28 Mar
2013

Victor Roncea şi Cristina Nichituş-Roncea, premiaţi de Uniunea Ziariştilor Profesionişti

În cadrul Galei Premiilor Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România,  Cristina Nichitus Roncea şi Victor Roncea au primit Premiul I, Presă scrisă şi online, pentru Foto-Reportajul “Incursiune în Transnistria” de pe portalul Basarabia-Bucovina

“Prin amploarea şi modul în care a fost gândită şi realizată, Gala Premiilor UZPR a devenit unul dintre cele mai importante şi aşteptate evenimente ale jurnaliştilor profesionişti din România şi din Diaspora. Anul acesta, festivitatea a fost găzduită de Sala norvegiană a Cercului Militar Naţional din Capitală. Juriul, alcătuit din profesionişti în domeniul mass-media, a înmânat trofeeele şi diplomele pentru fiecare secţiune în parte: presa scrisă şi on-line, radio şi televiziune. Au participat  laureaţii celor trei secţiuni, persoanele care au făcut subiectul materialelor publicistice, membrii Comitetul Director  şi ai Consiliului Naţional a UZPR, alţi membri ai Uniunii, personalităţi ale vieţii publice şi culturale, colaboratori şi invitaţi”, informează UZP.

foto:Agerpres

28 Mar
2013

Emilia Ţuţuianu – Ziua teatrului la Biblioteca Roman

Se spune că ochii sunt oglinda sufletului. Ei ne invită să pătrundem în dimensiunea ascunsă a fiecărui om de lângă noi. Ochii ce ne privesc şi gestul ce însoţeşte cuvântul ne intră în cămăruţa sufletului ne deschide canalul invizibil al lacrimilor sau bucuria imensă a sufletului… aşa poate fi descris un actor.

Puţini ştiu că la Roman s-au născut nu numai poeţi, scriitori ce s-au afirmat în cultura naţională… dar şi actori de valoare, care au reprezentat cu succes teatrul românesc.

Înainte de ai cunoaşte vom menţiona cineaşti şi dramaturgi ai meleagurilor romaşcane, cei care au scris şi au dat viaţă unor personaje cunoscute şi apreciate în arta teatrală şi cinematografică românească:

 Apartenent oraşului Roman  cineastul Jean Mihail reprezintă pentru arta românească a marelui ecran unul din ctitorii ei de seamă. Jean Mihail  (6 iulie 1896, Hălăuceşti, jud. Roman -12 martie 1963, Bucureşti) – a fost regizor de film, un pionier al cinematografiei româneşti. Autor a peste patruzeci de realizări cinematografice, filme artistice, documentare, adaptări, începând cu Ţigăncuţa din iatac şi terminând cu Râpa Dracului. A scris cartea Filmul românesc de altă dată (1967) apărută postum.

Visul său, zămislit pe băncile Gimnaziului ROMAN VODĂ din mirajul rostogolirilor de umbre mute şi din penumbra stranie a sălilor de proiecţie, se va converti, apoi, în ideal şi creaţie, în profesionalism înalt şi totală dăruire.”  – Gh. A. M. Ciobanu

Dramaturgul Ion Luca (n.7 decembrie 1894, Roman – d.30 ianuarie 1972, Vatra Dornei). A urmat Seminarul teologic Veniamin Costachi din Iaşi, apoi cursurile facultăţii de filozofie şi teologie din Bucureşti, obţinând în anul 1921 titlul de doctor în drept. Pentru o perioadă scurtă a făcut parte din Parlamentul României (1926) dar s-a retras şi s-a dedicat învăţământului şi scrisului. I se oferă şansa de a merge în Occident pentru a cerceta organizarea bibliotecilor naţionale din capitalele europene:Viena, Berlin, Paris, Roma, Budapesta etc.

Ca dramaturg, în anul 1933 a primit premiul pentru cea mai bună dramă a anului, cu piesa Alb şi negru. Un an mai târziu primeşte premiul Societăţii Scriitorilor Români.

A scris peste 40 de piese de teatru, printre care: Iuda din Cariot, Femeia Cezarului, Şcoala din Humuleşti (această piesă se juca pe scena Teatrului Ion Creangă din Bucureşti, atunci când autorul piesei trecea în lumea umbrelor), Năframa iubitei, Morişca, Cele patru Marii, Cuza Vodă, Leana vrăjitoarea etc.

Deşi revista Flacăra l-a prezentat ca „pe unul din cei mai viguroşi dramaturgi, cu talent puternic de a clădi masive alcătuiri dramatice”, el a dispărut treptat din conştiinţa publicului. În anul 1994, la Şcoala nr.1 din Roman, a fost dezvelită o placă omagială, semn de „întoarcere acasă a scriitorului”.

 

 Actorii:

 Nae Roman sau pe numele adevărat Nicolae Constantinescu (…), actorul inepuizabil, cel care a declanşat aplauze frenetice la fiecare cădere de cortină – un adevărat dăltuitor de gânduri a cărei voce tăia ca un diamant nevăzut în substanţa amorfă a intrigii teatrale. A jucat în piese ca: Jocul de-a vacanţa de Mihail Sebastian, Răzvan şi Vidra, de Haşdeu, Căsătoria lui Gogol etc.

 Sandu Sticlaru – altă personalitate a urbei Roman – maestrul rolurilor secundare – pentru că Sandu Sticlaru a refuzat rolurile principale, roluri care să-l menţină mereu pe scenă şi prin care să domine pe toate celelalte personaje. A jucat în Hanul Ancuţei  (în rolul lui Zaharia Fântânaru ), în Baltagul, Răscoala, Moara cu noroc etc.

 Alexandru Hatmanu , aplaudat pe scena Teatrului Nottara, coleg cu Stela Popescu, Sebastian Papaiani – a jucat în Vlaicu Vodă, Noaptea e un sfetnic bun, Femeia mării etc.

Ludovic Antal  (18 februarie 1924, Miclăuşeni -1970)  – „un copil cu ochi mari şi melancolici, prevestind pe visătorul romantic, de o mare sensibilitate, candoare şi nobleţe interioară, un heruvim”. Gh. A. Ciobanu

Ludovic Antal a rămas în amintirea marelui public românesc ca un inegalabil recitator. Interpretarea sa, în fond, era clasică şi firească. Ceea ce fermeca era vocea lui tulburătoare, cu timbrul ei muzical, specific, inefabil, „ca bulboanele Siretului. Astfel mărturisea :

 „S-ar numi recitare aducerea unei poezii, până atunci culcată într-o carte, la o verticală vie, deci la o stare de umblet, deci desprinderea poeziei de carte. Interpretarea artistică a unei poezii echivalează, cred, cu o analiză a ei”.

O parte din profundele sale gânduri, împărtăşite celor din jur au rămas adevărate cugetări care te invită la meditaţie:

Nutresc credinţa că descoperirea cuvântului a conferit omului verticala, i-a impus-o şi labele sale din faţă nu s-au mai numit labe, ci mâini sau  aripi”.

 „Un om care iubeşte poezia nu poate face niciodată rapăn pe suflet. Cred că se poate vorbi chiar de o putere terapeutică a poeziei. Când vrei să-ţi speli gândurile, limba şi buzele de cuvinte josnice, recită o strofă din Eminescu”.

„Atunci când îl bate gândul pe vreunul să scrie poezie politică, să-şi cerceteze mai întâi conştiinţa. Dacă nu-i cristal, să arunce pana la gunoi şi să lase ţara în pace”.

Contemporani cu noi sunt:

Liviu Pancu (n. 5 mai 1968 Roman, județul Neamț), este un actor şi regizor român, director la Teatru Scena, Târgu Mureş

Ioan Antoci – Cetăţean de onoare  al oraşului Roman –  S-a născut la Roman pe 14 iulie 1979 şi a absolvit  Seminarul Ortodox Sf. Gheorghe din Roman.   Este licenţiat al Universităţii  Al I. Cuza Iaşi –  Facultatea de Teologie, promoţia 1999 – 2003.  A realizat filmul: Regele cerşetorilor – mediu metraj, Începuturi – scurt metraj şi Memoriile unei iubiri – scurt metraj, produs şi regizat.

    În anul 2009 a câştigat Premiul Krzysztof  Kieslowski  pentru cel mai bun scenariu din Europa Centrală şi de Sud-Est, acordat de programul Scrip Teast, la Cannes, pentru lung – metrajul Câinele japonez.

Un alt hobby al domniei-sale, în afară de cinematografie şi fotografie, este scrisul. În anul 2007, a publicat povestirile: Sarea şi norii şi Ultima cină a unui cerşetor. În revista Credinţa Ortodoxă a publicat articolele:  Adevărul e dincolo de noi  în anul1999  – un studiu despre impactul filmelor science-fiction   asupra mentalităţii umane, 666 – cine sau ce ?  în anul 2000 şi Creaţie şi/sau evoluţie ? în anul 2001.

În Roman entuziaşti ai artei dramatice au constituit în anul 1974, Formaţia de teatru Vasile Alecsandri a Cercului Militar Roman, pregătită de Gheorghe Colescu, inspector metodist la această instituţie, având ca pregătire de specialitate Şcoala populara de artă şi cursurile intensive de perfecţionare la Teatrul Naţional Iaşi.

Regizorul Gheorghe Colescu a pus în scenă numeroase spectacole de teatru cum ar fi:  Pasiune plus raţiune de Al. Mirodan, Ceaţa  de M. Ioldea, Mama de D. R. Popescu, Fuga de Radu F. Alexandru, Epoleţii invizibili de S. Andreescu şi Th. Mărescu, Deşteapta pământului de V. I . Popa, Piatra din casă de V. Alecsandri , Arvinte şi Pepelea de V. Alecsandri, Conu  Leonida faţă cu reacţiunea de I. L. Caragiale , Sfântul Mitică Blajinul de A. Baranga, Muza de la Burdujeni de C. Negruzzi, Inspectorul broaştelor de V. Eftimiu etc.

Emilia Ţuţuianu

Sursa: http://melidoniumm.wordpress.com/2013/03/27/emilia-tutuianu-ziua-teatrului/

27 Mar
2013

Basarabia, omagiată la 95 de ani de la Unirea cu Țara la Gala Premiilor Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România. Foto / Video Basarabia-Bucovina.Info. UZP.ORG.RO: Laureații 2012 Cristina Nichituș Roncea și Victor Roncea

Cristina Nichituș Roncea și Victor Roncea

“Ca istoric, sunt absolut sigur ca, mai devreme sau mai tarziu, legitimitatea istorica a Romaniei Mari, in frontierele ei de la sfarsitul lui 1918, va triumfa”, acestea au fost cuvintele cu care s-a incheiat ceremonia de premiere a echipei portalului Basarabia-Bucovina.Info la Gala Premiilor Uniunii Ziaristilor Profesionisti din Romania, desfasurata sambata, 23 martie, la Cercul Militar National din Bucuresti. Premiul I, oferit de UZP, a fost dedicat de fotografa Cristina Nichitus Roncea si jurnalistul Victor Roncea romanilor din Basarabia, la aniversarea a 95 de ani de la Unirea provinciei romanesti, “pentru totdeauna” cu “Mama sa, Romania”, cat si apropiatilor care s-au jertfit pentru Moldova de Rasarit.

Cuvantul citat, in care credem cu tarie, ii apartine regretatului profesor Florin Constantiniu si este extras dintr-un interviu preluat si publicat si de noi, sub titlul “Datoria cea mai sfanta a clasei politice din Romania este sa readuca Basarabia in frontierele romanesti”.

Premiul I la Sectiunea Presa Scrisa si Online a Premiilor UZP pe 2012, acordat portalului Basarabia-Bucovina.Info, la un an de la lansare, a reprezentant pentru noi o confirmare a faptului ca, desi nu am incarcat inca decat o mica parte din materialul documentar urias rezultat in urma deplasarilor noastre in Rasaritul romanesc, valoarea documentelor inserate, a fotografiilor si imaginilor video este recunoscuta pe merit in corpul profesionistilor mass-media. Am fost si suntem fericiti pentru aceasta confirmare care ne dovedeste necesitatea existentei unor proiecte educative despre spatiul istoric si cultural romanesc in zona multimedia online, de unde se revendica si se formeaza cultura tinerilor de azi. Aceasta in conditiile in care, din pacate, presa scrisa sau tv este, in cea mai mare parte, adepta ignorarii realitatilor istorice si faptice, de zi cu zi, ale romanilor din jurul Romaniei.

Uniunea Ziaristilor Profesionisti, pe langa recunoasterea valorilor si a sentimentelor nationale, a tinut, probabil, sau, daca nu si-a propus acest lucru, a reusit oricum sa amelioreze acest dezechilibru existent in media atunci cand s-a decis sa premieze “reportajul, ancheta publicistică şi articolul de atitudine în slujba promovării/apărării identităţii culturale a comunităţilor româneşti, din afara fruntariilor României”. Gratie Uniunii profesionistilor din mass-media, care are membri la nivel mondial, romanii din toate colturile lumii pot fi acum mai aproape de Basarabia. Ii multumim!

Cum acest premiu este un adevarat “Premiu Oscar al Presei Romane”, se cuvine sa multumim, in egala masura, tuturor celor care ne-au calauzit. Am multumim si multumim in primul rand indrumatorilor nostri de specialitate in acest proiect, profesorului Florin Constantiniu – cu al carui material despre Saptamana Patimilor Basarabiei, o prefata la lucrarea altui regretat istoric si jurnalist, Mihai Pelin, am si lansat acest site: Florin Constantiniu despre Săptămâna patimilor -, apoi academicianului Dinu C Giurescu, de a carui sustinere suntem asigurati in continuare, si profesorului Gheorghe Buzatu, care ne-a facilitat accesul in secretele Arhivelor secrete, atat de la Washington cat si de la Moscova.

De asemenea, multumim cofinatatorilor nostri, Guvernul Romaniei, prin Departamentul politici pentru relatia cu romanii de pretutindeni, cat si partenerilor si prietenilor nostri, printre care se numara Arhivele Nationale ale Romaniei, CNSAS, Basarabia Istorica si Fundatia Magazin Istoric, Proiectul Dacoromanica si Biblioteca Metropolitana Bucuresti, Manastirea Putna si Centrul Stefan cel Mare, Asociatia Ziaristilor si Scriitorilor de Turism din Romania, Vacantierul si Revista La Drum, Editura RAO si, de acum, si Uniunea Ziaristilor Profesionisti din Romania.

Continuam, pentru Basarabia, pentru Romania! La Multi Ani, dragi cititori romani, oriunde v-ati afla!

Foto: Eugen Mihai / Observatorul Militar

Sursa: Basarabia-Bucovina.Info

Vizionati aici Albumele de Fotografii Basarabia-Bucovina.Info

Dati un “Like” Paginii de Facebook Basarabia-Bucovina.Info

Cititi si: Ziaristi Online

Sursa :http://roncea.ro/2013/03/27/basarabia-omagiata-la-95-de-ani-de-la-unirea-cu-tara-la-gala-premiilor-uniunii-ziaristilor-profesionisti-din-romania-foto-video-basarabia-bucovina-info-uzp-org-ro-laureatii-uzpr-2012-cristina-ni/

27 Mar
2013

Oameni minunati care au infaptuit Unirea Basarabiei “pentru totdeauna, cu Mama sa, Romania”, cine a votat contra si ce contine Actul Unirii. 95 de ani de la Unirea cu Tara, din 27 Martie 1918.

La 27 martie 1918 (9 aprilie 1918 stil nou), în prezenţa prim-ministrului României, Alelxandru Marghiloman, Sfatul Ţării al Republicii Democratice Moldoveneşti votează actul Unirii cu România. Unirea cu România a fost aprobată cu o largă majoritate de voturi: 86 pentru, 3 contra, 36 abţineri, 13 absenţi.
După votare, prim-ministrul României Marghiloman da citire unei declaraţii regale: “În numele poporului român şi al Regelui său Majestatea Sa Ferdinand I, iau act de hotărîrea Sfatului Ţării şi proclam Basarabia unită, de data aceasta pentru totdeauna, cu România una şi indivizibilă”.

Conţinutul Actului Unirii

În numele poporului Basarabiei, Sfatul Ţării declară: Republica Democratică Moldovenească (Basarabia) în hotarele ei dintre Prut, Nistru, Dunăre, Marea Neagră şi vechile graniţe cu Austria, ruptă de Rusia acum o sută şi mai bine de ani, din trupul vechii Moldove. În puterea dreptului istoric şi dreptului de neam, pe baza principiului ca noroadele singure să-şi hotărască soarta lor de azi înainte şi pentru totdeauna se uneşte cu Mama sa, România.

Această unire se face pe următoarele baze:

  1. Sfatul Ţarii actual rămîne mai departe pentru rezolvarea şi realizarea reformei agrare, după nevoile şi cererile norodului. Aceste hotărîri se vor recunoaşte de Guvernul român.
  2. Basarabia îşi păstrează autonomia provincială, avînd un Sfat al Ţării (Dietă), ales pe viitor prin vot universal, egal, direct şi secret, cu un organ împlinitor şi administraţie proprie.
  3. Competenţa Sfatului Ţării este: a) votarea bugetelor locale; b) controlul tuturor organelor zemstvelor şi oraşelor; c) numirea tuturor funcţionarilor administraţiei locale prin organul său împlinitor, iar funcţionarii înalţi sunt întăriţi de Guvern.
  4. Recrutarea armatei se va face, în principiu, pe baze teritoriale.
  5. Legile în vigoare şi organizaţia locală (zemstve şi oraşe) rămîn în putere şi vor putea fi schimbate de Parlamentul român numai după ce vor lua parte la lucrările lui şi reprezentanţii Basarabiei.
  6. Respectarea drepturilor minorităţilor din Basarabia.
  7. Doi reprezentanţi ai Basarabiei vor intra în Consiliul de Miniştri român, acum desemnaţi de actualul Sfat al Ţării, iar pe viitor luaţi din sînul reprezentanţilor Basarabiei în parlamentul român.
  8. Basarabia va trimite în Parlamentul român un număr de reprezentanţi proporţional cu populaţia, aleşi pe baza votului universal, egal, direct şi secret.
  9. Toate alegerile din Basarabia pentru voloste, sate, oraşe, zemstve şi Parlament se vor face pe baza votului universal, egal, secret şi direct.
  10. Libertatea personală, libertatea tiparului, a cuvîntului, a credinţei, a adunărilor şi toate libertăţile obşteşti vor fi garantate prin Constituţie.
  11. Toate călcările de legi, făcute din motive politice în vremurile tulburi ale prefacerilor din urmă, sunt amnistiate.

Basarabia, unindu-se ca fiică cu Mama sa România, Parlamentul român va hotărî convocarea neîntîrziată a Constituantei, în care vor intra proporţional cu populaţia şi reprezentanţii Basarabiei, aleşi prin vot universal, egal, direct şi secret, spre a hotărî împreună cu toţii înscrierea în Constituţie a principiilor şi garanţiilor de mai sus.

Trăiască Unirea Basarabiei cu România, de-a pururea şi totdeauna.

Preşedintele Sfatului Ţării,   I. Inculeţ

Secretarul Sfatului Ţării,   I. Buzdugan

Membrii Sfatului ţării care au votat Unirea

Din cei 135 de deputaţi prezenţi, 86 au votat în favoarea Unirii, 3 au votat împotrivă, iar 36 s-au abţinut, 13 deputaţi fiind absenţi. Citirea rezultatului a fost însoţită de aplauze furtunoase şi strigăte entuziaste „Trăiască Unirea cu România!”.

Cei care au votat pentru Unire, pe 9 aprilie 1918 (27 martie stil vechi) (după nume, vîrstă, profesie, grup etnic, judeţ):

  1. Nicolae Alexandri, 60, ziarist, Hotin/Chişinău
  2. Elena Alistar-Romanescu, 42, medic, Cetatea Albă/Chişinău
  3. Alexandru Baltaga, 55, preot, Orhei
  4. Constantin Bivol, 33, ţăran, Chişinău
  5. Teodor Bîrcă, 24, învăţător, Chişinău
  6. Teodosie Bîrcă, 23, ţăran, Soroca
  7. Vladimir Bodescu, 50, avocat, Chişinău
  8. Vladimir Bogos, 24, student, Chişinău
  9. Nicolae Bosie-Codreanu, 32, inginer, Hotin
  10. Ştefan Botnarciuc, 43, ţăran, ucrainian, Bălţi
  11. Ignatie Budişteanu, 30, ţăran, Bălţi
  12. Ilarion Buiuc, 27, ţăran, Orhei
  13. Gheorghe Buruiană, 33, cooperatist, Chişinău
  14. Ion Buzdugan, 30, învăţător, Orhei/Bălţi
  15. Anton Caraiman, 38, ţăran, Orhei
  16. Grigore Cazacliu, 26, student, Soroca
  17. Ion Cazacliu, 48, funcţionar public, Soroca
  18. Vladimir Cazacliu, 29, student, Soroca
  19. Dimitrie Cărăuş, 25, student, Soroca
  20. Vasile Cerescu (Ciorăscu), 31, ţăran, Chişinău
  21. Nicolae Cernăuţeanu, 26, soldat, Hotin
  22. Nicolae Cernov, rus, Tighina
  23. Afanasie Chiriac, 27, ţăran, Dubăsari/Tighina
  24. Vladimir Chiorescu, 30, cooperatist, Chişinău
  25. Vasile Cijevschi, 37, ofiţer de armată, Tighina
  26. Nicolae Ciornei, 25, ţăran, Cahul
  27. Pavel Cocîrlă, 24, artizan, Orhei
  28. Ion Codreanu, 39, ţăran, Soroca
  29. Ion Costin, 35, avocat, Chişinău
  30. Ion Creangă, 24, învăţător, Dubăsari/Tighina
  31. Anton Crihan, 25, student, Bălţi
  32. Dumitru Dragomir, 28, ţăran, Cetatea Albă
  33. Dumitru Dron, 25, student, Orhei/Bălţi
  34. Felix Dutkiewicz, polonez, Lublin / Chişinău
  35. Boris Epure, 36, funcţionar public, Chişinău/Bălţi
  36. Pantelimon Erhan, 34, profesor, Tighina
  37. Vasile Gafencu, 30, ţăran, Bălţi
  38. Simion Galeţchi, Soroca
  39. Andrei Găină, 33, ţăran, Orhei
  40. Vasile Ghenzul, 35, funcţionar public, Chişinău
  41. Alexandru Groapă, 38, funcţionar public, Bălţi
  42. Nicolae Grosu, 27, student, Chişinău
  43. Pantelimon Halippa, 34, ziarist, Soroca
  44. Teodor Herţa, Orhei
  45. Ion Ignatiuc, 25, ţăran, Bălţi/Chişinău
  46. Ion Inculeţ, 35, profesor, Chişinău
  47. Teofil Ioncu, 32, funcţionar public, Orhei
  48. Vasile Lascu, 60, ziarist, Chişinău
  49. Mihail Maculeţchi, 56, ţăran, Orhei
  50. Dimitru Marchitan, 32, ţăran, Bălţi
  51. Gheorghe Mare, 36, profesor, Cahul/Cetatea Albă
  52. Nicolae Mămăligă, 38, ţăran, Chişinău
  53. Vasile Mîndrescu, 29, ţăran, Orhei
  54. Dumitru Mîrza, 23, profesor, Hotin
  55. Mihail Minciună, 32, ţăran, Orhei
  56. Alexandru Moraru, 37, ţăran, Hotin
  57. Anatolie Moraru, 23, ţăran, Hotin
  58. Zamfir Munteanu, Ismail
  59. Gheorghe Năstase, 22, învăţător, Soroca
  60. Teodor Neaga, 37, profesor, Chişinău
  61. Constantin Osoianu, 32, ţăran, Bălţi
  62. Efimie Palii, 37, ţăran, Soroca
  63. Ion Pascăluţă, 25, soldat, Bălţi
  64. Gherman Pîntea, 24, învăţător, Bălţi
  65. Ion Pelivan, 40, avocat, Chişinău/Bălţi
  66. Petru Picior-Mare, 30, funcţionar public, Bălţi
  67. Chiril Sberea, 27, inspector, Cahul
  68. Andrei Scobioală, 32, profesor, Bălţi
  69. Nicolae Secară, 24, profesor, Soroca/Chişinău
  70. Timofei Silistaru, 23, ofiţer de armată, Ismail/Tighina
  71. Elefterie Sinicliu, 22, ţăran, Orhei
  72. Nicolae Soltuz, 60, ţăran, Soroca
  73. Chiril Spinei, 34, ţăran, Soroca
  74. Gheorghe Stavrii, 35, ţăran, Cahul
  75. Constantin Stere, 54, profesor, Soroca
  76. Iacov Sucevan, Chişinău
  77. Nicolae Suruceanu, 28, ofiţer de armată, Chişinău
  78. Teodor Suruceanu, 52, ţăran, Chişinău
  79. Gheorghe Tudor, 33, învăţător, Bălţi
  80. Ion Tudose, 33, ţăran, Orhei/Bălţi
  81. Grigore Turcuman, 26, ţăran, Soroca
  82. Vasile Ţanţu, 35, profesor şcolar, Chişinău
  83. Leonida Ţurcan, 23, funcţionar public, Soroca/Chişinău
  84. Teodor Uncu, 34, funcţionar public, Orhei
  85. Ion Valuţă, 24, student, Bălţi
  86. Vitalie Zubac, 23, ofiţer, Ismail

Voturi împotriva Unirii:

  1. Ştefan Balmez, 35, funcţionar public, bulgar, Chişinău
  2. Arcadie Osmolovschi, ucrainean
  3. Mihail Starenki, ucrainian

Abţineri de la vot:

  1. Philipp Almendingher, 50, ţăran, german, Cetatea Albă
  2. Zaharia Bocşan, 49, ţăran, Bălţi
  3. Gheorghe Brinici, 30, ţăran, ucrainean, Bălţi
  4. Gavril Buciuşcan, 29, învăţător, Orhei
  5. Nichita Budnicenco (Vilnicenco), 36, ţăran, ucrainean, Bălţi
  6. Vasile Covali, ucrainean
  7. Alexei Culeva, 43, ţăran, probabil bulgar, Ismail
  8. Petre Culcev, 47, ţăran, bulgar
  9. Vasile Curdinovschi, 46, profesor, Poltava
  10. Dragomir Diaconovici
  11. Serghei Donico-Iordăchescu, Chişinău
  12. Ion Dumitraşcu, 28, ţăran, Orhei
  13. Ion Harbuz, 31, funcţionar public, Chişinău
  14. Alexandru Greculoff, rus
  15. Isac Gherman, 60, avocat, evreu, Chişinău
  16. Andrei Krupenski, ucrainean, Chişinău
  17. Constantin Iurcu, 34, ţăran, Hotin
  18. Eugen Kenigschatz, 58, avocat, evreu, Chişinău;
  19. Teodor Kiriloff, 37, avocat, bulgar, Ismail
  20. Ivan Krivorukoff, 42, muncitor, rus, Tighina
  21. Samuel Lichtmann, 60, funcţionar public, evreu
  22. Alexander von Loesch, german
  23. Vladimir Lineff, 39, profesor, rus
  24. Petre Maniţchi, 35, învăţător, rus
  25. Dimitru Maldor, bulgar
  26. Cristo Misircoff, 43, profesor, bulgar, Ismail
  27. Teodor Moldovan
  28. Iacob Nagorneac, 39, ţăran, ucrainean, Hotin
  29. Teodor Nichitiuc, 35, inspector, ucrainean, Cahul
  30. Petre Poliatenciuk, 36, funcţionar public, ucrainean, Podolia
  31. Gheorghe Ponomareff, probabil rus
  32. Ion Popa, 28, ţăran, Bălţi
  33. Mihail Savenco, ucrainean
  34. Moise Slutski, 62, doctor, evreu, Chişinău
  35. Vladimir Ţîganco, 31, inginer, rus
  36. Eftimie Vizitiu, 37, ţăran, Soroca

Absenţi de la sesiune:

  1. Bajbeuk-Melicoff, 45, inspector, armenan, Orhei
  2. Ion Ceornega, 40, ţăran, Ismail
  3. Teodor Corobcean, 37, cooperatist, Soroca
  4. Ioan Herţa, 34, ţăran, Chişinău
  5. Gutman Landau, 40, funcţionar public, evreu
  6. Anton Novacoff, bulgar
  7. Anton Rugină
  8. Kalistrat Savciuc, ucrainian
  9. Gheorghe Sîrbu
  10. Teodor Stanevici, 51, judecător, rus, Chişinău
  11. Mendel Steinberg, evreu
  12. Gheorghe Tcepciu
  13. Alexandru Ţurcan, 32, ţăran, Soroca

Bibliografie (surse):

  1. “Sfatul Ţării”, 30 martie 1918, nr.4, pag.2
  2. Istoria.md
  3. Basarabia-Bucovina.Info
  4. Arhivele Nationale ale Romaniei
  5. Foto: H. Duratzo si D. Victor

 

Sursa: http://roncea.ro/2013/03/27/cine-sunt-acei-oameni-minunati-care-au-infaptuit-unirea-basarabiei-pentru-totdeauna-cu-mama-sa-romania-cine-a-votat-contra-si-ce-contine-actul-unirii-95-de-ani-de-la-unirea-cu-tara-din-27-mar/

27 Mar
2013

Pompiliu Comșa: Adrian Păunescu în lumea veșniciei

N-a trăit în cârca nimănui. A stârnit însă atâtea controverse câte nu încap în zeci de vieţi. Toţi însă recunosc Poetul în el. Poate dacă ar fi fost mai selectiv, calitatea operei sale ar fi învins cantitatea. A făcut bune şi rele. Un mare talent, după unii, deznobilat de caracter. Istoria va uita afinităţile sale politice şi, cu siguranţă, va rămâne doar valoarea pură. Patrioţii de serviciu dispar. Păunescu a făcut din cultură un fenomen de masă şi a căutat o viaţă liniştea pe care n-a găsit-o nici în ultima clipă. Din contră. Mulţi încă uită vorba biblică: cine n-a greşit, să arunce piatra. Au făcut politică, bună sau rea, pătimaşă sau nu, Eliade, Cioran, Goga, Malraux, Haşdeu, Iorga, Cuza, Nae Ionescu, dar în urma lor au rămas opere nepieritoare.

Acum veşnicia e mai bogată cu un suflet, iar pământul mai sărac cu un OM. Chiar cu păreri. Inegalabile poeziile sale, iar Cenaclul Flacăra unic şi totodată o oază împotriva instaurării analfabetismului. Spiritul său a făcut parte din educaţia multora. Avea degetul neobosit pe trăgaci. Restul e tăcere. A murit fără să-şi vadă visul cu ochii- reîntregirea României. A apus odată cu el ultima rază de cultură a României.

Poetule, să fii liniştit acolo, lângă Nichita. Omule, să saluţi îngerii. În plus, ia-ţi în primire în ceruri Cenaclul etern. Nu uităm c-ai iubit valorile. În cazul tău merită cu prisosinţă ce scrie pe frontispiciul Pantheonului: ’’Marilor valori, patria recunoscătoare’’. De aceea cuvintele Anei-Maria par acum mai mult decât autentice: ’’Tată, te rog, să vrei să fii puternic’’. Să te odihneşti în pace, Mare Maestru al cuvintelor.

Când mi-a murit tatăl, m-am considerat orfan. Acum sunt de două ori orfan.  Poate de aceea când m-a sunat scriitorul Coriolan Păunescu să mă întrebe dacă mergem la înmormântare, am refuzat pentru că simt c-aş fi mers la propria înmormântare. Suntem mult mai săraci şi nu mai are cine să ne scrie suferinţele. De acum Păunescu, bardul naţiunii române, ne va recita din cer.

A murit un poet. Ultimul poet social român. Ultimul Mare al poeziei româneşti s-a dus. Un fost, actual şi viitor tenor al limbii şi literaturii române. S-a mai făcut un pas spre falimentul acestei naţii. Câteva zile din viaţa mea, ca şi a oricărui român, sunt ale lui, mare forţă a creaţiei. Păcat că acest popor nu ştie să-şi ocrotească şi mai ales să-şi iubească valorile vii.

Pentru mine este unul din marii români care, alături de familia sa, m-a onorat cu prietenia lui. De aceea am azi lacrimi în ochi, ca şi toată generaţia-n blugi. Omul Păunescu a servit şi a trădat în acelaşi timp poetul. Dar a fost un român adevărat. Pavarotti al poeziei româneşti. Cu moartea lui am devenit cu adevărat săraci, lipiţi pământului. A lăsat peste un milion de poezii. Pe adversarii poetului imens tocmai asta îi enerva: supravieţuirea sa în două regimuri politice, în ciuda riscului la care s-a expus în ambele.

Fostului meu patron îi era greaţă de penibilul prin care a trebuit să treacă. Punctele lui vulnerabile erau calităţile sale. Nu putea să spună orice, pentru că-i era ruşine. La ultima aniversare a zilei sale de naştere, la care am luat parte, i-a rugat pe invitaţi să nu-i aducă flori care ar avea o semnificaţie nedorită. Odată cu el a murit simbolul libertăţii de expresie.

Nu am plâns în viaţa mea decât când mi-au murit părinţii şi zilele acestea de faţă cu participanţii la Simpozionul Internaţional organizat de ieşenii de la Universitatea Apollonia, când am vorbit despre moartea şefului  unui jurnalist mic, dar în acelaşi timp prieten. Erau de faţă alţi confraţi ai amândorura: Mihai Cimpoi, Nicolae Dabija, Victor Crăciun, Mircea Chelaru, Constantin Marinescu.

România moare din ce în ce mai des. Aproape că nu mai există. În acelaşi timp Trăiască Poetul! Dacă vrem să căutăm perfecţiune nu trebuie să ne concentrăm asupra oamenilor, indiferent cine suntem, pentru că perfecţiunea nu este un atribut uman. Avea dreptate Tudor Gheorghe care, întrebat fiind de nişte pigmei, ce părere are de Păunescu, le-a spus: ’’faţă de voi, nişte valuri într-o baltă stătută, El  este un Tsunami!’’

Fie ca infinita călătorie să-i fie dulce acolo unde a iubit şi a fost iubit. Un om a murit şi odată cu el o generaţie întreagă. Şi nu numai. A plecat Profesorul. Au rămas, din păcate, majoritatea analfabeţilor. De aceea mă rog la Dumnezeu. La Dumnezeul meu. Vă doresc să trăim, să-l pomenim! Dumnezeu Să-l ierte.

’’E pământul tot mai greu/ Despărţirea-i tot mai grea/Sărut mâna, tatăl meu/Sărut Mâna, mama mea!’’

Cu plecăciune,

 

jr. dr. POMPILIU COMŞA

 

Revista Nemul romanesc, on-line, arhiva

27 Mar
2013

Pompiliu Comşa: „Dans de Voroneţ“

                         

                             „Dans de Voroneţ“

 

strigă-mă, mamă!

Mamă, strigă-mă pe numele mic

ori de câte ori supă semnele tale

mi-e teamă de albastrul cerului

sau de albeaţa unei ninsori timpurii

strigă-mă pe numele mic, Mamă,

ori de câte ori mi-e teamă

de culorile pământului

sau, pur şi simplu, mi-e teamă

de mâinile mele, de gura mea

nestăpânită de nici o sărutare,

de ochii mei ce privesc într-acolo

unde privirile se caută temătoare

strigă-mă pe numele mic, Mamă,

ori de câte ori după semnele tale

mi-e teamă de culorile pământului

sau mi-e teamă de mine

linişte

tac oamenii cu râsul pe buze

nu le vine să râdă deloc

astăzi era horă în sat şi nimeni

nu e pe câmpul mirosind a tutun

oamenii tac, din cer a căzut rănită o stea

era lacrima mamei

mi-ai luat păpuşile

mi-ai luat toate păpuşile

păpuşa de luni

cu suflet de cârpă

păpuşa de marţi

cu gânduri de viaţă

în colţul privirii

mi-ai luat-o şi pe cea

de miercuri cu cozi

de cânepă şi pe cea de joi

şi pe cea de…

mi le-ai luat pe toate

am rămas copil

fără jucării, bătrân

şi obosit în gânduri

mi-ai trimis în schimb

păpuşa fără trup

cea făcută din vise

dar eu regret

păpuşile mele de cârpă

am fost copil vreodată?

când tata a murit

într-un tranşeu inamic

ochit de o mână străină

casa întreagă stătea

pe umerii mei despuiaţi

am fost copil vreodată,

căci ştiu că mi-am purtat zilele

pe umerii mei despuiaţi

a fost, iubito, a fost

iubito,

când stăteam pe talpa casei

timpul era numai

cuiburi de voiajori albi

era cald, iubito, cald,

însetatul privea lung spre Labiş

tata cu porumb pe retină

ne dăduse încuviinţare

a fost, iubito, totul

vreodat’ de-ai să mai stai

cu capu-n poala mamei

să nu mai vii cu mâna goală

la moartea calului de lemn

ci să-ţi aduci măcar copilăria

a fost, iubito, totul,

a fost

totem dragostei

cât te iubesc fecioară din seminţe

şi până-n rodul de viaţă

aşa de mult, încât la

turla bisericii Toma-Cosma

mă închin cu strigăte de dragoste

primeşte-mă azi cântec ţie

să fiu sau ochilor tăi

năier al depărtării

trubadur de anotimpuri

prelinse-n veşnica iarnă

cât te iubesc fecioară din seminţe

şi până-n rodul de viaţă

aşa de mult, încât la

turla bisericii Toma-Cosma

mă închin cu strigăte de dragoste

mai cred

iubito

hai să ne jucăm

de-a Ildigo şi de-a Attila

maestru ne e robul rozei

trubadur plin de dureri

de ce

te sperii, ştii doar, jocul

nu poate şi nu e adevărat

nu-i joc cu flăcări şi cu sânge

chiar de Attila eşti azi tu

râzi

mereu râzi de chipul meu

sabia-ţi luceşte-n portbagaj

chiar de adorm şi dorm cu tine

mai cred că iubirea-mi e dreaptă

rugăciune

Tatăl nostru care eşti în ceruri

coboară, dacă eşti, pe pământ

şi fă ca dragostea pură

să ne învăluie doar pe noi

şi mută-ne-n coliba visată

pe Cursa Bunei Speranţe

şi ne izbăveşte de păcate

amin

oh, Doamne

oh, Doamne, ce bine e cu tine

călare pe albii armăsari,

tu nu poţi fii un mine

caii tăi au alură de măgari

ce bine, ce bine,

cântec obidit îngân,

că-s trei boabe la ciorchine

şi frumosul e un spân

ce bine, ce bine,

că-s o stea din înălţime

sunt sătul şi ghiftuit

de dorinţe şi aşteptare

sunt iubit şi izgonit

ars de peşti şi de vapoare

oh, Doamne, ce bine e cu tine

naşterea ursitoarei

hei, Doamne, în răsărit de soare

năştea din nou o ursitoare

noaptea de zi încet se rupe

sub logodna aceasta albă

ridicată-n flori de dalbă

legănată-n scrum şi cupe

suntem în matinala oră

noi doi, bărbat lângă femeie

mireasma de colibă ne e cheie

iar viaţa dulce ne e soră

hei, Doamne, în răsărit de soare

azi noapte a născut o ursitoare

 

POMPILIU COMŞA

Revista Ecoul

27 Mar
2013

Pompiliu Comșa: Soluția ar fi să ne respectăm ca popor

După cifrele neoficiale, noul val migrator român în Italia numără 500.000 de persoane. De asemenea trebuie spus că Roma este primul partener economic al Bucureştiului, cu 22.000 de întreprinderi italiene în România, faţă de numai 7000 de firme româneşti deschise în Italia. Să mai amintim că italienii au cumpărat în România 2 la sută din suprafaţa agricolă a ţării, aproape 300.000 de hectare. De aceea extrem de interesantă este o declaraţie dată de un afacerist italian şi pe care am citit-o în presa ultimelor zile: ’’Pot să vă spun că eu mă simt mult mai în siguranţă ca italian stabilit în România, decât dacă m-aş fi simţit ca român stabilit în Italia’’. Firesc, acum mă întreb ca prostul sau ca deşteptul, depinde de care a parte a baricadei mă plasaţi, de ce să cumpăr un Fiat când pot să iau de aceeaşi bani un Renault. Sau ulei de măsline italian, dacă pot să cumpăr şi grecesc. Este adevărat şi că rromii (nu majoritatea românilor care au venit în Cizmă), nu ştiu decât să cerşească, să fure, să dea în cap. Numai că ruşinea de care ne-a mânjit obscurul Mailat şi ai lui, a fost transformată, de o presă şi o putere iresponsabilă, într-o problemă de stat. Ca răul făcut României şi românilor cu capul pe umeri, să fie şi mai mare. Episodul italian aminteşte de ’’mişcarea’’ făcută cu ani în urmă de Fidel Castro care, acuzat că e un dictator, a golit puşcăriile cubaneze de hoţi şi criminali, trimiţându-i pachet în SUA. Dar rromii, etnia ţigănească mai exact, nu este specifică României, ea întâlnindu-se în majoritatea ţărilor europene în diverse proporţii. Dar e mai uşor să asimilezi rromii României. O confuzie care s-ar putea dovedi fatală pentru viitorul european al poporului nostru, determinând instalarea lui în coada listei bătrânului continent. Mai ales ţinând cont de progresia demografică până în 2025, când pe fondul de natalitate la români şi la maghiari şi al scăderii mortalităţii la ţigani, aceştia ar putea reprezenta 11,5 la sută din populaţia României. Mai pe româneşte, ne-am făcut-o cu mâna noastră: noi i-am lăsat să plece în speranţa că fără ei o să trăim noi mai bine, acum trebuie să suportăm consecinţele. Italienii s-au obişnuit cumva cu mafia şi rromii lor, n-au nevoie de unii mai tupeişti veniţi din estul până mai ieri comunist. Să nu uităm că pegra albaneză din Italia a fost anihilată prin metode nu tocmai ortodoxe. Cei certaţi cu legea însă trebuie să plătească conform legii. Nicidecum alţii, nevinovaţi. Cum surprinzător este că italienii din România nu s-au implicat deloc în oprirea isteriei rasiste contra tuturor românilor din Italia. Sigur, unii ar putea să ne acuze de patriotism de cârciumă, dar nu e deloc aşa. Nu trebuie să arătăm altora din afară că nu suntem ţigani, ci în primul rând nouă, punându-i aici la respect. O propunere vine şi de la semnatarul acestei rubrici: haideţi să strângem semnături pentru revenirea lor în documentele oficiale la vechea denumire pe motiv că ne lezează interesele şi imaginea atât ca stat, cât şi ca naţiune. Sau să populăm Roma cu ţigani, să le trimitem înapoi ceea ce ne-au dat acum 2000 de ani. Ce s-a întâmplat în Italia este şi din vina lor, pentru că le-au cântat în strună infractorilor, dând apă la moară extremei. Nu suntem rasişti când cerem ca numele nostru să fie respectat pentru ceea ce suntem noi, cu bune, cu rele. Exact cum Grecia impune tuturor respectarea unui brand istoric local. De aceea doresc să plece din nou mişcarea din Ardeal, aşa cum s-a petrecut tot în ultima vreme: lupta pentru şcoli în limba română-Şcoala Ardeleană sau Revoluţia de la Timişoara. Altfel vom trăi mai departe cu un complex pe care nici măcar nu-l conştientizăm, dar care există şi roade, şi e toxic şi ne murdăreşte. E jenant azi că de oriunde e mai bine să spui că vii în Occident, decât din România. Cu plecăciune,

Jr.dr. POMPILIU COMŞA

(Neamul românesc, revista on-line, arhiva)

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii