23 Apr
2013

Restituțio: Vasile Plăvan “Un Slavici al Bucovinei”

Volumul Vasile Plăvan “Un Slavici al Bucovinei“, se dorește a fi o restituire, o reașezare a volumului “Boabe de lacrimi”, purtând semnătura intelectualului Vasile Plăvan, cu adăugarea unor imagini și documente de epocă, astfel  incat să-i fie mai bine cunoscută întrega activitateO ediţie nouă pentru a-i fi cunoscută întreaga activitate.

Prima ediţie a apărut la ,,Tiparul Glasul Bucovinei” Cernăuţi, 1936, cea de-a doua ediţie la editura  Carpathia Press, 2007. prin bunăvoinţa regrtetatului cărturar Artur Silvestri. care precizeză că : ,,Volumul confirmă un „autor de epocă“. Proza lui este în chip izbitor sămănătoristă, eticistă şi „iorghistă“, arătându-ne un fel de Slavici de Bucovina însă mai degrabă un Slavici de „Popa Tanda“ decât cel din americanismul „Morii cu Noroc“. Această constatare se impune.”

Am simţit nevoia de a reveni asupra  imaginii și a documentelor vechi, pentru continuarea proiectului propus cu ani în urmă, ca un „urmaș veghetor”.care dorește o imagine mai completă asupra vieții şi activităţii publicistului Vasile Plăvan.

,,Indiferent dacă este o restituire cu greutate sau o completare de întreg cultural prin alăturarea tuturor producţiilor exprimate, ,,Boabe de lacrimi” de Vasile Plăvan îngăduie o discuţie obligatorie (care, însă, nu se face la noi) în materie de istoriografie literară şi de acces la documentul originar. Căci, de fapt, deşi acesta este un ,,caz” de scriitor uitat şi cu o operă risipită din ignoranţă, nepăsare ori rea-voinţă, ,,canonul semi-uitării” pare că s-a impus într-un mod şocant în această literatură care nu-i capabilă nici până astăzi să aibă măcar un singur autor cu ediţie de ,,opere complete” aşa cum pretutindeni în societăţile aşezate este normă nediscutabilă. Arareori doar câte un spirit scormonitor ori sentimental reciteşte cărţi vechi ce abia dacă se mai ţin în cotoare sau răsfoieşte ziare şi reviste din vremuri parcă antice şi mai descoperă câte un nume, câte o creaţie fără ,,cotă” ori idei rămase fără descendenţi; şi se miră. Acum ,,restituirea” nu apare întâmplător ci aparţine Marianei Gurza care, fiindu-i ,,rudenie”, ilustrează tipologia ,,urmaşului veghetor”, rară şi ea la noi, unde uitarea şi risipa au devenit regulă de fier şi atitudinea cea mai răspândită. La drept vorbind, Vasile Plăvan merită o ediţie nouă şi poate că în viitor chiar o ediţie integrală dacă năzuinţa de a nu-i lăsa numele în penumbră de unde iese acum, se va însoţi şi de un efort bibliographic nu de tot mărunt. Dar va fi nevoie de căutări în revistele bucovinene de acum aproape un veac şi poate, dacă va intervene norocul, de investigaţii lungi şi anevoioase în arhive unde adeseori trebuie căutat acul în carul cu fân.”(Artur Silvestri)

  Volumul de față confirmă un autor de epocă. Proza sa sămănătoristă, aşa cum bine remarca Artur Silvestri, îl aşează pe Vasile Plăvan, ca pe un ,,Slavici de Bucovina”.

După apariţia ultimei ediţii, volumului i se adaugă  documente personale, imagini de epocă, şi ceea ce s-a putut recupera de la fiica sa Georgeta, plecată acum lângă părinţii săi. Răsfoind ziarele vremii nu am găsit ceea ce mi-as fi dorit. Multe din articolele apărute în presă au fost scrise probabil sub un pseudonim sau au fost rătăcite…

Vasile Plăvan s-a născut la 24 noiembrie 1889, în comuna Cupca, judeţul Storojineţ, într-o familie de ţărani înstăriţi.

Satul Cupca a fost atestat documentar pe timpul domnitorului Moldovei Alexandru cel Bun, prin uricul din 27 mai 1429(6937 î. Hr.;) sat în Suceava.

În monografia istorica amplă scrisă de inimosul Petru Ciobanu-„Cupca , un sat din Bucovina”, găsim multe mărturii din perioada 1429-1944. Ani de muncă, de cercetare a evenimentelor ce s-au derulat de-a lungul multor generaţii, în Bucovina.

Alexandru cel Bun făcuse o danie comandantului Ivan Cupcici, dându-i satul Cupca, ca o răsplată pentru serviciile prestate cu credinţă.

Din mila lui Dumnezeu, noi, Alexandru Voievod, domn al Ţării Moldovei, facem cunoscut, cu această carte a noastră, tuturora care o vor vedea sau o vor auzi citindu-se, că această adevărată slugă şi boier al nostru, pan Ivan Cupici, ne-a slujit cu dreaptă şi credincioasă slujbă. De aceea, noi, văzând dreapta şi credincioasa lui slujbă către noi, l-am miluit cu deosebita noastră milă şi i-am dat în ţara noastră două sate numite Cupca, unde este casa lui, şi dincolo de Prut Neagăuţi, şi de la Neagăuţi, în sus pe Racoveţe până la hotarul lui Grozea, ce va putea să îşi întemeieze. Toate acestea să-i fie de uric, cu tot venitul şi copiilor lui, şi nepoţilor lui, şi strănepoţilor lui şi răsstrănepoţilor lui şi întregului lui neam, neclintit niciodată, în veci.

Iar hotarul acestor sate să fie cu toate hotarele vechi, pe unde au fost folosite de veac.

Iar la această este credinţa domniei noastre, a mai sus Alexandru voievod şi credinţa iubitului fiu al domniei mele, Iliaş voievod, şi credinţa iubiţilor fii ai domniei mele, Şteţco şi Petru şi Alexandru, şi credinţei tuturor copiilor noştri şi credinţa boierilor noştri: credinţa panului Mihai, credinţa panului Vâlcea şi a copiilor lui, credinţa panului Negrea, credinţa panului Giurgiu şi a copiilor lui, credinţa panului Iliaş şi a copiilor lui, credinţa panului Giurgiu al lui Jomotate şi a copiilor lui, credinţa panului Stan vistier, credinţa panului Opriş şi a copiilor lui, credinţa panului Domoncuş stolnic şi a copiilor lui, credinţa panului Negrilă ceaşnic, credinţa panului Costici postelnic şi credinţa tuturor boierilor noştri moldoveni şi mari şi mici.

Iar după viaţa noastră, cine va fi domn al ţării noastre, sau din copiii noştri, sau din neamul nostru sau pe cine îl va alege Dumnezeu să fie, acela să nu le clintească dania noastră, ci să le-o întărească şi să le-o împuternicească pentru că i-am dat pentru dreapta şi credincioasa lui slujbă.

Iar pentru mai mare întărire a tuturor celor mai sus scrise am poruncit slugii noastre credincioase Neagoe logofăt să scrie şi să atârne pecetea noastră la această carte a noastră.

La Suceava, în anul 1429   (6937 î. Hr.;)  luna mai, 27.”

 

(„Petru Ciobanu-Cupca, un sat din Bucovina”, Editura Amadoros, Câmpulung Moldovenesc, 2004, pag.52-53)

Cercetările arheologice efectuate, descoperirea movilelor tumulare, extind mult în trecut înfiinţarea satului Cupca, aflându-se într-o zonă ce a fost locuită de costoboci, creatori ai culturii Lipiţa pe la mijlocul sec I î.Hr.;  şi de dacii mari, purtătorii culturii Tumulilor carpatici.

M-aş opri la anul 1786, când Parohia Cupca a avut un prim preot Plăvan Petru, cu hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril”. Un preot înstărit, cu dăruire şi devotament., venit din Ardeal. A păstorit biserica până în anul 1807. Acesta a fost un străbunic care şi-a lăsat „mlădiţe” şi în prezent.

Am încercat să intru în istoria veche a satului dintr-un sentiment de mândrie şi statornicie, faţă de “Plăveni”, .din respect pentru mama mea, Plăvan Viorica, şi pentru unchieşul meu nobil Vasile Plăvan. Un sat ce rezistă de veacuri, deşi „dania” din credinţă, astăzi, nu mai este respectată.

Vasile Plăvan, avocat, gazetar şi publicist a fost un entuziast şi un idealist de o aristocratică nobleţe sufletească, de distincţie morală, de bunătate şi necuprinsă omenie. La 49 da ani s-a stins, lăsând în urmă o luminoasă pildă de virtute, un nume de o rară puritate şi un exemplu de adevărat românism.

Dacă facem o paralelă între Ioan Slavici şi Vasile Plăvan,  putem consta câteva puncte comune. Pentru Ioan Slavici, Bucovina a reprezentat un loc important, mai ales în paginile sale de memorialistică după anii 1900. Lupta pentru păstrarea identităţii naţionale o găsim la amândoi, mai pregnant manifestându-se Ioan Slavici în diverse lucrări, apărând Bucovina, făcându-i cunoscută istoria. Împreună cu Eminescu, Ioan Slavici prin programele de acţiune ale tinerilor are un rol semnificativ privind evenimentele din 1918.

Anul 1916 îl surprinde pe Vasile Plăvan, ca elev al Şcolii Militare de Infanterie din Botoşani. Ca sublocotenent de rezervă, făcând parte din regimentele 10 Vânători, apoi 2 Alba Iulia, participă la războiul pentru întregirea Neamului, fiind decorat cu ,,Medalia Ferdinand I”, ordinul ,,Coroana României“, ,,Crucea Comemorativă de război“, etc. A făcut parte până la moarte din ,,Asociaţia voluntarilor bucovineni”.

Îl regăsim pe Slavici în Bucovina, la Cernăuţi, participând la Serbările de la Putna, în august 1871, impresionat de generiozitatea bucovinenilor. ,,Până în ziua de astăzi mi-a rămas inexplicabilă – scrie Slavici, după trecea a trei decenii de la Serbarea de la Putna – încrederea cu care românii din Bucovina mi-au încredinţat avutul lor”.

În volumul actual,Vasile Plăvan în anul 1934,  este prezentat alături de voluntari, intelectuali şi ţărani bucovineni la Sf.Mănăstire Putna comemorând 430 de ani de la moartea lui Ştefan cel Mare.

Ioan Slavici preocupat de viaţa culturală românească, de integritate şi dreptate pentru Neamul Românesc, a adunat ]n jurul său în perioada când cunoscuse Bucovina, mulţi tineri. Nu m-ar surprinde ca, Vasile Plăvan să fie printre ei.

Aş concluziona după această mică paralelă, că, Vasile Plăvan a bătătorit drumul deschis de Ioan Slavici în Bucovina.

S-a vorbit mult depre dezrădăcinare, despre suferinţa şi lacrimile tăcute ale celor ce şi-au lăsat în urmă vatra strămoşescă, căutând în zadar „mlădiţe de săcară“.

Nu putem uita, nu avem voie să ne uităm rădăcinile. Trecutul revine, ne urmăreşte, ne aminteşte de cei care şi-au lăsat „cuvântul“ din dragoste pentru neam, în lupta pentru păstrarea identităţii noastre româneşti.

Vasile Plăvan a iubit mult ţăranul român. Nu a uitat niciodată de unde plecase. Nu şi-a uitat imaşul şi toloaca. A ştiut să fie prezent, printre ţărani, printre elitele vremii, la fiecare eveniment.

Cei dezrădăcinaţi, au găsit doar, boabe, „boabe de lacrimi“, răzleţite într-o lume, poate rău întocmită,  de sisteme bolnave, de mentalităţi otrăvite. Aşa a rămas şi Bucovina, „o lacrimă“ a neamului românesc, „o lacrimă“ pe care o ţin strâns în pumnu-mi de copil, ca să-i simt mângâiera. “Ţara Fagilor, locul mirific al cărturarilor al frumuseţii pure, a creştinismului înălţător”. Citind cele scrise de unchiul meu Vasile Plăvan, după atâţia ani, am ajuns să cred, că acele „bobiţe“, acel plâns, mi-a urmărit existenţa mea, a părinţilor mei. Dacă Vasile Plăvan îşi găsea „săcara“ înverzită, destinul familiei ar fi fost altul… Şi noi cei pribegi, am fost ca „nucul cel fraged“ scos din rădăcină.

Istoria ne-a aruncat, ca pe nişte străini, devenind venetici în ţara noastră. „Dar când scoţi din rădăcini nucul fraged şi-l muţi în alt loc, la început el îşi păstrează în sălaşul său proaspăt verdeaţa sănătoasă a vieţii. Gospodarul care se razimă pe această spoială de gând şi nu grijeşte la vreme de pomul cu rădăcinile însângerate, bagă de seamă după un timp cum frunzele nucului se lasă în jos triste, îngălbenesc şi apoi cad la pământ. Cu mâhnire vede că tulpina nucului închirceşte şi prinde a se usca, se încredinţează că pomul nu s-a prins, rădăcinile bolnave şi necăutate la timp neavând puterea de a suge din mâna pământului binecuvântarea vieţii.“ – Vasile Plăvan.

Asemenea nucului fraged mutat, mulţi nu şi-au putut găsi locul. Am rămas mereu în căutarea „sevei pământului strămoşesc“. Soarta sau voia Domnului?”

Volumul VASILE PLĂVAN „un Slavici al Bucovinei”, este o restituire întârziată, dar de o semnificaţie aparte pentru generaţiile viitoare.

Mariana GURZA

 

(Din “Vasile Plăvan, un Slavici al Bucovinei” , Editura Fundaţiei pentru Cultură şi Învăţământ IOAN SLAVICI şi EUROSTAMPA, Timisoara, 2013 )

23 Apr
2013

Mnerie Dumitru – “Reflectând la opera lui Vasile Plăvan”

Pentru Editura Fundaţiei pentru Cultură şi Învăţământ IOAN SLAVICI, editarea acestui volum reprezintă un eveniment deosebit, din mai multe puncte de vedere.
Suntem de mai mulţi ani onoraţi de colaborarea cu distinsa Doamnă a scrisului Mariana GURZA, membră şi a Colegiului de redacţie al periodicului DEMNITATEA, „administrator” al blog-ului http://demnitateaioanslavici.blogspot.ro/, unde pot fi citite întotdeauna materialele publicate. Cu fiecare poezie care a apărut în paginile ziarului nostru am câştigat mai mult interesul cititorilor. Sensibilitatea scriitoarei Mariana GURZA s-a dovedit încă o dată, prin aplecarea către o operă trecută prea uşor cu vederea şi asupra unui scriitor care a trăit puţin, (49 de ani) – dinspre secolul al XIX-lea către prima treime a secolului XX – dar s-a implicat activ în viaţa socială, în jurnalistică, cu atitudine adevărat patriotică faţă de evenimentele vremurilor.
Parcurgând rândurile acestui volum, atât cele scrise şi lăsate de Vasile Plăvan, cât şi cele completate de Mariana Gurza, cititorul a putut descoperi o lume, poate nu demult petrecută, dar de puţini români ştiută, cu importante reverberaţii pentru cei ce vor să înţeleagă acum prezentul printr-un trecut mai adevărat, descoperind totodată şi marea dragoste de neam a românilor din Bucovina, precum şi purtările nedrepte ale vitejilor noştri în lupte, nici acum prea bine înţelese.
Reflectând la opera lui Vasile Plăvan, e uşor să aluneci în poveste şi să recunoşti că de multe ori ajungi să fii năpădit de „boabe de lacrimi”, ajungi să spui, ca şi Radu, că „M’am născut să rătăcesc în lume fără noroc”. Romantism, realism şi sentimentalism laolaltă, atenţionează într-un mod anume pe oricine care citeşte acest volum. De aceea, merita repus în pagini contemporane Vasile Plăvan, o rădăcină din neam care explică firea firavă, dar cutezătoare a urmaşei Mariana Gurza.
Această carte poate fi catalogată ca şi o prezentare biografică a avocatului-scriitor Vasile Plăvan, cu repere de antologie a graiului bucovinean, dar poate fi considerată o adevărată monografie a Bucovinei de la cumpăna ultimeleor două secole încheiate. Dar, cel mai mult se simte orientarea către manualul de patriotism şi unitate naţională pe care trebuie să-l parcurgem cu luare aminte şi ca reper pentru drumul pe care mergem.
Citind acest volum, să ne mai bucurăm încă de o frescă a unei Bucovine, care prin Vasile Plăvan este făcută mai bine cunoscută şi înţeleasă pentru mai mulţi români şi România, la fel cum Crişana, tot Ardealul şi nu numai …, au ajuns să ne fie zugrăvite de Ioan Slavici.
Plăvan ca şi Slavici au trudit pentru a lăsa valoroase urme de trecută demnitate românească, pentru a avea după ce învăţa şi noi azi, ca să fim mai buni şi mai importanţi în lumea noastră mare.
Dumnezeu, pe ei să-i odihnească în pace, iar nouă să ne călăuzească paşii spre mai departe !
Mulţumim Marianei Gurza pentru încredinţarea acestei lucrări şi îi dorim sănatate şi putere de muncă, mai lăsând încă sufletul să se scurgă prin şi mai multe creaţii, contribuind prin acestea, puţin câte puţin, dar în mod serios la îmbogăţirea patrimoniului cultural al neamului nostru românesc şi la încântarea spirituală a cititorului, oricând şi oricare ar fi el.

Consilier editorial: prof.univ.dr. Dumitru MNERIE

(Din “Vasile Plăvan, un Slavici al Bucovinei” , Editura Fundaţiei pentru Cultură şi Învăţământ IOAN SLAVICI şi EUROSTAMPA, Timisoara, 2013 )
21 Apr
2013

Lansarea volumului “Vasile Plăvan, un Slavici al Bucovinei”

INVITAŢIE

 

            Cu onoare, vă invităm marţi, 23 Aprilie 2013, începând cu ora 13,00, în Sala festivă a Parcului Ştiinţific şi Tehnologic TIM SCIENCE PARK, (Str. Dr. Aurel Păunescu Podeanu nr.144, etaj 1, sala 102), să luaţi parte la lansarea cărţii:

 

 

 

“Vasile Plăvan, un Slavici al Bucovinei”

 scrisă de Mariana GURZA

 

şi editată, în cooperare, de 2 edituri timişorene:

Editura Fundaţiei pentru Cultură şi Învăţământ IOAN SLAVICI şi EUROSTAMPA

Consilier editorial: prof.univ.dr. Dumitru MNERIE

CopertaConf. Dr. ing. ec. Gabriela-Victoria MNERIE

 

 

Acţiunea se va desfăşura în cadrul în cadrul celei de-a II-a ediţii a Simpozionului: „SPRE MÂINE CU MUZICA CLASICĂ – CU OPERA PRINTRE ELEVI”, organizat de Fundaţia pentru Cultură şi Învăţământ „Ioan Slavici” Timişoara, prin Universitatea „Ioan Slavici” Timişoara şi Liceul „Ioan Slavici”, în colaborare cu Facultatea de Muzică a Universităţii de Vest, Asociaţia Naţională Cultul Eroilor „Regina Maria”din România – Filiala Timiş, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Timiş, Colegiul Naţional de Artă „Ion Vidu” din Timişoara, Liceul teoretic „Vlad Ţepeş” Timişoara, Colegiul Naţional „Constantin Diaconovici Loga” din Timişoara, Liceul Pedagogic „Carmen Sylva” din Timişoara, Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu”, Sindicatul Independent al Învăţământului Preuniversitar din judeţul Timiş – Federaţia „Spiru Haret”şi Centrul de Cultură şi Artă al judeţului Timiş, sub egida Consiliului Judeţean Timiş (cofinanţator al simpozionului).

 

Vă aşteptăm cu drag


 

Responsabili de proiect:

Lect. univ. dr. Aura TWAROVSKA (Opera din Viena)

Prof. univ. dr. Dumitru MNERIE (persoană de contactdumitru_mnerie@yahoo.com, tel.0745521711)

Preşedinte al Senatului Universităţii „Ioan Slavici” Timişoara.

 

Conf. univ. dr. Tiberiu CIOBANU

 Director al Liceului „Vlad Ţepeş” Timişoara,

Prorector al Universităţii IOAN SLAVICI din Timişoara

 

 

21 Apr
2013

Mihai Rădulescu: Răvașe tăinuite

Mihai Radulescu fost deținut politic

       Răvașe tăinuite

 

          MOTTO:

Viaţă săracă

De timpuriu.

Duhul să tacă

Slobod să-ţi scriu.

M-am bejenit.

Uităte-n soare:

Cine nu-l are

Nu-i împlinit.

Vezi, mai e dorul:

Tu stai acasă,

Eu dorm în codru –

Peşte în leasă.

Şi te iubesc.

Fă-ţi crucea plină

Maicii Senină

Să te-ntâlnesc.

I

Scrisoarea lui

“Cartea-i scrisă-n foi de fum

Că mi-e greu de-atâta drum,

Scrisă cu cerneli de ploaie

Că de dor mă mai ogoaie,

Cu penele cucului

Şi sfârşirea duhului.

Scris ţi-am scris să-ţi dau de veste,

Sărutându-te, aceste:

Sunt fugit cu soarele,

Părăsit ogoarele.

Temniţa şi teama mea

Mi-au lăsat prin plete nea.

Munţii şi cu văile

Mi-au sleit puterile.

Mai sunt încă hăituit.

Haiducia-i foc cumplit.

Dacă tot gândeşti la mine,

Ţine, puică, numai bine,

Ţine şi norocul meu,

Traiul să nu-ţi fie greu.”

Mâna-şi trece peste barbă.

Lasă-n ea un fir de iarbă.

Pune cartea-n buzunar.

Se mângâie tot mai rar.

Se opreşte. O sprânceană

Tremură mai jos de rană.

Colţul gurii încreţit.

Ochiul cată aburit.

Ia în dinţi o frunză rece.

Mâna-n barbă iar petrece.

Pleacă-ncet pe drum în jos.

Vede trunchiul găunos.

Îngenunchie-n noroi.

Strânge-o mână de trifoi.

Înfăşoară cartea-n el.

O strecoară uşurel

Sub o scoarţă de copac.

Şi îşi taie drum de rac

Îndărăt prin verzi frunzare

Străbătute lin de soare.

Scrisoarea de răspuns.

“Amorţesc în aşternut,

Fără horă, nici sărut.

Stau catrinţe gălbioare

Colbăite-n nemişcare.

Valurile din privire

Nu mai ştiu de oglindire.

Gândurile, dorurile

Îmi sugrumă orele.

Dar nu pot pleca spre tine …

Iacă, mama-n casă vine.

Te sărut şi numa’ bine.”

II

Scrisoarea lui

“Cerurile, stelele,

Gândurile, visele,

Jos, mai jos, mai jos mă pleacă,

Pe sub frunză, pe sub cracă,

Pe sub crucea mâinilor,

La inima câinilor.

Lupii suri şi lebede,

Stâncile de cremene,

Nu dau pâine, nici secară.

Viaţa mea nu e uşoară.

Şi, te rog, te rog, copilă,

Să mă ţii mereu în milă.

Te-aş vrea ici, cu mine, -n munte,

Că vin ploile mărunte

Şi n-am braţe să mă plângă.

Îmi doresc să fiu cu voi,

Să m-adăpostiţi de ploi.

Dar nu pot. Să vii la mine.

Dacă nu tu, cine vine?

Corbii şi cu ciorile

Şi spânzurătorile.”

Scrisoarea de răspuns

“Dor îţi scriu din Dealu’ Mare

Roţile rotite-n drumuri

Şi hulubele prin fumuri.

Dor îţi scriu şi eu, supusă.

Azi la douăzeci de ani

Adunatu-sa un an.

Stau cu maica şi cu satu’

Şi cu gândul tău, săracu’.

Stau cu coptul şi prăjala,

Cu necazul şi sfiala.

Şi mă arde nepăsarea

Ce e-n toţi şi-n toată zarea.

Totuşi sunt de-aicea toată.

Câinii-câini mai niciodată

De coteţ nu fug departe.

Noi avem aceleaşi soarte.

Omu-i om cum apa-i apă.

Dară dorul tot mă sapă.

Îţi trimit o floare-albastră

Să-ţi grăiască şi de casă.”

III

Scrisoarea lui

“Doar pe tine te mai am:

Eu altar şi tu sfânt hram.

Vino … Nu mai ştiu decât

Că mi-e dor şi mi-e urât.

Coborâtu-m-aş în sat

Dar mi-e teamă că-i păcat

Şi de bunul Dumnezeu

Şi de biet norocul meu.

Nu eşti câine să rămâi

Strâns legat de căpătâi,

Ci eşti inimă de soare.

Inima nicicând nu moare.

Şi eşti inimă de lună.

Şi eşti dreaptă şi eşti bună.

Eşti icoană, aur dulce…

Dorul meu să mi te culce.”

Scrisoarea de răspuns

“Subsoara zorilor

Din răscrucea orelor

Mă pândea de peste geam

Când la tine mă gândeam.

Nu-mi grăi de întâlnire

Că mi-e teamă de pieire.

Când n-ai casă şi n-ai masă,

Din iubire ce-o să iasă?

Focul iute-al paielor

Şi banii gunoaielor

Şi copilul dracului

Din patul săracului;

Că fugarul e fugar,

Fără mir şi fără har.

Şi mă uită, suflete.

De chipul meu, rupe-te.

Nu vezi? Viaţa ne desparte.

Te iubesc eu pân-la moarte.”

IV

Scrisoarea lui

“Tac şi tac şi nu mai scriu.

Dar nici cerul pământiu,

Nici ţâţele norilor,

Nici zeama sudorilor

Nu mă lasă. Ca s-o poarte,

O să leg această carte

Între coarne vacii tale.

Muced stau mai jos de soare.

Amorţite-n legănare,

Frunzele cu margini roase

Mi-s sucite şi întoarse,

Gata să coboare-n vale.

Eu am mii de rădăcini.

Nici nu-mi pleacă, nici nu-mi vine

Urma inimii din mine.

Toate bune şi doar bine.”

Scrisoare de răspuns

“Iată ultimul răspuns:

Drumul tău mi-e nepătruns.

Ciorbă lungă, rădăcini,

Hrană sunt de ţintirim.

Din şopârle şi lăcuste

Nu-mi fac haine, nu-mi fac fuste.

Fuga, mintea rătăcită,

Răsuflarea înăcrită,

Spaima, groaza, nebunia:

Astea-ţi sunt gospodăria.

Lasă. Nu mă chinui.

Bucurie-n orice zi.”

V

Ultima scrisoare

“Frunza verde a-nvelit

Un nimic de la iubit:

Îţi trimit în dar

Stângul inelar.”

Şi de-atunci şi până azi

Doarme-n sticla de rachiu

Degetul lui alburiu,

Albăstrui ca fumul zării

Pe la gâtul retezării

Şi cu pielea strânsă-n creste,

Doarme-n lada ei de zestre.

3 VIII- 16 X 56

Probabil una dintre ultimele scrieri înainte de arestarea din 4 XI 56.
Dacă acest poem ar fi fost găsit la percheziţie, condamnarea  mea desigur ar fi fost influenţată şi de conţinutul lui.

Mihai Radulescu

21 Apr
2013

“Un om cât un veac încătuşat de un regim ateu: PETRE ŢUŢEA”

 UN  OM  CÂT  UN  VEAC

 

încătuşat de un regim ateu:  PETRE  ŢUŢEA.

 

Omagiu pentru posteritate.

 

De Cicerone Ionitoiu.

 

 

S’a născut într’un colţ de rai al spaţiului mioritic, în ziua celebrării Sf..Apostol Toma, pe 6 octombrie 1901, ca fiu al preotului din com. Boteni de pe plaiurile muscelene.

Copil de 9 ani, rămas orfan de tată a intrat în slujba Ţării, tot copil dar – de trupă – la regimentul din Câmpulung Muscel. Fire energică, cu minte sclipitoare a fost trimis să urmeze Liceul ”Neagoe Basarab” din localitate şi după cum mărturiseşte ”a intrat în şcoală cum intră leul în cireadă: o mănâncă toată.”

Cursul superior l-a urmat la Liceul ”Gheorghe Bariţ” din Cluj de unde tot militarii impresionaţi de inteligenţa şi setea lui de cunoaştere l-au îndreptat spre Facultatea de Drept din Cluj, unde în 1928 şi-a luat doctoratul. Însetat de cunoaştere, dincolo de posibilităţile oferite de cadrul universitar, a fost remarcat de Alexandru Vaida-Voevod, unul dintre ctitorii României Unite şi i s-a oferit posibilitatea  să-şi perfecţioneze cunoştinţele la Universitatea ”Humbold” de la Berlin, în legătură cu formele de guvernământ.

Reuşeşte să acumuleze un bogat material filozofic, de drept şi economie, pe care-l sortează ca într’o bibliotecă şi-l răspândeşte cu generozitate celor din jur.

Se plimbă prin secole şi adună tot ce a putut să dea mai bun gândirea omenească de la Socrate, Platon şi Aristotel, şi după ce s’a ”dumirit” în filozofia greacă a trecut la cea indiană şi greacă ajungând la idealiştii germani de la Kant la Feuerbach, trecând prin pesimismul lui Schopenhauer, contradicţia lui Hrgrl şi concepţia lui Schelling despre revelaţia divină.

În scurtul timp petrecut în Germania a devorat ca ”leul” tot ce a putut, nu numai pe terenul filozofic al cunoştinţelor concrete despre natură şi societate, dar a pătruns adânc şi în cele ale dreptului şi economiei. Toate acestea le-a făcut în timp ce în jurul lui totul se cutremura datorită crizei economice mondiale şi frământărilor sociale cauzate şi de urmările primului război mondial. În faţa ochilor i se derula reprimarea forţelor democratice şi promovarea forţei în rezolvarea problemelor externe.

Însetat de cunoaşterea şi propovăduirea adevărului, Petre Ţuţea nu se sfieşte să mărturisească despre el, în faţa naţiunii pe care se angajase să o slujească cu credinţă şi să facă oamenilor binele cu carul, ca: ”Am fost în tinereţe de stânga din generozitate. Pentru că, vorba ceea: dacă până la 30 de ani nu eştide stânga, n-ai inimă, dacă după 30 ani mai eşti de stânga şi nu eşti conservator eşti cretin. Confundam în tinereţe comunismul cu comunitarismul.”

Timpul cu toate greutăţile ce au căutat să-i violenteze după trup şi sufletul, l-a convins asupra unui alt adevăr că ”Stânga nu poate guverna. Când vine la putere, e pustiu. Toate formele de stânga violează cotidian ordinea naturală a lui Dumnezeu.”

Întorcându-se din occident, la cumpăna vârstei de 30 ani, se angajează în confruntările culturale şi ideologice publicând eseuri şi studii politico-economice, orientându-se spre dreapta sub influenţa lui Nae Ionescu, care pentru Petre Ţuţea însemna ”meditaţie metafizică mutată la nivelul cotidian sau ridicarea cotidianului la nivel filozofic.”

La această cumpănă a vieţii dumirindu-se că ”fără Dumnezeu omul rămâne un birt animal raţional şi vorbitor, care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri” , Petre Ţuţea s’a rupt de stânga şi a devenit în 1937 simpatizant legionar, iar în 1940 şeful cuibului Nae Ionescu.

În guvernarea de după 6 Sept. 1940 ca Director de studii în Ministerul Economiei Naţionale a făcut parte din delegaţia economică ce a mers la Moscova pentru stabilirea contactelor economice cu U.R.S.S.

Povestind despre cele câteva luni petrecute la Moscova subliniază obrăznicia şi perfidia rusească şi smulge vălul de pe diplomaţia moştenită şi perfecţionată de Stalin, în discuţia ce a avut Grigore Gafencu cu I.V.Molotov:

”Bine excelenţă, să zicem că Basarabia aţi mai stăpânit-o, prin raptul teritorial al ţarului Alexandru I, la 1812, şi prin trădarea turcească, dar Bucovina de ce aţi luat-o, că n-aţi stăpânit-o niciodată!”

”Asta-i o eroare” ar fi răspuns Molotov.

”da, şi de ce n-o reparaţi?” , i  s-a adresat diplomatul român.

”Când înghite Rusia ceva, nu-i dispusă să dea afară” , a răspuns rusul cinic.

În aceste condiţii s-au mai purtat discuţii ”diplomatice” pentru aplanarea diferendelor româno ruse şi încheierea tratativelor economice.

Întors în ţară, peste câţiva ani, Petre Ţuţea avea să trăiască să vadă ”eliberarea” , iar după bătaia cu pumnul în masă a lui Vâşinschi, tot el, Petre Ţuţea  împreună cu profesorul Nicolae Tatu să înceapă alte tratative, de data aceasta la Bucureşti, cu delegaţii comunişti din jurul Anei Pauker, pentru integrarea mişcării legionare în politica adusă de ”eliberatori”.

Şi alţii au încercat ”apropierea”. În arhivele securităţii e denumit grupul ”oportuniştilor” (P.P.Panaitescu, Liviu Stan, Noveanu), grupul muncitorilor (Dimitrie Grozea – Tibi Teodorescu )), grupul Radu Mironovici, dar a reuşit trio Nicolae Petrescu – Vică  Negulescu – Nistor Chioreanu, care au şi semnat pactul de Sf. Nicolae, în anul 1945.

                         CATACLISMUL   SOCIETĂŢII  ROMÂNEŞTI

”Eliberarea” rusească a început prin jaf şi demolare. Au luat tot ce le-a căzut în mână, folositor sau nefolositor, numai ca să distrugă, să pustiască.

Această soartă au avut-o şi lucrurile materiale şi fiinţele umane.

Jaful însoţit de minciună, de delaţiunea de jos până la cele mai înalte sfere şi de crimă, au început să guverneze societatea românească.

S’a început cu furtul voinţei naţionale, desfiinţarea partidelor politice, decapitarea armatei, alungarea regelui, activitatea cultural educativă. Activitatea cultural educativă trebuie astfel dirijată ca să rezulte o antipatie generală împotriva bisericii, din licee şi facultăţi trebuie să fie înlăturaţi profesorii de valoare care se bucură de popularitate, în facultăţi trebuie să ajungă cei ce provin din cele mai joase categorii sociale neinteresaţi pentru perfecţionare, ci doar pentru o diplomă, literatura idealistă dăunătoare educaţiei trebuie scoasă de peste tot, trebuie redusă împărţirea mijloacelor de producţie repartizate ţăranilor concomitent cu creşterea cotelor pentru a se putea începe colectivizarea, reprezentanţii opoziţiei politice trebuie să fie închişi şi condamnaţi sub acuzaţia de ”înaltă trădare”….

Petre Ţuţea constatând că sistemul comunist înseamnă negaţia omului spune: ”Comuniştii au vrut să ne facă fericiţi cu forţa…”

Şi în primele eşaloane din 15 Mai 1948, la un secol după – Adunarea de pe Câmpia Libertăţii – a luat drumul închisorilor comuniste.

Numărul arestărilor de la această dată ridicându-se la 4 – 5000 de legionari.

Nici nu începuse bine torturarea celor arestaţi şi pe 8 Iunie acelaşi an 1948, prin Decretul nr. 76 a fost desfiinţată ACADEMIA ROMÂNĂ, cel mai înalt for ştiinţific şi cultural, iar cei 165 membri au fost aruncaţi afară şi supuşi unor presiuni psihice şi fizice ”vecine cu nebunia”.

Iată numele a câtorva zeci dintre aceste somităţi de renume internaţional care au fost încătuşaţi şi aruncaţi în temniţe, pe drumul fără întoarcere al multora: George BRĂTIANU, Victor RĂDULESCU, Mircea CANCICOV, Dumitru CARACOSTEA, Silviu DRAGOMIR, George FOTINO, Onisifor GHIBU, Pantelimon HALIPA, Emil HAŢIEGANU, Iuliu HOSSU, Alexandru I. LĂPEDATU, Ion I. LĂPEDATU, Ion LUPAŞ, Iuliu MANIU, Alexandru MARCU, G.G.MIRONESCU, Iuliu MOLDOVAN, Iaon NISTOR, Petre P. PANAITESCU, Zenobie PÂCLIŞEANU, Ion PETROVICI, Ion RĂDUCANU, Radu R. ROSETTI, Teofil – Sauciuc SĂVEANU, Victor SLĂVESCU, Florian ŞTEFĂNESCU – Goangă, Gheorghe TAŞCA, Anibal TEODORESCU…

Academia medicală şi Academia de Ştiinţe au fost şterse prin acelaşi decret şi în locul acestor trei focare de cultură şi ştiinţe, în pustiul rămas, au făcut o întreprindere de stat pe care au numit-o pompos ”Academia Republicii Populare Române” , cu o adunătură de vreo 20 pe care i-a numit într’un comitet de iniţiativă.

Şi comunismul, căruia Petre Ţuţea i-a spus pe nume ”o crimă continuă” a trecut, după epurarea învăţământului universitar, la aruncarea în temniţe a circa 200 (poate şi mai mult) de cadre universitare (asistenţi, laboranţi, conferenţiari, profesori).

După înlăturarea reprezentanţilor culturii civilizatoare, pentru a nu rămâne urmă din trecut, au ars ce nu putuseră trimite la Moscova, chiar şi lucrările celor morţi (care le scăpaseră din gheare), pentru ca pustiul şi uitarea să se aştearnă nestingherite peste tot ce mişca pe unde ajunsese ciubota.

Şi din cele adunături în întreprinderea academică de stat au trimis pe Iorgu Iordan la uşa lui Stalin ca să-şi continue delaţiunile din ţară. Şi a început-o cu Ion Petrovic…

Alţii, din aceeaşi întreprindere ca Mihai Sadoveanu şi Demostene Botez au primit misiunea în 1958 să destabilizeze exilul românesc din Franţa, dar eforturile le-au fost zadarnice.

Un altul care a participat la operaţiunea ”scrum”, nu a fost uitat de ”urmaşi” şi după 1990 a fost şi el angajat în întreprinderea academică şi munceşte cu râvnă să îngroape trecutul şi dosarul, socotind că arheologia îşi are rostul numai in Ceruri.

 UNII AFARĂ BENCHETUIAU, ROMÂNII ÎN TEMNIŢE GEMEAU

Dar nu renunţau la transmiterea mesajului de trăire în libertate şi independenţă pe care-l făceau generaţiilor ce se succedau chiar sub cnutul sălbatic, ca pe timpul năvălirilor barbare. Dacă atunci se ascundeau prin codri sau peşteri ducând amarul, sub tirania lui Gh. Gheorghiu-Dej, urmaşii o continuau, unii cu armele prin munţi şi alţii prin catacombele Jilavei, Aiudului, Sighetului, Miercurii Ciucului, Gherlei…predând ştafeta culturii şi speranţei în înviere, fiilor şi nepoţilor…

Cu miile de preoţi în frunte, uniţi, cu credinţa nestrămutată cântau ”Cu noi este Dumnezeu, înţelegeţi neamuri şi nu vă plecaţi” , reuşind să prăbuşească zidurile, să se lumineze iarăşi pământul.

                                          VIAŢA  ÎN  CATACOMBE

Academia, Universităţile şi Biserica fuseseră alungate din Cetate şi înghesuite prin hrube unde continua să mocnească să-şi îndeplinească menirea…Printre opozanţii Cetăţii, biciuit fusese adus în ”noua lume” şi Petre Ţuţea care refuzase să bea paharul cu otravă.

Omul, Petre Ţuţea, adunase în el o bibliotecă organizată în cap şi de unde scotea adevăruri pe care le împrăştia celor din jur, combătând din postura, pe acei şarlatani care furaseră dreptul cetăţenilor de a cunoaşte realitatea.

I s’a mai spus lui Petre Ţuţea şi – Socrate al nostru – deoarece ca şi modelul lui antic nu a scris nimic, dar a spus destul de mult prin ce a grăit.

În acel an 1948, de rău augur pentru ţară, o mică parte dintre cei arestaţi printre care se număra şi Petre Ţuţea, neintrând încă în obiectivul înscenărilor penale, după o scurtă trecere prin Jilava au ajuns în ”depozitul” de la Ocnele Mari. Acolo s-au întâlnit şi cu alţii, din alte închisori, arestaţi pentru că le încurcau socotelile comuniştilor în acea perioadă de răsturnări sociale.

În acest haos creat, Petre Ţuţea defineşte ”comunismul ca infractor la ordinea universală, naturală” iar pe comunişti îi arată ca infractori nu oameni politici, ce trebuie judecaţi pentru crimele comise în continuitate, după cum vom vedea.

Temniţa de la Ocnele Mari fusese ocnă în care criminali erau puşi să taie la sare. Comuniştii creaseră o fabrică de mobilă şi-i scosese la suprafaţă pe hoţi şi criminali dându-le în grijă deţinuţii politici ca să-i reeduce şi un regim de favoare.

Comandantul închisorii era un Alexandrescu, ajutat de politrucii Ionescu Traian şi Aramă, în jurul cărora se găseau brute ca Sava, Ceauşu, Lupu, Filimon…

Colegii lui Petre Ţuţea se cifrau la vreo sută din toate categoriile politice, printre ei găsindu-se personalităţi politice precum: Arnăutoiu Iancu din Nucşoara, Andrei Adam preot din Caransebeş, Bârsan Tache, Boborodea Viorel, Boia Ilie avocat, Bolintineanu Petre, Brânzoi Constantin din Dudeşti-Cioplea, Budişteanu Radu (ministru – avocat), Cartojan Alexandru (profesor Vlaşca – PNŢ), Caranica Gula, Chele Gheorghe (prefect comunist a falsificat alegerile în 1946 şi tutuşi l-au arestat administrativ), Chirilă (minier din munţii Apuseni fost deputat comunist în 1946), Chiricuţă Toma ( preot la biserica Ylătari – Bucureşti), Ciorogaru                  , Codreanu Decebal (fratele lui Corneliu Codreanu), Coroană Dumitru (general erou), Corbu          (inginer), Coruţiu Victor (profesor), Cristescu Gheorghe – Plăpumaru (vechi comunist disident), Cosmovici Horia (avocat), Dobrescu Aurel (doctor, deputat – ministru P.N.Ţ.), Dumitrescu Ion – Borşa (preot, secretarul mişcării legionare), Dumitrescu Puiu (general), GÂNSCĂ Elisie din Făgăraş, Ghica Şerban (inginer PNŢ), Grama Gheorghe (făcut studii 15 ani la Roma şi venit pentru o catedră universitară), Hagibirea    (doi fraţi macedoneni), Hanu Vasile (profesor), Jianu Ştefan (doctor membru P.S.D.), Jovin Ion (doctor, prof. universitar membru P.N.Ţ.), IONESCU Emilian (general), Ionescu Nicolae – Galbeni (tânăr PNŢ), Iuga Liviu (avocat de la Timişoara), Leucutia Aurel (ministru PNŢ), Kiselicescu (colonel), Maier Nicolae (muncitor din Făgăraş), Mătuşu Nicolae (macedonean procomunist în Grecia, fugit să nu fie arestat şi închis de tovarăşii români), Manoilescu Mihai (ministru), Măcărescu Gheorghe (deputat P.N.Ţ.), Marinache Ion (fruntaş PNT), Mihail Gheorghe (general), Mihai Ion, Mateiaş Virgil (avocat din Făgăraş, fruntaş legionar), Mirescu Ion, fruntaş P.S.D.), Munteanu Bob (avocat), Nanu Victor (colonel din Muscel), Nicola Andrei (senator PNŢ), Niculescu Malu (fruntaş P.S.D.), Olteanu Florin, Ottulescu Emil (avocat PNŢ), pandrea Petre (avocat, membru comunist, cumnatul lui L.Pătrăşcanu), Pavel Pavel (fruntaş P.N.Ţ.), Papanace Atanase (fruntaş legionar), Petcu Ştefan (din tineretul PNŢ), POPESCU Iosif – Toma (preşedintele tineretului capitalei PNŢ şi avocat), Popovici Mihai (fost ministru, deputat PNŢ în toate legislaturile, vice preşedinte PNŢ), Pitpinicus (grec din armata lui Marcos, venit din Grecia şi închis la români), Rădulescu Savel (secretarul lui N.Titulescu la Liga Naţiunilor şi ministru), Sima Ion (ţăran de 80 ani din Mândra – Făgăraş ridicat cu 4-5 membre din familie închise tot la secţia femei din Ocnele Mari), Schileru Aristică (fruntaş PNŢ din Gorj), Solomon Virgil (ministru P.N.Ţ.), Stoica Vasile (ambasador, ministru, participant la 2 conferinţe de Pace după cele 2 răyboaie mondiale, un poliglot care vorbea 10 limbi şi citea alte 4 limbi), Taflan vasile (avocat), Teodorescu Chiţu (senator P.N.Ţ. de Râmnicul Sărat), Valman (evreu boteyat din Maramureş), Vălimăreanu Ion (teolog din com. Ţigăneşti – Muscel), Vinograschi Duiliu (fruntaş P.S.D.), Verşescu Ştefan (avocat din Piatra Neamţ), Vojen Victor – Ion (ministru, fruntaş legionar), Zaharia Romeo (îşi pierduse o mână pe front, aghiotantul Mareşalului Ion Antonescu) şi încă mulţi alţii….

Cu majoritatea dintre aceşti Ctitori de Ţară, corifei ai vieţii culturale şi politice dintre cele două războaie mondiale, Petre Ţuţea şi-a împărţit timpul din 1948 – 1953, fie sub chinurile administraţiei şi a infractorilor de drept comun, bătuţi şi batjocoriţi, fie pedepsiţi în izolări în condiţii de exterminare, cu mâncarea înjumătăţită, şi nu numai atât.

Între două izolări, sau o lipsă de ”vigilenţă” , asupriţii celor fără de Neam şi Dumnezeu, profitau de orice moment şi fiecare în felul lui, sau în domeniul lui, căuta să împărtăşească din cunoştinţe, să transmită mai departe, oral, o parte din continuitatea spirituală. Şi dintre ei nu lipsea Petre Ţuţea care cu o însufleţire greu de egalat şi un limbaj colorat pe înţelesul tuturor, plimba pe cei prezenţi, prin secolele pline de lumină, realizări şi învăţăminte.

Din mijlocul celor de la Ocnele Mari, În Noiembrie 1950 au fost ridicaţi câţiva foşti miniştri, printre ei numărându-se Mihai Popovici, Virgil Solomon, Mihail Manoilescu, Aurel Dobrescu şi Radu Budişteanu, şi duşi la Sighet.

                                           PRIMA  REEDUCARE

Diabolicul sistem de schingiuire până la moarte, de distrugere a fiinţei şi spiritului uman aplicat din dispoziţia demenţilor din partidul comunist, aplicat la Piteşti şi Gherla în 1949 – 1951, a fost ”exportat” şi în alte închisori. Cei care s-au ocupat de această sinistră ”afacere” comunistă au fost printre alţii inspectorul Nemes Iosif şi coloneii Sepeanu Teodor şi Czeller Ludovic. Ei au mers la Piteşti şi au ales şi trimis la:

  -Peninsula, pe Bogdănescu Ion, Livinschi Mihai, Grama Octavian, Enăchescu Simion…

  -Praşov,  pe Sobolevschi Maximilian  şi Prisăcaru Adrian pe 24-03-1950;

  -Tg. Ocna, Pătrăşcanu, I. Nutti, Bârjoveanu, Badale Virgil, Andreev Andrei…

  -Caransebeş,  pe Srăchinaru Constantin cu o echipă, veniţi după eşecul de la închisoarea Tg. Ocna.

Pentru Ocnele Mari s’a pregătit o echipă dintre deţinuţii din Piteşti cărora le expira pedeapsa şi fuseseră trecuţi la lăgărişti, în loc să fie eliberaţi.

Printre aceştia se găsea: Ştefănescu Grigore din Vâlcea care în timpul condamnării de 1 an şi jumătate a bătut alături de Ţurcanu în camerile de tortură şi când i-a expirat pedeapsa l-a trecut în secţia lăgăriştilor din Piteşti pentru a continua torturarea celor necondamnaţi penal, adică administrativ.

Samson Ion, medicinist originar din Roman arestat în Mai 1948, a trecut prin Suceava unde a acceptat să se alăture grupului de reeducare Organizaţia Deţinuţilor cu Convingeri Comuniste. Ajuns la Piteşti a bătut alături de Ţurcanu şi la expirarea pedepsei a fost trecut alături de Ştefănescu Grigore ca să tortureze pe cei din secţia lăgărişti.

Gemeniuc Constantin, bucovinean condamnat după rebeliunea din 21-01-1941, eliberat în 1948 a ajuns la Piteşti unde a colaborat cu grupul torţionarilor lui Ţurcanu.

Vlădoianu Liviu, venit de la Piteşti cu pedeapsa expirată.

Yoican Dumitru care era lăgărist şi a participat la omorârea lui Cristea ion.

După ce au lăsat în urma lor mort pe avocatul Crăciunescu Mirecea din Roman, şi pe alţii schilodiţi, această echipă a fost adusă la Ocnele Mari unde li s-au pus la dispoziţie camerile 10, 11 şi 12 de la etaj şi le-au dat pe mână 20 de deţinuţi lăgărişti. Printre ei se găseau avocatul Vasile Taflan, avocatul Nicolae Mătuşu, Avocatul Virgil Mateiaş, profesorul Vasile Hanu, muncitorii Maier Nicolae şi Gâscă, macedonenii Caranica Gula şi Papanace, filozoful Ţuţea Petre, preotul Andrei Adam (din com. Zerveşti – Caraş), Ilie Boia (avocat din Roşiorii de Vede), Botea Ilie, VERSESCU Ştefan (avocat din Piatra Neamţ), Grama Gheorghe…

Au fost supuşi la torturi îngrozitoare, bătăi cu bâte, curele, cozi de mătură după ce erau legaţi la gură cu cârpe murdare şi apoi loviţi peste cap, mâini, picioare până ce cădeau pe duşumea, fiind apoi jucaţi în picioare cu bocancii…

Nu se opreau nici când începea sângele să curgă din victime. Infernul a durat 6 luni. S-au petrecut destule drame. Veşescu Ştefan a încercat să se spânzure şi nereuşind a refuzat să mai mănânce, l-au alimentat forţat şi bătut cu funia udă în Vinerea Patimilor din 1951, dar n’a cedat până l-au scos în nesimţire…Un altul, preotul Andrei Adsam a înnebunit, iar Grama Gheorghe feciorul unei văduve sărace din Ardeal, care după ce studiase istoria 13 ani la Roma şi venise cu promisiunea de a-l face profesor universitar, a fost torturat până şi-a pierdut minţile, nemaiputând suporta, şi târât în beci de criminalii de drept comun (şoferul din Ploieşti Zoican Ion şi Mihai Strungaru) a fost omorât sub îndrumarea conducerii politice.

Pe 30 August 1951 banda călăilor şi-a încetat activitatea criminală şi supravieţuitorii, schilodiţi au fost readuşi printre ceilalţi, cărora printr-o minune nu le-a venit rândul.

Petre Ţuţea a ieşit schilodit, la jumătate din greutatea avută, cu pielea numai petice nevindecate, înfometat…Şi cu ceilalţi au fost puşi să muncească în atelierele de tâmplărie sub supravegherea celor de la dreptul comun. Neputând decât să târască scândurile, Colonelul Marţian care după 8 ani de prizonierat prin lagărele de exterminare, fusese adus direct la Ocnele Mari. Era numai piele şi os, un schelet ambulant. În această situaţie, ofiţerul politic îl scotea zi şi noapte la corvezi până a făcut o congestie cerebrală, dar nu i s-a administrat nici un medicament. Şi un alt coleg de suferinţă al lui Petre Ţuţea, generalul erou, Dumitru Coroamă, forţat prin frig, prin apă, să facă corvezi, a paralizat. Petre Ţuţea cu constituţia lui fizică a rezistat, dar era înfometat că de multe ori îi venea să mănânce luna, care spunea el semăna cu o mămăligă mare, care poate l-ar sătura.

Şi toţi care se găseau la Ocnele Mari, cu mult peste 1500 politici, toţi erau necondamnaţi, cu pedepse administrative, nelimitate în timp la discreţia partidului, a lui Georghiu-Dej care pe unii îi trimisese la Canal socotindu-l mormântul intelectualităţii. Despre Gheorghiu-Dej, Petre Ţuţea spunea:

”A fost o maimuţă revoluţionară; a crezut că face şi el revoluţie, deşi imita bolşevismul rusesc. Adică: să arestez oameni fără judecată, să-i ţin indefinit în temniţă, să-i pun la regim de exterminare, să-i ucid dacă vreau – asta numea el revoluţie. Aşa făcea şi Stalin şi Dej, imitându-l credea că e revoluţionar. De fapt a fost o maimuţă balcanică – a tiranizat poporul român la adăpostul armatelor ruseşti…”

Pe 31 August 1953, după ce Stalin murise, Canalul se desfiinţase, a venit rândul şi închisorii de la Ocnele Mari să lichideze politicii. Politicii au fost duşi la Făgăraş, legionarii au luat drumul Gherlei şi Midiei, alţii au ajuns la Mărgineni, altora li s’a dat recreaţie. Printre aceştia a fost şi Petre Ţuţea.

RECREAŢIA

A ajuns la Bucureşti fiindcă în altă parte nu avea unde să se ducă. Se terminase Festivalul şi plutea asupra Capitalei spiritul Genevei.

Cunoscut ca un om transparent, căruia îi plăcea să vorbească, să scoată adevărul la suprafaţă, s’a întâlnit cu unii cunoscuţi, a fost invitat la parastasul profesorului G. G. Antonescu, l-a întâlnit acolo pe profesorul universitar Petre Ştefan, veche cunoştinţă, pe Ştefan Iacobescu fost inginer la Radio şi pe alţii. Invitat în strada Caimatei, la doctorul Gabi Popescu, unde au mai venit şi avocatul Gheorghe Caftangioglu şi Nicolae Porsena şi alţii. S-au purtat discuţii ca după revoluţia din Ungaria şi urmările ei. Mama avocatului Gheorghe Caftangioglu (vărul lui Vintilă Horia care se află la Madrid) şi-a denunţat fiul că se întâlneşte cu Nicolae Porsena şi Petre Ştefan. Din acel moment s’a terminat cu recreaţia lui Petre Ţuţea.

La  CRIMĂ  DE  ÎNALTĂ  TRĂDARE

Securitatea care avea de lucru de nu-şi vedea capul cu loturile studenţeşti, şi-a găsit timp să se ocupe de acest ”complot”. În Iulie 1957 s-au arestat vreo 20 intelectuali, bărbaţi şi femei.

După percheziţie unde n-au avut ce să găsească fiindcă el avea bi8blioteca în cap, anchetatorul l-a întrebat:

”De ce ai vorbit împotriva noastră, dom’le?

N-am vorbit, dom’le.

Cum n-ai vorbit?

Păi împotriva voastră vorbeşte tot poporul român. Ce să mai adaug eu?”

-Şi în timpul anchetei am leşinat din bătaie.”

Cel ce l-a bătut bine a fost căpitanul Onea Mircea, ajutat de Anhel Marin şi de Crăciun Iosif (care va avea pe conştiinţă pe Barbu Slătineanu).

La procesul care a avut loc înainte de Crăciunul 1957, ca oamenii să fie liniştiţi de Sărbători, a aflat şi Petre Ţuţea de ce este învinuit. Pe lângă participarea la parastas cei din boxă îşi împrumutaseră între ei unele cărţi, precum P. P. Negulescu, C. A. Rosetti, Vasile Alcsxandri (Discurs în legătură cu cunoaşterea Independenţei României după Războiul din 1877), bineînţeles toate corpuri delicte, aşezate la vedere pe masa preşedintelui.

A mai aflat Petre Ţuţea la proces că se discutase între prieteni despre formarea unui guvern în care-l ”căftăniseră” cu un post la economia naţională.

Asta era suficient pentru a constitui complot pentru răsturnarea ordinii de stat şi s’a tradus în 18 ani muncă silnică pentru Petre Ţuţea, cu drept de recurs. Şi riposta lui a fost: ”La cine să fac recurs, la Dumnezeu ?!”

De data aceasta condamnat, Petre Ţuţea a fost aruncat în ”trecătoarea” de la Aiud şi apoi în ”zăcătoarea” de la Aiud, la dospit.

Şi în închisoare a vorbit încontinuu: ”Toată suferinţa mea se datoreşte pofteimele de a vorbi fără restricţii…” se mărturisea Petre Ţuţea. Din fiecare frază mustea înţelepciunea, pe înţelesul tuturor.. Peste tot pe unde trecea, prin celulele 6, 9, 81, în ”T” sau la Zarcă vorbea încontinuu. Vorbea într’o linişte desăvârşită, de se speria şi gardianul şi mişca ”iuda” de la vizetă, la al cărui ţăcănit se oprea ca să răsufle. Şi nu de puţine ori a fost pedepsit, fie iarna dezbrăcat la izolare, fie vara, fie 3 zile, fie o săptămână.

Ofiţerul politic l-a întrebat pe un ţăran ce înţelege din tot ce spune Petre Ţuţea. El a răspuns: ”nu înţeleg nimic, dar e grozăvie!”

ŢUŢEA  A  RĂMAS  ETALON  ÎN  SECURITATE

Trecuseră doi ani de când căpitanul Onea Mircea care-l bătuse pe Petre Ţuţea nu putea să-l uite. În vara lui 1959 i-a picat în mână filozoful Constantin Noica, şi pentru că nu-i mergea ancheta cum voia el, bătându-l i-a strigat: Bă cu mine nu-ţi merge, eu l-am anchetat şi pe Ţuţea.

Deci era grozăvie acest om prin temniţele comuniste.

De fapt nu trebuie uitat că se mutase în închisoare şi Academia, şi Cadrele universitare şi în temniţe se continua pregătirea culturală şi ştiinţifică a celor ce le fusese interzisă afară.

Şi anii treceau, şi domnii continuau să poarte flacăra culturii, până într’o zi când ”raţiunea de stat” după ce adusese ţara într’o stare de anarhiedistructivă şi gemetele nevinovaţilor trecuseră prin sârma ghimpată ce transformase ţara’ntreagă într’o închisoare, atunci s’a hotărât să se reeduce deţinuţii.

                              REEDUCARE:  ”O  MARE PORCĂRIE.”

Aşa a caracterizat Petre Ţuţea încercarea de a elibera deţinuţii compromişi.

Până în anii 1950 securitatea nu reuşise să-şi justifice înscenările. Pentru a-şi face de lucru a găsit câteva cozi de topor printre deţinuţi care să-şi tortureze colegii de suferinţă ca să stoarcă declaraţii chiar mincinoase, despre ceea ce ascunsesaeră în timpul anchetei. Torţionarilor li se promisese eliberare înainte de termen şi servicii bune după aceea. În schimb li s-au dat gloanţe.

De data aceasta, după un deceniu li se cerea deţinuţilor să se autoacuze, să arunce cu noroi asupra trecutilui, să demaşte prietenii, colegii, rudele chiar părinţii, cu promisiunea ofiţerilor politici că nimeni nu va avea de suferit. Şi în temniţa însângerată se murmura încă ”îndemnul la luptă” a lui Radu Gyr:

                                   ”Înfrânt nu eşti atunci când sângeri,

                                    nici ochii când în lacrimi ţi-s:

                                    Adevăratele înfrângeri,

                                    Sunt renunţările la vis.”

 În această nouă etapă când numărul ”duşmanilor” poporului se micşorase prin aruncarea lor în – morminte fără cruci – , sporite’ntr’una an de an, Li se înălţa imnul ţintirimului, tot după slova lui Gyr în plâns de vers cu Ţara:

                                 ”…noi am făcut din voi icoane

                                       şi vă purtăm pe frunţi cununi.

                                       Nu plângem lacrimă de sânge

                                       ci ne mândrim cu-atâţi eroi.

                                       Nu! Neamul nostru nu vă plânge

                                       ci se cuminică prin voi” ,

Şi tot atunci Petre Ţuţea ne relatează:

”Am fost solicitat să scriu pentru revista Glasul patriei, ca şi Nichifor Crainic. Mi s’a părut ciudat să fii arestat şi să scrii, să meditezi. Adică să spui: vă mulţumesc că m-aţi arestat! Asta era o porcărie nemaipomenită, să obligi un deţinut să scrie. El poate să-şi scrie memoriile, dar nu pentru tine, ăla care-l persecuţi…”

Un învăţător din Constanţa. Ion Antohe, după 13 ani de temniţă îşi reaminteşte de cei întâlniţi şi scrie:

”Petre Ţuţea – Socratele României – cum îi ziceau cei mai mulţi, era doctor în filozofie şi ştiinţe economice. Dintre toţi care au făcut expuneri, Petre Ţuţea era cel mai ascultat, am putea spune chiar savurat, de către întreaga sală. Luările lui de cuvânt erau adevărate prelegeri de filozofie, de cultură generală şi delectare spirituală. Pe lângă talentul oratoric, Ţuţea îşi presăra expunerea cu anumite vorbe de duh şi snoave, care descreţeau fruntea şi deschideau inimile tuturor…Înalt, corpolent şi mereu în vervă, Petre Ţuţea era, cum se spune, tobă de carte. Am putea spune că era mintea cea mai cuprinzătoare care se găsea în 1964 la închisoarea din Aiud…Cu toate acestea era uzat de viaţa din puşcărie…”

Unul cu un ”pogon” de stele pe umeri, un ”deştept” care reuşise să înveţe din poeziile lui Gyr şi le recitea legionarilor în bătaie de joc, l-a adus pe Petre Ţuţea şi l-a pus să vorbească în faţa a 600 de deţinuţi. Şi a zis Petre Ţuţea:

”Fraţilor, dacă murim toţi aici, în haine vărgate şi în lanţuri, noi nu facem cinste poporului român că murim pentru el, ci el ne face onoarea să murim pentru el”.

Au trecut cu duiumul prin această ”raţiune de stat” dirijată de col. Gheorghe Crăciun care dădea din coate să ajungă general pe scheletele lor, dup cumîi strigase în faţă neînfricatul apărător al demnităţii româneşti, Aurel State.

Dar au fost şi onorabile excepţii care nu s’au plecat, eliberându-se când s’a pus lacătuşl pe închisorile pentru politici.

La doi ani şi ceva după graţierea lui Nichifor Crainic şi angajarea lui la ”Glasul Patriei” i-a venit şi lui Petre Ţuţea să intre în Decretul nr.411 publicat pe 24 Iulie 1964 şi să iasă încolonat în grupul de 3244 de condamnaţi, cu ultima garnitură.

A schimbat hainele vărgate cu altele ponosite, muncitoreşti, făcându-şi intrarea în marea închisoare în care fusese transformată ţara.

Şi avea dreptate Petre Ţuţea , pentru care nu se schimbase nimic. Avea aceeaşi poftă de a vorbi fără restricţii, el considerându-se o fiinţă gânditoare care exprimă ceea ce gândea fără cenzură. Dar securitatea rămăsese cu aceeaşi meteahnă: ”Spusele mele erau consemnate la ei, au avut grijă să mi le facă arhivă. Cine vrea să-mi studieze gândirea va trebui să bată la uşa acestei onorabile instituţii.”

Scormonindu-se prin arhiva S.R.I. se găsesc date despre numitul Ţuţea Petre domiciliat în str. Ştirbey Vodă nr.164. În baza materialelor furnizate de informatori rezultă poziţia sa duşmănoasă, şi contradictorie. Considerat intelectual de mare ţinută, o bibliotecă ambulantă, cu o vervă sclipitoare ce-i permite să-şi capteze şi să-şi uimească auditoriul, se arată entuziasmat de evoluţia politico-economică a ţării…dar nu acceptă să intre în câmpul muncii, căci nu este dispus ”să se bage slugă la dârloagă” (zice nota informativă a lui ”Voicu” din 5 septembrie 1967. Locot. Major Gheorghe Gheorghe care întocmeşte referatul cu propuneri de avertizare menţionează că Petre Ţuţea vorbind despre cei de la Academia R.S.R. care i-au respins lucrarea – Autohtonizarea revoluţiei proletare – îi etichetează ”falşi intelectuali, care au intrat acum 20 de ani pe lângă comunişti şi, din pricina incapacităţii nu lasă nici pe alţii să se ridice.”

Pe data de 31 Ianuarie 1967 i s’a deschis dosar de verificare, dovadă de omniprezenţa securităţii, în continuare, în marea închisoare.

                                          NIMIC  NU  SE  SCHIMBASE

Percheziţiile continuau şi după efectuarea lor era chemat la securitate. Dacă la început, spune Petre Ţuţea, mă anchetau grade mici, se ajunsese la nivel de colonel. Aşa se face că după – referatul lui Gheorghe Gheorghe, şi după aprobarea lui de lt. Col. Iţcuş Dragoş, a fost să dea socoteală.

Un colonel, bineînţeles de securitate, l-a chemat pe 30 Martie 1968 la U.M. 0224 Bucureşti şi l-a întrebat de ce ponegreşte regimul la Restaurantul Scriitorilor, la care Petre Ţuţea a răspuns:

”Domnule colonel, eu la Restaurantul Scriitorilor întâlnesc tot felul de lume: oameni deştepţi, imbecili, scriitori, curve, popi. Eu nu ştiu cu care din ăştia staţi dumneavoastră de vorbă. Dar decât să vă spună ei, mai bine să vă spun eu cine sunt: sînt român, naţionalist, creştin, ortodox…”

Iar colonelul a făcut un – Proces- verbal – în care i s’a atras atenţia:

”Organele noastre sunt în posesia unor date verificate din care rezultă că în discuţiile pe care le purtaţi, abordaţi teme şi idei care contravin ideologiei marxiste, că teoretizaţi curente depăşite de timp, chiar atunci când plecaţi de la premise juste, întreţinând o atmosferă neloială regimului socialist, prin aluzii la unele stări de lucruri.” Faţă de această situaţie, organele de securitate au avertizat pe cetăţeanul Ţuţea Petre că, în cazul în care va repeta, sau va mai comite alte fapte împotriva Securităţii Statului, va fi tras la răspundere penal. Şi l-a pus să iscălească de luare la cunoştinţă, pe 30 – 03 – 1969.

La observaţii colonelul a menţionat că ”Petre Ţuţea n-a recunoscut nimic din cele imputate, aşa cum, de altfel, a ţinut s’o facă şi în scris, arătându-se ofensat şi căutând să ne demonstreze că el a fost şi este un luptător pentru renaşterea naţiunii române.

Securitatea nu era numai pe urmele lui Petre Ţuţea ci supravegherea se făcea împotriva tuturor foştilor deţinuţi, în case, pe străzi şi chiar în cimitire. Arhiva SRI este plină de astfel de exemple. Astfel – Nota nr.286 A – descrie în amănunţime întâlnirea social democraţilor din iniţiativa lui Gheorghe Cristescu-Plăpumaru care a avut loc pe 11 Iunie 1967, la orele 10,30 în Cimitirul ”Reînvierea” la care au participat 80 de persoane pentru comemorarea a 2 foşti membri. Se menţionează cine a vorbit şi că s’a strigat de moş Antonică  ”Trăiască Gheorghe Cristescu”. În continuare se descrie fotografierea în grup şi masa cu discuţiile de la bufetul din strada Lizeanu.

În – Nota-raport din 8 Sept. 1967, col. Borşan Dumitru analizează discuţiile şi disputa din sânul P.S.D. – ului, dintre adepţii lui Adrian Dimitriu şi Gh. Cristescu, în legătură cu paternitatea partidului.

Şi tot în 1967, pe 28 Octombrie găsim prezentă securitatea şi în Cimitirul Iancu Nou din Şoseaua Mihai Bravu, unde a avut loc înhumarea lui Ghiţă Popp fost secretar general al PNŢ – ului şi ministru. În raportul făcut de colonelul Crăciun Gheorghe este descrisă în amănunţime ceremonia, vorbitorii şi multe din numele celor 150-160 participanţi.

Această continuitate represivă, era continuată şi sub Ceauşescu…După ce am văzut părerea lui Petre Ţuţea asupra lui Dej, iată ce crede despre urmaş:

”Ceauşescu n-avea mască de cezar, ci mască de golan fioros. Nu mi-am închipuit că un golan analfabet poate să aibă o asemenea poftă de luxurie…Aşazisul triumf al proletariatului, care a sfârşit ca triumf al lui Ceauşescu, a fost triumful lui Golănescu şi o trecere în întuneric.”

Petre Ţuţea a făcut parte din – Pleiada – ce s’a realizat intelectualiceşte între cele două războaie mondiale, stând alături de unii care au trecut prin temniţele de exterminare precum Mircea Vulcănescu, Gheorghe Brătianu, Gheorghe Strat, Constantin Noica, Emanoil Vidraşcu, Vladimir Străinu, Arşavir Acterian, sau cu alţii care au fost nevoiţi să-şi pună dorul căpătâi pe malurile Senei, ca Eugen Ionescu, Emil Cioran, Mircea Eliade…

Mai mult, el ţăranul din Boteni a trăit drama neamului românesc sub cei trei vânzători ai integrităţii teritotriale şi demolatori ai demnităţii naţionale. Pe primii doi i-a definit mai sus, iar sub al treilea, care ”a declarat în platforma-program că admira valorile ideale ale comunismului”, Petre Ţuţea a închis ochii pe 3 Decembrie 1991, lăsându-ne să ne descurcăm cu pustiul din ţară.

A murit cu credinţa’n Dumnezeu şi speranţa că tineretul va izbăvi Ţara.”

                                                                                                         Cicerone Ionitoiu

( Material primit de la scriitorul Mihai Radulescu, cules de Daris Basarab)

21 Apr
2013

Relatare de C. Ionitoiu: Aurel STATE

Aurel     S  T  A  T  E

a   trăit   şi   a   murit   ca   un   erou.

 

 

 

”Cel care va supravieţui şi viitorului neştiut,

reîntors acasă, să spună oricum; chiar gângav,

 ceea ce pământul tace!”  (Mateianu) .

 

 

“Omul rămâne OM când şi-a câştigat dreptul la neuitare şi când gândul îl plimbă să stea de vorbă cu cei ce nu mai sunt, dar au rămas deschizătorii lui de drum luminos în viaţă.

Şi neamul rămâne pe veci când cei veniţi din negura istoriei au ştiut prin vorbă şi faptă să-şi cinstească înaintaşii.

S’a întâmplat ca’n acest pământ binecuvântat si frământat, podit cu oseminte din hotar până’n hotar, să se’nscrie epopeea noastră râvnită chiar şi de vecini pentru acurateţea şi vrednica conservare.

Privind peste ţară şi în adâncurile de la nord de ”Piemontul Cotmenei – Gruiurile Argeşului” sufletul se umple de bucurie rememorând fapte şi oameni care de la Bărbat Vodă au străbătut istoria, veac după veac, cu aceiaşi dăruire demnă de evocări pilduitoare.

Ultima jumătate de secol ne-a hărăzit şi învrednicit pe unii să fim actori, pe alţii martorii unor astfel de oameni care au marcat nu numai istoria dar şi pe noi care le-am urmărit traiectoria spre veşnicie, câştigând-şi dreptul la neuitare.

Şi pe aceste locuri s’a născut şi cizelat o Pleiadă de oameni legaţi de acelaşi obiectiv, salvarea ţării din ghearele cotropitorilor şi uneltele lor, apărând demnitatea naţională.

Printre ei ca într’o constelaţie apar nume ca: Ion Mihalache, Toma şi Petre Arnăutoiu, Aurel State, Tudor – Vily Popescu, Elisabeta Rizea, Gheorghe Arsenescu, Petre Ţuţea, Grigore Dumitrescu, Dumitru Apostol, Iosif – Toma Popescu, Const. Stănescu şi multe astfel de ”stânci” de temelie a veşniciei neamului.

Omul predestinat să facă fală neamului românesc s’a născut pe 29-04-1921 în comuna Godeni de pe râul Bratia, într’o pitorească zonă de la poalele Iezerului. În acelaşi timp şi în aceleaşi locuri a venit pe lume şi Toma Arnăutoiu o altă figură de legendă din lupta de eliberare de sub jugul străin.

La 20 de ani pe Asurel State îl găsim plecat la drum pentru dezrobirea Basarabiei şi Bucovinei de Nord iar în 1942 săvârşind acte de vitejie şi înălţat la gradul de sublocotenent, în Crimeea. Şi tot acolo a fost rănit, dar imediat ce rana s’a vindecat a cerut să plece pe front renunţând la concediul medical. În luptele crâncene de la Sevastopol, când din toate părţile, de pe uscat, din cer şi de pe mare se revărsa focul ucigător ce prevestea – Apocalipsul – pe 12 Mai 1944 Aurel State, cu zeci de mii de neînfricaţi a căzut prizonier. Cu cât ne depărtăm şi analizăm acele vremi de groază, cu atât mai clar se conturează adevărate figuri intrate pentru veşnicie în istoria neamului nostru. În acele momente când peste tot se auzeau vaietele răniţilor şi disperarea altor, Aurel State a auzit şi un cuvânt profetic în preajmă:

”E adevărat că nu pot mântui pe nimeni alegând între viaţă şi moarte, dar ce vor gândi aceşti nefericiţi tot restul vieţii, amintindu-şi că în ceasul de cumpănă eu îi Părăsisem?”

Erau cuvintele ofiţerului George Fonea, un erou în acele lupte şi care refuzase şansa de a se salva , cu un loc în ultimul avion ce părăsea Crimeea. Pe deasupra acest brav ofiţer îşi pierduse şi un ochi în acele încrâncenări pe viaţă şi pe moarte cu duşmanul.

S’a ataşat acestui comandant şi pe drumul surghiunului care era îngrozitor de greu, când pentru ”nacialnicii” ce-i forţau să meargă mai repede, George Fonea devenise inutil şi era ”invitat să iasă din rând, şi prin semne îi arătau că-l ”termină” repede, să nu se mai chinuie. Aurel State a intervenit cu vorbe blânde:

”Lăsaţi-l c-a fost om bun, nu-l împuşcaţi, poate scapă cu viaţă.”

Împreună aceşti doi şi-au legat destinele pe viaţă. Împreună au avut nefericirea să asiste la ”prăbuşirea omului prin om” şi la Oranki şi în lagărele de exterminare ruseşti.

Acolo, când ”se vindea curent sânge de frate pe un blid de terci” pentru a nu muri, sau a veni în ţară înaintea celorlalţi, înrolat în divizia de trădători ”Tudor Vladimirescu” , Aurel State a asistat la filipica căpitanului Tudor (Vily) Popescu, adresată obraznicei ”înalte doamne”, Ana Pauker:

”Cu ce drept tu, străină de neam, acuzi de trădare pe cei în suferinţă şi dai lecţii de simţire românească acelora pe care patronii tăi i-au ţinut în iad, şi care nu vor să folosească, în ciuda ameninţărilor cu moartea, şansa ce le-o daţi de a ieşi de aici cum au făcut-o nefericiţii care te urmează? Mie, celui lovit şi batjocorit, nu mi-a trecut perin minte să-ţi etichetez crezul şi lupta ta, dar tu o faci sălbatic şi neruşinat…”

Solidar până la sacrificiu cu cei ce apărau onoarea românească sub diabolicul regim comunist al Uniunii Sovietice, Aurel State a trecut din tortură în tortură, prin nesfârşite greve ale foamei, protestând împotriva muncii de exterminare, în care omul înjugat era biciuit de câinii lui Beria şi hăituit de fiarele lui Stalin.

Acolo a trăit durerile şi speranţele cu oameni ce şi-au cinstit menirea în viaţă, în slujba aproapelui şi a onoarei, alături de George Fonea (poetul prizonierilor), Achile Sarry, Radu Mărculescu, Vasile Stoenescu, Puiu Atanasiu, Nicolae Ispas…

Destinul a făcut să schimbe locurile de tortură, dar nu şi starea de decădere morală a celor vânduţi diavolului roşu, deoarece ajuns pe pământul strămoşesc, atât de dorit, a găsit aceleaşi locuri de supliciu, doar cu paznici schimbaţi în mai rău, fapt ce l-a determinat, şi pe Aurel State şi pe cei de talia lui, să denumeascăetapa până’n 1948 drept ”perioada romantică a închisorilor.”

Cu perseverenţa cunoscută şi consecvent prieteniilor cimentate în vremuri tragice a rămas alături de George Fonea până la mormânt, pentru că atunci când acest erou între eroi a plecat spre lumea veşniciei, el, Aurel State a adus membrii Asociaţiei Nevăzătorilor de la Vatra Luminoasă (tovarăşii lui de muncă) şi l-au trimis înfăşurat în tricolor spre o lume mai bună.

El, şi foarte mulţi camarazi înfrăţiţi în gulagurile ruseşti au fost arestaţi, învinuiţi de crima de ajutor, deoarece îndrăzniseră să-şi înmormânteze ”poetul lor” în coşciug cumpărat de ei şi cu braţele pline de flori.

Pe 12 Feb. 1958 s’a pomenit jucat în picioare de căpitanul Gheorghe Enoiu, călău renumit din procesul lui Pătrăşcanu, care îl socotea organizatorul înmormântării şi-i cerea să spună pe toţi care participaseră, pe toţi pe care-i anunţase şi pe cei ce fuseseră cu mortul prin Siberia. Cerându-i mereu nume şi iar nume, nemaiputând îndura  şi voind să salveze pe alţii, a reuşit să fuga pe acoperişul închisorii din Uranus (Calea 13 Septembrie) şi să se arunce în gol, căzând pe trotuarul străzii ca o masă de carne.

Adunat într-o pătură a ajuns la spitalul Văcăreşti unde doctorii au început să-l cârpească şi să-i lege oscioarele cu sârme, încingându-l ca într’o plasă.

În timp ce era purtat de pe o masă de operaţie, pe alta, şi se ruga de doctori să-l lase să moară, prietenii lui, în număr de aproape o sută de persoane erau împărţiţi pe loturi şi judecaţi la fabrica de procese, după chinurile îngrozitoare ale anchetelor, repartizându-le pedepse între 15-25 ani, iar la 5 dintre ei pedeapsa capitală.

Aurel State a fost disjuns aşteptându-se că poate doctorii îl vor salva, însă ei sbirii nu-l vor ierta.

Minunea, a apărut după cum spunea ulterior Aurel State. În timpul căderii spre pământ, a apărut o aripă de înger care i-a salvat capul. Şi după vreun an de zile când a reuşit să se ridice, cu un picior mai scurt şi în cârje, a şi fost luat şi dus la ”fabrică” unde i s’au dat 18 ani de muncă silnică şi aruncat într’o dubă a ajuns la Aiud, unde se vede dus în mijlocul clubului de reeducare.

Vede, ascultă şi nu-i vine să creadă. Ceea ce Rusia nu reuşise, aici se realizase, fără nici o palmă, fără nici o înjurătură.

El îşi oferise viaţa pentru onoarea de a rămâne om.

Aici, acum, avea impresia că halucinează. Oameni ce cândva se pretinseseră cineva, şi-ţi dăduseră sfaturi dojenitoare cu morga omului fără de cusur, acum se străduiau să te înveţe contrariul, să te forţeze să faci ce făceau ei fără pic de jenă. Asculta buimăcit:

   ”Torţa tinereţii mele am plecat-o spre pământ…Am urmat calea nebuniei…Crima          transformată monstruos în ideal şi metodă…repudiată de mine în procesul de conştiinţă ce mi l-am făcut în decursul anilor, este reafirmată recent de…Conştient de cele săvârşite odinioară împotriva ţării mele şi admirând cele ce văd împlinite…în epoca actualelor prefaceri (socialiste)…sunt fericit să mărturisesc ruperea mea definitivă de trecut şi vechile idei…Dorinţa sinceră de a contribui efectiv la opera de construire a româniei comuniste îmi este şi va fi mereu suportul moral al vieţii de acum…!”

Apostrofat de călăul criminal Gheorghe Crăciun să-şi fixeze poziţia, Aurel State s’a ridicat anevoie şi proptindu-se în cârje, şi i-a răspuns fără şovăire:

         ”Sunt destul de educat ca să mai am nevoie de aşa ceva!…şi aprins (mă făcuse             bandit care nesocoteşte realizările regimului), strigai că nu mi-e teamă de el,…şi dacă grija lui e să-şi dobândească epoletul de general, a mea este să rămân OM, iar în privinţa realizărilor…îngrămădirile de bolovani nu înseamnă nimic, atâta vreme cât oamenii sunt batjocoriţi ca în Aiud.”

În forfota ce s’a scornit, un Deţinut Politic, tot mucegăit de închisoare, s’a repezit, i-a desprins mâna de pe cârje şi i-a sărutat-o.

Acesta a fost eroismul  suprem al lui Aurel  State în faţa foştilor…de tot felul, îngropaţi în mocirla nemerniciei şi decăderii umane.

”Zarul” sorţii l-a făcut câştigător pe Aurel State care s’a eliberat odată cu toată lumea, în 1964, dar cu fruntea sus.

Acum şi-a adus aminte de îndemnul lui Mateianu ”chiar gângav să spună ceea ce pământul tace…”, şi Aurel State ajuns în cârje acasă s’a apucat să aştearnă pe hârtie, ca supravieţuitor, pentru ”viitorul neştiut.” Şi a făcut-o cu dăruire şi a trimis manuscrisul în lumea liberă, mărturie despre ce a fost şi n’ar trebui să ai fie.

Dar securitatea, această instituţie barbară a aflat şi a început să-l cheme şi pe el, şi pe Florin Fonea (fratele poetului), să-i toace ca la securitate şi să-i trimită să aducă manuscrisul lui şi al poeziilor lui George Fonea.

Din Martie 1983 a început acest calvar şi ajungând vestea la Paris, Remus Radina a făcut un Apel intitulat ”Jos mâinile de pe Aurel State”, pe care l-a adresat forurilor internaţionale, presei şi radiourilor din străinătate, care l-au difuzat.

Aceste monstruozităţi comise de mercenarii lui Ceauşescu au continuat până ce l-au omorât pe Aurel State şi l-au internat în stare gravă în spital pe Florin Fonea, care a avut acelaşi sfârşit tragic.

În timp ce manuscrisul zăcea uitat, prăfuit pe rafturile străine, Remus Radina cu râvna şi tenacitatea cunoscută a reuşit să recupereze perlele lui Aurel State şi să le boteze ”Drumul Crucii”, un nume ce într’adevăr reprezintă viaţa acestui martir.

În timp ce Nicolae Constantinescu, directorul editurii – Coresi – îl tipărise şi era la legat, în străinătate a ajuns vestea dureroasă că Aurel State a fost omorât de al treilea călău. După ce scăpase din ghearele lui Stalin, ieşise în cârje din cele ale lui Gheorghiu-Dej, a fost exterminat de Ceauşescu.

Apariţia cărţii ”DRUMUL CRUCII” a fost ca o lumânare aprinsă la căpătâiul lui Aurel State, iar la Bucureşti nici mort nu era lăsat să se odihnească. Prietenii şi cunoscuţii au fost chemaţi şi avertizaţi să nu meargă la cimitir pentru a-l conduce pe ultimul drum. În schimb a fost prezentă securitatea care a filmat asistenţa, fără jenă, fără respect faţă de un om integru pe care l-au omorât.

Au făcut-o pentru a intimida pe supravieţuitori aşa cum au făcut-o şi la moartea eroului George Fonea.

Aceştia au fost două vieţi care şi după moarte i-au înfricoşat pe călăi.

Şi nu au fost singurele.

Perioada dictaturii comuniste este plină de sânge şi de crime. “

Relatare de C. Ionitoiu.

P.S. În Piteşti s’ar merita ca o stradă să poarte numele:  AUREL STATE

(Material primit de la scriitorul Mihai Radulescu)

21 Apr
2013

Invitație: „SPRE MÂINE CU MUZICA CLASICĂ – CU OPERA PRINTRE ELEVI”

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii