21 Feb
2013

„Dialog intercultural“

MOTTO:
“Poezia este numai arta:ea este însăşi viaţa, însăşi sufletul vieţii. Fără poezie omul nu s-ar distinge de neant.”(Nichita Stănescu)

În vâltoarea   circulaţiei informaţiilor de   orice  categorie, se regăsesc  benefic  şi  cele legate de poezie. Mai este loc  şi pentru  exprimarea  gândurilor în formule  artistice , lucru   încurajator. Adesea, poeziile scrise în limba română dar în  diferite  colţuri ale lumii, ajung  din nou acasă, la origini, prin dăruirea autorilor, ai celor ce promovează valorile româneşti de pretutindeni.

Este şi cazul    poeziilor  semnate de ALEX AMALIA CALIN, scriitoare din New York, autoare a   10 volume dintre care unele în limba  engleză , dar  , de remarcat este, că primul volum a    fost tipărit   la Timişoara, la “Editura Andotour”,1997, iar acum , autoarea a     revenit  în acelaşi loc pentru a scoate încă  o carte,  “DIALOG CU ENTITATEA”.
Titlul te  poate duce la  gândul  unei  mărturii  făcute  divinităţii , poate  însemna  o raportare la  divinitatea care ne  dirijează, sau , lasă  loc  oricăror alte interpretări  legate de  acest  fir nevăzut dar atâta de  miraculos  , raportul  om-univers, om -Dumnezeire.

Poezia  propusă de  ALEX AMALIA CALIN,  în volumul  amintit, are alte  accente decât cele  din volumele anterioare, după   cum remarca   VERONICA BALAJ, scriitoarea    care  a semnat  şi o întâmpinare la primul volum al autoarei, la prezentarea    cărţii  recente  facuta  la  “CENACLUL PAVEL DAN ” condus de prof. Rodica OPREANU. Dacă în celelalte volume, autoarea   mergea  pe  linia unei  exprimări  cifrate, unde sacrul intervine subtil, cu versuri  scurte, condensate, de data  aceasta se   repliază pe forma versului  îndelung desfăşurat , adesea  explicitând  despre ce este vorba.

Volumul   ”DIALOG CU ENTITATEA” are  o prefaţă semnată de Ştefan Stoenescu  din New  York, care  semnalează  punctele   specifice poeziei  semnate de  poeta ALEX AMALIA CALIN. “Poeta…are un   temperament de luptătoare …şi ..disponibilităţi  sufleteşti  ce o branşează  la circuitele de înaltă tensiune  ale comuniunii    mistice cu transcendenţa”, spune  autorul prefaţei.

Nu este  o poezie  modernă în    totalitate şi nu este o poezie clasică…este   o forma  poetică  ce     aparţine  doar autoarei. Un limbaj propriu al universului său interior, unde framântările îşi găsesc rostul într-un mod inedit.

Acest limbaj liric îl regăsim şi în celelalte volume semnate de poeta ALEX AMALIA CALIN.

Poeta  a recurs la înnoirea unor termeni  , câstigandu-şi  nota de   particularitate, în volumele  precedente,  iar acum merge pe tonalităţi precum cele ce urmează  :   ”Entitatea- porţi durerea  incoloră/ pe năzuinţele încă ancorate/fără  vestea apelor în reflux permanent/pătura  vieţii nu te acoperă/nici  cu trecutul ,nici cu prezentul/ţesut  din fire scurte cu multe noduri/ care se destramă mereu fără nici un cuvânt/”(pag 16. vol.”Dialog cu entitatea”.)

Legatura cu divinitatea ocupă un spaţiu aparte. Prin profunzimea versurilor ei , există un dialog sacru, care, pentru poeţi, este primordial.

O  continuitate a limbii române   peste  mări  şi oceane,  este  lăudabilă. Vorbim din nou despre puntea dintre lumi, despre acest limbaj atât de frumos ce îşi găseşte loc prin poezie.

O felicităm pe autoare pentru tenacitatea de care dă dovadă, pentru dăruirea şi arderea ei în lumea cuvintelor,  aşteptând-o din nou acasă cu alte volume. Un dialog intercultural care va ţine vie limba noastră indiferent de loc.

Românii plecaţi sunt parte din noi. Creaţiile tuturor vin să certifice faptul că inima lor este ŢARA şi niciodată nu se vor desprinde de acest loc binecuvântat.

MARIANA GURZA
Timişoara

 

21 Feb
2013

Cecilia Bănică Pal: Volumul de versuri ,,Pe urmele lui Zenon” de Mariana Gurza

Poetă consacrată şi bogată spiritual prin cele 10 volume de poezii apărute între anii 1998-2011,  Mariana Gurza ne oferă în  anul 2012 un nou volum, intitulat simbolic  Pe urmele lui Zenon, editat de Timpolis, Timişoara. De la un capăt la altul al volumului vibrează o notă lirică discretă, cu multe subtilităţi, ceea ce ne determină să medităm asupra trăirilor, sentimentelor pe care autoarea le-a purtat în suflet, le-a însumat, radiografiind complexitatea fiinţei umane şi reacţiile sale faţă de societatea în care trăim. De aici pornesc liniile direcţionale ale operei. Pe prim-plan se afirmă responsabilitatea scriitoricească. Petre Ţuţea socotea că „E foarte greu, când ai responsabilitatea a ceea ce faci, să te pui pe scrie, fiindcă scrisul te definitivează, în sensul că te arată fără ieşire”. Asumând-şi acest drum spinos Mariana Gurza îşi mărturiseşte crezul său artistic.

Nimic declarativ, totul trăit, şoptit, cu certitudinea omului ce şi-a fixat pentru totdeauna reperele scrisului:

semn că poezia trăieşte

e versul alb

care a înşelat rima”

Eliberat de canoanele normelor de versificaţie, versul alb în concepţia poetei, devine mai uşor, devine confesie, trăirile se rostogolesc cu forţă interioară, indescriptibilă, definind astfel  drumul artei sale:

De aici începe poezia

de la fotografia

pe care ţi-am lăsat-o

la îndemână

cu câteva rânduri oblice

dintr-un perimetru filosofico-religios.

Lirica Marianei Gurza se dezvoltă într-un perimetru filosofico-religios, ce ne trimite la probleme existenţiale, la meditaţia asupra raportului om-divinitate, idei ce ajung până la certitudini ce nu suportă contestaţii. Deşi  se întrezăresc accente argheziene, poeta Mariana Gurza nu pendulează între „credinţă şi tăgadă”, ci recunoaşte cu umilinţă, cu smerenie că „mi-e stăpân, doar Domnul cel ceresc” (Ramuri triste).

Ca şi Nichifor Crainic, Mariana Gurza, consideră că, după ce a trecut „prin furcile unui vis urât” a primit de la Dumnezeu, darul lui „de viaţă nouă”, puterea de a trăi, „să pot râde, să pot plânge/să pot lupta, să trăiesc, precum în neclintirea lor stâncile” (Mă uit spre cer). Creaţia poetei Mariana Gurza ne dezvăluie credinţa de nestrămutat  în binele dumnezeiesc. Ca şi Lynos, cântăreţul trist din mitologia greacă, ea îmbracă în haina poetică ideea că oamenii credincioşi nu trebuie să renunţe la speranţă, totul poate fi împlinit prin voinţă Atotputernicului. Această încredere în divinitate după tumultul durerii, după izbăvire, atrage liniştea ce nu poate fi găsită decât prin rugăciune:

Căzută la picioarele tale Iisuse

Doar rugăciunile îmi dau putere

După atâta zbucium şi durere” (Smerenie)

Nu există nici o probabilitate, nici o condiţionare: „nu ştiu dacă sfinţii mi-au auzit ruga” ci doar încrederea că „Privirea sfântă şi blajină, veghează şi este printre noi” (Smerenie). Lecturând volumul Pe urmele lui Zenon, aflăm izvoarele pline de frumuseţe din care sufletul său a sorbit artă – Bucovina şi Banatul.

Cu sfinţenie intrăm în intimitatea vieţii poetei, în universul său familial – descoperindu-i ipostaza de mamă, cu frământările legate de viitorul copiilor. Sentimentul matern este relevat cu multă discreţie în poezia Mă tem pentru tine, fiule: „înainte de fi tu,

       fiule

      am fost eu,

      a fost dorul,

        luminos cântând în cuvinte”

Bucuria venirii pe lume, pe care numai o mamă poate să o simtă, este excepţional concentrată într-o comparaţie plină de înţelesuri: „şi ai venit, ca un galop de verde crud….”. Aceeaşi manieră foloseşte poeta şi în poezia dedicată fiicei sale Ioana Plâng în fapt de seară. Căutând  limpezirea cântului ce-l auzea „în grădina sufletului” său, şi-a dobândit puritate „ca privirea mea, după prima ploaie de lacrimi”.

De altfel, edificatoare pentru exprimarea dragostei faţă de cei dragi este dedicaţia de la începutul volumului „Copiilor mei, Ioana-Valentina şi Vlad- Gabriel”.

Pătrunzând în sfera liricii feminine româneşti, poeta Mariana Gurza, ca şi alte prezenţe poetice, Constanţa Buzea, Ana Blandiana etc.  se comunică prin versurile sale închinate celui mai frumos sentiment uman – iubirea. Cu accente nostalgice, cu încărcătura emoţională a amintirii:

 „noi doi,

ne-am  legănat

pe două curcubee,

după ce ploaia

mi-a spălat buzele

de săturările tale.”

poeta rămâne credincioasă acestuia, păstrând:

pecetea sacră,

 cu care tu m-ai

atins cu iubire.”  (Eram frumoasă)

Proiecţia iubirii în spaţiu cosmic „ne-am legănat/pe două curcubee…” sporeşte unicitatea sentimentelor şi puterea de sugestie a imaginilor artistice. În incursiunea pe care o facem pentru a descoperi această capacitate de pătrundere a poetei, în labirintul fiinţei umane, ne dăm seama că nu există nici o poezie fără trimitere, de la obiectiv la subiectiv şi invers, procedeu ce reliefează profunzimea meditaţiei cu care Mariana Gurza îşi creionează poesis-ul său.

Uneori retorică Doar femeie, constată că sufletul său „nu se deosebeşte cu nimic” de sufletul iubitului şi atunci se întreabă:

de ce-mi sângerează picioarele

când tu aduci imenşi irişi

şi-i laşi prea departe de ziuă

în care dragostea ar trebui să învie” (Doar femeie?)

Zbatere, sinceritate, dăruire, sunt coordonatele poeziei erotice, coordonate care exclud din sfera iubirii superficialitatea sentimentelor şi transformarea lor în mercantilism.

Versurile din poezia Paradox sentimental prefigurează verticalitatea poetei  faţă de încălcarea şi minimalizarea celui mai de preţ sentiment – iubirea.

există o lege nescrisă

care ne obligă la iubire.

dar cum iubirea a devenit o relaţie

dintre cerere şi ofertă

nimeni nu este suficient de bogat

pentru a cumpăra iubirea…”

Uneori versul devine incisiv, apar note de pamflet. Drumul urmat de poetă cu deschidere spre social, completează portretul acestei vestale care a întreţinut – întreţine – focul credinţei. Este o apărătoare a poporului, a neamului din care face parte şi nu poate admite ceea ce se întâmplă azi în ţara sa:

Cine  va da răspuns pentru multe sărăcii

Ce-mi  zbuciumă neamul şi îl duce?

…Ce se va-ntâmpla cu-această glie?

Când azi dăm totul cu-mprumut?”  (Inconştienţă)

Concluzia este amară: „totu-i putregai”. Numai prin respectul şi preţuirea pentru „pământul ce ne-a fost dat din veacuri de strămoşi” şi nu prin vinderea lui străinilor şi altor „rechini scorţoşi” putem să fim fiii acestei ţări. Autoarea devine o nonconformistă. Tot ce este nedrept o revoltă dar,  îi trezeşte totodată şi un sentiment de compasiune pentru cei umiliţi.  În obiectivul său fotografic intră imaginea unui şomer, căruiae poeta reuşeşte să-i surprindă învolburarea sufletului său, socotit a fi  produsul acestei perioade prin care trecem, umilit, fără posibilitatea de a-şi întreţine familia, el trece „golit de vise, speranţe” plimbându-se „cu lacrimile îngheţate” – impresionantă imagine metaforică. Condiţia de cerşetor nu-i zdruncină credinţa. Nu se putea ca poeta să nu facă transmisibilă ideea că cei săraci nu se îndepărtează de Dumnezeu, de sfinţi, găsind în ei singurul lor refugiu:

sărac şomer, umil începi să plângi

şi fugi speriat s-aprinzi o lumânare,

căci Doamne, bine-i printre sfinţi

când doar lor poţi să le spui ce doare!”  (Şomerul singuratic)

Fiică a unei familii de adevăraţi români, stăpâniţi de dorinţe de dreptate şi libertate, poeta ne transmite, prin strigătul său de durere, destinul bunicului din Cernăuţi, care a cunoscut torturile străinilor. Invocarea figurii bunicului (n.r. Vasile Plăvan) este pentru noi, un manifest al poetei prin care cere să ne cunoaştem istoria:

ridică-te din mormânt şi spune,

ce haină e haina în ţara-nstrăinată,

strigă cât poţi să te-audă

Ardealul, Banatul,

ce moş bucovinean ar fi avut Regatul!” (Unde eşti bunicule?)

Opera poetei Mariana Gurza este ca un buchet de boboci de trandafiri. Când îşi desface unul câte unul petalele, fiecare dintre ei emană frumuseţe, parfum şi lumină.  Aşa se întâmplă şi cu poezia scriitoarei Mariana Gurza. Ea simte nu numai forţa artistică a creativităţii sale ci şi menirea sa de a folosi în comunicarea ideilor şi trăirilor sale, într-o limbă pură, pe măsura crezului său artistic.

Volumul Pe urmele lui Zenon, în totalitatea lui este un model de limbă românească. Citind poezia Limba noastră urmărim admiraţia şi respectul pe care poeta le acordă limbii române, căreia, în volumele sale, îi acordă statutul de limbă cu mari valenţe artistice. Indignată că limba noastră „ca petalele unui trandafir”  – remarcabilă comparaţie! – a ajuns:

 „ofilită,

călcată în picioare

de încălţări murdare

dar cu etichete străine” poeta  revine la motivul religios existent la Mateevici  (limba noastră-i limba sfântă, limba vechilor cazanii) adăugând propria constatare, ca o demonstraţie a statorniciei limbii că este element definitoriu al fiinţe naţionale. Emoţia poetei cunoaşte o linie ascendentă, demonstrându-ne că limba română e unică, că va rămâne sfântă:

deoarece,

acolo sus, în cer,

cineva

i-a dat binecuvântarea

încă de la facerea lumii” (Limba noastră)

Urmând linia marilor poeţi: Eminescu, Arghezi, Nichita Stănescu, Mariana Gurza realizează o poezie bogată în imagini  metaforice printr-un stil de-o acurateţe deosebită şi cu o limbă ce are virtuţi complete. Limba română, aşa cum preciza Ţuţea: „E foarte greu de mânuit. Prin ea poţi deveni vultur sau cântăreţ de strană”. Poeta noastră însă o mânuieşte cu dibăcie şi  se plimbă prin toate compartimentele vocabularului, culegând  cei mai potriviţi termeni, pentru exprimarea eu-lui său.

Ca şi la Octavian Goga, Mariana Gurza dă strălucire şi aureolă limbajului religios. Câţiva termeni ţin să argumenteze această afirmaţie: Dumnezeu, Domnul sfânt, sacru, smerenie, înger, biserica noastră creştină, cruce rugăciune, Iisus, etc.

Creatoarea este înzestrată cu o bogăţie sufletească rar întâlnită, pe care o descifrăm ca pe o muzică interioară în care vibrează speranţa în mai bine:

m-aş prinde printre stele

cu mâinile de flori,

şi-aş îngenunchea o lume,

o lume plină de erori.” (Speranţă)

Aceste câteva repere ale poeziei doamnei Mariana Gurza sunt doar o invitaţie spre cunoaşterea creaţiei sale artistice, care prin forţa şi plinătatea ideilor, se vrea citită întru mângâierea şi liniştirea sufletelor noastre.

 

Cecilia Bănică Pal

Sursa: Revista Melidonium – Emilia Țuțuianu

19 Feb
2013

Poeme de FLORICA MITROI

Poeme

de

FLORICA MITROI

 

 

                            în fiecare mai

 

în fiecare mai își pierde picioarele de piatră

tropicul Cancerului, se strânge de căldură

și ploaia caldă ademenește crocodilii.

Din nou deșarte piei dezbracă luna

cu cornul ei să scormonească jungla;

păianjenii cu pânze prăfuite încâlciră

livezile de portocali în floare

să izbucnească-n plâns când trec din nou

înnebunită de aceeași preistorică

și moale tristețe, cu degete pe fețe zbârcite

un pui de diavol îmi coboară-n inimă

tăcut și sparge ulcioarele de lemn.

 

 

 

                       Cel ce ascunde haosul

 

Cel ce ascunde haosul mă iubește

mă coboară într-un tărâm

în care sclipătul de zbor e mai puternic decât mine

o inimă de marmoră dărâm

 

Cel ce ascunde haosul nu simte vina

nu este lent, el e frenetic, e nerăbdător

un univers embrionar de alb

e hipertrofiat de o neliniște care îl face bulb nemișcător

 

Cel ce ascunde haosul este înaripat

dar fără aripi e cenușă ce o gâtuie vie

cel ce ascunde haosul mă amețește

cu fața-i neagră – pământie

 

Cel ce ascunde haosul mi se jertfește

mă lasă să-l mănânc; atunci eu vin încet

cu inima bătându-mi, cu părul miere de reptilă despicată,

cu ochiul viu, iluminat de giulgiul transparent și mort

 

 

 

                      Soliloc la 5 x 10

 

De câte cinci ori zece: anii

câte mărgele-n șirul Anii,

de roșu chihlimbar și ghindă,

făptura-mi vor să o cuprindă.

 

De câte cinci, ori zece ori:

tăcuți, dar ademenitori,

anii s-au dus, cum trec nămeții,

însingurării și tristeții.

 

Să-i strâng, au vrut, dar eu nu-i vreau,

Ce am cu ei, cu mine n-au;

și de un semn, tăcut, le fac,

tot nu mă dau pe-al lorul plac.

 

Și-i țin, de frâu, așa, de zor,

să macine din timp, cu spor.

Hii, nărăvași, voi ani, înalți,

vă dau jăratec, să zburați;

 

Tot pe deasupra mea trecând

în-nu-măr-rând… înnumărând…

 

 

(Cu prințul dragostei…)

 

Cu prințul dragostei mă jucam,

cu prințul libertății totale,

luam o fântână și o aruncam

în adâncul adâncurilor,

luam o gură de bucate

și le aruncam în adâncul adâncurilor,

luam un om îl aruncam

în adâncul adâncurilor –

și prințul râdea ușor și dus pe gânduri

în hlamida-i de fum

râdea ușor și le împingea cu piciorul

mai jos decât adâncul adâncurilor.

 

 

(Iconarii ambulanți)

 

Iconarii ambulanți

vindeau icoane

pe care le concepeau în singurătatea lor tristă și vie,

ca în intimitatea nefirească a unor idoli;

aceste icoane nu aparțineau nici unei secte,

ele erau ale umililor,

ale urduroșilor iconari ambulanți;

ici vedeai o lamură verde,

de un verde acefal,

de după potop,

ici un sfânt cu un ochi smuls,

cu o figură chinuită ca a satanei,

ici o levitație naivă;

alteori atman era drumul zilei,

misterios ca un amurg.

 

 

(Uchi Dalap)

 

Uchi Dalap e prostul slut al satului –

când el se mișcă văd cum se mișcă umbra

ca un idol ars și blând ,

O, poți să-i dăruiești și struguri cruzi

și pâine crudă

și un copil lăsat de-a bușilea

în libertatea stranie.

O, poți să-l bați, poți să-l privești în ochi –

el este porcul încropit.

O, cum atârnă ca o piele o inimă de câine

din soarele posomorât.

 

 

Biografie Florica Mitroi

Florica Mitroi (15 februarie 1944, Giurgiţa, judeţul Dolj – 14 mai 2002, București) este o poetă. Este fiica Mariei (născută Doancă) şi a lui Ion Mitroi, proprietar de moară. A absolvit în 1962 Liceul „Vasile Roaită\” din Râmnicu Vâlcea. În 1962 şi 1963 a urmat cursuri de drept în cadrul Universităţii din Bucureşti. Debutează în „Luceafărul\” (1966), iar editorial, cu volumul Rugăciune către Efemera (1969; Premiul Uniunii Scriitorilor), urmat de Diapazon (1973) şi între cer şi pământ (1976; Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucu­reşti), în anii \’80 emigrează, plecând mai întâi în Israel, iar mai târziu în Canada.

Mitroi a atras atenţia criticii literare încă de la primele versuri. Dacă în cazul altor confraţi opiniile erau controversate, în ceea ce o priveşte se poate vorbi despre o unitate a punctelor de vedere. Toţi comentatorii au remarcat tensiunea emoţională şi forţa liricii sale, dar au subliniat totodată imperioasa necesitate a autocontrolului, a impunerii unei rigori stilistice.

Fiindcă, în cadrul aceleiaşi poezii, pot fi întâlnite imagini de o remarcabilă puritate: „Şi tu eşti un altar de borangic uşor / sub care se cunună soarele cu luna, / tu eşti în fruntea mea de foişor / un uriaş copil, râzând întruna\” (Rugăciune către Efemera), alături de incredibile asociaţii de vocabule, care şochează nu prin insolitul lor (benefic, dacă ar fi fost urmărit efectul estetic), ci prin senzaţia de delir verbal, combinaţiile întâmplătoare, uneori de-a dreptul incompatibile, lăsând impresia că autoarea nu cunoaşte sensul cuvintelor: „cărămida botezului, computată\”, „bătrâneţea castată\”, „praporii de pulberi indiferenţiale\” etc.

Paradoxal, în pofida acestor hazardate ori disonante alăturări de sintagme, atmosfera creată este de o halucinantă intensitate a implicării eului poetic. Mitroi reuşeşte să fie şi de o mare candoare, dar şi să braveze, frizând cinismul. În pofida efortului de disciplinare, de reducere a aluviunilor lingvistice (sesizabil în ultimele creaţii), lirica sa rămâne, cum remarca Mircea Iorgulescu, „agitată cu violenţă de impulsuri contradictorii şi tulburi, epuizante\”.

Opera

• Rugăciune către Efemera, Colecția Luceafărul, Bucureşti, 1969;
• Diapazon, Bucureşti, 1973;
• Între cer şi pământ, Bucureşti, 1976.

http://georgeanca.blogspot.ro/2013/02/poeme-de-florica-mitroi.html

 

19 Feb
2013

Obiceiuri de Dragobete

Pe 24 februarie, in ziua cand Biserica Ortodoxa sarbatoreste Aflarea Capului Sfantului Ioan Botezatorul, spiritualitatea populara consemneaza ziua lui Dragobete, zeu al tineretii in Panteonul autohton, patron al dragostei si al bunei dispozitii.

La noi, Dragobete era ziua cand fetele si baietii se imbracau in haine de sarbatoare si, daca timpul era frumos, porneau in grupuri prin lunci si paduri, cantand si cautand primele flori de primavara. Fetele strangeau in aceasta zi ghiocei, viorele si tamaioase, pe care le puneau la icoane, pentru a le pastra pana la Sanziene , cand le aruncau in apele curgatoare. Daca, intamplator, se nimerea sa gaseasca si fragi infloriti, florile acestora erau adunate in buchete ce se puneau, mai apoi, in lautoarea fetelor, in timp ce se rosteau cuvintele:

“Floride fraga
Din luna lui Faur
La toata lumea sa fiu draga
Uraciunile sa le desparti”.

In dimineata zilei de Dragobete fetele si femeile tinere strangeau zapada proaspata, o topeau si se spalau cu apa astfel obtinuta pe cap, crezand ca vor avea parul si tenul placute admiratorilor.

De obicei, tinerii, fete si baieti, se adunau mai multi la o casa, pentru a-si “face de Dragobete”, fiind convinsi ca, in felul acesta, vor fi indragostiti intregul an, pana la viitorul Dragobete. Aceasta intalnire se transforma, adesea, intr-o adevarata petrecere, cu mancare si bautura. De multe ori baietii mergeau in satele vecine, chiuind si cantand peste dealuri, pentru a participa acolo la sarbatoarea Dragobetelui. Era o sarbatoare a grupurilor de tineri care ieseau din sat la padure, faceau o hora, se sarutau si se imbratisau. Avea toate trasaturile unei sarbatori premaritale, de antamare a unor relatii intre tinerii din comunitate, ce anticipau nuntile.

Uneori, fetele se acuzau unele pe altele pentru farmecele  de uraciune facute impotriva adversarelor, dar de cele mai multe ori tinerii se intalneau pentru a-si face juraminte de prietenie.

Se mai credea ca in ziua de Dragobete pasarile nemigratoare se aduna in stoluri, ciripesc, isi aleg perechea si incep sa-si construiasca cuiburile, pasarile neimperecheate acum ramanand fara pui peste vara. Oamenii batrani tineau aceasta zi pentru friguri si alte boli.

Dragobetele era sarbatorit in unele locuri si la data de 1 martie, deoarece se considera ca el este fiul Dochiei si primul deschizator de primavara.

Obiceiurile de Dragobete, zi asteptata candva cu nerabdare de toti tinerii bucovineni, au fost in buna parte uitate, pastrandu-se doar in amintirea batranilor. Iar in ultimii ani, Dragobetele autohton risca sa fie dat cu desavarsire uitarii, el fiind inlocuit de acel Sfant Valentin  ce nu are legatura cu spiritualitatea romaneasca.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

19 Feb
2013

Dragobetele, sărbătoarea dragostei

Dragobetele este sarbatorit in Calendarul Popular in ziua de 24 februarie. Cum vremurile s-au schimbat, tinerii au dat uitarii pe Dragobete zis si Dragomir, Ioan Dragobete, Cap de Primavara – tanarul zeu al dragostei din panteonul mitologiei romanesti. Mentionam ca pe vremuri, aceasta sarbatoare nu era prezenta in toate regiunile tarii. Potrivit atestarilor, ea era cunoscuta in sud, mai cu seama in Oltenia.

Dragobete-Cap de primavara este una dintre sarbatorile ce prevesteste inceputul primaverii. Romanii numeau sarbatoarea Dragobetelui si “Logodna pasarilor”, deoarece in aceasta zi pasarile se imperecheau si isi faceau cuib. In lumea satelor, aceasta presupusa logodna a pasarilor a fost adoptata simbolic de catre oameni. Se credea ca pasarile neimperecheate in aceasta zi ramaneau stinghere pana la Dragobetele din anul viitor, ceea ce era valabil si in lumea oamenilor, ne spune profesorul Ion Ghinoiu.

Cum se sarbatorea Dragobetele

In dimineata zilei de 24 februarie, tinerii ieseau din sat la padure, faceau o hora, se sarutau si se strangeau in brate. Fetele adunau flori de primavara pe care le foloseau pentru descantecele de dragoste. Viorelele si tamaioarele erau pastrate pana la Sanziene, pe 24 iunie, cand erau aruncate pe o apa curgatoare. Exista credinta ca cele care nu faceau acest lucru, ramaneau nelogodite. Pretutindeni se auzea zicala: “Dragobetele saruta fetele!”.

Nu cred ca este intamplator faptul ca tinerii ieseau la padure in aceasta zi, daca tinem seama ca Dragobetele locuia prin paduri, pentru a pedepsi persoanele care au lucrat in ziua praznuirii sale. De aici a luat nastere si expresia “Nu te-o prinde Dragobetele prin padure”.

In apropierea pranzului, fetele incepeau sa coboare in fuga spre sat. Aceasta fuga era numita “zburatorit”. Flacaii urmareau fetele dragi si acestea se lasau prinse daca tinerii erau dupa placul inimii lor. Avea loc o imbratisare, ce era urmata de un sarut, care semnifica logodna pentru cel putin un an de zile. Multi parinti abia acum aflau simpatiile tinerilor. Se intampla ca unii sa fie multumiti, iar in cazul in care nu erau de acord cu alegerea facuta, logodna virtuala era respectata.

Din zapada netopita pana la Dragobete, fetele si nevestele tinere isi faceau rezerve de apa cu care se spalau in anumite zile ale anului, pentru pastrarea frumusetii.

Dragobetele trebuia tinut cu orice pret: Daca nu se facea cumva Dragobetele, se credea ca tinerii nu se vor indragosti in anul care urma. In plus, un semn rau era daca o fata sau un baiat nu intalnea la Dragobete macar un reprezentant al sexului opus, opinia generala fiind ca, tot anul, respectivii nu vor mai fi iubiti, iar daca o fata iesea impreuna cu un baiat si nu se sarutau, se credea despre ei ca nu se vor mai iubi in acel an.

Etimologia cuvantului Dragobete

Unii filologi sustin ca numele “Dragobete” provine de la doua cuvinte vechi slave “dragu” si “biti”, care s-ar traduce prin expresia “a fi drag”. Alti filologi sustin ca vine din cuvintele dacice “trago” – tap (mai tarziu devenit “drago”) si “bete” – picioare. Tapul simbolizand la romani fecunditatea!

Exista si ipoteza ca “Dragobetele” se traduce prin “chipul frumos din Casa lui Dumnezeu, tanarul frumos, ales”, de la cuvintele dacice “drag”, ce semnifica “chip frumos”, “chip de lumina” si “betel”- “casa lui Dumnezeu”.

Etnograful Marcel Lutic sustine ca “Majoritatea denumirilor pentru aceasta sarbatoare sunt calchieri dupa numele din slava veche a sarbatorii crestine a “Aflarii Capului Sfantului Ioan Botezatorul”, sarbatoare numita in spatiul slav “Glavo-Obretenia”. Romanii au adaptat aceasta denumire din slava, asa aparand in veacurile evului de mijloc denumirile “Vobritenia”, “Rogobete”,” Bragobete”, “Bragovete” (unele dintre ele, foarte apropiate de mult mai cunoscutul Dragobete), pana cand, probabil si sub influenta principalelor caracteristici ale sarbatorii, s-a impus pe arii destul de extinse, mai ales in sudul si sud-vestul Romaniei, denumirea “Dragobete”.

Floarea dragostei

In lumea satului, plantele erau de mare ajutor pentru a afla daca tinerii se casatoresc. Una din aceste plante era numita Floarea dragostei, o planta cu frunze in forma de lance si flori roz-purpurii, care crestea in locuri inalte. Se plantau in gradina doua fire de Floarea dragostei pentru tinerii indragostiti si daca cele doua plante se apropiau, era semn ca ei se vor casatori.

Daca in unele legende, Dragobete apare ca fiu al Babei Dochia , in altele ca fiind Navalnicul sau cumnatul lui Lazarica cel mort din dor de placinte, un lucru e sigur: este tanar si este protectorul dragostei si al indragostitilor.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

19 Feb
2013

Eugen Emeric Chvala: Cine sunt eu?

Eu sunt cel din spatele oglinzii tale!

Eu sunt un om anormal de normal, uneori mă cred defect neputând să înţeleg mojicia din jur, perversitatea, laşitatea şi … TRĂDAREA !

Trăim atât de puţin şi repede … cred că ştii prietene că sufletul nu îmbătrâneşte şi că deseori putem avea surpriza să ne credem tineri, mult mai tineri decât este cuşca asta materială ce ne găzduieşte sufleţelul.

Mă întreba cineva, deunăzi, de ce nu încep să scriu un roman.

Păi asta fac .. în fiecare zi scriu o nouă filă în romanul vieţii mele. Nu cred că este şi musai să fie tipărit.. pe cine-ar interesa o viaţă normală, cu toate bunele şi mai puţin bunele ei ?

Toţi avem bucurii şi dezamăgiri. Toţi avem deopotrivă şanse pe care le fructificăm dar şi şanse irosite … conştient sau nu, ne ardem clipele pe acest altar încăpător din Gradina Maicii Domnului.

,,Tinereţe, te rog, stai cu mine în loc, fii prietena mea…” uh … aş cânta non-stop aceste versuri dacă aş şti că aş primi în plus fie şi o clipă… măcar.

Dar…

Ce, nu e bine să visam, să speram ?

M-am născut pe plaiurile binecuvântate de Bunul Dumnezeu ale Banatului. Deşi ani şi ani s-au scurs de când vieţuiesc în Moldova, nu voi înceta niciodată să fiu, acolo în sufletul meu … un gugulan.

Mi-a fost mie scris să nu am hodină.. să călătoresc mereu, cu gândul şi sufletul peste tot unde simt că pot dărui un vers, un cântec, … un zâmbet măcar.

Mulţumesc Bunule ! Ai fost atât de darnic şi îngăduitor cu mine !

Atunci când iţi doreşti cu adevărat ceva,  poţi învinge ! Atunci când nu primeşti ce îţi doreşti de la cei din jur, dăruieşte-ţi tu !

Mi-am dorit dintotdeauna să pot oferi tuturor lumina. Mi-am dorit întotdeauna să pot dărui pace în sufletul celui de lângă mine. Mi-am dorit să pot fi părtaş la truda celor care preţuiesc, păzesc şi transmit mai departe zestrea neamului meu.

Am căutat sprijin în jur…a fost, nu pot spune că nu, dar simţeam nevoia de mai mult, mai bine, mai corect faţă de valorile reale ale culturii acestei ţări ROMÂNIA.

Nu din patriotism exacerbat ci din dragoste şi respect atât faţă de ce au creat cei de dinainte, cei de azi dar şi cei de mâine, mugurii de azi.

Hai alături de noi prieten drag să construim bucuria împlinirii împreună !

RADIO SUFLEŢEL, un radio PENTRU NOI !

 

Eugen Emeric Chvala

(Din vol.  În spatele oglinzii, ed. Mușatinia, 2013 – Eugen Emeric Chvala)

 http://asculta.radiosufletel.ro/

ETAPA A 2-A, vot pentru FINALA PREMIILOR ONLINE RADAR DE MEDIA 2012!

 

AU INCEPUT VOTARILE PENTRU MAREA FINALA  17.02.2013 – 17.03.2013 PREMIILOR ONLINE RADAR DE MEDIA 2012!

Sectiunea  8 – CEL MAI ASCULTAT POST DE RADIO ONLINE – RADIO SUFLETEL

http://radiosufletel.ro/index.php/component/content/article/41-prima-pagina/373-radar-media.html

Votul vostru conteaza!

http://radiosufletel.ro/
http://radiosufletel.blogspot.com/

 

Multumesc prieteni buni ! Va multumesc pentru sustinere in numele intregii echipe a radio. Nu toti cei din echipa sunt “la vedere” ei lucreaza in spatele culisei pentru ca darul nostru sa ajunga la dumneavoastra in bune conditii.Radio Sufletel nu este foarte numeroasa. Dar asa putini cat suntem ne daruim cu multa placere dumneavoastra ! Sustinerea dumneavoastra ne da putere sa mergem mereu mai departe. Ne onoreaza si ne determina sa ne unim bratele pentru a forma impreuna o mare si calda imbratisare in care sa incapa toti prietenii nostrii !
Multumim ! Doamne ajuta numai bine la tot romanul oriunde s-ar afla !

Eugen Emeric Chvala

 

18 Feb
2013

Constantin Brâncuşi

Constantin Brâncuşi (n. 19 februarie 1876, Hobiţa, Gorj — d. 16 martie 1957, Paris) a fost un sculptor român cu contribuţii covârşitoare la înnoirea limbajului şi viziunii plastice în sculptura contemporană. Constantin Brâncuşi a fost ales postum membru al Academiei Române. Francezii îi pronunţă numele Brancusi.

Născut în data de 19 februarie 1876, Constantin este al cincilea copil al lui Nicolae şi Maria Brâncuşi. Prima clasă primară o face la Peştişani, apoi continuă şcoala la Brădiceni. Copilăria este marcată de dese plecări de acasă şi ani lungi de ucenicie în ateliere de boiangerie, prăvălii şi birturi.

După ce a urmat Şcoala de Arte şi Meserii în Craiova (1894 – 1898) vine la Bucureşti unde absolvă Şcoala de Belle-Arte în 1902. În timpul studenţiei, chiar în primul an, în 1898, lucrarea sa “Bustul lui Vitellius” obţine “menţiune onorabilă”, Cap al lui Laocoon din 1900 obţine medalia de bronz, iar Studiu din 1901, câştigă medalia de argint. Timp de doi ani, între 1900 şi 1902, cu ajutorul doctorului Dimitrie Gerota realizează Ecorşeu, un studiu pentru reprezentarea corpului omenesc, lucrare căreia i se atribuie o medalie de bronz. Precizia detaliilor acestei lucrări va face ca Ecorşeul să fie folosit în şcolile româneşti de medicină, după ce se vor face câteva copii, iar Marcel Duchamp va include fotografia Ecorşeului în expoziţia pe care o va organiza la sfârşitul anului 1933 la Galeria Brummer din New York City.

În 1903, primeşte prima comandă a unui monument public, bustul generalului medic Carol Davila, care va fi instalat la Spitalul Militar din Bucureşti şi reprezintă singurul monument public al lui Brâncuşi din Bucureşti. Pleacă în 1904 la studii la München, dar după şase luni o porneşte pe jos prin Bavaria, Elveţia până la Langres, în Franţa, de unde ia trenul până la Paris. În 1905 reuşeşte la concursul de admitere la prestigioasa École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, unde lucrează în atelierul lui Antonin Mercié până în 1906 când, atingând limita de vârstă, părăseşte şcoala. Refuză să lucreze ca practician în atelierul lui Auguste Rodin, rostind cuvintele devenite celebre, “Rien ne pousse à l’ombre des grands arbres” (La umbra marilor copaci nu creşte nimic).

Expune pentru prima dată la Société Nationale des Beaux-Arts şi la Salon d’Automne din Paris în 1906. Creează în 1907 prima versiune a Sărutului, temă pe care o va relua sub diferite forme până în 1940, culminând cu Poarta Sărutului parte a Ansamblul Monumental din Târgu-Jiu. În 1907 închiriază un atelier în Rue de Montparnasse şi intră în contact cu avantgarda artistică pariziană, împrietenându-se cu Guillaume Apollinaire, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp. Va începe lucrul la Rugăciunea, o comandă pentru un monument funerar ce va fi expusă în Cimitirul „Dumbrava” de la Buzău. În 1909 revine pentru scurt timp în România şi participă la “Expoziţia oficială de pictură, sculptură şi arhitectură”. Juriul Expoziţiei, prezidat de Spiru Haret acordă premiul II ex aequo lui Brâncuşi, Paciurea, Steriadi, Petraşcu, Theodorescu-Sion. Colecţionarul de artă Anastase Simu îi cumpără sculptura Somnul iar bustul în ghips al pictorului Nicolae Dărăscu este achiziţionat de Ministerul Instrucţiunii Publice.

Până în 1914, participă cu regularitate la expoziţii colective din Paris şi Bucureşti, inaugurând ciclurile Păsări Măiestre, Muza adormită, Domnişoara Pogany.

În 1914, Brâncuşi deschide prima expoziţie în Statele Unite ale Americii la Photo Secession Gallery din New York City, care provoacă o enormă senzaţie. Colecţionarul american John Quinn îi cumpără mai multe sculpturi, asigurându-i o existenţă materială prielnică creaţiei artistice. În acelaşi an, ministrul de interne al României respinge proiectul monumentului lui Spiru Haret comandat cu un an înainte. Brâncuşi va păstra lucrarea în atelier şi o va intitula Fântâna lui Narcis. În 1915, începe să execute primele lucrări în lemn: 2 Cariatide, Fiul risipitor etc. La Paris, în 1919, apare volumul „La Roumanie en images” cu cinci reproduceri după lucrări ale lui Brâncuşi. Un an mai târziu, participă la expoziţia grupării „La Section d’Or” în Franţa, la expoziţia grupării „Arta română” la invitaţia lui Camil Ressu în România, la „Festivalul Dada”, unde semnează manifestul intitulat Contre Cubisme, contre Dadaiseme. În revista Little Review din New York, apare, în 1921, primul studiu de amploare cu 24 de reproduceri din opera lui Brâncuşi, semnat de poetul american Ezra Pound. De altfel, sculptorul avea să realizeze ulterior un celebru portret al acestuia.

Participă la o mişcare de protest contra lui André Breton şi în apărarea lui Tristan Tzara. La 30 noiembrie 1924, expune la Prima expoziţie internaţională a grupării “Contimporanul” din Bucureşti. Doi ani mai târziu, la Wildenstein Galleries, din New York, se deschide cea de-a doua expoziţie personală a sa.

Până în 1940, activitatea creatoare a lui Brâncuşi se desfăşoară în toată amploarea ei. Operele sale de seamă din ciclul Pasărea în văzduh, ciclul Ovoidului precum şi sculpturile în lemn datează din această perioadă. În acelaşi timp, Brâncuşi participă la cele mai importante expoziţii colective de sculptură din Statele Unite ale Americii, Franţa, Elveţia, Olanda, Anglia.

În atelierul său din Impasse Ronsin, în inima Parisului, Brâncuşi şi-a creat o lume a lui, cu un cadru şi o atmosferă românească. Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris (Centre Pompidou) are un număr important de lucrări ale lui Brâncuşi, lăsate prin testament moştenire României, dar acceptate cu bucurie de Franţa, împreună cu tot ce se afla în atelierul său, după refuzul guvernului comunist al României anilor 1950 de a accepta lucările lui Brâncuşi după moartea sculptorului.

În România, în epoca realismului socialist, Brâncuşi a fost contestat ca unul din reprezentanţii formalismului burghez cosmopolit. Totuşi, în decembrie 1956, la Muzeul de Artă al Republicii din Bucureşti s-a deschis prima expoziţie personală Brâncuşi din Europa.

 

Abia în 1964 Brâncuşi a fost “redescoperit” în România ca un geniu naţional şi, în consecinţă, ansamblul monumental de la Târgu-Jiu cu Coloana (recunoştinţei) fără sfârşit, Masa tăcerii şi Poarta sărutului a putut fi amenajat şi îngrijit, după ce fusese lăsat în paragină un sfert de veac şi fusese foarte aproape de a fi fost dărâmat.

Sursa: ro.wikipedia.org

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii