14 May
2013

Să ne rugăm pentru Părintele Justin Pârvu așa cum ne-a învățat Părintele Cleopa!

,,In Legea darului, inca de la inceputul slujirii Mantuitorului, Prea Sfantul Dumnezeu S-a aratat ca fiind un Dumnezeu in trei fete, sau in trei ipostasuri. Chiar de la Botezul Mantuitorului S-a aratat Sfanta Treime la Iordan. Caci Parintele a zis de sus: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit“ (Matei 3, 17), Duhul Sfant a pogorat in chip de porumb[el], iar Fiul, intrupat in firea noastra, era in apele Iordanului. Iata de ce Biserica canta: „In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne, inchinarea Treimii s-a aratat“. […]

Dar care sunt oare rugaciunile cele mai potrivite pentru Sfanta Treime? […]

Cea dintai rugaciune, cea mai scurta si mai mantuitoare, este aceasta, pe care o auziti mereu in Biserica: „Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh“. Acesta e prima rugaciune catre Sfanta Treime si cea mai scurta si mai dreapta in continutul ei dogmatic, pentru ca prin aceste cuvinte slavim persoanele Sfintei Treimi deopotriva: intai pe Tatal, pricina; al doilea, pe Fiul, Cel nascut mai inainte de toti vecii; al treilea, pe Duhul Sfant, Care de la Tatal purcede, fiind de un scaun si de o fiinta cu Fiul si cu Tatal.

Si care este rugaciunea de cerere cea mai scurta catre Sfanta Treime? Rugaciunea incepatoare: „Prea Sfanta Treime, miluieste-ne pe noi“. Sa o zicem aceasta mereu, acasa si pe drum: „Prea Sfanta Treime, miluieste-ma pe mine, pacatosul (sau pacatoasa)“. Si iarasi: „Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh“. Acestea le poti zice oricand; si facand asa, te rogi Prea Sfintei Treimi cu rugaciune dreapta si preaputernica.

Dar mai este o rugaciune – nu tare lunga si foarte dreapta in continutul ei dogmatic – alcatuita de Sfintii Parinti ai Bisericii din vechime: „Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi“. Cand zicem „Sfinte Dumnezeule“, ne adresam Tatalui; cand zicem „Sfinte tare“ – Fiului; cand zicem „Sfinte fara de moarte“ – Duhului Sfant. Iar la urma, zicand „Miluieste-ne pe noi“, ne inchinam tuturor persoanelor Sfintei Treimi deopotriva, ca Unui Singur Dumnezeu in Treime. Si de aceea aceasta cantare exprima insusi miezul credintei noastre.

Iubitii mei frati, in incheiere va spun numai: oriunde mergeti pe drum, oriunde stati, ziceti catre Sfanta Treime, cu glas sau in gand: „Nadejdea mea este Tatal, scaparea mea este Fiul, acoperamantul meu este Duhul Sfant. Treime Sfanta, slava Tie!“, si apoi: „Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi“, iar la urma: „Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh“. Amin.


 Părintele Cleopa

                                                            (fragmente dintr-o predica rostita in 1968)
Lumea credintei, anul II, nr. 1(6)

Foto: “Precum în cer, așa și pe pământ” – Cristina Nichitus Roncea

P.S. Poate nu întâmplător am primit în dar din mâna Părintelui Justin Pârvu volumul ,,Mărturii ortodoxe,, scris de Părintele Cleopa…

 “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul“. Aceasta este ruga­ciunea inimii, scurta si simpla, dar cu o mare putere si de mare ajutor. Este o rugaciune de pocain­ta, adresata Domnului Iisus, si e plina de Har si de Adevar. Porunca este de la Domnul: “Privegheati, dar in toata vremea, rugandu-va”. Rugaciunea inimii nu este o taina de care au parte nu­mai preotii, sau o practica ce apartine doar monahilor ne­voitori. Este o rugaciune de pocainta, pen­tru tot cres­tinul. Prin aceasta ru­gaciune, omul devine curat cu ini­ma. Rugaciunea inimii ii mantuies­te pe cei credinciosi, iar monahii cu pravila calugareasca se si sfintesc. Dom­nul o primeste ca o jertfa cura­ta, se bucu­ra de ea si se veseleste, iar pe noi, rugaciunea aceasta de toate relele ne pazeste, ne imbraca intr-o putere de sus, de nebiruit.(Parintele Mina Dobzeu)

Doamne, dă-i sănătate Părintelui Justin Pârvu! „Nadejdea mea este Tatal, scaparea mea este Fiul, acoperamantul meu este Duhul Sfant. Treime Sfanta, slava Tie!“ „Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi“.

„Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh“. Amin.

Mariana Gurza

14 May
2013

Frate dragã de Valeriu Gafencu

 

          Frate dragã

de Valeriu Gafencu

 

Frate dragã, din grãdinã,
Îti trimit în dar un crin,
Sã-ti mângâie lin privirea,
Cu vesmântul lui divin.

Floare dragã, floare dalbã,
Cât de mult as vrea si eu,
Îmbrãcat în hainã albã,
Sã mã duc la Dumnezeu.

Rãsãdit acolo sus,
În grãdina minunatã,
Sã-mi simt viata’mbãlsãmatã,
Cu iubirea lui Iisus.

Plâng înãbusit în noapte
Si suspin cu glasul stins,
Dã-mi vesmântul alb de nuntã,
Cu crini minunati încins.

13 May
2013

“Îndemn la rugăciune pentru însănătoșirea Părintelui Justin. Mergeți cu mic cu mare la Aiud, la Sfinții Inchisorilor, și rugați-vă în ziua întemnițării elitei neamului românesc, 14 mai”

Parintele Justin la Aiud – Acatistul Sfintilor Inchisorilor de Victor Roncea

Credinciosii cu evlavie la Sfintii Inchisorilor –  martirii anticomunisti care izvorasc mir si fac minuni, un fenomen unic in tot spatiul european spurcat de leprele bolsevice si urmasii lor dar curatat prin jerfa si lupta de romani – sunt chemati pentru noaptea si ziua de 14 mai la Aiud, pe Golgota rezistentei neamului romanesc. Crestin-ortodocsii romani sunt asteptati la o priveghere care va dura toata noaptea de luni spre marti, 14 Mai, ziua mucenicilor, ziua arestarii, in 1948, si, totodata, ziua eliberarii  Parintelui Justin din inchisoare, dupa 16 ani de temnita grea. La finalul privegherii se va savarsi un sfant maslu pentru sanatatea Parintelui Justin si o procesiune cu sfintele moaste ale noilor mucenici ai Mantuitorului nostru, Iisus Hristos. Slujba va incepe in lacasul Sfintilor Inchisorilor de pe Rapa Ropilor, luni, la orele 22. Cei care nu pot sa ajunga sunt rugati ca acasa, in sanul familiei, in manastiri sau oriunde s-ar afla, sa se roage pentru insanatosirea Duhovnicului Neamului, a Voievodul Ortodoxiei Romanesti, Parintele Justin Parvu.
Doamne, ajuta!

Cititi si: Părintele Justin a ieşit cu bine din operaţie dar este necesara continuarea rugaciunilor. Comunicat al obştilor Mănăstirilor Petru Vodă şi Paltin, ctitorii ale Părintelui Justin Pârvu”

Sursa: Victor Roncea

Foto: Cristina Nichitus Roncea

12 May
2013

Vavila Popovici: „Popasurile vieții”

 Nu plânge pentru că s-a terminat, zâmbeste pentru că s-a petrecut.”

Gabriel Jose Garcia Marquez


Trecutul însemnă timp trăit, prezentul este doar o clipă. De aceea refuz să cred că ceea ce s-a petrecut aparține morții, întrucât trecutul, se răsfrânge asupra clipei prezente și asupra viitorului nostru.

   Istoric vorbind, după dezintegrarea marilor imperii din Europa Centrală și de Est la sfârșitul Primului Război Mondial, Transilvania, Basarabia și Bucovina s-au unit cu Regatul României în 1918, formând pentru a doua oară în istoria românilor după Unirea realizată de Mihai Viteazul în anii 1599- 1601, România Mare.

   Nicolae Iorga ne vorbește în Istoria românilor prin călători, despre multe scrieri ale străinilor despre locuitorii țării noastre și m-am oprit la însemnările consulului Marii Britaniei, scrise în 1833, cuprinse într-o voluminoasă descriere, intitulată Pământul Principatelor Române: „… Astfel românii au ajuns a fi o concentrare de cea mai mare vitejie, de cel mai înalt geniu, cu cea mai rară omenie și cu cea mai evanghelică ospitalitate și afabilitate. Dinspre partea dacilor sunt îndrăzneți, cum se vede la călărie fără șa, sunt dibaci în a călări și fabrica orice, învățând orice artă nouă numai dintr-o singură vedere la altul, în iuțeala cu care-și găsesc singuri hrana la drum, în puterea de a dumesnici animalele sălbatice, în hotărârea de a umbla fără cea mai mică spaimă în întunericul cel mai gros prin pădurile cele mai nestrăbătute și pustii, prin munții cei mai periculoși, prin pustietățile cele mai adânci și întunecoase. Dinspre partea romanilor, au priceperea la cânt și la dans, la frumoasa cetire și la poezie, la tot felul de arte, la mânuirea iute a armelor, la înțelegerea fără preget și la spontana imitație, fără a mai adăuga numele și graiul”.

   Tot Nicolae Iorga mai amintește însemnările unui consul prusian, prin anul 1848, cu privire la poporului nostru: „Sânt o rasă frumoasă, deosebită prin moravurile-i simple, curățenie și cinste”, cu excepția clasei de sus, asupra căreia s-a întins influența corupătoare a Fanarului”.

   Cât privește Noua Suliță, localitatea este semnalată în descrierea Basarabiei, într-o publicație germană din 1876. Autorul acelor însemnări vorbește despre frumusețea peisajelor, a dumbrăvilor pline de privighetori. Nu lipsesc și anumite remarci de înapoiere, numindu-le „condiții primitive de trai: dorm pe pământ și transmit acest obicei și coloniștilor germani, care se întind lângă pat, unul cu capul pe genunchii celuilalt”. Pe mine m-a amuzat această descriere, chiar mi-am imaginat un tablou pictat… Așa o fi fost în acei ani, în anumite locuri! Dar faptul că nemții imitau gestul, mă face să cred că era ceva ce descoperiseră atunci, acolo, ceva odihnitor, poate un gust al libertății, poate plăcerea de a simți răcoarea și mirosul pământului…

   La vremea când m-am născut, județul Hotin făcea parte din Regatul României și capitala era orașul cu același nume. Județul se afla în nord-estul României Mari și la vest se învecina cu județul Cernăuți. Despre orașul Cernăuți, înconjurat de numeroase edificii religioase, ctitorite de-a lungul secolelor de domnitori şi boieri moldoveni, am aflat multe din povestirile bunicilor. Astăzi, când scriu, zeci de kilometri și zeci de ani despart România de oraşul pierdut în uitare… Doar clopotele mănăstirilor sucevene încearcă să mai trimită sunetul lor disperat spre Cernăuţi. Distanța dintre Suceava și Cernăuți, am aflat din date, este de 82 km și poate fi parcursă în aproximativ o oră și unsprezece minute. Distanța dintre Cernăuți și Putna este de 71 de km și poate fi parcursă într-o oră și nouă minute.

    Când am vizitat Mănăstirea Putna (1970), prima mănăstire zidită de Domnitorul Ștefan cel Mare, mi-au dat lacrimile. Am îngenuncheat în iarba verde. O întreagă pagină de istorie mi s-a ivit în fața ochilor, un sentiment dureros m-a năpădit și am scris poemul: Cu fruntea plecată-n dantela verde a pământului,/ ascult taina ţărânei şi-al strămoşilor plâns./ Un clopot cu sunet solemn rupe tăcerea/ chemând credincioșii la slujbă./ Mă ridic brusc, îmi fac semnul crucii,/ aminte-mi aduc de clipă și de Dumnezeu:/ „Îngerul Iubirii este prezent/ în delicatele fire de iarbă,/ căci iubirea este în a da…”/ Și mare e iubirea Ta, Doamne!/ O lumină diafană scaldă totul din jur,/ privirea-mi caută-n zadar/ orizontul dincolo de hotar;/ sărut cerul, pădurile verzi,/ pământului îi cer iertare, pentru neputință/ și pentru multele semne de întrebare./ Căci ne-iubirea este în a se lua!/ Mă apropii de lespedea mormântului lui Ștefan,/ privesc vrejurile meandrice – funii ale cerului…/ Mă-nchin măreției lui, spun o rugăciune / și-ntreb cerul:/ Unde ești Ștefane Mare? Unde e Moldova ta?

   „Moldova de sus, ne spune Dimitrie Cantemir în « Descrierea Moldovei », cuprinde şapte ţinuturi : Hotinului, Dorohoiului, Hârlăului, Cernăuţilor, Sucevei, Neamţului şi Bacăului. Partea din sud a Moldovei a fost o bună vreme sub stăpânirea turcilor, deşi erau foarte mulţi moldoveni care-şi păstrau religia creştină. Era formată din patru părţi : Buceag, Akerman, Chilia şi Ismail”. Cantemir ne precizează că Buceag în limba tătarilor înseamnă « colţ », deoarece aici pământul între Dunăre şi Nistru, spre Marea Neagră, face un colţ ascuţit; că acest nume vine de la o denumire mai veche « bessi » şi de aici ar veni denumirea de Basarabia.

     Despre acele şapte ţinuturi ale Ţării de sus vorbeşte şi Sadoveanu în scrierile sale, adăugând cele cincisprezece ţinuturi ale Ţării de jos. De fapt în acest spaţiu exista o „ salbă de cetăţi” care au străjuit statul românesc de la est de Carpaţi. 

   Cernăuți-ul își trăiește viaţa pe malurile Prutului, râul traversând liniștit orașul, deși, în antichitate râul era cunoscut sub numele Pyretus, iar sciții îl numeau Porata, adică apă furtunoasă. Izvorăște din Carpații Păduroși din Ucraina, în drumul său lung curge spre est, mai apoi pe direcția sud-est și se varsă în Dunăre lângă Reni, la est de orașul Galați. Formează astăzi granița între România și Republica Moldova. Orașului Cernăuți i se spunea „mica Vienă” întrucât avea clădiri cu aspect imperial, unele construite și altele refăcute pe vremea dominației habsburgice. Era un oraș românesc existent de pe vremea lui Alexandru cel Bun, devenit cosmopolit, în care trăiau în perfectă înțelegere: ucraineni, polonezi, români, germani, evrei, unguri. Dar limba pe care o vorbeau era cea românească, chiar dacă graiul suna puțin altfel. Și era al treilea oraş al României interbelice, ca populaţie, după Bucureşti şi Chişinău.

   La distanța de 48 km nord-est de orașul Cernăuți – fosta capitală a dulcii Bucovine a lui Eminescu – se află orașul Hotin, oraș atestat pentru prima dată în anul 1001, localizat pe malul drept al Nistrului. În orașul Hotin, pe o colină naturală aflată într-o mică depresiune înconjurată de o culme de dealuri se află Cetatea Hotin. „Colț de țară ștefaniană”, cum frumos a glăsuit un poet de pe acele meleaguri.

   În Istoria Românilor prin călători, Nicolae Iorga scrie cum un evreu bătrân, născut în Hotin, prin anii 1830, povestea despre vizitiii de poștă care duceau drumeții pe drumul Bucovinei, amintindu-și de cirezi, herghelii, treieratul grânelor etc. Apoi pomenește de Noua Suliță, ca fiind „granița a trei împărății”. Acolo locuiau ucraineni, români, ruși, evrei și polonezi.

    În acea Românie Mare, cu Basarabia și partea de Nord a Bucovinei, lipite de „Patria Mumă”, se afla orășelul Sulița, numit și Noua Suliță după pârâul care curge prin el. Sulița era parte din județul Hotin, unul dintre județele Moldovei dintre Prut și Nistru (Basarabia) și era ultimul județ spre Nord al acesteia. Era, pe vremuri, ținutul din marginea Poloniei și cuprindea cetatea Hotinului, menită să apere Moldova dinspre acea parte. Numele de „Bucovina”  provenind din cuvântul slav pentru fag („buk”), putem înțelege că vorbim de o „Țară a fagilor”. Județul și-a luat numele de la cetatea care-și răsfrânge, în fața Cameniței – bastion al Poloniei de altădată – chipul în apele Nistrului.

Cetatea Hotinului

 

   Ctitorită de daci, refăcută de Dragoș, Alexandru cel Bun și Ștefan cel Mare, azi este uitată, lăsată pe pământ străin. Istoria cetății pare confuză: Costache Negruzzi ne-a lăsat o nuvelă romanțată în care vorbește de sfârșitul lui Alexandru Lăpușneanu în această cetate; Miron Costin spune că cetatea ar fi fost construită de daci și dacă avem în vedere că dacii au locuit în Podolia și au avut acolo fortificații între care – Petridava (Kameneț-Podolisk-ul de astăzi) aflată la 17 km de Hotin considerată a fi fost „sora de peste Nistru”- afirmația ar putea fi adevărată. Săpăturile arheologice efectuate în zonă au dezvăluit, în apropiere, zidurile a două alte cetăți mai vechi – una datând din secolele IX-X și alta – din secolele VII-VIII, după unii chiar secolul V, ceea ce ar fi un argument în plus pentru originea dacică a fortificației. Iorga scria despre Cetatea Hotinului în cartea sa Neamul românesc în Basarabia: „Meșteri din Podolia sau italieni au lucrat Hotinul cel nou, pe la 1400. Ei au făcut din piatră bine potrivită și amestecată cu linii de cărămidă pentru podoabă, un masiv rotund de zidărie strașnică, ce se ridică drept pe malul Nistrului puternic. Turnuri se umflă pe la colțuri, tot așa de uriaș plănuite și aduse la îndeplinire. În centru se făcură încăperi de rugăciune și locuință, și printre năruiturile de acum, printre multele schimbări care au pierdut astăzi mai orice înfățișare, rămâi uimit când vezi semnele deosebitoare ale arhitecturii din veacul al XV-lea al Moldovei. Casele acestea care au fost spoite cu roșu pentru haremul vreunui pașă, au ferești de piatră albă, în arcuri sfărâmate, și o ușă de biserică în care se taie trei rânduri de linii împodobite, ca la ușa bisericii din Scânteie, clădită de Ștefan cel Mare. Colo sus, pe zidul acela măreț, ferești mai mici au ciubuce de piatră săpată, care se taie în unghiuri drepte, și se vede chiar prin spărturi o poartă de șapte – opt arce în cadrele ei îndrăznețe, cari e desigur, cea mai frumoasă din toate vechile clădiri românești. Ea e sfărâmată în parte, drumul la dânsa s-a rupt, și ar trebui să te cațeri prin bolovanii risipiți ca s-o vezi mai bine.” Unele informații istorice ne spun că Cetatea a fost înălțată de moldovenii lui Alexandru cel Bun, către 1400.  În secolul XVII, Abdi Pașa  trecând prin Hotin cu oastea sa spre a instala ca rege în Polonia pe Stanislaw Leszczynski, prietenul lui Carol XII și viitorul socru al regelui Ludovic XV al Franței, ar fi pus mâna pe frumoasa cetate a Moldovei. Cu ajutorul chiar al lui Nicolae Mavrocordat care domnea atunci în Moldova, el a făcut reparații și adaosuri „într-un mizerabil stil turcesc”- ni se spune – și a dat-o în primire, împreună cu ținutul înconjurător pe care îl smulsese Moldovei, unui pașă, pentru apărarea Semilunii, în acest punct amenințat de expansiunea Rusiei.

   Așa s-a scris istoria Hotin-ului, a cărui existență a fost tulburată de incursiuni austriece, rusești, turcești. În lucrarea sa Descriptio Moldaviae, scrisă în limba latină, în perioada 1714-1716, Dimitrie Cantemir descria astfel Cetatea Hotin: „Aici se află Hocin sau Hotin, o cetate pe Nistru, față în față cu Camenița. Se numără printre cele mai mari cetăți ale Moldovei. Înainte vreme era întărită spre apus cu ziduri foarte înalte și cu șanțuri adânci, iar în partea dinspre răsărit era întărită pe malul abrupt al Nistrului și de stânci ascuțite, dar în războiul din urmă cu rușii, turcii au luat cetatea în 1712, i-au dărâmat zidurile cele vechi dintr-o parte, iar în cealaltă parte au împrejmuit-o cu lucrări de întărire noi și au lărgit-o mai mult de jumătate, încât azi i se poate spune pe bună dreptate cea mai frumoasă și cea mai tare dintre cetățile Moldovei. Pe când se afla încă în stăpânirea voievodului Moldovei, cârmuirea acesteia era în seama unui oblăduitor pus anume; acu, când se află sub puterea turcească, este cârmuită de un pașă turcesc, lucru ce este potrivit tractatelor și învoielilor cu leșii, în care se arată lămurit că în cetățile Moldovei nu va putea fi așezată oaste turcească.”

   Cetatea are o pată neagră de pe zidul ei. O legendă spune că pata a fost creată de lacrimile ostașilor din castel care au luptat împotriva otomanilor și care au fost uciși de turci în interiorul fortăreței. O altă legendă spune că pata a fost creată din lacrimile unei fete cu numele de Oksana, pe care turcii au îngropat-o de vie în zidurile cetății. Am găsit de curând, într-o revistă, cuvinte mișcătoare semnate de jurnalistul Lucian Reniță: „Din orice parte te-ai apropia, cetatea te copleșește. Eleganța exterioară și eclectismul istoric se regăsesc și în interior, unde se amestecă straturi arhitectonice din diverse epoci și culturi. Pentru un istoric sau istoric al artei, puține construcții ar putea fi mai grăitoare și pline de simboluri precum aceasta – de la ornamentele zidurilor și meterezelor, pictura din paraclis datând din vremea lui Petru Rareș, și până la detaliile porților, ușilor, ferestrelor, formelor în lemn, fiecare păstrând câte ceva de la temporarul cârmuitor. Însă cel mai mare mister al fortăreței este, probabil, pata de pe zidul arcuit, care ar părea să sugereze că cetatea înstrăinată plânge. O legendă spune că aceasta provine din lacrimile ostașilor moldoveni ce au luptat împotriva otomanilor și care au fost măcelăriți în interiorul fortăreței. O alta, asemănătoare cu legenda Meșterului Manole, vorbește despre plânsul unei moldovence zidite de vie, de turci, în peretele cetății. Hotinul este o filă de aur smulsă dintr-un vechi hrisov domnesc, peste care străinii încearcă să pună un sigiliu fals. Chiar dacă vorba românească a devenit o raritate, într-un oraș care și-a pierdut buletinul de identitate, e destul să urci pe crenelurile cetății, să vezi Nistrul măreț, să privești la pietrele care mai păstrează sângele și voința de libertate a părcălabilor moldoveni, pentru ca să simți că, oricât ar fi oamenii sub „vremi”, vine o zi care aduce lumină, adevăr și dreptate, acolo unde a dispărut și ultima speranță. Altfel, de ce, de fiecare dată când văd cetatea, cu al său zid arcuit și ornamente din cărămidă roșie, mă încearcă un sentiment de intimitate, de acasă? Cetatea nu ne-a uitat. Hotinul ne recunoaște. Este al nostru pe veci.” 

   Din Polonia venise cândva bunica tatălui meu cu cele patru fiice, în Hotinul românesc, după dispariția soțului ei cu titlul nobiliar de Pan, obținut pentru merite eroice. Una dintre fiicele ei cu numele de Antoaneta, s-a căsătorit cu bunicul meu, românul cu numele de Teodor care locuia în Noua Suliță, ai cărui părinți purtau frumoase nume de Maria și Ilie. De acolo, din Sulița și din Cernăuți s-au refugiat rudele tatălui meu, în anul 1943, venind toți în locuința noastră din Oltenia.

   Prima mențiune documentară a orașului Noua Suliță datează din anul 1456, timp în care făcea parte din Ținutul Hotinului – regiunea istorică Basarabia, Principatul Moldovei. În 1812, la București, s-a semnat tratatul de pace între Imperiul Rus și cel Otoman, în urma războiului ruso-turc din 1806-1812. Rusia a ocupat atunci teritoriul de est al Moldovei dintre Prut și Nistru și l-a alăturat Ținutului Hotin și Basarabiei Buceagului luate de la Turci, transformând-o într-o gubernie cu zece ținuturi. După unirea Basarabiei cu România în 1918, Noua Sulița a făcut parte din Țara noastră – România. În 1940 Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța au fost ocupate de sovietici, în 1941 eliberate până în 1944, când au fost integrate separat în RSS și Ucraina.

   Din povestirile bunicului am aflat că pe dealuri creșteau fagii și stejarii frumos dezvoltați. În cea mai mare parte a ținutului pâlcurile de stejari de pe înălțimi erau despărțite de porțiuni cu ierburi înalte și flori; stepa propriu-zisă se strecura numai în lungul văii Prutului, pe o fâșie subțire. La începutul secolului XX-lea, în 1905, a fost construită gara de cale ferată din localitatea Sulița, pe acolo se exportau piei bovine în Austria. Gara este cunoscută și prin faptul că în anul 1915 și-a început faimoasa călătorie în Rusia celebrul scriitor și jurnalist american John Reed. Bunicul fusese numit șef de gară, i s-a dat o locuință în pavilionul gării, pe strada care luase numele de „strada Gării”. Era unul dintre fiii primarului comunei Marșenița, comună apropiată de Noua Suliță și a moașei comunale despre care se spunea că adusese pe lume mulți copii și vindecase multe femei suferinde. Pe atunci femeile nășteau acasă și membrii familiei așteptau cu emoție și vărsau lacrimi de bucurie la ivirea unui copil pe lume.

  Am găsit fotografii cu gara din Noua Suliță. Am privit și din cele aflate de la bunici, se pare că acolo, la etajul clădirii ar fi fost locuința dintâi a bunicilor mei, dacă nu cumva clădirea a fost refăcută între timp.

  Mai apoi și-au construit o casă tot pe strada Gării, acolo unde bunica începuse să dea naștere copiilor, celor doi fii și două fiice. Că așa era pe atunci, când se pornea o femeie să facă copii, dacă aceștia erau reușiți, făcea alții în serie și de multe ori se creșteau unii pe alții. Și se opreau când luau în calcul venitul și întreținerea lor. Acest venit era de cele mai multe ori confortabil pentru o familie. Exista și un liceu comercial în localitate, la care a fost dat fiul cel mare, tatăl meu. După terminarea liceului, sora cea mare se pregătea pentru facultatea de medicină, dar evenimentele istorice au determinat-o să renunțe; tata fusese admis la Facultatea de Electro-mecanică din Paris și deoarece părinții nu puteau să-i asigure acolo întreținerea, a renunțat și a urmat cursurile Academiei comerciale, sora cea mică trebuia să rămână lângă părinți, iar fratele cel mic a fost dat la un gimnaziu industrial. Până la pensie tata a ocupat funcțiile de contabil, șef al depozitelor CAM și economist.  S-a căsătorit în 1933 cu o ființă născută tot în Noua Suliță, de origine poloneză după mamă și ucraineană după tată. Doi ani mai târziu au dat naștere unei fetițe… aceea eram eu. Cordonul ombilical fizic a fost tăiat, dar cel metafizic a rămas. Am rămas legată de cei preexistenți vieții mele, vii sau morți. Cei cunoscuți și dispăruți se reîntorc deseori în visele mele…

   Îmi povestea tata că pe acele meleaguri a învățat pescuitul, fiindcă Prutul avea multe specii de pești, precum: crapul, carasul argintiu, roșioara, șalăul, bibanul. În gospodăria lor aveau un câine lup care se numea Lord (așa aveam să-mi botez și eu primul câine primit în dar). Obișnuia să-l ia cu el la Prut, atunci când nu se ducea pentru pescuit, ci pentru plăcerea lui de a înota. Îl lăsa pe mal și se aventura în înot. Câinele uneori îl însoțea, alteori rămânea la mal și îl urmărea. Într-una din zile, înotând ceva mai departe, a intrat într-un vârtej și pe când se lupta cu furia sălbatică a apei și nu putea nici să strige – tot nu l-ar fi auzit nimeni – s-a trezit înșfăcat de câinele său care l-a dus până la mal. Și acum, la bătrânețe când îmi repovestea, se minuna de inteligența și afecțiunea câinelui, dar, spunea tata, „un înger trebuie să fi fost prin preajmă”.

   Clima în acea parte a țării, îmi povesteau părinții, este mai aspră decât în sudul țării, strugurii, de exemplu, nu ajungeau la coacere. Iernile erau aspre, geroase, viscolite uneori și cu un strat de zăpadă gros și stabil pentru o perioadă îndelungată. Totul în jur se acoperea cu o pătura albă, imaculată și pufoasă, de zăpadă. Peisajul de iarnă, părea desprins dintr-un basm. Doar săniile  cu zurgălăi, mânate de cai robuști, bine hrăniți, conduse de birjari cu căciuli mari pe cap, circulau pe străzile neasfaltate ale Nouă Suliței, cu multe denivelări, așa încât la o viteză mai mare a săniilor, simțeai că poți zbura din sanie.

   Într-o zi de iarnă nespus de geroasă, când mama era în durerile facerii, tata plecase de dimineață în zona gării, unde se sărbătorea ziua Unirii. În acel an, 1935, a fost cu adevărat o iarnă grea, dar frumoasă. Se simțea mirosul de ger proaspăt și scârțâitul omătului sub picioare. Nu mai ningea, fulgii se jucaseră în zilele dinainte, într-un zbor zglobiu. Copacii erau dantelați, parcă pregătiți și ei de festivitate în acea dimineață geroasă de iarnă. Era un peisaj de vis. Cristalele care sclipeau îți fermecau privirea când priveai jos, înspre pământ, căci fuseseră nopți lungi și ninsese mult până în acea zi. Totul  amorțise sub imensul ocean de ninsoare. Și-n adunarea tăcută, în așteptarea începerii festivității, s-a auzit glasul servitoarei: „Domnul șef, vă naște doamna!” „De parcă m-ar fi născut pe mine”, râdea tata de fata care nu știa prea bine românește. Bunica care asistase la naștere, îmi spusese că m-am învinețit, s-au speriat, au chemat preotul și m-au botezat în pripă… Era ziua sfântului mucenic Vavila în calendarul de atunci și bunica le-a spus să-mi dea numele mucenicului din ziua aceea, să fie cu noroc… și nașa se numea Maria și preotul a spus: „Se botează în numele Domnului – Vavila-Maria”. În certificatul ne naștere a fost trecut doar primul nume.

   Într-o zi de sărbătoare naţională m-am născut și această sărbătoare a Unirii, la acea vreme reprezenta ceva sacru, pentru întreaga noastră țară. Ziua de 24 Ianuarie 1859 a fost  un eveniment semnificativ, care poate fi cinstit pentru că a însemnat, parafrazându-l pe Mihail Kogălniceanu, „cheia de boltă“ pe care s-a construit România modernă.

   Nu-mi amintesc mai nimic din perioada trăită în acest loc, fiindcă l-am părăsit curând și așa sunt copiii, încep să înregistreze imagini și memoria începe să se dezvolte mai târziu.

   Aș fi dorit să descriu casa în care m-am născut, dar despre ea nu am auzit vorbindu-se. Știu doar, din spusele părinților, că bunicul le-a atribuit o parte din terenul de lângă casă, tata a cumpărat toate materialele pentru construcția ei, a făcut și un plan al casei, pe care îl păstrez și astăzi, dar ordinul de mutare în Ardeal a trebuit executat, așa că a lăsat totul, cu gândul că se vor întoarce cândva să-și construiască acea casă mult dorită. Au venit ocupațiile sovietice și visul a fost spulberat. Nu s-au mai întors pe acele meleaguri.

   Acolo sunt neamurile mele de veacuri în țărână-ngropați, alții răspândiți în cimitire îndepărtate, necunoscute, acolo este pământul care a avut dorința, dar n-a avut putința să ne păstreze.

   Cândva scriam poezia intitulată Tempi pasatti: În copilărie cântam, dansam Hora Unirii,/ în casa noastră, în curtea şcolii./ Cântam:„Pe-al nostru steag e scris unire/ într-o limbă dulce, în care/ mi-am strigat prima oară părinţii,/ locul în care am deschis ochii şi am privit cerul,/ pământul pe care au călcat primii mei paşi…/ Rudele s-au împrăştiat în cele patru puncte cardinale…/ Doamne, spune-mi, cine a suflat cu-atâta ură şi blestem/ de s-au risipit toţi atât de departe, atât de uşor,/ ca puful unei păpădii?/ Poate de aceea visez oasele strămoşilor/ ieşind din morminte şi-alcătuind în aer,/ o imensă cruce din nacru…”

  Cât timp îngrămădit în câteva amintiri! Bucăți de viață! Le adun cu mintea și le spulber în cuvinte, pentru un timp viitor… Da, am învățat cum numai din clipa trecută poți pleca…

   La doar doi ani împliniți, părinții au plecat într-o localitate montană din Transilvania (Ardeal), regiune aflată în interiorul arcului carpatic.

Vavila Popovici

Raleigh, Carolina de Nord

(Fragment din cartea „Popasurile vieții”- în pregătire)

 Prima imagine – sursa – Basarabia-Bucovina.Info.

11 May
2013

,,Omul are dimensiunile intenţiei divine: centrul şi sinteza creaţiunii Sale”

Fiecare dintre noi visează  ca măcar odată în viaţă să ajungă la Sfântul Mormânt, în locurile binecuvântate din Ţara Sfântă.

Dumnezeu mi-a rânduit să ajung şi anul acesta pentru a treia oară, sperând să primesc Sfânta Lumină a Invierii Domnului Iisus Hristos din Biserica Invierii.

Pentru a descrie sentimentele ce m-au năpădit ar fi prea mult, păstrând încă sfinţenia locului în sufletul meu de umil pelerin. Sunt trăiri care nu pot fi descrise, le putem regăsi poate prin file de pateric a celor ce s-au nevoit de veacuri prin acele locuri.

 

M-aş opri însă la atitudinea organelor de ordine faţă de cei veniţi din zorii zilei, aşteptând să pătrundă în Cetate prin una din porţi. Modul umilitor în care am fost trataţi m-a determinat să-mi pun mai multe întrebări.

De ce românii sunt atât de huliţi ? Îmbrânceli, garduri de fier pentru a ne limita accesul, aroganţă şi injurii…Din loc în loc acele garduri pentru a ne determina să ieşim din cetate. Eram ca animalele în ţarcuri…

Doar o parte din noi am reuşit să ne apropiem de Biserica Învierii. M-am numărat printre cei care au reuşit să ajungă undeva “între cer şi pământ”, pe o terasă amplasată undeva, deasupra locului unde se aștepta Sfânta Lumina în Biserica Invierii, într-un loc destinat creştinilor greci. Încercând să merg mai departe, am constatat, că, în general se intra pe baza unei legitimaţii gratuite din partea organizatorilor. Pentru români nu exista aşa ceva…Vina nu aparţine Biserici Ortodoxe Române…

Trăiri unice şi plină de lumină… M-am trezit ieşind prin Biserica Invierii alături de alţi credincioşi greci.

Faptul că România nu își are și ea locul ei printre celelalte biserici ortodoxe, în incinta Sfintei Biserici, nu mi se pare drept. Ţările Române nu au putut rămâne indiferente de-a lungul vremurilor când se impunea păstrarea Ortodoxiei la Mormântul Domnului Hristos. Mărturia daniilor se regasesc în Biserica Învierii, așa cum mii de pelerini români își regăsesc pacea în acel loc binecuvântat.

,,Pe lângă ajutoarele în bani şi tot felul de danii, domnitorii români au închinat Patriarhiei din Ierusalim venitul mai multor mănăstiri din ţară. Din venitul acestora Patriarhia din Ierusalim întreţinea aşezămintele ortodoxe de la Sfintele Locuri şi achita dările din ce în ce mai mari impuse de către turci, sau de către alţi stăpânitori ai vremilor.
Deseori domnitorii şi ierarhii români organizau colecte pentru ajutorarea aşezămintelor de la Locurile Sfinte sau ei înşişi făceau donaţii considerabile. Amintim aici pe domnitorii Vasile Lupu, Matei Basarab, Constantin Brâncoveanu, şi alţi binefăcători de neam român, voievozi şi domniţe, boieri sau oameni înstăriţi, care în mod constant făceau danii importante către aşezămintele mănăstireşti de aici.Şi astăzi se mai pot vedea în bisericile ortodoxe de la Sfintele Locuri şi în tezaurul Bisericii Sfântului Mormânt diverse odoare preţioase şi acte de danie din partea acestora către Patriarhia din Ierusalim.Cu toate acestea, la acea vreme, Biserica Ortodoxă Română nu avea în Ţara Sfântă nici o aşezare bisericească proprie, şi nici o altă mănăstire sau schit în care să se înalţe rugăciuni şi slujbe în graiul credincioşilor români. Desigur că şi mijloacele vremii făceau să se ajungă destul de greu la Sfintele Locuri, şi numai oamenii foarte bogaţi sau credincioşi îşi îngăduiau o astfel de călătorie. Mulţi dintre ei rămâneau acolo pentru totdeauna trăind cu bucurie în marile lavre duhovniceşti de pe valea Iordanului sau de pe tot cuprinsul Ţării Sfinte.” http://www.jerusalem.ro/ierusalim_ist.htm

Şi cu toate acestea, noi, nu suntem toleraţi. Nu ştiu să avem un loc al nostru nici în  interiorul Cetăţii. Am văzut lacrimi disperate, persoane în cărucioare înlăturate. Bătrâni ce se ţineau de ziduri implorând să poată intra. Oare chiar ne-am dezumanizat în urma acestei “globalizări” ? Cred că această criza financiară şi morală, este un rezultat al acestei  globalizări paguboase, din punctual meu de vedere, şi poate chiar o criză ,,fabricată,, pentru a ne putea lua si aerul…Uită însă aceşti domni scorţoşi, că, sunt români care şi-au păstrat demnitatea şi credinţa noastră ne mântuieşte, chiar dacă ajungem la jertfă…

Neamurile au un destin ascuns în Dumnezeu” ! Când îşi urmează destinul, au apărarea lui Dumnezeu. Când şi-l trădează, să se gătească de pedeapsă !

Faptul că din partea Sa, Dumnezeu a făcut totul pentru om, pâna şi jertfa Sa pe Cruce, dovedeşte că omul are un preţ imens, necrezut de mare.”Pr. Arsenie Boca


Revenind la globalizare, sunt multe mişcări, viziunile fiind diferite. “Sunt numai două probleme globale ale omenirii, energia şi educaţia Energia e baza existenţei materiale iar educaţia a celei sociale. Ele trebuie rezovate. Restul sunt speculaţii, afaceri!-Tetsuo Yoshiba-freelancer, despre libertatea gândirii, în cartea lui Mircea Bătrânu ,,Nea Vasile şi japonezul’’- 2009.

Profesorul de morală şi sociologie a creştinismului de la Tesalonic, Georgios Mantzaridis, expune un punct de vedere foarte critic în analiza fenomenului globalizarii care, în opinia sa, nu este decît o ideologie politică promovată de noua ordine mondială. Alături de tendinţa globalizantă în care este angrenată lumea contemporană şi provocată de această tendinţă, îşi face simţite efectele mişcarea de autolimitare promovată de naţionalismele militante, ambele orientări luând adesea dimensiuni ameninţătoare. Trecând prin comunism, popoarele respective se întorc la fondul lor etnic, în timp ce statele care nu au avut experienţa internaţionalismului promovează globalizarea. Ambele mişcări arată că nu există sinceritate pentru adevarata universalitate nici de o parte, nici de cealaltă. Totusi, Mantzaridis optează pentru o atitudine critică la adresa globalizarii care “duce la transformarea popoarelor în mase de indivizi, la nivelarea culturilor, la amestecul religiilor, la omogenizarea înfăţişării şi a comportamentului oamenilor, la americanizarea modului de viata”.

Am legat acest eveniment creștin, de  globalizare, derutată de atitudinea localnicilor față de pelerini. Nu este pentru prima daca când îmi exprim nemulțumirea personală privind ceea ce ni se pregătește. Nu aș putea renunța vreodată la credința mea primită prin Sfântul Botez. Așa cum afirmam odată, nu-mi doresc pierderea identității, renunțarea la tradițiile neamului meu iubitor de Hristos. Țara mea, a voastră, este unică. ,,Rugul aprins,, încă ne mai arată drumul de a fi mai aproape de Dumnezeu și Maica Domnului prin rugăciune. Avem o țară bogată prin sfințenia celor ce nu au renunțat la credință nici cu prețul vieții. Oare știm să apreciem?

 


Îndreptându-ne spre Muntele Sion, nume dat Cetăţii lui David (nu este propriu-zis un munte, ci un platou mai înalt, situat în partea de sud-vest a Ierusalimului Vechi), am întâlnit grupuri de tineri localnici între 8-17 ani care în engleza ne-au înjurat pe noi românii  şi ne-au scuipat. Acesta este efectul educaţiei într-o lume ce se doreşte globalizată? Am văzut atâta ură în ochii acelor copii…Ce le-au făcut românii? Pentru ce sunt pregătiţi în uniformele lor frumoase? Şi aşa am ajuns “robii albi” ai lumii…Ne conduc cum vor, suntem manipulaţi, ei fiind răspândiţi în întreaga lume, ocupând posturi cheie. Suntem controlaţi şi probabil în mintea lor, acei tineri se văd viitorii conducători.

Vorbesc de civilizație, dar nu știu să-și educe tineretul. Un popor ales, dar dominat de rău. Niciodată noi nu am putea să nu le respectăm momentele de sărbătoare. Ne-am înjosi să nu avem puterea de a ne respecta aproapele…

Poate ar trebui să am un sentiment de milă pentru acei tineri indoctrinați în rău. Noi, creștinii români ortodocși știm sa ne iubim aproapele, avem puterea de a ierta, și chiar umilința ne înalță…Ei, nu vor putea cunoaște această treaptă niciodată. Sfinții români ai închisorilor nu vor răzbunare.

Ei, acei localnici …se hrănesc din răzbunare și ură…educându-și pruncii eronat…Să aibă milă Cel de Sus de sufletele nevinovate și pierdute.

Am găsit o lume săracă şi o lume a celor ce ştiu doar să stăpânească având talantul.

 

Ironiile nu s-au oprit aici…Urcând spre Mănăstirea Sfântul Gheorghe Hozevitul din Pustiul Iudeii, beduinii ne-au întâmpinat întrebând-ne cu cine dorim să călătorim cu Băsescu, Obama sau Udrea…aşa au fost numiti asinii ce urcau pelerinii pe munte…

Nu doresc să aduc atingere nimănui. Iubesc Ierusalimul şi acest drum m-a schimbat, devenind mai iubitoare, mai îngăduitoare, plină de o pace sacră. Dar românismul din mine nu m-a lăsat să trec cu vederea umilinţa noastră, a Neamului Românesc. Am cunoscut evrei remarcabili, şi ştiu că-n ţara mea se bucură de pretuire. Îi sperie oare faptul că pământul ţării mele ar putea să fie un alt Ierusalim? Nu le ajunge că ne conduc? La noi sunt bine veniţi, au toate privilegiile din lume…si pentru toate astea merităm să fim scuipaţi? Noi nu am furat nimic din ţara lor, dar cineva de-al lor în ziua plecării noastre,  furase borseta unui pelerin…

,,Omul are dimensiunile intenţiei divine: centrul şi sinteza creaţiunii Sale: lumea văzută îmbinată cu lumea nevazută. Iată de ce suntem datori a vieţui potrivit acestei intenţii divine; adică să traim deodată, şi ca persoane văzute, şi ca persoane nevăzute, căci omul are valoarea arătată de jertfa de pe Cruce.

Când omul trăieşte în adevărata lui valoare, e subiect de istorie, pe când, dacă renunţă la dimensiunile sale divine, ajunge obiect de istorie, în rând cu oricare dintre obiecte, nu mai poartă un nume, ci poartă un număr.

Deci, ce poate să însemneze coborârea omului la simplă valoare economică, decât o degradare a lui în rândul vitelor, care se vor sălbatici întreolaltă şi-şi vor împinge conducătorii până la marginile nebuniei ?

Asta înseamnă treaba unuia, care ar încovoia crinii în gunoi, preţuind mai mult gunoiul decât mirosul crinului.

Pentru o alunecare a omului de la nume la număr, au să dea seama toţi înzestraţii lui Dumnezeu, cei cu daruri, cu răspunderi, cu măriri, cu puteri şi cu tot felul de haruri.”Pr. Arsenie Boca

Hristos a Înviat


Mariana Gurza

11 mai 2013

10 May
2013

MAria RUgină – O carte scrisă cu sufletul nu poate fi citită decât cu inima

Două nume tipărite cu caractere identice — unul privind spre est, iar celălalt spre vest, dar ambele îmbrățișând în lumina ochilor clarvăzători un spațiu larg de strămoșească glie — ne deschid, cu ospitalitate românească, ușa cărții în care destinele lor s-au întâlnit și apropiat.
Întâlnirea vestită de Artur Silvestri—care îl anunță pe  VASILE  PLĂVAN  ca ,,un fel de  SLAVICI  DE  BUCOVINA” – este pusă în pagină de către mult-sensibila și luminat-pioasa Mariana  Gurza — poetă, editoare și eseistă creștină, nepoată, pe linie maternă, a lui Vasile Plăvan.
Născut în 1889, la Cupca, județul Storojineț —o așezare în care istoria s-a simțit la ea acasă încă de pe vremea costobocilor și a dacilor mari, intrând în hrisoave sub  ,,Alexandru  Voievod, Domn al  Țării  Moldovei”—Vasile  Plăvan, ,,avocat, gazetar și publicist a fost — apreciază autoarea Mariana  Gurza — un entuziast și un idealist de o aristocratică noblețe sufletească, de distincție morală, de bunătate și necuprinsă omenie.La 49 de ani s-a stins, lăsând în urmă o luminoasă pildă de virtute, un nume de o rară puritate și un exemplu de adevărat românism” . (p.8)

                Despre îndârjirea, demnitatea și dăruirea cu care generațiile lui Ioan  Slavici și  Vasile  Plăvan au apărat identitatea românească, spălând trupul și inima țării dragi în ,,BOABE  DE  LACRIMI” , s-a scris mult și autorizat, în ultimele luni.

                Rândurile mele se vor destinate deslușirii personalității atât de fragile ( ,,nucul fraged”, dezrădăcinat), dar cu atât mai vrednică de ,,binecuvântarea vieții” , a autoarei acestei cărți—așa cum am reușit s-o percep din lectura unora dintre scrierile sale, din convorbiri, atitudini și, mai ales, din aplecarea atentă asupra acestei biografii de familie—în sensul cel mai larg posibil—apărută la  Editura  Fundației pentru  Cultură și  Învățământ  ,,IOAN  SLAVICI”  Timișoara—Ed. EUROSTAMPA, 2013.

                Gestul recuperator săvârșit de urmași, întru păstrarea ,,mănunchiului”  de neam al unui popor, este, în zilele noastre, tot mai anemic și mai rar. Cu atât mai sfântă apare declarația de credință a  Marianei  Gurza : ,,nu avem voie să ne uităm rădăcinile” (p. 9) – un avertisment autentic și demn de ascultat, care vine din partea unei persoane trăind dezrădăcinarea, fără a risipi niciodată pumnul de țărână neaoșă, udat cu ,,boabe de lacrimi”  fierbinți și repede curgătoare .

                Cobor cu emoție treptele templului istoric al  României răsăritene. Cel puțin de la  Dimitrie  Cantemir încoace, această binecuvântată parte a țării a rămas cea mai săracă, deși a dat oamenii cei mai aleși! Explicația vine și prin  Vasile  Plăvan, Mariana  Gurza și câți alții (!):nevoile exterioare sunt echilibrate printr-un interior de o bogăție, o forță și o tenacitate rare și recunoscute.

                Alături de filiația literară evidentă, se poate distinge în paginile cărții și o apropiere de destin biografic în căutarea și descifrarea drumului drept, necesar și definitoriu.

                Nemângâiata ,,condamnare” la viață după pierderea unuia dintre părinți, ,,amarul despărțirii de locurile unde-și depănase firul zilelor de copil” (p.18), ieșirea ,,din cătușele” realității, spre a visa ,,dulce și mângâietor”  (p.19), ,,jindul nestâns după pământul și aerul”  (p.20) pierdute, ,,sentimentul singurătății și al părăsirii, cu care…făcuse prea de timpuriu cunoștință” (p.20) și încă altele, pecetluite parcă de cumpăna destinului citit în capriciul ,,boabelor de săcară”:,,M-am născut să rătăcesc în lume fără noroc” (p.22), apăsări sfâșietoare pentru sufletul copilului  Radu din povestirea  ,,Boabe de lacrimi”, par desprinse de pe coperta inimii  Marianei  Gurza.

                Agitația, fierberea interioară, neacceptarea distrugerii marilor valori materiale și spirituale în aventurile unor sisteme politice iresponsabile, stări des întâlnite în poezia  Marianei  Gurza, sunt similare cu cele trăite de înaintașul său, atunci când descria ororile primului război mondial:,,Sufletul plin de milă și bunătate, iubitor de adevăr și dreptate este exterminat” (p.23).

                Participant direct în corpul de voluntari la luptele pentru întregirea neamului,  Vasile  Plăvan revarsă testamentar în sufletul nepoatei sale dreptul sacru ,,ca pământul străjuit și apărat cu îndârjire de arcașii lui  Ștefan cel  Mare să fie readus sub oblăduirea noastră” (p.29).

                Versul  Marianei  Gurza stăruie legănat pe cea mai caldă și aleasă muzică a sufletului său, așa cum textele lui  Vasile  Plăvan unduiesc precum spicele pe nelipsitele armonii ale doinelor românești sau pe trilurile privighetorilor, aducând lumile în armonie.

                Dedicând fiicei sale (Geta) o povestire pilduitoare (,,Două lumi” ), autorul înalță țăranului român un monument, având ca soclu triadic  Munca,  Ordinea și  Credința.  Nu-i iartă însă străvechea și dăunătoarea atitudine refractară față de carte și învățătură, înțelegând că numai ,,truda fără răgaz, atât pentru cărturari cât și pentru plugari” , poate duce la ,,consolidarea morală și materială a scumpei noastre Țări” (p.35).

                Ceea ce a înțeles  Vasile  Plăvan, acum circa un veac, mai bine decât unii ,,responsabili”  ai zilelor noastre, este faptul că extazul religios (,,Obrazul drept al  Maicii Domnului lipit în fericire negrăită de căpșorul pruncului divin, gura întredeschisă puțin și umbrită de o ușoară durere eterică, frumusețea palidă a feței și capul înclinat cu o grație care îți aduce aminte de femeia de pe pânzele  Renașterii italiene—toate sunt învăluite într-o atmosferă de resemnare dumnezeiască și de cucernicie înălțătoare” p.36) înalță sufletul, dar nu hrănește mintea și trupul. Într-o țară fără industrie, dependentă de ,,fabricile din străinătate” , exportatoare de materii prime (,,Românul nu contribie decât aproape numai cu mânuirea țapinei” –este vorba de exploatarea lemnului—p.35), ,,folosul rezultând din această operație economică îl trag intermediarii, tot ei” (p.35).

                Murmurând, precum odinioară , apele noastre povestesc ,,de vremile cari au fost, când liota străinilor nu vermuia ghiftuită pe meleagurile acestea” (p.36).  ,,Un popas la mănăstirea  Moldovița, care-ți grăiește de trecutul nostru bogat în oameni și fapte mari” , ,,te îndeamnă să-ți faci și tu datoria, sporind pe cât se poate creația cinstită și curată a  Românismului” (p.37).

                Evocând figura directorului de școală din  Cupca, autorul vorbește cu evlavie, recunoaștere și recunoștință despre ,,luminătorii” ,,care au stăruit cu osârdie și tragere de inimă, ca să samene sămânța culturii și să spargă paragina ce se împotrivea cu îndărătnicie” (p.39). ,,Obiectivul său principal a fost de a primeni viața satului, de a arăta foloasele învățăturii” (p.40).

                O altă coordonată pe care s-a înscris cu vădită pricepere și perseverență  Mariana  Gurza, ducând mai departe idealurile înaintașului său, este presa. Vorbind despre rolul acesteia, Vasile  Plăvan numea ziarul (,,Glasul  Bucovinei” ) ,,crainicul neadormit al ideilor frumoase, pe cari le duce în casa celui bogat și în coliba săracului”, idei pornite ,,dintr-un suflet curat și plin de dragoste pentru tot ce-i românesc, suflet mai stăpânit de dorul celei entuziaste propășiri” (p.44).

                Ca publicist online și în format tipar,  Mariana  Gurza și-a creat o vastă rețea de colaborări la nivel național și în diaspora, manifestă o exigență selectivă demnă de tot respectul, știe să cultive și să întrețină o atmosferă relațională care îi face cinste!

                Și sigur ar trebui să luăm aminte la observația cu care se încheie ciclul povestirilor lui  Vasile  Plăvan, aceea că ,,Banul era ispita și rădăcina tuturor păcatelor de pe lumea asta, când el ajunge să fie stăpân pe om” (p.57).

                În partea a doua, cartea conține  FOTODOCUMENTE aparținând lui  Vasile  Plăvan, începând cu  Certificatul de botez, actele de studii, legitimații,  Certificat de cununie,  Cartea de identitate,  Ordinul de mobilizare, abonament CFR, Certificat de voluntar în lupta pentru întregirea neamului ș. a., iar în final,  Extrasul din  Registrul  Stării  Civile pentru morți, pe anul 1939.

                Următorul capitol, intitulat DRUMUL  SPRE  VEȘNICIE, cuprinde extrase din presa vremii cu privire la tecerea în ,,veacul cel fără sfârșit”  al acestui ,,suflet nepătat”—,,unul din cei mai cinstiți și iubiți ziariști bucovineni:VASILE  PLĂVAN” (p.77), ,,un îmblânzit fanatic al idealului și, în același timp, o nefericită victimă a credinței lui sufletești că oamenii sunt mai buni decât se învederează,în josnicia lor de toate zilele” (p.79).

                Capitolul  REFERINȚE  CRITICE  evidențiază ,,limba neaoș moldovenească”, ,,stilul clar și concis” (p.91), nota de tristețe rămasă în sufletul său după pierderea timpurie a mamei.

                În  Postfața la volumul ,,Boabe de lacrimi” (2007),  Artur  Silvestri evidențiază inițiativa ,,urmașului veghetor”  (Mariana  Gurza), în contrast cu indiferența forurilor literare, ,,unde uitarea și risipa au devenit regulă de fier și atitudinea cea mai răspândită” (p.95).

                Volumul de referință confirmă un ,,autor de epocă” .  ,,Proza lui este în chip izbitor sămănătoristă, eticistă și  <<iorghistă>> ,arătându-ne un fel de  Slavici de  Bucovina” (p.95) . Ca elemente sămănătoriste, Artur  Silvestri reliefează: ,,O reverie a sufletelor candide se observă adeseori, iar semnele originarului  apar din toate părțile și se impun. Secera totemică, satul mitic, <<soroacele>>, ursita, mulțimea de superstiții, de frici parcă de om din neolitic și de reacții codificate se includ aici, dar în felul unui <<sadovenism congenital>>. Prozatorul…picură în substanța lui afectivă multă doctrină și element de tradiție regională” (p.96-97).

                ,,Eminescianitatea” lui V.  Plăvan se impune ca atitudine (vezi evocarea ,,drumului de fier” , prezența ,,Doinei” )și presentiment (drama colectivă, ,,blestemul sub-istoriei” , regimul de ,,supus austriac” , stârpirea elementului românesc, ,,babelismul’’ de imperiu în amurg (p.97).

                ,,Accentul acestei literaturi este eticist și doctrinar, cultivând un rousseauism etnic izbitor” (p.97).  ,,Modelul” și ,,exemplul” sunt capitale. ,,Cărturar de speță practică, în tradiție bucovineană, unde știința de carte nu a condus la un gen contemplativ”, Vasile Plăvan ,,era, deopotrivă, un om citit” (p.97), ,,având înțelegere vie a vieții, pătrunzător… , cu un talent simțit printre rânduri” (p.98).

                Georgeta Plăvan Ștefănescu – fiica scriitorului – face o sinteză a vieții și activității acestuia, încheind cu aprecierea: ,,A fost un om integru, cu o judecată cumpănită, fără patimi, stăpânit de imperativul conștiinței, al datoriei și al onoarei. Conciliant și blajin, sărac în bunuri materiale, el a lăsat în urmă o luminoasă pildă de virtute, un nume de o rară puritate și un exemplu de adevărat românism” (p.103).

                Un amplu articol de presă semnează în ,,Foaia națională” (2010) și Vasilica Grigoraș, propunând tineretului de astăzi modelul Vasile Plăvan.

                Un auxiliar explicativ de termeni, necesar nu atât pentru înțelegerea textelor, cât pentru a marca particularismul și evoluția lingvistică în ultimul secol, vine să ajute cititorul și să îmbogățească dotarea întreprinderii de înaltă excepție a ,,urmașului veghetor” – Mariana Gurza. La aceasta contribuie și Nota Editorului, care prezintă tipărirea volumului drept ,,un eveniment deosebit” prin implicarea ,,distinsei Doamne a scrisului – Mariana Gurza”, ,, prin aplecarea către o operă trecută prea usor cu vederea”,care oferă cititorului ,,o lume, poate nu demult petrecută, dar de puțini români știută”, o rădăcină din neam, care explică firea firavă, dar cutezătoare a urmașei (p.123).

                Aceleiași neobosite poete, editoare și eseiste creștine – Mariana Gurza – întreaga gratitudine a cititorului și pentru zona ilustrativă a lucrării, bogată, bine dozată, sugestivă și absolut binevenită.

MAria RUgină

30 Apr
2013

Imn al Învierii! de Sf. Valeriu Gafencu

                Imn al Învierii!

                                de Sf. Valeriu Gafencu

Va cheama Domnul slavei la lumina,
Va cheama mucenicii-n vesnicii,
Fortificati biserica crestina
Cu pietre vii zidite-n temelii.

Sa creasca-n inimile voastre
Un om nascut din nou armonios,
Pe sufletele voastre sa se-mplante
Pecetea Domnului Iisus Hristos.

Un clopot tainic miezul noptii bate
Si Iisus coboara pe pamant;
Din piepturile noastre-nsangerate
Rasuna Imnul Invierii sfant.

Veniti crestini, luati lumina
Cu sufletul smerit, purificat;
Veniti flamanzi, gustati din cina,
E nunta Fiului de Imparat.

 

IMValeriu Gafencu – Imn al invierii

Recita Mariana Gurza – un dar de suflet pentru prieteni

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii