13 Mar
2013

Edgar Papu despre protocronism (“Prolog catre viitor”)

Către sfîrşit de veac

Secolele au şi ele vîrsta lor, asemenea unor organisme vii, care se nasc, cresc, îmbătrînesc şi mor. Orice veac, cînd vede întreaga sa viaţă dinainte, începe cu mari promisiuni şi speranţe, cu aspiraţii de expansiune a spiritului, cu entuziasm juvenil. Dimpotrivă, către miezul şi, mai cu seamă către sfîrşitul său, conştiinţele apar mai aşezate, mai lucide, mai trecute bătrîneşte prin varii experienţe şi, deci, mai reflectate. Aş crede că pe mai multe planuri s-ar arăta valabilă o asemenea vedere. N-am avut, însă, prilejul şi nici răgazul să verific acest fapt decît în domeniul creaţiei literare. Voi folosi cîteva ilustrări.

În plină Renaştere, începutul secolului al XVI-lea se vede dominat de veselia colorată a lui Ariosto sau, puţin după aceea, de rîsul pantagruelic şi de exuberanţa verbală a lui Rabelais. Sfîrşeşte, însă, cu reprimarea unor asemenea izbucniri, aşa cum arată, bunăoară, cumpăna sceptică a lui Montaigne şi interiorizata melancolie a lui Tasso. Secolul al XVII-lea începe cu fantezia, adesea cu fantasmagoria barocă, şi se încheie cu ponderea clasică. Dar chiar şi înlăuntrul clasicismului se deosebesc incipientele elanuri generoase ale lui Corneille de matura luciditate analitică a lui Racine, care moare aproape odată cu secolul (1699). Veacul al XVIII-lea debutează cu optimismul ideologic iluminist şi expiră cu grava reticenţă neoclasică (André Chénier) şi mai ales neoumanistă (Goethe din faza sa finiseculară, cu Ifigenia, cu Elegiile romane, cu Hermann şi Dorothea). Secolul al XIX-lea se dezlănţuie la început furtunos cu idealismul romantic şi se consumă în final cu decepţia şi lipsa de iluzie a naturalismului. La noi, în acelaşi secol, apare evidentă deosebirea de fizionomie a vîrstei între generaţia care a pregătit anul 1848 şi criticismul matur al „Junimii”, care anunţă un sfîrşit de veac.

Este interesant de stabilit cînd s-au născut, au debutat şi au sfîrşit cei mai mari scriitori şi poeţi ai lumii, un Dante, un Shakespeare, un Cervantes, un Goethe, un Tolstoi. Toţi se ivesc la cîte un sfîrşit de secol, căruia îi creează sinteza sau summa, anunţînd, totodată, şi aurora secolului următor în care ei pătrund şi îşi continuă creaţia. Eminescu, care la noi urma să îndeplinească aceeaşi funcţiune, i-a ajuns numai cu geniul, dar nu şi cu viaţa. Nici unul din cei mari amintiţi mai sus n-a trăit mai puţin de cincizeci de ani, apucînd şi veacul următor naşterii lor, aşa cum n-a izbutit poetul nostru.

Toată seria de procese pe care am evocat-o – pentru moment numai pe plan literar – s-a petrecut în mod natural de-a lungul vremilor, fără nimic dirijat în acest sens, şi chiar fără conştiinţa unei asemenea ordini de succesiune a lucrurilor. Astăzi, însă, cînd, poate pentru prima dată, ştim că există o vîrstă organică a secolelor, putem pătrunde mai viu caracterul sfîrşitului de veac pe care îl trăim pentru a ne orienta în cele ce avem de făcut, şi pentru a vedea ce anume corespunde momentului nostru, care se îndreaptă către al treilea mileniu. Desigur că sîntem încă înconjuraţi de necunoscut. Ţinînd, însă, seama de faptul cert al vîrstei înaintate de veac. nu putem ignora felul grav şi cumpănit în care se cere să ne comportăm şi să acţionăm.

