23 Dec
2018

Maria HOTEA: Sărbătoarea Nașterii Domnului (versuri)

Crăciunul


Crăciunul este candelă aprinsă ,
Ce-n suflet este veșnic nestinsă
Binecuvântări divine peste noi coboară,
Ne fac să trăim minunea ca prima oară.

 

Mirosul cetinii de brad iar ne seduce,
Nașterea Lui Iisus în curând ne-o aduce
Cu lumânări aprinse în mâini o așteptăm,
Lângă cei dragi cu daruri o petrecem.

 

Colindători…mari și mici cu dragoste îi primim
Cozonaci, covrigi ,nuci și mere dulci le dăruim
Ei Vestea Cea Mare ne-o aduc mereu în Ajun
E sărbătoare pe Pământ, e iarăși Sfântul Crăciun!

 

Sărbătoarea Nașterii Domnului
 

Mai e puțin până-n Ajun
și alergăm cu pregătiri ,
S-avem de toate noi creștinii ,
în noapte de ajun ce vine ,
E obiceiul strămoșesc ,
la orice casă-ai să găsești
Colaci și mere aurii,
gutui și nuci pentru copii
Dar și brăduțul cel frumos
pe care toți -îl împodobesc …
Și-n fapt de seară toți colindă ,
iar gospodării ies în tindă
Să îi primească-n casa lor
pe CEL SLĂVIT MÂNTUITOR,
Ce-n lume TATĂL LA TRIMIS
pe PREAIUBITUL FIU IISUS !

——————————-

Maria HOTEA

23 decembrie, 2018

Imagine internet

 

 

 

 

23 Dec
2018

Veronica IVANOV: Serbarea Pomului de Crăciun

Sâmbătă, 22 Decembrie, Alianța Românilor din Cipru a organizat în Sala de Festivități a Școlii Generale Pernera din Nicosia,  Serbarea Pomului de Crăciun. Directoarea Școlii Românești din Cipru, doamna Christina Christodoulou Todea a rostit un mic cuvânt de deschidere în care a vorbit despre importanţa și respectul față de limba, cultura, religia și tradițiile românești.

Elevii Școlii Românești din Nicosia, alături de profesoarele  Valentina Cican și Irina Mușat au pregătit un mic spectacol artistic, în care au recitat poezii și au cântat colinde de Crăciun. Cel mai așteptat moment a fost venirea lui Moș Crăciun, care a împărțit daruri tuturor copiilor din sală. Dulciuri tradiționale – cozonaci, prăjituri și cornuleţe – au fost pregătite de doamna Daniela Zachariou şi oferite participanților.

Moșul a admirat și expoziția de pictură, a cărei temă  – Îngerul meu –  a inspirat elevii Cursului de Cultură, Tradiție și Educație Plastică, prof. Leonardo Cican.

Felicitări organizatorilor și copiilor!

Moș Crăciun, te așteptăm și la anu’!

CRĂCIUN FERICIT!

———————————

Veronica IVANOV

Nicosia, Cipru

23 decembrie, 2018

22 Dec
2018

Dorel SCHOR: Sami Briss – Amintiri din copilărie

Arta lui Sami Briss se remarcă în mod deosebit prin viziunea originală şi stilul său personal, prin fantezia surprinzătoare şi simplitatea aparentă. Exegeţii şi criticii de artă, care i-au urmărit strălucita carieră internaţională, au considerat că la baza majorităţii operelor sale stau lumea de vis si fantezie a pictorului, folclorul românesc şi israelian, arta icoanelor bizantine şi amintirile din copilărie. Tocmai această ultimă menţionată sursă de inspiraţie este subiectul cu care artistul se prezinta în expoziţia de la Tel Aviv.

   Şi de data aceasta avem ocazia să admirăm expresia pură, libertatea de creaţie în compoziţie şi nota discretă de umor care însoţeşte pictura sa. Sami Briss bate recorduri stilistice, are afinităţi elective cu Paul Klee, cu Victor Brauner, cu Marc Chagall, chiar şi cu icoanele bizantine sau cu muzica kleizmerilor, dar acestea rămân doar întălniri spirituale care îl situează în familia marilor creatori.

   Privitorul exponatelor descoperă o lume proprie, plină de fantezie, o atmosferă magică, ce însoţeşte visul amintirilor din copilărie. Compoziţia e densă, pictorul apelează şi la motive preluate din arta populară românească şi din legendele ebraice. Dorul de timpurile trecute lasă loc fundalului folcloric, încărcăturii poetice, farmecului, imaginaţiei, sensibilităţii.

   Un motiv fundamental în tablourile lui Sami Briss, componentă integrală a picturii sale, sunt peştele şi pasărea, figuri emblematice care adesea se confundă cu profilul uman. O unitate sugerată între sensibil şi spiritual. Pictează oare artistul român-israelian-francez în stil suprarealist, simbolist, cubist? Găsim puţin din toate, numai atât cât trebuie pentru ca imaginea să se transforme proteic în propriul său limbaj pictural, aparent atât de simplu, dar cu semnificaţii majore.

   Lucrările expuse sunt emblematice, au desigur încărcătură simbolică, lirism şi farmec care crează pe nesimţite o atmosferă de caldă intimitate. Ele subliniază personalitatea artistului şi relaţia lui cu lumea înconjurătoare, legăturile sale intuitive şi independenţa sa spirituală.

———————————-

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

21 decembrie, 2018

21 Dec
2018

Dorel SCHOR: Între pictor și colecționar – După 50 de ani

 Prin anul 1965 s-a organizat în România o mare expoziţie cu lucrări de artă plastică, cu ocazia aniversării a douăzeci de ani de la regim “democrat”. Au fost mobilizaţi cei mai buni pictori şi li s-a trasat misiunea să reflecte în lucrările lor marile prefaceri, entuziasmul oamenilor muncii, realizările şi succesele repurtate în industrie, în agricultură şi în celelalte domenii. Lipa Natanson era tânăr şi talentat, aşa că a pregătit pentru expoziţia jubiliară un număr de litografii, care au fost apreciate călduros şi selectate imediat. Dar nu au fost expuse niciodată pentru că autorul avea o mare pată… făcuse cerere de plecare în Israel.

   În graba pregătirilor de plecare, Lipa a încredinţat o parte din lucrări unor cunoştinţe şi colegi. Apoi, ajuns în Ţara Sfântă a avut destule alte griji. Pe scurt, au trecut anii, a pierdut legătura şi nu ştia ce s-a întâmplat cu cele mai multe din lucrările sale.

   Până într-o zi când, nu de mult, a primit pe adresa sa de e-mail o scrisoare de la un colecţionar de artă din România. Domnul Ilie Gângă din oraşul Piatra Neamţ îi comunica în frumoase cuvinte că este un sincer admirator al lui Lipa Natanson, se mândrea cu câteva litografii pe care le avea în colecţie şi propunea un dialog asupra tematicei, vremurilor şi modului în care pictorul realizase lucrările.

    A fost şi începutul unei interesante relaţii cibernetice dintre pictor şi colecţionar bazate pe dragostea pentru artă, dar şi un prilej de rememorare a drumului parcurs de primul, de la statutul de candidat anonim la Institutul de Artă din Bucureşti şi până la creatorul prezent în colecţia pinacotecii de la Palatul Culturii din Iaşi, la Muzeul de artă din Piatra Neamţ, la galeria de artă Kant din America, la Cabinetul de stampe al Academiei Române. Picturi în ulei, linogravuri, fresce monumentale semnate de Lipa Natanson se află în numeroase colecţii particulare, galerii sau pe faţadele unor instituţii.

Avem acum prilejul să cunoaştem şi câteva lucrări din colecţia Carmen şi Ilie Gângă, iubitori ai artelor din municipiul Piatra Neamţ. Aprecierea lor l-a bucurat pe Lipa, nu mai puţin ca ( pe vremuri)  aprecierile maeştrilor Rudolf Schweitzer-Cumpănă şi Corneliu Baba sau a criticilor de artă Ion Frunzetti şi Petru Comarnescu.

———————————-

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

20 decembrie, 2018

20 Dec
2018

Florica PATAN: Lumea percepută ca ,,margine” în poetica lui Viorel Birtu-Pîrăianu

,,Ar fi o mare greșeală – care ar contrazice esența poeziei – să se afirme că fiecare poem corespunde unei anumite intenții reale și unice a autorului. Versurile mele au sensul care li se dă în momentul lecturii.”

(Paul Valéry)

Versurile poetului Viorel Birtu-Piraianu, centrate pe eul cunoașterii, punându-și întrebări mereu reluate pentru a găsi răspunsuri într-o lume incertă, nesigură, cu ambiguități formale și de adâncime, insecurizantă și tot mai obscură, mediocră, obosită, imperfectă, configurează imaginea unui univers al tristeților și durerilor sale.

Cele două perspective prin care poetul ilustrează propria experiență ontologică sunt percepția lumii și a gândului ca „margine”, „capăt”, „sfârșit”, „final”, sufletul zbătându-se într-un câmp semantic presărat cu „strigăt”, „ țipăt”, „lacrimă”, „durere” și „plâns” al acestei lumi , iar cea de a doua perspectivă este aceea a disoluției realității și scurgerea destinului în „singurătate”, „umbră”, „delir”, „mască”, „pulbere” și „scrum”, o arhitectură poetică transpusă în propriul imaginar și percepută ca substanță a realității.

Se deschide astfel „ușa amintirilor” și eul liric pătrunde pe un tărâm volatil al marginilor, al „tăcerilor nespuse”, un pustiu al unui „ultim drum”, iar „gândurile țipă un nume”, ca o confesiune a conștiinței
poetice de esență tragică. Subiectul și obiectul cunoașterii, lumea, așa cum este ea, viața și moartea deopotrivă, nu mai apar în forma unor cercuri circumscrise, care nici măcar ne se mai intersectează, ci apar în forma unor planuri diferite ale cunoașterii, ca cercuri exterioare unul celuilalt. De aici senzația de pierdere a echilibrelor existențiale, dezolarea, spiritul debusolat și oglinzile sale multiplicate, cu deformări ale realităților percepute de poetul însetat de cunoaștere a lumii și a sinelui.

Propriul „eu”, în încercarea de recuperare a reperelor armoniei pierdute, mărturisește dezolat că „aștept în neștire”, „tăcerea mă doare”, „mă ardeau cuvintele, ninge și scriu”, „o vioară mai cântă”, dar „melodia e alta”, prefigurându-i înstrăinarea .(„Ultimul vals”)

Poetul are percepția armoniei universale pierdute, devenită, halucinant, dizarmonie și se exprimă în versuri libere, fără ritm și rimă el părând a-și căuta propria cadență, propriul ritm în acest univers în care „pășeam” „la capăt de timp”, „prea obosit”, „prea trist”, „ghemuit în mine”, căci până și lumina dătătoare odinioară de încredere, forță vitală și încredere, acum „plânge”.(„Lacrima luminii”)

Lirismul decurge din trăirea ultimei suflări, purtând în sine cuvântul în singurătate, acea singurătate care nu-i mai permite poetului (re)construcția de sine, ci îl debusolează și-i creează o stare de insecuritate, iar cuvântul însuși se vede ajuns „la capăt” („La capătul cuvântului”), ca un fatal capăt al răbdării, al sfârșitului, un final absolut.

De altfel ideea de margine și capăt, care poate fi de GÂND, de cuvânt, de timp, de viață, de drum, străbate construcția lirică a poetului Viorel Birtu-Piraianu, care uzitează cu subtilitate de serii sinonimice și antonimice de termeni conferind versurilor sale accente meditative în profunzimi de ape dramatic versatile. Strigătul poate fi țipăt, lacrima se identifică total cu plânsul, conceptul de singurătate poate primi conotații poetice diverse, ea poate însemna „tăcere”, „durere” sau „rana” din
suflet („Amurg”) ; „aici” poate fi ”acolo” sau „oriunde”, poate chiar „undeva” ; „acum”, pendulează indeterminant, între „atunci”, „cândva”, „azi”, sau „ieri” ; ambiguitatea substanțelor conferă o imagistică volatilă spațiului cunoașterii precum în oglinzi deformante în care realul se confundă cu virtualul : acest veac pare a fi „alt veac” și drumul pare a fi „altul”, existența însăși cade în incertitudini, de aici, debusolarea, rătăcirea și, fatalmente, neputința cuprinderii a ceea ce este esențial, acel ceva ce pare că ne scapă tuturor, Întregul real, din care s-ar părea că distingem doar părțile, picăturile, fragmentele, după opinia lui Ralf Waldo Emerson .

În al doilea rând, dincolo de percepția lumii și a sufletului în drumul labirintic parcurs, poetul identifică umbre delirante, măști și gânduri care-i vorbesc despre disoluția lumii moderne, termeni ce evocă planuri ale reflectivității lirice, autoreferențialități privind timpul ființării, vremile „scufundate” ale trăirii noastre, lumea actuală :
„Mi-e sufletul o tristă liră / rătăcitor prin viața asta / o lume piere lângă mine / azi nu mai am puterea / să țip, să strig , să plâng / alte vremuri scufundate / delirul unui gând arzând aduc cu mine timpul / ce poate odată îl vom străbate / răsuflarea mării / astăzi nomad, / aud chemări din alte zări / vor trece alte cuvinte / luminând feeric cerul / atunci, acolo, voi zâmbi fericit”. ( Adânci chemări”)
În viziunea poetului Viorel Birtu –Pîrăianu „apune o lume seacă”, ea se frânge, iar lacrima nu mai ajunge să stingă durerea și, spune el, „mă strigă destinul”, „mă înțeapă și spinii”, viața însemnând, cu un substrat metatextual biblic, simbolic, urcarea pe Golgota a durerilor existențiale, precum suferința îndurată de Hristos.

Viorel-Birtu-Pîrăianu are percepția noncomunicării și a pendulării între „un veac” sau „alt veac” , „tot fără rost / tot fără leac / prin trup trec tăceri / lugubre tăceri, spre infinit / într-un alai de mult sfârșit” („Pași”), cu oameni, „palide umbre”, cu vieți rătăcite „pe aici, pe undeva”, luna are, și ea, „masca” ei ; „acum poți să spui, / știu, știu, / n-ai cui să spui.”
Este, poate cel mai dureros adevăr, acela al imposibilității comunicării interumane, al retragerii omului în sine și al izolării lui față de umanitate, poetul însuși simțindu-se „închis într-un gând”. („Umbre pedrum”)

Timpul, coordonată definitorie a lumii, intră în disoluție, el „piere în pulbere și scrum”, plânge ca un curs de ape, pe Mureș sau Olt ; prin Carpați apune o lume, iar noi rămânem tot pe același „tărâm ireal”, versurile întrupându-se organic din izvoare ale realității tivite în plăsmuirea imaginativă în care văzutele și nevăzutele condensează anumite paralelisme, poetica lui Viorel Birtu-Pîrâianu fiind acea construcție a lumii îmbrăcată în melancolie și tristețe adâncă, uneori în lacrimi ce curg pe ziduri și în suflet.

Altădată conștiința lirică, debusolată, cunoscându-și neputința în aflarea adevărului, optează pentru ieșirea din propriul sacrificiu pentru cunoaștere, perceput ca o răstignire, și transfigurează simbolic destinul, prin răstignirea timpului, ca o tentativă de recuperare, de câștigare a unui refugiu existențial.

Fiu de preot , Viorel Birtu-Pîrăianu imaginează intuitiv, într-un onirism simbolic și simetric biblic, această refugiere în propria stingere, prefigurând în „Crucea” un univers poetic cu lumânare și cuie biblice, ca spațiu potențial-imaginar al lumii de dincolo, o stare dezolantă de descompunere fizică a sinelui și a lumii „Putrezesc în locuri descompuse / trăiesc dincolo / visez gânduri / un drum cu ochii deschiși și / lumânarea picură încet / lumea la lumina întunecată a lunii / am închis ochii o singură dată / poate sfârșitul trecuse de mine / fără să știu, îngândurat / m-am desprins din cuie / răstignind timpul pe o cruce”. („Crucea”)

Intrarea și ieșirea din starea de crucificare a propriului destin, senzația de pendulare între a ști și a nu ști, a înțelege și a nu înțelege reconfigurează aceeași incertitudine sau ambiguitate a cunoașterii poetice, subiectul și obiectul cunoașterii aflându-se în sfere cognitivediferite, netangențiale, sunt acum „măști” ale unui vizionarism poetic, dincolo de echilibrul raționalității, ca într-un spectacol absurd.

Poezia este un câmp al complexităților trăirii, iar poetul, alchimistul tristeții. El ne conduce într-o lume cu imagini, sunete, gust și parfum ale senzațiilor și percepțiilor sale ce poartă amprenta imaginarului poetic, abstractizat în vise, tăceri, elemente din natura primordială, a începutului de lume și de istorie, cu trimiteri dureroase la răstignirea Mântuitorului, pe care încearcă simbolic să și-o asume.

Verbul său este expresia cunoașterii din perspectiva subiectivă a propriului eu liric, într-o realitate transfigurată covârșitor, metaforic, ca un izvor de ape și sentimente curgând frenetic în sonoritatea diamantină a limbii române : „rătăceam într-un gând” ; „aștept în neștire” ; „tăcerea mă doare ; ,,ninge cu lacrimi” ;” „ trăiesc în ultima suflare a lumii ucise” ; „port în mine cuvântul” ; „gândurile țipă în mine” ; „sunt parte din lacrima luminii” ; „am găsit o șoaptă” ; „pășesc la capăt de timp” ; „aud chemări”; „eram izvor de ape”.

———————————

FLORICA PATAN,

19 decembrie, 2018

http://confluente.org/florica_patan_1545222740.html

19 Dec
2018

Dorel SCHOR: Baruch Elron – Priveliști din Țara Sfântă

O interesantă expoziţie colectivă este găzduită în portul Tel Aviv.

   Intitulată “Violonistul pe acoperiş” este inspirată, ca şi spectacolul muzical omonim, de celebra povestire a lui Şalom Alehem “Tuvia lăptarul”.

Este un bun prilej de a revedea frumoase privelişti din ţara sfântă, aşa cum le-a surprins pe pânză cu măiestrie pictorul Baruch Elron.

   Visul eroului din poveste se metamorfozează şi trece pe nesimţite hotarul nevăzut dintre arte în drumul său către estetic şi spiritual.

Pictorul foloseşte un stil realist bogat în simboluri şi alegorii. Limbajul său pictorial este bazat pe o bogată şi fructuoasă imaginaţie, lăsând totuşi privitorului satisfacţia de a recunoaşte locuri din Rosh Pina, Zfat, Tveria, Ierusalim…

   Baruch Elron, unul din cei mai importanţi pictori israelieni contemporani, a fost considerat de criticii de artă suprarealist, postimpresionist, simbolist sau realist fantastic. Toate aceste caracterizări sunt valabile datorită  abilităţii sale creative, capacităţii de a folosi intuiţia şi logica,  permanentei căutări a ineditului, la marginea provocării inteligente. Aşa cum se vede din tablouri, el este şi un colorist exuberant, un artist reprezentativ al culorii. Compoziţiile sunt bine echilibrate, dovedind şi o deosebită acuitate a observaţiei, realitatea fiind văzută prin filtrul subiectivităţii şi personalităţii sale. Artistul descifrează misterul materiei în peisaj, gen care îi permite contactul direct cu natura. Şi astfel, ne demonstrează din nou că pictura înseamnă ştiinţă, cultură, artă, fantezie, meditaţie, filosofie…

———————————-

Dr. Dorel SCHOR

Tel Aviv, Israel

18 decembrie, 2018

19 Dec
2018

Anatol COVALI: Trăim pentru nervuri

 

Trăim pentru nervuri

 

Ne izgonim din sine-n sine-ntruna,
cutrierăm neantu-n chip de sfere
dezacordându-i împlinirii struna,
punând zăbrele-n slab şi în putere.

 

Şi totu-i numai pentru-mbrăţişare,
doar pentru-a face actul de prezenţă
cerut de cea dintâi descălecare
acolo unde totu-a fost esenţă.

 

Trăim pentru nervuri,nu pentru scoarţă
şi pentru rostul rodului cu sâmburi,
chiar dacă uneori sculptăm în harţă
nu falnici munţi, ci caraghioase dâmburi.

 

Şi oscilăm între concret şi sacru
neavând timp de smulgeri din pricină,
pentru că totul este simulacru,
iar zi de zi prezenţa-i mai puţină.

————————————–

Anatol COVALI

București

19 decembrie, 2018

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii