20 Jan
2019

Adriana POPA: E prea târziu

E prea târziu

 

e prea târziu în poezie
cuvintele cu care m-am iubit
s-au frânt
mă doare ideea de tine
din iarna aceea când îţi puneai ninsoarea
în buzunarul meu de la suflet
şi-ţi atârnai un gând de colţul lunii
şi degetele noastre se-mbrăţişau
în asfinţit
şi ochii de ger se albăstreau până când
ne spulberam iubirea
în vânt
şi-ncepea să ningă frumos
peste desfrunzirea noastră

la tine ninge-acum
în gros covor
te-aşterni la mine-n suflet
înveleşte-mă
se face tot mai frig

——————–

Adriana POPA

Timișoara

20 ianuarie 2019

 

 

20 Jan
2019

Dunia PĂLĂNGEANU: Ruse, povestea cu zânele de zăpadă

Ruse, povestea cu zânele de zăpadă

 

Poveste de iarnă la Ruse
undeva pe strada înghețată
doar fulgii de nea mai pluteau
îndrăgostiții tremurau în poartă
în hora zânelor de zăpadă
se învolbura până și fumul
eram și eu la mansardă
ceaiul își trimitea parfumul
se zăreau urme delicate
de conduri pe pârtia diamantină
țurțurii suspinau la streșini
se tânguia departe o violină
Doamne cum ninge într-una
stau treaz șemineu-i aprins
mă rog să se piardă o zână
pe câmpul din mine azi nins.

—————————-

Dunia PĂLĂNGEANU

Giurgiu

19 ianuarie 2019

(Ilustrația Ognian Balkandjiev, artist plastic, Ruse, Bulgaria. Lucrarea plastică “Ruse, povestea cu zânele de zăpadă”).

 

 

20 Jan
2019

Ioan Nicolae MUȘAT: Atitudine Românească!

Atitudine ROMÂNEASCĂ! În 24 Ianuarie 2019 Asociația ASCIOR, Asociația „Straja Carpaților” împreună cu alte asociații și fundații INRI vor participa din Buzău și din Țară la Manifestarea Românismului din orașul Sfântu-Gheorghe alături de Calea Neamului, Fratia Ortodoxa Sf. Mare Mucenic Gheorghe purtatorul de Biruinta, Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita și Mureș!

Vă rugăm să ne trimiteți confirmările de participare până cel târziu marți, 22 ian 2019, ora 12 pentru a face rezervarea autocarelor.

Îi rugăm pe prietenii și membrii ASCIOR și Straja Carpaților să distribuie anunțul pentru ca tot mai mulți oameni să cunoască Acțiunea întreprinsă!

,,Atitudine si Demnitate. Românii reacționează încă odată față de batjocorirea simbolurilor naționale! Piesa ,,Nu chiar 1918”, scrisă de Szekely Csaba se joacă din nou la Teatrul ,,Andrei Mureșanu” din Sfântu-Gheorghe!

Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita și Mureș își va exprima de Ziua Unirii Principatelor Române, 24 ianuarie, dezacordul față de această nouă sfidare la adresa comunității românești din Sfântu-Gheorghe și nu numai. Participanții la manifestările zilei de 24 ianuarie se vor opri în jurul orei 10,30 în fața Teatrului ,,Andrei Mureșanu”, prinzându-se simbolic într-o Horă a Unirii în jurul valorilor identitare naționale pe care le vom apăra oriunde și oricând. Aceste simboluri nu se cade a fi demitizate, batjocorite sau minimalizate de către conducerea unui teatru ce s-a vrut a fi expresia comunității românești din Sfântu-Gheorghe, conducere care a găsit de cuviință să marcheze atât Ziua Națională a României, 1 Decembrie, cât și Ziua Unirii Principatelor Române, printr-un spectacol conceput de un scriitor maghiar, care pune într-o lumină defăimătoare poporul român şi Marea Unire de la 1918.

Reamintesc faptul că, la 1 Decembrie 2018, grupul de români din Covasna, Calea Neamului și Frăția Ortodoxă Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, care a sărbătorit Ziua Națională la Odorheiu-Secuiesc, s-a oprit și la Sfântu Gheorghe pentru a-și exprima protestul față de această piesă de teatru. Primăria Sfântu Gheorghe, condusă de UDMR, care se află în relații mai mult decât cordiale cu echipa ce conduce Teatrul ,,Andrei Mureșanu”, a cerut mai apoi anchetarea “capilor” acestui protest spontan, marea vină fiind aceea că am cântat cu toții în foaierul instituției de cultură, ce poartă numele lui Andrei Mureșanu, Imnul Național; culmea “tupeului”, chiar de Ziua Naţională a României.

Revenim în postările viitoare. Lupta continuă, mergem cu Dumnezeu. Înainte!”

20 Jan
2019

Diana IORDAN: Diana Ciugureanu Zlatan – Portret de amator!

Participând la diverse evenimente cultural- artistice (lansări de carte, concerte, aniversări, etc.), am văzut și ulterior am cunoscut o doamnă distinsă, elegantă având un aer de „nu știu ce”, un fel de aura nevăzută care o făcea să fie imediat remarcată de către cei din jur. Era doamna Diana Ciugureanu Zlatan, poeta din Chișinău, președintele Uniunii Scriitorilor de Limba Română, jurnalistă, cantautoare….

Descendentă dintr-o familie care a dat țării pe dr. Daniel Ciugureanu, prim ministru al Basarabiei în anul 1918 când aceasta și-a proclamat unirea cu patria mamă,. Diana este ea însăși o înflăcărată luptătoare pentru românism, pentru înfăptuirea unirii între cele două state românești.

Dacă la început mi s-a părut că este o persoană oarecum distantă, puțin abordabilă, când am cunoscut-o mai bine am descoperit o femeie caldă, prietenoasă, deschisă la suflet, cultă, frumoasă, apropiată. Avea, cum se spune, “la suprafață o pojghiță de gheață dar sub care se poate face baie”.

Cine este Diana Ciugureanu-Zlatan? Așa cum mărturisea Diana cândva, este …”O visătoare incurabilă, un om bun, ambițios și tenace, dar care are un pic de vedetism. Îmi place să fiu în centrul atenției, să mă iubească lumea. Pentru asta mă mobilizez, lucrez asupra mea, tind să fiu mai bună decât ieri. Iar la sfârșitul zilei, când mă retrag în locuința mea, mă transform într-un copil cuminte. Astfel, mă simt mai aproape de Dumnezeu.

Este președinta-fondatoare a Uniunii Scriitoriilor Europeni din Moldova, precum și a Asociației Cultural-Creștine ,,Poduri de Dor”, poetă îndrăgită în Republica Moldova și în România, o femeie deosebită și o mamă-model. Vă invit să o cunoașteți pe Diana Ciugureanu-Zlatan, un om puternic, curajos și ambițios, a cărei carte de suflet este Biblia. Are studii în filologie și a activat 15 ani în domeniul jurnalismului, la Compania Națională ,, Teleradio-Moldova”.

Citindu-i poeziile, am desprins ideea, că este important să nu uităm niciodată cine suntem, de identitatea noastră! Exemplific cu acest poem scris de curând…

Laptele spațiului
ne suntem muguri de absolut,
alăptați cu frica de a ne pierde,
până la vreun fior al timpului
din inefabilul spațialității dansante…
ne sorbim venin benign,
masacrul adevărurilor
erupe a pace fără prada
alinătoare de rost rarefiat.
minunăm înserarea
sub lumânarea esenței –
de la pendulul zidirii,
la clopotul încolonării…
                                                           (Diana Ciugureanu 13 ianuarie 2019)

 

În aceste versuri minunate am descoperit deasemenea trăiri profunde și mesajul sufletului, exprimate cu har poetic.

Un crez al Dianei Ciugureanu, este „Cea mai importantă si singura luptă este aceea de a te opri din lupte…Doamne, ajută-mă să scap de toate luptele din mine!
De-aș fi un lup, aș urla de dor pentru Dacia….
De-aș fi un șofer, aș conduce o “Dacia” românească elogiată de polonezul Tusk“.

Sunt onorată de faptul că am luat parte la evenimente unde am avut bucuria și plăcerea să mă bucur de prezența unei asemenea personalități…distinsa doamnă, Diana Ciugureanu. Îmbrățișez sufletul tău frumos, îți doresc binecuvântare cerească în continuarea misiunii de Om al Culturii!

Darul meu special este Admirația, Respectul și gândul bun!
Aleasă afecțiune și prețuire, cu drag…Eu!

—————————

Diana IORDAN

București

20 ianuarie 2019

 

20 Jan
2019

Victor COBZAC: Și ăsta-s…eu

ŞI ĂSTA-S… EU

 

Şi dacă… Tu,
Şi dacă …Eu,
De fluturi roi,
Un curcubeu,
Albă umbrelă,
Clar de Lună
Câmp de maci.

Tu…un boboc,
De trandafir,
Eu… cel venit,
Să te admir,
Frumoasă eşti,
Ca o icoană,
Știi să-mi placi.

De ce şi cum,
Am măsurat,
Atâta drum,
Am şi uitat,
Când te văzui,
Atât de dragă,
Cuvinte n-am.

Pe cât eram,
De chinuit,
A ta privire,
M-a vrăjit,
Rămas tablou,
În ramă pus,
Te cunoșteam.

Afară toamna,
A venit…
Frunza pe ram,
A ruginit,
Căzând din pomi,
Peste alei…
De-atâtea ori.

Cocori în unghi,
Doriţi de zbor,
Se ţine lanţ,
Din urma lor,
Un nor cărunt
Și ăsta-s… eu,
Printre culori.

——————————————

Victor COBZAC (VicCo)

Chișină, Basarabia

19 ianuarie 2019

20 Jan
2019

Ioan POPOIU: Amurgul zeilor

AMURGUL ZEILOR

 

Zeu
absent
și tăinuit
în sine
nicio punte
între cer
și pământ
inexpugnabilă
transcendență
tăcere
în cer
și pe pământ
oamenii
în așteptare
contemplă
carcasa
Templului
în care nu mai locuiește
nimeni
zeii tac
peste
cetatea oamenilor
plutește
tăcerea
deus otiosus

——————————-

Ioan POPOIU

19 ianuarie 2019

19 Jan
2019

Monica LEVINGER: Memorialul din creația unui anonim

 Suntem în pragul lui 2019. Anul acesta, pe 19 ianuarie, se împlinesc zece ani de la trecerea lui Mihai Rădulescu la cele veșnice. Cifra rotundă  îndeamnă la retrospectivă și bilanț, căci multe se pot întâmpla în răstimpul unui deceniu, fie ca este vorba de viața noastră personală sau cea a unei întregi societăți.  Dar înainte de a continua, se cade să răspund la întrebarea pe care unii dintre cititorii acestor rânduri probabil și-o pun – cine a fost Mihai Rădulescu și ce a reprezentat el pentru cultura și lupta de rezistență spirituală a poporului român?

Nu este ușor să prezinți un om căruia destinul i-a hărăzit  încercări aspre și grele, condamnându-l în cele din urmă, pe nedrept, la nerecunoaștere și uitare. În ceruri sunt sigură că cel în memoria căruia scriu se bucură de veșnica pomenire, însă în lumea noastră trecătoare și de multe ori atât de nedreaptă cu semenii săi, scriitorul Mihai Rădulescu a fost și este prea puțin cunoscut; din ignoranță sau din rea voință, neprețuit la adevărata sa valoare. Personalitate remarcabilă a culturii române din cea de a doua jumătate a secolului XX, demn să ocupe un loc de cinste în memoria poporului său, Mihai Rădulescu s-ar fi putut număra printre nemuritorii acestui neam, dacă veșnicia nu i-ar fi fost ascunsă sub straturi groase de indiferență și ideologie, dacă mesajul sau nu ar fi fost ignorat. Din păcate, cei zece ani scurși din 2009 au mai adăugat un strat gros de uitare la cel existent deja.

Revenind la întrebarea de mai sus, aș putea cita din pagini de wikipedia, prezentându-l pe Mihai Rădulescu ca pe un luptător anticomunist, scriitor de beletristică – prozator, poet și dramaturg -, cercetător de antropologie stilistică și al artelor plastice, armenolog pasionat și editor de excepție. Oricât de elogioasă ar fi această prezentare, ea îmi pare formală și rece.

Aș putea să povestesc că Mihai Rădulescu mi-a fost profesor în clasa a IX-a, în scurta perioadă în care a predat engleza la Liceul nr. 33 din cartierul Drumul Taberei. Mi-l amintesc ca pe un dascăl de excepție, profesor remarcabil și bun cititor al sufletelor noastre de adolescenți în căutare, neîntrecut în arta de a ne susține pe calea descoperirii și cunoașterii de sine. Dar și aceste rânduri cu notă atât de personală, deși izvorâte din inima, îmi par a reda prea puțin din câte ar trebui spuse despre un om atât de special.

Având în vedere că vorbesc despre un creator prolific cu o arie de manifestare deosebit de larga, în încercarea de a-i creiona personalitatea complexă  poate ar fi mai potrivit să trec la creația  de vârf a lui Mihai Rădulescu, cea care-l consacra în 1998 drept primul și singurul istoric al literaturii române de detenție. “O istorie salvatoare, o intreprindere mântuitoare pe care se cuvine să o omagiem“, concluziona Nicolae Balota în prefața lucrării care reunea într-o forma organizată întreaga memorialistică de detenție sub comunism. Scrisă nu întâmplător de un fost deținut politic, Istoria Literaturii de Detentie la Romani  reprezintă cea dintâi lucrare de acest gen nu numai în literatura națională, dar și în cea universală, o întreprindere de lungă respirație, specială prin faptul că  autorul “nu rămâne doar la planul obișnuit al unei istorii literare, la interpretarea obișnuită a textelor adăugându-se bogate considerații psihologice, morale și spiritual-religioase.” (Nicolae Balota)

Încă de la apariție, cartea din ale cărei pagini răzbătea mesajul salvator  că memoria unui neam poate fi resuscitată chiar și după o jumătate de secol de aneantizare, a fost prea puțin răsfoită; mărturiile prețioase și înfiorătoare despre ororile petrecute în închisorile comuniste au fost primite cu dezinteres de către contemporaneitate. Pe plan oficial, Istoria literaturii de detenție la români sub semnătura lui Mihai Rădulescu nu s-a bucurat de nicio recunoaștere. Surprinzător pentru un popor care număra 9 ani de la trecerea sa la democrație.

Multa vreme m-am întrebat cum de a fost posibila o asemenea reacție, atunci, la data publicării, dar  și în  prezentul acestor rânduri? Cum de nu s-a schimbat nimic în răstimpul a douăzeci de ani? Răspunsul l-am primit chiar de la Mihai Rădulescu, printr-o reflectie care îi aparține. Citind-o, am înțeles în ce sens ororile petrecute în cadrul așa numitelor ,,reeducări” nu au rămas în trecutul în care s-au petrecut, ci continuă să ne afecteze conștiințele, influențându-ne faptele. Iată fraza la care mă refer: “Ne întrebăm dacă cele ce vedem petrecându-se în România, în anii neocomunismului succedând Revoluția din Decembrie 1989, nu constituie tot tributul plătit acelei nebunii colective induse de comunism în mințile noastre, pe un gol religios, cultural, etic, logic, educativ, absolut, ce a germinat o dezorientare națională și, ca urmare, o neputință a românului de a se regăsi, prin regăsirea valorilor tradiționale, batjocorite și urate până ieri, ceea ce a condus la pieirea lor aparent definitivă”.

Acestea au fost, fără nici urma de îndoială, premizele nașterii ,,omului nou” despre care vorbește Ana Blandiana, ,,omul fără memorie, omul nou cu creierul spălat, care nu trebuie să-și amintească nici ce a fost, nici ce a avut, nici ce a făcut înainte de comunism.” În condițiile în care amintitul regim politic dispăruse ca sistem, dar nu ca metode și mentalități, salvarea memorialisticii de detenție devenea o necesitate de prima urgenta; un act de rezistență și împotrivire la scenariul de groază descris mai sus.

În anii imediat urmatori lui 1989, nu știu câți oameni din generația lui Mihai Rădulescu au realizat gravitatea avertismentul lui Cicerone Ionițoiu, care își prevenea poporul: ,,Un neam care nu ține cont de trecut și-l uită, încet-încet dispare.” Știu doar că cei care au luat atitudine și și-au susținut punctul de vedere prin fapte, au constituit o minoritate. Printre cei care au acționat în vederea reconstituirii și păstrării memoriei martirajului românesc din timpul comunismului, la loc de cinste se afla si Mihai Rădulescu. A dezgropa adevărul despre infernul închisorilor comuniste și a-l consemna în scris departe de a fi o sarcina ușoară. Cât de tulburător suna cuvintele prin care scriitorul se descrie pe sine în confruntare cu tensiunea creată în conștiința sa: “Cine ești Mihai Rădulescu? Sunt un anonim, conștient că, dacă nu duce până la capăt recuperarea literaturii naționale din detentie, într-o forma, oricare, organizată, munca la care s-a înhămat, aceasta memorialistica riscă sa se piardă în uitarea unei lumi dezinteresate de rădăcinile proprii. Atât mai știu să spun astăzi despre mine. Dacă încerc altă frază, mă sufoc…”

Pe măsura ce scriu realizez ca nu-mi stă în putere să-i fac dreptate scriitorului căzut în uitare și nici să înlesnesc cititorilor acestor rânduri – prin comentarii elogioase la adresa celor scrise de el – cunoașterea creației sale. Știu că dacă domnul profesor ar fi fost prin preajmă, aruncându-și privirea peste umărul meu ca să vadă ce scriu, mi-ar fi sugerat să-l citez pe Montaigne. Dintre zecile de aforisme ale marelui filozof, traduse și postate pe site-ul sau personal – intitulat sugestiv “Literatura și detenție” – Mihai Rădulescu l-ar fi ales pe cel care spune: “Mi-ar plăcea sa fiu mai puțin lăudat, în schimb temeinic cunoscut”! pentru ca apoi să-mi explice cu glasul său domol:  Cel care știe să se folosească de literatură, că este ea beletristică sau pioasă, adaugă experienței proprii de viață experiența autorilor și personajelor acestora. Pe astă cale cititorul își lărgește aria dreptei socotințe, a sensibilității, a rațiunii și-și crește puterea de a se apropia de aproapele și de Dumnezeu. Scrisul își dovedește astfel puterea sa transformatoare. Revin asupra celor spuse, nici un scriitor nu poate fi cunoscut prin mijlocire. Mihai Rădulescu trebuie citit!

Adevărul este că ani în șir după întâlnirea de pe băncile școlii n-am știut cine a fost cu adevărat Mihai Rădulescu. Au trebuit să treacă aproape patru decenii pentru ca o întâmplare fericită să ne înlesnească regăsirea  în octombrie 2008, când am reluat legătura pe cale virtuală, corespondând pentru scurt timp pe net. Atunci am aflat că fostul meu dascăl era de fapt un scriitor prolific, condamnat politic în comunism, marcat în destin de urmările celor 4 ani de detenție din tinerețe. În acel memorabil an am început să-l citesc pe Mihai Rădulescu și astfel  s-au deschis în fața mea porțile unei lumi până atunci complet necunoscute. Așa a fost să fie, ca ,,domnul profesor” să-mi dezvăluie adevărul despre suferințele și martiriul victimelor comunismului. ,,Adunați din toate păturile sociale, din toate profesiile și meseriile, din câte pregătiri intelectuale se pot închipui, cei declarați vrednici de pedeapsă au umplut sub pământul nației cu spaimele și curajul lor, cu abdicările și speranțele lor, cu prostrarea și cu energia lor creatoare. Toți au suferit datorită faptului că gândirea independentă și individuală era interzisă.”

Când pe 19 ianuarie 2009  Mihai Rădulescu a trecut la Domnul, știam doar că am să continui să-i citesc scrierile, dar nu mi-am închipuit care va fi efectul lor asupra mea. Nici prin gând nu mi-a trecut că ,,lecțiile” sub îndrumarea domnului profesor vor continua și că ma voi număra și eu printre acei elevi care încearcă să descopere și să înțeleagă istoria pentru a se înțelege pe ei înșiși.

Mihai Rădulescu a scris toată viața literatura de detenție, mărturisind   că de fapt nu s-a eliberat niciodată, cu adevărat, din temnițele în care a pătimit. Scrieri precum “Rugul Aprins. Duhovnicii Ortodoxiei, sub lespezi, în gherlele comuniste”, “Sânge pe Râul Doamnei: Până când atâta suferință?”, “Casa lacrimilor neplânse: martor al acuzării în procesul “reeducătorilor””,  “Martiriul Bisericii Ortodoxe Române”, “Flăcări sub cruce”, “Rugul Aprins de la Mănăstirea Antim la Aiud”, “Preoți în cătușe”, au văzut lumina tiparului la editura Ramida înființată de autor, pentru ținerea de minte, pentru învățătură și îndreptare. Nu pot să nu le dau dreptate celor care susțin că adevărata istorie a umanității este scrisă în  cărțile de literatură și nu în manualele diferitelor forme de învățământ.

Parcurgând scrierile menționate mai sus – lista fiind departe de a fi completă – am realizat că în ansamblul sau, creația a lui Mihai Rădulescu reprezintă un Memorial!

 

Este cu neputință să stabilim câți oameni nevinovați au pătimit în temnițele comuniste. Presupunând că am reuși să definim cu exactitate acest număr imens, greu de închipuit, am simți fără îndoială că nu este suficient, căci cifrele prin definiție sunt reci si impersonale. Ceea ce nu se cade să uităm este că ,,în fiecare atom al acestui univers de suferința se ascunde un om, o biografie care trece prin cercurile infernului, dar își păstrează gândurile, sentimentele și memoria proprie. Nu toate victimele au fost martiri, dar toate ne roagă, din cerul lor, să nu le uitam.” (Romulus Rusan)

Am citit o destăinuire a lui Mihai Rădulescu, în care mărturisea că dacă s-ar întâmpla să nu consemneze în scris suferința vreunui om năpăstuit, despre care a luat cunoștință, acesta ar rămâne de veghe în conștiința sa,  să-l mustre pentru a-l fi trecut cu vederea. “Este ca și când m-ar fi ales morții să le țin lumânarea aprinsa cât voi trăi.” Desigur, este vorba de un exercițiu imaginativ,  căci în fapt Mihai Rădulescu și-a făcut din plin datoria de a ține aprinsă lumânarea ținerii de minte în memoria celor care au suferit și s-au jertfit în închisori; a creionat zeci și zeci de portrete impresionante, a strâns nenumărate mărturii, a reconstituit pagini întregi de istorie necunoscuta. Am avut curiozitatea să reunesc numele foștilor deținuți politici care apar în scrierile lui Mihai Rădulescu. Recunosc că încă nu mi-am dus sarcina la sfârșit, însă chiar și așa, la mijlocul drumului, numărul celor consemnați este impresionant.

Întreaga literatură de detenție scrisă de Mihai Rădulescu pentru contemporani și generațiile viitoare continuă să-și aștepte cititorii. Aidoma stelei Magilor, ea dorește să le arate celor interesați direcția adevărată. Chiar dacă Memorialul din creația lui Mihai Rădulescu se adresează în prezent unei minorități, există speranța ca “singura cale posibilă pentru a ne salva din trecut” (Ana Blandiana) va fi urmată de cât mai mulți.

 ———————————-

Monica LEVINGER

Israel

19 ianuarie 2019 

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii