3 Feb
2018

Mariana GURZA: Arta poetică a Irinei Lucia Mihalca, ziditoare de suflete

Motto:

,,Poezia – trandafirul ce creşte în potir de aur, sufletul frumos”.

M. Eminescu

 

 

Poeta  Irina Lucia Mihalca, este o călătoare în univers, ,,înghițând / din lacrimile Maicii Domnului / în secțiunea de aur a Timpului cu Veșnicia. Un drum lung și încărcat de sentimentele autoarei ce sunt prezente între cer și pământ.

Volumul ,,Dincolo de luntrea visului apărut în condiții excelente la editura Mușatinia, Roman, 2016, surprinde poeta la porțile cerului vorbind cu sine, cu freamătul pământului, cu valurile iubirii răscolite de timp. Astfel transcede tainic într-o altă lume plină de înțelesuri. ,,Prin lumina felinarelor, / aripi de înger sfâșie tăcerea, / Prelinse în urmă, două din umbrele mele / se întind către cer”. Urmele sufletului caută urmele poetei în timpuri.

Lirismul autoarei inundă paginile ca un susur cristalin. Trăiri unice își găsesc locul în sacralitate. O poezie existențială, mitologică, erotică, așa cum pentru antici, poezia era o aventură a spiritului care caută, instruiește și ne comunică o cunoaștere. Pentru Irina Lucia Mihalca „destinul lumii se vesteşte în poezie”(M. Heidegger). În căutarea sufletului pereche, cutreierând prin cer, prin ierarhia îngerilor, se simte ,,manifestarea Absolutului…”

Găsim în discursul poetic idei care au fost abordate la majoritatea scriitorilor preocupați de timp și spațiu, de dorința de a atinge veșnicia. Se știe că omul prin creație, descoperă prin el însuși, dumnezeirea. „Dacă poeziei îi e dat atît de mult – să păstreze în cuvînt adîncimile fiinţei şi uneori să le redea ecoul sau cutremurul – cum poţi cuteza să fii poet?” (C. Noica)

Irina lucia Mihalca, a cutezat și a reușit să atingă cerul. Printr-o construcție personală, aidoma unui arhitect al cuvintelor, metafora a prins viață. Cuvântul a devenit lumină, marcând astfel apogeul actului poetic. Căutarea sfințeniei ca dar, este o caracteristică poeților ce își doresc ca harul primit de la Creator să se răsfrângă asupra Universului cu responsabilitate. Parafrazîndu-l pe N. Crainic ,, harul nu e ceva ca un polen auriu care ar ninge din stele peste noi, ci o putere dinamică ce mistuie răul ca un foc curăţitor.

Poeta, prin creațiile sale, unele cu nuanțe mitologice și filozofice, nu reflectă doar suprafața realității ci zonele cele mai profunde, având la bază creația, viziunea și pictura. Pentru autoare, ,,pe măsură ce literele căpătau contur, / forme, lumini și umbre. / Ut picture poesis…”// din castelul de nisip, visele încep să curgă din clepsidră. ,,Helios surâde, privind jocul enigmatic în care ,,metamorfoza lui Eu ce devenea Tu acționa instantaneu…”. Nu degeaba se spune că filozofia trăiește prin poezie.

Pentru Irina Lucia Mihalca, timpul ei seamănă într-un fel cu timpul lui Nichita Stănescu pentru care timpul era un ,,lup devorator”. Timpul este cel care se depărtează treptat, fărâmă, lăsând în urmă ,,agonia inimilor / e doar durerea prezentului, un timp carnivor, fără timp”.

Prinsă în ochiul furtunii, ea și timpul, pierduți în spațiu, ,,evacuați în locuri rarefiate,, plutesc fără ancoră, ,,agățați de fiecare speranță, rug, rugă… Deschizând cufărul cu vise, / piesa se rescrie / la dorința actorilor din ochiul furtunii”. O imagine shakespeariană a resemnării, a vieții.

Read More »

2 Feb
2018

Ștefan Doru DĂNCUȘ: Ar trebui să fim mai atenți

Voi reveni asupra a ceea ce am spus pe una din cărțile lui Viorel Birtu-Pîrăianu: acest autor ne comunică stări, nu meșteșug poetic ce ne-ar putea îndepărta de cuvântul scris. Meșteșugul poetic nu devine o căutare stresantă, ca la alții, ci sclipește spontan, alipindu-se firesc stărilor ce ni se transmit: „ce lung este sfârșitul acestui început” (CERCUL), „am răstignit cuvântul/  pe o ușă”, „e rău că sunt aici/ între cuvinte neacordate” (LACRIMA TIMPULUI), „lacrima crudă a sărutului” (ANOTIMPURILE IUBIRII), „în jur totul e mister/ un spațiu apreciabil/ între mână și sticlă” (UN PAHAR GOL), „ gândul era violet de vânătăi/ timpul, o unghie ruptă/ în ochi” (LUMINA)

– „uneori desfac sufletul în două lacrimi” (LA POARTA DORULUI), „mă înțepasem în noapte” (ÎN NOAPTE), „aprind un sărut în spicul de grâu” (POIANA IUBIRII), „și voi vreți să trăiesc și să cânt/ în astă lume de două parale” (ÎNTR-O LUME DEȘARTĂ), „din cioburi nu poți face/ decât un pod stricat pe ape”, „mai dă, Ioane, o piatră/ să fac hotar peste ape/ pentru inimi pierdute și moarte (PODUL), „nu mai e mult/ azi e altfel decât ieri/ mâine va fi la fel” (ORBII).

            E clar că lumea în care viețuim nu e pe potriva lui Viorel Birtu-Pîrăianu, de aceea o modifică, o face ca dânsul și ne arată și nouă cum, prin câte-o carte precum cea de față. Ar trebui să fim mai atenți la felul acesta de-a accepta ziua de mâine, să mai lăsăm la o parte banul și pistolul, să ne concentrăm câteva momente pe ceea ce suntem obișnuiți să ignorăm, poate că așa ne vom împușca mai puțin.

            Nu știm de ce stările sale se materializează în versuri dar știm că acest fapt n-a întârziat să-l arunce într-o călătorie proprie, o călătorie a cărei valențe nu se potrivesc decât sieși. Exemplul este covârșitor și ușor de pus în practică.

            Și iar: „ce să fac/ să strâng la cioburi/ pe o pagină pustie” (CIOBURI), „cuvintele s-au cățărat în suflet/ cum să le chem, cum să le adun/ într-un buchet” (O LACRIMĂ ÎNTR-UN SUSPIN), „m-am târât/ până la petrecerea mirilor/ întrebându-mă/ ce caut eu în țintirim/ pe trup creșteau colții istoriei” (PRIN SERPENTINELE SUFLETULUI), „așa am descoperit cuvântul/ s-a făcut dimineață… tată” (CUVÂNTUL), „un pod/ așteaptă o apă” (CERCUL), „murim puțin câte puțin/ în fiecare zi/ cu grijă, cu migală/ să nu murdărim mizeria din jur” (CUVÂNT CĂTRE VOI).

            Nu ne-ar trebui multă vreme pentru a ne construi fiecare câte un spațiu de refugiu după modelul lui Viorel Birtu-Pârăianu. Natura a făcut-o, sedimentându-și convingerile.

————————————–

Ștefan Doru DĂNCUȘ

Târgoviște

3 februarie 2018

2 Feb
2018

Alexandru NEMOIANU: Ce trebuie apărat

Perioada istorică pe care o străbatem este dominată de confruntarea tot mai violentă dintre “globalism” și “locuri” sau, altfel zis, țări, Neamuri,Tradiție locală și mocirlă și mediocritatea oligarhică.
În această înțelegere este necesar să reafirmăm ce înțelegem prin termenii și conceptele folosite. Să lămurim ce “limbă” vorbim.
“Globalismul” este, încă, o realitate fluidă, după unii în dezvoltare și după semnatarul acestor rânduri în disoluție. Oricum “globalismul” s-ar dori un soi de nou “turn Babel”. O alcătuire care ar cuprinde tot și toate, de-a-valma, oameni, locuri, stări, așezate sub o singură stăpânire, o singură voie și slujind un singur scop. Ca justificare “globalismul” declara că ar urmări instaurarea “binelui universal”.
Lesne poate fi văzut, la o analiză mai atentă, că această “acoperire de intenție” este strict larmă, zgomote, fonema fără rost.
“Binele universal” este cea mai penibilă credință posibilă. Care “bine”, unde, când, cum? De fapt “binele universal” este o iluzie fără urmă de acoperire. Este bine să ne aducem aminte că iluzia este singurul lucru pe care îl poate oferi negativitatea pură (altcum zis, necuratul). Mai departe scopul propus: o singură stăpânire, o singură voință, o singură gloată, după crâncena experiență a veacului douăzeci, știm bine ce înseamnă: teroare de plumb de tipul Ceka, Gestapo, Guantanamo.
Între timp sunt folosite minciuna, jumătatea de adevăr și vorbăria. Încet, tenace, diabolic, trupurile organice (familia, Neamul, Țara, Credința) sunt minate, calomniate și insultate, atunci când nu sunt atacate direct: cu bombe, intervenții “umanitare” sau aruncări în lagăre. În schimb sunt promovate: relativismul moral, impostura, perversiunile (prezentate nu doar ca stări “normale”  ci direct ca virtuți). Un simptom extreme de semnificativ poate fi observat în modul în care însăși limba în care vorbim este desfigurată și împănată cu “barbarism” inutil, barbarism de dragul barbarismului. De regula “barbarismele”, cuvinte luate dintr-o alta limbă, intra în limba locului atunci când nu există echivalent. Dar în momentul de față sunt introduse sinister, stridente, “barbarisme” fără rost. Spre exemplu se spune “OK, în loc de bine, a “implementa” în loc de a introduce, s.a.m.d. Aceste “barbarisme” inutile, folosirea lor, demonstrează că oamenii nu citesc și dacă citesc nu pricep. Iar în paralel, forțele de ocupație, (sau cum superb îi numea Artur Silvestri, ”creolii”) nu ostenesc în a promova “valorile” lor.
Read More »

2 Feb
2018

Harry ROSS: Cugetările mele rebele

Nu înţeleg de ce morţii au parte de atâtea laude, în timp ce viii sunt mereu acuzaţi de fraude.

*

Teama păzeşte sănătatea.

*

Bătrâneţea e boală în sine, cu multe subdivizuni, unele trecătoare, altele torcătoare.

*

Munca începe să te pasionez e pe măsură ce-ţi  urcă  leafa..

*

Primul refuz în amor poate fi ultimul.

*

Organismul uman e prea complex pentru imaturitatea noastră intelectuală.

*

Dulceaţa buzelor întrece mierea albinelor.

*

Biruinţa gândirii este chintesenţa omenirii.

*

Doctorul Speranţă are mulţi pacienţi în suferinţă.

*

Apetitul pentru sex  e un lucru prea firesc.

*

Ne-ar trebui o bursă a ideilor unde să fie cotate după  valoarea utilităţii lor.

*

Nu  ştim câte defecte are lumea şi unde sunt acei meşteri care le-ar putea remedia.

*

Nici un guvern nu-şi propune șirul de inteligenţă pe cap de locuitor.

*

Birurile au fost totdeauna mari şi grele. Oare ce naiba face statul cu ele.

*

Cică o balenă a început să vorbească omeneşte, ce ar avea oare de spus nouă un peşte?

*

Mulţi s-ar crede fericiţi pe o insulă pustie, unde nimic nu e, nici măcar poezie

—————————

 Harry ROSS

Israel

2 februarie 2018

2 Feb
2018

Lucian-Zeev HERŞCOVICI: David (Dadu) Rosenkranz din viața unui avocat și lider evreu din România în secolul XX

Recent am primit o carte bilingvă, în ebraică şi română, care mi-a atras atenţia datorită titlului ei: „Dadu” (Betapress, Ashdod, 2017; 144 & 109 pagini, incluzând şi fotografii documentare). Este biografia fostului activist al Uniunii Evreilor Români, avocatul David (Dadu) Rosenkranz, scrisă de fiica lui, profesoara de liceu Adina Rosenkranz-Herscovici.

Volumul este util pentru cercetătorul istoric, deşi este o evocare familială şi nu o biografie academică. Autoarea însăşi – care este şi editoarea documentelor şi evocărilor – afirmă în prefaţă că: volumul… nu e conceput şi nici scris ca o carte închegată care să îmbine în mod armonios fapte autentice ale personajului principal cu evenimente istorice autentice şi cu crâmpeie din viaţa sa personală, ceea ce ar fi făcut poate din el un roman pasionant, dar pe care eu aş fi fost incapabilă să-l scriu”. Ea adaugă că: volumul cuprinde în primul rând documente autentice, scrise sau dictate de Dadu însuşi, în propriile sale cuvinte; apoi, relatări şi mărturii scrise şi spuse de oamenii care au avut norocul de a-l cunoaşte în perioade grele şi de a beneficia de sprijinul sau/şi de prietenia lui; şi, în sfârşit, mini-amintiri, gânduri, anecdote, pe scurt, fragmente de viaţă cu el”.

David (Dadu) Rosenkranz (1905-1965) a fost unul dintre liderii evreimii române. Născut la Bucureşti, a urmat Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti şi a devenit avocat (1927). Activitatea pe tărâm obştesc a început-o ca membru în Comitetul Studenţilor Evrei din Bucureşti şi apoi ca preşedinte al Asociaţiei Generale a Studenţilor Evrei din România. Alăturându-se Uniunii Evreilor Români (UER), a ajuns preşedintele organizaţiei de tineret UER (1932-1935); Vicepreşedintele, apoi preşedintele organi-zaţiei Bucureşti a UER (1938); Secretar general al reprezentanţei UER (1944-1945);  Membru în prezidiul UER (1945-1949).

În perioada 1933-1940 a activat în cadrul Comunităţii Evreilor din Bucureşti ca vicepreşedinte al Secţiei Şcolilor şi preşedinte al Secţiei de Propagandă şi Statistică, precum şi al Uniunii Comunităţilor Evreieşti din Vechiul Regat. La 1 noiembrie 1940 a fost ales secretar general al Federaţiei Uniunilor de Comunităţi Evreieşti din România în cadrul secretariatului general tripartit al ei. În mărturia depusă la Yad Vashem la 7 decembrie 1961, reprodusă parţial în carte, el notează că a activat în cadrul acţiunii de asistenţă a victimelor rebeliunii din Bucureşti (ianuarie 1941), a pogromului de la Iaşi (iunie 1941), a deportaţilor din toamna şi iarna anului 1941/43 şi că secondându-l pe Dr. Filderman, am redactat marea majoritate a memoriilor, prin care se combăteau discriminările rasiale, se protesta împotriva măsurilor scelerate, solicitând sancţionarea vinovaţilor şi repararea, pe cât posibilă, a nedreptăţilor comise”.

După dizolvarea Federaţiei Uniunilor de Comunităţi Evreieşti din România (17 decembrie 1941) şi întemeierea Centralei Evreilor, el a funcţionat în cadrul acesteia, la cererea lui Wilhelm Filderman. În perioada 8 februarie 1942 – noiembrie 1943 a fost secretar al Secţiunii de Reeducare Profesională, coordonând problema muncii obligatorii. În urma unui conflict cu Radu Lecca, împuternicitul guvernului pentru problemele evreilor, David Rosenkranz a fost transferat în funcţia de secretar al Asistenţei Sociale. În această calitate a făcut trei deplasări peste Nistru, la punctul Tighina-Tiraspol, repatriind întâi pe dorohoienii deportaţi, apoi pe copiii orfani şi, în sfârşit, întregul lagăr politic de la Vapniarca-Grosilovo, şi alte categorii de evrei”. De asemenea, a condus acţiunea de ajutorare a deţinuţilor politici din lagărul de la Târgu Jiu.

Începând din luna iunie 1945, David Rosenkranz se separă de Wilhelm Filderman, fiind printre activiştii UER care au trecut de partea Comitetului Democratic Evreiesc (CDE), colaborând cu activiştii sionişti de stânga, dar şi cu activiştii evrei comunişti şi social-democraţi, convins fiind că aceasta era calea. Ideea lui era de a face tot binele posibil evreilor din România, aşa cum procedase şi în perioada regimului antonescian.

După dizolvarea UER, David (Dadu) Rosenkranz s-a retras din activitatea publică, practicând avocatura în exclusivitate. Dar şi în acest cadru a activat pe tărâm iudaic, deşi în mod indirect, fiind avocatul unora dintre arestaţii politici sionişti (Asirei Zion) şi reuşind uneori să le reducă din condamnarea care fusese decisă de autorităţile comuniste încă dinainte de proces.

Decepţia produsă de evoluţia regimului comunist l-a făcut să decidă să emigreze în Israel, unde a ajuns în 1961, fiind bine primit de foştii lui prieteni şi adversari, printre care cumnatul său inginerul Ely Lazăr, publicistul Shmaya Avni (fost Asir Zion), Dan Ieşanu – precum şi de foştii copii orfani din Transnistria salvaţi şi repatriaţi datorită lui, deveniţi oameni maturi. În Israel a luptat pentru integrarea avocaţilor veniţi din România şi a realizat întemeierea unui Seminar Juridic. El însuşi a învăţat limba ebraică şi a deschis un birou care s-a ocupat cu cereri de despăgubiri din Germania. A încetat din viaţă la 1 decembrie 1965, când nu împlinise încă 61 de ani.

Fostul său prieten şi adversar, activistul sionist Dan Ieşanu, de asemenea fost arestat politic sionist, căruia avocatul David Rosenkranz i-a fost avocat apărător la proces din proprie iniţiativă, a spus la decesul lui că: Dadu iubea Israelul. Era îndrăgostit de fiecare floare, de fiecare pom şi se încălzea la vederea realizărilor din această ţară veche-nouă. Pe pământul Israelului a înţeles măreţia viziunii lui Theodor Herzl şi s-a pus în slujba acestei viziuni cu toată abnegaţia, cu tot devotamentul său”. Afirmaţiile lui Dan Ieşanu, ca şi mai multe marturii ale unor oameni ajutati sau/si salvati de avocatul David (Dadu) Rosenkranz in momente grele din viata lor sunt publicate în volum (de exemplu povestirea lui Fima, orfanul din Transnistria sau a doctorului Theodore Iancu, fiul celor doi Asirei Zion, Mela si dr. Cornel Iancu).

Cartea nu ni-l prezintă pe avocatul David (Dădu) Rosenkranz numai ca pe un activist public evreu, ci şi într-altă lumină. Descoperim viaţa particulară şi caracterul unui om de familie – fiu, frate, soţ, tată al unei fiice. El îşi ajută fraţii, surorile şi cumnaţii, îşi iubeşte şi îşi ajută soţia, Meea, precum şi fiica, Adina. Autoarea, fiica, este preocupată tocmai de figura lui ca om, ca persoană, ca părinte. Ea se gândeşte cu ce îi seamănă tatălui ei şi îşi imaginează un dialog cu el, atunci când el este plecat demult în lumea drepţilor. Poetă, ea îi dedică şi poezii ale ei în limbile română şi ebraică. Desigur, ca fiică, ea îşi iubea tatăl, după cum tatăl o iubise ca fiică. Poate norocul tatălui e că fiică a încercat să-i reconstituie aspecte ale vieţii şi să le prezinte în formă literară, ca şi cum ar fi povestiri scurte, salvându-l de la uitare. Dar importanţa cărţii rămâne totuşi de natură documentară. Mai ales acum, după publicarea memoriilor lui Wilhelm Filderman, prezentarea lui David Rosenkranz, omul care s-a aflat în preajma lui o perioadă îndelungată, chiar dacă ulterior şi-a schimbat orientarea, prezintă o importanţă deosebită, de completare a informaţiilor apărute.

Ca element critic, menţionez că ar fi fost de dorit ca autoarea să publice mărturia depusă de tatăl ei la Yad Vashem în mod integral şi să adauge şi alte documente asupra personalităţii lui. Vreau să sper că va face acest lucru într-o ediţie viitoare a cărţii. De asemenea, se impune verificarea unor informaţii asupra oamenilor care au povestit amintiri despre el.

——————————-

LucianZeev HERŞCOVICI

Ierusalim, 1 februarie 2018

2 Feb
2018

Eleonora SCHIPOR: Doina Bojescu – un nume de rezonanță în spațiul bucovinean

Ziaristă, poetă, prozatoare, pictoriță, redactor-șef al săptămânalului CONCORDIA, o doamnă talentată, energică, amabilă, simpatică… Este doamna Doina Bojescu, o tânără deosebită din Nordul Bucovinei, o speranță a literaturii și culturii române, care deja și-a făcut un nume de rezonanță printre personalitățile de valoare din ținutul nostru.

Membră a Uniunii Ziariștilor și Scriitorilor din Ucraina, membră a diverselor societăți din regiune și nu numai, autoare a câtorva cărți de valoare, a mai multor desene prin cărțile diferiților autori și a zeci și sute de articole în ziare și reviste.

          Este și o gospodină bună, o fiică exemplară, o soție grijulie, o mamă iubitoare, o femeie deosebită, harnică, pricepută, atentă, binevoitoare…

          Despre doamna Doina Bojescu putem spune multe și toate bune.

          Este o bună prietenă a satului meu de baștină Pătrăuții de Jos, de pe Valea Siretului. A inițiat pe paginile ziarului pe care îl conduce cu atâta pricepere o rubrică deosebită «Vesnicia s-a născut la sat». Primul sat care s-a învrednicit de fi scos în evidență prin evenimentele și oamenii lui deosebiți a fost anume Pătrăuții de Jos. Îi suntem sincer recunoscători pentru acest proiect deosebit, pentru faptul că personal doamna redactor- șef a fost  personal, a stat de vorbă cu oamenii de aici, a înregistrat și fotografiat cele mai importante obiecte și locuri deosebite. Cinci pagini de ziar ne-au fost rezervate nouă pătrăucenilor. Sperăm că alte sate din ținut ne vor urma exemplul.

          Ori de câte ori este invitată la Pătrăuții de Jos, doamna Doina vine cu plăcere și pe urmă cu măiestria-i deosebită oglindește evenimentul în cauză pe paginile ziarului CONCORDIA.

          Azi, 2 februarie, este ziua ei de naștere. La frumosul buchet al vieții multstimata doamnă Doina Bojescu mai adaugă un trandafir frumos. Este felicitată cu drag și amabilitate de întreaga ei familie, de colegii de serviciu, de toți prietenii, cunoscuții, cititorii și abonații ziarului pe care îl conduce, de mii de bucovineni care o cunosc și o stimează mult.

((Cu doamna Doina Bojescu în fața casei în care a poposit cândva regele Mihai I, aflată în pădurea de la Pătrăuții de Jos)

Sănătate, fericire, succese, bucurii, împliniri și tot binele pământului îi dorim astăzi și întotdeauna.

La mulți ani draga noastră Doina Bojescu!

———————————–

Eleonora SCHIPOR

Pătrăuții de Jos, Ucraina

2 februarie 2018

 

1 Feb
2018

Lavinia BUD: Întoarcere

ÎNTOARCERE

 

V-ați rătăcit, iar ochiul ocolește înaltul

Și multe mere interzise ați gustat,

Datori sunteți să vă spălați păcatul,

Cu toată puterea de femeie și bărbat.

 

Cu brațe tari să vii în fața vieții

Și piept să ții la cețuri ce străbat

Hotare! Să aperi roua dimineții

Cu toată puterea de bărbat.

 

Read More »

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii