20 May
2013

Dialog cu poetul creştin Ionatan Pirosca despre stihuri de reîntoarcere către frumos şi sensibil

Pentru Ionatan Pirosca versurile pe care le plăsmuieşte sunt o exprimare a întregii sale vieţi. Nu l-a “ajutat” nimeni, niciodată să făurească stihuri, ci s-a trezit pur şi simplu făcând acest lucru de îndată ce a deprins literele. Avea doar opt ani când a aşternut primele rime pe hârtie, fără să ştie că se apucase de ceva special, de o activitate complexă. Poeziile lui se remarcă printr-un stil literar inconfundabil, în care calitatea se împleteşte cu mesajul izvorât dintr-un autentic fundament ideatic creştin. “Le stil c’est l’homme”, de aceea poetul nu crede în conceptul de “artă pentru artă” şi nici nu depinde de anumite condiţii pentru a scrie. Ionatan Pirosca s-a născut în 1958 la Brăila,  este licenţiat în teologie şi este  căsătorit cu Sorina.

– Cum si cand ati inceput sa scrieti in mod serios poezie? In ce an ati debutat si cu ce ? Care au fost volumele urmatoare si cand au aparut ? Cate poezii ati compus pana la ora actuala?

– Niciodată nu am scris poezie în mod neserios. E ceva neserios în a respira ? De fapt, totul a decurs cât se poate de dramatic, aş spune. Întreaga mea biografie poate fi privită ca o corabie plutind pe o mare. Numiţi marea aceasta poezie, apoi imaginaţi-vă toate furtunile şi toate pânzele care poartă această corabie până se rup şi furtunile, dar şi pânzele… Numai susurul blând şi subţire al Duhului lui Dumnezeu m-a adus la un liman liniştit.

Am debutat publicistic cu două grupaje de poezie publicate în anul 1984 de revista Astra, de la Braşov. Tot în acel an, luam şi primele mele două premii la concursuri literare naţionale. Abia după zece ani, în 1994, după mai multe premii şi recunoaşteri publicistice prin diverse reviste literare, debutam editorial cu placheta Cu faţa la cruce. Era o cărţulie alcătuită din poezie scrisă de-a lungul anilor, dar schimbată şi regenerată astfel încât să reflecte o mare modificare ce se petrecuse la nivelul sufletului meu: anume, întoarcerea cu faţa către Hristos şi către crucea Sa mântuitoare.

Nu pot spune câte poezii am scris, aşa cum nu număr niciodată câte linguri de mâncare mănânc la o masă. Pot doar să vă spun că am publicat până acum şase volume de poezie şi că am pregătite încă  vreo patru, pentru a le publica în următorii ani.

– Ce fel de poezie scrieti? Ati scris mai multe categorii de poezii? V-ati format deja un stil al dvs., inconfundabil? Dintre poemele pe care le-ati scris pana in prezent, aveti unul preferat?

– Îmi place să  cred că ceea ce fac eu se cheamă poezie creştină. Asta înseamnă să fie o poezie de două feluri: de o bună calitate literară, ca poezie, şi cu un autentic fundament ideatic creştin, ca şi mesaj. Aceste două aspecte trebuie să se împletească în cel mai armonios chip şi cu cel mai viguros impact atunci când se apropie de sufletul iubitor de frumos. Despre stil, ce să vă spun… “Le stil c’est l’homme”. E ceva ce s-a format dintr-un mine trecut prin sumedenia de lecturi, cenacluri, încercări mai bune sau mai puţin bune de a scrie ca unul sau ca altul dintre marii poeţi ai lumii… Dacă e ceva inconfundabil la mine, nu scrierea poeziei este, ci modul cum interferează ea cu propria-mi biografie.

Nu am un poem preferat. Dar am o carte preferată. Vorbesc despre volumul Ferestrele Împărăţiei, apărut în 2006.

– Descrieti-ne procesul aparitiei unui poem. Preferati sa fiti singur atunci cand scrieti sau sa ascultati muzica? Petreceti un anumit timp pentru a rescrie un vers sau va iese din prima?

– Scriu când am timp şi când sunt suficient de odihnit ca s-o fac. Nu ştiu dinainte ce voi scrie. Asta îmi sugerează cuvintele însele, pe măsură ce se ţes în diverse sintagme. Aşa se conturează ideea, care preia apoi curgerea întregii construcţii. Cuvintele care urmează momentului de cristalizare a ideii se subscriu acesteia, dar îşi păstrează şi un teritoriu de autonomie formală, îngăduindu-mi să mă joc cu ele, la fel cum aranjam cubuleţele colorate, în copilărie. Ba chiar îmi permit să inventez cuvinte sau încărcături gramaticale noi, care prin aportul lor semantic şi eufonic, creează sonorităţi şi sugestii noi, surprinzătoare, frumoase.

Nu depind de anumite condiţii pentru a scrie. Îmi place să ascult muzică, dar asta nu mă condiţionează. E adevărat că prefer să fiu singur, dar mă stimulează la fel de bine prezenţa alături de mine a cuiva drag. Nu încerc variante formale diferite pentru a definitiva un vers. Acest lucru se face în minte, în mod automat, în timpul procesului de scriere. Apare de obicei, forma definitivă a poemelor.

– Cum procedati pentru a ajunge de la o foaie de hartie alba la un poem finalizat? Cand si cum va dati seama ca un poem e finalizat, sa spunem ca traiti un anumit sentiment de calm, sau considerati ca un poem nu e niciodata cu adevarat incheiat?

– Nu am mai scris de multă vreme pe o foaie. Doar pe calculator. Şi asta fiindcă, din cauza bolii de care sufăr, mâna mea refuză să poarte pixul pe hârtie. De mulţi ani sunt ceea ce se numeşte “persoană cu handicap”.  Scriu foarte greu, dar scriu foarte mult. Mă instalez la computer şi chiar dacă trupul meu nu poate să hoinărească prea mult în lumea asta, imaginaţia pleacă la căutat de comori. Curând după aceea, am un început, un cuvânt sau poate mai multe… Experienţa îmi spune ce se poate face cu această comoară. Mă las în seama ei, fiindcă ştiu că e ceva ce se cheamătalent şi care nu îmi îngăduie să pierd nici o comoară. Aşa că în ciuda bolii şi a handicapului, fac exact ceea ce făceam şi înainte de instalarea handicapului, ba se pare că o fac chiar mai bine decât înainte. Scriu numai poeme “la gata”. Nu revin niciodată asupra vreunui text încheiat.

– Ce rol are cititorul atunci cand scrieti? Cum reactioneaza cititorul la poeziile dvs.? Cine este cel mai mare critic al dvs. (in afara de dvs. insiva)?

– Dacă nu ar fi cititorii, dimensiunea orizontală a motivaţiei scrisului meu s-ar pierde. Nu cred în conceptul de “artă pentru artă”, iar cel de “lucrare pentru Dumnezeu” este fals, dacă nu ne gândim că orice lucrare a noastră trebuie să treacă pe la şi să fie în folosul semenilor, ca să ajungă la Dumnezeu. Deci, un barometru natural pentru măsurarea “presiunii” poeziei mele – şi a oricărui altuia – sunt reacţiile cititorilor. Tot cititorii îmi dau şi nota. Fiindcă, dacă ar fi după soţia mea – care e cel dintâi cititor al meu – aş merita mereu zece! Aşa că, de obicei, mai aştept şi alte păreri.

– Exista in poemele dvs. adevaruri care risca sa se piarda atunci cand lectura se face in gand? Aveti si poeme scrise pentru a fi citite in gand, poate ca o meditatie in tacere, poeme care nu trebuie recitate?

– Pierderea vreunui adevăr  în poezie sau revelarea vreunuia înseamnă ceva foarte relativ. Aspectul acesta depinde de atât de multe variabile, încât nu m-aş  aventura să apreciez când are cel mai valabil impact poezia mea. Îmi place, e adevărat, să-mi recit poeziile proprii, conferindu-le o rezonanţă deosebită prin tonalitatea vocii sau accentuarea anumitor lucruri, dar nu pot spune că se schimbă ceva în structura de profunzime a poemelor, astfel. Meditaţia în tăcere precede scrierea, nu o înlocuieşte. Cât despre procesul de receptare a gândurilor, trăirilor expuse sau a ideilor, acesta este descoperit de fiecare cititor în momentul lecturii.

– Ce obiectiv urmariti in poeziile pe care le scrieti? Ne puteti vorbi despre influenta crestinismului in poezia dvs.? Ce alte concepte, in afara celui crestin, v-au mai calauzit in ceea ce ati scris?

– De obicei, scriu ca o exprimare a întregii mele vieţi. Ca o reîntoarcere către frumos şi sensibil a tot ceea ce Dumnezeu a lăsat desăvârşit şi curat pe pământ şi care a fost pervertit de păcat. A propriilor mele simţiri, care nu pot fi recuperate de adevăr decât prin Cel ce poate recupera toate lucrurile. De aceea, nu pot renunţa la a mă închina lui Hristos, cu poezia mea. Din punctul meu de vedere, creştinismul nu este numai o influenţă în poezie, ci însăşi concepţia mea despre lume şi viaţă, care stă la baza întregii mele existenţe şi a tuturor manifestărilor mele. O altă dimensiune definitorie care trebuie să caracterizeze o poezie creştină este, aşa cum mai spuneam, aceea de… poezie, de excelenţă literară.

– Ce poet crestin cititi in prezent? Ce parere aveti despre poezia crestina contemporana? Ce plusuri si ce minusuri are? Exista in prezent, o miscare poetica crestina?

– Dacă privesc la apartenenţa confesională a autorilor, pot spune că nu citesc altfel de poezie decât din cea creştină. Dar se întâmplă să regăsesc atât de puţin din creştinism în operele imensei majorităţi a scriitorilor de azi, că nu pot spune cu mâna pe inimă că acum citesc vreun poet creştin. Poezia de azi se umple de postmodernitatea haosului în care trăim, a unei realităţi al cărei stăpân este cel rău. Unele opere poetice strălucesc de frumuseţe literară, dar “vâna” lor spirituală e de tot nulă, dacă nu dăunătoare, desfigurată moral.

Am iniţiat în 2001, un grup literar creştin pe Internet, intitulat Cuvinte la schimb. Aceasta pare a fi unica reprezentare de acest gen a creştinilor evanghelici din România.

– Se spune ca sunteti cel mai mare poet crestin in viata. Pe ce credeti ca se bazeaza aceasta afirmatie? Cum se raporteaza tinerii la creatiile dvs.? Care este cea mai recenta recunoastere pe care ati primit-o din partea celor in bransa?

– Discutabilă, această  afirmaţie. Probabil că sunt lideri de opinie care consideră aceasta ca fiind adevărat. Nu spun că nu-mi face plăcere să aud aşa ceva, dar credeţi-mă: mare “e unul singur, Dumnezeu”. În ce mă priveşte, Îi mulţumesc că încă sunt “în viaţă”.

Tinerii încearcă  şi ei să-şi găsească un drum în hăţişul ofertelor acestei lumi. Unii iubesc poezia şi încearcă să scrie. Ajung astfel, ca uneori să citească şi ce scriu eu. Tare m-aş bucura dacă ar găsi ceva care să-i ajute să vadă pe ce drum au apucat-o, citindu-mă. Poate că le-ar folosi mai mult ce scriu eu, dacă ar şti că recent am devenit membru al Uniunii Scriitorilor din România, cu (pentru întâia dată!) poezie creştină de inspiraţie evanghelică.

– Ati fost incurajat de cei din jur sa continuati sa scrieti sau se poate vorbi mai degraba de o incredere in Dumnezeu si in capacitatile proprii? Ce anume v-a ajutat sa va concentrati pe scris? Au existat si momente cand ati fi vrut sa abandonati?

– Încurajat!? Dimpotrivă! A fost un moment, după apariţia primei mele cărţi, când afirmaţia unora care erau obişnuiţi cu un anume fel de predicuţe rimate, care şi azi se practică prin biserici, că poezia mea “nu este poezie creştină”, ar fi putut fi de natură să mă demobilizeze. Am fost însă atât de supărat pe o astfel de abordare, că am văzut-o ca pe o provocare. Aşa că am mers înainte, convins fiind că am dreptate, că Dumnezeu nu m-a înzestrat degeaba şi că nu m-a chemat degeaba la un astfel de război. Nu am avut niciodată de gând să abandonez scrisul, dimpotrivă, am considerat că trebuie schimbat ceva în modul de a înţelege poezia al fraţilor mei creştini evanghelici, aşa că am luptat şi în acest sens.

– Care a fost cea mai mare provocare de pana acum, ca poet? Cum va promovati poemele? Ce surse de inspiratie aveti in prezent?

– Cea mai mare provocare ca poet şi nu doar, este aceea de a-mi depăşi propriile limitări fizice impuse de starea sănătăţii mele. Nu să scriu îmi este greu, ci să-mi promovez şi să-mi vând cărţile. De aceea, am deschis un blog pe Internet, la adresa http://ionatan.wordpress.com, unde îmi postez unele dintre lucrări. Este cel mai bun mijloc de deplasare pentru cineva pe care nu-l ajută picioarele. Cât despre sursele de inspiraţie, nu-mi fac probleme. Întotdeauna se găseşte ceva demn de iubit. Cea mai importantă sursă de inspiraţie pentru mine este dragostea lui Dumnezeu. Dar în această dragoste a Lui încap atât de multe feluri de sentimente înălţătoare şi atâtea frumuseţi de împărtăşit încât, începând de la dragostea faţă de firul de iarbă alintat de răcoarea din rouă, până la dragostea pentru părinţi, prieteni, soţie şi copii, totul mă poate inspira.

– Sunteti multumit de statutul dvs. de poet sau v-ati dori sa fiti altceva? Ati fost implicat si in publicistica? Ce altceva vi se pare relevant in experienta dvs. de pana acum si ati dori sa ne impartasiti?

– Să scriu poezie consider a fi ceea ce vrea Dumnezeu de la mine. Chiar şi boala mea, o privesc ca pe o punere specială de o parte. Dumnezeu mă  obligă să scriu. Nu pot să fac altceva. Aşadar, cum să nu fiu mulţumit cu asta?

Apoi, tot ce consider relevant în experienţa mea, trece automat în poezia mea. Tot ce-mi rămâne de făcut este să vă provoc să o citiţi.

– Unde va vedeti in viitor, ce aspiratii aveti? La ce lucrati in prezent? Ce i-ati sfatui pe cei care abia acum incep sa scrie? Unii sunt de parere ca a scrie poezie este o “pierdere de timp”. Ce le-ati spune celor care gandesc astfel?

– De fapt, nu în viitor mă văd eu, ci în veşnicie. De când Hristos m-a asigurat de posibilitatea asta, nu-mi doresc mai puţin. Aspir către El cu toată fiinţa mea, cu tot scrisul meu. Lucrez pentru asta, chiar şi prin cărţile mele. Acum am gata încă patru manuscrise, două de poezie şi două de proză şi am încă alte câteva cărţi începute, pe care mă rog să-mi dea Dumnezeu putere şi timp să le termin! Astfel, am acoperit viitorii şapte ani cu câte două apariţii – poezie sau proză – pe an.

Dacă sunt tineri atraşi de poezie, îi sfătuiesc să citească mult, să  vadă ce este şi cum se face poezia bună. Să citească  multă poezie şi multă critică de poezie. Apoi, să exerseze, să nu se sperie de eşecuri şi să exerseze iar. Fiindcă a scrie poezie este ceva de foarte mare importanţă. Poate cineva să spună că el însuşi este o pierdere de timp, din punctul de vedere al lui Dumnezeu, care şi-ar fi irosit timpul creându-l? Suntem creaţia lui Dumnezeu. Poezia este o creaţie a noastră. Ea nu este o pierdere de timp pentru noi, aşa cum nici noi nu suntem o pierdere de timp pentru Dumnezeu…

Octavian Curpas

Phoenix, Arizona

(Interviul realizat in iulie, 2009. Acum poetul Ionatan Pirosca nu mai este printre noi…)

20 May
2013

Monica Ilaș – Versuri

 

zapezi de tei

 

 

 Obositi de cuvinte, am chemat cerul

sa isi rostogoleasca palmele,

d i n   z a p e z i   d e   t e i

peste obrazul suav al sferelor.

Am ramas agatati printre turle mute

si   a d j e c t i v e…

Nu ne mai varsam printre tipetele

c a t e d r a l e l o r

si nu ne mai nasteam in zodii

d e   a r g i n t,

precum infatisarile fara contur

ale timpului, pierdute in scrumul

 s c o i c i l o r…

Marea verticala ne-a chemat pe fiecare

sa patrundem dincolo de marginea

a l g e l o r,

dar mai obositi de cuvinte ne inchinam

c e r c u l u i

si ii ceream, pe mai departe – gloria

z a p e z i l o r    g a n d i t o a r e…

 

 

 

 cad vocale

 

 Vocalele ne pierd in lume.

Ele calca pe  iarba  obosita

intre ceea ce a fost

si lumea intrata intr-un minut.

Ard inapoia noastra, strabat trecutul,

i n   o g l i n z i ,

intorcand ocheanele de samburi

i n m i r e s m a t i .

Pustiuri in floare, pustiuri in stoluri, 

pustiuri in ninsori, pustiuri in undele

m a r i i …

Semnele ne pierd in lume

certandu-ne cu lacrimi de valuri

s o l e m n e

ca furtunile cenusii

strabatute de umbrele  a b s e n t e i.

Acolo,  parasite in vai,

ne-au ramas urmele vinovate.

S u n t e m   v a n a t

intr-un loc fara prada.

Vocalele cad in perfectiunea 

s f e r e i.

 

 

sfarsit

 

 

 Fara inceput – cobor in mine, fara sfarsit.

Fiicele frunzelor se duc abatute…

Vine  gerul  peste  lume.

Turme de semne leaga abisurile visand,

numara tipetele de cristal

ratacite la marginea clipei

care sta la panda.

In fosnetul surd  ma pierde o umbra.

Alerg ca fumul intelept din carciumi…

Ma rog sã fiti mireasma gandului

in violetul unui astru.

Fara inceput – cobor in mine, fara sfarsit !

 

gand de roua

 

Trecatorii au cazut pe ganduri.

Se preling secolele batute de drum

printre ramurile intelepte ale plopilor.

Numai rugaciunile au ramas.

Fantoma ingerului a inseninat –

d i m i n e t i l e  

si zorile invta povara.

Valul noptii cuprinde intamplarea

c a   p e   o   n i m f a.

Trecatorii au imbatranit in ganduri…

 

 

n e c u n o s c u t

 

 Numai cararile albe uitate

isi numara gandurile

si aluneca printre biruitorii

c a r u n t i !

Apare,  cu gheare de piatra

l u n a –

care imi   s f a s i e   a l b i a..

Trandafirii  din  puncte

imi rascolesc  a m u r g u l,

funiginea ori somnul inegresc

soaptele tainice ale noptii.

Incã nu stiu cand voi fi zidita

si nici nu am aflat,

in care tara   b o r e a l a

a m   s a   m a    p i e r d.

 

 

m i n u n e

 

 La miezul secundei care vine,

m i n u n e a   c o s m i c a

va naste osemintele cuvintelor

si al  m u z i c i l o r,

si foamea  de a privi  in adanc,

si tristetea  f r a n g e r i  unei  raze,

i n   z i u a   a   sa p t e a.

Abia atunci, lumina desavarsitã

si   d u r e r o a s ã

ne va preschimba  auzul in privire

si ma va intreba,  p e   m i n e,

despre taina umilirii metaforei

care raspandeste norii

punctului straveziu

inspre  infiorarea  sentimentului…

F e r i c e   v o u a  !

Ascultati, in tacere, sunetul pentru privit

s i    i n t r i s t a t i – v a !

Iata – vin sirurile

s e m n e l o r  de intrebare

si eu nu pot sa numar –

si eu nu pot sa mor !

 

 

a l u n e c a r e

 

 

Alunecam din intamplare

peste pajistea ceasului verde,

c a    a d i n e a u r i,

cand ne amsgeam cutremurati

de adormirea  tacerilor…

In lacrimile soarelui pierdute,

d e   c u   s e a r ã  –

asteptam sa auzim fumurile

t r i s t e t i i ,

indreptandu-se catre

u m b r e l e   s o n o r e.

Porti zavorate !

In acest numar ratacesc

fara iesire, rotindu-se –

triste spirale – pasii putinului punct

din bucuria de o clipa, a unei

d i m i n e t i.

Vom aluneca din intamplare,

printre alge si cioburi de cer.

 

 Monica Ilaș

( poezii din volumul Secretul Spiralei – Editura Augusta, Timișoara, 2001)

 

19 May
2013

Ziua Sfintelor Mironosiţe – adevărata sărbătoare a femeii creştine

“De bună seamă că primul om care a cunoscut bucuria Învierii a fost Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu, dar în prezenţa îngerului, într-o taină asemănătoare cu cea de la Bunavestire. Cine Îl iubea mai mult pe pământ şi cine Îl aştepta mai mult crezând în Învierea Celui pe care Îl ştia a fi Dumnezeu? Neavând nevoie de ea ca o dovadă, cine dintre oameni merita mai mult această mângâiere, cine se putea bucura de Învierea Fiului mai mult decât Preacurata Sa Maică? Pe bună dreptate Sfinţii Părinţi spun că Maica Domnului a fost prima care L-a văzut pe Hristos înviat, dar marea ei smerenie a făcut să nu avem o mărturisire explicită despre acest fapt a cărui evidenţă nu are nevoie însă de nici o încredinţare.

Femeile sunt primele care au aflat de Învierea lui Hristos. Sfintele Evanghelii consemnează că S-a arătat mai întâi femeilor mironosiţe.

Iar în ziua întâia a săptămânii (duminica), Maria Magdalena a venit la mormânt dis-de dimineaţă, fiind încă întuneric, şi a văzut piatra ridicată de pe mormânt. Deci a alergat şi a venit la Simon-Petru şi la celălalt ucenic pe care-l iubea Iisus, şi le-a zis: Au luat pe Domnul din mormânt şi noi nu ştim unde L-au pus (Ioan 20, 1-2).

De la începuturile creştinismului până asăzi femeile au un rol important în cultul morţilor. Prelungind rolul mironosiţelor, ele timp de 40 de zile de la înmormântare tămâiază zilnic mormântul.

Dar femeia contemporană este aproape de Hristos? Bisericile sunt pline mai ales cu femei de toate vârstele. În femei îşi pune Biserica nădejdea de misiune în afară, în primul rând în familie şi mai ales cu copiii lor.

Dar tot femeile sunt asaltate de diavol cu mai multe ispite. Ştiind că după căderea omului în păcat prin Eva, Dumnezeu a rânduit pentru oameni un mod de a se înmulţi în care femeia să fie un cuib al vieţii şi a făgăduit mântuirea tuturor femeilor prin naşterea de prunci, diavolul se străduieşte să o îndepărteze de la împlinirea acestei porunci mântuitoare. Înşelând-o ca în locul nobleţei de mamă, dată de Dumnezeu, să primească rolul de obiect al plăcerii dat de bărbat, o împinge către sterilitatea voluntară şi spre avort, făcând-o pe femeie nu numai să nu împlinească porunca ce i s-a dat de Domnul, dar să şi lucreze chiar împotriva ei.

Biserica pune în faţa femeilor spre urmare pilda Maicii Domnului care şi-a primit menirea dată spunând smerită: ’’Iată roaba Domnului’’ şi s-a învrednicit să ajungă Fiică bineplăcută a Tatălui, Maică a Fiului şi Mireasă a Duhului Sfânt.

Urmând Maicii Domnului, femeia creştină nu mai este roaba bărbatului, ci roaba lui Dumnezeu, egală în demnitate cu robul lui Dumnezeu care îi devine soţ prin Taina Nunţii. Ascultând de bărbatul ei, femeia creştină ascultă pe Dumnezeu, împlineşte porunca lui dătătoare de viaţă.

După ce a trecut sâmbăta, când se lumina de ziua întâi a săptămânii (Duminică), au venit Maria Magdalena şi cealaltă Marie, ca să vadă mormântul. Şi iată s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei. Şi înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbăcămintea lui albă ca zăpada. Şi de frica lui s-au cutremurat cei ce păzeau şi s-au făcut ca morţi. Iar îngerul, răspunzând, a zis femeilor: Nu vă temeţi, că ştiu că pe Iisus ce răstignit Îl căutaţi. Nu este aici; căci S-a sculat precum a zis; veniţi de vedeţi locul unde a zăcut. Şi degrabă mergând, spuneţi ucenicilor Lui că S-a sculat din morţi şi iată va merge înaintea voastră în Galileea; acolo Îl veţi vedea. Iată v-am spus vouă. Iar plecând ele în grabă de la mormânt, cu frică şi cu bucurie mare au alergat să vestească ucenicilor Lui. Dar când mergeau ele să vestească ucenicilor, iată Iisus le-a întâmpinat, zicând: Bucuraţi-vă! Iar ele, apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui şi I s-au închinat. Atunci Iisus le-a zis: Nu vă temeţi. Duceţi-vă şi vestiţi fraţilor Mei, ca să meargă în Galileea, şi acolo Mă vor vedea. (Matei 28, 1-10).

Ce căutaţi pe Cel viu cu cei morţi? Nu este aici, ci S-a sculat (Luca 24, 5-6)

Şi era Maria Magdalena, şi Ioana, şi Maria lui Iacob, şi celelalte împreună cu ele (Luca 24, 10)

De ce mai întâi femeile? Pentru că ele şi-au arătat statornic ataşamentul faţă de Hristos. Între persoanele care aproape necunoscute L-au urmat pe Iisus în toată misiunea Sa s-au numărat Maria Magdalena, Maria lui Iacob, Salomeea, Ioana – care Îl slujeau din averile lor (Luca 8, 2-3). Pe ucenicii care Îi urmau îi alesese Domnul, dar aceste femei L-au ales ele pe El. Între femei erau nu numai cele care Îi slujeau, ca Marta, dar şi care Îi ascultau cu nesaţ cuvântul, ca Maria (Luca 10, 38.42). Ni se spune în Evanghelii că Îl înconjurau şi veneau la El să le binecuvinteze copiii un număr aşa de mare de femei, că ucenicii încercau să le îndepărteze. Tot o femeie, care I-a spălat picioarele cu lacrimi şi I le-a şters cu părul capului ei, s-a învrednicit să audă din gura Mântuitorului: ’’Iertate sunt păcatele ei cele multe, căci mult a iubit’’ (Luca 7, 36-50). Pe drumul Golgotei femeile plângeau (Luca 23, 27) şi o femeie cu numele Veronica I-a dat o mahramă să-Şi şteargă sângele şi sudoarea de pe faţă şi a primit pe ea chipul Său. Lângă Cruce, în jurul Maicii Domnului, cu excepţia ucenicului cel iubit, Ioan, numai femei au stat (Luca 23, 49) până la punerea în mormânt (Luca 23, 55). Şi iată că tot femei, mironosiţele prăznuite astăzi au învins frica semănată de iudei şi s-au dus primele la mormânt, având doar îngrijorarea că nu vor putea ridica piatra de pe mormânt şi ca urmare le-a trimis Domnul înger din cer să le deschidă mormântul (Marcu 16, 1-10).

’’Şi venind Iosif cel din Arimateea, sfetnic ales, care aştepta şi El împărăţia lui Dumnezeu, şi, îndrăznind, a intrat la Pilat şi a cerut trupul lui Iisus. Iar Pilat s-a mirat că a şi murit şi, chemând pe sutaş, l-a întrebat dacă a murit de mult. Şi aflând de la sutaş, a dăruit lui Iosif trupul. Şi Iosif, cumpărând giulgiu şi coborându-L de pe cruce, L-a înfăşurat în giulgiu i L-a pus într-un mormânt care era săpat în stâncă, şi a prăvălit o piatră la uşa mormântului. Iar Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus. Şi după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, şi Salomeea – au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă. Şi dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe când răsărea soarele, au venit la mormânt. Şi ziceau între ele: Cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa mormântului? Dar, ridicându-şi ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci era foarte mare. Şi, intrând în mormânt, au văzut un tânăr şezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi s-au spăimântat. Iar el le-a zis: Nu vă spăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au pus. Dar mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru că va merge în Galileea, mai înainte de voi; acolo Îl veţi vedea, după cum v-a spus. Şi ieşind, au fugit de la mormânt, că erau cuprinse de frică şi de uimire, şi nimănui nimic n-au spus, căci se temeau’’(Marcu 15, 43-47; 16, 1-8).

Despre Maria Magdalena: Această Marie, numită Magdalena pentru că era din localitatea Magdala, de pe malul Mării Tiberiadei, a fost ucenică şi mironosiţă a lui Hristos, cea dintâi şi cea mai mare dintre ucenicele purtătoare de mir.

Fiind bântuită de patimi şi de necurate duhuri, ea ducea iniţial o viaţă de desfrâu şi de ticăloşie. Auzind, însă, de Hristos şi de puterea propovăduirii Lui, cea aducătoare de mântuire, pentru tot neamul omenesc, mai ales pentru cei pierduţi, în sufletul ei s-a născut ca o flacără sfioasă nădejdea că şi ea va fi izbăvită de Iisus.

Deci, mergând la El, s-a învrednicit de milostivirea Lui şi El a tămăduit-o de toată stricăciunea, luminându-i cugetul cu lumina unei vieţi noi, din dumnezeiasca dragoste. Din clipa aceea, Maria s-a făcut ucenică şi următoare a lui Hristos şi, împreună cu alte sfinte femei, a slujit Domnului pe drumul greu al vieţii lui pământeşti. O tradiţie spune că Maria Magdalena ar fi păcătoasa care a uns cu mir picioarele Domnului şi I le-a şters cu părul capului ei în casa lui Simon Leprosul.

În clipa cea mai grea a Răstignirii, când apostolii erau departe, Maria a rămas lângă Crucea Domnului ei şi al nostru, alături de Sfânta Lui Maică. Iar atunci când Sfântul Trup al Domnului a fost aşezat în mormânt, Maria Magdalena l-a uns cu miresme, vărsând multe lacrimi. În sufletul ei ardea puternic dorinţa de a fi cu Hristos, de a-I arăta şi după moarte dragostea şi recunoştinţa ei neclintită, împlinind toate datinile şi rânduielile ce se făceau pe atunci de către evrei morţilor. Cu nerăbdare a aşteptat trecerea sâmbetei. Pentru multa ei credinţă, s-a învrednicit a fi cea dintâi care a primit de la înger vestea Învierii Domnului. Şi tot ea a fost cea dintâi care L-a văzut pe Hristos, după învierea Lui din morţi. Ea este cea dintâi vestitoare a Învierii şi cel dintâi martor al arătării Domnului cu trupul după Înviere.

După înălţarea la cer a Domnului, Maria Magdalena a pornit alături de Sfinţii Apostoli în lupta plină de primejdii pentru răspândirea crddinţei, semănând în suflete cuvântul dumnezeiesc, pe care ea îl auzise din însăşi gura lui Hristos.

O tradiţie ne spune că în apostoleasca ei strădanie ar fi ajuns până la Roma, unde l-ar fi luminat pe Împăratul Tiberiu despre Domnul Iisus, iar în drumul ei de întoarcere de la Roma s-ar fi oprit la Efes, slujind Sfântului Apostol Ioan în ostenelile lui de răspândire a Cuvântului lui Dumnezeu. Şi aşa, nevoindu-se aici, a adormit întru Domnul. Din sfintele ei moaşte, mâna cu care L-a atins pe Domnul se află la Sfânta Mănăstire Simonos Petra din Sfântul Munte Athos. Cei care i s-au închinat şi au sărutat-o, dau mărturia înfricoşătoare că mâna Sfintei maria Magdalena este caldă până în ziua de astăzi.

Sfântă Maria Magdalena, cu toate sfintele femei mironosiţe, rugaţi-va lui Dumnezeu pentru noi!”

Sursa: http://www.aparatorul.md/ziua-sfintelor-mironosite-adevarata-sarbatoare-a-femeii-crestine/

15 May
2013

Metanie de Radu Gyr

Metanie

                          de Radu Gyr

 

Doamne, fă din suferinţă,
Pod de aur, pod înalt,
Fă din lacrima velintă
Ca intr-un pat adânc şi cald.

Din lovirile nedrepte
Faguri facă-se şi vin.
Din infrângeri, scări şi trepte,
Din căderi, urcuş alpin.

Din veninul pus in cană
Fă miresme ce nu pier.
Fă din fiecare rană
o cădelniţă spre cer;

Şi din fiece dezastru
si crepuscul stins în piept,
Doamne, fă lăstun albastru
si fă zâmbet înţelept.

 

15 May
2013

Dacă…de Sandu Cătinean

  Dacă…

 

Dacă ierarhii din turmă
Nu respecţi, dar nici nu urci
Stai deoparte, fă-ţi doar cruce
Şi te-nchide-n tine-atunci…

Dacă vezi că lumea-i cruntă
Iar tu nu poţi să te lupţi
Nu mai sta, nu-nfrunta lupii
Du-te-n pajiştea din munţi…

Dacă vezi că bunătatea
Nu e rostul ăstei vieţi
Nu spera să te iubească
Nici nebuni, dar nici procleţi…

Dacă crezi că nu-ţi poţi duce
Crucea, orişicât te zbaţi
Doar în rugă cată rostul
De la rugi, să nu te-abaţi…

Dacă toate-acestea, toate
Nu ajung să te alinte
Du-te-n peşteri, cată sfinţii
Şi ce-ţi spun…tu ia aminte…

 

Sandu Cătinean din Bonţida

14 May
2013

Boris David: Mă-ntorc…

 

               Mă-ntorc…

 

Mă-ntreb de unde?!…
Nu ştiu să fi plecat!
Şi-atunci?!, ce s-a-ntâmplat
De simt chemarea revederii?
Să fi eu hoinărit pe ”unde”,
În vis, pe căi, mai mult sau mai puţin profunde?!
Pe unde pleci, fără să ştii că te-i întoarce,
Şi rătăceşti împins de forţe zis oculte,
Sau, poate-atras de ce-ai lăsat,
Acolo, de-unde ai plecat…

 

Boris David

14 mai 2013

14 May
2013

Pelerinaj pentru Părintele Iustin

,,La Aiud a avut loc un pelerinaj pentru cinstirea celor care au murit sau au suferit în închisorile comuniste, totodată, credinciosii s-au rugat si pentru sănătatea părintelui Iustin. „Această zi a fost aleasă de părintele Iustin ca praznic al Sfintilor închisorilor, întrucît în noaptea dintre 14 si 15 mai 1948 au fost arestati în masă majoritatea celor ce s-au sfintit în închisorile comuniste“, se arată în chemarea monahilor.

Sănătatea părintelui Iustin si memoria celor care au sfîrsit sau au suferit în închisorile comuniste au fost motivele ce au stat la baza unui pelerinaj ce a avut loc în noaptea de 13 spre 14 mai la Aiud. Reprezentantii Mănăstirii Petru Vodă au chemat credinciosii să se alăture acestei procesiuni pentru a marca astfel memoria martirilor, dar si pentru a se ruga pentru însănătosirea staretului nemtean. „Sunteti cu totii asteptati la Aiud, în noaptea de 13 spre 14 mai, pentru a priveghea în cinstea Sfintilor închisorilor si pentru însănătosirea grabnică a părintelui nostru Iustin. Va avea loc si o procesiune cu sfintele moaste. Această zi a fost aleasă de părintele Iustin ca praznic al Sfintilor închisorilor, întrucît în noaptea dintre 14 si 15 mai 1948 au fost arestati în masă majoritatea celor ce s-au sfintit în închisorile comuniste“, se arată în chemarea monahilor.
Părintele Iustin este în acest moment unul dintre cele mai importante simboluri ale ortodoxiei românesti, renume căpătat ca urmare a credintei sale, a verticalitătii dar si a suferintelor cumplite îndurate în numele lui Dumnezeu. Recunoscut drept urmas al părintelui Cleopa de la Mănăstirea Sihăstria, Iustin Pîrvu s-a născut pe 10 februarie 1918, în satul Poiana Largului, comuna Călugăreni, judetul Neamt. A participat împreună cu Divizia 4 Vînători de Munte la luptele din cel de-al doilea război mondial, ajungînd pînă la Don. După 1945 a fost arestat si condamnat la 12 ani închisoare, pedeapsa prelungindu-i-se pînă în 1964. „Îmi amintesc că la un moment dat ne-au aliniat pe toti si ne-au întrebat care dintre noi mai crede în Dumnezeu. Am păsit în fată si am mai căpătat un spor de pedeapsă“, spunea părintele în urmă cu cîtiva ani, într-un interviu acordat ziarului Monitorul. Staretul Mănăstirii Petru Vodă a fost încarcerat la Suceava, Văcăresti, Jilava, Aiud, Pitesti si a executat muncă silnică în mina de la Baia Sprie. Ajuns la 94 de ani părintele Iustin continuă să atragă mii de credinciosi din toată tara care caută astfel la el calea spre lumină, pacea sufletească sau un cuvînt bun. Din nefericire, este în aceste momente greu încercat…

Călugării îndeamnă în continuare credinciosii la rugăciuni pentru sănătatea părintelui si speră cu totii într-o minune dumnezeiască.”

Magda Vasilache – Monitorul de Neamt

Foto: “Precum în cer, așa și pe pământ” – Cristina Nichitus Roncea

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii