25 Mar
2018

Galina MARTEA: Avantaje și dezavantaje, costuri și efecte în cazul reunirii

Un argument nespus de semnificativ, dar, în același timp, destul de îngrijorător, chiar dureros pentru întreg neamul românesc, mai ales, pentru neamul românesc din Basarabia care se vrea reunit cu patria-mamă. De aproape trei decenii, după destrămarea imperiului sovietic, doleanțele nu încetează, iar schimbul de păreri și discuții privind reunirea sunt mereu la ordinea zilei. Fără alte comentarii, românii autentici din societatea basarabeană doresc cu orice preț reunificarea celor două state românești – Moldova și România.  După anii 1990 subiectul în cauză este un desiderat deschis și decisiv al tuturor românilor basarabeni, în majoritatea cazurilor, indiferent de faptul care vor fi consecințele, inclusiv, efectele economice care vor fi puse pe umerii statului român. Evident, se conștientizează în mod lucid impunerea unor operații matematice cu privire la costuri și efecte, avantaje și dezavantaje în cazul reunirii, însă acțiunea de bază vine comparată și este corelată, în primul rând, prin punerea în valoare a unității naționale românești, aceasta fiind latura cea mai importantă pentru o națiune întregită. În subiectul dat, discuțiile continuă și se fac nenumărate încercări în a elucida corect aspectele ce se intersectează, în mod direct, cu doleanțele românilor din Basarabia. La tema respectivă nespus de prioritară pentru întreg neamul românesc (fiind luate în considerație toate componentele morale, sociale etc.), recent s-a realizat un studiu enorm, dar, și foarte binevenit în care au fost prevăzute efectele economice și costurile aferente în cazul reunirii celor două state românești. Această cercetare destul de valoroasă și calitativă, bazată pe criterii de recunoaștere a valorilor naționale românești, inclusiv, în mare parte în termeni economici, a fost realizată de Departamentul geoeconomic al Fundaţiei Universitare a Mării Negre (FUMN), coordonată de Petrişor Peiu. Așadar, FUMN a realizat o analiză destul de profundă și completă, cu accente clare, privind asumarea tuturor cheltuielilor financiare aferente în cazul reunirii Moldovei cu România, studiu bazat pe modelul german de evaluare a costurilor reunificării.

Dacă să ne referim la efectele economice cu tangență directă pe mijloacele financiare necesare în cazul reunirii, atunci cercetările realizate de FUMN, coordonatorul proiectului economic fiind Petrişor Peiu, s-au centrat pe o întreagă gamă de componente, toate având legătură directă cu fiecare element în parte și anume: raportul dintre performanţa economică a României şi a Republicii Moldova. Totodată, în rezultatul multiplelor analize matematice, în studiul respectiv se menționează: „… costurile reunificării se raportează întotdeauna la mărimea PIB-ului, pentru că ele sunt asociate reducerii diferenţelor de performanţă economică; modelul cel mai adecvat şi mai apropiat probabilei reunificări a celor două state româneşti este cel german, realizat în 1990; costul reunificării ar părea să fie mare, dar privit în contextul economiei unei naţiuni este suportabil; beneficiile reîntregirii sunt net mai mari decât costurile: în cazul României şi Republicii Moldova, evoluţia în următorii 25 de ani se comprimă în doar 15 (un plus de eficienţă de 40%); și, nemijlocit, există un plus de PIB, respectiv, de PIB/locuitor,  datorate creşterii dimensiunii pieţei şi a creşterii importanţei geostragtegice a ţării”. Conlucrând pe modelul german de reunificare, precum şi a modelării integrarii coreene, FUMN accentuează: „că reunificarea are un cost determinat de trei factori: -mărimea PIB-ului ţării „puternice”; -diferenţa de performanţa economică de acoperit (PIB/capita)… Prognozele, referindu-se la paritatea puterii de cumpărare, PPP, indică: în 2018 Republica Moldova va avea un PIB de 16 miliarde USD, iar România unul de 360 miliarde USD, adica un PIB/capita de 4600 USD în Moldova şi unul de 18000 USD în România. Dar în 20 de ani, în ipoteza menţinerii actualei poziţionări geo-strategice ale ambelor ţări, România va atinge un PIB/capita de 32000 USD, iar Republica Moldova unul de 5000 USD, adică raportul va creşte la peste 6”. Respectiv, în continuare FUMN menționând: „De aici se desprind următoarele concluzii: – Reunificarea României ar urma probabil „scenariul german“ din punct de vedere financiar, cifrele fiind comparabile, adică populatia este  în raportul 1:6 în cazul nostru şi 1:4 în cazul german, iar raportul între PIB/capita de 1:4 în cazul nostru şi de 1:3 în cazul german; – Diferenţa de performanţă economică între România şi Republica Moldova „creşte cu panta lină“, făcând posibilă reunificarea cam în orice moment din următorii 20 ani, dar asta numai în condiţiile în care Republica Moldova nu va avea accidente de parcurs gen „episodulVoronin 2001-2009“; – În cazul repetării unui episodeVoronin (probabil cu o probabilitate de peste 50%) raportul de performanţă economică va creşte cu altă acceleraţie, putând atinge cifra 10”. Deci, FUMN evidențiază aspecte destul de importante, continuând să spună: „… Se observă că, pur aritmetic, dacă reunificarea ţării ar avea loc până în 2018 (intervalul acoperit de prognoza FMI), PIB-ul noii Românii ar depăşi pe cel al Norvegiei, Greciei, Cehiei, Kazahstanului, devenind comparabil cu cel al Austriei sau Elveţiei. Read More »

25 Mar
2018

Marin BEȘCUCĂ: Sobor de raze-n fereastră

SOBOR DE RAZE-N FEREASTRĂ

 

… duduie-n mine miezul nopții,
spărgea policandrele țurțurilor din streșini,
negurile nabuconizau orice sclipire de zăpadă,
frigul își frângea mâinile de simțeam
prin somn cum crapă geamu-n obraz,
de necaz !
nu scosesem Orologiul …!!
parșiv, rânjeau durerile sub omoplați,
insuficientă, inima dădea din colț în colț,
strigătele ei, Alandala !… habar-n-aveam că mă strigă,
coastele mă prinseseră-n chingă,
și somnul își pusese tunurile pe mine,
iubiți-vă vise !
sforăiam indecent,
decalibrând secunda la intrarea în vine,
se-ntortochea sângele-n gleznă,
se-auzea un scâncet de rock – în Beznă !
coatele se inseminaseră în amort
și-atâtea ace puneau hematiile în avort …
ah și tu … mă trezeai,
să-ți iei partea de așternut !
și ce bujori în obraji cearceaful roș …
dar uite de-a rotundul cum trece,
sobor de raze-n fereastră încep să mă strige,
zorii se iau la gâlceavă,
orizontul înfigea săgeți înroșite-n zăpada ucisă,
cea dintâi rază mi se promitea de abscisă,
guri de ger mușcaseră buzele nopții
ce se topea sub geană de zi,
din scâncetu-i, sărutul tău se deșira, se deșira
peste umbra visului despuiat de stafii,
și mi te simțeam coborându-mi-te-n caldul de eu,
un vânt se-mprăștia panaceu,
sărutul mustea ÎN AȘTEPTAREA CURCUBEULUI,
lăsam trupurile-n marginea gândului
și țin-te năduf !
Soarele se smiorcăia la văzându-ne:
uff !

… frunte-mi plecată-mi ție, Cititorule !

——————————
Marin BEȘCUCĂ

Saldabagiu De Munte, Bihor

25 martie 2018

25 Mar
2018

Anna-Nora ROTARU: Poesis

,,Izvorașul” pictură pe pânză în ulei

de Anna-Nora Rotaru

PE ARIPILE GÂNDULUI…

 

Mă poartă gândul în caruselul timpului spre înapoi,

La satul meu, uitat printre coline-n colţ de Rai…

Pe-acolo, unde colindam ades cu-ai mei copoi,

Prin lan de floarea-soarelui, pe lac şi prin zăvoi

Şi-acasă iarăşi mă-ntorceam, l-al nostru trai,

Doinind în dulce grai…

 

Închid ochii şi-n vârtejul timpului ajung pe-ogor…

Cu nările deschise-adulmec aer proaspăt şi curat…

Amintiri trezându-mi ciorchinii de razachie din podgor,

Îmbiindu-mă mirosul de sulfină, levănţică şi mohor,

Al pământului reavăn şi-afânat după arat,

Când ploile l-au picurat…

 

Văd şi cumetrele cum la taifas adună snopii,

Bărbaţii, cu hazul piperat, căpiţe-nalţă din fâneţe…

Aud vântul, cum şuierând de pe colină-ndoaie plopii,

Copiii pe ulicioară, hărmălaie ţopăind în jurul popii,

Bomboane să primească şi blagoslovire la bineţe,

Mângâiere cu blândeţe…

 

Cimitirul văd, biserica şi-aud clopotul cum bate,

Nu ştiu de-i botez, cununie sau înmormântare…

În piept simt agonie şi inima cum mi se zbate,

Un fior, o teamă mă inundă-n suflet, mă străbate,

Că nu ştiu de face-a groază, a înspăimântare

Sau a voie-bună şi-ncântare…

 

Read More »

25 Mar
2018

Mariana POPA: Recenzie – „Cărticica Prichindeilor” – Autor Ligya Diaconescu

„LĂSATI  COPIII  SĂ  VINĂ  LA  MINE”…

 

Cu toții ne întoarcem la vârsta copilăriei, din când în când, privind-o ca pe o imagine nemuritoare. Revenim mereu la ea, ne regăsim  și-i ascultăm simfonia. Coborâm vârsta, sărim decenii și ne memorăm amintirile dragi. Reușim  din plin cu o condiție acest lucru. Pur și simplu, să scriem despre copii și copilărie. Cu siguranță, totul pornește din copilărie, ea ne conduce spre matricea  vieții.

Nu pot să nu amintesc cuvintele lui Isus: „Lăsați copiii să vină la Mine și nu-i opriți”… Lăsăm copiii să meargă spre Isus, dar, poeta Ligya Diaconescu merge împreună cu ei, răspunzând chemării divine prin scriere de cărți pentru copii. Ce poate fi mai frumos, ce poate fi mai înălțător? Poeta are o credință puternică în Dumnezeu și a Lui nemărginire. Fluidul incandescent al iubirii față de semeni și față de copii, în special l-a dobândit din rugile făcute la altarele lăcașurilor de cult pe care le vizitează prin multele pelerinaje religioase.

Am vrut, doar să subliniez componenta religioasă foarte vizibilă în personalitatea Ligyei Diaconescu, izvorul inspirației scriitoricești pentru poetă. Ajunsă la vârsta senectuții, eu am devenit bunică pentru trei fetițe. Am oferit cartea Ligyei Diaconescu, intitulată „Cărticica Prichindeilor” (poezii pentru copii), Editura Olimpias, 2018, nepoatei celei mai mici, Ana. Am văzut în ochii ei bucuria primirii unei cărți, pe care să o poată citi singură, fiind în clasa zero. Lumina care-i radia de pe fața ei mică, m-a lăsat fără cuvinte, doar zâmbetul ei mi s-a cuibărit în suflet. Ana era bucuroasă pentru carte, s-a așezat urgent lângă mine răsfoind cu o privire avidă filele. Citește, la început, silabisind:

„ Zboa-ră azi din floa-re-n  floa-re,

Ne dă mie-re bu-nă, ta-re.”

(Albinuța)

Read More »

24 Mar
2018

R.Ț.Epeș: A(faceri) literare

A(faceri) literare

 

                      Motto:

                                 Berbeci lite(rari)

                                   Nu fiți avari.

În pungășia lumii nesătule
Cu intersecții și capete sparte,
Cu gânduri pierdute în pagini de carte
Hulpave ființe au zâmbete nule.

 

La semafoare pândindu-și momentul
Doi scribi mai așează o vorbă în vânt,
Întind darnic mâna,se mint pe cuvânt
Bodega e locul să-și dreagă talentul.

 

Învârt sticle-n zare cu iz acrișor
Paharele-și sorb cu sunet măsura,
La rangul de artă s-a pus impostura
De bune moravuri s-audă nu vor.

 

Pe trei pagini albe s-a scurs și licoarea
Satrapi își spun vorbe-n mod cult,
În jur se întețește sălbatic duhoarea
Prezentul se scurge demult.
…………………………………………………….
În pungășia unei lumi latente
Pretins,poetul,mai așteaptă rente

———————

R.Ț.EPEȘ

24 martie 2018

24 Mar
2018

Radu-George SERAFIM: Năismul-Metafizica sau trăirism ? – Nae Ionescu

„Nae Ionescu e singurul filosof român: singurul care are acces fără nelinişte la transcendent. El ancorează nu în imanenţă, ci în transcendenţă.”

         „Nici el nu era un mare împlinit. Ştia să sufere pentru adevăr, la o adică. Trăia maxima aceasta: suferinţa este calea regală a mîntuirii… Antropocentrismul este viciul ei esenţial.

         Nae Ionescu era teocentric perfect, adică spunea cam aşa: fac cu umilinţă tot ceea ce fac la nivelul meu, având perpetuu supraordonarea Divinităţii şi limitarea mea, din raţiuni transcendente, în timp şi în spaţiu…”

                                                                                                                  Petre Ţuţea

       Poate că niciuna dintre personalităţile intrebelice nu şi-a pus o atât de puternică amprentă asupra epocii sale cum a făcut-o Nae Ionescu.

       Admirat de unii, adulat chiar, contestat de alţii, mult mai puţin, e adevărat, Nae Ionescu se constituie însă într-o vecinătate sine qua non pentru ceea ce a însemnat şi avea să însemne nu numai metafizica românească, cât filosofia naţionalistă în ansamblul ei, aşa cum a evoluat ea, după sfârşitul Primului Război Mondial.

       În mod paradoxal, Iorga, Pârvan, Conta, chiar Motru nu au avut laolalată mai puţini discipoli decât Nae Ionescu, chiar dacă în timp  unii dintre aceştia s-au desprins, s-au depărtat sau, mai mult, s-au delimitat de „năism”.

       Termenul acesta, întîlnit în unele publicaţii ale vremii, ca şi trăirismul, de altfel, spune mult. S-ar putea crede că personalitatea filosofului a fost idealizată cumva, mai ales după moartea sa, la sfârşitul anilor ’30 până în anii ’47. Nu credem.

       Mai degrabă, putem afirma însă că percepţia profesorului de logică, de metafizică, de filosofie a religiilor a fost aproape la  unison receptată şi sedimentată ca atare.

       Nae Ionescu a fost şi în timpul vieţii sale, şi ulterior un reper, o vecinătate, iar avatarurile individului, ale personalităţii ca atare, practic, nu au suscitat vreun interes pentru cei care-i ascultaseră cursurile sau îi citeau articolele.

       Vom aduce ca argument mărturisirea lui Constantin Noica, vizându-l, în principal, pe Mircea Vulcănescu60, însă spunând totodată multe şi despre Nae Ionescu. Noica afirmă că Vulcănescu ar fi  „ scris o întreagă carte, tulburătoare la culme (mă tem că manuscrisul s-a pierdut), despre care, în clipa când ne-a citit-o, mi-am spus că l-ar fi mirat şi poate pus în ordine pe Nae însuşi, dacă se mai putea reface din incredibila lui descumpănire.”

       Un portret similar, accentuând însă datele fizice ale filosofului, găsim la Petru Dumitriu61: „În două rânduri, veni în ţară şi ascultă câteva lecţii ale ilustrului profesor, titularul catedrei de metafizică la Universitatea din Bucureşti. Ultima oară se duse să i se prezinte după curs şi să-l întrebe ceva fără importanţă deosebită. Lucrul se petrecea în odăiţa cu pereţi cenuşii, cu geamuri murdare, cu mobile vopsite cafeniu şi cioplite de mii de bricege, dindărătul amfiteatrului „Odobescu”. Profesorul răspunsese repede, fără să-i dea mare atenţie, cînd deodată se-ntoarse la el şi-l fixă cu ochii săi verzi-gălbui sub sprîncenele stufoase şi arcuite ca ale diavolului Mephistopheles; era cărunt de tot, aproape alb, dar cu faţa negricioasă, de fecior, nepot sau strănepot de ţigan rob boieresc; sprîncenele circonflexe, diavoleşti şi ochii decoloraţi, aproape albi (unul bătea mai mult în verde, celălalt mai mult în galben) erau ca ale unei feţe cioplite în lemn, ale unui chip de idol în ale cărui orbite s-au încastrat două bucăţi de jad, sau de opal şi o agată. Era o figură de neuitat, după cum de neuitat îi era şi vocea ironică şi prestanţa, eleganţa hainelor şi aerul de stăpînitor al sălii, al ideilor şi al oricăror lucruri pe care şi-ar fi pus vreodată în gînd să le stăpînească, aer pe care-l avea comun cu marii prestidigitatori şi şarlatani din toate vremurile…

       Era obişnuit să fie socotit un om extraordinar şi, de altfel, principalul scop al activităţii sale în epoca aceea, era să ajungă să fie socotit un om extraordinar şi izbutise, triumf al deşertăciunii pe care l-au mai avut şi alţi notorii maeştri ai catedrei pe vremea aceea.”

       În ce constă oare teribila lui descoperire? Şi ce triumf al deşertăciunii poate fi pus în seama sa? Nu vom reda aici şi punctele de vedere ale unor apologeţi ai admiratorilor săi necondiţionaţi pentru a nu se crede că ne-am situa în analiza noastră pe o poziţie partizană.

    Read More »

24 Mar
2018

Alexandru NEMOIANU: Iosif Băcilă la 70 de ani

În luna martie 2018, un număr de iubitori ai Almăjului au avut ocazia să sărbătorească cea de a șaptezecea aniversare a nașterii lui Iosif Băcilă.
Este un prag, în fața căruia, oamenii sunt chemați să își facă o socoteală; au trăit cu rost, sau fără rost, au făcut ceea ce este bun sau nu.
După părerea mea la aceste întrebări Iosif Bacilă poate răspunde pozitiv: existența lui a fost cu rost, în cursul ei a fost ales binele și la aceasta se mai adaugă ceva nespus de important, esențial: promovarea frumosului.
În cursul carierei sale didactice, Profesor de Limbă și Literatură română la Liceul “Eftimie Murgu” din Bozovici, Iosif Băcilă a fost neobosit. El i-a învățat pe copii nu numai despre frumusețea limbii române și obligativitatea de a o vorbi corect și nu numai despre istoria Literaturii Române. Iosif Băcilă a pătruns mult mai departe, în straturile unde se așează concepții și unde se alcătuiesc hotărâri existențiale. El i-a învățat pe elevii săi că Limba și Literatura Română sunt un tezaur de cel mai mare preț, alcătuit cu trudă și cu jertfă și că a cinsti acest tezaur este egal în importanță cu a îți cinsti părinții și strămoșii. În mai multe feluri, Iosif Băcilă, a întipărit în sufletele elevilor lor hotărârea de a “nu uită niciodată ceea ce datorează strămoșilor”. Dar această carierea didactică nu a fost decât parte din activitatea lui Iosif Băcilă. Căci “profesorul” Iosif Bacila este, în același timp, și “poetul” Iosif Bacila.Versurile lui, chiar și atunci când le lipsea agerimea, au fost mereu oneste.
El este autorul a numeroase volume de poezie și proză. Aceste volume, toate, sunt dedicate unui “loc” și acel loc este Valea Almăjului.
Iosif Băcilă a căutat să afle taină acelui loc și, până la un punct, a aflat-o. Este adevărat că în anii din urmă, când Iosif Bacila a început să se abată de la poziția lui inițială aceasta “taina” i s-a ascuns. Din păcate el a aflat de bine că, în asociație cu persone orbite de ambiții și doruri personale, să își pună numele pe cărți neconvingătoare și cu mesaj dubios…
Acestor activități ale sale, pomenite mai sus, li se mai adaugă una, esențială, cea de editor al revistei “Almăjana”.
“Almăjana” este acuma o prezență cunoscută în literatură bănățeană. Revista a crescut de la an la an, în conținut, în ținută și calitate, dar ea a rămas, până în anii din urmă, meru credincioasă “mesajului” cu care a început, un mesaj care este mântuitor pentru clipă istorică pe care o traversăm.
Read More »

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii