8 Jan
2019

Irina Lucia MIHALCA: Spirala gândurilor

Spirala gândurilor

 

 

Timpul există sub semnul întrebării.

Sentimentele pentru ea

te-au ridicat, în vârtejuri,

la înălţimi alarmante.

Nimic nu s-a schimbat.

Cel mai adânc ocean

este aici lângă tine,

amintindu-ţi

de dragostea ta.

Ai nevoie de căldura ei

aşa cum ai nevoie

de aripile îngerilor.

 

Vântul îi poartă departe şoaptele,

plângi, o mie de lacrimi în praf,

dorul te sugrumă,

trebuie vărsate,

aşa se curăţă sufletul.

Un vis nedescifrat, un vis

încremenit într-o buclă

ţi se tot repetă,

uneori ea e acolo

şi atunci nu o poţi găsi,

ca, în final, să se topească

printre stele, odată cu muzica,

în tăcere totală,

în ritmul bătăilor inimii.

Gândurile tale pentru ea

sunt întotdeauna neîntrerupte.

Gândul, o tranziţie de sentimente

între două inimi!

Mori de dragoste pentru ea.

Nu lăsa sa se întâmple asta! îi spui.

 

Timpul înfăşurat între umbre fugare

şi raze diafane de lumină

plimbă visele întrepătrunse,

în floare de amurg îndepărtat,

pe un cer înstelat, străbătându-l.

 

Pierdut în emoţie,

îmbrăţişezi speranţele,

binecuvântându-le din zbor,

şoapte calde ţi se presară în inimă,

le-aprinde şi le stinge-n ecou,

ca un far

ce-ţi luminează gândurile.

————————————

Irina Lucia MIHALCA

București

8 ianuarie 2019

Prelucrare grafică: Irina Lucia Mihalca

8 Jan
2019

Diana CIUGUREANU: Iarna sufletului (poeme)

 

CÂT MAI E CLIPA?

 

Cum mă auzi când nu mă auzi

Când te strig de nu te mai strig?

Ce îmi răspunzi prin atâta liniște

La o clipă de… până la cuvinte?

 

Nasc fantome prin peștera înghețată,

În perindarea unghiurilor de vis.

Ai apucat să îmi dilați celulele

Prin descântec vrăjind vene spre rod.

 

Cum mă respiri în pulsul sufocării,

Când perfectul necompus rătăcește fără ,,avoire”?

Verbul leant din prezumtiv-potențial

Este interogat între gerunziu și participiu.

 

 

ABSENȚĂ LA… ESENȚĂ

 

Frică imbecilă, nu-mi alungi credința!

Poate lași din clește, robii lăcomiei!

Să mă rog la Ceruri, să-mi călesc ființa?

Poate spăl cu lacrimi, sabia mândriei?

 

Câte lighioaie, scoate lăcomoasă,

Jalnica Pandora, ghips rămas ruine,

Cum nu se îndură, în comuna casă,

Poate vrea o halcă de carne din mine?

 

Am ales nefrica, am cules trăirea,

Poate demoni tainici, împletesc îndemnul?

În zadar încearcă să îmi sape firea,

În acest spectacol, respingând infernul…

 

Profesorul geamăt cu-a durerii carte,

S-a zgârcit la note, obosit de-absențe,

Nu mai are parte, cel ce scuipă-n frate:

Pacea de integru, naște din esențe…

 

 

RĂSPUNSURI LA NEÎNTREBĂRI

 

Număr de la unu, la 12,

Cât tu uiți a-ți aminti să procesezi

Naturalețea tăcerii tale

Are aroma chimiei cu glasu-ți timid.

 

Laurii clipei scutură ecoul liniștii

În ritmul pașilor neschițați pe harta viselor.

Înflorește în resemnare, piatra din zidul fricilor,

Mai înspumată de frământarea cu pumni somnolenți.

 

Cade o literă din țesătura empatiei

Și aruncăm la coș frază cu frază,

Context cu context al halucinantei poveri,

Pe fundalul răspunsurilor din aceleași roluri.

 

 

DOAR TU DIN DOAR EU

 

Unde ai fi doar tu și unde aș ființa doar eu?

Litere spre mântuire

 

Doamne, m-ai poleit cu flori în pomi

Și pasul mi l-ai făcut treaptă.

 

Râurile veșniciei seamănă iertări

Alungând ciuma fricii de inimă.

 

Cum, Doamne, să căutăm prin veacuri

Arma contra zâmbetului Tău?

 

Mă inundă o amintire cu tăcerea de azi

Pentru a-mi desprinde fluturii rostului.

 

Nasc raze prin zidul spre Tine

Și surp cetăți înarmate cu plăceri.

 

Ține-mă, Doamne, soră cu frații

Să-mi citesc mântuirea din chemarea lor.

 

 

CONTROL… INOPINAT

 

Mi-a bătut la ușă, viața –

azi, pe nimeni nu aștept –

mi-a bătut la ușă, viața –

să-mi arate …drumul drept…

 

M-a strigat la ușă, viața –

o străină mi-a părut –

m-a strigat la ușă, viața:

nu o mai văzui demult…

 

Mi-a cerut o clipă, viața –

pentru mine, s-o respir –

mi-a cerut o clipă, viața

să m-agațe de un fir…

 

M-a bătut la sânge, viața,

Îngrozită de-al meu rost –

M-a bătut la sânge, viața –

Cum s-o iert că nu a fost?…

 

 

DIALOGUL MONOLOGULUI

 

Unu plus „a fi” înseamnă aici,

Unu minus „când?” înseamnă acum,

Unu este egal cu doi oricum,

Unu spre doi vine oriunde.

 

 

VIN RÂNDUNELELE

 

Fărâmituri de noi fulguiesc pietre

Însușind rețeta spumei valurilor.

 

Zăcăminte de coduri mă învârt meschin

Până la îngerul traducând oricui.

 

Setea umbrelor primei regăsiri

Ne sfâșie întru glas de bucium.

 

Doi lupi întineriți de bătrânețe

Dansează prin focul din nări.

 

Caprapic sanctuar ne cheamă

De atâta geamăt strămoșesc.

 

Zorii rugăciunilor vuiesc a peșteră

Urlând cu râuri leanturi de martiri.

 

Stoarce-mă de freamătul inconștienței

Până blândețea devine miezul mărului.

 

Cerșesc pacea de la ispita sațului

Și mângâi tăișuri de cuțite, cu spatele.

 

Pășesc de mână cu copilăria

Să mă spăl de neființă.

 

Buzele tale mă smulg din răbdare

Spre a-mi mai îngheța chemarea înlănțuită.

 

Rod de dor înmugurește a poem

Răsunând a rândunele la streașina inimilor.

 

 

VERTICALA… NEBUNIE

 

Eu nu îmi vând Crăciunul –

E unul, la români.

Căci sufletul e unul,

Să-i fim stăpâni deplini!

 

Nu îmi pot vinde sfinții

Din calendar creștin,

Ignor îndemnul minții

Și sentiment rămân!

 

Mă pot lăsa blamată,

Așa ca pân-acum,

Dar nu mă sting vreodată,

Din focul meu …nebun!

 

 

ALUNECARE DIN… IERI

 

Să nu te mai poți picta în propriul vis…

E precum ai fi revenit din moartea nemurită.

 

Să nu respiri a clipă în propriul vânt…

E apusul următorului răspuns subjugat.

 

Să amesteci anii nevăzuți cu cei neauziți…

E umbra seculară a unui război cu sensurile.

 

Să știi ce venin se prelinge din privirea-ți captivă…

E pasul spre culesul de muguri furați din nimic.

—————————-

Diana CIUGUREANU

Chișinău, Basarabia

8 ianuarie 2019

 

7 Jan
2019

Gheorghe Constantin NISTOROIU: Grigore Stamate / Mihai Hodorogea – Viața Mareșalului Prezan. Profesia de a fi român

„Bunicul meu-reprezintă simbolul aspiraţiilor mele, idolul meu şi cred al unei largi mase de eroi şi de oameni de seamă ai Armatei Române! Şi ai României Întregite, cu care se mândrea atât de mult.”

   (Olga Macarie-nepoata Mareşalului)

 

   Dacă Ortodoxia este arhetipul Creaţiei divine, al lumii fireşti prin puritatea naturalului, arhetipul renaşterii hristice întru realizarea îndumnezeirii, cu siguranţă este DACOROMÂNUL ca MODEL, ca  AXIOMĂ a devenirii FRUMUSEŢII veşnice.

   Este foarte adevărat că Neamul nostru primordial a fost înzestrat şi hărăzit de Dumnezeu cu toate darurile, de care însă s-au molipsit şi toate relele: neunirea,  invidia, clevetirea, nerecunoştinţa, nepăsarea, uitarea, necinstirea, ingratitudinea.

   Marele istoric Gheorghe Buzatu-supranumit Mareşalul Istoriei noastre sublinia, ca de altfel şi mulţi alţi vizionari, că soarta „tuturor antemergătorilor legendari ai neamului românesc”, vine din istorie şi rămâne în istorie.

   Soarta lor, previziunea pentru care sunt chemaţi vine din istorie, dar ALEGEREA, asumarea vocaţiei şi misiunii lor urcă din istorie în HRISTOS-ISTORIA veşniciei.

 

   DACOROMÂNUL a fost chemat şi aşezat de Dumnezeu în ISTORIE sub sinaxarul tradiţiei, sub tiparul culturii, sub retorica dascălului-pedagog, în orizontul bunului simţ, în clepsidra dăruirii, în apoteoza eroului, în potirul jerfirii martirice, în hrisovul dăinuirii dreptei credinţe, în rotirea continuităţii milenare, sub sceptrul dreptăţii dacice, în păstrarea atitudinii autenticităţii, în nemăsurata lui omenie, sub arhipelagul voinţei de fier, pe tărâmul profund al simţirii carpatine, sub oblăduirea unei clime prieteneşti, sub tăria cugetării, în zenitul luminii adevărului, în veşnicia libertăţii, în nemărginirea iubirii unde sufletele înveşmântate în frumuseţea dumnezeiască răspândesc lumină şi bucurie pentru bunătatea văzătoare a celor din jur ori pentru farmecul naturii în întregul ei din care se desprinde dăinuitoarea limpezime a Creatorului peste Carpaţi.

   Omul Mare nu poate ajunge decât cel care vede în toate Măreţia lui Dumnezeu!

   Omul Frumos este acela care în întreaga Creaţie vede Frumuseţea lui Dumnezeu!

   Omul Iubirii este numai cel care îşi trăieşte plenar Dragostea sa întru Dumnezeu!

   Omul Viteaz este cel în care biruiesc toate virtuţiile dăruite de Bunul Dumnezeu!

   Întotdeauna Ucenicii împrumută din personalitatea, din caracterul, din demnitatea, din onoarea, din nobleţea, din aura măreţiei Mentorului sau Eroului lor.

   Prin urmare înalţii ofiţeri-autori Grigore Stamate, general-locotenent (r), dr. şi Mihai Hodorogea, colonel (r), inginer care evocă marea personalitate a primului Mareşal al Regatului Român, Constantin Prezan, prin exemplul vieţii, prin vocaţia militară, prin înaltul profesionalism, prin profunda aspiraţie patriotică, prin autoritatea ştiinţifică, prin prodigioasa activitate publicistică, prin modelul care îl lasă urmaşilor militari ori civili se circumscriu la rândul lor Pantheonului MARILOR ROMÂNI CREŞTINI.

   GRIGORE STAMATE, General-locotenent (r) este membru al Academiei de Ştiinţe, Literatură şi Arte, membru al Societăţii Scriitorilor Militari, membru fondator al Asociaţiei Române de Drept Umanitar, triplu licenţiat în ştiinţe militare, juridice şi economice, doctor în Drept, absolvent al cursului post-academic superior de stat major şi al cursului de limbi străine al Academiei Militare, precum şi al unor cursuri de specialitate externe. Autor şi coautor a numeroase lucrări de referinţă printre care şi cele trei volume închinate Mareşalului Întregirii Neamului, Constantin Prezan.

   MIHAI HODOROGEA, colonel (r), inginer este autorul volumului de largă audiţie internă şi externă The End of Quantum Theory, exponent şi expert al gândirii procesuale privind abordarea şi înţelegerea lumii materiale, publicist şi editor  de ziare, reviste şi cărţi cu tematică diversă: artă, beletristică, economie, film, filosofie, istorie, medicină, poezie, psihologie, religie, sport, ştiinţă.

 

   Volumul I, al Vieţii Mareşalului cu trăsătura definitorie: Profesia de a fi român se deschide cu Cuvântul Înainte al prof. univ. dr. colonel Theodor Repciuc, membru al Academiei de Ştiinţe, Literatură şi Arte, Cuvânt care conturează Icoana Mareşalului din care se reflectă strălucirea marelui Ostaş, a marelui Patriot,  a marelui Român.

   Şi marele nostru filosof creştin PETRE ŢUŢEA se lăuda cu Profesia de a fi Român.

   Alături de Cuvântul deschizător, autorii au aşezat o pagină de Aur din Amintirile Înălţătoare ale fostului aghiotant al Mareşalului, colonelul Dimitrie Rădulescu: „Mareşalul Prezan personifică figura marilor căpitani: cultivat, corect, de o rară exactitate şi înaltă moralitate, cu doi ochi ce pătrund până-adâncul sufletului, plin de bunătate şi de îngăduinţă. Felul său cumpănit de a  vorbi era de o rară politeţe; cu toată lumea ştia să facă în anumite clipe gesturi care nu se pot uita. Lipsit de ambiţie sau făţărnicie, leal cu adversarii, sincer cu subordonaţii, pe care niciodată nu i-a privit de sus.” (Colonel D. Rădulescu, Mareşalul Prezan-Amintiri înălţătoare, Tipografia „Mitropolitul Silvestru”, Cernăuţi-1936, p. 4)

   Domnul Generalul-locotenent dr. Grigore Stamate în loc de Prefaţă, ne introduce în austeritatea Conacului ce poartă pecetea şi amintirea încă vie a Mareşalului.

   Conacul Mareşalului, cocoţat pe Dealul Comorniţei vasluiene a păstrat din aura bravului ROMÂN simplitatea, decenţa, autoritatea, taina, grandoarea, gloria, misterul, smerenia, chibzuinţa, bunacuviinţă, convingerea neclintită, tactul, liniştea, farmecul.

   „ La început, discret, apoi, din ce în ce mai profund, până la contopirea cu intimitatea. Păduri înalte, livezi întinse şi, pe alocuri, petice restrâns cultivate cu porumb ori cu plantaţii de vie acoperă văile şi viroagele, care numai se presupun. Nici urmă de cărare, nici ţipenie de vietate. Totul, ca într-un eden atipic, în care predomină smaraldul frunzei de stejar şi, la orizont, îngemănarea aceea bruscă cu imensitatea de un albastru nepământesc. Între care subzistă şi astăzi liniştea, tăcerea aceea ireală, tainică şi fermecătoare care parcă aşteaptă ca cineva ori ceva să-i scormonească dedesupturile.”   GRIGORE STAMATE/  MIHAI HODOROGEA- VIAŢA MAREŞALULUI PREZAN Profesia de a fi român, Ed. Axioma Print, Bucureşti-2015, p. 13)

   Primele două volume: VIAŢA MAREŞALULUI PREZAN Profesia de a fi român şi

   BĂTĂLIILE MAREŞALULUI  PREZAN între autoritate şi modestie, mi-au fost oferite cu mărinimie de domnul General-locotenent, dr. Grigore Stamate, unul dintre autori.

   CONSTANTIN PREZAN a văzut lumina sufletului românesc a părinţilor săi Constantin şi Alexandrina şi a fraţilor, lumina albă, serafică strecurată cu smerenie printre faldurile mătăsoase ale generoşilor fulgi de nea din noaptea dintre 26-27 Ianuarie 1861, care au înveşmântat satul Sterianului de Mijloc al comunei Butimanu, plasa Snagov a judeţului Ilfov, când Regatul Principatelor Române se afla ocrotirea Domnitorului Alexandru Ioan Cuza, ulterior trădat de boierii români iluminişti.

   Odorul COSTICĂ venea al patrulea în şirul mare al celor 11 copii adoraţi, binecuvântaţi: 4 băieţi şi 7 fete, ai onorabilei şi distinsei familii nobiliare creştine.

   Constantin Presan-tatăl, ofiţer, consilier şi moşier cu 250 ha de pământ arabil, descendent din vicontele Georges de Presan, care alături de fratele său Jean l-au slujit ca ofiţeri regali pe monarhul Ludovic al XVI-lea cu un sfârşit tragic.

   Revoluţia iluministă francmasonică din 1792-1793, sub sceptrul ghilotinei, care reclama: libertate, egalitate, fraternitate, i-a determinat să părăsească în grabă Franţa. Georges s-a oprit la Galaţi, încropind o afacere cu comerţ şi s-a căsătorit cu Cassandra Trigava, fiica adoptivă a lui Ghica Vodă, înzestrată de Voievod cu moşia de lângă Sterianu. Aceasta i l-a dăruit pe Constantin- tatăl Mareşalului, iar Jean a ajuns în Grecia, unde s-a căsătorit cu nobila Matsa, care i-a născut pe Antoine şi Maria.

 

   Alexandrina Scodrea-mama era fiica moşierului G. Scodrea din care au mai răsărit frumoasa Smărăndiţa căsătorită cu celebrul arhitect Cristofi Cerchez şi Vasilică primul viceamiral al Marinei româneşti.

   Ramura Scodrea s-a înrudit prin căsătorie cu distinsele familii: Brătianu şi Golescu.

   Autorii celor trei volume închinate Mareşalului Prezan, militari de carieră şi autori de rezonanţă, l-au venerat pe acesta în integralitatea fiinţei şi persoanei sale unice, lucrarea apropiindu-se destul de fidel, prin maniera artistico-literară aleasă, de eleganţa unui rafinat eseu creştin dar ţesut într-o broderie ştiinţifică spre slava Mareşalul Reîntregirii Neamului Românesc.

 

   În Dumbrava copilăriei sale, Constantin întrezărind predestinarea de mai târziu a marelui comandant de oşti, frământa lutul ogrăzii sale în forme de soldaţi de elită…

   Apoi porneşte la drum, mai întâi din clasa întâi primară cu coroniţa pe cap, cu pas sigur, firesc, domol, normal, natural, mai târziu grăbit, cu inima aprinsă de jarul junei Rodica, răsfrântă în emoţia angelică a trecerii pe sub „Teiul lui Eminescu” – când fiorul adolescentin ţâşneşte din mireasma sufletului frumos al purităţii îndrăgostiţilor.

 

   „Ca şi satul său natal, ca şi copilăria sa, ca şi adolescenţa, ca şi mai toate etapele vieţii sale rămase pentru totdeauna într-o depărtare acceptată, fără ca cineva să-i fi cerut şi consimţământul. Şi, cei mai frumoşi dintre ani, cernuţi prin sita altor rigori: ordine, regulamente, reguli stricte, jurământ, datorie, onoare, disciplină, spirit de sacrificiu. În care, peste toate, se impuneau noţiuni de supremă excelenţă: patrie, popor, rege, armată, drapel.” (ibid., p. 46)

   Află de la amicul său Sandu Pavlo, care a urcat până la demnitatea de general de divizie, că Armata este „ca o femeie frumoasă, tainică şi interesantă, care te prinde în mrejele sale de la prima întâlnire. Şi, odată căsătorit s-a zis cu tine…” (Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa Mareşalului Prezan Profesia de a fi român…, p. 34)

   Îndemnul lui Eros trece în plan secund, căci junele Constantin analizează, frământă, surprinde, pătrunde sub vârtejul marii ispite-Armata Română, în întregul ei regal, fascinant, temerar, auster, miraculos, intrând în cadenţa militărească cu pas apăsat de responsabilitate, cu ritmul armonios de mândrie, cu sufletul înflăcărat de Patrie, cu inima doldora de tranşee, de atacuri, de surprize, de frângeri, de biruinţi până la încoronarea meritorie cu diadema de Mareşal. Primul nostru Mareşal.

 

     „Mareşalul Constantin Prezan nu este deloc un personaj aparte, nici măcar unul principal în măreaţă operă de reîntregire a neamului românesc. El este mult mai mult, decât mulţi şi-ar putea închipui vreodată. Este un adevărat simbol, un etalon de fapte şi o chintesenţă de circumstanţe ale timpului său.” (ibid., p. 17)

   Războiul de Independenţă-1877, l-a implicat emoţional prin flacăra efervescenţei şi instinctul predicţiei, ancorându-l definitiv spre supremul ideal, marea sa chemare ostăşească peste care s-a pogorât cel mai înalt rang militar.

 

Mareşalul CONSTANTIN PREZAN a conferit  MÂNDRIA MÂNDRIEI DE ROMÂN !

 

Mândria de a fi ROMÂN trebuie să fie Testamentul fiecărui dac creştin-ortodox !

 

   În această MÂNDRIE creştin-ortodoxă se reflectă de fapt cunoaştere şi preţuirea de sine, ce se adaugă ca o îmbrăţişare Dragostei întru Dumnezeu şi Iubirii de Neam.

   Tocmai, această MÂNDRIE creştină a dreptei credinţe dacoromâne ne îndatorează cu DARUL sfânt al cinstirii veşnice a ÎNAINTAŞILOR ÎNAINTAŞILOR NOŞTRI.

   Întru cinstirea lor, aducând deopotrivă adorare lui Dumnezeu şi venerare Fecioarei.

 

   În Dicţionarul enciclopedic român 1962-1966, trudit de corul celor 31 de voci, 28 cei mai ascuţiţi, îndârjiţi-academicieni între care mulţi tenori şi baritoni sovietici, sub bagheta dirijorului Athanase Joja, în spectacolul celor 3695 de reprezentări-paginate, numele celui mai înalt MILITAR – MAREŞALUL ÎNTREGIRII CONSTANTIN PREZAN n-a fost o dată chemat la rampa RECUNOŞTIINŢEI. (Academia RPR, Dicţionar enciclopedic român, Ed. Politică, Bucureşti-1967)

   Uluire! Consternare! Încremenire! Stupizenie! Nimicnicie! Slugărnicie! Laşitate!

 

   De fapt, ce ne mai miră această ne-simţire prelungită în timp şi peste timp, ce s-a derulat pe lângă drama DEZERTĂRII şi TRĂDĂRII românilor în istorie, atunci când n-au fost PREZENŢI la APĂRAREA sau RĂZBUNAREA marilor lor REGI-VOIEVOZI, EROI-MARTIRI: BUREBISTA, DECEBAL, GELU, DOJA, VLAD ŢEPEŞ, IOAN VODĂ cel VITEAZ, MIHAI VITEAZUL, HORIA, CLOŞCA, CRIŞAN, AVRAM IANCU, CONSTANTIN BRÂNCOVEANU, TUDOR VLADIMIRESCU, ALEXANDRU IOAN CUZA, ION ANTONESCU şi Voievodul naţionalismului creştin-ortodox venerat de pământul şi cerul dacic.

   „Noi, românii, în istoria noastră, deseori, mărturisea marele istoric Gheorghe Buzatu, ne-am „ucis” eroii ori i-am ponegrit, înainte de a o face alţii. Chiar dacă fără convingere. Am făcut-o aşa, ca să dea bine în relaţia cu alţii. Cu deosebire, a puternicilor lumii, de la acel moment.

   Obedienţa, bădie!…

   Obedienţa şi interesul. Niciodată, naţionale.

   Procedând astfel, de cele mai multe ori, ne-am trădat neamul şi am terfelit idealuri sfinte…” (Extras dintr-o discuţie purtată cu prof. univ. dr., Gheorghe Buzatu istoric, senator, vicepreşedinte şi membru al Biroului Permanent al Senatului Parlamentului României, Bucureşti, iunie 2003)

   La fel de indignat, plin de durere a fost şi Generalul-maior ing. Marin Popescu:

   „Pecinginea roşie, adusă de la Moscova, trebuia să convingă acest popor că nu are bărbaţi de seamă, ci tot ce s-a făcut până atunci a fost în dauna sa şi că tot ce este bun-inclusiv lumina unor zori noi şi fericite-ne vine de la Răsărit.”  (Un mare act reparatoriu, în „Armata României” , revista Ministerului Apărării Naţionale, fost „Observatorul militar”, nr. 24 (131), 17-23 iunie 1993, p. 2)

   Noroc cu Moşia cerească lăsată de Mântuitorul HRISTOS, celor chemaţi şi aleşi:

   Unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu sunt şi Eu în mijlocul lor!

 

   Noroc cu prezenţa de spirit a ilustrului ziarist PAMFIL ŞEICARU, care avertiza pe toţi Românii cu măsura bunului simţ: „Cu mareşalul Constantin Prezan dispare încă un martor şi un participant al războiului unităţii naţionale. Fără să ne dăm seama, sfârşesc supravieţuitorii unei epoci. Încercăm o tristeţe evocând o lume care ne-a dat cel mai frumos capitol al istoriei poporului român.” (Pamfil Şeicaru, Universul, nr. 235 din 29 august 1943, p. 1)

   Nici, Istoria militară a poporului român, vol. V, Ed. Militară, Bucureşti-1989, n-a rămas mai prejos de funestul dicţionar al academicienilor  saturaţi de ei înşişi.

   Cu reţinerea deplin justificată privind sursele bibliografice, cei doi înalţi ofiţeri-autori mărşeluiesc în cadenţa ostăşească mai departe, mai apăsat înspre Adevăr.

 

   După absolvirea Şcolii Fiilor de Militari-Iaşi, cu bravura de „elev guard” tânărul subofiţer Constantin Prezan păşeşte în rândul armei de geniu a Şcolii de Infanterie şi Cavalerie, devenind sublocotenent. Apoi locotenentul de geniu Constantin Prezan s-a înscris la Şcoala Militară de Aplicaţie pentru Artilerie şi Geniu-Fontainebleau-Franţa, la propunerea premierului I.C. Brătianu făcută regelui Carol I, după care urmează altă preţioasă specializare la Magdeburg în Germania.

   Prin ospitalitatea boierului-premier, Vizirul Brătianu, ofiţerul Prezan a cunoscut o serie de Români de seamă ai viitoarei Românie Mari.

   Ajuns căpitan şi profesor la Şcoala care l-a format în Aplicaţii de Artilerie şi Geniu, comandantul Şcolii, colonelul Constantin Poenarul îl preţuia deosebit: „Prea bun ofiţer, serios şi cu instrucţie solidă; serveşte cu multă competenţă şi se ocupă de progresul armei sale… Excelent oficer sub toate raporturile. (Foaia personală, pe anul 1887, octombrie 25, AMR, fond DCI/ 1974)

   Slăvirea înaltului ofiţer superior a fost elogiată de o seamă de destoinici camarazi militari români: col. D. Rădulescu, Cr. Tell; generalii: I. Argetoianu, N. Dona, Berindei, Eraclie Arion, Vlădescu, A. Beller, C. Candiano, L. Iarca, Al. Pavlo, Tătărăscu, Lambrino, Bardan, Doroftei Ghermănescu, precum şi de cei străini: H. Berthelot, F. Foch, Patez, Mollet, H. Lafont, mareşalul Franchet d’Esperey, contele Saint Aulaire, rusul Scerbacev (care l-a avertizat de puciul de la Socola),

   Mareşalul a suportat cu compătimire invidia plină de orgoliu a generalilor Averescu, Christescu, Răşcanu, a politicianului Marghiloman şi a altora.

   „Când slugărnicia înlocuieşte caracterul, se pierde autoritatea morală, pentru că demnitatea şi spiritul de sacrificiu nu se menţin la slugi.” (Colonel Dimitrie Rădulescu, Amintiri înălţătoare, op. cit., p. 21)

   Zorii secolului al XX-lea îi strălucesc din plin pe pieptul mare cât o patrie: 1901 ajunge colonel, 1907, general de brigadă, 1914, general de divizie, 1916, general de armată, (14/ 15 august 1916, i s-a încredinţat Armata a IV-de Nord; Grupul de Armate-„General Prezan”, coordonând „Bătălia Bucureştilor” (noiembrie-decembrie 1916); şef al Marelui Cartier General şi comandant al trupelor române (decembrie 1916-aprilie 1918.

   „Generalul de corp de armată (general-colonel) Constantin Prezan, ajutat de un valoros grup de ofiţeri de stat major, printre care s-a numărat şi maiorul Ion Antonescu (atenţie! „printre care”, nu „care” şi nicidecum singurul, cum se mai exagerează de către unii-n.n.), a elaborat planurile de campanie ale armatei române pentru vara anului 1917, care au dus la răsunătoarele victorii de la Mărăşti, Oituz, Mărăşeşti. Pe timpul desfăşurării luptelor a sprijinit cu forţe din rezerva strategică pe bravii săi comandanţi: generalii Alexandru Averescu şi Eremia Grigorescu.”

   (Dr. Constantin Ucrain, Mareşalul Constantin Prezan, în gazeta „La datorie”, p. 3)

   În bătălia de la Oituz, generalul-colonel Prezan a primit efigia eroismului său: „în pasul Oituz, a fost rănit şi în acel loc avea o placă care-i fixa mai bine şoldul drept.”

   (Macarie Olga (nepoata de fiică a Mareşalului), Conacul Schinetea şi Mareşalul ei, memorii în manuscris, Bucureşti 2012-2014)

  În noaptea de 5-6/ 18-19 Aprilie 1918, se aşterne prima eclipsă totală peste Marele Comandant-Noaptea neagră a înlăturării din unităţile armate naţionale. Oculta a substituit RECUNOŞTIINŢA cu perfidia. „Recunoştiinţa a fost şi va rămâne o floare rară (…) o ţară este judecată, după cum ştie să-şi cinstească eroii.” (Colonel Dimitrie Rădulescu, Amintiri înălţătoare, op. cit., p. 15)

   Cozile de topor şi-au asmuţit securile în tulpina unuia dintre cei mai falnici Stejari.

   „Cabala”, încă şi încă o dată, îşi atinsese perfidul scop. Fără nici un fel de motivaţie.” (Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa Mareşalului Prezan Profesia de a fi român…, p. 141)

   Destinul Naţiunii şi al Mareşalului Prezan a făcut posibilă repunerea în drepturi şi îndatoriri asupra Armatei Române în noiembrie 1918-aprilie 1920, regelui Ferdinand revenindu-i Înaltul Comandament Aliat româno-rus.

   Un om  potrivit pentru momente nepotrivite afirmau o parte din contemporanii săi.

   Un OM POTRIVIT pentru momente NEPOTRIVITE ŢĂRII dragi, dar pe care le-a POTRIVIT atât de biruitor DESTINELOR NAŢIEI şi al său!

   Primul mariaj cu Clementina Bantaş vine ca un fulger şi pleacă precum un trăznet.

   Al doilea mariaj vine în 1892, ca o Rapsodie de Primăvară, în Duminica Floriilor cu un trandafir ales, princiar, a cărui mireasmă se resfira pe 15 primăveri-Elena Olga Eliad, domnişoara de onoare a principesei şi apoi a reginei Maria.

   „Olga Prezan se detaşa de femeile din generaţia sa printr-o eleganţă înnăscută” , consemna pentru posteritate Olga Macarie, nepoata Mareşalului.

   51 de ani Constantin şi Olga Prezan au trăit cu dragostea de la prima vedere. În Iulie 1943, la 65 de ani Olga Prezan a urcat la ceruri, aşteptându-l pe Constantin care i s-a alăturat două luni mai târziu împodobit cu onoarea celor 82 de ani.

 

   Un cuvânt înţelept al sihaştrilor daci spune pentru cel ce vrea să devină monah, că până la poarta Mănăstirii îl conduce îngerul păzitor, dincolo de poartă îl i-au în primire dracii. Aşa se întâmplă şi cu Oamenii distinşi, luminoşi, cereşti. Dincolo de aura lor, în beznă stau ca pe aspide şi şerpi, opt categorii de laşi din diferite clase sociale: invidioşii, egoiştii, epigonii, bârfitorii, clevetitorii, calomniatorii, detractorii, pizmaşii.

   Constantin şi Elena Olga Prezan au avut parte de laşi, din toate clasele sociale, de la lachei, la generali şi chiar până în intimitatea palatului regal.

   Mareşalul Prezan a fost curtat de generalul Antonescu devenit Conducător al Statului Naţional Creştin să formeze primul guvern în toamna lui 1940, şi chiar de către Furerh, după mărturia prof. dr. Petre Otu. (apud. (Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa Mareşalului Prezan Profesia de a fi român…, p. 135)

 

   Revenind la viaţa „civilă”, Mareşalul se împărţea între Bucureşti şi Conacul Schinetea, unde ajungea în fiecare an după Învierea Domnului şi se întorcea în Capitală la începutul lui Octombrie. Mareşalul îşi iubea profund familia ca un sacerdot, admira cu emoţie florile, portul popular, preţuia taraful lui Fănică „Ziaristul” din Schinetea, cununa şi ajuta mulţi tineri din părţile locului.

   La Conacul căruia îi prezentau permanent onorul, garda regală a falnicilor castani şi tei, înşiraţi cu fireturile coroanelor reflectate pe cer, în poziţie de drepţi de-a lungul aleii principale, mare parte din timp, Mareşalul îl acorda cailor, câinilor ciobăneşti, copiilor satului. Era un foarte bun călăreţ, al cărui bidiviu favorit era un pur sânge englezesc, pasiune similară cu regina Maria. „Despre animale, fie cu pene, fie cu blană, ştia o mulţime de date, inclusiv poveşti. Fenomenale!” (Macarie Olga, op. cit.)

   Îşi iubea soldaţii care trecuseră din plastilina humei copilăriei în bravii eroi chipeşi ai câmpului de luptă, ca pe proprii săi copii. Când nepoţica Olga i-a reproşat unde au fost soldaţii când a fost rănit i-a răspuns ca un inimos părinte al ei şi al lor: „Soldaţii, draga mea, apărau ţara. Iar, nu pe comandanţi, căci aceştia au datoria să fie în mijlocul lor, să-i apere de eventualele greşeli, ca şi de duşmani.” (Macarie Olga, op. cit.)

 

   Ctitoriile şi donaţiile soţilor Mareşal Constantin şi Olga

 

-mănăstirea Mălineşti-Vaslui; biserica Dumeşti-Vaslui cu hramul Sf. Împăraţi Constantin şi mama sa Elena; biserica „Sfânta Treime”, Dumeşti I, Vaslui; şcoala din satul Schinetea; şcoala Dumeştii Noi; gara Băceşti; casa din Capitală căpătată prin lege, dăruită Ministerului Apărării Naţionale; casa Mavrocordat proprietate, oferită Liceului de fete „Oltea Doamna”; donaţie Muzeului Militar Naţional;

   Casa ospitalieră din Bucureşti, „Caragiale 12”, a fost binevoitoare pentru oaspeţi de seamă între care  Nae Ionescu, regina Maria, Pia, Ionel şi Vintilă Brătianu ş.a.

 

OLGA ELENA MAREŞAL PREZAN

 

   Olga Elena Eliad s-a născut pe 4 August 1877, la Filipeşti-Târg-Ploieşti, în familia Sofiei (Petrescu) şi Iancu Eliad, care i-a mai dăruit şi pe Aglaia şi Nicu. De tânără domnişoară Olga vorbea franceza, germana, italiana, cu studii la Paris şi Viena.

   Duminica Floriilor anului 1892 de pe Şoseaua Kisellef a fost Sărbătoarea inimii, întâlnirii cu alesul vieţii, iar 8 Noiembrie 1892 –Sărbătoarea-căsătorie care a deschis ciclul celor 51 de ani de convieţuire binecuvântată, preţuită, fericită.

   Diplomele acordate distinsei doamne Prezan

 

   1 Iunie 1906-Diploma Doamnei Colonel Olga Prezan, acordată de regele Carol I, „pentru serviciile aduse învăţământului primar şi educaţiunii populare” ;

   5 Mai 1921-Diploma Doamnei General Olga Prezan, acordată de regele Ferdinand, „pentru activitatea demnă de toată lauda ce a depus pentru ajutorarea răniţilor şi bolnavilor din spitalele de pe front în timpul campaniei” ; Medalia „Avântul Ţării”, Doamnei General Olga Prezan, acordată de Ministerul de Război;

   28 Septembrie 1933-Medalia „Peleş” Doamnei Mareşal Olga Prezan, acordată de Casa Majestăţii Sale Regale, „în amintirea semicentenarului Castelului Peleş.”

   Deasupra tuturor acestor distincţii stă însă scrisoarea trimisă de Mareşal în Ianuarie 1939:

 

   „Scumpa mea Olga,

 

   … pentru ca urmaşii tăi-sau, de se va crede, chiar posteritatea-cât serviciu ai adus, cu un elan patriotic neîntrecut, ţin să semnalez două dintre ele cari, după mine, au o deosebită importanţă.

   Prin tactul şi felul tău de a fi, ai contribuit în largă măsură la stabilirea unor relaţii armonioase între Misiunile aliate, Miniştrii Plenipotenţiari şi Şefii Misiunilor militare şi între mine, fapt ce a contribuit la o atitudine, din partea lor, cu totul binevoitoare ţării.

   Te-am rugat să organizezi-şi ai făcut-o numai prin străduinţa ta-un serviciu de trimitere pe front, pe cât posibil la ofiţerii şi soldaţii noştri, a diferite daruri utile, punându-ţi la dispoziţie, după cum ştii, o bună parte din disponibilul nostru; serviciu de care te-ai achitat în mod ireproşabil.

   Am procedat astfel ca să aproprii cât mai mult sufletul armatei de cel ce are răspunderea conducerii ei, în credinţa că aceasta ar contribui, poate, la avântul luptătorilor, cari ar vedea în acest gest o atenţie părintească.

   Pentru aceste servicii ce semnalez ai dreptul la recunoştinţa mea şi nu este prea mult dacă adaug şi a Patriei.

   Costică.    (apud.Grigore Stamate/ Mihai Hodorogea- Viaţa Mareşalului…, p. 259)

   În viziunea lui Eugeniu Buhman, Olga Prezan era tânără, frumoasă, atrăgătoare, comunicativă, iar a jurnalistului Timoleon Pisani, Olga apărea: „Frumoasă, bună, delicată, bine crescută, inteligentă. Olga Prezan fermeca ochii, sufletul, mintea… Mărirea în care a trăit nu a făcut-o să se creadă că poate să privească de sus. A fost deasupra acestei măriri. A rămas aceeaşi în port şi vorbă, simplă, bună, îndatoritoare, fericită să ajute, să aline.” (ibid., p. 124)

 

   Olga Antuaneta Iosefina era  fiica lui Nicu Eliad, cumnatul lui Constantin Prezan,

 înfiiată de Mareşal, căsătorită cu Constantin Dimitriu din care s-au născut. Olga-Florica (Oly sau Olguţa), febleţea bunicului, născută în 1934, şi Ion în 1936.

   Nerecunoştinţa politicienilor vremii a făcut casă bună cu grosolana nerecunoştinţă a sătenilor din Schinetea cărora Mareşalul le-a făcut întotdeauna numai bine.

   Nesăbuinţa şi mârşevia lor a prefaţat domnia proletară, care se instalase peste tot.

   După ce a urcat şi Mareşalul la ceruri, sătenii ţărănoi-gospodari au devastat totul la Conac, faţă de care tătarii, muscalii şi bolşevicii cu siguranţă s-ar fi ruşinat.

   În anul 2004, Conacul a fost înscris în Lista monumentelor istorice-Vaslui, nr.390.

   Olga Eliad Dimitriu a primit de ziua Femeii-8 Martie 1948, seara după ora 19.00 buchetul proletarilor securişti: percheziţie la sânge trei zile şi trei nopţi, după cocoşeii ascunşi de Mareşal, dar negăsându-i i-au adus altă acuză:

   „-Cetăţeana Prezan, în numele legii sunteţi arestată pentru deţinerea ilegală de armă!”  A fost dusă la secţia Negreşti, apoi Vaslui, Jilava şi-n cele din urmă la Mislea.

   Relaţia generalului Constantin Prezan cu maiorul, locotenent-colonelul şi colonelul Ion Antonescu, considerat de unii binevoitori „braţul drept al generalului Prezan”, din partea generalului a fost totdeauna obiectivă. Chiar dacă avea încredere în subalternul său mai tânăr, ştiindu-l incisiv, impulsiv, îl controla, îl atenţiona, îl îndruma neacordându-i credit total. De fapt activitatea desfăşurată în cadrul Statului Major era coordonată şi exercitată de un grup de profesionişti. De partea cealaltă Antonescu, deşi competent, merituos şi nu era singurul, îşi autogratula din când în când faptele. Secţia Operaţii la care făcea des referire era condusă de maiorul Emil Sorescu, pe când Antonescu era simplu ofiţer. Autoîmputernicirea de a-l semna pe general : „am redactat, am semnat pe generalul Prezan şi am transmis…” , urmat de „l-am supus spre semnare generalului Prezan”, era totuşi prea mult…

   (Extras din memoriul adresat ministerului de Război de Antonescu în 1938)

 

Devenit Conducătorul Statului, Antonescu l-a invitat să formeze primul Guvern, i-a corectat pensia mizeră, iar la plecare…, i-a organizat funerarii naţionale.

 

După ce a făcut catalogul tuturor scriitorilor şi ziariştilor din marile unităţi, încredinţându-le diferite sarcini, a trecut la misiunea preoţilor. Preoţi mobilizaţi erau în număr de 252. Protopopul Constantin Nazarie a fost ridicat la gradul de colonel, iar preotul Vasile Pocitan, maior, încredinţându-le astfel Serviciul Religios al Armatei, căci aportul clerului în război după măsura Mareşalului a fost eminent: „Preoţii şi-au făcut mai mult decât datoria şi este o cinste pentru cler, care alături de ostaşi, a dat mai mult decât i-am cerut noi pentru Ţară şi Neam.” (Gabriel Pârvu, Pregătiri sufleteşti pentru zile mari, Atelierele Socec et Co., Bucureşti-1916, p. 44)

 

   Mareşalul venera Biserica noastră naţională: „Atât cât a făcut biserica ortodoxă română pentru creştinătate, n-a făcut nicicând nici o altă biserică din lume.”

Afirmația este reluată de acad. Virgil Cândea: „Până şi muntele Athos a trăit atâtea sute de ani din dăruirea românească.”

   Aprecierea celui mai înalt ofiţer superior era dovada deplinei recunoaşteri a clerului.

   „Epopeea Războiului pentru Întregirea Neamului, încununată de Marea Unire din anul 1918 şi făurirea statului naţional unitar român au cuprins, în vâltoarea faptelor de sublimă jertfă şi eroism desăvârşit, alături de ostaşi şi preoţii mobilizaţi pe front, adevăraţi apostoli şi modele de urmat.” (Conf. univ.dr. Aurel Pentelescu/ Conf. univ. dr. Gavriil Preda, Jertfa preoţilor mobilizaţi în Războiul pentru Întregirea Neamului  1916-1919)

 

   Jurnalul Mareşalului menţionat de autor într-o scrisoare adresată soţiei sale, de istoricul Gheorghe Buzatu şi de doamna Olga Macarie care, consemnează că mama dânsei a luat „bastonul de mareşal şi o parte din cele 34 de ordine şi medalii, împreună cu plicul mare, galben”  şi le-a predat Ministerului de Război în 1943.

   „Demnitatea de Mareşal (…) o răsfrâng asupra tuturor camarazilor mei de luptă, nerezervând pentru mine decât o infimă parte.”(Viorica Zgutta, Constantin Prezan, Mareşal al României, Ed. Dosoftei, Iaşi-2005, p. 15)

   Doi mari artizani s-au bucurat de privilegiul Înfăptuirii României Mari: Mareşalul Prezan şi Regina-Rege Maria, care ne-a lasat un testament de cinstire a  Înaintaşilor:

   „Nu vărsaţi lacrimi pe mormântul eroilor, ci mai curând slăviţi-i în cântece, aşa ca faima numelor lor să rămână ca un ecou prin legenda veacurilor!”

 

Graţie intervenţiei salvatoare a Diviziei 16 Infanterie autorizată de generalul de armată Constantin Prezan asupra complotului celor peste 3000 de ruşi-boşevizaţi privind eliminarea reginei, regelui, premierului, marilor comandanţi români şi ruşi, cantonaţi la Socola şi spulberaţi prin surprindere, a determinat perioada postbelică să instaureze ingratitudinea naţională între 1945-1990.

 

   Mântuitorul HRISTOS-ISTORIA absolută călcând în picioare şi plesnind cu ştergarul mojicia şi făţărnicia ingratitudinii naţionale a delegat Arhanghelul Istoriei relative să-i confere persoanei Mareşalului Prezan, aura unui OM MONUMENTAL.

   Lucrarea celor doi autori consacraţi şi militari de vază se aşterne ca o frumoasă călătorie literară, ce urcă spre înălţimile eseului încărcat cu taină şi miraj din divina Ţară a Bucovinei, prevăzut cu dese indicatoare-documentare de o fosforescentă autenticitate, ornamentate într-o vastă iconografie ce consacră memoria ilustrului Mareşal şi al familiei sale într-o învăluire celestă ce reflectă o strălucire pururea.

   Lucrarea cuprinde acrivie, acurateţe, adâncime, adevăr, admiraţie, afecţiune, afinitate, afirmaţie, afluenţă, alternanţă, altruism, ambiţie, analiză, anticipaţie, aprofundare, apartenenţă, apercepţie, apologie, armonie, argumentare, artă, atitudine, atracţie, asumare, autohtonism, autonomie, autoritate.

   CEA MAI ÎNALTĂ DISTINCŢIE A DACULUI ESTE PROFESIA DE A FI ROMÂN!

 

CONSTANTIN PREZAN ESTE UN MONUMENT VIU TOTDEAUNA PREZENT!

 

-PREZENT în gând, în cuvânt, în faptă ca OM!

-PREZENT în şcoală, în pregătire, în formare ca MILITAR!

-PREZENT în fruntea Armatei ca model de OSTAŞ!

-PREZENT în linia întâi a frontului sub flamura de COMANDANT!

-PREZENT în SUFERINŢA înfrângerilor graţie intervenţiei neinspirate politic!

-PREZENT în BIRUINŢELE aşternute peste înfrângerile cauzate de alţii!

-PREZENT în Război!

-PREZENT în PACE!

-PREZENT în ONOARE!

-PREZENT în DEMNITATE!

-PREZENT în NOBLEŢE!

-PREZENT în FAMILIE!

-PREZENT în POPOR!

-PREZENT în BISERICĂ!

-PREZENT în Reîntregirea Neamului Românesc!

-PREZENT în braţele ROMÂNIEI MARI!

-PREZENT în PREZENT!

-PREZENT în TRECUT!

   -PREZENT în sufletul frumos al unor ALEŞI!

   -PREZENT în VIITOR!

   -PREZENT în VEŞNICIE!

      Divine preţuiri Înaintaşilor noştri binecuvântaţi!

——————————————–

Prof. dr. Gheorghe Constantin NISTOROIU

Dacoromânia-Brusturi-Neamţ-      

7 ianuarie 2019   

5 Jan
2019

Emma POENARIU SERAFIN: Poeme

Buchet de flori

 

Tot ce vine de la Ceruri, strâng buchet foare cu floare
Și contemplu înserarea peste trupul meu amar,
Strâng prin roua dimineții alb buchet de lăcrămioare,
Ori vre-o rază prinsă-n gene, sprijinită de altar.

 

Poate-n crucea nopții mele întâlnesc un gând de taină
Ce mă prinde, și mă strânge, și îmi e de ne-nțeles,
Ca o captuşală strânsă, sucită, din altă haină,
De nu-nteleg răstignirea, cum pe mine m-a ales.

 

Doamne, știu că viata-i scurtă și de tine greu mă leagă,
Nu lăsa ca pasul șubred să-mi alunece-n spre rău.
Pe cărarea scrisă-n suflet pun viața mea, întreagă,
Iar pe felinar din stele, am să scriu numele TĂU.

 

În buchetul strâns din mână, mai aşez câte-o lumină,
Ce nu poate sta alături de flori moarte-ntr-un ierbar.
Iar pe calea fară-ntoarceri, din LUMINA TA, divină,
Toate florile din mâna JUDECAȚII, IȚI dispar !

 

Ninge auster

 

Ninge cu suspine jumătăți de tară ,
Sufletele-n oase ca o toamnă-n frunză
Și-o să dea de-acuma, până-n primăvară ,
Până ce durerea le topeşte-n spuză.

 

Read More »

4 Jan
2019

Tamara Tomiris GORINCIOI: Întemeierea României prin prisma apocatastizării adevărului istoric

Trăind într-o epocă când avem toate semnele unei decadenţe în cultură, artă, educaţie, se impune de la sine revenirea şi redevenirea în traiectoria istoriei noastre milenare, a geto-dacilor. Ceea ce se încearcă aici – cu bună credinţă şi cu smerenia celui ce reflectează constant asupra destinului românesc – este revenirea la adevărul istoric, la o apocatastizare! Este un termen cunoscut teologilor şi prea puţin cercurilor profane. Un minim recurs la etimologie pare, astfel, binevenit. În greaca veche – de unde gândirea creştină (mai ales cea răsăriteană) a preluat mulţi termeni – ,,apokatastasis” înseamnă ,,restabilirea unui lucru sau a unei persoane în starea lui/ei anterioară; restaurare”.

De-a lungul mileniilor, am avut mereu parte de urcuşuri şi căderi, dar ideea unităţii neamului nostru a fost mereu prezentă. Cei care au proslăvit cucerirea romană a Daciei, în fond, au metaforizat cucerirea ca pe o sinteză de inspiraţie! Astfel, în termenii ontologiei istorice, cucerirea romană ar fi trebuit să însemne o cădere; într-adevăr, istoria obişnuită ne arată că orice cucerire reprezintă pentru cel cucerit o pierdere: de teritoriu, de libertate, de identitate. Până la urmă, romanizarea a eşuat! Aşa precum au eşuat şi alte cuceriri şi năvăliri în timp De parcă asupra acestui neam, cu oameni statornici şi paşnici, legaţi mereu de pământul lor, ar fi vegheat Marele Anonim, acel spirit divin căruia geto-dacii îi spuneau Zalmoxis. Astăzi chiar, când se încearcă un boicot al istoriei noastre, sărbătorindu-se doar o sută de ani de existenţă ai statului unitar, negându-se existenţa milenară a neamului nostru, în spaţiul vechii Dacii, impunându-ne din afară un model de globalizare şi înstrăinare de la rădăcini, putem spune că avem istorici care vin cu argumente întru renovarea adevărului istoric.

Graniţele României întregite, aşa cum erau acestea la 1918, includ o mare parte din teritoriul statului antic Dacia. Spaţiul în care dăinuim astăzi ca neam a fost locuit începâmd cu mileniul II înainte de Hristos, de triburile indo-europene ale tracilor. Începând cu secolul VI î. H., în regiunea Dunării de Jos sunt menţionaţi geţii, iar în ţinuturile de dincolo de Carpaţi, dacii. În vremea marelui rege Burebista (82-44 i. H.), statul geto-dac avea următoarele hotare: în nord – Carpaţii Păduroşi, în sud – Munţii Haemus (Balcani), în apus – Dunărea mijlocie, în răsărit – râul Bug. După moartea lui Burebista, regatul geto-dac se va destrăma în patru, apoi în cinci formaţiuni statale, dar nucleul acestuia se menţine în zona Munţilor Şureanu, unde domnesc succesiv regii Deceneu, Comosicus şi Coryllus. Unitatea statului dacic este refăcută de regele Decebal (87-106 d. H.), având reşedinţa la Sarmizegetusa, de dimensiuni mai mici decât regatul lui Burebista, însă mai bine închegat. Domnia acestuia, ultimul rege al dacilor, constituie perioada de apogeu a civilizaţiei geto-dacice, aflată în a doua etapă a epocii fierului (La Tene).

Axată pe ideea continuităţii unitare a geto-dacilor şi urmaşilor lor, românii, este şi volumul de excepţie, ,,Întemeierea României (1859-1918)”, semnată de istoricul Ioan Popoiu, autor al unor studii şi lucrări solide în aceeaşi cheie: Românii în mileniul migraţiilor (275-1247), Suceava, 2012, Statele medievale româneşti (1386-1714), Iaşi, 2016, Statele din sud-estul Europei (1804-1999), Bucureşti, 2017. Pentru informarea cititorului, specificăm că acest volum, care cuprinde peste 600 de pagini şi 1300 de note, este structurat în zece capitole astfel: Principatele Române în prima jumătate a secolului al IXI-lea (Cap. I), Unirea Principatelor (Cap. II), Naşterea statului român (Cap. III), România independentă (Cap. IV), România după 1878 (Cap. V), Românii din provinciile istorice subjugate (Cap. VI), Războiul pentru întregirea neamului (1916-1919)-Cap. VII, Unirea Basarabiei (Cap. VIII), Unirea Bucovinei (Cap. IX), Unirea Transilvaniei (Cap. X). Se adaugă acestora, un Epilog (România la Conferinţa de Pace de la Paris-1919-1920), Prefaţa şi Bibliografia.

Istoricul urmăreşte să răspundă la trei întrebări fundamentale: 1. Cum s-a născut România ? 2. De unde a pornit ideea naţională ? 3. Cum s-a înfăptuit întregirea neamului nostru ? Este subliniată importanţa în epocă (înainte de 1848) a unor publicaţii, precum ,,Dacia literară” (Iaşi, 1840), ,,Magazin istoric pentru Dacia” (Bucureşti, 1845), acţiunea coerentă a tribunilor naţionali, în timpul revoluţiei de la 1848, pentru constituirea unui ,,regat daco-român”, tentativa de a uni forţele lui Gh. Magheru cu acelea ale lui Avram Iancu, pentru apărarea libertăţii.

Descriind etapele prin care idealul politic naţional al daco-românismului a prins contur în mod gradual, prin lupta stăruitoare şi plină de sacrificii a trei generaţii de tribuni naţionali, între 1848 şi 1918, autorul prezintă într-o manieră proprie epoca efervescentă a Unirii Principatelor, la 24 ianuarie 1859, proclamarea Independenţei, la 10 mai 1877, apoi a Regatului, în martie 1881. Statul naţional, constituit în ,,Piemont al românismului”, a reuşit ulterior, în condiţiile favorabile ale marelui război (1914-1918), să înfăptuiască idealul întregirii neamului românesc, prin unirea celor trei provincii istorice cu Vechiul Regat, în anul de graţie 1918.

De mare relevanţă pentru edificarea cititorului sunt o serie de capitole, precum cel referitor la românii aflaţi sub ocupaţie străină, între 1848-1914, anii eroici şi dramatici ai marelui război pentru întregire (1916-1919)-cel mai mare şi mai însemnat război din istoria românilor-lupta politică şi naţională pentru întregirea naţională, prin unirea Basarabiei (27 martie 1918), unirea Bucovinei (28 noiembrie 1918) şi unirea Transilvaniei (1 decembrie 1918). Dacă a existat vreodată în istoria noastră o epopee naţională demnă de acest nume, atunci ea a avut loc atunci, în anii marelui război, când neamul românesc era ameninţat să piară sau să învingă! Şi a învins!!! Aceasta este apoteoza neamului nostru! Punctul omega al istoriei sale!

Această carte ar putea servi ca manual fundamental de istorie în instituţiile de învăţământ superior, carte din care se desprinde clar şi argumentat ideea naţională de formare a statului românesc, pe fundamentul viziunii vechii Dacii, pentru care au pledat Nicolae Bălcescu, Mihail Kogălniceanu, Ioan Brătianu, Mihai Eminescu, Al. Ioan Cuza, regele Ferdinand, regina Maria, Pantelimon Halippa, Iuliu Maniu, Iancu Flondor, aceşti eroi vii ai istoriei noastre!

Pentru ca această carte să se nască, a fost nevoie de o documentaţie amplă, de o bibliografie numeroasă, de supraefortul intelectual al istoricului, de munca tenace, migăloasă, epuizantă, exasperantă a autorului, pe parcursul a doi ani cumplit de lungi. O carte cere eforturi grele, ca şi cum ai picta o icoană sau ai zidi o mănăstire! A scrie, mai ales când este vorba de istoria neamului tău, este ca şi cum ţi-ai vărsa sângele!

—————————————

Tamara Tomiris GORINCIOI

Chișinău, Republica Moldova

3 ianuarie, 2019


3 Jan
2019

Victor RAVINI: Căciula – Amintiri despre Mircea Sântimbreanu (7 ianuarie 1926 – 19 august 1999)

Unul dintre protectorii mei a fost Mircea Sântimbreanu, bine-cunoscutul scriitor iubit de toți copiii și al cărui nume a fost dat unei școli din București. Cu binecuvântarea dânsului am fugit din țară. După ce muncisem ca traducător prin Germania de Răsărit și Cehoslovacia, trimis de Grupul de Șantiere Vulcan, mi-au desfăcut contractul de muncă în mod ilegal. Am găsit fără dificultăți o muncă pe un șantier lângă casă, unde mă plăteau, dar fără contract de muncă, fără carte de muncă, deci mă plăteau ilegal, iar acea perioadă nu a fost trecută în cartea mea de muncă și nu mi s-a considerat la vechimea în muncă pentru la pensie. Nu era prima dată când mi se desfăcea contractul de muncă în mod ilegal și fără să știu de ce, sau eram aruncat de la o întreprindere la alta, în alt oraș, cât mai departe de București, unde îmi cumpărasem apartament, aveam soția și copilul. Mircea Sântimbreanu mi-a propus să nu mă mai duc pe șantier, să stau acasă și să scriu, că mă ajută dânsul să obțin o pensie de la Uniunea Scriitorilor, unde era șeful comisiei de pensionări. Am refuzat politicos și i-am dat de înțeles, în limbajul nostru metaforic, cum vorbeam de obicei, că voiam să fug din țară. A dat din cap aprobativ și mi-a dat binecuvântarea sa, ba chiar mi-a sugerat Suedia. Am părăsit țara ilegal, dar nu eu am început cu ilegalitățile.

Hai să vă povestesc una. Am fost odată cu dânsul la pescuit, la o baltă nu prea departe de București. Spre Fetești, parcă. L-am luat de acasă cu Trabantul în zori de zi. Mai era și directorul adjunct al editurii, cică, pe care nu-l mai văzusem pe la editură. Desigur era securistul de serviciu, ca să scrie nota informativă: câți pești a pescuit Mircea Sântimbreanu. Mașina securistului era cu număr care, după ultima cifră, pară sau impară, nu putea circula în acea duminică, iar a mea putea circula. Am zis să trecem să luăm și un prieten de-al meu, pictor, că e născut pe malul Dunării și se pricepe la pescuit. Nu erau de acord, însă domnul Sântimbreanu și-a adus aminte de numele lui. Îi dăduse un premiu când era director la Palatul Pionierilor, în fostul palat regal din Cotroceni. L-am luat și pe pictor, pe bancheta din spate, lângă directorul adjunct, securist, dar un om modest și la locul lui. Nu i-am auzit glasul.

Ajungem noi la balta cu pricina. Imediat a apărut acolo un pândar, un ăla, un prăpădit, însă dat dracului de afurisit. Cică n-avem voie să fim acolo, să părăsim locul imediat. Domnul Sântimbreanu i-a arătat că avea o aprobare specială pentru a pescui chiar la balta aceea, ștampilată și semnată de Nicolae Ceaușescu, nu președintele ci fratele, ministrul armatei sau ce era. Pândarul nici nu a vrut să se uite pe hârtia aceea. Zicea că putea să fie chiar și semnătura lui Dumnezeu din cer. El, pândarul, nu ne dădea voie. Am înțeles că nici nu știa să citească. Pândarul era arțăgos și nu-l intimida nici hârtia, la care nu voia să se uite, nici înălțimea de peste doi metri a domnului Sântimbreanu și nici volumul acestuia de doi metri cubi. Pândarul țipa și se zburlea, ca un pisoiaș la un elefant. Calm, dar cu vocea lui de se cutremura pământul, domnul Sântimbreanu a pus în cuvinte toată diplomația sa, însă nu avea niciun efect. Vorbea cu un stâlp pus pe scandal, conștient de supremația sa teritorială. Controversele se lungeau, iar eu mi-am scos din portbagaj cele două arme, barim să mă amuz cu ele, să trag în știuleții de porumb. Una era armă de vânătoare, cumpărată nou-nouță, abia importată de biroul de arme pentru vânătoare sau cum se numea, de la Direcția Generală a Miliției pe țară, din București, din clădirea fostei jandarmerii. Cealaltă era o armă mai specială, tot nou-nouță din fabrică. O introdusesem ilegal prin vamă, cumpărată tot ilegal, de la rușii din Germania de Răsărit. Repet, nu eu am început cu ilegalitățile. Era o armă de precizie, cu încărcător cu bilă, țac-țac-țac și cu lunetă. Avea un aspect cu totul deosebit și impunător, semăna aproape leit cu armele trăgătorilor de elită de pe Aeroportul Kogălniceanu, printre care m-am strecurat prin graniță și prin vamă. Când a văzut pândarul cele două arme noi-nouțe, cum nu mai văzuse niciodată arme noi, mai ales arma cu aspectul deosebit, a rămas ca electrocutat. Speriat, pândarul l-a întrebat pe domnul Sântimbreanu: „Dar dânsul cine este?” Domnul Sântimbreanu, că nu degeaba era scriitor, i-a dat un răspuns genial: „Eh, și dumneata! Ce întrebare!” Pândarul n-a mai zis nici pâs, a făcut stânga-împrejur și ne-a lăsat să pescuim.

Hai să vă mai spun încă una. Când s-a aflat că eu fugisem în Suedia, Mircea Sântimbreanu mai avea puțin până să iasă la pensie, pe 7 ianuarie 1986. Fără nicio explicație, pe la mijlocul lui decembrie, a fost dat jos din funcția de director al editurii Albatros, unde îmi publicase cărțile, și a fost mutat la secția de corectură a șpalturilor ce veneau de la tipografie. Redactoarea de carte, scriitoarea Herta Spuhn, mi-a spus, după căderea regimului în 1989, că dânsul, când a primit vestea că a fost dat la corectură, și-a sprijinit capul în mâini, i-au apărut lacrimi în ochi, n-a zis nimic, s-a ridicat de la birou, s-a dus acasă și nu a mai venit la editură. Dânsul mi-a spus ulterior că s-a dus acasă pe jos, iar de atunci nu a mai fumat și n-a mai băut niciun strop, de nimic.

Îmi aduc aminte că, după o ședință la Uniunea Scriitorilor, a intrat la restaurantul Uniunii, să ia una mică. Iar eu l-am așteptat în mașină. După vreo câtva timp, am crezut că s-o fi luat la vorbă cu careva și o fi uitat de mine. Am intrat în restaurant. Stătea cam în picioare, dar așezat cu fundul său enorm pe tejgheaua barului, cu un picior pe podea și cu celălalt atârnând în aer. Nu vorbea cu nimeni. Se uita asupra sălii de mese. Avea într-o mână un pahar mare, iar în cealaltă o sticlă de vodcă de o jumătate de litru. Nu uitase de mine. „Ți-am spus: una mică.” O jumătate de litru era una mică. Una mare era un litru. Și-a umplut ultimul pahar. L-a dat pe gât dintr-odată. Nu a băut apă după vodcă, cum fac rușii. A venit la mașină cu pași siguri, fără să se vadă pe dânsul nicio influență a jumătății de litru de vodcă. Vorbea la fel de limpede ca înainte, ca întotdeauna. L-am întrebat cum de putea rezista așa bine la atâta vodcă, din care chiar și un rus, ba chiar și Stalin sau Rasputin, ar fi murit. A zis că o vodcă mică, adică o jumătate de litru, era nimic. De obicei bea câte o sticlă de un litru de vodcă sau de whisky și tot nu simțea nimic. Cică la înălțimea pe care o avea, alcoolul nu avea cum să i se urce la cap. Dânsul avea înălțimea de doi metri și patru centimetri. Exact cât țarul Petru cel Mare al Rusiei. Îmi spusese că fusese la Leningrad, cum se numea Petersburgul pe atunci, și se măsurase pe tocul ușii unde se măsurase țarul. Avea aceeași înălțime ca țarul Petru cel Mare.

După ce a căzut regimul de la București, i-am dat telefon din Suedia și mi-am cerut iertare că din cauza mea avusese neplăceri. A zis că nu din cauza mea îl dăduseră jos. Era altceva la mijloc. Nu l-am întrebat ce, fiindcă am priceput. Știa că pricepeam. Am făcut legătura cu ceea ce îmi spusese pe 16 iulie 1984, când ne-am dus la Casa Scriitorilor de la Neptun, cu Trabantul meu, dânsul pe scaunul din dreapta, cățelușul Gică — un pekinez cu care se plimba prin București — pe sub pedalele mele, iar fosta mea soție și fiica noastră pe bancheta din spate. Lângă ele se înghesuia și o colegă de serviciu a soției. N-am înțeles de ce venea și ea cu noi. Singura explicație ar fi fost că scria note informative. Atunci, în Trabant, mi-a propus domnul Sîntimbreanu pensia de la Uniunea Scriitorilor și i-am spus cifrat, așa cum aveam obiceiul să discutăm și la editură, că plănuiam să fug din țară. A încuviințat și mi-a vorbit elogios de Suedia, unde își cumpărase o cămașă, chiar aceea de pe dânsul, cea mai mare pe care și-o putuse cumpăra prin țările pe unde fusese, când era directorul cinematografiei. Dar totuși îi era mică. Cu manșetele pentru butoni răsfrânte și tot îi erau mânecile prea scurte. Nu își putea pune butonii la manșete, pentru că manșetele nu îi cuprindeau grosimea mâinilor deasupra încheieturii.

Din felul cum vorbeam eu sau cum vorbea dânsul, fosta mea soție și colega ei nu pricepeau mai mult decât pricepea fiica mea, care avea opt ani. Mi-a mai spus că fiica dânsului nu se prezentase la postul de profesoară de engleză la țară, prin Hațeg, unde fusese repartizată după terminarea facultății, pentru că se dusese în America, cu o bursă de studii de un an, pe care i-o obținuse dânsul. Soția dânsului se dusese la fiica lor de vreo două ori și se întorsese. Bursa fiicei se terminase și voia să continue să mai studieze. Nemaiavând altă bursă, a trebuit să-și găsească o muncă, să aibă din ce trăi și plăti taxele universitare. Asta îmi spusese atunci, în drum spre Neptun. Am înțeles la telefon că l-au dat jos din funcția de director și au vrut să-l umilească mutându-l la corectură, pentru că fata dânsului nu s-a mai întors din America, iar nu din cauză că eu fugisem. Zvonul acesta, că din cauza mea, era doar pentru a speria opinia publică, ce nu știa nimic de fiica dânsului, nici măcar că avea vreo fată.

L-am întrebat dacă avea nevoie de ceva ca să-i trimit din Suedia. Da, pantofi. Cizmarul care îi făcea pantofii pe comandă murise. Nu mai avea cine să-i facă pantofi. I se rupseseră toți pantofii și nu mai avea nimic de încălțat. Ieșea pe stradă cu picioarele înfășurate în cârpe și în pungi de plastic. Ce număr purta la picior? Mi-a spus că să fie numărul 55 sau 56, dar nu știa cu exactitate. Nu știuse nici măcar cizmarul care îi făcea pantofii pe comandă, pentru că la așa dimensiuni nu mai era niciun standard. Fata dânsului nu îi putuse găsi pantofi așa mari în toată America aia mare. Suedia era ultima sa speranță să poată găsi ceva pantofi, pentru că nordicii erau vestiți pentru talia lor uriașă și de aceea varangii erau gărzi pentru împărații Bizanțului, cum știm din Creanga de aur de Mihail Sadoveanu.

M-am dus pe la toate magazinele de încălțăminte din Göteborg. Nu aveau pantofi mai mari de 45. I-am găsit încălțări numărul 49 la magazia pentru încălțăminte de protecție de la Volvo, unde lucram eu. N-aveau pantofi de niciun fel, ci doar sandale foarte aerisite, ca să nu transpirăm la picioare când lucram la bandă. Bombeul era cu o protecție metalică de oțel, să ne protejeze de obiectele grele ce ar fi putut cădea pe degetele de la picioare. Nu m-au costat nimic, am semnat de primire și i le-am trimis prin poștă. Sandalele 49 îi erau mult prea mici. Nu îi intrau picioarele în ele. Prea strâmte și prea scurte, așa că a trebuit să le pună pe un fel de calapoade improvizate, să le mai lărgească, și le-a tăiat bombeul cu protecția metalică, pentru ca să poată să scoată degetele prin bombeul tăiat. Astfel lărgite cât permitea materialul, totuși nu îi încăpea piciorul cu ciorap. Le-a încălțat fără ciorapi și îi ieșeau degetele afară, dincolo de pingea. Așa l-am văzut la congresul scriitorilor din exil de la Neptun din 1995. Degetele îi depășeau pingeaua și călca cu degetele pe asfalt sau pe podea.

Iar acum, vă spun ultima. Odată, când încă nu fugisem din țară, tocmai venisem din Germania și m-am dus pe la editură. Era iarnă. În toată Casa Scânteii era la fel de frig ca afară. Afară barim era lumină de la soare, dar înăuntru electricitatea era oprită. Am intrat la dânsul cu căciula pe cap și nu era nevoie să mă scuz că nu mi-am scos-o, că așa devenise normal. Chiar și instrumentiștii de la filarmonică, la Ateneu, cântau la vioară sau la pian în paltoane, cu căciulile pe cap și cu degetele de la mânuși tăiate la jumătate. Vai de capul balerinelor pe scenă, îmbrăcate în izmene de bărbați, numiți hamleți, cu cojocel sau pulovere de lână și cu căciulă cu urechi, legate sub bărbie. Îmi era cam largă căciula, îmi cădea pe ochi și peste urechi. Îmi era prea mare. Era o căciulă splendidă, bine cusută, cumpărată din Germania, tot de la ruși.

Dânsului nu îi era frig fără căciulă? A dat din umeri în sensul că nu, sau că nu avea încotro. Mi-a cerut căciula să se uite la ea. A analizat-o bine, da, era de calitate germană, făcută pentru ruși, cusături solide. Și-a pus-o pe cap. Îi venea ca o cipilică. A început să tragă de căciulă, ca să îi intre pe cap. Nu intra. A insistat și a început să pârâie căciula, cu toate că era de calitate germană. Mie mi se sfâșia inima, să nu-mi rupă căciula. Iarăși a mai tras să-i intre căciula, iar a pârâit, de să-mi sară sufletul. M-am repezit și i-am luat-o, ca să îmi salvez căciula. Nu s-a supărat de impolitețea mea. Dimpotrivă, mi-a făcut o confidență pe care nu știu dacă a mai făcut-o altcuiva. Iar eu v-o dezvălui aici.

Pe când era dânsul director la Palatul Pionierilor, tânăr și necăsătorit, erau pe acolo niște instructoare pentru pionieri, niște duduițe durdulii sau dolofane, tinerele, cu ochii zglobii. Se înțelegea din ochi cu câte una și, când venea ora închiderii și toată lumea pleca acasă, rămâneau mai în urmă și o conducea în biroul său. N-avea nicio altă mobilă acolo decât masa, adică biroul la care scria și un fotoliu cu spătar prea mic pentru dânsul și cu rezemătoare de coate, din cauza cărora abia încăpea să se așeze, înghesuit de nu se putea mișca. Când se ridica din fotoliu, se ridica și fotoliul în care se înțepenise. Se opintea să iasă din strânsoarea fotoliului.

Dânsul apuca duduia de șolduri, o ridica de parcă era un fulg și o punea pe birou ca la ginecologie. Când vedea duduia cu ce urma să aibă de a face, începea să țipe de frică și încerca să sară jos de pe masă. „Acum nu te mai poți răzgândi. Ai acceptat să vii aici, știai pentru ce vii.” / „Nu, dar n-am știut că o să fie chiar așa.” / „Doar m-ai văzut cât sunt. Ce ți-ai închipuit?” / „Ajutor! Săriți! Ajutor!” / „Cum ajutor? Eu n-am nevoie de ajutor! Mă vezi pe mine om care să am nevoie de ajutor?”

———————————————–

Victor RAVINI

Franța/Suedia

3 ianuarie, 2019

3 Jan
2019

Galina MARTEA: Floare Albastră – publicație în memoria marelui Eminescu

Fondată de Centrul Cultural Spiritual Văratic din județul Neamț – supranumit și „Lăcașul Culturii Eminesciene”, recent a fost publicat primul număr al Revistei de Literatură, Arte și Spiritualitate „Floare Albastră” (anul I, ianuarie – decembrie 2018), redactor șef fiind minunatul și talentatul om de cultură Emilia Țuțuianu (fondatorul revistei, poet, prozator, publicist, editor). Într-o formulă desăvârşită, revista în cauză este realizată în memoria marelui scriitor Mihai Eminescu, dar, în același timp, este și o dedicație în semn de omagiu pentru marile personalități ale neamului românesc, personalități distincte care de-a lungul timpului au promovat și au dezvoltat cultura românească. Totodată, revista este o deschidere către cultul religios al creștinismului ortodox la baza căreia este prezent factorul ideal al existenței umane – spiritul și bogăția spirituală, în contextul dat Emilia Țuțuianu menționând: Noua cale de comunicare, vor fi paginile revistei Floare Albastră, apărută sub egida Centrului Cultural Spiritual Văratic, o zidire prin cuvânt a gândului frumos, dăinuitor, împlinit prin lumina din acest loc magic, ca o altă poartă a Cerului, alături de Mănăstirea Văratic – o aripă a inspirației sau a meditației la raportul cu universul, locul în care se arată iubirea pentru Dumnezeu la fiecare sunet dulce de clopot ce atinge sufletul ca un balsam!”. Iar dacă să ne referim la denumirea revistei, atunci aceasta este o creație executată prin forma comparativă/ asociativă cu poemul Floare Albastră, scris de geniul literaturii românești Mihai Eminescu. Astfel, precum poemul reprezintă o cugetare adâncă pe tema dragostei, așa și revista în cauză redă imaginea plină de sentimente înalte pentru tot ceea ce este uman și divin în astă lume. Floare Albastră este o publicație cu adevărat frumoasă care impune respect și admirație pentru  conținutul său nespus de calitativ și de interesant. Cu o grafică de o expresivitate aparte, pe coperta revistei sunt înscrise cuvintele marelui poet Mihai Eminescu „Unde vei găsi cuvântul, ce exprimă adevărul?…”, ele redând un înțeles bine conturat despre sensul realității obiective ce se regăsește între expresie și conținutul fidel al reprezentărilor omului, nemijlocit, cu referire la conținutul ce este prezent în paginile publicației respective, acesta abordând discursul literar raport la spiritul creator al scriitorului.. După cum poemul Floare albastră, de Eminescu, este unul dintre cele mai reușite creații despre dragostea umană și, respectiv, despre efectele trăirilor sentimentale redate prin cea mai idealizată formă, așa și revista Floare Albastră reproduce prin mijloace artistice splendoarea meditațiilor/ opiniilor ce sunt realizate de personalități cu renume atât din țară, cât și din afara ei.

Structurată în multiple diviziuni, publicația cuprinde conținuturi de esență despre literatură, artă, cultură, istorie, evenimente din trecut și prezent, etc. Cu o deschidere bine definită, în Editorial, scriitoarea Emilia Țuțuianu vine cu descrieri impresionante despre fenomenul culturii din județul Neamț, cât și din întreaga țară românească; despre importanța Centrului Cultural Spiritual Văratic și Mănăstirea Văratic, despre aportul marilor scriitori români ce au contribuit la valorificarea ținutului românesc  din regiune, toate acestea fiind înregistrate în eseul cu titlul Argument. Lucruri cu adevărat captivante ce completează în mod distinct conţinutul revistei. Făcând o descriere succintă despre activitatea și intențiile Centrului Cultural Spiritual Văratic, dar și despre traditiile culturale locale, Domnia Sa relatează: „De la bun început Centru Cultural Spiritual și-a propus două tipuri de abordare: una culturală și o alta educativă. Argumentul care a stat la baza acestui proiect a fost moștenirea culturală de o mare bogăție și varietate a zonei Mănăstirii Văratic. Edificiul nou ridicat se alătură complexului cultural spiritual religios al mănăstirii, cunoscut în întreaga țară… Popasul făcut în diferite perioade de timp, de către mari scriitori și poeți români: Mihai Eminescu, Veronica Micle, Mihail Sadoveanu, Dimitrie Bolintineanu, Calistrat Hogaș, Gala Galaction, Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Bartolomeu Anania, Ștefana Velisar Teodoreanu, Valeria Sadoveanu, Cornelia Pillat, Sorin Ullea, etc. organizarea de audiții muzicale și șezători culturale, au contribuit la existenta unei vieți spirituale intense și s-au constituit ca un reper al vieții culturale monahale, pe care ne propunem să îl continuăm. Centrul Cultural Spiritual poartă emblema arhitecturală a locului și a fost ridicat din iubire, entuziasm și generozitatea cititorului, Dianu Sfrijan cu intenția de a lumina, a așeza și a rostui lucrurile vieții de obște, de a păstra identitatea și tradițiile culturale locale întru bucuria sufletului. 0 zidire de suflet, făcută cu sacrificii care se dorește a fi un loc de convergență a iubirii și un reper util și activ în viața comunității, ața cum își dorea însuși ctitorul. Acest lăcaș cultural spiritual are la temelie un legământ de iubire, ce vorbește tuturor celor care îi trece pragul despre neuitare, forța iubirii, dăruire și dăinuire”. Conform celor expuse de Emilia Țuțuianu, putem evoca că este pus în circulație un limbaj expresiv și clar despre dragostea umană raportată la idealurile supreme ale acesteia, în așa mod fiind deschise noi orizonturi în a cunoaște mai bine realitatea existentă pusă față în față cu relațiile sociale dintre oameni, cu procesele vitale efective ce se intersectează cu existența, destinul, conștiința, morala umană. Deci, cele istorisite se asociază în modul cel mai direct cu tot ceea ce este uman și real în viața pământească, cu tot ceea ce este plin de esență și fundamental pentru existența omului în astă lume. Cu referire la aceste componente remarcabila scriitoare și om de cultură Emilia Țuțuianu zice: „În 2018, anul centenarului, lansăm revista tiparită Floare Albastră, urmând ca din anul 2019 să fim prezenți și pe internet cu un blog omonim. Este un început timid, dar consider că orice act cultural este un adaos și un câștig adus spiritualității românești și ca fiecare din noi ar trebui să se simtă dator să-și marcheze trecerea prin viață lăsând moștenire celor ce vin, o părticică de frumos, o frântură din sufletul lor, un gând constructive”.

Desprinzându-se dintr-un complex de idei prin care se identifică conceptul cunoașterii, conceptul despre lume și existența ei, din primele pagini ale lucrării ne întâlnim cu imagini literare destul de interesante prin care verbul prezent se caracterizează pe sine însuși prin flexiune proprie fiecărui scriitor/ autor. Prin urmare, pentru a ne familiariza mai în de aproape cu autorii prezenți în lucrare, atunci urmează să le identificăm numele și, respectiv, conținuturile ce-i caracterizează în calitate de scriitori. Este captivant acest aspect, deoarece prin dialogul literar analitic se identifică compoziția fiecărui cuvânt scris și, nemijlocit, compoziția tuturor elementelor ce formează întregul conținut artistic al revistei. Prin imaginea acestui model de creație literară avem ocazia să relevăm reflecțiile cunoașterii de sine în funcție de procesele ce au loc în conștiința omului sau, mai bine zis, ce au loc în conștiința scriitorului. Deci, descrierile realizate prin cuvântul literar, regăsite în paginile revistei, se asociază perfect cu spiritul intelectual al omului ce este menit să creeze lucruri capabile de sentimente înalte. Prin armonia acestor argumente se regăsește spiritul intelectual al scriitorului român, al omului de cultură și artă, al omului ce este menit să fie un slujitor al cultului religios/ al cultului creștin ortodox. Printre aceste ipostaze este prezent înaltul om de cultură spiritualăSlujitor al neamului românesc – IOACHIM, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, care realizează un discurs literar de o mare importanță pentru ființa umană. Prin „Cuvântul de binecuvântare” Domnia Sa scrie: „Întemeiată la sfârșitul secolului al XVIII-lea, Mănăstirea Văratic este una dintre cele mai reprezentative vetre ale monahismului românesc. Tradiția mănăstirii, istoricul ei, transmisă pe cale orală sau consemnată în scrieri de mare importanță teologică și culturală ne arată profunzimea duhovnicească și pilduitoare a monahiilor care au viețuit aici”, ulterior spunând: „Centrul Cultural Spiritual Văratic s-a clădit cu multă trudă, dar și multă dragoste, zidindu-se piatră peste piatră pentru a se deschide „o cărare pe care putem merge, gustând din cultură și spiritualitate”. De la înființarea sa si până astăzi el încearcă să țină fruntea sus, să-și respecte obiectivele, să umple suflete de nădejde și bucurie, să scrie istorie prin cultură, profesionalism, noblețe, tradiție”, în continuare exclamând „Cuvântul dintru începuturi a fost creator, a transmis simțire și idei, a conturat spațiul și timpul, reliefând în scrieri ceea ce au gândit mințile fondatoare de cultură și civilizație ale umanității din toate timpurile și locurile. La initiativa distinsei doamne Emilia Țuțuianu, ne-am gândit la înființarea unei reviste de literatură, arte și spiritualitate, care să întregească activitatea CCSV și să aducă senin și parfum de cuvânt bun sș înțelept oricui iubește cultura, și care, însetat de dorul de frumos, să se poată adapa din vorba plină de har a celor care privind lumea o pot așeza la inima cititorului”. Discursul în cauză este destinat problemelor ce ţin de Biserica Ortodoxă şi, respectiv, de cultura unui popor ce tinde să respecte morala religioasă. Deci, în cele din urmă, este foarte plăcut să cunoaştem afirmaţiile Domniei Sale despre esenţa divină în viaţa pământească, despre legea naturii în contextul divinităţii, despre lăcaşul de cult al poporului român, toate, la rândul lor, fiind conţinuturi esențiale care completează cunoştinţele omului despre viaţă şi legile ei. În același timp, înaltul om de cultură spiritualăIOACHIM, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, menționează cu multă plăcere sufletească despre importanța și necesitatea revistei Floare Albastră: „Este prima revistă de cultură a Văraticului… Numele de Floare albastră ne poartă gândul la poetul nepereche ce și-a consumat existența și prin acest loc iubit de Dumnezeu, cunoscută fiind profunzimea trăirii sale religioase și evlavia față de oazele de spiritualitate monahală, în unele dintre ele viețuind chiar câțiva membri ai familiei sale. O revistă cultural spirituală ca Floare Albastră, va reaseza aceste locuri nu doar în itinerariile pelerinilor ce vin pentru rugăciunea către Dumnezeu sau în cele turistice, ei și în cele culturale naționale și va aminti prin articolele apărute de marii călători ai trecutului, dar și de creatorii de astăzi, cercetători ai fenomenelor culturale și spirituale ale lumii acesteia. Avem o promisiune făcută domnului Dianu, finantatorul Centrului Cultural Spiritual și prin doamna Emilia Țuțuianu continuăm misiunea noastră de neuitare a trecutului cultural și spiritual al acestor locuri, dorind ca această revistă să poată transmite, să poată comunica gânduri și idei ale contemporanilor, trecute prin memoria afectivă a marilor noștri inaintași peregrini prin această lume. Fie ca Dumnezeu Cuvântul întrupat în istorie să ne ajute în această nouă misie și să reverse peste întreaga noastră ființă harul Său proniator care să ne călăuzească spre a alege cele mai înălțătoare și paradigmatice chipuri de trăire a frumosului în ceea ce ne-am propus să ctitorim”. Sunt expuse lucruri de mare valoare, conținuturi extraordinare ce merită a fi retranscrise în totalitate pentru ca publicul cititor să le cunoască și să le urmeze.

Prin sistemul de elemente literare ce sunt dependente între ele, ca formă de reglare a gândirii  teoretice, în rezultat, clasificăm arta practică scriitoricească realizată conform scopului dorit. Adecvat, prin complexitatea conținutului literar și a elementelor ce determină conexiunea verbului scris, scriitorul face ordine în propria creație, clasificând-o în baza notelor artistice corespunzătoare. Deci, prin sistemul notelor și al valorilor literar-artistice, având la dispoziție pana scriitoricească, ne reîntâlnim în paginile revistei Floare Albastră cu renumiți scriitori români din întreaga lume. Printre aceștea este prezent distinsul critic și istoric literar, prozatorul și filosoful culturii române Theodor Codreanu, scriitorul care este foarte bine  cunoscut în lumea literară pentru lucrările sale despre viața și activitatea literară a marelui Eminescu. La secțiunea  Archaeus Carpius, Domnia Sa tratează tema despre Sonetele Eminesciene. O altă personalitate distinsă a neamului românesc este renumitul eminescolog, criticul literar și cercetătorul Nicolae Georgescu (dr., prof.univ., savant, scriitor, membru al USR), care la aceeași secțiune Archaeus Carpius realizează discursul analitic despre Sonetul Cerdacului, unde autorul spune că este vorba despre  un text ce trimite către misterul relației dintre Eminescu și Veronica Micle. Cu o capacitate aparte de critic literar în domeniul eminescologiei și  literaturii române, Domnia Sa transpune analiza respectivă prin cele mai specifice forme, astfel desemnând cu multă inteligență scriitoricească structura internă și externă a lucrării. În același context despre marele Eminescu, Ilie Bădescu, sociolog și geopolitician român, vine să ne spună despre „Neliniștea și realul. Pascal și Eminescu”, la baza căreia se regăsește subiectul despre Tradiția „cugetărilor” în cultura europeană și Puterea neliniștii și semnificația „lucrului” la Eminescu și Pascal. Pe când scriitorul Dan Toma Dulciu ne vorbește despre „Portretele lui Mihai Eminescu și Veronicăi Micle, realizate de pictorul Curții Imperiale de la Viena!”. Tot despre viața lui Eminescu ne prezintă descrieri destul de interesante și scriitorul Victor Roncea, acestea fiind întitulate „Documente de la Cernăuți și Viena: Cum era urmărit Eminescu pentru Franz Josef după ce a fondat Societatea CARPAȚII, de Mica Unire, pe 24 ianuarie 1882. FACSIMILE”. Relatări impunătoare despre inegalabilul Eminescu, personalitate eminentă a neamului românesc.

La secțiunea Literatură ne reîntâlnim cu celebri scriitori și oameni de cultură/ oameni de spiritualitate precum Arhimandritul Bartolomeu Anania, care ne vorbește despre Văratecul și Literatura, astfel zicând: „Mormântul lui Eminescu e un altar național, teiul de pe Copou e un arbore sacru, a cărui umbră adapostește eternitatea neamului. Urmele diafane ale pașilor lui Eminescu se simt și la Văratec, fie din vremea domnului student ce se plimba prin poieni și se încerca, uneori, la haltere cu colegii, așa cum a rămas în amintirea maicilor bătrâne, fie din vremea, evocată cu discreție monahală, a presupuselor sale întâlniri cu îngerul blond, în casuța din vecinătate, pe locul căreia se află acum Ocolul Silvic”; iar scriitorul și jurnalistul Grigore Ilisei scrie cu aceeași suflare duhovnicească despre Mănăstirea Văratic, întitulând „Văratec – duh de sacralitate”. Pe când scriitorii Gheorghe Simon (cu cronica literară „Veronica Micle: Numele unei naframe”), Petruș Andrei (cu cronica „Nationalismul lui Eminescu raportat la prezent”), Vavila Popovici (cu eseul „Ne este dor de „Luceafăr”), Teodor Pracsiu („La Varatic, Sub semnul lui Eminescu), Veronica Balaj (cu cronica „Pași printr-o ctitorie”), Stavrofora Iosefina Giosanu („Un an sub semnul lui Eminescu în cadrul Centrului Cultural Spiritual Văratic de la Mănăstirea Văratic”) abordează valorile eminesciene, valori ce sunt și vor fi mereu nemuritoare pentru poporul român. În prelungire, la secțiunea Fragmentarium istoric, scriitorii și oameni de cultură Arhiepiscopul Ioachim (cu eseul „Imn de har, în Centenar”), Galina Martea (cu „Centenarul Marii Uniri – unitatea națională a românilor de pretutindeni”), Stavrofora Iosefina Giosanu (cu „Contribuția călugărițelor din Mănăstirea Văratic la implicarea României în cele două conflagrații mondiale”), Sorin Grumus („Ultimul episcop al armatei general de brigadă dr. Partenie Ciopron”) ne oferă istorisiri și argumente reale despre cel mai important eveniment al anului – Centenarul Marii Uniri. În contextul dat, scriitoarea Emilia Țuțuianu ne vorbește cu mult respect și afecțiune despre Profesorul Ullea, omul intelectualității române care invidiat de unii, iubit de alții, el s-a refugiat la Văratic pentru a scrie istoria arhitecturii monahale. Cât despre dragostea eternă pentru oameni, natură, spațiu, plaiul și neamul românesc, dar și despre tot ceea ce este sublim în astă viață pământească, sunt prezenți cu versuri lirice scriitorii/ poeții Mariana Gurza și Tiberiu Tudor. Respectiv, la secțiunile Literatură, Artă, Evenimente sunt prezenți cu creații literare și alți scriitori români, printre care Fabian Anton, Iulia Roger Barcaroiu, Veronica Balaj, Lucian Tudorache, Mihai Olteanu, precum și multi alții.

            Deci, în concluzie, revista Floare Albastră este imaginea spiritului românesc și a creștinismului ortodox, este imaginea scriitorului român contemporan care cuprinde întreaga complexitate de valori spirituale/ culturale/ intelectuale și, nu în ultimul rând, este imaginea perfectă raportată la personalitatea marelui Eminescu – geniul literaturii române. Floare Albastră este Revista de Literatură, Arte și Spiritualitate care completează în mod distinct patrimoniul cultural român, ea fiind o nouă lumină în totalitatea valorilor spirituale ce sunt atât de necesare în existența unui popor.

———————————-

Galina MARTEA

Olanda

3 ianuarie, 2019

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii