George Anca: Barba lui Hegel
BARBA LUI HEGEL
Percheziţie
N-ai decât să te şi razi, Hegel. Cine să observe ce cai n-aleargă să nu omoare? S-ar putea să nu mai răspundă nimeni la dodii. Endorfine. Nu e încă lumină. Barca dispare în tunel, reapare. Grădină cu funcţionari. Bust gol, ca ăl de pe cal, scuzaţi, mă duc să-mi iau cămaşa. Oraş în pantă, valuri de arhitectură. Internship. Puzderie de peşti cu burţile în sus. Înecatul de 25 de ani. Moartea peştilor şi a Bucureştilor?
Concentrat, spectacular. Veoză, nu veioză. Greşeşti, originalitatea stă tocmai în defecte. Descartes promite. Parler et mentir, parlament. Zici Sganarelle, nu şi labagiu. Te-ai autopsiat pe partea comică. Nu mai citesc. La Budapesta, actriţa mi-a spus să tac din gură că o deranjez. Hegel mi-a explicat că babele călcate de tren, din faţă, cârâiau, nu le auzisem. Dicosti şi Claudiu vorbeau şi ei, la cafea, nu-i auzeam, dar le-am srtrigat, mi-aţi stricat seara (aşa, de scenometrie fenomenologică, mai şi confundasem vorbăreţele cu cafegii). Politică de teatrem pe legitimitate de monarh ascuns. Că, fiind serios, îl taie comicul din el. Divinitatea e nemişcată. Contradicţia în Eminescu şi Hegel.
Depresia telepatică a dat în bigotism. Vacile alea două sporovăiau ca proastele. Fumarea cenuşii mai cui rapper? Kouramiedes. Ferestre prinse de ginere asupra faptei. Când erai întreg, aveai o garsonieră numai pentru aşa ceva, acuma tiraspoleana nu-ţi mai vine, să nu fi murit, admiţi. Umor dus.
Speak-a-poem. Dodo. Cerc mitic, mythopoeia. Poezie fonetică. Gedichte in Exil. Narracion de historias. Creştinii au în general un suflet poetic. N-am parteneri (pentru a ucide?) Please remove my address (Yasuko). Caroiază cinci acte, furtul de mirese, câinele cu cercel în coadă, femeia cu pantaloni gri, nişte personaje, colonelu’ să fii sigur că-ţi iese, asta 15 pagini, 30 de scene caroiate. Dă drumul la maşinărie. Odios să reabilitezi un torţionar. Suntem una cu cosmosul (drogatul).
Neaflarea viezurilor m-ar putea transporta hârzob scenometric. Personae, spătar, colonel, arian, furnici, crabi, pantof (dictator), Mari-Reduceri. Descriem coasta vânătorii. Opening scene. Trimfător în lupte, triumphe in battle. A treia ţară. Organizaţiile îşi vin cu poeţii lor. Scenometria cărţilor – transe regăsite. Chiar am trăit în dodii-tragodii. Mantre bolborosite unei detaşări conexe. Proiectul s-a şi consumat până la fără un partener. Sau un document. Sau o răsturnare de tabu.
Cu vorbă de moarte să-i fie aruncată cenuşa în Gange. Septicemie generalizată. Dorinţa de a fi incinerată, iar cenuşa să-i ajungă, din România, în Gange. Să şi doneze ceva unui ashram. Nu s-a convertit. E convinsă că apa (Ganga) purifică. Formaţiune tumorală pe uter. Nu-s dotaţi. 43 kg. Dorinţa ei mă apasă. Nu pot să merg acolo. Suport diligenţele, transportul cui s-ar duce, să am certitudinea că ajunge în Gange. De opt ori în India, ultima oară pe Himalaia, în Tibet. I-a şi cauzat. O istorie vitregă.
Lipsa deliberată de transcendenţă. Proteza aruncată în Dâmboviţa. Adultere pe talere. Vidal. Vasi, americanizat pe schelele tăierii de iarbă. Plutoniu în jacuzzi. Duşman ce eşti. Ficţiunea banilor la Dodia tv. Will you come to Limerick? Transrealism. Daring topics. Bohemica. Ori insulă, ori arhipelag. Glicemia 470, peste hepatită şi leucemie (ba la ficat), hemoragie terminală. S-o sanctifice. Părintele Pişti la telefon. Te-ai împotmolit la Paris. Macete. Cu creieru’.
Un angajat nou. Se transferase din poliţie, vorbăreţ. Personalul vechi nu apărea. Biroul cu design una. Regizoarea Truffaut se aşezase lângă noi. Am avut o lungă conversaţie. Un scriitor vestit, îi uitasem numele, dar şi Margaret Chatterjee. Memoria se spaţializa lume. Margaret o fi bine? Gabi să ne fi privit din Vatican? Om fără ţară. Carla parcă mă îngropa. Fata ţi-a poruncit să dai şi banii, şi motanu’. Al treilea partener, cu neputinţă? Să-l caut la anuţ – n-o dispărea al doilea? Ori eu? Eşti într-un moment de rătăcire. Entuziasmul n-are nicio valoare. Flate-rate. Probabil soţul Carlei. O cooperativă cât o ţară. Să ne dezgustăm de oameni atât de eleganţi. Compania de teatru n-o fi existând. Miranda – Popescu.
Certificatele verzi. Daţi drumu’ la dosarele de care nu vreţi să vă atingeţi. Îl rogi să nu te roage. Fumează cât e noaptea de lungă. Tuse discretizată. Litaniile tuturor religiilor sună aşijderi. Bozi – zei, zbozi – mărfuri. Bronz de şantier. Nu pot să râd de oamenii ăia cu ei de faţă. Mircea Anca (Moromeţii) are leucemie, nu şi bani să se trateze. Bandit, adjectiv masculin (replica Vaslui). Te sărută şi pe urmă te împuşcă. To be invited Seamus Heaney. Toboganul se adânceşte. Apa, aerul şi fraierul. La film, l-ai întrebat pe taică-tău ce e cărunt, Zoe, la teatru (Mazilu), l-a întrebat pe-al ei ce e curvă. Ne aşezasem ca la canastă, dar jucam Europa. Draconide. Dodă daină. Nu simte chestia. Scoate mortu’. Să ia o treabă mai puţin pretenţioasă. Nici voce, nici dicţie. Nu ştie să frazeze. Dă ţucalu’ la o parte. Prâslea. Îşi anulează emigrarea. Irina credea că tot eu am făcut-o pe Bulandra.
Şiva era un om punctual. Preot japonez (polonez): eşti de acord că Şiva e India? Copiii au trimis e-form la Bruxelles. Germain, at loss. Scenometria Thakur, grea la citit, ca tot ce scriu eu, antioral, bolborosit dodonic. Cincizecime. S-o rupe plicul, ne-om scuza eşecul. Domi, ienişi, pe o insulă departe de orice continent. Mici delire la râsul cutremurului. Sacco di denaro. Opus dacicum. Unirea punctelor. Dots union. Nu dictare, nu manuscris. Cel mai important din viitor. O meliţă. Deepak. Fie-ta cisterciană. Tamasaburo, felicitat prin Inamori. Vremea Indiei pentru fiul lui Aristotel. Cenuşa o ajunge în Gange. Puşi se eliberează de călătorii scriindu-le. O naţie instabilă.
Miron Costin cu barbă, mustaţă şi plete, sculptat de Wladimir C. Hegel, profesorul lui Brâncuşi. Heraclit, Anaxagoras. Principiul contradicţiei, termenul exclus. Zona Hegel din Sibiu. În sine – pentru sine – în sine şi pentru sine – teză-sinteză-antiteză. Heliade, Camil, Monica. Noica-Hegel: întâmplările sunt idei, sau mai de grabă ideile sunt întâmplări. Rugaţi-vă pentru sufletul fratelui Karl. Mişcare a recunoaşterii. Lume multă, pe salutate. Candide singur, apoi cu noi. Ce erau actorii odată. Grup statuar, vine unul şi urinează, cam pe mine. Un cărucior alb. Am ceva de luat de la sală, costumul de sport. Se dau rezultate. Aud pe Gioan (20.10.11) strigând nume. La un moment: Anca are grătare. Intru, nu-mi găsesc trenciul. „Obiectivul Villon”. Labeş (sic).
Nevoie de infrastructură. Destin de rezervă. Dăinuire-dumirire. Suflu la inimă, plămân, ţigări pasive. De nimeni graţiat ori asasinat. A sosit momentul să-mpărţim cimentul.
Astă seară se joacă Noica(Scenometrie )
NAE: Hegel, ţi-ai pierdut elanul sinucigaş, de odinioară. Dacă te-ai întâlni cu gigantica văduvă, ţi-ar oferi altă versiune, înţelege-o. Ce ţi-a spus a fost adevărat până la jumătate, ipoteza, nu şi concluzia. Probabil acum ţi-ar retrage jumătatea aia, de viaţă, şi te-ai afla în necunoştinţa ei.
Prolog
(interogatoriu)
ANCHETATOR
Vrei să scoţi
ANCHETAT
Protestez
ANCHETATOR
Manuscrisul
ANCHETAT
Nu
ANCHETATOR
Din ţară
ANCHETAT
Întru
ANCHETATOR
Intră
ANCHETAT
Yes
ACTUL I:
Memorii la mijlocul vieţii (Teza)
NAE
Hegel?
DINU
Hegel.
NAE
Periculos, şi Madi?
DINU
Şi.
NAE
Trimite manuscrisul în India.
DINU
Aşteaptă Parisul
NAE
Să aştepte.
DINU
Metafizica.
NAE
Mai vorbim.
DINU
E transcrisă.
NAE
Periculos, şi Madi?
DINU
Ea a dactilagrafiat-o.
NAE
Cine e regizor?
DINU
Are grad de general.
NAE
Şi aşa ai rămas fără Madi. Ne aud?
DINU
Perfect!
NAE
Am fost asasinat.
DINU
Bineînţeles. Urămăm noi, şi iar tu.
NAE
Iar eu?
DINU
Şi al treilea.
NAE
Ţi-am spus ce pericol te paşte. Şi Madi?
DINU
Răpită.
NAE
Vrăjită.
DINU
(Songuri în dodii)
Paris…
SUPRAVEGHETORUL
Obiectivul a spus Paris. (Îşi continuă halucinaţia manuscrisului indian). Dacă manuscrisul e în altă limbă, cine ştie dacă nu cuprinde ceva revoluţionar/reacţionar/
Barba lui Hegel (Scenometrie)
personajele se autoregizează
(ne suntem)
într-o conversaţie de rateuri libere
începurăm scenometria teatrux
finiş arhipelaguri scena cere teme
o scenometrie cârdăşeşte sonorităţi
de sens autumnal în mixaj metric
pe cadavrele domnitorilor de baştină
(scenometria)
scenometria e o dodie din vara 2011
teatrux poate ca Princess X de Brâncuşi
Dracula services de curăţenie completă
dicteul mărilor fierbând transcende
poezia în scenometrie trăită teatrux
evident opus normelor dar cu prietenie
trebuie recuperată Măiastra în dodii
comunismul mai al dracu’ decât inchiziţia
mai bine animişti decât comunişti
faci absolut totul să fii neînţeles
(interzişi)
interzişi neînţeleşi nedescoperiţi
asasinaţi sinucişi decapitaţi
represiunea poeziei poezia represiunii
dictatura până la ucidere
induce trepte reactive măreţe
pe care le represează sadic
ne pregăteşte moartea fizică în spirit
ne simţim interzişi ca persoană
n-avem decât să ne radicalizăm
(legi de scenă)
legi de scenă cu dependenţe de public
să ştiţi că toate femeile suntem aşa
că dacă n-am fi cine ar vinde ardeii
căţeaua întomată creşte verde
dacă se înţelege acrobaţia
că şi Stan se născu în Bucureşti
ce-aţi iubit n-aţi mai uitat
lasă-i să moară cum au trăit
voi trece nepăsător ca un exilat
(tranzacţia)
nici de Hegel barbă nu şi-ar smulge
premiindu-mă la cuvântul familiei
nici scenometria nu mi se merită
vorbiţi ai roţii unde-ajunge soar’le
solstiţiu împuşcarăţi la teatru
barba hegeliană a lui Ienăchiţă
un poliţist scrie altul
fotografiază
veniţi aici sosiţilor la gong
alegeţi sonorităţi subtile
unde vedeai tu scenă
orice lucru care atârnă e un bec
nu mai lătra mătrăguno
fugăream viezurii
nevăzuţi pe coastă în sus
îl omorârăm îl omorârăţi
mai bine nu ne-aţi mai omorî
şi atunci ce ne facem neomorâţi
te-am împuşcat cu tămâioare
mai criminal cine nu moare
iazagiul iazul n-are
I am a iazagiu a lakeman
surlarii mă-nconjor ah turcii
declicul teatrux
treaba teatremului
clair de coclaur
rândunica intersectează
scenometria prăpastie
îngerul pierderii tale
mă înnegreşte norii
mă întunecă Aretie
unde-am stat numai în apă
mie nu mi se pare cald
plecai eu dânşii zburară
rochia mireasă iară
într-o aripă de cioară
abia brebenei brebi ber bere
ne-om neom omeni omni
pe la curte cap de domni
turcii ţepe grecii comni
vezi păpădii canoanele
îşi depărtă porumbiţa ciolanele
de câte ori mă petrecuşi
din turci cu nemţi ci tot la ruşi
mai mergem după mere pepeni
prin ţepi de rapăn nemaiţepeni
după o viaţă frică mi-s
realitate fără vis
cum aş ajunge la Paris
toată viaţa ai fost hoţ
te-am întrecut pe tine
bă da îţi pare rău
în Fecioară tata Hegel
am lume să-l aniversez pe tata
iarba-n mături sare ca la carte
la picioarele de salopete norii
abia aştept să-mi termin piesa
mi se încreţeşte
Venus în palmă
îmi încălzesc ceaiul
ciocăneşti
dinaintea acoperişului
de sub şapcă mă salutase de ce nu-l
bag în seamă cu greu îl recunoscui
să-i dau bani până mâine că-mi dă şapca
s-a mutat într-un sat din Conţeşti
stă cu prima nevastă a lui Preda
are băiatul ambasador la Casablanca
maică-mea se bucura de toamnă
la Cernica
am făcut colivili cianura
o ţin de vrei ălelalte otrăvuri
atâtea transformatoare le arunc
am luat un cablu îţi dau şi ţie
mi-e frică de electricitate sunt
în 381 cu căruciorul plin
studenţi mai puţini şi pretenţioşi
se interesase un client de-al meu
numai mobilă nouă şi aer condiţionat
ne şi rărim a ne mai junghia până la unu’
yes Hegel’s beard a se fura găsită
şi nu de mine la teatrul de comedie
continuare la halterele lui Fellini
recunoaştere hegeliană în puşcărie
cu noi capitalul
bateţi clopot karme alarme la arme
scenometrie cerească peste uliu
cuante d’apariţii la temei again
Barba lui Hegel era o contabilă
aplauze la pagină închisă relicve
staliniste în recuperarea pierderilor
George Anca