28 Apr
2018

Victor COBZAC: Două mâini

DOUĂ MÂINI

Pumnul strâns,
Ce crunt lovește,
Cu falange înțepenite,
Energia izvorăște,
Ca vulcanul,
Din adâncuri.
Două palme ostenite
Știu să are,
Știu să doară,
Să trezească toți fiorii
De pe-o coapsă
De fecioară.
Știu s-aducă bucurie,
Știu o lacrimă să șteargă,
Unde-l duce mintea, omul,
Știu din urma lui
Să meargă.
Știu s-adape o tăcere,
Știu s-aline o tristețe,
Știu să plângă în tăcere,
Mai ales
La bătrânețe.
Știu să sape în cuvinte,
Știu să sprijine-o bărbie,
Știu atunci când e nevoie,
Să dea jos o pălărie.
Semn ce poate
Spune multe,
Meargă pe tăișul lamei,
Știu să mângâie o frunte,
De copil,
La sânul Mamei.
Știu s-aline o durere
Și să intre în țărână,
În cea care le-a născut,
Știu să prindă
Rădăcină.
Știu să zboare în adâncul
Cerului brodat cu stele,
Știu a fi ca Pâinea caldă,
Când ușoare,
Când mai grele.
Știu s-atingă cu arcușul
Strunele la o vioară,
Iar atunci când vine timpul,
Știu să țin-o lumânare,
Până la urmă
Știu… să moară.

—————————-

Victor COBZAC (VicCo)

Chișinău

24 aprilie, 2018

28 Apr
2018

CRISTIAN RĂDUȚĂ: The extra mile

4 mai – 10 iunie 2018

Vernisaj: Vineri, 4 mai 2018, 18.00 – 21.00

Galeria Nicodim

Strada Băiculeşti, nr. 29, 013193, București, Sector 1, România

Un șir de pseudo-animale epuizate par a fi pe ultima sută de metri a unui maraton. Cu gâturi lungi de polistiren și priviri disperate către înainte, rămân, totuși, civilizate, în rând, fără ca măcar să ne bage în seamă. Au convingerea că de partea celalaltă a peretelui vor găsi răspunsul și eliberarea și sunt gata să facă orice pentru a ajunge acolo.

Artistul Cristian Răduță folosește arhitectura galeriei pentru a crea un stop-cadru într-o piesă de teatru aflată pe final și propune un parcurs prin și printre forme ce se contaminează reciproc. Personajele par a fi create în regim de urgență, prin procedee uneori scăpate de sub control. Materiale temporare se confundă cu materiale solide, și invers, încât ideea de improvizație devine relativă.

Idolul din spatele peretelui este, într-adevăr, monumental și poate induce în eroare pe oricine. Puțini văd că, la rândul său, este ciuntit, că i se fură puțin câte puțin din farmec, că soclul său este de fapt găurit. Cristian Răduță creează monumentalitate doar ca să o poată ironiza imediat după.

Cristian Răduță locuiește și lucrează ca artist în București și este co-fondator al spațiului Sandwich. Practica sa artistică include sculpturi, obiecte și instalații care pornesc de la situații și personaje ipotetice, uneori absurde, exploatate cu umor. Este interesat, printre altele, de relațiile și tensiunile care se creează între diferitele materiale industriale și de bricolaj pe care le folosește. Artistul a expus la Museum of Contemporary Art Zagreb, Salonul de Proiecte (împreună cu Dan Perjovschi), Museum of Sculpture, Krolikarnia Palace, Varșovia (2017) și Muzeul Național de Artă Contemporană București (2014).

*

Deschisă în 2006, în Los Angeles, Nicodim Gallery (http://www.nicodimgallery.com/)  a impus pe piața de artă din Statele Unite ale Americii artiști plastici români care, în prezent, se bucură de o considerabilă notorietate internațională: Răzvan Boar, Adrian Ghenie, Teodor Graur, Ciprian Mureșan, Șerban Savu, Ecaterina Vrana ș.a.m.d.

Prin activitatea expozițională, Nicodim Gallery a plasat lucrări semnate de cei amintiți în importante colecții particulare și, de asemenea, în mari muzee americane: San Francisco Museum of Modern Art (SF MOMA), Hammer Museum din Los Angeles, Museum of Contemporary Art din Los Angeles (MOCA LA), Art Institute of Chicago, Illinois.

28 Apr
2018

Vergil COJOCARU-COVER: Ioana Stuparu – scriitoare – olteancă din Mârșani, Dolj

În cartea de poezii „Cântând pe o rază astrală”, poeta Ioana Stuparu cântă în versuri, ca o hoinară voioasă şi frumoasa creaţie a lui Dumnezeu, minunăţiile vieţii, căutări de împlinit, necunoscute ce trebuie cunoscute, într-o activitate continuă şi neobositoare, cu plăcerea omului inteligent, educat şi instruit. Pentru a realiza şi a aşterne pe hârtie cu pixul, frumuseţi, dorinţe, împliniri, are nevoie de timp – preţiosul dar dat de Dumnezeu oamenilor – prin frumoasa rugă în versuri: „Chiar poarta de Rai de mă strigă, îi spun că mai am de cântat, că lanţul vieţii mai cere-o verigă”.

Cu toţii avem credinţa în cineva puternic şi blând, care ne iubeşte şi ocroteşte. De aici dorinţa şi puterea noastră în a crea ceva frumos şi viu, care să placă şi să ajute oamenilor.

Scriitoarea Ioana Stuparu cu elan, talent şi abnegaţie a străpuns zidul mucegăit al uitării, reuşind în scris să aducă la plăcute trăiri minunatele amintiri.

Dumnezeu a ajutat-o să devină scriitoare, lucru înfăptuit în sufletul Ioanei Stuparu, pe treptele Teatrului Naţional din Bucureşti, când odată cu prima carte i s-a arătat dumneaei, sădindu-i în gând alte cărţi, etalon anume scriitoricesc al judeţului Dolj şi nu numai.

Versurile şi proza Ioanei Stuparu sunt aşternute pe hârtie cu aurul minţii sale creatoare de frumos şi sentimente delicate, sincere, absorbante, care au scrijelit în trupul şi sufletul său flămând şi gingaş, fântână de aur preacurat, care se revarsă cu dărnicie şi îmbelşugare peste mulţimea iubitorilor de artă.

Cărţile sale sunt începutul unui moment de triumf, care cu timpul vor deveni un recunoscut monument pentru artă şi cuvânt, provocare importantă selectată şi provocatoare pentru gândire şi inteligenţă.

Cu timpul şi cu ajutorul cărţilor ce vor veni marca IOANA STUPARU, scriitoarea va putea fi socotită o emblemă etalon în viaţa culturală contemporană, şi de viitor, un complex nume hărăzit pentru complexe activităţi legate de divinitate. Înscrisurile Ioanei Stuparu lasă impresia unei fericite înfricoşătoare realităţi, devenită idee – frângerea timpului în trecut, viitor, prezent şi că existenţa omului în aer pe o rază astrală este mai sigură, dorită de noi ce locuim pe pământul nesigur şi bântuit de rele.

Opera scrisă de Ioana Stuparu este ca o mirare pentru unii cititori, îndemn în urma căruia scriitoarea şi poeta va îndrăzni mai profund într-un respect şi apreciere din partea generaţiilor ce vor veni. Creația literară a autoarei suscită un mare interes printre colegi şi cititori, pentru râul de gândire şi experienţe scriitoriceşti, ce va străbate viitorul ca un ecou interminabil.

——————————-

Pictor Prof. Vergil COJOCARU-COVER

5 septembrie 2017, Bucureşti

28 Apr
2018

Dan ȘALAPA – Proiect literar:,,Un sentiment numit România”

REGULAMENT

proiect literar

– 100 ani – 100 de poeme pentru România –

Dedicat

CENTENARULUI ROMÂNIEI – MAREA UNIRE

01 DECEMBRIE 1918 – 01 DECEMBRIE 2018

Proiectul se adresează autorilor români sau neromâni, din ţară sau din diaspora sau alte zone geografice, poeţi, indiferent de calitatea de membru sau nemembru al vreunei sau ale vreunor uniuni de creaţie, dar cu statut de persoană majoră, şi cu cel puţin o carte publicată.

Proiectul urmăreşte editarea unui volum colectiv, cu texte exclusiv de poezie contemporană dedicate României şi spaţiului său istoric, de civilizaţie şi de spiritualitate, la împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire de la Alba Iulia, 01 Decembrie 1918.

În volumul dedicat evenimentului, poeţii vor fi publicaţi în ordinea înscrierilor, fiecare cu atâtea poeme cât să cuprindă maxim 3 pagini, format A5, cu rimă sau în vers alb, creaţii originale, preferabil nepublicate, plagiaturile sau alte forme de fraudă ducând la excludere din proiect şi la sancţionare conform legilor în vigoare.

Se exclud de la publicare parodiile, pamfletele sau alte genuri satirico-umoristice.

Selecţia textelor revine participanţilor, dar organizatorii îşi rezervă dreptul de a respinge unele texte.

Autorii pot trimite mai multe texte lăsând, însă, la latitudinea echipei redacţionale selecţia poemelor ce vor fi incluse în proiect.

Proiectul urmăreşte publicarea în volum a 100 de poeme, ele fiind fiind incluse în volum în ordinea înscrierii şi achitării contribuţiei de co-editare de către autorii lor.

Textele trimise vor fi redactate cu caractere drepte, font 12, Times New Roman, cu diacritice, la un rând, caracterele scrise cu Bold fiind acceptate numai pentru titlul lucrărilor.

Nu sunt admise greşeli gramaticale sau cuvinte/expresii/mesaje directe sau subliminale vulgare, xenofobe, şovine, materialele trebuind să dea dovadă de civilitate, respect şi bun simţ; în caz contrar, textele se elimină automat din proiect.

Vor fi eliminate din concurs, de asemenea, fără alte explicaţii, lucrările cu greşeli flagrante gramaticale sau cu greşeli de prozodie (în cazul poeziilor cu ritm şi rimă).

Greşelile simple, “de tastatură” sau “din grabă”, vor fi corectate pro bono, de redacţia noastră.

Textele se trimit pe email, format exclusiv word sau docx. pe adresa dan_salapa@yahoo.com  până la data de cel târziu  31 iulie 2018, dată la care şi achitarea cotei de co-editare trebuie efectuată.

Orice înscriere, chiar confirmată de organizatori, dar neonorată ca şi plată a co-editării, duce sine die la eliminarea participantului din proiect. Organizatorii pot asigura, la cerere, contracost, corectura textelor sau alte servicii redacţionale.

Organizatorii îşi rezervă dreptul de a publica/posta textele participanţilor în reviste, pe site-uri sau în materiale conexe evenimentului fără a le mai cere participanţilor acordul; în acelaşi timp, organizatorii îşi declină responsabilitatea atunci când un terţ, după publicare, preia parţial sau integral texte în vederea folosirii lor ulterioare.

Editarea proiectului presupune, aşadar, un volum de aprox. 250 de pagini, coperţi color, interior alb-negru. Autori admişi în proiect, până la împlinirea cifrei de o sută de poeme, în ordinea înscrierii şi, respectiv, a achitării contribuţiei de co-editare, în volum, vor fi publicaţi în ordine alfabetică.

Fiecare participant, autor de poezie, va contribui la editarea volumului cu 150 lei.

Înscrierea în proiect se va face ecxclusiv pe adresa dan_salapa@yahoo.com

După confirmarea opţiunii de înscriere în proiect, fiecare participant va primi, în particular, informaţiile privind achitarea contribuţiei de co-editare precum şi alte detalii solicitate legate de proiect.

Alte informaţii pe pagina facebook Agenţia Literară Singur:

https://www.facebook.com/agentialiterarasingur

——————— 

Dan ŞALAPA

Director Agenţia Literară SINGUR

Aprilie 2018

 

28 Apr
2018

KARO Castro: Cu aripi de foc până la exterminare

 

                                                               Paola Ríos

*

Cu aripi de foc până la exterminare

 

Vreau în toate zările să cânt,

Vreau un leagăn căptușit cu pene,

Vreau printre stinghii un petec de cer,

Vreau în gura mea să roiască albine o mie,

Vreau trupul să-mi miroasă a lut și a iasomie,

Vreau limbi de flăcări să-mi fumege tălpile,

Vreau să-mi răsfir învelite-n penaj coatele,

Vreau să le schimb pe aripi de ciocârlii

în zori de zi.

Karo Castro, Chile (1982)

Traducere:  Gabriela Căluțiu Sonnenberg


Din: „La mujer gallina” (Femeia găină), Ediciones Balmaceda, Santiago de Chile 2016

 

* Ciclu de poezii inspirat din viața „Femeii Găină”. O deficiență mintală a făcut ca  familia ei să se vadă obligată să o surghinuiască înntr-un coteț de găini, loc în care și-a petrecut o mare parte din tinerețe.

*

Con alas de fuego hasta el exterminio // Quiero cantar en todas partes/Quiero una cuna de plumas/
Quiero un pedazo de cielo entre las tablas/Quiero un enjambre de abejas en la boca/Quiero mi cuerpo con olor a tierra y jazmín/Quiero que me salgan lenguas de humo por los pies/Quiero abrir mis codos, quiero mis codos emplumados/Quiero cambiarlos por alas de alondras/al amanecer.

 


27 Apr
2018

Ruth OREN: Mărturisiri la ziua mea

Motivul pentru care scriu/ este de a creea/ ceva frumos ca tine” – afirma admirabilul poet-trubadur Leonard Cohen în 1968, printre versurile sale. Cândva, în anii mei de studenţie, am tradus în ebraică din aceste versuri, publicate de o editură la Tel Aviv. Ca multe alte milioane de cititori, îi admiram lirica, melancolía, ironia, imaginile profetice. Credeam că voi scrie şi eu, pentru a crea ceva frumos. Dar cu anii, am înţeles, că nu se scrie numai pentru a crea „ceva frumos”, ci pentru a exprima gânduri, sentimente, trăiri. Şi nu scriu. Eu citesc, studiez, gândesc, observ. Şi creez imagini.

M-am născut la Bucureşti, unde mi-am petrecut primii ani ai copilăriei. Am emigrat în Israel la vârsta de 12 ani, cu părinţii, în anul 1961. De-a lungul timpului, părinţii, z.l., au muncit din greu şi au reuşit să minimalizeze statutul lor dificil de noi veniţi, “Olim hadashim”.

Eu am crescut în Israel şi m-am încadrat perfect în cultura ebraică. Pe lângă limba ebraică, în casă se mai vorbea şi se citea în limba română, dar eu ştiam prea puţin despre cultura romană şi nu aveam legături clare cu România.

Prin educaţie, prin socializare, prin serviciul militar, prin plimbări pe drumurile ţării şi explorarea peisajelor israeliene, prin studii, printr-o profesiune şi o carieră, mi-am format personalitatea și identitatea spirituală israeliană. De-a lungul anilor am îmbinat activitate culturală, artistică şi academică, în domeniul comunicării vizuale şi al fotografiei Mi-am complectat studii universitare în Limba și Literatura Ebraică, în Istoria Teatrului, în Media și Jurnalism, dobândind un doctorat, cu o lucrare despre „Tematici și aspecte ale Peisajului Israelian” în fotografia anilor 1945 – 1963. Am predat, am cercetat şi am publicat lucrări în ebraică – și în engleza – aşa cum se cere în universul academic.

Am călătorit în lume cu aparatul fotografic, peisajul urban constituind pentru mine o atracție cu totul specială. Mă simt la locul meu în oraşe, pe străzi, privind case mai vechi sau mai noi, admirând fațadele clădirilor ce poartă amprenta anilor. Am o curiozitate aparte pentru locuri uitate, părăsite, lăsate în paragină, locuri tranzitoriii, care mă îndeamnă să descifrez un trecut diferit de existența lor actuală. Acestea sunt spaţii cu mai multe straturi de viața, cu poveşti ascunse, cu mistere, imprimate în fiecare detaliu. Încerc să-mi imaginez istoriile la care au fost martori.

Şi mai îmi place să mă opresc în parcuri, mă încântă copacii cu umbrele şi formele lor variate, aleile, spaţiul special amenajat pentru cel care îşi caută o oază de linişte, un loc de repaus.

Uneori, imaginile pe care le creez sunt străbătute de o undă de melancolie, care duce cu gândul la trecerea timpului. Totodată, nu-mi lipseşte sentimentul viguros de optimism, ca în locul acela părăsit se ascunde o promisiune.

***

Spre deosebire de mulţi colegi, în călătoriile mele, nu am vizitat România, din 1961 până în 2009. Aproape 50 de ani! Şi iată, în acel an se iveşte ocazia de a fi invitată la Universitatea din Bucureşti, la o conferinţă internaţională, pentru a susţine o prelegere despre „Moştenirea din Arhivele Naţionale de Fotografie din Israel şi Memoria Colectivă, în era schimbărilor mijloacelor de comunicare.”

Încet, încet, învăţ să (re)cunosc Bucureştiul. Caut urmele copilăriei, culeg şi pun laolaltă fragmente din memoria mea. Casa unde m-am născut, drumul spre gradinița de copii, spre şcoală, spre casa bunicii. Nimic nu mai este la fel ca în copilărie! Totul e îndepărtat, mai vechi, mai mic. Dar, în acelaşi timp, oraşul îmi oferă prilejul de a folosi cu precizie limbajul fotografic, unghiurile, mişcarea, compoziţia, jocul de lumini şi umbre, jocul de culoare, pentru a surprinde detalii din cotidian. Privirea mi se opreşte asupra ritmului bulevardelor, asupra vitrinelor şi cafenelelor de pe străzile laterale. Îmi rețin atenția panourile cu reclame hazoase, dar şi spațiile verzi. Realizez o serie de imagini care aveau să stea în continuare, la baza unor proiecte fotografice.

Mă întorc apoi acasă şi descopăr aici universul cultural de limbă romana, scriitori şi literatură, presa întâlniri la Cercuri Culturale, o lume în cadrul căreia au loc numeroase activităţi şi de care mă simt mai apropiată. Încep să cunosc momente din istoria evreilor din România, împreună cu unele trasee ale culturii româneşti. Înţeleg scrisul israelian de limbp română, care este atât de mult legat de trecutul autorilor în România şi, în special, de istoria unor familii, care începe în mici oraşele, la începuturile secolului trecut. Aceasta istorie îşi continua cursul în cei 70 de ani de existenţa a Statului Israel, unde au emigrat cu reuşită… 400.000 de evrei din România. Experienţa vieţii israeliene este, deasemenea, exprimată în unele din textele scriitorilor de limbă română din Israel.

Îmi place să răsfoiesc paginile din această literatură, care îşi caută un loc aparte în istoria literaturii române, dar în special, pot spune că legăturile mele cu limba română devin mai puternice. Se înmulţesc călătoriile şi activităţile mele în România, creez noi prietenii, susţin prelegeri şi întâlniri cu studenţi. Traseul meu trece şi prin Cluj, pe la Universitatea Babeș-Bolyai, prin drumurile acestui minunat oraş. Şi pe drumuri de ţară, la Breaza, la Câmpina, la Brebu, în muzee şi în locuri evocatoare de istorie.

Read More »

27 Apr
2018

Elena ARMENESCU: Copacul (pomul) sacru – confidentul și tămăduitorul oamenilor

Înainte de a vorbi despre romanul scris de Ioana Stuparu, intitulat „Cireşul spovedaniei” consider necesară readucerea aminte a unor credinţe arhaice. Din timpuri străvechi există credinţa că există copaci sacri cu puteri magice vindecătoare. Ei se găsesc aproape în fiecare cultură şi perioadă istorică. Sunt văzuţi ca un dar sacru făcut de către mama Pământ pentru ca oamenii să se poată însănătoşi atunci când cred în puterea copacilor, aşa cum cred şi în puterea de vindecare a plantelor a naturii în general. Astfel, de pildă în Europa (lăsând la o parte India, Africa unde copacul considerat a fi sacru este copacul căsătoriei şi al fertilităţii) se regăsesc credinţe conform cărora copacii ar avea puteri vindecătoare. Marii înţelepţi ai celţilor – preoţii druizi – ca de altfel şi călugării creştini – trăiau în adâncul pădurii, nu pentru a se îndepărta de societate, ci pentru că trăind în mijlocul naturii, puteau să o exploreze în profunzime. Ei au observat cum mistreţii scurmă pământul în căutarea ghindei, fructul stejarului, fructul înţelepciunii, după simbolistica celtică şi dădeau exemplu că tot astfel şi ei, driuzii răscolesc natura pe toate cele 3 planuri: fizic, sufletesc şi spiritual, ca să-i înţeleagă Legile.

Plinius asocia cuvântul „druid”, cu cuvântul „drus”, care înseamnă „stejar” în greaca veche. Analogia este foarte plauzibilă având în vedere respectul pe care-l purtau celţii acestui copac, simbol al înţelepciunii şi puterii, calităţi de care orice druid trebuia să beneficieze. Stejarul pare să fi fost considerat arbore sacru în multe tradiţii culturale, reprezentând calităţile Divinităţii Supreme. Tot el este simbolul longevităţii şi înălţimii în plan fizic, al eternităţii şi măreţiei în plan spiritual, şi prin excelenţă simbolul Axis Mundi, atât la celţi cât şi la greci.

Înafara stejarului mai sunt şi alţi arbori consideraţi sacri, dar mă voi opri asupra cireşului – ales de Ioana, a nucului – pomul sub care am copilărit eu, la care adaug mesteacănul pe care-l iubesc pentru coaja lui albă care sugerează puritate aşa cum sunt ei caracterizaţi în literatura esoterică.

Mesteacănul – este şi el unul magic, iar spiritul său ne poate conecta la tărâmurile elementarilor. Spiritul său este foarte vechi şi este uneori cunoscut sub numele de „doamna pădurilor”.

Read More »

Cuvânt și Iubire

Cuvânt și Iubire

„De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi [&hellip

Comments Off on Cuvânt și Iubire

Follow Me!

Follow Me! Follow Me! Follow Me! Follow Me!
,,Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește". (Corinteni 13,4)
 

Carţi în format PDF

Articole Recente

Reviste de cultură și spiritualitate

Linkuri Externe

Multimedia

Ziare

Vremea

Ultimele Comentarii