu există decât «vânare de vânt, chimval răsunător şi deşărtăciune a deşărtăciunilor»”.

Foto: Cristina Nichitus Roncea / Precum-in-Cer.Ro

Vizionati aici Albumele de Fotografii Basarabia-Bucovina.Info

Dati un “Like” Paginii de Facebook Basarabia-Bucovina.Info

Sursa: Basarabia – Bucovina.info

10 Dec
2012

Maria Rugină: Acustică stelară

                Acustică stelară

Aud consoanele scrâșnind și sângerez sub roca lor,
Scot paloș fulger din idei și duritatea le-o dobor.

Aud vocalele oftând de dorul visului ce taie
Cale-nțelesului ascuns, urmând a inimii bătaie.

Aud silabele chemând accentul apt să fecundeze
Și strâng în palmă patul armei cu toate simțurile treze.

Aud cuvintele iubind și mă înalț pe unda sfântă
În cerul sufletului tău, când stelele din tine cântă.

Aud…

Maria Rugină

10 Dec
2012

Gh. A. M. Ciobanu – EmiliaȚuțuianu, un nume ce reprezintă o ființă planetară deosebită…

Dacă, pe parcursul acestei mini-galerii de „creionări”, în „allegretto”, a câtorva oglindiri contemporane, am întâlnit unele „personalități accentuate”, iată acum și o „rara avis”, ce ar putea constitui o altă grupare psihologică, pe care s-o denumim acum, „pro domo”, cu atributul de „paralongată”. Un „para” ce te poartă cu gândul la cele trei surori Brontë, din care una orbitează în jurul corelației noastre, chiar și prin prenume – Emily. O Emilia bucovineancă, devenită, apoi, romașcancă, roman-vodistă, ca universitate, ieșeancă și, în prezent, de aproape un deceniu, o „dirijoare” sensibilă de condeie literare, primul, ca poetă și eseistă ce este, iar secondo, ca „his master’s voice” a Editurii Mușatinia, unde se întâlnesc autori din toată țara.

Un  nume ce reprezintă o ființă planetară deosebită: sensibilă, interiorizată și nemulțumită de înfăptuirile lui „a fi”. Un „sin” trigonometric care, în devenirea ei spre maturitate, a cunoscut o amplificare exponențială.

Poezia ei se înscrie pe „sinusoida” de mai sus, pendulând discret între metafore antice și trăiri proprii. Apelează la un limbaj imponderabil, deși meditația ei reverberează adâncimi dense de gând.

Editura Mușatinia s-a impus de la început, atât ca autori, cât și ca întruchipare tipografică. Să amintim și pe soţul ei, coordonatorul editurii – Dorin Dospinescu cât şi pe redactorul şef, Feliciei Dumbravă. Lucrările editate aici apelează uneori, la multiple limbi străine, la limbaj matematic sau la scriitură muzicală.

Nu de mult, a înființat şi fondat, Societatea Culturală George Radu Melidon, care editează revista culturală Melidonium şi revista on-line Melidonium, o publicație ajunsă în a fi cunoscută la nivel planetar. Prin toate acestea, Emilia s-a impus mult pe tot perimetrul moldav, ca și dincolo de el, reușind, de îndată, să polarizeze, nu doar emblematic, ci creativ, o multitudine de personalități culturale. Și în acest complex spiritual, prezența ei centrală, psihologic și managerial, este firească și binevenită. Un condei ales, ce știe să-și aleagă și alte condeie.

A plecat la drum, în acest amalgam de afirmări și de negații, învăluită într-o fragilitate care, „duralex”, s-a metamorfozat într-o combativitate, nu baricadistă, ci de areal feminin. O alăturare, rar întâlnită, de eforturi continue și de un „noli tangere” impresionant. O revoltă, în universul ei interior, orice „nu trebuia” de alături, dar aceasta nu o oprește să se retragă total, spre a-și prefigura ceva neobișnuit, care să-i încununeze propriu-i „Eu”, cu un  „Ave” intim.

O Emilie „ego-centrică” și „alter-demiurgică”, ce pare că a făcut mult prea mult, în această mult prea puțină jumătate de secol, în care, până acum, a viețuit.

Gh. A. M. Ciobanu

9 Dec
2012

Vavila Popovici: Ura – sentimentul vieții neîmplinite

„Nu uita niciodată că unii te pot urî, dar cei care te urăsc nu te înving decât dacă îi urăşti şi tu. Şi când o faci, te distrugi.” (R.M. Nixon)

Am găsit pe internet scris despre ură: „Eu zic că vine din educaţie. Cel puţin eu până la vârsta de 18 ani nu am făcut altceva decât să învăţ cum să urăsc cu adevărat… iar acum sunt un guru la treaba asta, pot purta ură pentru orice… şi nu oricum.. acum o fac cu profesionalism.” Poate a glumit, m-am gândit pentru o clipă! Dar dacă a vorbit serios? Într-un ziar citesc titlul: „Vremea răzbunărilor”. Aşa să fie oare? Asta ne dorim?
Ura fiind un sentiment al vieţii neîmplinite, după cum spunea un psiholog, filozof umanist german, născut la începutul secolului XX-lea, poate duce chiar la moarte şi aceasta deoarece stările sufleteşti sunt cele care ne îmbolnăvesc trupul. De ce să nu ne trăim viaţa în iubire, în dăruire desăvârşită, aşa cum ne învaţă Hristos? De ce nu-i urmăm sfaturile şi de ce lăsăm ca răul să ne distrugă încetul cu încetul; de ce ne alegem drumul spre o moarte veşnică? Religia cuprinde aceste învățături, dar pe bună dreptate se întreba Benjamin Franklin: „Dacă oamenii sunt atât de răi având o religie, cum ar fi dacă nu ar avea-o?” Răul trebuie evitat în viață, nicidecum „învățat”, întrucât el se opune binelui; natura noastră umană intră în contradicție cu răul care nu face altceva decât să ne provoace o stare de inconfort, putând ajunge la disperare, revoltă și chiar moarte.
Carl Gustav Jung, în cartea sa „Puterea sufletului”, ne avertizează asupra faptului că priveliştea urâtului suscită urâtul în suflet: „E netăgăduit faptul că răutatea celuilalt devine neîntârziat propria ta răutate, căci răul trezeşte răul din propriul tău suflet”. Dar, este tot atât de adevărat că ura îşi găseşte uneori motivaţii, așa zise raţionale, fără să ne dăm seama că ea ajunge în „imediata vecinătate a răului”.
Adusă problema în vremurile pe care le trăim, ura a cuprins cu fervoare societatea românească încă de pe vremea comunismului; cei care am trăit în acea perioadă am cunoscut „ura de clasă”, considerată de comuniști „combustibilul motorului progresului”. Ura ne-a fost inoculată și de atunci sufletele unora a fost schilodite. Prin diferite metode sadice a fost ucisă intelectualitatea românească, au fost uciși oamenii deveniți incomozi societății instaurate; se spălau creiere, se dorea un om nou care, de fapt, a apărut ceva mai târziu, în vremurile post-comuniste, născut din ură și răzbunare, moștenitor al certificatului de om al urii și al răzbunării. Nimic nu-i mai face plăcere, îl deranjează totul, i se pare că toți se opun idealurilor sale de pură materialitate, pentru el voința înseamnă în primul rând dorința de putere și luptă cu arme care rănesc și ucid oamenii corecți, blânzi, sensibili, nevinovați. Lev Tolstoi considera că răul vine din faptul că oamenii își închipuie că sunt împrejurări în care se pot purta cu semenii lor fără iubire. Foarte adevărat!
Întrebat Părintele Galeriu în ce constă mai precis răul?, acesta a răspuns: „S-a spus că este o stare și nu un principiu sau substanță. O stare a voinței pervertite. Sfântul Vasile cel Mare definește răul ca o înstrăinare de Dumnezeu. Cum s-a produs înstrăinarea? Prin ispita adorării de sine, prin strălucirea eului. Fiecare când gândim acum parcă intuim ceva din această conștiință de sine a existenței proprii, un fel de a fi al încântării. Deci Lucifer cade în această adorare de sine, făcând din eul lui o realitate existentă prin sine…” Înțelegem cum ideologia marxistă, străină de Dumnezeu a dorit să producă acel om nou!
Cred că lumea de astăzi, are nevoie de un idealism care să-i redeştepte conştiinţa legăturilor sale profunde cu universul, cu Lumea superioară a spiritelor, cea care conduce destinele realităţii văzute şi nevăzute. Prea ne-am obişnuit a privi numai pe orizontală şi a nu ridica ochii spre cer! Materialismul a ignorat viaţa spirituală, a aruncat, după spusele lui Alexis Carrel – chirurg şi biolog francez –, laureat al Premiului Nobel pentru Fiziologie și Medicină în 1912, o „cortină” între fenomenele materiale şi cele spirituale, între vizibil şi invizibil, între om şi Dumnezeu. Căci, știut este, că tot ce se petrece în minţile noastre vine din sufletele noastre, de aceea trebuie să îngrijim de suflet, dacă vrem să ne fie în bună stare trupul.
Aparținem cu toții societății în care trăim, dar gândim diferit și ne manifestăm diferit, fiecare după pornirile naturale ale sufletului său, și atunci este normal să existe și oameni cărora orice nedreptate să le trezească în suflete nemulțumirea, revolta, să fie înclinaţi spre a lua o atitudine morală sau imorală. Sinele lor nu se află în deplin acord cu ceva, cu cineva, încep să urască pentru că acesta este impulsul inimii, un impuls puternic și care poate fi la fel de puternic ca cel pe care-l pot avea pentru iubire. Ura poate începe lent cu blazare, dispreţ, judecată strâmbă, bârfă, invidie, gelozie sau chiar discriminare. Uneori toate aceste stări trec neobservate, ca „boli mai uşoare, dar netratate” (spune frumos cineva), cu timpul ele se agravează, se cronicizează şi omul nu mai poate fi vindecat; el este stăpânit de orgoliu, lăcomie, de răutate și ură, contaminând pe cei din jurul său. Iată de ce aceste „mici păcate” nu trebuie trecute cu vederea, ci trebuie luate în seamă dintr-un început și aflată cauza care le provoacă. Efect-cauză, cauză-efect!
Marcu Ascetul, admirator al Sfântului Ioan Gură de Aur, ne îndemnă: „Luptă-te cu răul în prima fază, şi nu-ţi zice: el nu va birui în mine! Pe măsură ce tu te antrenezi, eşti deja învins.”
Începi să urăști de cele mai multe ori atunci când ți se face o nedreptate, pentru că ura este produsul unei vieţi rănite. Când ne sunt trădate speranţele, începem să urâm trădarea şi trădătorii. Iar când se face dreptate din timp, ura dispare. Este binele care îi ia locul și odată cu dreptatea dobândită, iubirea și speranţa luminează sufletul nostru, întunericul dispare. Dar pentru a se face dreptate, este nevoie de curaj, de luptă. Această luptă se dă în interiorul nostru, apoi în exterior. Cel mai nobil mijloc de luptă în exterior este cel al dialogului dus cu bun simţ, găsirea unui factor comun al discuției, raţiunea în felul acesta stăpânind pornirile sălbatice, animalice. La ce ne poate folosi agresivitatea animalică? Socrate spunea: „Între a face rău cuiva şi a-i face o nedreptate, nu e nici o deosebire. Nu trebuie să răspunzi la o nedreptate cu alta, nici la rău cu rău, orice ţi-ar face cineva.” Da, dar pe cel care a greşit nu trebuie să-l ajutăm să vadă greşeala? Oare nu trebuie să căutăm rădăcina greşelii lui care ne afectează și pe noi, pentru a aplana o nedreptate, un rău? Pentru ca răul să nu continue a exista, ar trebui să se țină seamă de legile dumnezeiești și cele omenești, adică de cele morale și cele juridice, iar acestea din urmă ar trebui bine întocmite, bine cunoscute și respectate, pentru ca societatea să funcţioneze pe principii sănătoase. Pentru filozoful Spinoza, a avea acces la ele, trebuie folosită rațiunea, care „ne conduce inevitabil la perceperea adevărului și a greșelii”.
În legile bisericești sunt cuprinse Poruncile, iar Porunca dragostei cere creștinului să dezrădăcineze din suflet său orice urmă de mânie și de ură față de semen și să răsplătească răul cu binele. Apostolul Pavel spunea că legea morală e înscrisă în inima omului; Dumnezeu ne-a înzestrat cu conştiinţă, lăsându-ne libertatea învățării cunoaşterii a ceea ce-i bine şi a ceea ce este rău. Psihologii merg pe căile lor de investigare: Carl Gustav Jung ajunge la concluzia că anumite categorii ale gândirii ne sunt date aprioric, adică înaintea oricărei experiențe de viață, ele ivindu-se simultan cu primul act de gândire.
Ca în orice activitate din această viață, este necesar a se acţiona cu curaj şi demnitate în căutarea greșelilor și îndepărtarea răului. Lipsa curajului duce la suferinţă și la întreţinerea ei; se știe doar că oamenii lipsiţi de curaj, oamenii laşi, se târăsc toată viaţa, ca viermii pe pământ; iar când acţionăm, să ne ferim de a ne folosi de legea Talionului (dinte pentru dinte) care este, cu siguranță, dreptatea celor nedrepţi, răzbunarea care fericește doar pentru o clipă. Unii spun că suntem oameni şi trebuie să admitem că suntem imperfecţi, deci ar trebui să fim toleranți… Da, dar cât de imperfecţi suntem şi cum ne afectează aceste imperfecţiuni, contează! Chiar dacă nu am făcut nici o faptă rea, ne putem simţi responsabili de răul din jurul nostru. Şi cu cât suntem mai indiferenţi în faţa răului, cu atât suntem mai departe de prezenţa binelui în viaţa noastră.
De multe ori tergiversăm intervențiile, deciziile, lamentăm sau chiar nu luăm în seamă oamenii care aduc nepăsarea, golănia, mârlănia, necinstea în viaţa noastră de toate zilele și nu luăm în seamă nici pericolul declinului societăţii în care trăim sau, începem să-i judecăm târziu, de multe ori în lipsă, atunci când ei nu mai sunt printre noi, spre a ne aduce argumentele lor, a-și ispăși păcatele. Şi resemnaţi, spunem: „Dumnezeu să-i ierte!” Este bine că invocăm această iertare creştinească pentru cei care ne-au făcut și ne fac viaţa un iad, dar de ce să nu luăm atitudine atunci când ei sunt printre noi şi când se mai pot mântui, iar noi să îndreptăm lucrurile, să putem răsufla uşuraţi că s-a făcut dreptate la timp şi să mergem cu curaj şi speranţă înainte în această viaţă? Unii cred că sentimentul acesta al urii apără uneori societatea de distrugere prin exacerbarea anumitor instincte, ura fiind considerată în acest caz, ca o luptă pentru dreptate, pentru apărarea celor „sfinte” dobândite de-a lungul generaţiilor. Poate au dreptate!? Dar această luptă nu o putem duce cu armele binelui? Cu siguranță nu avem dreptul să dormim! „Deşteaptă-te române!” să ne fie mereu în minte.
În cartea: „România încotro” Gheorghe Popa ne vorbeşte despre inegalităţi, contradicţii şi nedreptăţi, sugerându-ne a le limita prin dreptate socială, prin legi bine stabilite. Dar pentru aceasta trebuie să existe, ne spune, „un anumit nivel general de spirit civic şi responsabilitate socială”, adică să existe procesul educativ, şi propune ca „în fruntea organismelor sociale centrale de decizie, acţiune şi comandă, să fie oameni de calitate din punct de vedere moral, profesional şi politic”, în mod contrar, deteriorarea socială poate să înceapă şi să se dezvolte „de la cap” şi dă exemplu corupţia. Heinrich Heine spunea clar și fără echivoc: „O naţiune nu poate fi regenerată dacă regimul ei nu dovedeşte o înaltă forţă morală”.
Și ne mai întrebăm cum a ajuns omenirea la atâta ură? De ce ura pare să domine astăzi societatea românească? Trebuie să remarcăm că Alegerile recente din România şi Criza economică au la bază criza morală prin care trece Romania şi motivul principal este acela că nu am judecat suficient, nu ne-am limpezit mințile şi am neglijat trecutul. Unora le-a fost teamă că îşi pierd posturile, alţii averile dobândite ilicit şi astfel au făcut tot posibilul să ignore sau chiar să îngroape trecutul. Noroc de scriitorii, istoricii şi jurnaliştii care nu s-au lăsat intimidaţi şi cu mult curaj au făcut dezvăluiri (dar nu suficiente!), pentru a lăsa o frescă a vieţii în comunism, şi a celei post comuniste. Și în al doilea rând, ne-am obișnuit să dăm în cap elitelor, de la care am putea învăța ce fel de atitudine să adoptăm în fața unor situații, de criză morală.
Este tot atât de adevărat că pentru unii, ura constituie o adevărată plăcere, o hrană a sufletului. Romanticul poet englez George Gordon Byron spunea că „oamenii iubesc în pripă, dar urăsc liniştit până la moarte”. Și-atunci, să fim buni, iubitori sau să urâm? Să alegem a trăi cu iubire, sau cu ură şi răzbunare? Pitagora, considerat unul dintre cei mai mari legiuitori ai antichității grecești spunea de pe atunci că viața cumpătată, în slujba binelui și a dreptății, trebuie să stea la baza alcătuirii politice a unui stat.
Din Scriptură aflăm că Dumnezeu este plin de bunătate, Dumnezeu este iubire! El fiind sursa bunătăţii, bunătatea Lui ajunge la noi prin rodirea Duhului, prin comunicarea şi împărtăşirea caracterului lui Hristos în noi, pe care o face Duhul Sfânt. „Cine se scăldă în sfera bunătăţii, a iubirii măcar pentru câteva clipe, simte o stare de fericire, de mulţumire, de liniştire…” Cu toţii am simţit bunătatea, iubirea, am simţit cum aceste stări înalţă spiritul uman. Dar pentru a atinge acest punct, este necesar să ducem o luptă cu noi înşine şi cu cei care ne violează comportamentul moral cu un tupeu nemaipomenit şi cu ignorarea normelor religios-morale dar și a celor juridice; să avem în vedere totodată armonia care există între bunătate, iubire şi dreptate, din gesturile lui Iisus Hristos care a plâns pentru oameni, a murit pentru noi, dar tot El a luat biciul în Templu şi nu a ezitat să-i numească pe unii ,,morminte văruite”. Şi… să acceptăm lipsa contradicţiei între bunătate şi pedepsirea onestă a răului, pentru că ,,Domnul este bun şi drept”, iar acestea două se găsesc într-o perfectă armonie în natura divină: ,,Dreptatea şi pacea se sărută” (Psalm 85.10b).
Pr. Prof. dr. Nicolae V. Dură vorbind despre Normele juridice și Normele religios-morale într-o carte a sa, arată că „legătura osmotică între drept și morală, între ce este drept și ce este bine (bun), între drept și religie etc. este adeverită nu numai de realitatea istorică a vieții umane, de ieri și de azi, cât și de unii teoreticieni ai dreptului, de unde deci și concluzia firească: nu trebuie să existe drept fără morală, fără afirmarea principiilor unei morale umaniste, sănătoase, care să aibă întotdeauna în vedere binele, dreptatea și echitatea, valori scumpe umanismului…”
Îmi amintesc, da, mergeam pe drum… Fusese ultimul drum făcut în țara mea… Era seara unui anotimp care-și dezbrăcase frumusețea, arătându-și goliciunea stranie… Strada avea trotuarele înguste, mașinile parcate înghesuit, nereglementar, îngustând și mai mult aspectul străzii, arborii desfrunziți, cu crengile ciunge, trunchiurile răsucite, totul dând impresia de boală, de sfârșit de viață… Și fulgii albi cădeau din cer ca o compensație a urâtului din preajmă… Ningea în acea lună a iernii… Era haosul ninsorii, asemeni haosului din inimile semenilor, iar după acest haos se poate aşterne un strat minunat, unitar de zăpadă, îmi spuneam… Comuniunea fulgilor, a inimilor noastre… Dreptatea, binele, armonia în care trebuie să ajungem să trăim, căci știut este că numai ea adună, pe când discordia, ura, nu fac altceva decât să dezbine. O lumină se aprindea în mintea mea obosită: Un creştin nu trebuie să-şi piardă speranţa… Emil Cioran o numea „astrul inimii”! În „Jurnalul de idei”, Constantin Noica exprima poematic: „În mitul Pandorei rămâne speranţa, ca ultim demers uman, cel mai adânc. În fundul cutiei Pandorei este tresărirea la viaţă, o pâlpâire, o palpitaţie.” Și-n fața ochilor îmi apărea figura severă și totodată blândă, privirea pătrunzătoare a lui Octavian Paler, rostind convingător: „Speranța se organizează, nu se așteaptă!”

(Din volumul I „Articole si eseuri”, ed. 2010)

Vavila Popovici – Raleigh, Carolina de Nord

Convorbiri – Vavila Popovici

9 Dec
2012

Ioan Miclău: Ce mi-e mie drag pe lume

IOAN MICLĂU “GEPIANUL”

***

CE MI-E MIE DRAG PE LUME

(Lui BENONI din Ciudanovița)

Ce mi-e mie drag pe lume,
Prieteni dragi cu vorbe bune,
O valcea cu lacrimioare,
Rasaritul cel de soare.

 

Sa vad roua peste campuri,
Mieii alergand pe damburi,
S-aud mierla dumbraveana,
Cantand doina ei aleana.

Si mi-e drag s-aud cum bate,
Pe la cioturi scorburate
De goruni, o gheonoaie,
Repezita si vioaie,

Si mi-e drag sa caut urme,
Ce-s lasate-n zori de turme,
Turme albe de mioare,
Ca-n cer stele calatoare,

Cand cu coama ca de zimbru,
Se ridica de prin cimbru
Vantul, ce iesind in drum,
Poarta valuri de parfum.

La fantana cea de piatra,
Cotofana si azi latra,
Stand pe cumpana cea veche,
Ca-n povesti zmeul de veghe.

Cand vad fumul de la stana,
Vad campia cea romana,
Cand aveam inima prunca,
Si purtam caciula tzurca.

 

(Poezii alese – Ioan Miclău, Ed.”Cuget Romanesc”,2005)

 

Ioan Miclău

9 Dec
2012

Sandu Cătinean din Bonţida: Ah, Ţara mea …

            Ah, Ţara mea …

 

Ah, Ţara mea plină de patimi
Cât de mult mi-e dor de tine
Cât de mult iubesc Ardealul

Şi să mor de drag îmi vine…

 

Ah, Ţara mea cât te iubesc
Mai ales când văd cum neguri
Peste dealuri negre scurmă
Şi te vântură prin vremuri…

Draga mea cu brazii negrii
Ce îmi dai mereu căldură
Cum aş vrea să te mai apăr
Se te scap de-atâta ură…

Că toţi vor să te despoaie
Din Apus, din Răsărit
Şi-am să mor de drag Iubito
Tot strigând cat te-am iubit…

 

             Sandu Cătinean din Bonţida

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii