19 Dec
2018

Dorel SCHOR: Călător în lumea artelor

Am primit de la Vasile Jurje, prietenul meu din tinereţe, un frumos album de artă intitulat “Călător prin lumea artelor”. Când eu l-am cunoscut, Vasile tocmai fusese repartizat la Teatrul Mihai Eminescu din Botoşani ca scenograf, iar eu îndeplineam funcţia de secretar literar al teatrului, continuând în acelaş timp pe cea de medic. În anii care au urmat, prietenul meu a semnat scenografia multor spectacole, colaborând cu numeroase teatre din România şi bucurându-se de aprecierea unor valoroşi dramaturgi, regizori, oameni de teatru, dar şi de marele public.

   Numai că scenograful nu s-a mulţumit să creieze  decoruri si schiţe de costume originale pentru spectacole, ci s-a consacrat şi picturii de şevalet, graficii, sculpturii, ilustraţiei de carte, afişelor şi coperţilor, programelor de teatru. In zecile de ani care au trecut, Vasile Jurje a participat la foarte numeroase expoziţii colective şi individuale, aducând întotdeauna în pictura sa un stil deosebit şi o tehnică surprinzătoare.

   Scriam într-o cronică de artă că tablourile sale sunt neobişnuite, că pictorul abandonează formele figurative sau geometrice pentru a descoperi un nou limbaj artistic, bazat în mare parte pe improvizaţie, folclor, simboluri mitice, forme abstracte. Fluiditatea chipurilor şi lipsa de precizie a spaţiului dau măsura libertăţii de gândire şi visare. Cunoscuţi critici de artă au subliniat faptul că Jurje redă stări spirituale proprii, fiind preocupat de o nouă iconografie plastică, cu semnificaţii din ideile lumii contemporane. În cazul portretelor, el anulează asemănarea fizică în favoarea esenţei unor caractere.

   Citându-mă în album, artistul reproduce multe din afirmaţiile mele. Vasile Jurje recurge discret la esenţializări cu încărcătură filozofică, într-un univers voit fabulos.

Poate că aici se ascunde secretul succesului său, la care aş mai adăuga coloritul subtil într-un spaţiu postmodern, într-un univers plastic unic.

———————————-

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

18 decembrie, 2018

17 Dec
2018

Dorel SCHOR: Miriam Cojocaru și nesfârşitul universul feminin în artă

Picturile lui Miriam Cojocaru sunt în mare parte inspirate din nesfârşitul universul feminin şi sunt dedicate cu delicateţe şi duioşie publicului.

Ea alege unele teme celebre şi apropiate tuturor, dar la reinterpretează, le reconfigurează cu inteligenţă, îmbogăţind imaginarul. Femeia în  toate situaţiile reprezentative, de soţie, mamă, iubită se află în centrul acestui univers intim. Frumosul etern feminin trebuie adesea descoperit pentru că el se află în fiecare suflet. Acest lucru îşi propune pictoriţa, subliniind cu discreţie tandreţea, fragilitatea dar şi forţa.

   Dragostea incomparabilă a mamei, profunzimea acesteia, starea pură de duioşie maternală, nobleţea sentimentelor sunt surprinse în multe din picturile semnate de Miriam Cojocaru. In lucrările cu tematică maternală ea descoperă şi inocenţa, delicatesea dar şi misterul mereu însoţit de stări meditative. Picturile cu femei reflectă cea ce simt personajele, mult mai mult decât puterea feminină, mai mult decât o simplă frumuseţe.

   Pictura devine astfel o fascinantă lecţie de viaţă, ea devenind interesantă şi atrăgătoare când conţine armonii subtile, formele şi culorile sugerând esenţa.

———————————-

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

16 decembrie, 2018

17 Dec
2018

Miriam Miriam: Poeme de dragoste

 Lutul iubirii

 

cu inima mea durerea,
cu  ochii mei uitarea,
cu mâinile mele
purtate prin lut
ți-aș mângâia obrajii…
Da, iubite de vis,
lutul iubirii
este greu de lucrat
este aceeași lucrare
a unui olar, ce frāmântā
cu lacrimi și lutul
se-nmoaie de cāldura
dorinței pentru o formā!
E tare lutul iubirii
pentru că tu, iubite de vis,
nu vrei să primești
nici iubire, nici mângâiere
Ci numai durere!

 

Colorez suflete

 

Cu penelul meu
colorez suflete,
Culoarea mea
nu se șterge…
Am ales un om
din mulțime
și mi-am dăruit
inima și trupul!
Iubește-mā cu
toatā ființa ta…
dar cer sacrificii…
Privește-mă ca
un pictor desăvârsit
și lasă-mă să ating
clipa fericirii
ce nu am găsit-o!
Extazul miraculos
al dăruirii, al iubirii
și n-ai sā mă pierzi…
Penelul meu
colorează suflete
și tu, nu poți
sā mă uiți!

 

 

Alunec în patul iubirii…

 


Alunec în patul
de mătase argintie,
între noi fulguie iubirea.
Mă îmbrac cu lumina
ce-ți mângâie chipul
și te rog, să rămâi!

 

Mă așez lângă tine
și astăzi te iubesc
mai mult decât ieri…
Lasă-ți gândurile
deoparte învăluite
în mister!

 

Ești ultimul romantic
acoperit de frunze,
Ești ultima iubire
cu zâmbet ușor
Alege doar patul să fie
de mătase argintie
și flori !

 

 

Nu te mai vreau…

 

Am obosit să alerg
după tine,
Nu te mai vreau…
Am obosit sā privesc
la  soare  cu raze
Fără speranțe…
Am căutat icoane
făcătoare de minuni,
dar ce folos…
Ești demiurg în apus
și piatră de încercare,
Ce păcat…
Pe pânzele mele
îti dau culoare că exiști
dar fără viață…
Ești atât de diferit
și mereu ocupat cu tine,
poveste…
Am obosit vei înțelege!

 

 


Gânduri…

                            (Poem dedicat Elenei Mihāilā Fāuricā)

 

E viscol, e iarnă
ninge mărunt,
Focul în sobă
arde încet…
Clipele trec si
gânduri la fel
Și clopote bat
în noapte!

 

Târziu mă ridic
și mă-ndrept
către sobă.
Prin limbi de
lumină-ți citesc
în gânduri,
pierdute-ntre
vară și iarnă.
Și chipul tău
blând  răsare
ca luna și fulgii
de nea se topesc!

 

Și drumul de iarnă
e greu, ca povară
și anii îi porți ca
mister…
Ești femeia cu
multe cuvinte,
Ce-și poartă
iubirea mereu!

 

E iarnă  e noapte
e frig
Și focul mai arde
mocnit…
Mi-e dor să-ți
citesc în noapte
Gândul tău,
o poveste de vis!

                                                8 decembrie, 2018

———————————–

Miriam MIRIAM

Franța, Paris

17 decembrie, 2018

 

*Poeta Dăbău Nadia (Miriam Miriam – pseudonim literar), s-a născut în Mediaș, jud Sibiu. De 12 ani este stabilitā în Franta, având acte de rezidentă (Paris). Scrie poezii, prozā, încă de pe băncile școlii dar cu pauze și reluāri ! Cea mai mare bucurie i-a adus-o volumul de poezii ,,Poeme de dragoste și dor ”, 2018. A avut mai multe apariții în reviste de cultură precum: ,,Roua Stelarā’’ din Chișināu , Revista de Tecuci, Revista Logos și Agape, Revista Cuvânt și iubire…

16 Dec
2018

Dorel SCHOR: Arie Lamdan – Lucrări în acuarelă

Un cunoscut critic de artă din România (Eugen Schileru) susţinea cu competenţă în urmă cu mai mulţi ani că “acuarela aparţine picturii şi nu graficii”. Afirmaţia sa este susţinută de argumente tehnice, dar şi de  faptul că acest gen de pictură pe hârtie se bazează pe transparenţă, care lasă să se întrevadă fondul alb, ceea ce conferă lucrărilor în acuarelă luminozitatea şi delicateţea care le caracterizează.

   Dar pictura în culori de apă cere un plus de îndemânare. Uscarea imediată a acuarelei cere o execuţie rapidă,   iar spontaneitatea  pictorului şi  foarte puţinele posibilităţi de corectare necesită o adevărată măiestrie. Este locul să menţionăm că o pleiadă nesfârşită de pictori cunoscuţi  din întreaga lume a practicat această specie, fie ca schiţe pregătitoare pentru lucrări importante în ulei, fie ca lucrări de sine stătătoare. Georges Rouault, Vasili Kandinski, Egon Schiele, Emil Nolde, Paul Klee, Paul Signac, Raul Dufy şi chiar Pablo Picasso, sunt numai  o parte din cei care au semnat acuarele. După cum se vede după autorii consacraţi, acuarela a servit toate stilurile moderne: impresionism, expresionism, cubism, abstract, constructivism, suprarealism, neo-primitivism, simbolism etc.

   Pictorul israelian Arie Lamdan a excelat până nu de mult în grafică şi pictura de şevalet.  Intr-o discuţie recentă,  mi-a mărturisit că de câteva luni pictează numai acuarele. Acestea îi permit să creeze un întreg armonios, descoperind din nou forţa exploratoare a culorii şi a liniei. El nu refuză reprezentarea figurativă a realităţii cu o absolută acurateţe.

Iată, pentru exemplificare, câteva din ultimele sale lucrări din această specie a artei plastice.

———————————-

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

16 decembrie, 2018

15 Dec
2018

Monah Iustin T. : Crăciunul sau dezdesăvârşirea lui Dumnezeu

Doar câteva zile până ne va mira Crăciunul. Sau nu. Dacă ne-am obişnuit. În lumea noastră repetitivă, ce se poate spune nou despre această întâmplare care se numeşte Crăciun sau Naşterea Domnului? Ce se mai poate spune dincolo de domeniul evidenţei istorice şi biblice, care este un film pe care ne-am plictisit, mental, să-l tot „rulăm”…? Căci nu putem scăpa de un anume sentiment al previzibilului, al „acomodării” cu naraţiunea: magilor li se arată Steaua, Fecioara merge în Betleem, Pruncul se naşte, îngerii cântă, Irod turbează etc. Pesemne că asta e limita raţiunii noastre, să obosească să mai depene aceeaşi naraţiune, pe care pare că a înţeles-o… Şi când povestea încetează să mai fie paradoxală, când se clasicizează în elemente concrete, când mirarea nu se mai produce… atunci şi Taina, încet-încet, devine ştire. Cu lungime de viaţă de câteva zile sau ore. Un Crăciun, deci, care nu poate să mai iasă din timp…

De unde, totuşi, ni s-ar putea aprinde mirarea în noi? Aceea care ne face un homo mirabilis, mai presus de homo sapiens. De unde începem să ieşim din timp? În mod cert, nu de la lucrurile pe care le înţelegem (sau credem că le înţelegem), ci de la lucrurile pe care nu le înţelegem. Pe care poate n-o să le înţelegem niciodată…

Iată unul, în care să ne spargem mintea!… Ne-am obişnuit deja cu faptul că Iisus S-a născut. Că Dumnezeu S-a făcut om. Dar nu ne vom obişnui niciodată cu faptul că Dumnezeu şi-a asumat gena copilăriei. Că Dumnezeu îşi poate trăi desăvârşirea în conţinutul vârstei de 1 an. Sau de 2 ani. Sau de 5 ani. Luat invers, că un trup şi o minte – omenească, până la urmă – de copil poate găzdui însuşi sufletul şi mintea lui Dumnezeu. Este de neconceput această alăturare de inocenţă şi neştiinţă naturală (la 2-3 ani) cu atotştiinţa unui Om desăvârşit şi nesfârşit de ani, în acelaşi trup. Numai un Om cu suflet necuprins poate alege să încapă într-un prunc, să-şi strângă atotştiinţa Lui în naivitatea unui copil. Este o metaforă desăvârşită de care numai Dumnezeu era în stare. Şi luăm în calcul, desigur, că copilul Iisus „creştea şi Se întărea cu duhul” (Luca 2, 40), aşadar avea limite, nu era maturizat, şi pesemne că avea şi el slăbiciunile drăgălaşe ale tuturor copiilor… (Oare-i plăceau dulciurile?). Miracolul e că acest copil care se ţinea de blana mieilor, şi se bălăcea în apă, şi care fugea la Maria, mumă-sa, să-i dea vreo dulcegărie – era desăvârşit în acelaşi timp, pentru că El crease luna, magii, stelele, noaptea şi decorul întregului scenariu. El stabilise limitele tuturor lucrurilor. Şi, acum, iată, şi pe a Lui…

Este ca şi cum ne-am uita la copiii noştri de 3 ani, dincolo de naivitatea lor neastâmpărată, şi am putea concepe că în ei locuieşte Ceva desăvârşit, veşnic şi pentru totdeauna. Mai presus de ei. Poate că este deja o Persoană desăvârşită în ei. Asta ne spune Botezul. Şi dacă s-ar duce în Cer acum, le-ar fi destul să trăiască veşnicia pentru totdeauna în cuprinsul vârstei de 3 ani. Cum a trăit-o Iisus.

Deci cum să numim această ciudată îmbrăcare a lui Dumnezeu în hainele umanităţii celei mai fragile şi mai slabe? Încopilărire ar fi un concept bun, dacă nu ne-ar duce, cumva, în zona de drăgălăşenie. Iar când tainele devin „drăgălaşe”, riscul cel mai mare e să ne „acomodăm” cu ele. Şi să cădem în timp. Hai s-o numim, din perspectiva Lui… dezdesăvârşire. Pentru că lasă loc pentru ceva nou. Pentru o nouă desăvârşire, împreună cu omul! Să zicem că lui Dumnezeu i-a plăcut să trăiască câţiva ani de dezdesăvârşire. Nişte ani eterni, din punctul Lui de vedere, care rămân în El dintotdeauna, pentru că Dumnezeu trăieşte totul la prezent! N-ar fi minunat să descoperim că Dumnezeu are acolo – parcă pregătită – partea Lui de dezdesăvârşire?…

Unele concepte sunt ca un arc. Încordează mintea şi acumulează energie potenţială extraordinară. Dumnezeu născându-Se, dezdesăvârşindu-Se, a comprimat arcul. Toată Existenţa, în desăvârşirea ei, s-a comprimat odată cu El.

Ce se va-ntâmpla când îi va da drumul?…

Un Crăciun ieşit din timp, cu o nouă naraţiune!

Monah Iustin T., 15 decembrie 2018

14 Dec
2018

Ștefan Doru DĂNCUȘ: Poeme

***

stau pe lama cuvântului spus la nervi
torenţii m-au dus până la picioarele voastre
m-au trimis într-o seară enormă de somn
răul făcut de mine şi de alţii
zace tăiat de corzile unei viori pe care noaptea nu o înţelege
nu-ţi spune nimeni nimic aici unde te-ai rupt
cu un sunet cosmic în două
unde ai lăsat şi stânci şi valuri
unde numai păcatele te duc la vale
unde pentru tine numai sfârşitul lumii se roagă
Doamne îndreptarea mea a fost doar o cale bătută
cu ciocanele pe nicovală
în ea am crezut când mi-am crescut copiii
prin praful ei am târât cadavrele celor ce lăcrimau
inspirând narcoticul ei scump am făcut prăpăd
plânge poetule acum nu-ţi mai cere nimeni nimic
locuinţa ta se duce la vale
un ştergar însângerat îţi va păstra chipul
până la judecata finală
nu mai ai arginţi nu mai poţi cumpăra nici vinde
nu mai eşti tu cel care desluşea semnele Cerului
ai rămas doar sunet de strună ruptă lângă drum
cruce plăpândă

 

***

nu mai sta în genunchi Doamne
acum eu sunt pe scaunul electric
vino în braţele mele
rotulele Tale mari s-au ciobit
umblând după alţii
te voi iubi ocroti şi hrăni
până la capăt
ştii Doamne orbule tovarăş
nu ştiu unde vom ajunge amândoi

 

ce bine-ţi şade cu drumul
credeai că Te voi salva
dar în ziua de azi păsările nu cântă
copacii nu foşnesc
avioanele cad
oamenii mor prea curând

 

iartă-mă
credinţa n-a mutat munţii din loc
ridică-ţi genunchii
sunt moneda plătită
pentru drumul Tău înapoi

 

***

poezia se scrie de cei morţi
aşa ne-au învăţat
nu de “ăia” cu pletele risipite pe şosele
poezia se scrie în costum şi la cravată
nu de ăia ce-şi cerşesc mormântul
poezia e rimă şi punctuaţie
nu contează sângele şi ochii zdrobiţi
nu, domniile noastre! nu! poetul e mereu în sală
ce contează că gospodina Floarea
îi pune laurii în ciorba de fasole
ei nu mor pe sub poduri
ca ăia alţii de prin ţările cu negri
avem spitale ultramoderne unde să moară

 

prietene frate al meu
de auzi cum se face schimbul între orele noastre
de simţi că îţi spun: prietene dragul meu
atunci ştii că bărbatul şi femeia din lumea asta
se urăsc şi devin
pentru totdeauna
acelaşi clovn

————————————————–

Ștefan Doru DĂNCUȘ

– DIN VOLUMUL „SCRUM” –

13 Dec
2018

Dorel SCHOR: Avi Schwartz – aparentul paradox al picturii

Pictorul Avi Schwartz este un nostalgic… Nu în sensul pesimist al cuvântului, cu amintiri neplăcute sau nesemnificative, ci cumva in spiritul stenic al amintirilor din copilărie, martore ale tranziţiei dintr-un timp în altul şi dintr-un loc în altul. Al unor transformări care nu şterg peisaje şi portrete, simboluri ale unor vremi care au fost. Si unde gaseste citadinul modern acele colţuri liniştite, în care timpul şi-a păstrat patina, colorându-le familiar şi subtil? O variantă posibilă ar fi în vechiul Tel Aviv, în cartierele care păstrează atmosfera de acum o sută de ani, în Yaffo, cu bătrânul port pescăresc, cu străzile cotite în care tavernele populare îţi oferă cafea şi bucate specifice, cu pitorescul “târg al puricilor”, clocotind de mişcare, ritm şi fluiditate…

   Avi Schwartz rămâne un constant admirator al vechilor maeştri, chiar dacă pictura lui respiră limbajul actual al artei prin compoziţia modernă, tuşele generoase ale culorii, distribuţia luminii şi atitudinea personajelor. Aceştia amintesc de târgoveţii şi precupeţii din pieţele României de pe vremuri, de căruţaşii şi harabagii, de vânzătorii de pepene, de amatorii de stat la taclale, de piaţa de peşte atunci când mai era peşte…

   Oamenii din tablourile lui Avi sunt oameni simpli. Ei au, de obicei, ceva de făcut, sunt activi, emit vitalitate şi fac parte, implicit, dintr-o poveste. Dar nu o dată, personajul se transformă într-un portret care captează imaginaţia privitorului. Pictura reflectă cu robusteţe experienţa de viaţă, tensiunea trăirii instinctive, universul de sine stătător.

   Aceasta explică, de altfel, aparentul paradox al lucrărilor picturale datorate lui Avi Schwartz. Un timp care a trecut, personaje oarecum anacronice, într-un context depăşit…. Dar, de fapt, un pod între trecut şi prezent care priveşte în viitor. Cu valorile materiale şi spirituale perene, într-o realitate modernă şi o confruntare continuă. Tocmai de acea, unicitatea stilului, atmosfera şi conţinutul artistic personal, bogăţia cromatică şi miza socială din compoziţii îl fac pe Avi inconfundabil.

———————————-

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

12 decembrie, 2018

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii