27 Mar
2013

INCENDIAR – Fost consilier al Papei Ioan Paul al II-lea: “nu limba română este o limbă latină, ci limba latină este o limbă românească!!!”

Secretele Vaticanului încep să iasă la lumină. Într-un interviu acordat postului de televiziune TVR Cluj, Miceal Ledwith, fost consilier al Papei Ioan Paul al II-lea, fost  decan al Sf. Petru Diocescan College din Wexford, fost  președinte al Conferinței șefilor de universități irlandeze și fost membru al Biroului de conducere al Conferinței Rectorilor Universităților Europene (CRE), face o declarație șocantă:

“Chiar dacă se știe că latina este limba oficială a Bisericii Catolice, precum și limba Imperiului Roman, iar limba română este o limbă latină, mai puțină lume cunoaște că limba română, sau precursoarea sa, vine din locul din care se trage limba latină, și nu invers. Cu alte cuvinte, nu limba română este o limbă latină, ci mai degrabă limba latină este o limbă românească. Așadar, vreau să-i salut pe oamenii din Munții Bucegi, din Brașov, din București. Voi sunteți cei care ați oferit un vehicul minunat lumii occidentale (limba latină).” (această declarație șocantă o puteți vedea în înregistrarea de mai jos, începând cu minutul 52:21)

Oare această declarație făcută acum câteva luni de o personalitate occidentală, care nu are interese personale în România, să aibă legătură și cu faptul că Papa Ioan Paul al II-lea a spus, cu ocazia vizitei în țara noastră, din anul 1999, că România este “Grădina Maicii Domnului”? Ce știu cei de la Vatican iar noi nu știm? Ce documente secrete se ascund în buncărele Vaticanului? S-ar putea răsturna multe dintre lucrurile pe care le știm noi despre istoria umanității, dacă acestea ar fi făcute publice? Cu siguranță că da! Din ce în ce mai multe dovezi ne arată că spațiul carpato-danubiano-pontic este Vatra Vechii Europe…Despre faptul că istoria este falsificată sau prost înțeleasă au vorbit multe personalități în decursul timpului. Haideți să vedem ce ne spun și alții despre limba română si limba latină, despre pământurile Vechii Dacii…

– „Civilizaţia şi istoria au început acolo unde locuieşte azi neamul românesc.”
(W. Schiller, arheolog american)

– “Limba lor [românilor] n-a putut fi extirpată deşi sunt aşezati în mijlocul atâtor neamuri de barbari şi aşa se luptă să nu o părăsească în ruptul capului, încât parcă nu s-ar fi luptat atâta pentru viaţă cât pentru o limbă.”
(Antonio Bonfini)

– „Latineasca, departe de a fi trunchiul limbilor care se vorbesc azi s-ar putea zice că este mai puţin în firea celei dintâi firi romane, că ea a schimbat mai mult vorbele sale cele dintâi si dacă nu m-aş teme să dau o înfăţişare paradoxală acestei observaţii juste aş zice că ea e cea mai nouă dintre toate, sau cel puţin a aceea în ale cărei părţi se găsesc mai puţine urme din graiul popoarelor din care s-au născut. Limba latinească în adevăr se trage din acest grai, iar celelalte limbi, mai ales moldoveneasca, sunt însuşi acest grai.”
(D`Hauterive, Memoriu asupra vechei si actualei stări a Moldovei, Ed. Acad., p 255-257, 1902)

– „Locul acesta unde este acum Moldova şi Ţara Muntenească este drept Dacia, cum şi tot Ardealul şi Maramureşul şi cu Ţara Oltului. Aste nume mai vechi decât acesta, Dacia nu se află, în toţi câţi sunt istorici.”
(M.Costin:1632-1691, De neamul Moldovenilor)

– „De aceia, măcar că ne-am deprins a zice că limba română e fiica limbii latinesti, adeca acei corecte, TOTUŞI DACĂ VOM AVEA A GRĂI OBLU, LIMBA ROMÂNEASCĂ E MUMA LIMBII CEI LATINEŞTI.”
(Petru Maior, Istoria pentru începutul românilor în Dacia, p 316, 1812)

– „Acești volohi nu sunt nici romani, nici bulgari, nici wölsche, ci vlahi, urmaşi ai marii şi străvechii seminţii de popoare a tracilor, dacilor şi geţilor care şi acum îşi au limba lor proprie şi cu toate asupririle, locuiesc în Valachia, Moldova, Transilvania şi Ungaria în număr de milioane.”
(Schlözer, Russische Annalen- sec XVIII)

– „DACHII PREA VECHE A LOR LIMBĂ OSEBITĂ AVÂND, CUM O LĂSARĂ, CUM O LEPĂDARĂ AŞA DE TOT ŞI LUARĂ A ROMANILOR, ACEASTA NICI SĂ POATE SOCOTI, NICI CREDE…”
(Constantin Cantacuzino, 1639-1716)

– „Românii despre care am mai spus că sunt daci.”
(Bocignoli, 29.6.1524, la Răgusa

Iată doar câteva citate ce ar trebui să-i pună pe gânduri chiar și pe cei mai incompetenți istorici români sau să le dea un pic de fiori celor care ne falsifică istoria sau se fac complici la falsul istoric. Adevărul va ieși la lumină! Iar adevărul este că NU suntem urmașii Romei și că limba noastră este mai veche decât latina vorbită de invadatorii romani!

Un articol de Daniel Roxin

http://danielroxin.blogspot.ro/2013/03/fost-consilier-al-papei-ioan-paul-al-ii.html

http://www.youtube.com/user/roxindaniel

26 Mar
2013

P.S. Ioachim Băcăuanul: “Hristocentrismul reprezintă soluția salvatoare a ieșirii din criză”

Marius Manta: Preasfinția Voastră, vă rog de la început să-mi scuzați modul abrupt de a vă invita să răspundeți câtorva din nelămuririle ori curiozitățile pe care mi le voi permite de-a lungul acestui mic dialog. Ați fost primul călugăr care, imediat după 1989, a avut acces neîngrădit la Institutul parizian Saint Serge. Cu nuanțe vag polemice, ați declarat: „Nu cred în Revoluția din ’89. N-a fost decât una, la crearea lumii, anume la Nașterea lui Hristos, restul sunt mișcări populare, lovituri politice, răscoale”. Cât de actuale vi se par în conștiința intelectualului de astăzi sensurile Îndumnezeirii omului?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Într-adevăr, anul acesta se împlinesc 22 de ani de când plecând din centrul duhovnicesc al spiritualității ortodoxe românești, am pășit în centrul cultural parizian al Europei. Este cunoscut mirajul occidental ce a înfierbântat imaginația românului din acea epocă pentru care orice produs, de orice natură ar fi fost, reprezenta un ideal interzis. Din perspectivă duhovnicească însă, din păcate, timpul a dovedit că libera circulație a valorilor, interferența culturilor, acțiunea secularizantă ce a măcinat spiritul occidental au invadat și etosul românesc postdecembrist.

În ceea ce privește afirmația mea, pe care ați enunțat-o mai sus, nu are câtuși de puțin tentă polemistă și după atâta timp îmi mențin poziția definită atunci, mai ales că dinamismul centrifug socio-politic actual demască o criză în sinuosul drum al democratizării și regăsirii identității interbelice a sufletului național. Este ca și cum noul complex democratic ne-a găsit nepregătiți pentru a-l accepta sau tehnocrații n-au găsit formula fericită care să adapteze principiile democratice la spiritului românesc autentic. De aceea spuneam atunci, parcă intuind ceea ce va urma și purtând în amintire cuvintele părinților din vetrele sihăstrești ale Neamțului, referitoare la acceptarea fără acribie a întregului compozit eterogen occidental, că adevărata revoluție și singura, de altfel, în plan ontologic uman este cea realizată de Logosul divin în Peștera Betleemului. Revelația betleemică a fost, de fapt, o revolutio, o schimbare de sens al înțelegerii axiologiei valorilor, o răsturnare a unui mod eronat de accepție a lumii. Mesia cel prezis de profeți este Adam cel Nou, după chipul și asemănarea căruia omul devine unsul lui Dumnezeu și pe care trebuie să-l urmăm purtându-ne crucea destinului îndumnezeirii noastre. Este o palingenesis, adică re-crearea omului ce are deschisă perspectiva învierii.

Într-un mod deloc întâmplător, și ceea ce s-a întâmplat în 1989 a avut loc tot în perioada sărbătorilor Crăciunului, însă entuziasmul social de atunci a sugrumat componenta autentic religioasă a plămezii ființei naționale, iar acest fapt ar putea fi un răspuns care să sublinieze poate întârzierea maturizării intelectualului român în toată complexitatea manifestărilor sale socio-culturale și politico-economice.

M. M.: Venind dintr-o țară declarată francofilă, v-ați întâlnit și cu particularități subtile ale teologiei grecești ori rusești. În ce a constat sinteza acestor date axiologice? Care au fost câteva din satisfacțiile duhovnicești ale perioadei petrecute la Paris?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Se cunosc destul de multe aprecieri erudite referitoare la componenta religioasă, ca parte constitutivă în elaborarea etnogenezei poporului român. Acest ”aluat” din care a fost plămădită ființa națională ne-a înzestrat cu capacitatea de sintetizare a moștenirii latinității și a creștinismului apostolic de specific răsăritean. Astfel, parodoxul românesc al ființei conține ontologic contopirea sublimă a Occidentului latin cu Orientul bizantin, românitatea fiind o structură binară ce înfățișează un suflet bizantin ce se manifestă printr-un trup latin. Magna Romania de altădată, de care vorbea teologul grec Ioannis Romanidis (1927-2001), după căderea Costantinopului s-a continuat în spaţiul mioritic al ţinutului carpato-danubiano-pontic, prin acel Byzance après Byzance, care înseamnă eternizarea spiritului latin autentic în Orientul creştin. În ceea ce mă privește, dacă la începutul activității mele pariziene problematizam manifestarea identității mele spirituale într-o lume secularizată, integrarea în atmosfera cultural-religioasă a intelectualității ce activa în cadrul Institutului Saint Serge mi-a descoperit o lume familiară din multe puncte de vedere. Pentru societatea elitelor capitalei europene a culturii, prezența spiritului mărturisitor slav și a teologiei grecești a însemnat răspunsul pertinent la frământările existențialiste ale unei societăți în căutarea lui Dumnezeu. Rigoarea științifică și spiritualitatea patristică și-au găsit formula ideală în special în această oază religioasă ce respira autentic prezența lui Dumnezeu. Dacă spiritualitatea şi cultura românească au constituit o placă turnantă între spiritul grecesc şi cel slav, în capitala pluralismului cultural am fost nevoit să-mi definesc identitatea teologică pentru a mă integra, fără să mă disipez sau să mă izolez, în spaţiul cosmopolit în care am ajuns. Pentru mine personal, colaborarea cu marii teologi ai diasporei rusești şi greceşti, dar și dialogul cu elitele culturale românești au fost definitorii în ceea ce privește împlinirea mea cultural-religioasă.

M. M.: Teza de doctorat a Preasfinției Voastre, redactată în limba franceză, a urmărit o prezentare a gândirii Părintelui Dumitru Stăniloae. Ce impact a avut acest demers asupra mediilor Occidentale?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Scrierile Părintelui Stăniloae reprezintă sinteza modernă a teologiei patristice. Opera sa respiră prezența Duhului și ne determină să intuim faptul că autorul ei este un „teolog mistic”, în adevăratul sens al cuvântului. Opera Părintelui nu este doar rezultatul erudit al unei corecte înțelegeri și traduceri patristice, ci exprimarea firească a unui mărturisitor ce se situează în continuitatea duhului patristic și neo-patristic și a unui inspirat care așterne în scris teandrismul relației sale cu Duhul lui Dumnezeu. Puterea sa de pătrundere prin cunoaştere a tainelor lui Dumnezeu și de sesizare a lucrării Lui în lume, prin vedere întru nevedere, a avut ca rezultat nașterea unei teologii vii, dinamice, pline de prospețime, o teologie cunoscătoare ce conduce spre îndumnezeire, confirmând cuvântul biblic: ”Și aceasta este viața veșnică: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis.” (Ioan 17,3). Desigur că o astfel de teologie și un astfel de om nu puteau trece neobservate de un smerit călugăr din acele vremuri postdecembriste, când brațul secular al totalitarismului și prigoana anticreștină căzuseră. Simțeam o admirație profundă pentru omul și teologul Stăniloae, mai ales că avusesem imensa şansă să-i stau în preajmă şi să-i savurez învăţătura, fie la Sihăstria anilor 70, când, abia ieşit din temniţele comuniste, venea să se întâlnească cu marii mistici ai cunoscutei chinovii, fie din Facultatea ”Sf. Ecaterina”, unde descindea adesea să ne împărtăşească din preaplinul experienţei sale teologice. Cu toate acestea, preocupările mele în momentul plecării în străinătate au fost legate de cunoașterea și înțelegerea fenomenului secularizării ce ruinase aproape Occidentul creștin, iar de acum se extindea provocator şi înspre spațiul românesc. Însă marele teolog Olivier Clément m-a determinat să îmi schimb opțiunile și în loc să analizez pentru Ortodoxie cauzele care au condus Occidentul spre această maladie generalizantă, am analizat perspectiva deificării ființei umane în viziunea Părintelui Stăniloae și apoi am prezentat-o ca soluție salvatoare pentru ieșirea din impasul spiritual al omului modern. Aceasta s-a întâmplat numai după ce am obținut binecuvântarea și îndrumarea în realizarea planului lucrării de la însuşi Părintele Dumitru Stăniloae, care îşi petrecea ultimii ani în viaţa aceasta. A fost prima teză de doctorat ce a abordat un aspect din teologia marelui teolog, iar prezentarea ei într-un astfel de spațiu a însemnat deschiderea unui câmp de lucru pentru noii teologi, români și străini. Dacă lucrarea mea a fost prima de acest gen, după datele pe care le deţin, la ora actuală sunt peste 50 de lucrări de doctorat care abordează diferite teme din opera Părintelui.

M. M.: Ce legătură duhovnicească este între cunoaștere și trăire? Se poate mântui omul în ipostaza sa creatoare și prin elemente constitutive ale propriului univers imaginat?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Timpul în care trăim, în special, este unul ce stă sub semnul cunoașterii, informația fiind cheia de boltă a devenirii umane în toată complexitatea manifestării sale. Totuși, aș putea spune că setea de cunoaștere ce dinamizează preocupările omului modern exploatează mai ales orizontalitatea înțelegerii sale, iar din această perspectivă el rămâne oarecum prizonierul propriului orizont, riscând alunecarea spre un umanism antropocentric. Din punctul meu de vedere, omul își depășește condiția doar prin accederea spre îndumnezeire, deci prin Hristos, Noul Adam. Toate ipostazele culturale ale omului în istorie, fie că vorbim de Homo erectus, de Homo faber, de Homo aestheticus sau Homo ludens își găsesc răspunsul ieșirii din orizontul mundanizant doar în Homo religiosus, care e un receptacol al cunoașterii revelate și deci poartă în sine toată informația evanghelică ce îl poate integra în Hristos. Astfel, hristocentrismul reprezintă soluția salvatoare a ieșirii din criza în care individualismul și toate nuanțele deiste contemporane l-au exilat pe om. O cunoaștere căreia îi lipsește latura mistică a metacunoașterii poate eșua lamentabil în pragmatism, utilitarism sau luciferism, iar perspectiva ei nu mai este una salvatoare, ci devastatoare. Și într-adevăr, acesta ar putea fi rezultatul separării cunoașterii de exprimarea concretă a ei în actul trăirii cotidiene. Teologia patristică a exprimat întotdeauna soluția combinată a cunoașterii și trăirii, vorbind despre trăirea cunoscătoare sau despre înțelegerea experimentată a singurului adevăr care este „Logosul întrupat în istorie”, ca să folosesc expresia arhicunoscută a poetului Ioan Alexandru. Chiar în epoca circulației mirabolante a informației, omul spiritual modern e necesar să-și adapteze propriile capacități la singurul Adevăr ce este Același pentru toți și diferit pentru fiecare – și anume Hristos.

M. M.: Care este marea ispită a culturii? Ce momente/posturi îl pot conduce pe omul cult către ratarea țintei?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Matricea autentică a culturii este cultul Bisericii. Să nu uităm că românul a început să silabisească ținând în mâini cărțile de cult în pridvorul Bisericii. Şcoala românească este de fapt prelungirea pridvorului Bisericii în spaţiul public. De aceea cele două instituţii emblematice pentru cultura românească nu se pot separa, sunt legat ontologic. În momentul desprinderii culturii de izvorul ei primordial, ea s-a umplut de vid, nemaifiind plină de ceea ce, de fapt, îi dădea sens existențial. În momentul actual, marea ispită a culturii este sincretismul ce încearcă, asemenea unui tăvălug, să uniformizeze și să anuleze etosul intrinsec fiecărei culturi în parte. Transferul cultural și interculturalitatea nu au întotdeauna un efect reconfortant. Noi ne naștem cu o identitate foarte bine definită, ce include nu doar caracteristicile somatice și apartenența familială, ci mai ales pe cele religioase și de neam. Așadar, între xenofobie și sincretism cultural, trebuie să alegem calea de mijloc, aureea mediocritas, a conservării tezaurului cultural moștenit în contextul dialogal intercultural modern. Astfel, mai ales pentru fiii duhovnicești ai neamului românesc aflați în spațiul european sau oriental în care-și desfășoară activitatea, există riscul asimilării culturale și al dizolvării adevăratelor valori naționale, cum ar fi familia, neamul, credința.

M. M.: Îmi aduc aminte de bucuria supremă prilejuită de lectura cărții Părintelui Dumitru Stăniloae „Sfânta Treime sau la început a fost iubirea”. Raportându-ne la realitățile societății de astăzi, până în ce punct iubirea poate tolera răul?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Oricât de apreciativ am dialoga referitor la opera Părintelui Dumitru Stăniloae, nu am reuși decât în mică măsură să exprimăm adevărata sa valoare. Opera sa este monumentală și strălucește în toată complexitatea sa tematică. În ceea ce privește cartea enunțată de dumneavoastră, ea este, dincolo de dimensiunile ei reduse, o carte de căpătâi, un produs al maturității sale teologice şi spirituale, apărută în anul trecerii sale în transcendentul divin (3 nov. 1993), iar aceasta mă face să mă gândesc la faptul că în anul pe care l-am început se împlinesc 110 ani de la nașterea sa și 20 de ani de la nașterea în ceruri. Cu siguranță numele său trebuie să stea alături de cele ale teologilor ale căror opere le-a tradus și teologhisit.

Cred că fundamentul întreg edificiului teologic al părintelui este iubirea intratreimică, ce se manifestă personal și invită ființa umană la comuniune teandrică. Dacă ”iubirea a fost de la început”, atunci ea este totul în toate, singura realitate ce trebuie să anime Universul, integrându-l dialogului cu Dumnezeu. Părintele Stăniloae subliniază faptul că lumea este operă a iubirii lui Dumnezeu destinată îndumnezeirii, iar Sfântul Evanghelist Ioan îl definește pe Dumnezeu ca fiind Iubirea (I Ioan 1,14), singura virtute care nu poate fi anulată de vreo schimbare și care ne poate introduce în veșnicia lui Dumnezeu (II Cor. 13,13). Tot ce a făcut Dumnezeu pentru om a fost o continuă jertfă pe altarul iubirii, de aceea și Pavel Apostolul spune că nimic nu-l poate despărți de această iubire.

Raportat la societatea și accepțiunile moderne, iubirea divină rămâne aceeași, Dumnezeu fiind neschimbabil, iar iubirea creștinului modern e necesar să fie asimilată celei divine. Trebuie să iubim așa cum Dumnezeu ne-a iubit pe noi, cu o iubire responsabilă și nu părtinitoare, selectivă; cu o iubire responsabilă și mărturisitoare. Iubirea lui Dumnezeu este una jertfelnică; El ne-a iubit până la moarte cu o iubire nebună, cum spune Paul Evdokimov. Cred că acestea ar trebui să fie ”limitele” iubirii pentru omul contemporan.

M. M.: În ce măsură reușește arta și frumosul să ne conducă către transcendent și eshatologic?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Pentru filosofia platoniciană antică, binele, adevărul și frumosul erau categorii estetice și morale ce vorbeau explicit despre transcendentul divin și mediau oarecum cunoașterea de tip maieutic. În momentul în care frumosul și arta se autonomizează, atunci se îndepărtează de puterea lor cathartică și capătă forme ce, din această perspectivă, exprimă particularități antropomorfe. Astfel, principii ca cel de ”artă pentru artă”, sau toate produsele artistice ale mișcărilor culturale ale secolului al XX-lea: suprarealismul, dadaismul etc. atestă tocmai predominanța amprentei pur umane asupra universului creat. Frumosul și adevărul reușesc să aibă valoare soteriologică doar în ipostaza de transmițătoare sau de oglindire a religiosului. În măsura în care frumosul artistic reflectă prezența insuflată a lui Dumnezeu, el poate să mă apropie de Dumnezeu sau să mă conducă spre El, însă, de departe, icoana este ”chipul Nevăzutului” în față căreia eu întrevăd, ca printr-o fereastră, Logosul zidirii, pe Alfa și Omega.

Cultura românească abundă de creații artistice pline de sevă religioasă ce exprimă setea de Absolut a artistului și aici aș aminti doar pe câteva: poemul Christ, al lui Eminescu, Coloana Infinitului a lui Brâncuși, Psalmii arghezieni sau concepția despre Cunoaștere a lui Blaga.

M. M.: Raportat la neam, exprimă conceptul de identitate o realitate corozivă, piezișă?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Așa cum aminteam anterior, este dificil să reziști ca persoană sau neam în fața suflului occidental al globalizării și aceasta cu atât mai mult cu cât există astăzi, în societatea noastră, o oarecare tendință de asimilare a iubirii de neam cu cea de patriotism desuet. Nu cred că abdicarea în fața tendințelor sincretiste occidentale este soluția ieșirii noastre ca neam din această prelungită perioadă de tranziție. Cred că trebuie să ne orientăm spre propriile și autenticele valori naționale, deoarece doar așa vom putea să recâștigăm identitatea națională ce ne-a recomandat în istorie. Părintele Stăniloae a recunoscut aceste valori și le-a identificat ca fiind ”Ortodoxia și Românismul”, cele două componente ce întregesc profilul nostru ca neam. Să nu uităm că ne-am dobândit identitate națională după Hristos, ne-am format după Evanghelia lui Hristos și tot așa am supraviețuit. Rolul esenţial de salvgardare a identităţii spiritual-culturale a unui neam multimilenar, încadrat astăzi în hotarele unui super-stat european, revine nu numai clerului erudit sau liderilor politici, ci şi intelectualilor laici ieşiți din spiţa unui popor eminamente religios. Toţi trebuie să conştientizăm necesitatea redării strălucirii și locului pe care le-a avut poporul român în istoria antecomunistă.

M. M.: Ce ați dori să mai realizați pe viitor pentru Biserica lui Hristos?

P.S. Ioachim Băcăuanul: Multe! Dar c’est Dieu qui dispose à ceux que je propose! Am încercat în toată viaţa să am conştiinţa lucrării sinergice. Pentru că Dumnezeu ne-a dat nouă, oamenilor, să cunoaştem trecutul, să trăim prezentul şi să ne plănuim viitorul, ca fiecare fiinţă conştientă, mi-am creionat şi eu câteva idealuri. Ştiu că idealurile sunt ca stelele, care, chiar dacă sunt aşa de îndepărtate şi nu le putem atinge, totuşi ele ne ghidează calea în noapte sau în această „vale labirintică” în care ne mişcăm. Aşa şi eu, câte nu aş mai vrea să fac, din câte trebuie făcute, pentru Biserica pe care o slujesc, pentru neamul din care fac parte, pentru eparhia aceasta, pentru… pentru…! Însă numai Dumnezeu ştie cât îmi este dat să împlinesc. Cum nu aş vrea să organizez, în calitate de ierarh al acestei eparhii, târnosirea catedralei ”Înălţarea Domnului” de la Bacău, care, acum 12 ani, abia mijea din pământ, dar în tot acest timp şi-a creionat deja silueta în inima urbei băcăuane, ca de altfel şi-n inima mea!? Cum nu aş vrea să ajung să trăiesc, în această viaţă fiind, proclamarea canonizării celui mai erudit episcop al acestei eparhii, Melchisedec Ştefănescu, să-i scriu monografia şi imnografia, cum am făcut-o pentru atâţia sfinţi ai neamului, eveniment de care mă ocup în mod sistematic de 12 ani!? Cum nu aş vrea să-mi dea Dumnezeu timp să încheiem editarea, în premieră, a Omnia scrierilor episcopului Melchisedec (aprox. 25 vol.)!? Sau cum nu aş vrea să organizez aducerea acasă, la Bacău, de unde îşi trage obârşia, a moaştelor Sfântului Cuvios Antipa de la Calapodeşti!? Cum nu aş vrea…!? Cum nu aş vrea…!?

O! am atâtea proiecte în plan pastoral-misionar, administrativ-gospodăresc, social-caritabil, cultural-religios, liturgic sau editorial, încât mi-ar mai trebui ceva din timpul acesta efemer să le împlinesc, însă, încă o dată, numai Dumnezeu ştie câte-mi sunt date să realizez.

Dar cea mai mare şi nobilă dorinţă, care mă mistuie şi vreau să-mi fie îndeplinită de Dumnezeu, la sfârşitul acestui parcurs terestru în Biserica Lui de pe pământ, este aceasta: vreau să mă mântuiesc! Mult aş vrea să ştiu că atunci, când mă voi întâlni cu Dumnezeu, Cel în Treime lăudat, faţă către faţă în transcendentul divin, El, Eternul Judecător, să Se recunoască în chipul Său hristic pe care l-a sădit în mine dintru început şi în faptele pe care le-am împlinit spre preamărirea Lui. Asta aş vrea…!

M. M.: Vă mulțumesc pentru amabilitatea și cuvântul ziditor, fie ca toate acestea să va bucure și să ne bucure deopotrivă!

 

Interviu realizat de Marius Manta

http://cuvantortodox.ro

26 Mar
2013

,,Părintele Ciprian de la Bistriţa – restaurator al unui leagăn de civilizaţie medievală”

Pentru monahismul românesc, în general, şi pentru obştea mănăstirii Bistriţa, în special, sărbătoarea Crăciunului din anul abia încheiat a fost cernită de trecerea în odihnă veşnică a părintelui proin-stareţ, arhim. Ciprian Zaharia.
Tristeţea şi doliul au coborât ca un văl peste necropola domnească a lui Alexandru cel Bun, dar şi peste noi, mulţimea ucenicilor şi prietenilor care am stat în prejmă-i şi pentru care el a avut mandatul de la Dumnezeu şi Biserică să ne acorde paternitate spirituală. Mă număr printre aceştia şi-mi exprim compasiunea şi recunoştinţa faţă de stareţul şi părintele meu, lângă care am petrecut un anume timp pentru a împlini lucrarea misionară la care am fost chemat de Dumnezeu.

Numire providenţială în vremuri de restrişte

Pentru mine, părintele Ciprian a fost un călugăr complex, atipic. A intrat în osteneala mănăstirească de tânăr, acum 60 de ani. Cunoştea viaţa monahală sub toate aspectele şi ungherele ei cele mai profunde. Deşi se contopea cu obştea mănăstirii Secu, unde şi-a început viaţa călugărească, personalitatea sa şi-a creionat-o în mănăstirea Bistriţa.
Pe la jumătarea anului 1979, după trecerea în veşnicie a arhim. Dionisie Velea, patriarhul Teoctist, pe atunci mitropolit al Moldovei şi Sucevei, l-a numit stareţ al acestei vetre monahale. În urma decretului 410 doar câţiva călugări bătrâni, alături de stareţul arhim. Dionisie, mai întreţineau o brumă de pravilă în biserica voievodală a lui Alexandru cel Bun. Numirea părintelui Ciprian ca stareţ a fost providenţială pentru Mănăstirea Bistriţa.
Pe atunci mă consideram vieţuitor al acestei mănăstiri, deşi aveam ascultarea la Schitul Tarcău, aşezământ monahal dependent de Bistriţa. În iunie 1980, terminam studiile de teologie la Institutul Teologic „Sf. Ecaterina” din Bucureşti, şi ca de obicei, veneam acasă, adică la schit. După tradiţie, treceam pe la Bistriţa să mă închin la icoana Sfintei Ana şi să cer, cum se cuvine, binecuvântare stareţului mănăstirii pentru a pleca mai departe, la schit. N-a mai fost aşa. Părintele Ciprian plănuise altceva pentru mine. Îmi amintesc, parcă era mai ieri, că m-a primit cu bucurie şi mi-a zis: „Drăguţule, de acum nu mai pleci la schit. Rămâi aici, că avem multă treabă!”

Ocrotitor şi paravan împotriva comuniştilor

Pe atunci, trăiau aici câţiva părinţi deosebiţi, trimişi la Mănăstirea Bistriţa cu domiciliul forţat de autorităţile comuniste. Se pare că stareţul Ciprian avea obligaţia să-i supravegheze.
Alăturându-mă şi eu acestora, la foarte scurt timp mi-am dat seama că părintele Ciprian nu era un supraveghetor pus de comunişti, ci, mai curând, un ocrotitor al nostru, căci toate privirile braţului secular care ne urmăreau la orişicare pas se loveau de paravanul protector al personalităţii părintelui stareţ Ciprian. Astfel, la adăpostul stareţului Ciprian Zaharia – să nu uităm – părintele Ioanichie Balan scria lucrarea, de pionierat în spiritualitatea românească, „Patericul Românesc”, „Vetrele de sihăstrie românească”, „Convorbirile duhovniceşti”; apoi, părintele Iustin Pârvu, zi şi noapte, primea credincioşi din toate categoriile sociale, cărora le ogoia suferinţele; părintele Martinean Conuţ, Isichie basarabeanul, Hrisostom, Modest spovedeau credincioşii, iar părintele Marchian, de trei ori pe zi şi o dată la miezul nopţii citea, în faţa icoanei Sfintei Ana, Moliftele Sfântului Vasile cel Mare.

A zidit mănăstire în piatră şi în suflete

Încă de la sosirea mea în această obşte, părintele Ciprian, m-a tuns în călugărie şi mi-a rânduit multiple ascultări. Eram primul călugăr după o întrerupere de 30 de ani la această mănăstire.
Pentru cei care nu ştiu, complexul arhitectural al acestei mănăstiri, în anul 1980, era aproape o ruină. Părintele stareţ Ciprian, fără să deznădăjduiască, cu răbdarea care-l caracteriza, cu tact şi pricepere, a început munca de a restaura, rând pe rând, edificiile mănăstireşti de valoare istorică, şi anume: Casa voievodală a lui Alexandru cel Bun, Casa Petru Rareş unde, cu ajutorul soţilor arheologi Bătrâna, a organizat un frumos muzeu. S-a continuat cu ridicarea din temelie a corpului administrativ din spatele bisericii şi corpul de chilii din incinta mănăstirii. După ce a terminat incinta, a trecut la construirea clădirilor şi a acareturilor gospodăreşti din afara zidurilor mănăstirii. Nimic nu făcea la întâmplare şi fără consultarea personalităţilor celor mai competente ale timpului. Arhitecţii medievişti Ştefan Balş şi Ion Antonescu veneau şi urmăreau lucrările de la Bistriţa, ca acestea să se execute potrivit exigenţelor cerute de normele în vigoare.

Mare stareţ nonconformist

Din 1959 până în anul 1980 în biserica voievodală de la Bistriţa se oficia doar puţină slujbă, ca la o parohie. Cu venirea părintelui Ciprian s-a reînceput oficierea slujbelor religioase, după toată regula monahală şi tipiconară. Apoi, dacă eu am fost primul călugăr de la Bistriţa după 30 de ani, tuns de părintele Ciprian, după mine s-au închinoviat aici câteva zeci de tineri, care s-au angajat, sub tutela părintelui Ciprian, să dea viabiliate acestei ctitorii voievodale. Pe toţi ne-a ocrotit acest mare stareţ nonconformist, cum era supranumit adesea în acea epocă. După anul 1990, numărul vieţuitorilor de la Bistriţa a sporit şi mai mult, încât părintele Ciprian a fost nevoit să înfiinţeze un număr impresionat de schituri, dintre care o parte au ajuns, acum, mănăstiri de renume.
Aşadar, la acest moment al bilanţului, putem afirma că părintele stareţ, arhim. Ciprian, se poate număra printre cei mai mari stareţi care s-au perindat, de-a lungul celor mai bine de 600 ani de existenţă, la această mănăstire. El poate fi considerat şi un adevărat ctitor, alături de marii voievozi-ctitori, care şi-au pus amprenta de-a lungul istoriei asupra acestei mănăstiri: Alexandru cel Bun, Ştefan cel Mare şi Sfânt, Petru Rareş, Alexandru Lăpuşneanu şi alţii.

† Ioachim Băcăuanul,
Arhiereu-vicar al Episcopiei Romanului

( 4 ian.2008 -” Lumina “)

26 Mar
2013

Liliana BOTEZ: Repere sociale ale emigrării forțate prin ochii unui personaj „unic, inconfundabil”

„Exilul românesc la mijloc de secol XX – Paşoptişti romani în Franţa, Canada şi Statele Unite” (carte scrisă de Octavian D. Curpas) reprezintă surprinderea unui fenomen cu efecte complexe atât la nivel de comunitate umană, cât mai ales la nivel de individ, şi anume – exilul, ca formă de evadare dintr-o Românie în care “protagoniştii” nu se mai regăseau.

Cartea este atât o prezentare desăvârşită a fenomenului de „emigrare”, cu tot ce implică el, mai ales la nivel sufletesc, cât şi o sinteză a unor întâmplări, istorisiri despre oameni care au avut curajul de a se dezrădăcina, de a lua drumul străinătăţii. Dumitru Sinu – personajul cheie, fără de care nu ar fi existat savoarea acestei cărţi – ne invită, prin intermediul scriitorului, să îi cunoaştem colegii şi prietenii de-o viaţă, părtaşi la exil.

Romani din Banat, Ardeal, Bucovina, Oltenia, Muntenia ori Dobrogea, cu profesii dintre cele mai diverse – ingineri, medici, sportivi şi altele asemenea – construiesc reperele geografice, economice, politice, poate, dar mai ales, reperele umane, sociale, emigrând în ţări precum Franţa, Iugoslavia, Spania, Italia, Maroc, Canada sau SUA, unde îşi iau viaţa de la capăt. Cu toţii au gustat experienta dulce ori amară a exilului. De asemenea, solidaritatea umană sta la baza unui mod de interacţiune socială aparte şi este cu atât mai puternică când te afli pe alte meleaguri decât cele natale. Fiecare stil de viaţă construit de exilat este definit de caracteristici personale, precum şi de societatea în care ajunge să se dezvolte, purtând însă şi amprenta arhaică a ţării în care s-a născut.

Exilul este cu siguranţă o experienţă inedită, care merită povestita tuturor şi trebuie perceput ca un amestec de libertate, dezrădăcinare, dorinţa de schimbare, dar mai ales de a reuşi, de a avea un nou stil de viaţă, mai bun! Totuşi, persoană exilată, care a plecat în mod forţat din propria tara, se va raporta cu siguranţă la un sistem de referinţă, de trecere spre un echilibru, construit de oameni asemenea ei, oameni curajoşi, cărora le este dedicată cartea lui Octavian D. Curpas.

Sociolog Liliana BOTEZ

www.femeiastie.ro

25 martie 2013

26 Mar
2013

Osemintele mitropolitului Visarion Puiu vor fi aduse la schitul Vovidenia al Mănăstirii Neamţ

Asociaţia „Visarion Puiu“ din Roman a început, în urmă cu trei ani, demersurile pentru aducerea în ţara noastră a osemintelor mitropolitului Visarion Puiu. Sinodul mitropolitan al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, întrunit pe 5 martie 2013, a binecuvântat ca rămăşiţele pământeşti ale fostului mitropolit al Bucovinei să fie aduse la Schitul Vovidenia al Mănăstirii Neamţ. La Vovidenia, mitropolitul Visarion Puiu şi-a ridicat în anul 1937 o casă de odihnă pentru bătrâneţile sale, pe care şi le dorea cât mai liniştite şi cât mai retrase de zbucimul lumii. Locuinţa ierarhului a fost între anii 1947-1961 casă de creaţie, iar apoi a fost amenajat un muzeu pentru scriitorul Mihail Sadoveanu, muzeu care a funcţionat până acum câţiva ani. Mai apoi, din 1998, această casă a purtat numele ctitorului, Visarion Puiu, pentru a se vindeca o rană a istoriei.  După 23 august 1944, mitropolitul Visarion Puiu a rămas în Austria, apoi a călătorit în Italia, Elveţia, Franţa, trecând la cele veşnice pe 10 august 1964 în orăşelul Viels Maisons din nordul Franţei. În acest orăşel, mitropolitul Visarion Puiu şi-a aşezat primul loc de veci. Din testamentul pe care îl cunoaştem şi care s-a păstrat în biblioteca de la Fribourg el a dorit să i se scrie numele pe cruce, data naşterii şi a morţii, dar şi numele ţării din care provine – România. Rămăşiţele pământeşti ale mitropolitului Visarion Puiu au fost strămutate în anul 1992 din Viels Maisons la cimitirul Montparnasse din Paris. Despre dorinţa mitropolitului de a veni din nou acasă s-au spus şi s-au scris multe lucruri. În anul 1955, când România intra în Organizaţia Naţiunilor Unite, a iniţiat un apel de repatriere a tuturor românilor aflaţi în afara graniţelor ţării. A fost un prilej pentru mitropolit să solicite întoarcerea sa în ţară, cu o condiţie: reabilitarea sa prin anularea condamnării la moarte. Acest fapt nu s-a realizat, astfel că dorinţa sa a fost blocată. Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul, alături de părintele dr. Florin Aurel Ţuscanu, protopop al Protopopiatului Roman şi preşedinte al Asociaţiei „Visarion Puiu”, va merge în luna mai a acestui an la Paris pentru a discuta cu preoţii de la Biserica „Sfinţii Arhangheli Mihail, Gavriil şi Rafail“de pe strada Jean de Beauvais, care administrează mormântul mitropolitului Visarion Puiu. Vor fi făcute demersuri la nivelul Ambasadei României la Paris şi la nivelul Primăriei Paris. Anul viitor se împlinesc 50 de ani de la moartea mitropolitului Visarion Puiu.

zch.ro

24 Mar
2013

”Fără o lege organică clară și concisă, a presei, nu se va reveni la normalitate!”

De vorbă cu jurnalista Simona Ela Fica
Lucreția Berzintu: – Vă rog să vă prezentați pentru cititorii noștri! Cine sunteți, stimată doamnă, Simona Ela Fica?

Simona Ela Fica: – Simona Ela Fica e doar un om. Nici mai bun dar nici mai rău decât alții. Cu niște mari defecte printre alte o mie: nu Tace! Nu face jocuri! Nu tăinuiește. Dacă faptul că am refuzat să am stapâni înseamnă că sunt o rebelă, ei bine, da, sunt! Dacă faptul că am refuzat să tăinuiesc înalte infracțiuni ale mediului politico – administrativ din România înseamnă că sunt o paria, atunci, ei bine, da, sunt o paria! Simona Ela Fica este un jurnalist oarecare într-o țară de moguli. Ea este însă – și asta e cea mai înaltă distincție cu care a onorat-o destinul – mama unui copil premiant și olimpic la șapte materii, Andrei, acum liceean. Un copil pe cât de sensibil pe atât de puternic, care îi este cititor dar și cel mai consecvent critic: “Mami, la ancheta aia trebuia să zici așa “, “Mami, poate ar fi trebuit să arăți și documentul ăla, nu doar pe ăla” și așa mai departe. Am crescut înr-o familie tradițională, în care sărbătorile sunt ținute cu sfințenie, în care respectul este esențial, iar adevărul SE SPUNE! Îi datorez tatălui meu, în primul rând, felul meu de a fi, încă de când eram copil m-a învățat să nu mint și să nu ascund nimic. Despre tatăl meu ar fi mai multe de spus decât despre mine. În perioada comunistă a fost singurul specialist al carui cuvânt a fost respectat de către mai-marii industriei textile, deși NU ERA MEMBRU DE PARTID! Este cel care a construit, dotat, realizat tot ceea ce a însemnat Industria Textilă în România.
L.B.:  Afirmați că sunteți ”un jurnalist într-o țară de moguli”. Să înțeleg că România e o țară cu peste 20 de milioane de moguli? Mă feresc de generalizări și mă asociez celor spuse de Mark Twain, că ”orice generalizare este falsă inclusiv aceasta”. Cum comentați?

S. E. F.:  Ei, nu, sigur că nu sunt 20 de milioane de români moguli, este o glumă amară de-a mea. Sau, mai degrabă, un mod de a cosmetiza blând o stare de fapt și mai amară. Și anume aceea că, în România, jurnalismul autentic a dispărut cu desăvârșire ca fenomen de masă, iar locul lui a fost luat de o dictatură – îmi asum expresia – a câtorva televiziuni conduse, patronate, de oameni certați cu legea, unii aflați deja în penitenciar – cazul Sorin Ovidiu Vântu, alții – Dan Voiculescu, de exemplu – având pe rol procese penale grave. Actul jurnalistic s-a deteriorat, mass-media funcționează cu nespecialiști, jurnaliștii profesioniști au fost izgoniți, concediați – ori au plecat singuri, nevrând să fie părtași la execuțiile și șantajul mediatic la care erau obligați, de către moguli, să-și supună invitații în emisiuni sau subiecții din ziare. Pentru că, în România, asta se și practică: linșajul mediatic! Piața media a devenit, în fapt, un mare târg unde, pe baza sloganului comunist arhicunoscut “Cine nu-i cu noi, e împotriva noastră”, și folosindu-se grosier – împotriva tuturor legilor, chiar încalcând inclusiv Drepturile Omului – dezinformarea, bârfa, minciuna, atacurile, cleveteala, se vând și se cumpără, la vedere, conștiințe, se distrug vieți, destine, cariere, sunt atacate cu vehemență și fără niciun temei ori dovadă instituțiile statului român, ba chiar și cele europene ori americane. Și toate astea doar pentru că așa comandă mogulii, din varii motive: fie pentru că vor să supună DNA, DIICOT, SRI, Parchetul General, ANAF, Curtea de Conturi, Poliția, ANI, Oficiul de Combatere a Spălării Banilor (adică exact instituțiile cu rol de control al infracționalității și aplicare a legii), fie pentru a-și face diverse jocuri politice, fie pentru a șantaja mediul de afaceri român sau al oamenilor de afaceri străini din România, fie – și asta e și mai grav! – pentru a prelua conducerea faptică a țării, prin îndepărtarea Președintelui ales! În acest context, având în vedere că nimeni nu mai poate opri acest tăvălug fără precedent al falsei mass-media, ea acaparând întreagă piață de consum, înseamnă că mogulii conduc deja România și, ca atare, ne aflăm în țara de moguli…
L. B. : E foarte grav dacă ”jurnalismul autentic din România a dispărut cu desăvârșire”! Sunt mulți jurnaliști români, afiliați la asociații în domeniu – neguvernamentale, care sunt obligați să respecte niște reguli. Astfel, care mai este rolul ”Codului Deontologic al ziaristului”, al Statutului, a Legii Presei și a celorlalte reglementări, naționale și internaționale?

S.E.F.: Mă întrebați de asociații de jurnalisti, de Codul Deontologic și de Legea Presei în România, iar eu, iertată-mi fie sinceritatea, nu mă pot abține să nu zâmbesc, din păcate zâmbetul este mai amar decât pot arata. În primul rând, trebuie să înțelegeți că jurnaliștii adevărați sunt pe cale de dispariție în țara asta, ei au mai rămas, răzleți, câțiva, pe ici pe colo, și nu în televiziuni ori ziare, ci și-au făcut bloguri, site-uri, în care mai încearcă să atenționeze lumea asupra realităților cotidiene, acele realități bine ascunse sub preș de către moguli, politicieni corupți și infractori. Munca acestor câtorva colegi ai mei este însă un fel de luptă cu morile de vânt, din mai multe considerente: 1. internetul nu acoperă publicul țintă, consumatorul la care trebuie să ajungă informația, televiziunile fiind cele cu audiența multă, incomparabil mai mare. 2. Doar dacă îi întrebați pe acești câțiva jurnaliști despre Codul Deontologic, îl știu, și chiar pe dinafară. Ceilalți, aciuiți prin presa scrisă aservită sau televiziuni, luați de către patroni de nicăieri și de niciunde, nu au auzit în viața lor despre așa ceva, cum atunci să îl respecte? 3. În România – și aici atingem un subiect delicat – nu există o Lege a Presei. Mă refer la o lege organică! România este singura țară din lume care nu are așa ceva! De trei ani am făcut un Proiect de Lege a Presei, cu respectarea tuturor normelor internaționale, metodologice de funcționare și de aplicare a ei, dar niciun parlamentar NU a vrut măcar să o înregistreze la Comisii ca să fie discutată! Și e lesne de înțeles de ce. Așa că am decis să o prezint la CEDO, după modelul Republicii Moldova, care a obținut Legea Presei prin CEDO. Și dacă tot vorbeam și de asociații de jurnaliști care ar trebui să ne apere drepturile, vă dau o veste rea: “faimosul” Club Român de Presă este împânzit tot de moguli. Știți cine face parte din CRP? Patronii de presă! Credeți, așadar, că îmi apără mie drepturile de jurnalist Dan Voiculescu ori Marius Tucă? De capusarea CRP cu patroni și excluderea sistematică a jurnaliștilor este vinovat nimeni altul decât Cristian Tudor Popescu, cel care s-a autoproclamat șef al Clubului Român de Presă după moartea suspectă a lui Dumitru Tinu.
L. B. : Pe site-ul Clubului Român de Presă, ca membri, nu apar, nici Dan Voiculescu, nici Marius Tucă și nici Cristian Tudor Popescu. Președintele CRP, în mandatul 2010 – 2012, a fost Indira Crasnea, redactor – șef adjunct al Agenției de presă MEDIAFAX iar pentru 2013 a fost realeasă pentru un mandat interimar de un an. În 2003, după decesul lui Dumitru Tinu, Cristian Tudor Popescu a fost ales ca președinte iar în noiembrie 2006 a demisionat. În februarie 2007 Cristian Tudor Popescu a candidat din nou pentru aceeași funcție, pentru un an, fiind votat cu 113 voturi, 16 împotrivă și 8 abțineri. Deci, nu ”s-a autoproclamat șef al Clubului Român de Presă”. Care este realitatea, de fapt?
S.E.F.: Ceea ce scrie pe un site poate fi real sau nu, iar site-ul Clubului Român de Presă nu face excepţie de la regulă. În fapt, tocmai Cristian Tudor Popescu este cel care, de fiecare dată când este invitat în televiziuni, nu uită să spună, public, că are “calitatea de şef al CRP”. Aşa că, la această întrebare vă voi răspunde prin… întrebări: CRP ce activitate mai are, că nu-mi amintesc, de exemplu, să ia atitudine, ca şi garant al Codului Deontologic ori al Satutului Jurnalistului, împotriva atrocităţilor care se petrec în televiziunile şi ziarele aservite unora sau altora? Pe doamna despre care site-ul CRP arată că ar fi “șefă” a acestui Club, ce a împiedicat-o sau ce o împiedică să ia atitudine publică chiar împotriva lui Cristian Tudor Popescu când acesta, cu o ură bine sesizată – şi condamnată! – de către public, îşi “producea” elucubraţiile despre “instabilitatea psihică” a lui Traian Băsescu? Ura, frustrarile, slugărnicia faţă de câte un patron de presă, folosirea unor expresii triviale, denigrarea celor care nu convin, au devenit cumva repere pe care le impune Cristian Tudor Popescu în CRP? Dacă funcţiona, Clubul Român de Presă l-ar fi sancţionat. Nu-i aşa???
L.B.: Codul Deontologic interzice ca ziaristul să fie membru al unui partid politic însă jurnalista Simona Ela Fica a afirmat la RTV, 6 martie 2013, citez: Sunt în PDL de foarte mult timp, din anul 2002″. Ce părere aveți?

S.E.F.:  Codul Deontologic al Jurnalistului nu specifică faptul că ziaristul să nu fie membru al unui partid politic, ci, prin articolul 2.5.3., doar “recomandă SEPARAREA activităţilor editoriale ale jurnalistului de cele politice şi economice”. Lucru pe care, în decursul activităţii mele l-am şi făcut, cunoscut fiind faptul că, în ziarul propriu, Exploziv-News, înfiinţat în urmă cu cinci ani, am dezvăluit, cu dovezi, infracţiuni săvârşite inclusiv de politicieni din staff-ul Partidului Democrat Liberal, în frunte cu preşedintele Vasile Blaga şi “locotenenţii” săi: Cezar Preda, Costică Canacheu etc. Nici prin cap nu mi-a trecut, descoperindu-le infracţiunile, să-i “acopăr”, tocmai pentru că am responsabilitatea respectării Codului Deontologic al Jurnalistului, care Cod îmi cere să prezint, ca fiind de interes public, “orice chestiune care afectează viaţa comunităţii şi aceasta nu se rezumă numai la aspectele politice, ci include orice altă împrejurare care prezintă interese pentru comunitate”. Ori încălcările Legii, indiferent de către care politician, reprezintă un interes public major. Chiar şi fiind membru al unui partid politic, dacă eu, ca jurnalist, nu prezint cititorilor şi instituţiilor Statului Român abaterile penale grave ale unui politician, indiferent cine sau de la ce partid este acesta – şi nu fac excepţie de la această regulă pentru PDL! – aş încălca nu doar Codul Deontologic al Jurnalistului, dar mai ales Codul Penal al României, fiind pasibilă de infracţiunea de tăinuire. Iar tăinuind, aş deveni complice la dezvoltarea corupţiei şi a crimei organizate! Cu atât mai mult cu cât ziarul meu nu este un ziar comercial, nu se autofinanţează şi un este finanţat – tocmai pentru a evita speculaţii – de nimeni, Exploziv-News este un organ de presă unic în spaţiul media românesc pentru că el are ca public ţintă dar şi ca parteneri srategici doar instituţiile statului român! Adică el are rolul de a sesiza direct Parchetul General, DNA, DIICOT, CSAT despre infracţiunile ORICĂRUI demnitar public ori politician, fie că e de la putere, fie că e din opoziţie. Ca atare, nu am încălcat în niciun fel rigorile Codului Deontologic al Jurnalistului, ci le-am aplicat ad literam. Şi, în altă ordine de idei, ziaristul Sorin Rosca Stanescu de exemplu, nu doar că face parte dintr-un partid politic, dar este chiar senator în Parlamentul României, la fel şi ziaristul Tudor Barbu. Un caz real de incompatibilitate mi se pare cel al lui Sebastián Ghiţă – dacă tot aţi adus vorba despre RTV – care este şi patron al postului de televiziune amintit, şi membru în Comisia de Apărare şi Siguranţă Naţională din Parlamentul României, adică o comisie ce are pe mână multe dintre secretele Statului Român, inclusiv posibilitatea de control al ofiţerilor Serviciului Român de Informaţii, şi mi-e groază să mă gândesc câte dosare secrete ar putea “sifona” Ghiţă către propriul lui post de televiziune şi la ce se vor folosi acestea prin studiouri şi nu numai …
L. B. : În răspunsul dumneavoastră ați citat din articolul 2.5.3. al Codului Deontologic elaborat de Convenția Organizațiilor Media, la Sinaia, în perioda 9 – 11 iulie 2004. Dar, în Codul Deontologic al Clubului Român de Presă (înființat în 1998), la articolul 8, scrie următoarele: ”Pentru a evita conflictele de interese, se recomandă ca ziaristul să nu fie membru al vreunui partid politic și să nu fie angajat ca informator sau ofițer acoperit al unui serviciu secret”. De asemeni, în Codul Deontologic al Asociației Jurnaliștilor din România (lansată la 17.12.2007), la articolul 8, paragraful 2, scrie: ”Pentru a evita conflictele de interese, se interzice ca ziaristul să fie membru al unui partid politic și/sau să fie angajat ca informator sau ofițer acoperit al unui serviciu secret”. Se înțelege că jurnalistul care aparține unei asociații media va respecta Codul Deontologic al asociației respective. Jurnalistul independent, care nu aparține unei asociații, ce Cod Deontologic va respecta?

S.E. F.: Revin cu exemplul a doi jurnalişti foarte cunoscuţi – Sorin Roşca Stănescu şi Tudor Barbu – care se pare că nu au încălcat niciun cod din moment ce sunt în prezent parlamentari, şi amândoi fac parte din partide politice, iar primul a fost dovedit, de către CNSAS, şi ca fiind informator al fostului DSS şi a şi recunoscut public acest fapt. Spre deosebire de ei care sunt, iată, demnitari ai Statului dar continua să îşi exercite şi meseria de jurnalist, eu în PDL sunt un simplu membru, ba chiar unul marginalizat tocmai datorită faptului că îmi exercit, în primul rând, profesia pe care o iubesc atât de mult…
L.B. : Vis-a-vis de exemplele negative, arătate mai sus, aveți și exemple pozitive în jurnalismul românesc?

S.E. F.: Da, există exemple pozitive în jurnalismul românesc, foarte puține. Însă și ele sunt, la rândul lor, marginalizate ori li se încalcă drepturile, sau sunt atacați mediatic. Asistăm, așa cum spuneam anterior, la o acțiune de punere a pumnului în gură fără precedent și, dacă e să compar cu o perioadă de timp din istorie, ne aflăm nu în comunismul lui Ceaușescu, ci în plin stalinism, se folosesc strict aceleași practici. În privința exemplelor de jurnaliști consacrați și care nu și-au vândut conștiințele și au continuat să prezinte adevărul opiniei publice, îi enumăr pe: Dana Fodor-Mateescu și Răzvan Mateescu, Radu Moraru, Peter Czompa, Tiberiu Lovin, Adrian Cristea. Faptul că ei există, chiar dacă suntem împrăștiați care încotro, îmi dă un vag sentiment de siguranță la gândul că dacă eu, de exemplu, aș fi eliminată fizic, ei ar scrie, ar reacționa, și eu aș face la fel pentru ei. Să vă spun ceva: îi prețuiesc pentru că au rezistat. Dana și Răzvan au întreagă mea considerație pentru modul în care prezintă România Reală, România Adevărată, acea Românie cu valori, cu frumuseți, cu comori ascunse în oameni, cu tradiții. De fapt, când au decis să plece de la un mare ziar național, exact din cauza faptului că nu erau lăsați să își practice profesia în care cred, au făcut un site în care promovează toate acele valori expuse mai sus, un site (www.edituramateescu.ro) care pe mine personal mă fascinează, colegii mei având un har aparte în a scrie reportaje despre români și despre România. Subiecte vaste, pe care niciodată media mogulă nu le-ar prezenta tocmai pentru că ele ar trezi în acest popor credința, curajul, identitatea. Un alt coleg pe care îl dau ca exemplu la superlativ în profesia noastră este Radu Moraru. Cunoscut că producător și moderator al emisiunii “Nașul” de la B1TV, “șochează” prin felul direct în care prezintă adevăruri pe care nimeni nu a îndrăznit să le spună public. Faptul că este un jurnalist profesionist cu vastă experiență, deci contrar “produselor” din televiziuni, băieței și fetițe ce nu stăpânesc bine nici limba română, darămite jurnalismul, a condus la îndepărtarea sa din B1TV, cu riscul asumat de patron că, după plecarea lui Radu, B1TV să scadă în audiențe. Nici nu-l interesa pe George Constantin Păunescu să se facă PRESĂ autentică la acel post de televiziune, ci doar comerțul la tarabă, de care aminteam anterior, cu conștiințe, vieți, dosare, șantaj. Ori Radu nu corespundea unui asemenea fenotip, de jurnalist căruia să i se comande ce să spună, de cine să spună și, mai ales, fără probarea acuzațiilor pe care, conform comenzilor venite de la patron, trebuia să le arunce în capul vreunui invitat. Așa că Radu a plecat din B1TV și îl admir pentru asta. Și-a făcut propria televiziune în care acționari sunt foștii lui telespectatori de pe vremea când avea emisiunea la B1TV. Astfel, Nașul TV a devenit SINGURA televiziune din România condusă de către un jurnalist. Să nu credeți însă că a fost “iertat” pentru imprudenta de a spune NU genului de presă pe care îl practică celelalte televiziuni: el a fost pedepsit prin nedifuzarea Nașului TV de către rețeaua de cablu RDS-RCS, în ciuda faptului că a obținut Hotărâri, inclusiv de la CNA, pentru a trece pe RDS. În prezent, acoperirea națională a RDS este de 80%, pe când a Digi-Romtelecom (rețeaua care-l difuzează) este de 20%. Așadar, iată un exemplu de punere a pumnului în gură mai subtil, Radu neputând fi vizionat decât de către o mică parte din țara. Aceasta înseamnă nu doar încălcarea dreptului constituțional al lui Radu de a se exprima liber, de a informa, ci se încalcă flagrant și dreptul fiecărui cetățean al României de a fi informat!
L.B.: Apropo de jurnalistul apreciat de noi,Radu Moraru… a fost singurul care l-a invitat pe poetul Cezar Ivănescu la B1TV Nașul, în 6 februarie 2008, după ce ieșise din greva foamei. În urma unui linșaj mediatic, fără motive reale, poetul Cezar Ivănescu a fost nevoit să intre în greva foamei pentru adevăr și dreptate. Poate cunoașteți acest caz, nu?

S.E. F.: Este adevărat, Radu Moraru este singurul jurnalist care a stat de vorbă şi l-a invitat pe Cezar Ivănescu în emisiune, aşa cum a făcut-o cu mulţi dintre cei linşati de către alte televiziuni, prezentându-le imparţial cazurile. Dar, deoarece au existat suspiciuni că scriitorul a fost asasinat la comandă politică – pentru că în România se practică şi aşa ceva – vom vorbi despre Cezar Ivănescu mai pe larg, in contextul unei anchete de presă mai vaste.
L.B.: Care ar fi soluțiile de revenire la o normalitate jurnalistică in România?

S.E. F.: Fără o lege organică clară și concisă, a presei, nu se va reveni la normalitate! Putem vorbi despre normalitate în prezent atâta timp cât Antena3 , RTV, B1TV (le-am enumerat pe cele cu cea mai mare audiență) practică prostituția jurnalistică, săvârșesc infracțiunile de; șantaj, subminare a puterii judecătorești, instigare explicită la violentă, nesupunere civică, maltratarea psihică a celor pe care îi atacă, murdărirea imaginii și profesiei unui om, dezinformarea în toate formele ei, tentativă de uzurpare a Statului, ba chiar și încălcarea Siguranței Naționale? Putem vorbi despre normalitate într-o țară în care nonvalori, fără vreo pregătire în domeniu, fără vreo experiență în jurnalism, angajați pe post de moderatori de televiziuni, promovează la rândul lor nonvalorile, corupția, fac presiuni asupra instituțiilor pe care le atacă de-a valma? Putem vorbi despre normalitate în televiziuni care prezintă câte o săptămâna întreagă modul în care se poate sinucide un adolescent, cu ce, în ce dozaj? Sau ce normalitate e aceea când aceste televiziuni își denigrează țara, explicit, ba, prin parteneriatele pe care le au – de exemplu, Antena3 a fost acceptată partener al CNN – mai dezinformează și media publică internațională, fără ca CNN să știe că informațiile venite via Antena3 sunt cele mai crase minciuni din istoria jurnalismului? Vă dau și un exemplu de linșaj mediatic: nu mai departe de acum câteva săptămâni, chiar Antena3, îl prezenta pe merituosul magistrat CSM, judecătorul Cristi Danilet, ca fiind “racolator” de copii și “pedofil”, filmându-l pe stradă cu o copilă pe care o ținea de mânuță. Ei bine, au dezinformat cu nerușinare, pentru că acea copilă este chiar fiica judecătorului, cu care mergea la cumpărături. Scopul pentru care au înscenat cei de la televiziunea securistului dovedit în instanță, Dan Voiculescu, această mizerie – iertată-mi fie expresia, dar asta a fost, o mare mizerie! Scopul a fost simplu: Voiculescu – cel acuzat și de lovitura de stat dată anul trecut în România, împreună cu alții – dorea revocarea din Consiliul Superior al Magistraturii a incoruptibilului judecător Danilet. Pentru că judecătorul Danilet era incomod, fiind ultima redută în CSM pe care mogulul nu o putea cuceri. Așa că a ordonat angajaților din televiziune execuția socială, căci ce altceva a fost, a magistratului. Am avut imaginea unei haite de lupi năpustindu-se asupra unui singur om, călcând în picioare totul, doar pentru că judecătorul Danilet să nu mai fie în CSM. Și, din păcate, le-a și ieșit!…
L.B.:– Faceți afirmații foarte curajoase despre așa-zișii moguli. Nu vă este teamă?

S.E. F.: Nu, nu-mi este teamă! De-a lungul timpului am deconspirat şi dat pe mâna autorităţilor reţele de terorişti arabi, reţele PKK în România, am scris despre implicarea oamenilor de la vârful Serviciilor Secrete Române în contrabanda cu arme în zone supuse embargoului ONU, am arătat locurile în care se ascundeau o parte din membrii grupării mafiei ruse numită “Krovavyy oslov” – deci cum să-mi fie frică de moguli? Am învăţat de-a lungul carierei că infractorilor trebuie să le fie frică de mine, nu mie de ei! Oricum, în afară de linşajul mediatic pe care îl practică împotriva tuturor celor care îi incomodează şi pe care l-au folosit cu sârg şi impotriva mea, ce ar putea să îmi facă mogulii? NIMIC!
L.B.: Ce formă de jurnalism vă place să practicați mai mult?

S.E. F.: Jurnalismul de investigaţie. Ador reportajul de presă, însă îl practic foarte rar, doar atunci când ceva mă impresionează atât de tare încât simt nevoia să-l împărtăşesc cu cititorii. Dar, din păcate, situaţia în care se află, în acest moment, România, nu îmi mai permite luxul să scriu reportaje, nu e timp de reportaje, s-au strâns prea multe gunoaie sub preş ca să nu facem curăţenie, iar curăţenia nu se poate face altfel decât prin anchetă de presă, prin investigaţii…
L.B.: Știu că v-ați ocupat și de cazul ”Sorin Crivăț”, ofițerul care a murit în Penitenciarul Codlea. Sunteți mulțumită de rezultatul anchetei?

 S.E. F.: Da, m-am ocupat de cazul Crivăţ şi a fost dureros deoarece eu pe acel om l-am cunoscut personal, ne-am intersectat, la un moment dat, activităţile, am colaborat din punct de vedere profesional. A fost greu, a fost cumplit să răscolesc acea crimă oribilă, pentru că a fost o crimă şi-mi asum această declaraţie. Nu, nu sunt mulţumită de rezultatul anchetei şi doresc să o luăm de la capăt. Până ce asasinul, atât cel moral cât şi cei faptici vor fi încarceraţi. Sorin Crivaț, un tânăr de excepţie, a fost asasinat la ordin politic. A fost cel mai capabil şi pregătit ofiţer acoperit.
L. B. :  Câte cazuri investigate de către dumneavoastră au avut finalul scontat?

S.E. F.: Prea puţine față de câte am scris! Au fost arestaţi şi condamnaţi, ori demişi din funcţii, doar cei ce constituiau baza din josul reţelelor de crimă organizată dezvăluite de mine, şi foarte rar rechinii. Dar nu e timpul trecut. Un caz aparte îl constituie cazul Radu BERCEANU, despre care, în anul 2007, am descoperit, cu probe ce-au ajuns şi pe masa Bruxelles-ului, că a săvârşit infracţiunea de spionaj militar şi industrial la Uzina de Avioane Craiova. M-am lupat cu el şi cu instituţiile care îl protejeau – plus că era, la vremea aceea, şi ministru – cinci ani. Până la urmă am reuşit să îl dobor în partid, în PDL, acum fiind “exilat” pe undeva prin Craiova. Dar asta nu mă încălzeşte. Ca şi Vasile Blaga, care a dezvoltat în ministerul de Interne, o reală reţea de crimă organizată, sau ca Radu Mazăre, care, la fel, a împânzit Constanța cu reţele de contrabandişti, vreau ca Berceanu să fie pedepsit conform Codului Penal. Ceea ce, până la urmă se va întâmpla, pentru că LEGEA TREBUIE RESPECTATĂ, iar vinovaţii de încălcarea ei, trebuie să fie aduşi în fața instanţelor de judecată. Şi mă voi lupta în continuare pentru asta!
L.B.: În ziarul ”Exploziv News” apar informații și despre teroriști căutați de servicii secrete internaționale, ca de exemplu cazul Bilal Hedroj, Makki Mohamed… Cum s-a finalizat acest caz?

 S.E. F.: În urmă cu doi ani, serviciile secrete ale Suediei trimiteau către SRI, SIE şi celelalte instituţii ale statului român o informare conform căreia mai mulţi cetăţeni de origine arabă, unul cu cetăţenie suedeză, trecuţi pe lista internaţională a CIA şi FBI pentru terorism, contrabandă cu arme şi finanţarea AL-QAEDA şi HEZBOLLAH, realizaseră celule islamiste în România, prin care îşi desfăşurau activitatea specifică. Informarea – secret special de importantă deosebită – a ajuns la serviciile secrete române şi, aşa cum era firesc, şi la Direcţia Generală de Combatere a Terorismului din Ministerul de Interne. Greşeala suedezilor a fost aceea că solicitarea lor (venită în urma sesizărilor FBI şi CIA, dar şi MOSSAD) a trecut pe la urechile celebrului complice la contrabandă cu armament Ţigareta 2, fostul procuror militar Mihai POPOV, ajuns… ataşat român de Interne în Suedia. Strâns legat de afaceri cu arme de fostul procuror Ciprian Nastasiu, care îşi pusese fânul, ca sabotor de nădejde, în fruntea BCCOA Timiş, adică exact în zona unde se află aceste nuclee, Popov a stopat toate dosarele lucrate de ofiţerii de la Crimă Organizată şi SRI pe subiectele țintă, toţi aceştia fiind îndepărtaţi din sistem. Suedezilor li s-a servit o dulcegărie gen: „avem situaţia sub control, dar vă informăm că în România nu există nuclee teroriste”. Adică “nu existau”, dar Bilal are firme ce au împânzit Bucureştiul şi zona de Vest a ţării. A trebuit să monitorizez reţeaua, şi aşa am furnizat informaţii utile celor care îi căutau: BILAL HEDROJ, născut la data de 13.11.1977, cetăţean suedez de naţionalitate libaneză, utilizator al postului telefonic: 0729.381.047 (cartela pre-paid). A fost prezent pe teritoriul României în următoarele perioade: 25.03.2008 – 31.03.2008, 13.06.2008 – 19.06.2008 (a fost cazat la hotel ”Cina” din Timişoara), 26.08.2008 – 27.08.2008 (a fost cazat la hotel „Continental” Timişoara). În data de 25.03.2008, Bilal Hedroj, a intrat în ţară prin PTF Cenad, însoţit de GABAY ZION (cetățean israelian, născut la data de 24.06.1971, posesor al paşapoartelor cu numerele: 666167, 866167), autoturismul folosit de către aceştia fiind marca Mercedes, cu nr.înmatriculare: MJT 329. Ieşirea din ţară s-a efectuat de către aceştia în data de 31.03.2008, cu auto având acelaşi nr.de înmatriculare.PERSOANELE CU CARE BILAL HEDROJ A INTRAT ÎN CONTACT TELEFONIC: MAKKI MOHAMED – Utilizator al postului 0744.620.620, care aparţine firmei LI-RO IMPORT EXPORT SRL cu sediul: STR. LIVIU REBREANU nr. 37/A. Practic, am deconspirat toată reţeaua lui Bilal. Urmarea a fost căderea de sus a unora din Ministerul de Interne, dar fără prea mult tam-tam că nu dădea bine, nu-i aşa, şi reţinerea unora dintre terorişti. Bilal nu a mai intrat de atunci în Romania deci ce s-a întâmplat cu el în afara ţării nu ştiu.
L.B.: Ați avut cazuri investigate de terorism cu legături în Orientul Mijlociu și, în special, cu legături în Iran?

S.E. F.: Sigur! Chiar în reţeaua firmelor din România ale lui Bilal apar ca acţionari, printre cetăţeni romani, şi iranieni. Unul dintre ei, cetăţean iranian, culmea, m-a ameninţat că mă dă în judecată pentru că i-am menţionat numele şi datele de identificare în ancheta “EMERGENCY: Internaţional Terrorists Mahmoud Bilal and Ahmad Mahoud Hedroj hiding în România!”. N-a mai apucat, pentru că, în urma anchetei mele a fost monitorizat de către SRI şi, în final, a fost reţinut de către procurori DICOT.
L.B.: Ce ziare de investigații se află în România?
S.E. F.: Sunt câteva, dar atâta vreme cât conducerea lor foloseşte investigaţiile în scopul şantajării unora sau altora, şi nu în scopul de a informa corect cititorii, la ce bun să le enumăr? Din punctul meu de vedere, un adevărat ziar de investigaţii, unde se prezintă ciittorului anchete şi dovezi despre infracţiunile demnitarilor, este doar ziarul JUSTIŢIARUL, de la Sibiu.
 
L.B.: Să revenim la începutul dialogului nostru. Informația despre tatăl dumneavoastră m-a făcut curioasă. Vă rog să ne spuneți mai multe despre el.

S.E. F.: Vorbesc cu plăcere despre părinţii mei. Dacă am amintit la începutul interviului doar despre tatăl meu, asta nu înseamnă că nu-mi iubesc mama, dimpotrivă, o ador. Este acel gen de femeie care rămâne frumoasă, indiferent de anii care trec peste ea. Însă tata are un loc aparte pentru că mi-a marcat modul direct de a fi! De o corectitudine exemplară şi care foloseşte şi acum, în fiecare frază pe care o spune, cuvântul “lege”. Un bărbat frumos, înalt, sobru, elegant, impunător, căruia oamenii, chiar pe vremea lui Ceauşescu, nu i se adresau cu “tovarăşe” ci cu “domnul”. Cunoscuţii îi spuneau “Marais” din cauza asemănării izbitoare cu celebrul actor francez. Spun că mi-a marcat personalitatea pentru că mi-a fost model. Eram micuţă şi-mi amintesc că, întrebată ce vreau să mă fac când voi fi mare, răspundeam: “vreau să fiu ca tata, să nu-mi fie frică de nimeni!”. Tata a fost, până în ’89, şeful Departamentului de Investiţii din Centrala Industriei Uşoare a României. Aşa cum am menţionat anterior, el a construit, la propriu, industria textilă, şi a dezvoltat piaţa de desfacere externă a României nu doar în ţările comuniste, estice, ci şi în Occident. Având funcţie de conducere, i se impunea să fie membru PCR. A spus NU şi a fost atât de hotărât încât a ameninţat-o pe ministrul Industriei de la acea vreme – Lina Ciobanu – că îşi dă demisia şi lasă baltă totul. Şi de atunci nu l-au mai deranjat cu insistenţele de a-l face membru de partid! Am să vă povesesc o întâmplare hazlie dar care vă poate face să vi-l imaginaţi: obişnuia, când termina treaba la Minister, să-mi cumpere câte ceva de la Casa de Modă Venus – avea o ambiţie: să am ceea ce alte fete nu aveau, eram liceeană pe atunci, şi tatăl meu este un om al bunului gust vestimentar. Într-o zi, intra în Casa de Modă Venus şi ocheşte un palton roşu pentru mine. Mai era cu doi colegi de serviciu. În timp ce se îndreaptă spre el, o tânără – însoţită şi ea de cineva – i-o ia înainte, şi ia paltonul de pe umeraş, cu gândul să-l probeze. Tata se repede la tânără, iar oamenii din jur amuţesc. Pentru că tânăra era Zoe, fiica lui Ceauşescu. Fără să îi pese, tata zice: “Domnişoară, ia mâna de pe paltonul ăla!”. Vă închipuiţi şocul celor din jur. “De ce?” întreabă, calmă, fiica fostului preşedinte. “Pentru că puştoaicei mele îi va sta mai bine cu el, decât fiicei lui tac-tu!” a tunat tata. Zoe a râs şi i-a înmânat paltonul. Tata, galant, i-a sărutat mâna, iar eu m-am pricopsit cu un palton pentru care tata, dacă fiica lui Ceauşescu nu ar fi avut umor, îşi risca viaţa. Acesta este tatăl meu, iar această întâmplare a circulat cu iuţeala vântului peste tot şi poate fi confirmată de către martorii ei. Anii au trecut, dar tata şi acum, când vorbeşte despre mine, spune tot “puştoaica mea”. La început, nici mama şi nici tata nu au fost de acord să fac presă. Dar nici nu mi-au interzis, pentru că, în familia noastră fiecare este lăsat să-şi asume alegerile. Apoi, mi-au ințeles alegerea şi activitatea. De multe ori, la telefon, tata îmi spune: “Fă cum crezi că e bine, şi dacă trebuie să te baţi pentru adevăr, bată-te! Doar un singur lucru te rog: să nu-mi vii în sicriu acasă!”…
L.B.: Cum reușiți să aveți un fiu olimpic, având în vedere munca jurnalistică deosebită, pe care o practicați cu atâta dăruire și seriozitate? Felicitări!

S.E. F.: Andrei este olimpic pentru că învaţă şi pentru că îi place competiţia. Este pe deplin meritul lui, şi nu are legătură cu faptul că activitatea mea nu-mi lăsa timp să fim împreună. Nu i-am îngrădit niciodată alegerile, nici nu l-am îndemnat să înveţe. O face el, prin deciziile lui, şi o face cu uşurinţă şi cu plăcere. Evident, i se asigură un climat propice dezvoltării continue a personalităţii, şi acest lucru îl fac în primul rând bunicii lui – părinţii mei – care-l adoră. Şi care, de ce să nu recunoaştem, îl răsfaţă peste măsură, dar meriat!
L.B.: De unde această plăcere pentru jurnalism?

La început a fost plăcere. Plăcerea de a cerceta, de a investiga, de a afla, de a scrie. Repede, foarte repede însă, plăcerea asta s-a transformat în viaţă, în mod de a fi, de a gândi, de a acţiona şi de a decide. Da, jurnalismul, acest tip de jurnalism pe care-l practic şi pentru care am fost blamată şi marginalizată, este viaţa mea, mi-a intrat în sânge şi mă bucur că s-a întâmplat aşa. Nu regret nimic din această alegere şi, dacă ar fi să mă întorc în timp, exact acelaşi lucru aş alege să îl fac, cu aceleaşi riscuri. A spune adevărul când toţi vor să îţi închidă gura prin orice mijloace, este mai mult decât o plăcere: este o putere!
L.B.: Cum vedeți jurnalismul românesc în viitorul apropiat?

S.E. F.: Dacă nu se promulgă urgent o Lege a Presei organică, în Parlament, nu că văd un viitor sumbru al mass-media în viitorul apropiat, dar nu îl mai văd DELOC! Suntem, statistic, țara cu cele mai multe ziare din Europa. Acest lucru nu ar fi rău dacă ele şi-ar exercita menirea normală într-un stat de drept, şi nu ar fi folosite ca unelte de şantaj ori – s-a întâmplat şi aşa – ca modalitate de e evaziona statul. Acum însă am o speranţă: la propunerea domnului colonel Dumitru Prichici, autorul, părintele Noii Legi a Siguranţei Naţionale, proiectul meu de Lege a Presei a fost încorporat ca anexă principală la Legea Siguranţei Naţionale, mass-media putând deveni, în acest fel, un garant nu doar al bunei desfăşurări a instituţiilor statului, dar şi partener al acestora în bună funcţionare a României în raport cu cetăţenii ei, dar şi în raport cu celelalte state. Chiar azi am primit, de la Comisia de Apărare Şi Siguranţa Naţională a Camerei Deputaţilor, înştiinţarea (înregistrată cu nr. 32/118/2013) că Legea Siguranţei Naţionale, cu tot cu anexele sale, deci şi cu proiectul meu de Lege, au fost analizate de către Comisie şi aprobate pentru introducerea pe ordinea de zi a Parlamentului.
L.B.: Modele de jurnaliști aveți?

S.E. F.: Sigur! Am mai multe modele: Dana Fodor Mateescu, Răzvan Mateescu, Tiberiu Lovin, Peter Czompa, Costantin Preda, Radu Moraru, Andi Radiu, Alfred Rossenberg, Adrian Cristea, Marius Albin Marinescu. Sunt mai mulţi. Din cei curajoşi şi profesionişti. Cu care se poate reconstrui presa din temelii. Oameni curaţi, experimentaţi şi cu har. Presa nu este fabrică de producţie, chiar dacă realizează produse de consum. Presa înseamnă dăruire, sacrificiu, asumare şi, de multe ori, ea înseamnă şi renunţare la viaţa personală în beneficiul binelui comunităţii.
L.B.: Aveți vreun hobby?
S.E. F.: Hobby ? O, am mai multe şi, în ciuda “aglomeraţiei” din activitatea mea, îmi fac timp pentru toate: să pictez, să-mi scriu cărţile sau să le citesc pe ale altora, şi, mai ales, îmi fac timp să vorbesc cu oamenii. Iubesc să comunic, să dialoghez, şi o fac într-una, chiar şi atunci când îmi scriu anchetele. Oamenii au uitat cât de important este să-şi vorbească. Să se privească în ochi. Să îşi dăruiască atenţie reciprocă. Nu sunt un om cu măşti, sunt un om care râde din toată inima în faţa lumii când e fericit şi care plânge în faţa întregii lumi când suferă. De aceea, glumind desigur, pot spune că cel mai drag hobby al meu este să fiu eu însămi, fără cosmetizări de imagine ori stare…
L.B.: Vă mulțumesc pentru acest interviu și vă doresc mult succes în munca jurnalistică!

Lucreția Berzintu                                                                                                              
21 Martie 2013
23 Mar
2013

Emilia Ţuţuianu: Cu plecăciune în faţa Maestrului. La mulţi ani domnule Ciobanu!

Un romaşcan de talie europeană şi mondială ne este domnul Gh. A. M. Ciobanu, un spirit viu şi efervescent la cei optzeci şi opt de ani care îi împlineşte acum, căruia îi dorim încă mulţi de acum încolo pentru a ne îmbogăţi cu spiritul Domniei Sale.

        Jovial şi zâmbitor, un partener distins şi destins, căruia conversaţia şi jocul minţii îi sunt prime şi inegalabile pasiuni şi plăceri. Cuvintele rostuite şi glăsuite de Domnia Sa ne poartă în universul creaţiei minţii umane, cu o inegalabilă putere de  făptuire şi o imaginaţie debordantă. Amintiri cu rost, întâmplări la care a fost părtaş, cu oameni pe măsura staturii sale intelectuale, care de altfel sunt prezentaţi în volumul ,,Portrete printre rame”, sau doar magice intervenţii în conversaţii cu personalităţi ale lumii culturale de azi, cărora le este pe potrivă un agil interlocutor, domnul Ciobanu ne farmecă pe toţi. Pentru fiecare om are un cuvânt de spus, chiar dacă interlocutorul e doar un simplu montaniard sau bibliotecar din Bârlad, unde suntem siguri a produs şi a rămas cu o frumoasă amintire, din partea doamnelor bibliotecare de acolo, după ce pasiunea pentru conversaţii ş-ia arătat-o, fiecare om îi produce o bucurie domnului Ciobanu şi fiecăruia îi trimite din lumea minţii Sale o rază a divinului cuvânt, o rază de lumină.

          Ca un vechi lup dacic, păstrător al tradiţiilor şi înţelepciunii poporului său doar pe cale orală, mai aproape de sufletul fiecăruia, domnul Ciobanu începe doar în ultimii ani publicarea operelor sale, dorind să împărtăşească din călătoria Sa pe această planetă şi celorlalţi semeni. Să fii în preajma domnului Ciobanu e o încântare, energiile pozitive te înconjoară şi te poartă în raiul imaginaţiei creatoare.

          Un mare erudit şi om de cultură, romaşcanul nostru drag, dar şi un om în preajma căruia zâmbetul e obligatoriu, o prezenţă agreabilă şi hîtră care are tot timpul tolba minţii plină de daruri pentru toţi din prejma lui.

Domnule Ciobanu să ne trăiţi întru mulţi ani rodnici şi creatori! Melidonium vă ureză La mulţi ani!

Emilia Țuțuianu

***

Subscriu acestor frumoase ganduri…

M. G.

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii