Îmbunătăţirea calităţii în învăţământul universitar din România şi Serbia
Astăzi, în contextul european, se pune din ce în ce mai mult accentul pe asigurarea calităţii în învăţământul superior, acest subiect devenind unul din subiectele majore la nivelul întregii Uniuni Europene. Pentru a veni în întâmpinarea problemelor cu care se confruntă Uniunea Europeană, statele membre ale Uniunii Europene au lansat cu prilejul Consiliului European din 23-24 martie 2000, Strategia Lisabona, a cărui obiectiv central era acela de a transforma Uniunea în cea mai competititvă şi dinamică economie din lume până în anul 2010. Acest obiectiv a fost reformulat în anul 2005, cu ocazia efectuării evaluării pe termen mediu a Strategiei.
Obiectivul Strategiei Lisabona relansate îşi propune transformarea Uniunii într-un spaţiu mai atractiv pentru investiţii şi muncă, promovarea cunoaşterii şi inovării şi crearea de locuri de muncă mai numeroase şi mai bune. Pentru perioada de programare financiare 2007-2013, statelor membre li s-a solicitat alocarea anumitor sume din fondurile structurale pe care urmează să le primească pentru finanţarea proiectelor legate de îndeplinirea obiectivelor Strategiei Lisabona. Astfel prezentul proiect intitulat “Calitate în educaţie, colegii şi universităţi, folosing metode inovative şi noi laboratoare” pe care Fundaţia “Ioan Slavici” îl desfăşoară în parteneriat cu Preschool Teacher Training College “Mihajlo Pavlov” Vrsac se substituie obiectivului Strategiei Lisabona, având tocmai ca obiectiv principal îmbunătăţirea calităţii procesului educaţional de ambele părţi ale graniţei.
În acest sens, partenerii colaborează nu numai la atingerea acestui obiectiv în cadrul proiectului, ci şi la dezvoltarea unei infrastructuri culturale şi educaţionale. Prin urmare, instituţile partnenere şi-au revizuit şi actualizat metodologiile, procedurile şi mecanismele deja existente de asigurare a managementului calităţii, implementând noi standarde de calitate impuse de Comisia europeană (Evaluarea studenţilor în funcţie de o grilă de evaluare comună, evaluarea profesorilor în conformitate cu o listă transfrontalieră relevantă de publicaţii în domeniul lor de expertiză, constituirea unui consiliul comun de profesor pentru elaborarea în comun a programei de cursuri, E-resurse commune la nivel transfrontalier (cum ar fi e-learning, e-libraries), organizare şi sesiuni de comunicare transfrontaliere regulate.), iar în ceea ce priveşte dezvoltarea unei infrastructuri culturale şi educaţionale aceştia au stabilit şi dotat laboratoare de management pentru asigurarea calităţii.
Asist.univ. Adriana SLAVICI
http://demnitateaioanslavici.blogspot.com/