Este timpul maturizării depline, în măsură să pună capăt acelei serii nesfîrşite de şocuri cu care a fost, pînă de curînd, încercată omenirea. Trei sferturi din secolul nostru – adică tot ceea ce cunoaştem dintr-însul – s-a dirijat violent către afară, prin ţîşniri, prin izbucniri, prin explozii. Acest din urmă termen a ajuns chiar la modă. Se vorbeşte de o „explozie demografică”, de o „explozie tehnică”, de o „explozie monetară” etc. Totul intră în caracterul spectaculos al acestui secol tentacular şi aventurier, înlăuntrul căruia nimic nu ne mai poate uimi. Omenirea se simte încă saturată şi copleşită de atîta desfăşurare în afară.

Iluzia unei tinereţi prea prelungite poate deveni dăunătoare nu numai pentru indivizi, ci şi pentru secole. Este timpul să se treacă de la vîrsta aventurilor şi a „exploziilor” la aceea a înţelepciunii. Domeniul interior, în sensul adîncurilor sale, a rămas uneori singur şi părăsit. Sau chiar dacă i s-a acordat atenţie, nu de fiecare dată el a putut echilibra împrejurările din afară. La vîrsta actuală a secolului s-a ajuns la exigenţa unei operaţii opuse. Viaţa lăuntrică a omului trebuie, în sfîrşit, să ajungă suverană, să nu se mai vadă, neîncetat, la discreţia „situaţiei date”, bineînţeles nocive.

În zilele noastre planeta apare încă dominată de Ananké, cumplita zeiţă a nevoii. Să nu fi ajuns, oare, omul la putinţa de a se elibera din lanţurile ei? Trecută de „păcatele tinereţii”, săvîrşite în trecutul nevîrstnic al secolului XX, omenirea se cere să descopere cel mai preţios dar al vieţii în propria ei conştiinţă. Deoarece adîncul acestei conştiinţe omeneşti cuprinde. în stare matură, comori mai bogate decît tot aurul lumii, valorile lăuntrice sînt chemate să comande şi asupra „situaţiei date”, şi asupra „nevoii”, pe care sfîrşitul de veac le impune, în pragul unui nou mileniu. România este pe cale de-a răspunde unei asemenea cerinţe. Ea dă exemplul unei ţări mici, dar al unui spirit mare, care a învins „imposibilul”. Este încununarea unei calităţi de totdeauna a poporului nostru. Împrejurările istorice au concurat ca el să-şi însuşească vocaţia maturităţii. În ciuda faptului că ni s-a frînt mereu firul creaţiilor, trebuind să îndeplinim iarăşi şi iarăşi rolul de începători, noi ne-am manifestat invariabil ca maturi, ca oameni trecuţi prin experienţa marilor dificultăţi ale istoriei şi vieţii.

Funcţiunea de sinteză între cele două Europe, care ne luminează fenomenul atît de frecvent al protocronismului românesc, se vede puternic stimulată de spiritul acestei continue maturităţi.

Pe planul literar, cercetat în cartea de faţă, am evocat numai figuri de clasici români, fără a depăşi perioada dintre cele două războaie, dat fiind că anticipările pe plan universal nu pot fi înregistrate decît retrospectiv. Ultimele două sau trei decenii, începînd de la strălucita „generaţie a lui Labiş” – poate chiar de mai-nainte – sînt prea recente pentru a permite urmărirea unor expresii protocronice în rîndul ei. Cu atît mai puţin putem vorbi, în acest sens, de următoarele două decenii, încă inexistente, din veacul XX.

Ne aflăm, aşadar, în imposibilitatea materială de a examina, pentru moment, o continuare a protocronismului românesc. Această interdicţie există, însă, numai în ceea ce priveşte identificarea precisă a exemplelor, dar nu şi în identificarea la fel de precisă a unor premise certe. Către încercatul nostru sfîrşit de secol lumea întreagă simte, mai mult decît oricînd, nevoia de maturitate. Este tocmai ceea ce noi ne-am însuşit de milenii. Iar literatura ştim iarăşi că nu va rămînea în afară. De pe acum în toate genurile literare putem prevedea, venind de la noi, un mesaj de maturitate, de aşezare, de echilibru adînc. Vîrsta înaintată a secolului, prefinalui său. ne stimulează puternic o asemenea vocaţie protocronică, destinată să anticipe atîtea înfăptuiri din alte regiuni ale globului.

Ţinînd, totodată, seama de copleşitorul elan făuritor care ne călăuzeşte, poate că acum, după un întreg secol ce ne desparte de Eminescu. un nou Eminescu, la fel de matur, dar mai norocos, s-a şi născut la noi. Nu este exclus ca de-aci să se conceapă, odată cu sinteza veacului XX. Şi premisele veacului XXI.

[1979]

Edgar Papu

http://luceafarul.wordpress.com/

13 Mar
2013

Mircea Micu: „Adevărul despre Marin Preda“

REMEMBER  MARIN PREDA (1)

1

M-am gândit iniţial sã intitulez paginile care vor urma «Adevãrul despre Marin Preda» un titlu, desigur, incitant dar pretenţios şi, ca sã zic aşa, interpretabil. De fapt, ce adevãr puteam sã comunic eu despre «Marele singuratic», despre prozatorul a cãrei dispariţie a marcat multã lume.

Mi-a venit în minte acest titlu în urma sutelor de interpelãri, a întrebãrilor puse de oamenii din diverse colţuri ale ţãrii care, firesc, vroiau sã ştie cum a trãit Marin Preda dar, mai ales, cum a… murit.

Am ascultat şi citit zeci de variante stupide sau fanteziste argumentate copilãreşte, preluate dupã ureche, transmise sau înţelese eronat despre dispariţia sa.

Voi încerca, pe cât pot sã reconstitui câte ceva din viaţa scriitorului din perioada cât a stat şi a lucrat la Mogoşoaia. Voi vorbi şi despre ultima perioada marcatã de o oboseala accentuatã, ca şi cum motorul acela care îl ajutase sã macine nopţi şi zile spre finalizarea celor o mie cinci sute de pagini ale «Celui mai iubit dintre pamanteni» s-ar fi uzat brusc încetând sã mai funcţioneze.

Sunt necesare aceste rânduri mai ales azi când, o droaie de trepãduşi literari, critici sufocaţi de propria neputinţã l-au înjurat cu neruşinare denigrându-l gratuit.

2

L-am întâlnit prima datã pe holul Uniunii Scriitorilor de la şosea. Se privea în oglinzile mari şi-şi aranja, cu atenţie, pãrul într-o frizurã a la CICERO care-i masca într-un fel începutul cheliei.

Era o anumitã cochetãrie în ritualul acela ciudat, în felul în care-şi aranja pãrul în oglindã, în minuţia cu care-şi studia întreaga ţinutã, trãgându-şi  marginile hainei, cu gesturi scurte, aşa cum fac soldaţii înainte de a se prezenta în faţa superiorului.

Stãteam în partea opusã a holului şi nu avea cum sã mã vadã. Dupã ace s-a mai privit odatã în oglinzile mari, s-a îndreptat decis spre cabinetul preşedintelui care, pe atunci, era Zaharia Stancu.

Dupã doi ani l-am revãzut la Mogoşoaia, într-o searã când venise sã se instaleze şi-şi adusese o parte din lucruri.

Alesese camera numãrul şase, una dintre cele mai bune, cu ferestrele dând spre imensul parc secular al familiei Bibescu, în care, de obicei, stãtea Fãnuş Neagu.

Marin Preda îl abordase cu ceva timp în urmã la Sinaia tratând «cedarea» temporarã a camerei contra unei sticle de whisky. Sticla s-a consumat la Sinaia în doi, şi acum, moncherul, cum îi zicea toatã lumea, venise sã-şi ocupe camera arvunitã.

Atunci mi l-a prezentat Fãnuş Neagu şi moncherul mi-a întins o mânã moale, leneşã şi fãrã vlagã cu un gest uşor distant mãsurându-mã o fracţiune de secundã prin ochelarii cu multe dioptrii. Sunt convins cã, pe moment, nici nu-mi reţinuse numele.

Era îmbrãcat corect, într-un costum gri, bine croit, cu cãmaşã albã şi cravatã în dungi. Nu m-a frapat ţinuta lui vestimentarã care de altfel, distona cu întreaga lui înfãţişare de ţãran uşor stânjenit de hainele impecabil croite. M-a frapat chipul osos, bãrbia voluntarã împinsã înainte (mai târziu avea sã-şi facã un tic din acest gest) şi cuta dintre sprâncenele stufoase brãzdându-i fruntea.

Administratorul i-a dat cheia însoţindu-l pânã în camerã. Marin Preda a lipsit o vreme şi înainte  de pleca cu intenţia de a reveni cu restul bagajelor a doua zi, a intrat în sufragerie, s-a uitat spre masa la care stãteau Fãnuş Neagu, Grigore Hagiu, Ion Bãieşu şi subsemnatul şi, brusc înveselit a rostit acea expresie bizarã pe care aveam sã o aud de mai multe ori dupã aceea: «Beţi mã, beliţilor! Beţi, sã vã distrugeţi!»

Dupã care a ieşit zâmbind amuzat fãcând un gest de salut cu mâna ridicatã…

MIRCEA MICU

http://luceafarul.wordpress.com/

13 Mar
2013

Artur Silvestri: “Vremea slugilor hoaţe”

Un milog  de talent , cu insusiri literare in directie poetica, imi tot atribuie ( citandu-ma staruitor spre a -mi arata ca ma baga in seama )  paternitatea notiunii de ” catedralic “pe care pretinde a fi gasit-o intr-o carte de-a mea despre care, la o vreme mai veche, a si scris cu o anumita abilitate desi nu i-o cerusem . Aceasta vorba ininteligibila ar deriva , poate , dupa etimologia populara ce se intrebuinteaza , de la ” catedrala “  si , deci, pseudo-exegetul meu isi inchipuie ca as fi inventat aceasta enormitate filologica  la gandul de a evoca  amploarea constructiilor masive si un anumit spirit de monumental. Insa eu am scris , urmand pe G. Calinescu ( si fara cine stie ce simt al inventiei ) numai ” catedratic” , adica ” privire de la catedra ” , dovedindu-ma astfel cu mult mai pedestru decat isi inchipuie ca as fi laudatorul meu insistent  ce hraneste doar un scop de  mica lingusire in scop  suficient de straveziu .


Aceasta atitudine nu ma surprinde ( desi ma irita uneori  )  caci in dezmatul de la noi ,unde nu se citeste adesea  din socoteala marunta in vederea invartelii si a castigarii de bani , pana si lectura devine o indeletnicire usurateca , neconducand nicaieri . Cei care abia daca deschid o carte , rasfoind-o din zece in zece pagini pentru a compune ” un text ” ditirambic in vederea castigarii de foloase prea de tot minore la comparatia cu proportiile autentice , sunt in mediile scriitoricesti contemporane atat de multi incat constituie o categorie cu aspect de  majoritate zdrobitoare  care sufoca multimea ce traieste firesc si cuminte si citeste spre a se instrui ori din nazuinta unei placeri fara caracter practic in imediat . Epoca insasi este a linguselii cu efect marunt unde obiectul nu -i ideea de valoare, bucuria de a descoperi si in ultima analiza fericirea lecturii fara gand strain ce o maculeaza ci  smulgerea de indulgente de la presupus editor, de la seful de gazeta literara si, mai inainte de toate , de la sponsorul idiot insa ” cu bani ” . Unii , care nu au  nu proprietatea cuvintelor  ci intelegerea vremurilor unde am apucat sa traim  , denumesc ” coruptie ” aceste invarteli  care insa  nu sunt decat niste atitudini de invoiala cu realitatea  ce apartin unor oameni saraci  dar  nedemni  .Caci , desi saracia declaseaza pe cine nu-i imun la vanitate , trufie si spirit de combinatie oarecare , a te imbraca ingrijit si a purta hainele curate desi poate ca vestonul o fi ros la un cot , este o dovada de simt al valorii ce trece de clipa rea si o intelegere a vietii care da superioritate morala si tine coloana vertebrala dreapta .


Unii , care din ignoranta ori dorinta de ” a gandi corect ” socotesc ca aceste indemnari apartin unei epoci stricate ce a aparut istoriceste dupa alta epoca si mai stricata , explica astfel de adeziuni si conduita semi-depravata ce le insoteste prin persistenta  “intunericului” de unde abia am fi iesit si din ecoul acelor vremuri ce sunt demonizate a nu stiu cata oara in scurgerea secolilor impenetrabili . Insa aceasta concluzie nu are nici un reazem serios si nici macar nu se poate demonstra cu argument solid ori ne-ideologic .Caci , la drept vorbind, acestea nu se gasesc numai la noi si a vorbi de o anumita universalitate a deformarii lumii de valori prin interventia insondabilului uman si a croielii gresite a acestei specii nu ar fi intrutotul gresit.


Rezulta, deci, ca nu doar la noi ” mediul ” este neprielnic iar prototipul combinagiului isi arata o raspandire ce abia doar ca se banuieste insa , vazut in actiune pe aiurea unde se crede ca ar curge numai lapte si miere , impresioneaza prin metoda , spirit sistematic si ca sa spun direct eficacitate ceva mai ridicata decat a celor de la noi . Vazute cu ochi lucid si fara prejudecata ingusta , acestea sunt nu doar fabule de unde s-ar extrage o morala ci episoade din realitatea fara varsta a ce defineste ” omul sub vremi ” si ” spiritul descurcaret ” ce il caracterizeaza.Atat cat le-am observat in cele patru zari, pe unde se intampla sa ajung, le voi infatisa cu  precizia ce o pot atinge. …

Artur Silvestri

http://luceafarul.wordpress.com/atitudini/

13 Mar
2013

Calinic Argatu: ”Tradiția dătătoare de înțelepciune”

Experienta spiritualã a Ortodoxiei românesti este, fãrã a exagera, adânc reflectatã în cultura popularã, folcloricã, în datinile mostenite din generatie în generatie.


Traditia Bisericii a izvodit valori culturale si mistice care au transfigurat perspectiva întelegerii existentei. Comunitatea crestinã – Biserica – pãstrarea bunelor vestiri ale Scripturii, cu ocrotirea Sfântului Duh, au zidit peste timp un monument de trãire si simtire care mãrturiseste despre jertfã, despre rãscumpãrare, despre înviere, despre curãtia vietii, despre bunurile vietii viitoare…


Dimensiunea comunitarã a crestinismului a dus în prim-planul convietuirii sociale mesajul pãcii, al iubirii si al compasiunii frãtesti, al tolerantei si al unitãtii întru aceeasi credintã si a impus o nouã ordine moralã.
Supravietuirea în spatiul nostru a unei culturi religioase sãnãtoase, biruitoare asupra oricãror tentatii pãgânizate sau ale libertãtii vãtãmãtoare, s-a datorat chemãrii pe care Dumnezeu a asezat-o si în sufletul românului: de a fi pãrtas la dumnezeire. Izvorul acestei aspiratii religioase porneste din vremea de început a încrestinãrii neamului nostru, de la credinta ca Fiul lui Dumnezeu s-a înomenit pentru a restaura în om puterea si vointa, simtirea si dragostea, dorul dupã împãrãtia si bunurile viitoare, asezând peste toate puterea harului sãu.


Cultura balcanicã a constituit un climat favorabil în care s-au putut cultiva valori mistice, religioase, asa încât sã ajungã pânã la noi creatii de un autentic spirit crestin. Existã în traditiile locale românesti, în datinile si obiceiurile noastre sfinte o continuitate de vietuire crestineascã si un nemaiîntâlnit dor al firii dupã Creatorul sãu.
În folclorul religios românesc se adânceste perspectiva asupra nemuririi, omul se ascunde în integralitatea cosmosului spiritualizat, el este martorul propriei prefaceri în Duh, el este înãltat într-o fericitã grãire cu Dumnezeu, un dialog de o simplitate cuceritoare.


Pentru românul crestin, Dumnezeu este o realitate personalã evidentã; el poate sã-I sãrute tãlpile lui Dumnezeu sau sã-L numeascã bunul si drãgutul. Limbajul acesta creeazã o apropiere euharisticã, o comunicare a bucuriei; robul si Stãpânul sunt ca doi prieteni care stau la aceeasi masã, împãrtãsindu-se.
Am auzit despre un bãtrân care nu gusta niciodatã pâine prima oarã în zi pânã nu spunea rugãciunea aceasta:


Doamne, Luminitã nouã,
Frânge pâinea-n douã,
Tie jumãtate,
Mie jumãtate,
La multi ani cu sãnãtate !


Apropierea aceasta ancestralã a omului simplu de Dumnezeu copleseste toatã frãmântarea metafizicã, toatã dialectica filosoficã. În fata acestei simple rugãciuni a pomenirii numelui lui Dumnezeu pãleste chiar semesia oricãrei teologii rationalizante, ratiunea însãsi pãleste…
Mutatiile ce s-au produs în viata socialã în prima jumãtate a secolului nostru au deteriorat mesajul crestin al traditiei populare.
Societatea modernã a cãpãtat un orizont cultural care s-a delimitat vizibil de valorile traditionale. S-a impus de-a lungul vremii o nouã perspectivã asupra vietii si au apãrut o serie de manifestãri folclorice hibride, care au exclus ideea de Dumnezeu, înstrãinându-i pe crestini de învãtãturile morale autentic traditionale. Obiceiurile românesti, socotite multã vreme ca fenomene de profundã culturã religioasã, au alunecat. usor spre secularizare si spre ignorarea valorilor promovate de Bisericã.
Nutrim speranta cã poporul nostru binecuvântat de Dumnezeu va sti sã pãstreze nealterate minunatele datini bãtrânesti si sã se întoarcã la fericita fricã de Dumnezeu dãtãtoare de întelepciune.
Avem bucuria sã vedem cã publicatia Datini întãreste si zideste o lucrare sfântã de redescoperire a identitãtii noastre de neam si de credintã.

CALINIC ARGATU

http://luceafarul.wordpress.com/

13 Mar
2013

„Din sfaturile Părintelui Arsenie Boca“

,,Să faceţi câte metanii puteţi în rugăciune, chiar dacă asta vă oboseşte. Când rugăciunea este însoţită de sacrificiul nesilit, se face mai plăcută şi mai roditoare în faţa lui Dumnezeu. Omul lui Hristos trebuie să-L iubească pe Hristos şi când Îl iubeşte pe Hristos scapă de diavol, iad şi moarte. Să fim smeriţi, dar să nu vorbim de smerenie. Vorbirea despre smerenie este o capcană a diavolului, care aduce cu sine deznădejdea şi delăsarea, în vreme ce adevărata smerenie aduce cu sine nădejdea şi lucrarea poruncilor lui Hristos[…]. Roagă-L pe Dumnezeu să-ţi trimită sfânta smerenie. Nu pe aceea care spune ,,sunt cel din urmă, sunt nimic”. Aceasta e smerenie diavolească. Smerenia cea sfântă e dar de la Dumnezeu. Dar. Harismă. Nu provine din stradaniile noastre. Pregăteşte-te şi cere-I lui Dumnezeu acest dar sfânt. Deschide-ţi inima cu simplitate, nesilit, spontan, înaintea Domnului nostru. Să fii plăcut. Să iubeşti tăcerea, pentru că doar astfel inima ta va vorbi lui Hristos. Spune vorbe puţine, dar cu miez. Să iubeşti osteneala trupului şi oboseala, fiindcă acestea întăresc trupul şi sufletul deopotrivă. Tăcerea să-ţi fie tainică, adânc înfiptă în inimă. Nu-ţi vădi tăcerea să o priceapă toţi. Spune două-trei cuvinte, dar lăuntric nu conteni a te ruga Domnului pentru toţi. Să spui mereu adevărul. Să faci totul cu calm. Să te rogi pentru a deveni mai bun. Să faceţi mereu binele, fiindcă altminteri e vai de voi(…)!

Şi, deşi de mic copil, făceam multe păcate, când m-am reîntors în lume am continuat a face păcate, care până astăzi s-au înmulţit foarte mult. Lumea însă m-a luat de bun şi toţi strigau că sunt sfânt. Eu însă simt că sunt cel mai păcătos om din lume. Astăzi oamenii caută să fie iubiţi şi de aceea eşuează. Corect e să te intereseze nu dacă ei te iubesc, ci dacă tu Îl iubeşti pe Hristos şi pe oameni. Doar astfel sufletul îţi este împlinit. Să-L rogi pe Dumnezeu să te facă vrednic de iubirea Sa. În rugăciunea ta să-I ceri lui Dumnezeu să se facă voia Sa pentru tine. Acest lucru îţi este cel mai de folos. Când te înhaţă satana şi te apasă, să nu rămâi nemişcat, aşa cum rămân unii ce devin melancolici şi cad pe gânduri ore întregi, ca şi când i-ar preocupa probleme importante, deşi nu e vorba despre aşa ceva, ci pur şi simplu sunt robiţi de satana. Să fii pregătit să reacţionezi, să te opui, să respingi asediul satanei, aşa cum  un om pe care îl prind răufăcătorii şi-l blochează, face o mişcare bruscă şi, dând din mâini îi  împinge, scapă din strângerea lor şi se îndreaptă spre altă direcţie, spre Hristos, Care îl eliberează.

Zădărnicie e tot ce iei din egoism. Veşnicie este tot ce dai din iubire. Iar cea mai generoasă veşnicie este să primeşti cu iubire, pentru a dărui bucuria reciprocităţii aceluia ce ţi se oferă cu iubire. Când te rogi pentru un om pe care îl muncesc patimi păcătoase, să nu i-o spui, fiindcă diavolul va afla şi va ridica îndârjire în sufletul tău şi astfel rugăciunea ta nu va da rod. Să te rogi pentru acel om în taină şi astfel rugăciunea ta îl va ajuta. Să nu te necăjeşti mai niciodată. Hristos a înviat ca să ne dea multă iubire şi bucurie încă de pe acum. Aşadar, de acum să începem să participăm tot mai intens la ziua luminată a Împărăţiei iubirii lui Hristos, unde nu se înserează niciodată. In taină îmbrăţişează-ţi în inima-ţi întreaga obşte şi întreaga Biserică. Nu te lupta cu ceilalţi, nici nu încerca să faci să dispară sau să corectezi cusururile celuilalt. Iubeşte-l aşa cum e, cu defectele sale. Domnul se va îngriji de acestea. Să-ţi sfinţeşti tăcerea, să nu fie neroditoare”.

13 Mar
2013

Nostalgii: 13 martie, o zi specială

Suntem urmăriţi de “minunea din fiecare clipă”. Parafrazându-l pe Paulo Coeho, fiecare clipă de căutare este o clipă de regăsire.

Acum zece ani, am trăit cea mai frumoasă primăvară la Budapesta…Poate atunci drumul meu şi-a găsit cu adevărat sensul. Participam la o sesiune ştiinţifică alături de alţi europeni. În grupul meu s-a alăturat EL…omul căruia îi purtam un sentiment inexplicabil în acea vreme. Deşi colegi, încercam să fiu politicoasă şi uneori chiar acidă, deşi, inima o simţeam năvalnic…

Fiind prinşi în acelaşi proiect, s-a întâmplat că într-o zi de 13 martie să realizăm amândoi că suntem învăluiţi de clipa magică a timpului. Au început plimbările, vizitarea tuturor obiectivelor, ne bucuram amândoi parcă atunci descoperisem lumea…Un sentiment înălţător pe care încercam să-l ascund din prea plinul sufletesc. Aşa se nasc iubirile cele mari? Pentru fiecare femeie, acea clipă, rămâne ca o amprentă nevăzută pe suflet…

Nu ştiu cum au trecut deja zece ani…Am rămas aceeaşi, poate mai bogaţi prin familia pe care ne-am clădit-o. Sentimentele cresc de la o zi la alta. Am regăsit fericirea în noi. Am învăţat să dăruim şi altora clipe unice. Putem vorbi de o înţelepciune a clipei. Noi doi găsind un sens în toate: într-un zâmbet, pe o creastă de munte, acultând susurul izvoarelor, în zăpada albă, în ploaia ce curăţă un colţ de umbră. EL, este partenerul meu de viaţă. EL, este prietenul meu! Cheia fericirii noastre fiind prietenia. “Într-un cuplu, poate că important nu e să vrei să-l faci fericit pe celălalt, ci să te faci pe tine însuţi fericit oferind această fericire celuilalt “.(J.Salome)

Într-o epoca egocentrică, nu aş putea să-mi înăbuş sentimentele. Iubirea fiind cel mai frumos dar de la Dumnezeu.

 “Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte. Dragostea nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândeşte răul. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă.” (I Corinteni 13,4, 5,7).

Am dorit să aniversăm cei zece ani… Şi am reuşit să ne reamintim fiecare loc, fiecare gest tandru…Am revenit la locul unde clipa ne-a unit pe veci. Poate cineva ar fi tentat să spună că sunt doar gesturi coplilăreşti…nu…,,Fiti cu suflet de copil!” (G. Călinescu). Sunt momente în viaţă care te mistuie şi care nu pot fi date uitării.

Nostalgia acelor clipe trebuia să fie şi consemnată. Zece ani, douăzeci, o sută…o să fim mereu acolo, bucurându-ne de sfinţenia clipei…,,Orice clipă înseamnă un timp şi orice suspinare poate fi o rugăciune.” Arsenie Papacioc

Doamne ajută!

M. G.

13 Martie, 2013, Budapesta

12 Mar
2013

Mircea Micu: Ultimul „boiar“ al literaturii române – NICHITA

Mi-e dor de el ca veveritei de un brad…

Chipul sau frumos ca o efigie romana ( a fost candva Imperator), ochii albastrii ca Adriatica la Opatia, naivitatea sa amestecata cu un soi de siretenie bonoma ma fascineaza si azi.

Fotografia sa, unadintre ultimele, sta lipita de geamul bibliotecii ce-mi flancheaza patul.

E tanar fi frumos si usor risipit in avertismentul unui zambet trist ascultand parca un sunet numai de el auzit.

Buza de sus, usor rasfranta, ca dispretul unui crin sacralizat de parfum, insinueaza o taina.

Ultimul“boiar” al literaturii romane, la propriu si la figurat, sublimul, delicatul, insomnabilul, agitatul, posomoratul, vivantul, mofluzul, cabotinul , “scumpul” si de neanlocuitul Nichita ma priveste din petecul de carton lacuit.

 Acum el e plecat sa se intalneasca cu o Leoaica tanara careia i-a pregatit silabe vrednice de orbirea lui Spinoza.

Cand s-a nascut, mama lui i-a sezat pe pat un ceascu capace de aur sa-i arate minutele risiprii sale, a viertii pe care si-a scris-o, intr-un fel, cu sange in dramatice Elegii, in Noduri si semen dezlegate de multi adulatori de poezie.

Nu l-am mai vazut de multi ani si imi este dor de el, de vorbirea lui insufletita, de mirarea sa continua, de graba cu care isi consuma orele, minutele, secundele.

Ers delicat ca un crin si rasucit in sine ca un burghiu.

Mi-a daruit si un ceas de buzunar cu ecran albastru pe care il purtam la piept atarnat de un lant ce imita argintul,prins la rever cu un ac de siguranta si varat in buzunarul de la piept din dreptul inimii.

 Dupa un timp, inexplicabil, ceasul s-a oprit brusc si nici un mester al rotitelor minuscule nu l-a ma putut reporni.

Acum cinci ani, brusc si neantors de nimeni, l-am auzit ritmand Timpul, intr-o noapte, egal, rezonand in fibra etajerei pe care statea abandonat

Fotografia lui e asezata intre cea a mamei si a lui Avram Iancu si de cate ori privesc aceasta intima trinitate simt in dreptul inimii un mic si inexplicabil tremor.

Doar atat. Un mic si inexplicabil tremur…

MIRCEA MICU 

http://luceafarul.wordpress.com/

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii