24 Nov
2017

Mihaela Gheorghiu: ,,Aparent/ Illusory”, o nouă apariție editorială semnată de poeta Adriana Popa la Târgul Gaudeamus, 2017

Inefabil şi diafan, ca un desen transparent, însă de o ironie subtilă, volumul „ Aparent “ al poetei Adriana Popa, premiată la Festivalul Naţional de Poezie „ George Coşbuc “, ediţia a XIII-a, se impune cu naturaleţea talentului.

Ambivalenţa real – imaginar, ideea reflexivităţii pierdute, imaginea deschisă şi totuşi, înşelătoare, a lumii, natura perisabilă a fiinţei umane care şi-a pierdut accesul la tot ce înseamnă etern, guvernează întregul volum.

De asemenea, tot ce e simbol consacrat, se transformă în poezia Adrianei Popa, în contrasimbol.

Fiinţa poetică se ridică în faţa noastră ca un turn de nelinişte ( Sartre – „ Turn de linişte “ ), în sensul unei continue căutări prin sine însăşi, un turn nedefinitivat, care se construieşte mereu : „ m-am rătăcit prin mine / zdrenţuindu-mi lumina / eram atât de atentă / să-mi strâng sufletele / într-o tăcere nouă virginală / cu un profil inexorabil / reverberat de umbra troianului fictiv “ ( Tu ), „ nu-mi pot sfărâma lanţurile / mi-am pierdut cheia “ ( Lanţurile ), „ mă caut printre fulgi “ ( Fulg ).

Dorinţa de evadare din realitate se poate materializa / împlini, doar prin somn : „ curând / mă voi pierde în somn / dezbrăcată de gând / vreau doar să hibernez un timp “ ( Curând ). Somnul nu e aici, neapărat, o prefigurare a morţii, ci o întoarcere la ritmul pur al materiei în zona de plenitudine şi de linişte.

Universul conceptual e mai degrabă bacovian, dând senzaţia unei asfixii spirituale, a căderii totale şi ireversibile a miturilor. Însă, la nivel formal, dezideratul poetei rămâne apropierea de mereu prezentul, Nichita.

Se remarcă de-a lungul mai multor poeme sentimentul neîmplinirii, al germinării interzise / întrerupte : „ din scoica afroditei / am luat o singură / iluzie / cu care-am înflorit şi-am germinat / izvorul ce l-am adus în lume / de-atunci pedepsită-s să / port / acest trup secetos de femeie / pe care / nu vor mai clipi nicicând / gene de floare “ ( N-am primit ).

Seminţele, care în poezia lui Blaga sunt mirabile, seminţe care conţin în latenţă infinitul, se constituie în poezia Adrianei Popa ca un contrasimbol, sugerând finitul, imposibilitatea rodirii şi prin aceasta interzicerea accesului la eternitate, sunt „ seminţe neadmise rodirii “.

Ideea pădurii, cuprinsă într-un sâmbure de ghindă ( Mihai Eminescu – Sărmanul Dionis ) e inversată în versul „ ochii tăi reduceau pădurea din jur / la un singur punct “ într-o încercare de regresiune la origini, ca şi când tot ceea ce a fost germinat s-ar reduce, concentrându-se în punctul iniţial, izvor a toate.

Tema iubirii „ un copac / în care-atârnă strâmb / două inimi albastre “, e din nou, doar aparent, o temă a iubirii, deoarece principiul opus nu prinde contur, nu e o realitate, ci o umbră lipsită de materialitate : „ mi-am zdrenţuit gândul / în mărăcinişul sufletului tău / mi-am rupt curcubeul / în toamna privirii / mi-a-ngheţat mâna-ntinsă / către macii iubirii / am răguşit căutându-ţi duioşia “ ( Portret ).

 Tema iubirii, de fapt a neiubirii, se corelează cu tema iernii care semnifică încremenire : „ în mine însămi e iarnă / visul meu / îşi îngheaţă propria-i creangă “ ( Fulg ), albul fiind în acelaşi timp puritate şi nerodire : „ ce creangă invocăm / iubito iubitule / în inima iernii / prin viscolul înstelat de seminţe / neadmise rodirii “ ( Necroză ).

Fiecare spirit e în luptă cu limita şi conştientizează tragic căderea, marcată aici prin îndoială : „ …..poate / cine ştie / nici nu există astfel de oameni / şi nici infinit “ ( Poate ). Divinitatea parcă s-a retras în cele mai înalte ceruri, părăsindu-şi creaţia. Locul divinităţii e preluat de regizorul, un regizor care concepe diferite scenarii, guvernând la întâmplare destinul individului : “ regizorul ce mi-a semnat prezentul / a răsfoit o carte / şi-a lăsat-o deschisă / pe-o masă cu pietre / şi-acum stâncile-mi rănesc trupul “ ( Regizorul ). E un destin fără finalitate, împotriva căruia individul nu poate lupta, căci oricum se va prăbuşi în ocean : “ în amintire / orizontul iar mă cheamă / şi-mi lăcrimează prăbuşirea-n geam / rambursaţi icarul îndrăgostitului şi poetului / frunza / mă desparte de ram “ ( Am visat ), „ foşnesc din verb / şi / câţiva icari îmi ies înainte / iar cerul are aripi / şi topeşte cuvinte “ ( Regizorul ).

În acelaşi timp, omul are posibilitatea dedublării, în fiecare individ existând o fiinţă perfectă, metafizică, nemuritoare, un arheu „ fulgii păşesc / în vârful sufletului / între mine şi eul imaculat “ ( Alb ).

Motivul drumului, calea de urmat pentru atingerea desăvârşirii spirituale în cultura antică a Chinei, e aici un drum „ care nu duce nicăieri “, „ fără să ştiu unde se sfârşeşte / drumul “ ( Drum ), un drum în cerc „ unde e glasul / cum doare pasul / ce se întoarce / ocolind / de unde a plecat “ (Tată ).

Se pot remarca două registre în volumul „ Aparent “, unul care plânge şi unul care sfidează / ironizează, precum şi două ipostaze, una aparţinând trecutului şi alta prezentului : „ pletele unduite / de amintirea fânului copt “ – iarna –şi „ pletele mele blonde pierdeau / inocenţa grâului copt “ – vara -. Sau : „ am pumnii-atât de plini / de soare şi de verde / că / dacă i-aş deschide-acum / aş luneca deodată / într-o altă poveste mai lungă / cu ploaie frig şi ceaţă “ ( Vară ). Oare cum am putut crede că voi purta întotdeauna-n „ braţe fân si-n buzunare stele “ şi că voi putea mereu înlocui „ cuvintele cu inefabile păsări “ ? se întreabă poeta.

Sarcasmul guvernează poezia socială, o poezie de revoltă : Negocieri, Ziarul, Vacanţă, Necroză.

             „ împărţirea tortului / se face doar în funcţie de merite / a – nu profesional-morale – bineînţeles  / că doar a început economia de piaţă / …. / mass-media fusese acreditată vocal / – doar cântă foarte bine în cor / …. / ….se şoptea / că-n balanţă au tras şi cunoştinţele în limbi străine / limba babeliană – categoric – / pe care o vorbesc / cei mai mulţi de la pupitrul dirijoral “ ( Negocieri ), „ cine-ar flirta cu asemenea / gratii-n care răsar / prin reluarea seminţelor publice / ochii lui marx cuburi de umbre / ouă de cuc aberaţii rotunde “ ( Ziarul ), „ pe unghia de la degetul meu mic / nivelul de trai / desenase indicatoare de avertizare “ ( Vacanţă ).

Idei generoase, precum ideea de dreptate, de libertate, prin reflexii în oglinzi succesive, se deformează, se degradează, îşi pierd esenţa şi devin măşti într-o piesă macabră : „ maestrul de ceremonii a anunţat / că n-a mai trimis invitaţie / profesorului doctor inginer / a dat însă dispoziţie / să i se trimită acasă / o farfurie cu ajutor de şomaj / … / maestrul de ceremonii / costumat în pâine şi cuţit / a stârnit murmure de admiraţie / mai ales printre prietenii lui / răpitorii / pe care i-a luat imediat în braţe “ ( Negocieri ).

Univers limitat formal, însă nelimitat conceptual, volumul prezintă o aparentă monotonie, datorită aceluiaşi ton, oarecum elegiac. Această monotonie e fragmentată însă de episoade ironice care dinamizează şi „ dinamitează “ limbajul, mai ales în poezia Delta : „ serile de iulie / înotau spre mal / ţânţari purtau pe braţe / … / tu / nu / spălai tacâmuri vase / nu / făceai mămăligă ciorbă salată de ceapă / nu / storceai lămâi în apă / nu / puneai mentă în ceai “. Ironia şi autoironia pot guverna poezii întregi : Negocieri, Stagiatură, Necroză, Ziarul, Delta, Nelinişte, sau pot fi episodice : „ rambursaţi icarul îndrăgostitului şi poetului “ ( Am visat ).

Cuvintele nu sunt doar instrumente ale comunicării, ci într-un univers dens în care totul semnifică, ele trec din sfera convenţionalului în planul realului ( sau cel puţin al posibilului ). În societăţile arhaice, răspunderea faţă de cuvânt se încarcă de sugestii magice, demiurgice, odată rostit, cuvântul nu mai poate fi luat înapoi ; dobândind o existenţă proprie, independentă de voinţa subiectului rostitor, el se putea întoarce împotriva acestuia, instituind.

Adriana Popa are o atitudine oscilantă în ceea ce priveşte cuvintele şi ceea ce se poate făuri cu ele : versurile. Pe de o parte poeta construieşte din cuvânt / vers un refugiu în faţa realului : „ dacă plouă cu versuri / lumea rămâne în spatele ploii “  (Vară), se autodefineşte prin intermediul cuvântului : „ gând şi cuvânt / îngemănate adânc / scuturându-şi de nins aripa / fiind eu sunt “ ( Alb ), dar în acelaşi timp, utilizează cuvântul pentru a-şi ţese „ pânza la un război arhaic “, în aşteptarea unui Ulise : „ sunt doar o anacruz-a penelopei “ ( Sau ), care să-i sfărâme lanţurile cu care e legată simbolic de vârful muntelui, în timp ce vulturul prometeic îi ciuguleşte versul : „ de ce / mie / nu mi se regenerează versul / ciugulit de vultur “ ( Aş vrea ).

Pe de altă parte, cuvântul şi-a pierdut din puterea sa iniţială, aceea de a institui realul, însă nu în sensul unor necuvinte, ci în sensul unei pierderi a transcendentalului, a unei demitizări. Cuvintele se umilesc prin tăcere : „ ca şi când / s-ar fi umilit cuvintele / într-un copac tăcut / fără ramuri “ ( Portret), sângerează : „ întorc ziua noaptea cu silabe / şi-mi curge sânge din cuvânt “ ( Lanţurile ), cuvintelor le este sete : „ în lacrimă / …. / silabe-nsetate “ ( Exerciţiu ), iubesc : „ vino cuvântule / şi-mi desenează mâna prelungă şi mireasma de toamnă / vino / iubeşte-te “ ( Vers ), primind astfel atribute ale omenescului.

În ciuda acestor atribute “ profane “, ele mai păstrează latura divină : „ mă închin / în genunchii lacrimii pe cuvânt “ ( Nichita, mereu ), simbolizând natura duală a unui Iisus „ în care cred “ : „ zbor alb / în frunza de apoi / în care cred “ ( Punct ).

Poeta e imperativă în aceste versuri : „ luaţi şi citiţi / acesta-i zborul meu / răstignit – când e grâu – / ploaie – când e tânăr – / anamorfoză – când albul se topeşte- “.

Adriana Popa îşi oferă simbolic cuvintele – adică pe sine însăşi – lumii întregi.

———————–

Mihaela Gheorghiu

(Prefața volumului bilingv (română-engleză) de versuri „Aparent/ Illusory”, Editura PRINCEPS, 2017)

Traducere în engleză: Mădălina Maria Dăncuș

Coperta: Mihaela Gheorghiu

 

24 Nov
2017

Viorel Roman: „Iulian Vlad-Confesiuni pentru istorie”

Această carte, editată de Proema, Baia Mare, 850 p., se lansează azi la Gaudeamus și va face fără îndoială lumină în clarobscurul evenimentelor din anul revoluționar 1989, atât de controversate de trei decenii, după cum se poate vedea și din aceste puncte de vedere, însemnări fugare.

Claudiu Iordache (București): Încă o uzurpare de merit! Nu kgb-ul a înăbușit revolta muncitorilor brașoveni, nu kgb a tras în românii simpli în timpul Revoluției, nu kgb-ul pregătea o garda consolidată în jurul cuplului Ceaușescu! Dar românilor nu suporta istoria, doar pe plăsmuitorii ei!

Viorel Roman (Pattaya, Thailanda): Partidul marxist-leninist a pierdut la Moscova si KGB, Putin reface Rusia. Aniversarea a 100 de ani de la Marea Revoluție sau Marea Lovitură de Stat a trădătorului V.I. Lenin nu i s-a mai acorda atenție. Partidului marxist-leninist, revoluționarului Ion Ilici Iliescu i-a reușit Lovitura de Stat cu sprijinul Moscovei și diversiunea Teroriști-Securiști. Din cei 60.000 de morți planificați, numai 1.000 sunt martirii Partidului, pentru că gen. Vlad a subminat planul KGB, CIA etc. dezarmând Securitatea și a fost condamnat de Iliescu la 25 de ani, din care a petrecut 4 ani la Jilava.

George Gaina (Timisoara): Marele “erou”, Iulian Vlad…!!! Securist ca toți securiștii. Individ care, ca toți colegii săi, și-a trădat poporul pentru a apara un Partid adus la putere tocmai de cei pe care, cică, îi urmărea!

Viorel Roman (Pattaya, Thailanda): … decizia de a dezarma Securitatea a fost salvatoare pentru populaîie si pentru integritatea țării … de aceea e un erou național … Partidul mereu învingător arunca vina pe Securitate … pe acarul Paun … nimic original …

Claudiu Iordache: Erou național gen. Vlad? Este o blasfemie!!! Nu a dezarmat Securitatea decât atunci când și-au dat seama că totul s-a sfârșit pentru ei!

Viorel Roman (Faceebook): Securitatea nu putea să nu știe în 1989 că totul s-a sfârșit si pentru ea! …1989 era clar că Gorbaciov renunța la Comunism, Cortina de Fier, Lagăr și ca liberalul Iliescu vine în locul sinistrului Ceaușescu (Der Spiegel, etc) … si ca PARTIDUL ortodox moldo-valah FSN, PMR, PCR, FSN, PDSR, PNL, PSD, USL rămâne la putere … în schimb, SECURITATEA, organul, bratul înarmat al PCR e sacrificat, demonizat cu diversiunea Securiști-Teroriști … ați mintit poporul cu televizorul ! … SECURITATEA contra KGB, CIA etc. era absurd, așa că a ales rezistența pasivă, capul plecat, sabia nu-l taie, dezarmarea … în schimb PARTIDUL lui Iliescu luptă și azi împotriva dușmanilor, „Statul Paralel și Ilegitim“ (Dragnea)

https://admin.over-blog.com/write/89184840

Cu revoluționari corupți cu privilegiile ilegaliștilor comuniști, pensii speciale, spatii comerciale etc.  … din dec. 1989 o stafie bântuie la dreptcredincioșii moldo-valahi – „teroriștii – securiștii” – si legitimează atotputernicul PARTID.

http://vorba.16mb.com/generalul-iulian-vlad-erou-sau-tradator-2/

http://viorel-roman-bremen.over-blog.de/2017/09/iulian-vlad-confesiuni-pentru-istorie.html

http://ioncoja.ro/romania-aflata-in-calea-imperiilor-islamic-ortodox-si-catolic-care-lupta-pentru-mostenirea-imperiilor-roman-de-rasarit-bizantin-si-otoman/

http://viorel-roman-bremen.over-blog.de/2017/11/gen.iulian-vlad-1931-2017.html

http://www.ziaristionline.ro/2011/12/22/prof-dr-viorel-roman-generalul-iulian-vlad-erou-sau-tradator/

https://admin.over-blog.com/write/88281299

 Material primit de la Viorel Roman

——————-

Viorel Roman

24 noiembrie , 2017

24 Nov
2017

Raluca Bogdan: O aventură literară

ACTUL 1

Scriitorul Liviu Antonesei, profesor la Universitatea din Iaşi a primit o solicitare interesantă. La Universitatea din Cracovia (Polonia) există o facultate de limba română, care se află în relaţii de colaborare strânse cu instituţia universitară ieşeană. Studenţii polonezi au la dispoziţie texte în limba română, dar cele mai bune rezultate le obţin când e vorba de povestiri umoristice. Volumul de umor cerut în mod special de universitatea poloneză este… „Chemaţi doctorul” de scriitorul israelian Dorel Schor!

 

 

ACTUL 2

Solicitarea a ajuns la Natania, al doctorul în umor, Dorel Schor. Textul respectiv trebuia sa fie in format P.D.F. pentru a putea fi multiplicat în Polonia. Odată ajuns la Iaşi el urma să fie trimis cât mai repede la Cracovia spre folosinţa studenţilor amatori de umor israelian pe… româneşte.

Read More »

24 Nov
2017

Valeriu Dulgheru: Buldogul socialist turbă

”În vremea putredă și goală / Pe mine, frate, cum să-ți spun, / Pe mine m-au mințit la școală / Că-mi ești dușman, nu frate bun.”

 (Gr. Vieru)

 

După eșecul lamentabil de duminică Dodon este ca o fiară rănită, capabilă de orice. Ați observat marea dezamăgire a lui că PAS nu s-a lăsat amăgită de falsa lui luptă antiplahotniuc și a decis boicotarea referendumului. Întreaga haită sălbatică socialistă s-a năpustit asupra ei, declarând-o complice a lui Plahotniuc (pe Maia Sandu care, probabil, unica a demonstrat prin fapte că este cea mai ferventă luptătoare cu Plahotniuc, fapt ce până la urmă a costat-o președinția!, iar el, Dodon, de atâtea ori a beneficiat de susținerea lui Plahotniuc, inclusiv la președinție!). După dușul rece de duminică kremlinezul Dodon își îneacă amărăciunea prin reluarea vizitelor în ”popor” pentru a îndobitoci în continuare poporul cu falsuri privind dușmanul România care ”vrea să lichideze statalitatea Republicii Moldova”, cu minciuni despre istoria Moldovei și limba vorbită în Basarabia ”argumentate științific” de falși istorici gen Șornikov, Anisimova și Pahomova (realizatorii făcăturii rusești numit film documentar ”Istoria Moldovei”). Amarul vine nu de la eșecul referendumului (se aștepta Dodon la acest eșec!), dar mai mult de la faptul că și-a etalat goliciunea. Corcolit și umflat de presă (posturile lui de televiziune și duzina de posturi rusești!) ca lider național, drept ”președinte al tuturor”, lider absolut în diverse sondaje, iată că după acest referendum lumea a constatat: ”Dar regele e gol!”. Fără susținerea lui Plahotniuc el a acumulat aproximativ atât cât merită acest partid: 80% din cele 17% prezenți la referendum constituie apr. 15%  din votul de susținere (analogia este valabilă fiindcă în Chișinău sunt apr. 50% de alogeni, potențiali susținători ai stângii). Cam atâta au luat și în alegerile parlamentare din 2014, celelalte 10% fiind dăruite generos de Șef prin scoaterea lui R. Usatîi din cursa electorală pe ultima sută de metri. ”Moldova are viitor” scrie cu litere de o șchioapă pe sutele de bannere împrăștiate pe întreg teritoriul Basarabiei. Da, un viitor sumbru între sârme ghimpate, un viitor de bantustan. ”Președinte puternic – stat puternic”. Având împuterniciri limitate câte măgării face el acum, dar ce se va întâmpla cu acest colț de țară atât de prost guvernat când, nu dea domnul, Dodon va deveni ”președinte puternic” cu împuternicirile pe care le are șeful lui Putin?

Read More »

24 Nov
2017

Daniel Dumitru: Poeme

ZBOR

 

îmi e atât de greu să ajung la tine

în nori

încât îmi decopertez mâinile

las la o parte coaja tare de lut

unghia de cărbune

nările mele de mirosit nemurirea

şi mă umplu treptat de …. gol

până voi simţi că murim

aceeaşi moarte

după stingerea peisajului din carte

 

 

BURSA

 

Read More »

24 Nov
2017

Alexandru Nemoianu: Sectanții

Aducând în lume păcatul, și prin el moartea, diavolul a obținut asupra lumii o stăpânire pe care însuși omul i-a conferit-o, prin neascultarea față de Dumnezeu și supunerea către cel rău. În acest fel, din pricina păcatelor omenești, necuratul a ajuns “stăpânitorul acestei lumi”. Este doar datorită dragostei infinite și milei lui Dumnezeu că oamenii nu sunt nimiciți de cel rău. Dar prin propriile lor puteri oamenii nu mai erau capabili să se mântuiască și să devină ceea ce, la început, au fost. Era nevoie de intervenția directă a lui Dumnezeu și ea a fost făcută prin întruparea Fiului lui Dumnezeu și prin șederea Lui între oameni prin jertfa de pe Golgota și prin glorioasa Înviere. În această privința un foarte important, tainic eveniment a avut loc și el ne este relatat în toate cele trei Evanghelii  “sinoptice”.
Imediat după Botezul în Iordan, Mântuitorul a fost purtat “de Duhul” în pustie (în pustia Carantaniei) și acolo El a postit vreme de patruzeci de zile. Atunci de El s-a apropiat ispititorul.
Ispititorul nu știa că în față lui se află Fiul lui Dumnezeu, știa doar că “ceva” neobișnuit se întâmplă și categoric era îngrozit. Profitând de ceea ce era limpede, ca om, Mântuitorul era istovit și era flămând, ispititorul a căutat să îl “doboare” , să oblige la reacții contrare voinței și planului divin.
Read More »

24 Nov
2017

Vasilica Grigoraș: Ana, floarea soarelui

Ana, floarea soarelui

                                  Poetei,  Ana Urma, cu aleasă preţuire

 

 

Zi de toamnă albastră

blândă şi nestingherită

de niciun strop de ploaie

de nicio pală de vânt

în lumina astrului diurn

într-o simfonie desăvârşită

mângâi chipuri şi inimi

cu viorile şi flautele

crescute pe linia vieţii.

 

Privire senină

inimă caldă

pătrunsă până la infinit

de pacea clipei

asculţi tăcerea lumii iridescente

luând poemul în mâinile tale

stihul tău un cânt

în tonuri adânci şi vii

îl dezmierzi cum numai tu ştii

pentru a creşte ca-n basme

cu sclipiri de cuvânt curat

lăsând urme călăuzitoare.

 

Read More »

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii